Matija Tomc je bil po rodu Belokranjec.
Zibelka mu je stekla na božiè 25. decembra 1899 v Kapljišèih,
vasici ob Kolpi, ki spada pod župnijo Podzemelj. Matija je bil najstarejši
izmed otrok in po tradiciji bi moral najstarejši sin naslediti domaèijo,
a je »nakljuèje«, besedo je Tomc veèkrat uporabil,
ko je pripovedoval o svojem življenju, obrnilo umetnikovo pot v drugo smer.
»V družini posebnega smisla za
glasbo ni bilo,« je povedal. »Mama niso nikoli peli, oèe
tudi ne, jaz pa sem že kot otrok rad poslušal narodne pesmi, ki so jih
peli fantje, ko so zveèer vasovali.«
Ko prebiramo Tomèeve spomine
danes, se zdi, da pripetljaji skladateljevih najzgodnejših let sodijo skorajda
mad anekdote. Sam se je veèkrat »pohvalil«, da je imel
v sprièevalu drugega razreda »najslabši red« prav iz
petja, do tega pa je prišlo, zgolj po deški trmoglavosti, saj deèki
niso hoteli peti pred celim razredom in so raje trmasto molèali.
Drugi, v nekem smislu prav tako drobni
pripetljaj iz zgodnjih šolskih let pa je prelomno vplival na odloèitev
o Tomèevem nadaljnem šolanju. V èasu, ko je zakljuèeval
èetrti razred, je prišel v skladateljevo rodno faro Podzemelj novi
kaplan. Pred veliko noèjo je k verouku prinesel pomaranèo.
Kakšen zaklad so zagledale otroške oèi, si lahko le mislimo. Seveda
je zamikal
tudi Matijo. Toda pomaranèa
je bila obljubljena tistemu, ki se bo v dveh tednih nauèil ves katekizem
na pamet! Zaèela se je prava tekma, a le dvema uèencema je
uspelo. Ker se katehet ni mogel odloèiti, kaj naj naredi s pomaranèo,
jo je podaril deklici, Matiji pa je obljubil, da ga pošlje v šole.
Kaplan Pavlin Bitner je odkril Tomèevo
nadarjenost in ga tudi spravil v šole. Prva dva razreda je konèal
v Podzemlju, druga dva in še prvi razred (tedaj osemletne) gimnazije pa
v Novem mestu, kjer je prièel tudi glasbeni pouk pri skladatelju
Ignaciju Hladnihu , ki je bil takrat gibalna sila vsega glasbenega življenja
v Novem mastu. Pri njem se je Tomc zaèel uèiti violino, pri
nekem njegovem dobrem uèencu pa klavir. Potem je šel v Škofove zavode
v Šentvid nad Ljubljano, kjer je ostal do mature (1920). Šentviška gimnazija
je bila v vsakem oziru vzorno urejena, tudi glede glasbenega življenja.
Imela je svoj zbor in orkester; Tomc pa je pri orkestru igral: violino,
violo, rog; kot petnajstletnik pa je igral že na orgle na koru.
Po maturi se je vpisal na bogoslovje
in bil leta 1923 posveèen v duhovnika. Po konèanem študiju
je bil eno leto kaplan v Mokronogu, potem je šel za študijskega prefekta
v Šentvid, hkrati pa je študiral glasbo (klavir in harmonijo) v Ljubljani.
Škof Jegliè ga je leta 1926
poslal na Dunaj, kjer se je na Glasbeni akademiji pripravljal na poklic
profesorja glasbe na šentviški škofijski gimnaziji, ki ga je opravljal
do leta 1941, ko so jih pregnali nemci.
Leta 1946 je šel na župnijo Domžale,
kjer je bil dve leti kaplan, nato pa petindvajset let župnik, vse do svoje
zlate maše leta 1973. Natanèno je opravljal vse svoje dolžnosti,
ob tem pa pridno deloval tudi na glasbenem podroèju.
Umrl je 8. februarja leta 1986.
Matija Tomc je bil eden najbolj plodovitnih
slovenskih skladateljev 20. stoletja in dela komaj katerega skladatelja
so doživela toliko izvedb kot njegove skladbe. Tomèevo skladateljsko
delo je zelo obsežno na podroèju cerkvene glasbe, še bolj pa na
podroèju svetne in ljudske glasbe. Delež ljudske glasbe, še posebej
tiste na ljudsko temetiko, v Tomèevem opusu izrazito
prevladuje. Izkušnje je zaèel
nabirati kot pevec gimnazijskega zbora in vodja semiškega okteta. V Mokronogu,
kjer je nekaj èasa kaplanoval, je skrbel za podeželski cerkveni
in svetni moški zbor, po letih na Dunaju je kot profesor glasbe vodil gimnazijski
pevski zbor, za katerega je tudi ogromno pisal. Z njim je izvajal vse svoje
cerkvene in posvetne skladbe, nastale
pred drugo svetovno vojno. Od leta
1932 pa je zaèel sodelovati s takratnim dirigentom APZ-ja Francetom
Maroltom. Njuno sodelovanje je prviè rodilo sadove na koncertu »Korotan
- Bela krajina« leta 1934, ko sta v skrbnem izboru predstavila koroško
in belokranjsko ljudsko
pesem. Takrat je izšla tudi najpomembnejša
Tomèeva zbirka belokranjskih pesmi, »BELOKRAJINSKE«.
Matija Tomc je prirejal ljudske napeve
iz vse Slovenije. Od skladb, ki jih je sam opredelil po pokrajinah, je
najveè koroških in belokranjskih, potem gorenjskih, dolenjskih,
prekmurskih, manj pa je goriških, primorskih, rezijanskih, notranjskih
ter štajerskih.
Posamezne skladbe je objavljal v slovenskih
glasbenih revijah, manjši del jih je ostalo rokopisnih. Najdemo jih še
v zbirkah: Igraj kolce, Priredbe ljudskih pesmi za moški zbor, v Slovenski
pesmarici in v Pesmarici za uporabo v vseh vrstah šol.
Med Tomèevimi belokranjskimi
najdemo po vsebini razliène pesmi: ljubezenske, nabožne, pivske
in zdravice, izštevanke, domoljubne, svatovske, kresne in obredne. Tomca
so zanimali predvsem starejši in v melodièno-ritmiènem smislu
posebni napevi:
¨ Metliško kolo - izstopa zaradi
svojega obrednega znaèaja in plesnega ritma
¨ Zeleni Jurij - je prav tako obredna
pesem, ki je skladatelja verjetno pritegnila tudi zaradi arhaiènega
modusa
¨ napev Treh jetrv - v sekundarnem
dvoglasju
¨ obredne kresne pesmi: Koleda
- ima znaèilen antifonalen odpev
Oj, Mara Županova (izKresnih) - ima recitativ
Tomc je ob svoji osemdesetletnici napravil
»inventuro« svojega dela. Do vkljuèno junija 1979 je
bilo 492 cerkvenih, 786 svetnih, skupaj 1278 skladb. Tomèeve cerkvene
skladbe bi lahko razdelili v tri skupine: pesmi za ljudsko petje, zborovske
in vrhunske.
V novi pesmarici Slavimo Gospoda najdemo
14 Tomèevih pesmi (Gospod, vodnikov nam daj, V Kristusa ste kršèeni,
Kristus, vate verujemo,...).
- Napisal je pet latinskih maš, med
katerimi je dosegla vrh maša v èast Marijinemu brezmadežnemu Srcu
(1943) in jubilejna maša ob 500-letnici ljubljanske škofije (1961).
- Vseh njegovih del ni mogoèe
našteti, je pa treba omeniti kantato Slovenski božiè (1938). To
je oratorij, ki ga je mogoèe izvajati na odru kot božièno
igro ali pa v cerkvi kot oratorijski koncert. Je priredba starih slovenskih
božiènih napevov na besedila, ki jih je zbral dr. Niko Kuret.
- Med izvirnimi Tomèevimi zborovskimi
stvaritvami so pomembne: Vlahi, Ponoèna potnica, Rošlin in Verjanko,
Pomladna romanca.
- Napisal je celoveèerno kantato
Stara pravda na Aškerèevo besedilo o velikem slovensko-hrvaškem
kmeèkem uporu leta 1473 za soliste, zbor, klavir in recitatorja
- Ustvaril je tudi opero Krst pri Savici
- 1974
* Aj, zelena je vsa gorá [Glasbeni
tisk]: priredbe belokranjskih ljudskih pesmi za otroške, mladinske in dekliške
zbore / Matija Tomc; uredil Mitja Gobec.- Metlika: Belokranjsko muzejsko
društvo, 1999
* Ognjišèe, december 1999; str.
20, 21