NAUČI SE UČITI
|
|
A) KDO SI? B) KAJ SI? C) KAKŠEN SI?
· doma sem eden od otrok · ko stopim čez prag, sem eden od Kranjčevih · v šoli sem učenec 4.d-razreda · izven šole sem predstavnik ulice, vasi, mesta · zunaj kraja sem Velenjčan · zunaj države sem Slovenec VSAK OD NAS JE ENKRATNA OSEBA IN TUDI TI SI IZJEMEN. NA SVETU NAMREČ NI NIKOGAR, KI BI TI BIL V VSEM ENAK. SAM SEBI SEM UGANKA SPOZNATI SEBE JE NAJTEŽJE · do svoje okolice smo kritični, do sebe redko · svoje napake prezremo IMAŠ SVOJ TEMPERAMENT IN ZNAČAJ Vodilo: · ne delaj drugim tistega, kar ne želiš, da drugi delajo tebi, · vsak ima svoje prednosti in napake, zato se ne primerjaj z nikomer (eni so glasbeniki, matematiki, risarji, športniki, eni zamerljivi, pretepaški, jezikavi ...). IZHODIŠČE · KAJ VSE ZNAM? · KAJ ZMOREM? · KAJ IMAM? · KAJ HOČEM?
ŠOLA IN JAZ
BOJIM SE SLABIH OCEN · Ocene same zase ne pomenijo dosti. · V šolskem letu je pomembna le ena ocena in to tista na koncu. · Veljaš le toliko, kolikor znaš. · NALIJ SI ČISTEGA VINA: ZNAŠ – NE ZNAŠ!
Ocenjevanje: · 100 % pravičnost ni dosegljiva. · Če si dobil dve, namesto tri, ne »paničari« – malo več se nauči. To je koristneje, kot jeziti se na učitelja.
VSEGA SE PREPROSTO NE MOREM NAUČITI – PREVEČ JE! · Kdo pa pravi, da se nauči vse?! · Vsega se niti ne poskušaj naučiti. · Izberi tisto, kar je pomembno, ločuj bistvo od nebistvenega, zapomni si, kar je najpomembnejše. · Ne pomiluj samega sebe in nehaj premišljevati, če vsega ne zmoreš, ne moreš, ne razumeš, za kaj nimaš časa ... pri učenju to nič ne pomaga. · Ob delu – dve vrsti ljudi:
A) Ob nalogi začno razmišljati, kako bi jo rešili na najboljši način. B) Ob nalogi si izmišljajo težave in ovire, ki jim prej ali slej zares onemogočijo izvršitev nekega dela.
KAKO NAJ SE PRIPRAVIM K UČENJU? · Delovne vneme in discipline ti ne more vsiliti nihče. · Zastavi si življenjski cilj (izbor poklica). · Znanje je edina pot. · Poti pa imajo bližnjice in potem postane učenje – prava pustolovščina.
UČENJE SE MI ZDI VČASIH TAKO DOLGOČASNO · Sedenje pri knjigah ni učenje. · V nobenem poklicu ne boš odkril vsak dan toliko novega, neznanega, kot lahko v vlogi učenca. · Ni poklica, ki bi zastavljal posamezniku vsak dan nove, večje, težje, zahtevnejše in širše naloge, kot jih ima učenec. (Šivilja vsak dan šiva, zdravnik ločuje ošpice od škrlatinke, šofer vsak dan vozi avtobus po isti poti ...).
KAJ PA POČITEK? · Najpomembnejši del dela je počitek. · Počitek torej ni počitek – je sprememba.
NA URNIKU IMAMO PREVEČ PREDMETOV! Predmete razporedi v smiselne sklope: · Jeziki (Jezik je največja, najstarejša in najpopolnejša dragocenost vsakega naroda. Učiš se ugibanja, sklepanja, predpostavljanja, kombiniranja, iznajdljivosti ...). · Naravoslovne vede (Matematika: 9 številk in pravila; formul se ne učimo na pamet, moramo jih razumeti, ker nam učenje olajšajo; fizika: preteči so morala tisočletja, da je leto razdeljeno na 365 dni; nič ne moreš urediti po svoje – vse je točno določeno; biologija, kemija – procesi, ki se dogajajo v naravi ...) · Družboslovne vede · Umetnost
VČASIH JE V RAZREDU TAK NEMIR, DA TUDI ČE HOČEŠ, NE MOREŠ POSLUŠATI · Delo otežujejo posamezniki, ki so preotročji, da bi razumeli, da na tak način sebi in svojim sošolcem zapirajo vrata do znanja in uspeha v življenju. · Le redko je nedisciplina rezultat nagajanja učitelju. Skoraj vedno nemir povzročajo učenci, ki na tak ali drugačen način preganjajo svoj dolgčas, ker ne sodelujejo pri pouku. · Najpogostejši vzrok nediscipline je netovarištvo med sošolci. Disciplino in delavnost v razredu je mogoče doseči, če učenec pazi vsaj nase in ne na svojega sošolca.
KADAR IMAM TEŽAVE V ŠOLI, IMAM TEŽAVE TUDI DOMA · Najprej se sprijazni z dejstvom, da se ti nekateri predmeti zdijo zanimivi, drugi pa ne. · Vsaka domača naloga je uganka, telovadba za možgane. Ne meči puške v koruzo!
V življenju vsakogar je veliko zmag in veliko porazov in oboje je treba znati prenesti. Ko se spotakneš, je treba vstati in iti naprej. Vsak dan si večji in močnejši.
PRI UČENJU NISEM ZBRAN A) PRED PRIČETKOM VSAKEGA DELA SI POSTAVI CILJ - kratkoročni cilji (naučiti se pesmico, naučiti se štiri formule ...) - dolgoročni cilji (usposobiti možgane za sprejemanje, sortiranje, izbiranje, predvsem pa za uporabo nekega znanja) Pot do dolgoročnih ciljev vodi le preko kratkoročnih ciljev. Postavi si zavestni cilj: a) dolgoročni cilj – postati želim tehnik b) kratkoročni cilj – cilj današnjega dne (7 ur pouka, 3 ure učenja, trening ...) c) cilj trenutnega dela – napisati spis (teh 20 minut je namenjenih samo temu in ničemer drugemu)
B) UREDI SI DELOVNO MIZO · Na mizi naj ne bodo stvari, ki te privlačijo bolj kot učenje. · Pri delu se podvizaj, da ti bo ostalo več prostega časa. · Na delovni mizi naj bodo le zvezki in knjige, ki jih trenutno potrebuješ. Če imaš vse na mizi, se ob vsem zgroziš, ko pomisliš, kakšna gora učenja te še čaka.
Slovenska domača naloga: - prvo branje – spoznaš, kaj bo treba znati - drugo branje – delaš si izpiske - tretje branje – le kratek sprehod čez zapiske
Med učenjem potrebuješ kratke odmore. Malo se razgibaj. Zgodaj zjutraj, ko si čil in spočit, še enkrat ponovi snov po svojih zapiskih. Ne dovoli, da ti znanje uide iz spomina, kajti začel se je proces pozabljanja.
C) PRIPRAVI SI DELOVNI PROSTOR · Uredi si prostor po svojem okusu. · Prostor mora imeti dovolj svetlobe, pravilno osvetlitev, zračnost ... · Možgani potrebujejo tudi dovolj spanja (spusti večerno kriminalko – pet mrtvih in veš, kdo zmaga).
D) IZBERI SI NAJPRIMERNEJŠI ČAS ZA UČENJE · S starši se dogovori, kdaj bi bil najprimernejši čas za učenje · Vsak ima svoj lastni ritem, ki ga najbolje pozna le sam. · Sam zase veš, koliko časa vzdržiš pri knjigi. Poskušaj počasi čas podaljševati.
E) NE POZABI NA SVINČNIK Kadar se učiš, si delaj izpiske, miselne vzorce, tabele in misli ne bodo mogle splavati nikamor.
DOMAČE NALOGE SO MI RES ODVEČ
Domača naloga je krasna priložnost, da treniraš svoje možgane. Ne primerjaj se z nikomer od svojih sošolcev. Ne tekmuj z nikomer, razen sam s seboj. Obup in nezadovoljstvo, nezaupanje v samega sebe ne more prinesti nič dobrega.
GOVOR Le težko boš v življenju uspel, če ne boš znal jasno in glasno povedati svojih misli. To je vsaka govorna vaja v razredu in sošolci so tvoje občinstvo. Poskusi imeti govorno vajo ob miselnem vzorcu. KAKO SE NAJ PRIPRAVIM NA TEST? Naredi si »plonk listek«. Ker mora biti zelo majhen, te bo prisililo, da boš iz snovi potegnil le najbistvenejše podatke in to je ravno tisto, kar moraš znati. PISALI BOMO TEST Kdaj bomo popravljali ocene? 1. korak: natančno si moraš prebrati navodila 2. korak: razporedi si čas in ga ne zapravljaj 3. korak: najprej odgovoriš na vsa vprašanja, ki jih znaš; tista, ki jih ne znaš, preprosto izpustiš. Povrneš se k vprašanjem, na katera nisi znal odgovoriti. Sedaj imaš čas, da se jim posvetiš. 4. korak: če že misliš prepisovati, prepisuj s svojega »plonk listka«, ne s sosedovega ali fotokopiranega. 5. korak: poskušaj potegniti čimveč odgovorov že iz samih vprašanj. Ponovi besede v malo drugačnem vrstnem redu (pri jeziku je to že polovica odgovora).
VZAMI KNJIGO IN SE UČI – KAKO PA? A) PRVO BRANJE: hitro, bežno, pregledno. Tako spoznaš, o čem se boš učil. B) DRUGO BRANJE: Učno snov deliš na posamezne dele, poglavja, odstavke in si ob tem delaš izpiske in rišeš miselni vzorec. C) TRETJE BRANJE: Preletiš miselni vzorec in iz ključnih besed oblikuješ stavke. KDAJ NAJ PONOVIM NAUČENO SNOV? Velja pravilo, da se je treba učiti vsak dan malo – ne preveč v enem dnevu. Nadaljnje ponavljanje v naslednjih dneh je potrebno, če hočemo znanje obdržati. NE ZNAM SE HIRO UČITI! Predvsem: ne stokaj in ne jokaj in ne smili se samemu sebi! Raje začni delati.
NA KAKŠEN NAČIN BI SI UČNO SNOV HITREJE IN BOLJE ZAPOMNIL? Osnovna pravila uspešnega učenja: a) Najprej si zastavi cilj Če si cilja ne postaviš, če nekaj bereš ali poslušaš brez namena, da bi se to naučil, gredo informacije mimo tebe.
b) Učimo se s svinčnikom v roki – pet poti v naš spomin: oči gledajo, roke pišejo, ušesa slišijo, usta izgovarjajo, misel vse to spremlja.
KAKO NAJ LOČIM , KAJ JE POMEMBNO IN KAJ NI POMEMBNO?
1. faza: če hočeš nekaj razumeti, doumeti ali si zapomniti – vzemi v roke pisalo in to zapiši! 2. faza: Odstrani vso navlako! Izloči bistvo! 3. faza: Natančno si oglej bistvo! 4. faza: Išči rešitve! UČNA SNOV S POMOČJO MISELNEGA VZORCA SKLADIŠČIMO ZNANJE S pomočjo miselnega vzorca skladiščimo znanje. UPORABA NOVEGA ZNANJA V POVEZAVI S PREJŠNJIM Uporaba novega znanja v povezavi s prejšnj · napiši si oporne točke · ob uporabi jih razširi V šoli ne moreš biti uspešen, če ne znaš v glavi oblikovati bistva in ga ne znaš zapisati in ga nato posredovati - uporabljati. NA PAMET SE NE MOREM UČITI! Razen pesmic se ne učimo na pamet! To je največji trud za najmanjši učinek. ZELO HITRO POZABIM, KAR SE NAUČIM! · znanje vedno povezuj v smiselne celote · kjer je mogoče, napravi preglednice znanja, predvsem pa miselne vzorce · preden začenjaš z novo učno snovjo, se ozri malce nazaj. Poveži novo snov z že znanimi dejstvi. ZELO TEŽKO SI ZAPOMNIM POSAMEZNE PODATKE! Nasveti: · Išči notranji pomen! · Poišči kakšno notranjo zakonitost. · Staro znanje poveži z novim. · Pomagaj si z nemo tehniko.
|