| Pino Poggi |

| izhod |


| Pino Poggi |

 

 

 


Veit Loers
PINO POGGIJEVI SIMBOLIČNI AKCIJSKI MODELI

Kdor prelistava umetniške kataloge sedemdesetih let, ta bo postal pozoren na improvizacije, katerim se je zapisal layout: idejne skice, »concetti«, »zapiski, osnutki, fotografske atitude z občinstvom, opremljene z napisi, sama znamenja, bolj znanstvena kot umetniška dela. Vsekakor znanost, ki kaže izrazito veselje do čutnega širjenja svojih škatel s papirčki, katerih modeli so najbolj učinkoviti tam, kjer se misijonarska gorečnost njihovih namenov sprevrže v popoln nesmisel. Poggijeva Arte Utile, usmerjena v neposredno človeško dejavnost, pa vendar uradno razglašena z manifesti in s pojasnili kot bralna umetnost, je bila del tistega družbenega konceptualnega gibanja, ki ga nazadnje lahko skrčimo le na knjigo in na model. Njena dejavnost je zapustila za seboj le osebne šifre in sledi, ki bi lahko služile kot seme novih umetniških dejavnosti, ki pa so pri vsem naredile sebi dobro s tem, da so se odpovedale prazni napihnjenosti v obliki fotografskih tabel ali skulpturalnih dokazovanj.

Od leta 1969 se Pino Poggi ukvarja z modeli za delovanje in prehodnimi environmenti (instalacijami), ki prejšnje zamisli premeščajo v čudno območje. Z action figuricami opremljeni razstavni modeli prestavijo opazovalca v teatralni položaj. Znotraj in zunaj, prej in potem so dramaturški standardi teh uprizorjenih zgodb. Poggi sam razlikuje več stopenj svojih pohodnih okolij, od komunikacijskega ali animacijskega modela vse do raznovrstnih, večplastno zasnovanih AU modelov. V prvo skupino štejemo tisti prostor, v katerem se morajo obiskovalci premikati skozi mrežo napetih gumijastih trakov, ki pri premočnem razširjenju počijo. Komičnost medsebojnih trkov je postavljena v razmerje z alegorično skupno podobo: obupnim bojem posameznikov za napredovanje znotraj njihovega življenjskega okolja. Seveda je zajeta tukaj značilnost Poggijevih modelov, ki se vedno znova ponavlja: cilj te dejavnosti je sposobnost razlage obnašanja občinstva samega. Ta vzorec je tudi vodilna misel večdimenzionalnih modelov, pri čemer v zadnjem času njihov akcijski značaj vedno bolj prehaja v arhitektonsko uravnovešenost in prispodobno obliko.

V modelu »Incontro con la realta« (Srečanje z resničnostjo) postane vodoravna os dogajanja navpična. Dve diagonalni steni razdelita kvadraten prostor v štiri ločene trikotne predele. V vsakem odseku se spenjajo stopnice do svetle opazovalnice v sredini. Obiskovalec lahko pogleda navzgor v neko drugo resničnost, vendar ga pri odhodu iz njegove prostorskega območja ovira nekakšna vrečasta folija. To kar vidi, je v sredini najprej nekakšna jajčasta tvorba, ki bi lahko utelešala izvor/začetek vsega. Okrog jajca so ohranjene tri druge ploščadi za obiskovalce, prikrite s folijo, ki se jim morajo zdeti tuje, vendar zrcalijo njihov lasten obstanek. Preko tega zagledajo okrog sebe, nekako iz žabje perspektive, v prostorskih območjih te druge, zgornje resničnosti okolja, ki opozarjajo na bolezen, lakoto in smrt. Tudi pri tem modelu gre za doživljajski potek znotraj jasne, uravnotežene osnovne oblike, ki načrtuje resničnosti in jih relativira ter določi obiskovalca za estetsko orodje umetniške celovitosti.

V velikem modelu »Mi sono seduto nel mondo, mi sono guardato nel fondo« (Sedel sem na svetu in gledal v notranjost) prehaja arhitektonska zgradba stopnjo učnega modela. Ogromne rampe omogočajo namišljenemu opazovalcu vpogled v dogajanja v notranjosti in na zapisani moto kot tudi na knjigo-spomenik. Luč/svetloba, ki človeka vabi in vodi, medtem ko je spomenik skrivnostno osvetljen, zajema središčni položaj. Rešetke, prehodi, ki se dotikajo telesa in ogledala, ponavljajoče se prvine notranjosti simbolizirajo človekovo življenjsko pot, labirintske prehode in stvarno tesnobo. V modelu »Autoritratto di ognuno di noi« (Lastna podoba vsakega izmed nas) se obiskovalec preko enosmerne ulice sooči s svojo zrcalno podobo, z izrezanim portretom človeka, ki mu na nasprotni strani ceste prihaja nasproti in s praznino belega prostora v višini njegovega obraznega polja. V »Damocle« (Damokleju) ogrožajo pohodno površino visečim kapnikom podobni koli, izmed katerih so se nekateri že zarili v tla. To kar je pri Poggijevih AU zasnovah prej veljalo kot zmedenost, je sedaj postalo resnično prizorišče »conditio humana«. Kot pri Platonovih nivojih so tudi tukaj ljudje vodeni, manipulirani in voyersko opazovani. Izpostavljeni so igri skrajnosti obstoja. »Smrt in blaženost« sta en trenutek, strah za življenje pa drugi. Notranje doživetje v to vživetega opazovalca je neločljivo povezano z radovednostjo tistega, ki je zunaj. Ostane vedno le sled, ki jo za seboj pustijo igralci. Prisotna je v skupnem opazovanju kot arheološki prelomi v Piranesijevih vedutah.

Iz Poggijevih čisto družbenim AU umetniško - animacijskim idejam zavezanih AU dejavnosti so nastali simbolni akcijski modeli, katerih novost leži v strogi organiziranosti in raznovrstnosti njihovih sestavnih delov. Z lahkoto lahko ponovno najdemo tiste sestavine, ki jih je umetnik že pred enim desetletjem uvedel v to igro: komičnost, grotesko, sledi in odpadke civilizacije, kletko in osamljenost. Vse skupaj se ujema z zamislijo »Commedia mundi«, srednjeveškega misterija. Novoplatonska ideja odrešitve je kombinirana s kognitivnim voyerstvom. Pogledaš lahko nazaj na razvoj družbene skupnosti, vidiš rojstvo, življenje, smrt kot prispodobno umetnostno dejanje v estetsko organizirani prostorski inštalaciji. Zagledaš bližnjega: poleg sebe, nad seboj, pod seboj. Vendar je to nekdo drug. Kajti odrski iluzionizem umetniškega sveta dopušča le varljivo skupnost. Da lahko sodelovanje občinstva, kraj in čas sklenejo neko novo sintezo/spojitev, je možno le, ker so se navidezno odpovedali svojim starim idealističnim zahtevam in zaenkrat skrbijo le za uresničitev svoje lastne oblikovne razsežnosti. Za mene predstavljajo Poggijevi modeli neko možnost popeljati družbeno zasnovano angažirano umetnost šestdesetih in sedemdesetih let iz njene prazne moralne abstrakcije k novi čutnosti in prozornosti.


gor



> Arhiv Pina Poggija
>
Biografija

< Nazaj

> Slovensko
> Deutsch

 

zadnji popravek: 18-Oct-2002 17:52

ovežuje sas:: 2001