| Pino Poggi |

| izhod |


| Pino Poggi |

 

 

 


Enrico Crispolti
Uvod

Že nekaj let govori Pino Poggi o »Arte Utile - Avantgarde Utile (AU)«. V drugi polovici šestdesetih let je izdelal manifest in ga kasneje še razširil. Po akcijah z AU prostorom v Regensburgu na začetku sedemdesetih let je načela AU širil tudi preko meja. Med njegovimi najživahnejšimi dejavnostmi so protest proti onesnaževanju okolja, za zeleno mesto (München l977) in pedagoške raziskave (Keks, eksperimentalna sekcija, zastopana na Bienalu v Benetkah, 1970). V letih 1975/76 uresniči do takrat najnatančnejše dosežke AU - projektov, do katerih je prišlo skupinsko, s »kooperacijo«, vendar s popolnim prevzemom režije in ustvarjalnim angažmajem njega samega. AU brez dvoma vsebuje težnje družbenega pogovora, njena možnost obstoja je le v tej razsežnosti. V oziru na »občinstvo« in njegovo sposobnost doživljanja umetnosti pravi manifest na splošno tole: »AU bo občanu pomagala spoznati dejanske probleme njegovega življenja in tudi sodelovala pri njihovem reševanju.« AU deluje prav tako in še posebej v stiku z vsemi, to je v »muzejih« trgovin, v »galerijah« nakupovalnih centrov, v »gledališčih« na cesti. Za AU je pomembno samo delo, ki je povezano z vsakodnevnim dogajanjem, z neprestanim spreminjanjem, s svobodo izpovedi in z gibanjem. V tem smislu mora -utilist-, kot ga imenuje Pino Poggi, braniti in zadržati svojo lastno svobodo mnenja in dejavnosti, to je svoje lastno kritiško svobodo. Prav tako se mora boriti za preživetje, s tem, da se znajde na stvarni ravni »boja za najnujnejše življenjske potrebe« in se z lastno impulzivnostjo uvrsti v dejavnost AU. »AU delo obstaja s svojim pomenom za družbo le, če ga ta dojame kot njen lasten problem. Brž ko ga družba reši, preneha AU delo resnično obstajati.« Od takrat naprej je to le še zgodovinski dokaz.

Namen manifesta, posameznih AU listov in AU dejavnosti iz prve polovice sedemdesetih let oblikuje jasno vidno, zelo razčlenjeno in raznovrstno sliko, ki je predvidena kot prenos estetskega činitelja v družbeni angažma. Na Bienalu v Benetkah leta 1976 je italijanska sekcija ( ne edina, le z večjo prozornostjo kot druge) odgovorila na glavno temo manifestacije kot »Ambiente« (Okolje) tako, da je utemeljila viden izraz, ki se dandanes kaže v italijanskem iskanju estetskega angažmaja v »ambiente come sociale«. Ob tej priložnosti sem poskusil pojasniti te nove »umetniške» metode dela. »Vizualno, ki ga vsebuje ta fenomenologija izkustva«, sem zapisal v katalogu, »se je premaknilo - in to je tisto čisto novo - od kulturnega in estetskega izvršitelja k sodelavcu, od operaterja k kooperaterju«. To pomeni, da uporabimo običajne ugodnosti značilnih posebnosti, ne da bi vzpostavili enostranski odnos, temveč pogovorni stik. Kot kulturni pobudnik smo pripravljeni tako sprejemati kot dajati v izkušnji, ki postane skupna, dvostranska in ne predstavlja več le enostransko posredovanje izobraženih izvršiteljev neizobraženim sodelavcem. Vsekakor tistemu, ki je sposoben dojeti kulturo, tako imenovanemu porabniku, ki je pripravljen sodelovati, to je de facto enakopravno prevzeti svoj delež naloge, sprejeti na svoj način ustvarjalne predloge tistega, ki naproti nam ni več preprost in podrejen potrošnik neke enostranske povezave. Izvršitelj, ki je postal sodelavec, je torej tisti, ki predrami kulturno samozavedanje drugega, ki ga zanima zavestno sodelovanje le -tega v smislu lastne kulturne poti iz »obrobja« k resnični problematiki decentralizacije.

Nadalje sem ugotovil naslednje: » Verjetno se nahajamo v isti razsežnosti avantgardistične zamisli in iskanja - ali hočemo zares obrniti list -,ko se navezujemo na dediščino zgodovinske avantgarde in na izkušnje tako imenovane neoavantgarde, ki je od tega odvisna. Zgodovinska avantgarda in sedanje kulturno raziskovanje, ki se nanjo nanaša, rekel bi celo, da spoznanja tega iskanja označujejo vsa šestdeseta leta: kot domneva jasnega izraza zloma, ker so prednostna, dovršena, posebna in zares uporna.... Dandanes se zdijo avantgardistični nazori popolnoma drugačni: sedaj kulturno raziskovanje dejansko ni iskanje novega jasnega jezika, temveč bolj iskanje odnosov, kar pomeni, da jo usmerja strategija natančnega sporočilnega odgovora na vprašanje iz množice.« In končno: «Pri iskanju novega jezikovnega izraza imamo danes različno in stvarno usmeritev neke neposredne skladnosti in družbene potrditve. Iskanje se je premaknilo v družbeno področje, ne opušča posebnosti in raznolikosti, ampak le razširja meje, obnavlja razmejitve in popolnoma sprejema tveganje, da bi naletelo na novo vprašanje, ki izključuje elitno predpravico in vodi v prihodnost, ki pa je zgodovinsko že davno presežena.«

Zagotovo je v sedemdesetih letih ta nova delujoča razsežnost v Italiji dosegla posebne značilnosti glede na tesno povezanost med političnim in družbenim razvojem. Popolnoma je povezana z dejstvi in s perspektivami v pravem trenutku sprejete trdne odločitve in decentraliziranega nagiba, ki se pojavlja v vsakem vidiku družbenega življenja (izkušnje šolskega soupravljanja, tovarniških svetov, upravna, pokrajinska, občinska in civilna kot tudi splošna kulturna decentralizacija itd.) V razčlenjevanju tega težavnega sklopa sem poskušal poseči globlje, tako izrazito v raziskovalnih okvirih kot tudi v okviru političnega in družbenega upravljanja v kulturi, oziraje se na italijanski položaj v delu »Arti visive e partecipazione sociale« (Vizualna umetnost in družbeno sodelovanje). To je neke vrste delovni dnevnik, katerega prvi del je izšel 1977 (pri založbi Donato, Bari). Posvečen je izvedbi »Volterra 73«, pomembni interaktivni predstavitvi z družbeno urbano soodvisnostjo, ki je bila 1973 predstavljena v tem toskanskem mestu in pozneje 1976 na Bienalu v Benetkah, na podlagi predhodnega poskusa teoretične ureditve te problematike.

Ta nova delovna razsežnost, prenesena v družbeno okolje, se zagotovo ne pojavlja samo znotraj italijanskega prostora. Nedvomno pa obstaja tukaj neka posebnost politične težnje, ki je močnejša kot drugje, čeprav v spektru raznovrstnega iskanja. Če lahko navedem primer, sega ta spekter od projekcije do izvedbe sodobnega urbanega spora pri kiparjih kot so Somaini in Staccioli (oba sta prisotna kasneje tudi na Bienalu v Benetkah 1978 z interakcijami na prostem; posebej še drugi s svojim znanim »Zidom« pri vhodu v Giardine), vse do razčlenitev individualno urbane ponovne zasedbe posesti s strani radikalnega arhitekta La Pietra, do Salerna 75 in do »Ufficio per l immaginazione preventiva«. Doseže celo samodejno sodelovanje s stališča poetične dejavnosti Dalisija (nekega drugega radikalnega arhitekta), ali skupine Ambulanti, kot tudi s stališča politične dejavnosti skupine neodvisnih slikarjev iz Porta Ticinese.

Vendar so že na istem Bienalu v Benetkah 1976 načrtovali različne osnutke za mednarodno širitev te sheme o estetskem delovanju v družbenem okolju. Neka holandska skupina je na primer predlagala, da bi naredili natančno analizo »habitata« ( stanovanjskega okolja ) in poiskali interakcijske možnosti s strani estetskega izvršitelja, medtem ko so številne skupine kot tudi posamezniki iz Švice to dokazovali z zelo razčlenjenim delom, ki je temeljilo na dvogovoru in »kooperativnem« sodelovanju. Na drugi strani pa je francoski »Collectif d'Art Sociologique« (Herve Fischer, Fred Forest in Jean Paul Thenot) natančno razložil pojme neke čisto v družbeni komunikaciji ležeče raziskave, ki iz svoje lastne notranjosti popolnoma odklanja vladajoči sistem. »Ne gre za to,« pravi »Manifesto d'Arte Sociologica n.3, da bi predlagali nove vzorce družbenega organiziranja, ampak predvsem za to, da bi se zares vrnili k dialektični zmožnosti metode kritiškega vprašanja. Ta zavest ali natančneje zavestni vpogled bi morala pri ponujeni priložnosti zloma družbene ureditve (nastale iz krize gospodarstva in upravnih struktur ) dovoljevati razvoj dosledne neposlušnosti , z namenom naznaniti smer poti tistih, ki želijo spreminjati družbene povezanosti. Filozofsko vprašanje o smislu je brez dvoma prevratno, kadar oporeka družbenemu sistemu, ki mu ne dovoli biti v središču razpravljanja. Celo predlogi izraelskega kiparja Danija Karavana so v Benetkah 1976 dosegli razčlenjeno veljavnost skupinske uresničitve in skupne izvedbe. Vendar se je tudi mednarodni okvir izoblikoval bolje kot pred tem in ne le v Benetkah leta 1978, ko so na primer prikazali problematično področje antropologije (od Paradisa do Conanna). V Benetkah, ki so postale že skoraj »zgodovinski« sedež, so ponovno prevzeli kritiško analizo, ki jo je leta 1971 na Manhattnu v zvezi z gradbenimi špekulacijami in družbeno razlastitvijo vodil Hans Haacke. Takih primerov je še veliko več. V Združenih državah Amerike obstaja zelo široka, a tudi vprašljiva dejavnost zidnih interakcij v mestnem kontekstu (ne samo v New Yorku). Poleg tega je skupina »Site« delovala v smislu arhitekturnega zanikanja. Na začetku leta 1978 je francoska revija »Opus International« (št. 65) predstavila različne, a zelo odločne vrste estetskih interakcij v družbenem okolju naslednjih avtorjev: Ernesta Pigona, skupine »Untel«, Rougemonta in Marca Petitjeana.

Razprave potekajo sedaj v širšem okvirju , z raznolikimi izraznimi načini delovne narave, čeprav le v jezikovnem smislu. Sicer pa je že 1975 Frank Popper v svoji knjigi »Art - Action and Participation« (Umetnost - dejavnost in sodelovanje) opozoril na skupne dejavnosti, ki izvirajo iz enakih raziskovalnih poskusov evropske in ameriške avantgarde v šestdesetih in sedemdesetih letih. Predlogi za estetsko delovanje na družbenem področju so nedvomno z njimi v besedni povezavi in predstavljajo, ne glede na različno jasnost, predvsem vezno točko za novo družbeno vprašanje, za končno novo in stvarno družbeno prakticiranje.

Znotraj tega širokega okvirja estetske dejavnosti v družbenem prostoru se nahaja raziskovanje Pina Poggija z njemu lastno identičnostjo, kot se mi zdi, v napetosti dvogovora in »kooperacije«, priznati zares vse kot opravičilo in določilo ustvarjalnega rezultata. V tej nalogi se Pino Poggi vedno jasno zaveda nujnosti, da bi to moral biti skupen trenutek neke »kooperativne« izkušnje in pripomoček dodatnega dvogovora. S tem želim reči, da je zanj prikazovanje dela, kot ga predstavlja skupna dejavnost oblikovanja predlogov, vedno navzoče. Oblikuje ga v »kooperaciji«, ki vedno vodi v jasno, oblikovno soglasje, to je v izdelan osnutek vizualnega sporočanja. V tem smislu je odnos med začetnim osnutkom izvršitelja, samega Pina Poggija, in odgovorom sodelujočih vedno zelo tesen in izgrajuje skupinski trenutek sporočanja tudi v oblikovno pričevanje. Izrazito določilo sodelovalne vloge in na drugi strani jasnost lastne vloge v oblikovalnem vodenju je po mojem značilnost Poggijevega dela.

Že v drugi polovici šestdesetih let je Pino Poggi pod vplivom neodadaistične tradicije, vendar resnično zavzet, da bi s povabilom k branju ponudil domneve neke zgodbe, ustvaril »Lesene knjige«. To so napisana in oblikovana dejstva na leseni površini, ki drsijo po vodilih iz okrogle kovine in jih je možno prebirati, pri čemer pa je sodelovanje odločujoče in ustreznejše, saj te »knjige« k temu pravzaprav celo spodbujajo. Nepogrešljiva pa je bila pri tem »bralčeva« interakcija, njegovo pregledovanje in gibanje po besedilih in njegove predstave o pripovedovalnem dogajanju. Predmeti, ki so spodbujali k uporabi; uporaba svetovanja in branja. Takrat se je sodelovanje omejevalo le na to ravnino. Z izkušnjami »AU- listov« in AU dejavnostmi je Pino Poggi v prvi polovici sedemdesetih let popolnoma uresničil skupno »kooperacijo« in skupinsko dejavnost zapletenih vsebin neke resnične družbene in politične stvarnosti v procesu, razčlenjenem na različne razvojne stopnje. V prvi fazi predstavi Poggi nekaj grafičnih montaž, imenovanih »assemblages«, izhajajoč iz predstav fotomehaničnega izvora, s pisnimi zapisi lastnega mnenja in svojih misli o sodobnih družbenopolitičnih temah krajevnega, narodnostnega in mednarodnega značaja. Vsako montažo predstavi na dvojnem originalu. Ta prva razvojna stopnja je izhodiščni prispevek osebnega videnja. Druga stopnja - faza je javna in poteka na cesti.Tu ponudi Pino Poggi mimoidočim možnost sodelovanja, tako da le-ti zapisujejo ali vstavljajo različne oznake na njegovo montažo, ki leži na mizi. Pripombe publike predstavljajo najrazličnejše odgovore na problemsko napolnjene Poggijeve osnutke, ki s tem postajajo bogatejši zaradi teh pripomb, znakov in osebnih odnosov. Osebni osnutek se sooči s kolektivnim, v sebi razčlenjenim odgovorom, istočasno se ta začetni osnutek aktivira k oblikovanju mnenj, s tem da se izrecno poudari ta problemsko napolnjena družbeno politična tema. Da bi se prikazala raznovrstnost tega povratnega delovanja, obogati dokumentacijo s fotografskimi in video posnetki. Sodelujoči pa so povabljeni, da pustijo svoje naslove in imena za mogoča kasnejša nova interakcijska delovanja. Vsekakor se vse to dogaja v okolju, ki je dovolj družbeno in kulturno osveščeno.

Tretja faza, ki jo Pino Poggi imenuje »Metamorfosi AU« ( Environment AU -Okolje AU), poteka znotraj daljšega časovnega obdobja, na primer po treh mesecih. Dve odgovarjajoči montaži fotografira na eno samo velikost, tako da si tema stoji sama sebi nasproti. Prva, ki jo lahko imenujemo kot osebno nedodelano in druga, ki so jo skupinske pripombe mimoidočih predrugačile in obogatile. Poggi obe montaži sooči in ju predela v tretjo različico, v novo raznovrstno montažo, ki ohranja njegove zaključke kot tudi dodatna razglabljanja. V tem smislu se razprava razživi. Naslednji kraj tega razpravljanja je prostor, namenjen umetniškemu uživanju, torej galerija ali muzej, kjer (kot v münchenskem Lehnbachhausu 1976 ali v Kasslu pri Documenti 6, 1977) Pino Poggi postavi te različne in raznovrstne montaže k steni. Pod njimi je bela površina, da lahko pri branju in ponovnem sestavljanju »puzzlov« stopiš nanjo. Raznovrstna montaža je zopet predstavljena, razdeljena na table in s ključem (predmetom, ki je dorasel izkušnji s »knjigami«) zaklenjena v kovinsko kletko. Ljudje, ki so bili udeleženi v dvogovoru na cesti, so osebno povabljeni k sodelovanju in iz tega se razvije ponovno srečanje, participacija in razprava z novo publiko, torej tisto, ki je povabljena na to »razstavo« v galerijo ali muzej. Na video se ponovno posname to, kar se je s celovito izkušnjo ustvarilo v združevanju in kar imamo pred seboj kot sklep, s katerim lahko v nadaljnji razpravi ponovno oživimo načete teme.

Te teme, neodvisne od tistih z večjo mednarodno pomembnostjo, razumljene v kritiškem in izzivalnem smislu (na primer - neofašizem, terorizem), so kot izrazit družbeni ključ tudi v lokalnem interesu (na primer problematika starejših in otrok v mestni četrti). Pomoč pri premišljevanju vodi v razvoj družbene in politične zavesti, ki predvsem v izkustvenem polju, v katerem deluje Pino Poggi, namreč na Bavarskem, dosega natančno človeško vrednoto.

V tem smislu vodi Poggijeva »akcija Arte Utile« k zavestnim družbenim, političnim in človeškim procesom. Omogoča pa tudi oblikovni osnutek, kar je vedno lasten cilj tako imenovanega umetniškega področja in medsebojno učinkuje na pravilom ustrezne prostore umetniškega uživanja. Če so kritiške, družbene in politične indukcije (sklepanje iz posameznega na splošno) kot vaja za oblikovno sporočanje tudi vključene (montaže, za katere Pino Poggi zasnuje teme, so v bistvu zgrajena določila zavestne oblikovne sestave povezav sveta predstav), istočasno nadaljnji rezultati, ki so postali skupinske interakcije in iz tega sledeče »metamorfoze«, potem so tesno vključene v pobude družbeno političnih tem, ki so primerne za sodelovanje in tega tudi podpirajo. Za Pina Poggija je »umetnost« »uporaba« v vsej svoji dvojnosti, ki je v njej sami. Vsak znak teh »tabel« doseže samo izčrpno funkcionalnost, ki je obenem sporočilna kot tudi dokumentarna.

gor



> Arhiv Pina Poggija
>
Biografija

< Nazaj

> Slovensko
> Deutsch

 

zadnji popravek: 18-Oct-2002 16:31

ovežuje sas:: 2001