| razstave | 2003/04

| doma | info | trenutno v glu | razstave | program |: :::| zgodovina | zbirka | katalogi |::: :|:povezave | zaposleni | delavnice | english |


Sašo Vrabič - Stigme

 

 

 

5. december 2003 - 6. januar 2004
TANJA VUJINOVIĆ & ZVONKA SIMČIČ


Sašo Vrabič
STIGME - tekst ob razstavi

Umetnostni zgodovinarji in likovni kritiki so že nekaj časa v situaciji, ko je definicija umetnosti prepuščena kaotični svobodni interpretaciji sodobne likovne - vizualne ustvarjalnosti. Seveda, bi lahko časovno delo Tanje Vujinović in Zvonke Simčič uvrstili v dela, ki formalno spominjajo na načine dela video umetnikov 80-ih in 90-ih let, lahko bi jima nadeli naziv manieristične umetnosti novega tisočletja, ampak to ne bi rad počel. Prav tako ne bi smel iti mimo vplivov konceptulne umetnosti in avantgardnih filmov, uporabo montaže in kolaža, ki se je pojavil v začetku 20. stoletja, če bi hotel delo umetnic spraviti v predalček in če bi bil zgodovinar. Vse to se je v zgodovini res zgodilo in mogoče pomembno vplivalo na delo umetnic, po drugi strani pa so dela, ki jih ustvarjata in danes predstavljata, produkt trenutka, ki mu z enostavnimi besedami pravimo tukaj in zdaj.

Izraz "duh časa (zeit geist)", ki zveni nekako arhaično, a je vseeno še vedno uporaben za razumevanje projekta, nas lahko lepo vpelje v delo avtoric. Lingvistično in simbolično nas "Duh", kot spiritus, kot duhovno in nevidno, in po drugi strani - duh, kot izpeljanka za duhati (v slovenščini), vonj, duh parfuma, izdelka, nedotakljivega eksponata na razstavi, vodi skozi rdečo nit postavite zanimivih avtoric. Čas, kot druga beseda izraza "duh časa", ki je povezana z zgodovino, sedanjostjo in prihodnostjo je prav tako vpet v dela avtoric.

Pravzaprav se v tem svetu že težko znajdemo in vsakodnevno posegamo po eskapističnih metodah, metodah pobega od realnosti, kot so televizija, obisk veleblagovnic, cerkva, navideznih svetov računalnikov in animiranih video iger. Tehnologija nam je že domača, elektronika že stara stvar, ki nekaterim od nam seveda pomaga, druge moti, in nam vsem hkrati nalaga toliko balasta, da ne znamo več ločiti zrno od plevela. In prav ta razlika, ločiti informacijo od podatka je tisti, ki je za človeka pomemben. Večkrat poudarjam, da pravzaprav ne živimo v informacijski dobi, ampak v hudi podatkovni dobi z veliko odpadnega in nepomembnega materiala, ki ga dobimo v vsakodnevnem t.i. "večopravnem" delu (multitasking). Galerija nima enake moči, kot jo ima recimo televizija ali popularna revija, in ne doseže toliko obiskovalcev, kot jih ima recimo duhovita obcestna reklama, po drugi strani pa bolje locira dela, ki jih čas in opazovalci označijo za umetniška, poduhovljena in pomembna.

PLASMA je naslov serije del Tanje Vujinović in Zvonke Simčič, ki jo sestavljajo parfumi, digitalne fotografije in 'reklamni' video spot, video dela in interaktivno delo na njunih spletnih straneh. Ta včasih parodična mešanica je skonstruirana iz elementov modnega medijskega glamurja in materiala, ki dokumentira škandale znotraj katoliške cerkve, trače in pripovedi o ljudeh, ki naj bi se jim odpirale stigme. V njunem delu prisotno obravnavanje navidezne resničnosti, ki ni vezana izključno samo na uporabo elektronskih medijev in opisovanja izraza za računalniške vizualne efekte. Čeprav so skoraj vsa dela nastala s pomočjo elektronskih medijev, digitalne video kamere, računalnika, sodobnih digitalnih tiskalnikov, je pravzaprav tema iluzije čudeža, oz. pojem odpiranja stigem kot pojav krščanskega čudeža, ki za verskega fanatika pomeni tisti del navidezne resničnosti, ki prepriča v drugo resničnost, bolj zanimive. Parfum je v tem primeru dodatna dimenzija vonja, ki spremlja postavitev in pravzaprav tudi opozarja na znano frazo, da videz sam vara, zato je zanimivo razstavo doživeti z vsemi čutili. Ime parfuma in tudi ime celotnega projekta PLASMA je vezano na pojav izcedkov, ki navadno prikapljajo iz odprtih t.i. 'svetih skulptur' in seveda tudi iz stigem živih. Tovrstnim izcedkom se navadno pripisuje tudi čudodelnost. Umetnici sta tako na izviren način združili elemente oblik prisile čistosti - te so del propagandnih kampanj velikih kozmetičnih hiš - z medijsko poplavo verskega fanatizma. Poudarek je na ljudeh, tako popolnih 'goljufih' kot tudi tistih 'originalnih' nosilcih fizičnih svetih znamenj, kot so npr. stigme, odprte rane na delih telesa, kjer je bil Jezus iz Nazareta križan. Slednje so vezane izključno na krščanski del svetovne populacije in tako je pravzaprav reklamiranje parfuma, kot objekta lepote, komentar na trženje čudežev, komentar na simulacijo nedotakljivega, komentar navidezne resničnosti, komentar lažnega potrošništva, ki pri kupcih, vernikih, povzročajo reakcije hotenja in željo imeti stvari, ki jih v bistvu ne potrebujejo. Zaradi lažnosti zdravilstva jim čudežna mazila plazme ne morejo prav dosti pomagajo, so ji pa lahko v veliko navidezno zadoščenje, če zavračajo možnost resnične zgodbe oz. poznavanja resničnega ozadja.Kaj je bolj resnično? Resničnost ali virtualnost (virtual reality)?

Asociacije, ki jih sprožajo dela Tanje Vujinović in Zvonke Simčič so vsekakor povezane tudi z realnim, torej tistim, kar je okoli nas in se nas dotika ta trenutek, sploh v družbenem in političnem smislu. Problematiziranje krščanstva vzporedno z kapitalizmom ne gre vzeti kot kritiko, ampak kot nevtalni komentar na sodobno družbo, ki v svojem prepričanju goji določene navade in kateri sistemi ukalupljajo človeška razmišljanja in jim postavljajo norme in meje. Kritika sistema oz. kritika zlorabe vere je pravzaprav če že, kritika kapitalizma. Pretekla realnost, ki bi ji tudi lahko rekli virtualna, ker ne obstaja več tukaj in zdaj, je bila na področju bivše Jugoslavije zaznamovana z blagim komunizmom in socializmom in percepcija je sedaj osredotočena na hitro rastoči kapitalizem in blagovno bogatenje. Noben sistem ni popoln.

Ljudje se danes težko ustavijo in opazujejo likovno - vizualno delo v galeriji ali v privatnih prostorih, ker se jim z izjemami ne zdijo več čudežne. Čudež in največji vizualni draž je za večino današnje populacije mogoče filmska verzija trilogije - pravljice Gospodar prstanov ali znanstveno fantastična prav tako trilogija Matrica. Zanimivo je tudi, da sta Matrica in Gospodar prstanov posneta v treh delih in zanimiva je njuna navezava na krščanstvo. Pisatelj Gospodarja prstanov, John Ronald Reuel Tolkien je svoje delo označil za najbolj teološko, versko delo, ki ga je ustvaril. Pri Matrici pa je glavni akter Neo tisti, ki je pravi, tisti ki je izbran in obkrožata ga dva lika Morfej in ljubezen glavnega junaka s pomenljivim imenom Trinity - Trojica. Trikotnik še bolj poudarja krščansko strukturo svete trojice. Aktualna slovenska politična tema uvedbe verske vzgoje v šolah je seveda logična posledica evropske krščanske miselnosti, ki močno zaznamuje tukajšnji prostor. Če se malo spustim tudi v zvok in glasbo, ki je v sodobnih vizualnih delih vseskozi del celote in tudi v tem primeru eden ključnih elementov postavitve, potem prav tako ne morem mimo krščanstva, ki je vseskozi prisegal na tričetrtinski takt, ki ga bolj poznamo pod imenom valček. Pomen števila tri v krščanstvu je zelo pomenljivo v smislu svete trojice. Zmernost in zadržanost krščanske evropske civilizacije je vsekakor zagovarjala duhovno miselnost in melodijo v glasbi, zavračala pa telesnost in ritem. Čisto konkretno je jazz glasbo definirala kot peklensko, saj je temeljila na ritmu in telesnosti, ki je v krščanstvu še vedno tabu. Torej je vzporednica iz zgodovine glasbe na mestu, saj je v delih Tanje in Zvonke opazen ponavljajoč ritem v zvočnik vzorcih, podobah, in stalno zanimanje za telo.

Podoba je torej vseeno vedno manj vredna zaradi tehnologije. Zanimivo je, da računalniki sicer deloma olajšajo naše delo, po drugi strani pa krepijo kapitalistično idejo po večji produkciji in večjem zaslužku. To pomeni, da je računalnik z razvojem vedno boljše tehnologije zastarel po enem letu in kar je še huje zaradi računalnikov ljudje več delamo, saj vlagamo več energije v obnovo strojev, arhiviranja ter brisanja nepotrebnih elektronskih sporočil ter pojava dostopnosti in dosegljivosti z mobilnimi telefoni in elektronsko pošto kjerkoli in 24 ur na dan. Seveda je izbira prepuščena nam, da vse stvari enostavno izklopimo.
Umetnost, ki je v sodobnem svetu tako odprta in svobodna v izbiri motivov, idej, konceptov ter materialov in medijev, ki jih izbira, bila v svojem bistvu zmeraj svobodna in je k tem tudi težila ter bila napredna v razumevanju resničnosti in vizionarsko slutila prihodnost. Pesniki včasih pravijo, da svoje pesmi razumejo šele čez nekaj let, ko jih zopet preberejo ali jih slišijo iz ust drugih. Vizualni umetniki ter gledalci, opazovalci, so v podobni situaciji, ko zopet ugledajo bistvo svoje ustvarjalnosti, svojih kvalitet v časovnem odmiku.


TANJA VUJINOVIĆ je bila rojena leta 1973 sedanji republiki Srbije in Črne gore. Svojo osnovno izobrazbo je pridobila na šoli za industrijsko oblikovanje in na fakulteti za upodabljajoče umetnosti v Beogradu. Svoj študij je nadaljevala leta 1998 pri prof. Jan Dibbetsu na Umetniški akademiji v Düsseldorfu. Od leta 1996 intenzivno razstavlja svoja dela po deželah celotne Evrope in severne in južne Amerike. Je video in zvočna umetnica, fotografinja računalniška programerka in grafična ter spletna oblikovalka.
Njeni ponavljajoči zvočni in vizualni vzorci so glasne, kompaktne strukture, ki odsevajo ideloške parametre sodobne družbe.

ZVONKA SIMČIČ je bila rojena leta 1963. Diplomirala je na ALU v Ljubljani leta 1994 in na isti ustanovi končala specialistični študij leta 1996. Intenzivno razstavlja od leta 1988 po deželah celotne Evrope in severne in južne Amerike. Vsa njena dela so močno povezana z družbenim okoljem skozi prizmo raziskovalnega laboratorija njene lastne izkušnje. V delu se osredotoča na človeško življenje ter posledice, ki izhajajo iz socialnega ter političnega dogajanja. Je slikarka, performerka, fotografinja, video in zvočna umetnica.

Obe sta ustavanovni članici raziskovalnega in produkcijskega centra za umetniške eksperimente CrossConversationCut. Skupaj delata že dve leti in za svoje delo sta prejeli že vrsto priznanj in nagrad.


 


 



zadnji popravek: 17-Jan-2005 14:33

gor

ovežuje saso od 2001