
Abstrakcija na začetku stoletja - dela Boruta Popenka
Abstraktna likovna dela običajno postavljamo v kontekst modernizma
in sicer v začetna desetletja dvajsetega stoletja, sredi istega stoletja
pa se zdi, da je zanimanje za to umetnost postopoma postajalo vse manjše.
Vendar pa ta teza le deloma drži, kajti res je, da je tisto najbolj
polno obdobje abstrakcije sicer mimo, vendar pa je pustilo na likovnem
področju tako močne sledi, da je pritegnilo še mnoge poznejše generacije,
kar pomeni tako avtorje, kot tudi ljubitelje likovnih del. Spomnimo
se le šestdesetih let, ki so prinesla neokonstruktivizem, geometrično
umetnost, op art, minimalizem, pa tudi estetiko minimalizma lahko vključimo
med tiste tendence, ki so izšle iz abstrakcije modernizma in avantgardnih
tokov prvih desetletij. S temi, novejšimi različicami abstrakcije, pa
smo že pravzaprav v postmodernem obdobju, značilnim za sodobni čas,
ki ne skopari s kar najrazličnejšimi iniciativami in med njimi lahko
najdemo tudi abstrakcijo. Značilen primer spajanja modernističnih principov
in prilagajanja postmodernizmu so na primer grafike Victorja Vasarélya
in pravzaprav še celega niza podobnih avtorjev. A če omenimo le njega
in sicer v kontekstu povezovanja estetike in tehnologije izdelovanja
grafičnih odtisov. V jedru njegovega zanimanja so bila vprašanja, ki
so bila povezana z osnovnimi načeli modernizma in so zajemala poudarke,
ki se ukvarjajo s področji urejanja
kompozicije, harmonije barv, sestavljanja geometrijskih likov, skratka,
gre za vprašanja usklajevanja bazičnih komponent, ki sestavljajo likovno
delo in s katerimi je modernizem prekinil večstoletno tradicijo mimetičnega
obravnavanja likovnih predlog. Hkrati pa je tehnologija, ki jo je uporabil
izrazito značilna za sodoben potrošniški čas, gre namreč za serigrafijo,
oziroma sitotisk, torej nekaj, kar se bistveno odmika od klasičnega
obravnavanja grafike in nosi značaj postmodernizma. To je seveda le
eden od sicer bolj znanih primerov tega, kako se je estetika abstrakcije
uspela obdržati skozi desetletja, našla svoje zavetje v številnih slogih
in dostojno vstopila tudi v najnovejši čas, saj jo reprezentirajo mnogi
izjemno talentirani avtorji.
Zgodovina abstraktne umetnosti in njenih faz je v kontekstu tega besedila
omenjena zato, ker nam mnogo pove tudi o delih Boruta Popenka. Kajti
njegova dela, narejena v devetdesetih letih, oziroma v sedanjem desetletju,
nam v nekaterih pomenih odkrivajo sintezo tendenc, ki so bile prisotne
že pri avtorjih prejšnjih generacij, vendar pa se niso izrazile na takšen
način, kot so se tokrat pri Popenku. Tu seveda lahko govorimo o posebnostih
nekega obdobja, ki zahteva povsem svojo estetiko in tisti, ki jo znajo
začutiti, so lahko potem tudi pravi reprezentatorji svojega časa in
prostora. Zato je povsem na mestu vprašanje, koliko je danes aktualna
abstrakcija in na kakšen način so seveda tu zanimiva Popenkova dela.
Čeprav se večji del sodobne likovne produkcije mlajših avtorjev nagiba
v tisto polje, ki ga lahko označimo kot neoavantgardistično, oziroma
izhaja iz konceptualistične zasnove, je vendar še znaten delež tistih,
ki še vedno razvijajo sheme »klasičnega« slikarstva, kiparstva, grafike
ali fotografije. Pod pojmom »klasično« razumemo predvsem to, da na primer
slikar še vedno uporablja platno ali papir, na katerega slika, to delo
pa lahko postavimo na steno. Res je, da je takšnih slik v sodobni umetnosti
pravzaprav vse manj, vendar pa to še ne pomeni, da gre za dela, ki v
tem času nimajo svojega mesta. Namreč nahajamo se v obdobju izrazite
nasičenost, tako z informacijami, materialnimi dobrinami, tehnologijami,
kot tudi umetnostjo. V tem izjemno polnem ambientu je nastopila faza,
ko ni več prostora za sloge, pač pa so prisotni predvsem trendi. V njih
se vključujejo avtorji, ki hočejo biti predvsem nekonvencionalni z zanikanjem
tradicije. Vendar pa s tem avantgardizmom vse prepogosto postajajo podobni
tistim akterjem iz tako imenovanega show bussinesa, ki zablestijo s
kakšno uspešnico ali filmsko vlogo, v naslednji sezoni pa njihovo mesto
zasedejo mlajši in lepši. Nekaj podobnega se že lep čas dogaja tudi
v likovnih galerijah in kot kaže, se takšen trend zaenkrat še bistveno
ne zmanjšuje. Seveda to ne pomeni, da v okviru takšnih novejših estetskih
shem ne nastajajo zanimiva in kakovostna dela, pravzaprav se lahko srečamo
z izjemnimi umetniškimi koncepti, vendar pa gre za to, da je v njih
bistveno manj prisotna čista likovna govorica, ki pa je nesporno ena
najstarejših izraznih sredstev človeka in zato naša izjemno pomembna
spremljevalka, za katero smo v vseh obdobjih izražali hrepenenje in
znali sprejeti avtorje, ki so nas z njo plemenitili. In Popenka lahko
postavimo med tiste sodobne avtorje, ki svoja sporočila artikulirajo
predvsem s čistimi likovnimi sredstvi v okviru abstraktne estetike.
Čeprav se za abstrakcijo zdi, da poskuša povsem ubežati predmetnemu,
pa prej drži, da nam predmetnost predstavlja na drugačen način. V prid
stališču, ki poudarja izključno abstraktnost, lahko uporabimo poudarek
iz korespodence, oziroma razmišljanj, ki jih je Robert Delaunay, eden
začetnikov abstraktne slike posredoval svojemu slikarskemu kolegu Augustu
Mackeju. V njem piše med ostalim o tem, da poskuša v svojih delih izraziti
predvsem govorico barv. V tem smislu so v začetku abstraktne umetnosti
barve tudi prvič postale povsem individualna komponenta. Torej niso
več služile temu, da bi avtor z njimi slikal nekaj, kar je predtem opazoval.
Barva je postala podoben estetski subjekt kot zvok, ki torej nič ne
predstavlja razen sebe. Primerjava abstraktne umetnosti z glasbo ni
naključna in mnoga takšna likovna dela imajo tudi podobne naslove kot
glasbena, na primer Kompozicija št. …
Ko obravnavamo Popenkove slike, v njih prepoznamo tudi naslon na povsem
izčiščena izhodišča, ki opredeljujejo bistvo abstraktne umetnosti. Vendar
pa moramo vedeti, da abstrakcija ni zgolj to, o čemer piše Delaunay,
pač pa je s časom postala izredno raznolika estetska komponenta, ki
se je razvila v številne različice in spoje z drugimi likovnimi slogi.
Abstrakcije se je pokazala kot tako širok prostor, da so v njem lahko
delovali številni in raznoliki avtorji. Pri Popenku se razkriva uporaba
abstraktnih principov na način, ki respektabilno vključuje dosežke predhodnih
generacij, hkrati pa do njih vzpostavlja avtorsko distanco. To na kratko
pomeni, da poskuša povzeti najboljše iz preteklosti, z osebnim angažmanom,
pa poskuša te kakovosti pretvoriti v sodoben čas. Ob njegovih slikah
hitro spoznamo, da niso mogle nastati pred desetletji, ne v obdobju
neokonstruktivizma, niti pop arta, prav tako ne minimalizma ali glamuroznosti
osemdesetih let. Hkrati pa lahko značilnosti vseh omenjenih slogov,
vključno s kičem, ki so ga v umetnosti tako uspešno valorizirala devetdeseta
leta, najdemo v njegovih plastikah, oziroma slikah. V teh slogovnih
potezah se seveda nazorno razkrivajo sinteze, za katere lahko ugotovimo,
da so izvedljive le v sodobnosti in sicer zato, ker jih lahko pojmujemo
kot časovno nadgradnjo preteklih slogov, hkrati pa nam ilustrirajo sodobnost,
vpeto v eklekticizem, nekateri pravijo tudi manierizem, za katerega
pa je med ostalim prav značilno, da mu kot celoti primanjkuje izvirnosti.
V takšnih zgodovinskih epizodah, so bili umetniki vedno tisti, ki so
znali prepoznati, ali bolje rečeno čutiti pomanjkljivosti in kvalitete
aktualnega časa.
Popenko zato ni več modernist par excellence, ki bi ga pritegnile
le barve in njihova izraznost. On je značilen postmodernist, katerega
zanimajo stilizirane zgodbe in s svojimi deli nas pelje od slik z najbolj
banalno vsebino, do kompozicij, ki se ukvarjajo z občimi filozofskimi
razmišljanji, oziroma če smo konkretni: od naše potrebe za tobakom,
do potrebe za religijo. Seveda je lahko le postmodernizem s svojim slikovitim
pluralizmom združil tako različne kategorije in nas postavil pred realna
vprašanja, na primer koliko časa (za katerega pravijo, da je denar),
namenjamo za resnične in trajne vrednote, koliko pa ga poženemo za iskanje
bližnjic, za katere pa se pozneje tolikokrat izkaže da so vse prej kot
to. Zato Popenko ni avtor larpurlartizma, ki bi verjel, da lahko dobro
likovno delo že kot takšno spreminja tok civilizacije v smislu njenega
plemenitenja. On ve, da se danes tudi od umetnosti zahteva neposrednost
in komunikativnost, hkrati pa ne pristane, da bi zaradi tega opustil
osnovna likovna načela, s čimer se sicer kot je bilo že prej omenjeno,
v galerijah vse prevečkrat srečujemo. Zato je Popenko eden tistih avtorjev,
ki nam s svojimi deli dokazuje, da je lahko abstraktna umetnost aktualna
tudi danes in da je sposobna adekvatno artikulirati posebnosti te dobe,
jo estetsko in vsebinsko obogatiti.
Boris Gorupič, likovni kritik