p o e t i k a
14. junij do 6. september
2008
Jiri
Bezlaj – Otroštvo. |
![](images/tb/Bezlaj.jpg) |
Sergej
Kapus – Domišljija. |
![](images/tb/Kapus.jpg) |
Andrej
Trobentar –
Izkušnja.
|
![](images/tb/Trobentar.jpg) |
Jiri
Kočica – Zorenje.
|
![](images/tb/Kocica.jpg) |
Maksim
Sedej ml. –Skrivnost.
|
![](images/tb/Sedej.jpg) |
Gustav
Januš – Meditacija.
|
![](images/tb/Janus.jpg) |
Iztok
Osojnik – Sprememba.
|
![](images/tb/Osojnik.jpg) |
Marija
Flegar – Erotika.
|
![](images/tb/Flegar.jpg) |
Stojan
Špegel – Dotik.
|
![](images/tb/Spegel.jpg) |
Andraž
Šalamun – Odnos. |
![](images/tb/salamun.jpg) |
Rok
Predin – Môra.
|
![](images/tb/Predin.jpg) |
Silvester
Plotajs Sicoe –
Ljubezen.
|
![](images/tb/Sicoe.jpg) |
Štefan
Marflak – Strah.
|
![](images/tb/Marflak.jpg) |
Ksenija
Čerče – Čutnost.
|
![](images/tb/Cerce.jpg) |
Matjaž
Kocbek – Naslada.
|
![](images/tb/Kocbek.jpg) |
Jože
Ciuha – Spomin.
|
![](images/tb/Ciuha.jpg) |
Štefan
Planinc – Sanje.
|
![](images/tb/Planinc.jpg) |
Uršula
Berlot – Svetloba.
|
![](images/tb/Berlot.jpg) |
Janez
Bernik – Samota.
|
![](images/tb/Bernik.jpg) |
Ted
Kramolc – Žalost.
|
![](images/tb/Kramolc.jpg) |
Ifigenija
Simonović –
Hrepenenje.
|
![](images/tb/Ifigenija.jpg) |
Tone
Stojko – Starost.
|
![](images/tb/Stojko.jpg) |
Marijan
Tršar – Občutje.
|
![](images/tb/Trsar.jpg) |
Zdenko Huzjan – Smrt |
![](images/tb/Huzjan.jpg) |
Iz
besedila v katalogu avtorice razstave Tatjane Pregl Kobe:
Svet
umetnosti, še danes stkan iz spleta domišljije, sanj, medijev, vizij,
meditacij
ali prisluhov, je hkrati s tehnološkim znanjem in možnostmi vsakega
posameznega
ustvarjalca upodobljen v želji po celoviti vizualni podobi, ki naj
gledalca
pritegne, ujame njegov pogled, osvoji njegovo dušo. V pričujočem izboru
obravnavamo ustvarjanje štiriindvajsetih umetnikov, katerih poezija je
navzoča
v njihovem likovnem izrekanju. Zapisi so ustvarjeni po vnaprej
določenem
konceptu, ki se vizualno razkrije v središčnem delu z naslovom Krog
življenja.
Besedila o avtorjih niso postavljena v antologijski okvir, za tem ne
stremi
niti izbor niti način obravnave posameznih umetnin in umetnikov,
omogočajo pa
pogled v del njihove likovne in literarne ustvarjalnosti, kot smo jo
lahko
spremljali (predvsem) v zadnjih desetletjih. Prav tako posamezni zapisi
ne
predstavijo celih opusov umetnikov, temveč poudarjajo likovna dela,
nastala v
določljivem ustvarjalnem obdobju, povezana s poezijo: podan je eden
izmed
možnih pogledov sozvenenja besedne in likovne izpovedi pri istem
avtorju. Pri
načinu obravnavanja posameznih ustvarjalcev, ki so me bolj ali manj
izzvali s
posameznimi deli ali celimi cikli, je bila odločilna kvaliteta tako
poezije kot
likovnega dela, pa tudi skupna notranja vsebina – tisti posebni žar, ki
napolnjuje naše čutenje in videnje. Avtorji so predstavljeni po vrstnem
redu
simbolnih življenjskih vsebin, ki jih osmišljajo tako s svojimi verzi
kot s
svojim likovnim delom. Nekateri izmed njih govorijo o človeku, njegovem
razmerju do sveta in soljudi odprto, kjer je vsebina poezije in
likovnega dela
očiščena nebistvenega, drugi prikrito s poetičnim simbolnim pisanjem
ali z
abstraktno likovno govorico. Povezuje pa jih poezija.
Od
nekdaj je v zraku vprašanje, ali mora biti pesnik nesrečen, če hoče
pisati
poezijo. Ali mora biti nesrečen slikar, kipar ali konceptualni umetnik,
da
poleg likovnega ustvarjanja piše pesmi? Za vsakega avtorja posebej
velja, da je
poezija sama sebi skrivnost, ki jo išče in (morda) odkrije vsak
posameznik
zase. In čemu pesniti v tem času? Čemu ustvarjati podobe? Vprašanje je
zavezujoče za vsakega ustvarjalca in v svoji vprašljivosti odprto.
Pesnjenje je
odgovornost in pesem je odgovor pesnika, tako kot je likovna umetnina
odgovor
vizualnega umetnika. V skupni poetični govorici – v podobi in z besedo – izbrana dela največkrat
presevajo življenjske
zgodbe, ki (večinoma) prikrito slikajo avtorjevo podobo. Umetnikov
avtoportret.
Vznikajo različni pesniški postopki, ki, medtem ko dopuščajo več plasti
prekrivanja pomenov v pesmih, to tradicionalno ali svobodno
izpovedovanje prav
tako na različne načine vpletajo v likovne podobe. Med vsemi se da
potegniti
vzporednice – vsi ustvarjajo na osnovi tematike pojasnljivega sveta. V
verzih
je navzoča paleta občutenj in bolj ali manj globokih razmišljanj o
bivanju.
Upesnjene so impresije v dotiku z naravo ali dogajanje v urbanem
okolju, ki
pogosto govori o stiskah današnjega časa. Ali pa so med stkane besede
na
pritajen način vpletene vse bistvene sestavine eksistencialne izkušnje.
Med
njimi najdemo celo poezijo, ki bi jo lahko označili kot angažirano. V
črke
ulovljene misli izkustva in spoznanj.
Likovna
izrazila imajo miselne, čutne in snovne komponente. Med mislijo in
snovjo
posreduje in ju povezuje nazorni pojem. Likovna izrazila so temelj
likovne
misli in jezika. Iz teh izbranih del mora umetnik sestaviti svojo
umetnino.
Podobe same postajajo, v igri videzov in resničnosti, sogovornice,
vznikle iz
pomnjenja, postajajo gibljive, so gibanje samo: v prehajanju besed in
prelivanju podob. Spraševanje o pesniškem jeziku, o pesnjenju samem je
tokrat
povezano z vidnim izpovedovanjem umetnikovega videnja sveta in sebe v
njem.
Tako
podoba kot pesem je potovanje v razprostranjenost sveta, v odprtost
časa. Na poljih slik in risb, v formah kipov, v oblikah vsakdanjih
predmetov,
kot so čevlji in posode, med množico figur in na fotografijah, na
skrinjah in
vrčih ter na stenah in v čisto drobnih zvezkih zorijo pesmi. Rastejo iz
zazrtosti vase. Nekatere – v enaindvajsetem stoletju – napisane na
starih pisalnih
strojih ali celo izpisane z roko. Prežete z rdečo barvo. Barvo
življenja.
![](../../image/shadow.jpg)
|