Loška planinska pot (z gorskim kolesom, 2006 - 2008)

# teža tura km čas vožnje višinska razlika povprečna hitrost opombe
1. ZT Osovnik - Tošč 28.4 2:44 990 10.38 Prava g-k tura; porivanje, nošnja, krasen spust.
2. L Črni vrh - Suhi dol 54.4 3:30 930 15.5 Uživaška vožnja po hribovskih makadamih.
3. L Smrečje - Trije krali - Goropeke 42.7 2:40 795 16.02 Znosnejša temp. kot na LPP-4, lahka etapa.
4. L Vrsnik - Ledine - Sivka 37 2:27 670 15.08 Zaradi hude vročine odpadel Bevkov vrh.
5. S Bevkov vrh - Ermanovec - Slajka 36.7 2:40 1010 13.74 Odlični pogoji.
6a. ZT Mladi vrh - - - - (Kolesarski vzpon še manjka.)
6b. ZT Koprivnik 49.3 3:57 1270 12.47 Lahka cesta, naporen kolovoz.
7. S Gora - Koča na Blegošu 35 2:46 1130 12.61 Zaradi cerkvenega praznika preveč ljudi.
8. T Porezen - Davča 46.3 3:34 1360 12.94 Manj zahtevno od pričakovanj. Lep dan.
9. T Sorica - Lajnar 39.9 3:11 1220 12.33 Prelepo kolesarjenje po mulatjerah.
10. ZT Ratitovec- Prtovč 43.8 3:35 1300 12.2 100 vm porivanja. Spust po ostankih mulatjere.
11a. L Dražgoše 35.7 2:27 760 14.58 Pretežno asfaltna tura.
11b. L Mohor - Čepule - Križna gora 43.6 2:56 850 14.85 Lahkoten izlet po domači okolici.
12. ZT Tomaž - Lubnik 24.9 1:58 740 12.61 Prvič zvozil V6, vršnih 100 m obupno skalnatih.
13. - Loški muzej - - - - Vredno ogleda.
498 13000
L - lahka
S - srednje težka
T - težka
ZT - zelo težka

Kot petnajsto slovensko obhodnico so jo odprli 25.3.1973. Dolga je 170 km, z 32 kontrolnimi točkami. Poleg knafelčevih markacij je občasno označena s črko L. Ima posebne žige.
Planinske obhodnice in akcije: Loška planinska pot
Moj prvotni načrt je bil celotno LPP prevoziti v treh dvodnevnih ali 6 do 7 daljših enodnevnih etapah, vendar sem se moral zaradi zdravstvenih težav zadovoljiti s krajšimi, manj napornimi enodnevnimi turami. Po zaključku LPP se mi kot najbolj smiseln kaže naslednji razpored dvodnevnih etap, ki zajema vse točke poti:
1. Škofja Loka - Goropeke (spanje) - Slajka (2000 + 1450 m vzpona)
2. Mladi vrh - Blegoš (spanje) - Porezen - Davča (1600 + 850 m vzpona)
3. Lajnar - Ratitovec (spanje) - Križna gora - Lubnik (1670 + 1500 m vzpona)


Izpolnjen dnevnik sem odnesel na sedež PD Škofja Loka, značko sem dobil po pošti.

Poročili z veličastne odprave, na kateri mi udeležba ni bila usojena:
Rozi: Z glavo čez balanco
Bako: Fotosiba



nedelja, 9.7.2006: 1. etapa LPP: Osovnik - Tošč

Razdalja: 28.4 km
Vzpona: 990 m
Pot: Puštal - Osovnik - Govejk - V. Babnik - Tošč - sv. Jedrt
Žigi LPP:
- Osovnik: žig LPP je na kmetiji Rožnik, žig vrha pa v skrinjici na drevesu ob cerkvi
- Tošč: na vrhu

Elegantno ogrevanje skozi Hrastnico mine v senčni, britansko vlažni klimi. Na (drugem) odcepu za Sv. Barbaro slečem dres, saj v klancih ponavadi švicam samo v "aktivni" majici. Zdaj pa umik, prihaja veliki Matjaž! V ritmu, ki ga je pred leti prekopiral Lens Močna roka, prehitim starejša pohodnika. Bliža se ovinek, za njim bo gotovo ravnina. Žal - prikaže se še strmejši in daljši klanec. Ne vem zakaj, ampak vztrajam v divjem vrtenju. Samo do srede klanca, kjer mi pumpico skoraj vrže ven. Po nekaj minutah slabosti se skrušeno povrnem k svojemu klasičnemu načinu vožnje z manj obrati, bolj na moč, katerega najbolj znana posnemovalca sta bila Indurain in Ullrich (seveda pa sta se onadva morala posluževati dopinga!). Sto metrov višje s polžjo hitrostjo drugič prehitim presenečena hribovca. Ko me med mojim foto-postankom dohitita, penzioner pove: "Teh klancev jaz sploh ne bi zvozil!" - Hvala, ata, to me je povsem potolažilo...

Osovnik, kmet Anžič(?). Tabla s prepovedjo za kolesarje. Neopazno švigam z očmi naokoli, ne izpustim nobenega potencialnega mesta za zasedo (a sem bil vezist v komandni bateriji al nisem bil!). Kljub zavedanju, da me zloglasni kmet spremlja skozi merek, tvegam in porinem svojega konjiča skozi šikano na travnato slemence, da ga bom lahko imel na očeh tudi od daleč.
V par minutah pripešačim na vrh, poštempljam, vržem hiter pogled na neprehodne gozdne strmine, ki me ločijo od Tošča, in že šibam nazaj k nezaklenjenemu biciklu.

Po polurni malici, med katero sem posušil prešvicane cunje, se spustim do sedla. Katera pot naprej je boljša?? Počakam mlado družinico, ki se, priročno, v tistem trenutku prikaže na spodnji. Očka mi za Govejek pokaže čez svojo ramo in ob tem sumničavo ogleduje moje delovno sredstvo (sodim mu pravično, do letos bi "nesramnim kolesarjem" tudi jaz prepovedal vožnjo po hribovskih stezah).
Počakam na čist zrak in previdno spustim po svoji prvi pravi "singlci". Ni slabo, vseeno s sodbo še malo počakam. Čez minuto: "Ni kaj, to je zakooon!!" Da bo potrebno nabrati še nekaj izkušenj, ugotovim, ko med ustavljanjem pred eno od korenin izgubim ravnotežje in me prevala po pobočju reši le grmiček, ki slučajno raste točno na pravem mestu. Po 40 metrih spusta se označena steza priključi na položnejši kolovoz, pozitivnega mnenja pa ne omaja niti nekaj minut porivanja po koreninasti stezi pred izhodom iz gozda. Čez travnik se do Doma na Govejku spustim kot največji rutiner. Bicikler, ki je bil tam že pred menoj, mojega pojasnila, da prihajam z Osolnika, ne komentira. Jasno, take nečloveške vožnje so pač sposobni zgolj najboljši! Obseg prsnega koša mi naraste za nekaj centimetrov. Častim se z radlerjem.

Pred nadaljevanjem je na oskrbnikovi faci opaziti skepso, resda pa tudi sam pri sebi ne razmišljam dosti bolj optimistično. Presenečenje št. 1 je zato toliko večje. Kratkemu peš uvodu namreč sledi navdušujoča vožnja po kolesarsko idealni stezi do sedla med Gontarsko planino in Babnikom. Navzgor na Babnik se porivanju seveda ne da izogniti (nič hujšega, okoli 60 višinskih metrov), čez vršno "planotico" pa se do razgledne klopice spet popeljem.
Spust proti Kozjeku pričakam z velikim apetitom. No, no, gušter, da si ne boš kaj naredil! Že po nekaj metrih poletim (skočim) čez balanco. Ehm, dobro, gremo peš čez te strme metre. Za njimi še bolj strmo in potem najbolj strmo. Jebela cesta, kva je zdej to? Že precej nizko se končno prikaže nekaj obetavnega in - na ovinku za dlako ne odletim po "bližnjici". Dobr, dojel sem...

V senci na širokem kolovozu nad kmetijo Kozjek imam obe možnosti nadaljevanja kot na dlani: spodaj cesta, spredaj hrib. Cesta kot rezervni izhod, če bi se porivanje kolesa v klanec izkazalo za preveč zoprno. Premišljevanja pa praktično ni, od Govejka sem ugotovil, da 100 m vzpona sploh ni vredno omembe.
Do vznožja Tošča me pripelje lep kolovoz, tam pa razjaham in nadaljujem peš, saj na strmi stezi za posiljevanje pedal ni resnih možnosti. Zapeljem se le zadnjih petdeset metrov do priključka na stezo Gonte - Tošč. Naprej do vrha ne gre nič drugače, peljem se le čez kak krajši odsek, vmes se malo preizkusim še v nošnji (tudi to ni nič pretresljivega).
Čeprav je gozd ves čas prispeval prijetno senco, se na vrhu Tošča vseeno prileže poležavanje na senčni klopici, ob pol 1h je vročina vendarle na višku.

Kaj naj pričakujem od spusta proti sv. Jedrti, mi je neznanka, izkušnja bo spet nova. Zic premaknem povsem dol in se počasi spustim! Hej, oho, lep odsek, pa še eden, ta tudi ... marička, kva je to dobr!! Skratka, ta spust je navdušujoče presenečenje št. 2! Z izjemo koreninastih prečnic, ga skoraj v celoti zvozim in to brez narekovajev. Res lep in netežaven spust. Zaključek nad cerkvico je tak, kot se taki poslastici spodobi: slasten direkten šus po strmem travniku, med katerim unovčim travniško izkušnjo z Bevkovega vrha.
Do samovoza na parkirišču pred nogometnim igriščem v Puštalu ostane še 20 minut cestnega spusta z visokimi hitrostmi.

***
Prva prava gorsko-kolesarska etapa, z več odseki, ki ostanejo v spominu. Vožnja po stezah me je navdušila, seveda tam, kjer je bila možna. Porivanja kolesa je bilo sicer kar precej, krajši čas sem ga celo nesel, vendar za turnega smučarja, vajenega 10-kilogramskega nahrbtnika, take malenkosti pač niso nič pretresljivega.



nedelja, 18.6.2006: 2. etapa LPP: Črni vrh - Suhi dol

Razdalja: 54.4 km
Vzpona: 930 m
Pot: gostilna Kajbit - Bodovle - dolina Hrastnice - nad Selom - kmetija Košir, Črni vrh - Planina nad Horjulom - Suhi dol - Gorenja vas
Žiga LPP:
- Črni vrh: na turistični kmetiji Košir (pod križiščem)
- Suhi dol: v skrinjici na steni lesenega gospodarskega poslopja pred nekdanjim kmečkim turizmom (velika bela hiša, med spustom s Planine okoli 30 m pred glavno cesto zaviješ levo navzgor)

Ena lažjih etap, saj skoraj v celoti poteka po cestah in lepih kolovozih, izjema je krajša prečna stezica nad Selom, ki je zaraščena in slabo utrjena. Med vzponi izstopa le strm in izjemoma malce razdrt kolovoz takoj nad zaselkom Brezje (možnost lahkega obvoza mimo Aliča). Čeprav so planinske poti zelo dobro označene, podobno tudi cestna križišča, je na turi še največ dela z orientacijo, razcepov namreč ne manjka. Da ni dvomov, je zemljevid obvezen.

Prvotno sem imel namen celotno LPP prevoziti v šestih ali sedmih etapah, vendar je bil to "račun brez očesa", zato sem jo razbil na krajše odseke. Za začetek, ko zadnjica še ni bila najbolje privajena novemu sedežu, je bil na vrsti eden najlažjih.
Da bi vsaj malo skrajšal nebodigatreba asfaltni zaključek, sem začel pri gostilni Kajbit v Zmincu. Čez most v Bodovlje in po kolovozu na desnem bregu Sore do ceste skozi dolino Hrastnice, v kateri je potrebno slediti oznakam za Selo. Na razvodnem slemenu med Poljansko dolino in Polhovim gradcem je nekaj 100 m desno zaselek Brezje, kjer sta na izbiro dve možnosti; leva po označeni planinski poti, desna pa je lažji obvoz po kolovozih mimo kmetije Alič. Seveda sem se zvesto držal LPP in se zaletel v strm kolovoz ob robu gozda. Na prvi pogled se mi ni zdelo prevozno, zaradi neodločnosti sem tudi dvakrat sestopil, vendar sem nato na vrhu - na ravnici ob vstopu v gozd - videl, da bi šlo relativno zanesljivo (tam nekje V5?). Sledita še dva vzpončka (V4?), potem je hudo pritiskanje bolj ali manj končano. Po idiličnem kolovozu se pripelješ na razgledno travnato sedlo (priključek variante mimo Aliča), za katerim se kolovoz v gozdu začne strmeje spuščati. Sredi klanca sem opazil neprepričljiv odcep stezice v desno, ki se je izkazala za označeno, vendar bi bilo bolje, če bi jo spregledal, saj je, sodeč po zaraščenosti, opuščena. Prvih 200 m porivanje in občasno lomastenje. Ko sem se po 10 minutah spet priključil na položen kolovoz, sem se počutil kar malo neumno, saj bi šlo po njem precej hitreje in lažje. Sledila je prijetna zložna vožnja po lepem kolovozu okoli hriba z imenom Mlaka (!?), vzpon po širši gozdni cesti pa me je pripeljal na razgledno travnato sleme pri kmetiji Prosen. Do prvega žiga na kmečkem turizmu Košir se je bilo treba samo še spustiti. Ker je bil večji del vzponov za mano, sem moral misliti samo še na to, kako se izogniti pretiranemu crkovanju na vročem soncu, torej sem se v senci - s pirom v roki - mirno prepustil pogovoru s tremi domačini. Seveda ne smem pozabiti omeniti enega najlepših pogledov v Loškem hribovju, na črnovrško cerkev sv. Lenarta.
Vzpon po gladkem novem asfaltu do slemena za Pasjo ravnjo, najvišje točke ture, je bil opravljen en-dva-tri, sence pri partizanskem obeležju pa se vseeno nisem branil, spomnil sem se namreč, da nisem še nič jedel. Navzdol grede sem se na prvem odcepu držal kažipota za Lučine, na razcepu po krajšem vzponu pa zavil levo dol proti Rovtu, vendar v gozdu zavil že na prvi desni odcep (neoznačeno), tako da sem prečil vzhodni bok Sivke do prevalčka pri Vrbančku, kjer se pot znova strmo prevesi navzdol. Prvo prečno cesto sem samo prečkal, po naslednji pa zavil desno in zložno odbrcal proti cerkvi sv. Andreja nad Planino nad Horjulom, markantno postavljeni na vršiču sredi pašnikov. Do drugega žiga se mi je bilo treba samo še spustiti po asfaltu. No, ja, v Suhem dolu sem najprej pokolovratil naokoli, saj se v domačiji, kjer hranijo žig in vpisno knjigo, kmečkega turizma ne gredo več (ni zahtevane formalne izobrazbe...), zato tudi ni nikjer nobenih oznak. Vseeno sem bil deležen radlerja, ki je ob pogovoru s tremi generacijami domačih žensk stekel točno na pravo mesto...
Do konca mi je ostala samo še kilometraža po asfaltu, pretežno navzdol. Ker gre s kramparicami, v primerjavi z gladkimi gumami, osupljivo počasi, je bil pri tem veter v hrbet sprejet z dobrodošlico.

Simpatična, nenaporna tura po razglednih slemenih. Loško hribovje je z mrežo cest in kolovozov kot ustvarjeno za užitkarska kolesarjenja!


sobota, 1.7.2006: 3. etapa LPP: Smrečje - Vrh Sv. Treh kralov - Goropeke

Razdalja: 42 km
Vzpona: 795 m
Pot: Gorena vas - Suhi dol - Smrečje - Vrh sv. Treh kralov - Goropeke - Žiri
Žigi LPP:
- Smrečje: v gostilni Kasarna
- Vrh Sv. Treh kralov: na kmetiji Petrač, 90 m pod vrhom v smeri Goropek, kovinska škatlica na steni ob vratih
- Goropeke: v Planinskem domu

Najlažja etapa LPP, prevožena v dosti boljših pogojih kot prejšnji dve (druga in četrta).

Za začetek sem v Gorenji vasi precej slučajno našel odlično parkirišče - na desnem bregu Sore, pred pokopališčem. Vzpon po cesti do Suhega dola je bil v jutranjem "hladu" uživaški, za dober tempo pa sta poskrbela dva "zajca". Proti Smrečju sem nadaljeval sam, kar se je poznalo tudi pri več foto-postankih. V čistem zraku je bil pogled mnogo "daljši" kot na prvih dveh etapah, tako da sem z več točk zrl na Triglav. Smrečje, prva točka LPP tega dne, je ponudilo razgled na nasprotno stran, na Barje in Krim. Stik z ljubljanskim koncem je med drugim potrjevalo večje število kolesarjev.
Vrh sv. Treh kraljev je bliže kot sem se nadejal po ogledu zemljevida, vzpon po asfaltni cesti je hiter. Vrh je navdušil s sijajnim razgledom; Očakova skupina je kot na dlani, ne zaostajajo pa niti ostale smeri neba. Sicer so me - kot že vse od začetka kolesarjenja po Loškem hribovju - navduševali številni pašniki povsod naokoli, zaradi katerih sem imel občutek, da sem nekje v območju visokogorskih planin.
Petdeset metrov pod vrhom stoji v prijetni senci koča, pri kateri pa se nisem ustavljal, saj "moj" žig hranijo na kmetiji Petrač, ki leži 90 m nižje od vrha, na loški strani. Takoj za kmetijo sem nadaljeval s spustom po slabšem makadamu do prevalčka s križiščem cest, kjer kažipoti niso kak biser. Z zemljevidom v roki sicer ni težav, napis za Goropeke pa sem odkril na kozolcu. Malo naprej sem se peljal mimo lepega travnatega kotliča, po ponovnem vstopu v gozd pa me je oznaka na drevesu usmerila desno na kolovoz, posut s koščki strešnikov. Ko se je po obetavnem začetku pot prevesila navzdol, sem po kakšnih 200 metrih dojel, da ne bo prava, zato je sledil povratek do makadama. Šele pikolovski ogled mi je tokrat odkril, da se označena steza vzpenja naravnost v klanec, vendar je bil njen začetek res dobro zamaskiran (beri: zaraščen). Ker bi strmino težko zvozil, sem se po makadamu odpeljal do minuto oddaljenega prevalčka, kjer sem zavil desno in po gozdnem kolovozu v dveh minutah dosegel stik z označeno stezo. Oznake od tu naprej sledijo kolovozu, ki me je po nekaj minutah ležerne vožnje pripeljal na izredno razgledno, široko travnato sleme nad vasico Opale. Ko sem zapeljal na cesto, je bilo najlepšega konec, preostal mi je še asfaltno-cestni povratek do izhodišča.


nedelja, 25.6.2006: 4. etapa LPP: Vrsnik - Ledine - Sivka

Razdalja: 37 km
Vzpona: 670 m
Pot: Trebija - Žiri - Vrsnik - Govejk - Ledine - Sivka - Sovoden
Žigi LPP:
- Vrsnik: v nekdanjem gostišču Pri Vidicu, na robu gozda vzhodno od G. Vrsnika
- Ledine: skrinjica na steni avtobusnega postajališča na začetku vasi
- Sivka: na vrhu žig SPP, žig LPP pa verjetno na kmečkem turizmu pod vrhom

Še ena lahka etapa, ki smo jo za povrhu zaradi neznosne vročine še močno skrajšali. Dokler se temperature v dolini ne spustijo vsaj na 28°C, me višine pod 1500 m ne vidijo več! Etapa ima sicer vse značilnosti prejšnje: lahko prevoznost (vsi izvencestni vložki so samo za prijetno poživitev), za orientacijo še vedno močno priporočam izletniško karto Škofjeloškega in Cerkljanskega hribovja, 1:50.000, predvsem pa smo tudi tokrat naleteli na izredno prijazne ljudi; na Vrsniku so nas pri neki hiši zadržali kar za celo uro, pri čemer ni manjkal odličen češnjevec, brezalkoholno pivo, pehtranova potica, ogled domačega muzeja in predstavitev samopostrežnega bifejčka, vzidanega v škarpo, h kateremu je vabljen vsak okrepitve potrebni mimoidoči... Da dol padeš!

Torej, iz Trebije do Žirov po cesti. V Starih Žireh zaviješ proti Logatcu, še pred koncem naselja pa te hribovski kažipot usmeri desno gor proti Vrsniku. Cesta, ki na zemljevidu izgleda kot dober makadam, se že za prvo samotno kmetijo vse bolj spreminja v kolovoz. Vendar ves čas zelo lepo vozen. V prvi polovici vzpona so nas poleg že zjutraj vročega sonca še posebno upočasnjevali bujni nasadi debelih jagod, v drugi polovici pa je potem gozd ves čas skrbel za prijetno senco.
Ko se je pred nami odprl pogled na valovito travnato planoto, sem zavil k prvi hiši, povprašati, kje najdemo gostišče Pri Vidicu in še preden sem uspel povedati, kaj hočem, sem se moral že braniti pijače. Prijaznima zakoncema sem podtaknil svoja soborca, sam pa sem se najprej zapeljal po travniškem kolovozu navzgor do roba gozda, kjer skrita stoji kmetija Vidic, nekdaj tudi gostišče, ki ga dandanes ob službah in kmetiji nimajo več časa voditi. Zanimivost je zidovje nekdanje italijanske kasarne, planotica je pred 2. svetovno vojno namreč spadala pod Italijo. Žig še vedno prijazno ponudijo, enako tudi pijačo, vendar so bili za le-to "prepozni" - vrniti sem se moral k onim spodaj, hehe.
Po eni uri smo nadaljevali s kolesarjenjem. Pri prvih hišah desno do cerkvice sv. Tomaža na razglednem gričku, nato do ceste Žiri - Idrija, po njej en ovinek desno in vzponček do bližnje vasice Govejk. Tu smo med hišami zapeljali levo na travniški kolovoz skozi kratko dolinico. V zatrepu kratek vzpon, na vrhu za markacijami desno, najprej nekaj metrov spusta, nato kratkotrajen vzpon v gozd, kjer se je našlo celo nekaj korenin, spust po kolovozu proti levi pa nas je hitro spet pripeljal na travnike. Ko smo se priključili na asfalt, smo bili hitro v Ledinah. Takoj za vasjo se začne prijeten vzpon do Mrzlega vrha, razložene vasi samotnih kmetij. Na križišču smo brez zaustavljanja zavili levo, misleč, da nas bo makadam pripeljal do "kmetije z žigom" Kosmač, vendar smo našli le neko zapuščeno (prava je verjetno tista pod križiščem). Nad njo nas je travniški kolovoz pripeljal pod vrh razgledne vzpetine, ob robu gozda smo po pokošenem travniku pobrcali kolikor visoko je šlo, med drevjem padli točno na stezico in se po nekaj 10 metrih znašli na najvišji točki Sivke, ki jo označujeta betonska kocka in drog z vpisno skrinjico.
Čeprav je bil naš tempo do tod komajda rekreativen, smo imeli soparne vročine vsi že čez glavo, zato je načrtovano nadaljevanje čez Bevkov vrh in Ermanovec odpadlo brez glasu proti. Do cestnega križišča smo se spustili po (direktni) markirani stezi, kar se zaradi plantaž praproti ni izkazalo za najbolj posrečeno idejo. Ne vem, kako, da pri tem nismo pobrali niti enega klopa. Spust proti Sovodnju se je začel s kilometrom ali dvema makadama, nato pa je do izhodišča samo še "letelo" po lepi asfaltni cesti.


nedelja, 2.7.2006: 5. etapa LPP: Bevkov vrh - Ermanovec - Slajka

Razdalja: 36.7 km
Vzpona: 1010 m
Pot: Hotavle - Sovoden - Bevkov vrh - Kladje - Ermanovec - Slajka
Žigi LPP:
- Bevkov vrh: ? (glej ponovitev 5.8.!)
- Kladje: skrinjica na steni ob vratih nekdanje obcestne gostilne
- Ermanovec: v Planinskem domu
- Slajka: v Planinskem domu

Prva orientacijska odločitev naju je doletela na cestnem prevalu nad Jaznami, kjer se stvarnost precej razlikuje od zemljevida. Na srečo je, v nasprotju z običajno prakso v takih primerih, resničnost lepša od teorije, hehe. Namesto kolovoza, ki naj bi se odcepil navzgor šele pod prvo serpentino na primorski strani, v resnici zavije gor asfaltirana cesta in sicer že takoj na primorski strani prevala. Na razcepu nad prvo kmetijo sva nato (pravilno) izbrala levo. Asfalt naju je razvajal še 200-300 m, naprej do širokega, razglednega prevala s stičiščem več cest (na zemljevidu zarisane kot kolovozi) pa spodoben makadam. Markacije so naju povedle na levi kolovoz, ki se je za vzpetinico postavil zelo pokonci, pa še razdrto je bilo, tako da sem zaradi zdrsavanja zadnjega kolesa 20 m odpešačil - s smešnim občutkom v nogah, navajenih na pritiskanje pedal. Sledil je predah po položnem, razglednem kolovozu na primorski strani. Ko se je v gozdu začel spuščati, sva obrnila in raje sledila strmemu travniškemu kolovozu, ki se sredi travnikov odcepi naravnost proti vrhu. Kolikor je bil začetni stopničasti odsek z globokimi jarki za odvodnjavanje čuden, toliko lepša je bila zaključna vožnja po pokošeni travi. Vršni travnik, v katerega vznožju je kolovoza dokončno zmanjkalo, je prestrm za vožnjo, zato sva na vrh kolesi pririnila, kar pa zahvaljujoč pokošeni travi in idealni dopoldanski temperaturi niti ni bilo nesimpatično. Na vrhu sva se znašla pred ograjo, na srečo ne visoko, tako da sva jo zlahka prestopila. Lepemu razgledu na Sivko in strme rebri na nasprotni strani Idrijce so se tu pridružili Porezen, Tolminske alias Spodnje Bohinjske gore, Erzelj ter rob Trnovskega gozda z Golakom in čekanom Poldanovca.

Do vrha ni potegnjen noben kolovoz, zato sva za uvod udarila uživaško direktarico po travniku. Še lepši je bil spust po travniškem kolovozu po dnu dolinice, mehkem kot preproga. Cesta naju je znova presenetila z asfaltom, ki sva se mu prepustila dobesedno brez razmišljanja. Šele po minuti nažiganja navzdol se mi je zazdelo, da smer nekako ni pravilna... Kaj pravi zemljevid? Gremo nazaj, grrr! Ko sva najvišjo točko makadama pod Slabetom že pustila za seboj, sem doživel še en zapozneli preblisk: moj žig!? "E, jebi ga sad..." Resda se pa tudi kapelice, kjer naj bi se žig nahajal, ni spominjal nobeden od naju. Nadaljevanje spusta je minilo brez pretresov, ob občudovanju samotnih kmetij (ali zgolj hiš) na čudovitih razglednih krajih.

Na Kladju sva pri koritu iz pipe dotočila vodo. Sledi 200 m vzpona proti Ermanovcu, večinoma asfaltiranega, tako da je bil opravljen mimogrede. Vmes sva, ne ozirajoč se na "osvinčenost", opustošila nasad gozdnih jagod. Pri koči je padel radler, potem takoj naprej. Čeprav spust proti Stari Oselici poteka po asfaltu in pri zvonu na pravo stran grebena usmerijo oznake, nama položaj ni bil povsem jasen, zaradi česar sva med drugim zavila na dovoz neke hiše, kjer sva pokvarila opoldansko siesto domačemu cucku. Na srečo ga je ritensko plazenje izpod avta toliko "utrudilo", da se mu potem v bistvu niti lajati ni dalo...

Ko sva zavila na prečno cesto prek pobočja Osojnice, sva se po daljšem času spet znašla na makadamu. Nad sedlom pred Špikom sva prehitela starejša pohodnika, ki sta nama nato pomagala pri odločitvi, kam naprej. Najin zemljevid je namreč za direkten prehod proti Slajki kazal le stezo čez vrh Špika, medtem ko se nama je pred očmi ponujal sveže utrti kolovoz čez prav tako sveže izkrčeno Špikovo pobočje. Kje se konča, seveda nisva imela pojma, pešca pa sta zatrjevala, da je speljan vse do Slajke. Druga možnost je nadaljevanje spusta po dolinici in nato več kot 100 m vzpona do Slajke, kar zaradi časovne stiske (čez eno uro sva morala biti v Kranju) itak ni prišlo v poštev. Vprašanje je bilo samo, ali tvegati proti Slajki ali naravnost dol v Hotavlje. Kratek premislek, spogled in - greva čez Špik! In to je bila odločitev dneva; kolovoz se sprva zažene zelo strmo (40 višinskih metrov), potem pa se poravna in zoži ter obkroži ves hrib kot kakšna mestna kolesarska steza. Makadam s Slajke proti Hotavljam se je nato izkazal za strmega in razsutega, tako da ni priporočljiva izbira v nobenem primeru...

sobota, 5.8.2006: Bevkov vrh, 1051 m (iskanje žiga)

Razdalja: 19.7 km
Vzpona skupaj: 570 m
Pot: Hobovše - Sovoden - Nova Oselica - Veharše - Bevkov vrh - Slabe - Pleč - Kanavc - Hobovše
Žig LPP:
- pri kapelici na pašniku severno od Slabeta, v smeri Veharš

Iskanje žiga. Nahajal naj bi se pri neki kapelici, ki pa je pred enim mesecem "ni bilo nikjer".

Začel sem v Hobovšah, tako da sem imel do Sovodnja 2 km ogrevanja, kar se je izkazalo za pametno, saj je asfaltni klanec do Nove Oselice zelo strm (na začetku V4) in ves čas napet. Pred gozdom nad Novo Oselico sem zavil na levi, slabši kolovoz, ki me je (vmes tudi dva kratka spusta) popeljal do sedla Veharše, na katerem sem se priključil na že znani makadam. Med nadaljnjim vzponom (V3) sem imel tokrat več časa za ogled zanimivo grajene ceste - robova sta utrjena s ploščatimi kamni, ponekod pa je na zgornji strani videti celo robnike. Nekaj mi pravi, da gre za italijansko gradnjo...
Na koncu uravnave sem tokrat zavil levo čez dvorišče opuščene kmetije Slabe in nadaljeval po desnem kolovozu, ki za ovinkom popelje po levem robu nad lepo travnato dolinico. Na izravnavi tik pod vrhom nisem zavil na desni, razgledni vrh, na katerem sva bila z Gregom v začetku julija, temveč sem šel najprej pogledati proti gozdni izboklini na levi. Zemljevidi imajo namreč vršno točko Bevkovega vrha zapičeno na tej strani. No, na neuglednem kuclju sem resda naletel na masiven, zeleno pobarvan betonski mejnik, vendar tudi jasno ugotovil, da gre za navadno nenatančnost kartografov. Vrnil sem se nazaj in s prestavo 1-2 brez težav pribrcal čez zaključni strmi travnati vzponček (V5) na pravi vrh.

Čez nekaj minut me je spreletelo, da presnete kapelice že spet nisem nikjer srečal. Ampak tokrat mi ne bo ušla, pa če jo iščem celo uro! Spust sem začel po smeri vzpona, na razcepu kolovozov pred gozdom pa namesto znanega, ki se spušča k Slabetu, izbral vodoravnega desnega. Po dobrih 100 metrih skozi redek gozd sem se znašel na travniku nad Slabetom - in 100 m pred seboj zagledal nekaj belega. Juhej, našel sem jo, kapelico! Leži na razglednem mestu sredi travnikov, zato ni čudno, da sem ob njej poleg skrinjice z vpisno knjigo in žigom našel tudi klopice. Sicer pa se mi je zazdelo najbolj nenavadno to, da je označena pot speljana kar čez travnik, na katerem ni ne steze, ne kolovoza. Očitno se torej še najdejo normalni kmetje, ki jih nekaj pohojenih travnih bilk ne spravi do živčnega zloma.

Mimo Slabeta sem prečil nazaj do dolinice in njen nasprotni rob dosegel po kolovozu, ki zavije levo tik nad asfaltom. Prečenje strmih pobočij nad Idrijco po tem kolovozu mi je nato že po dobrih 100 metrih preprečila prva pašniška ograja, predvsem pa velika čreda ovac za njo, zato sem se po travniku strmo spustil do asfaltne ceste pod seboj. Na prvi serpentini sem odvil levo na dober kolovoz in po njem z malce spusta (žično ograjo, napeto čez kolovoz, ki sem jo opazil zelo zelo pozno, je na srečo podrl že nekdo pred menoj!) in vzpona dosegel znani svet nad Plečem.



sreda, 10.9.2008: 6. etapa LPP: Koprivnik, 1393 m

Razdalja: 49,3 km
Vzpona skupno: 1270 m
Pot: Škofja Loka - stara vojaška blegoška cesta - Koprivnik - Četena ravan - Luša
Žig LPP:
- Koprivnik: v skrinjici na vrhu

Prvi cilj je bila stara vojaška cesta Škofja Loka - Blegoš. Speljana je zelo lepo, z enakomernim naklonom, tako da sem jo brez naprezanja odpeljal s prestavo 2-3. Do lubniškega sedla je asfaltirana, ves preostali del pa je še vedno makadamski (kratka izjema je odsek pred Mlako, pa tudi nadaljevanje do Zaprevala so ravno pripravljali za preplastitev), tako da ponuja solidne gorsko - kolesarske občutke.

Glavni cilj pa je bil vzpon na Koprivnik. Da je vozen, sem se prepričal pred dvema letoma na peš turi. Blegoško cesto sem zapustil na JZ strani Koprivnika, kjer gozd prekine velik travnik. Tu se proti sedlu med Romovcem in Koprivnikom odcepi gozdni kolovoz, ki ga s ceste sicer ni videti - potrebno se je zapeljati čez travnik proti levi, nedvoumno se pokaže ob vstopu v gozd. Vzpon do sedla ni preveč težaven, V4-V5, povsem drugačno sliko pa zagledamo v vznožju Koprivnikove vzpetine. Kolovoz se namreč strmo zažene naravnost navkreber in v prvih 60 višinskih metrih za trenutek popusti le na sredi. Čeprav je v suhem podlaga zelo dobra (izjema je vršni del prve polovice klanca), je klanec - v enem kosu - težavnosti V7. Po polminutnem vodoravnem oddihu je na vrsti še pol krajši klanec V6, zatem pa se vzpon za nekaj časa umiri. Čaka nas samo še zaključna strmina, ko pridemo iz gozda na travnato stezo. Sprva je vozna (V5), ko zavije desno navzgor, pa kmalu ne več. Minuta ali dve porivanja nam ne uideta.

Spustil sem se po vzhodnem kolovozu, ki je navzdol lepo vozen (S4+), medtem ko lahko na vzpon po njem pomislijo le najbolj našutani. V vznožju Mladega vrha sem ubogal smerokaz, ki kaže na kolovoz proti Javorjam, in mu sledil do prelepe razgledne terase na južnem vznožju Mladega in Starega vrha. Poljski kolovoz me je popeljal do Četene ravni. Bližnjica do sedla Predole mi ni uspela povsem idealno, kajti tik pred koncem je travniški kolovoz odnesel usad, zato sem fasal prebijanje skozi goščavo in drseč spust po jajcih po strmem gozdnem pobočju. Ko sem se otresel trnja in iglic za vratom, mi je ostal samo še spust po gozdnem kolovozu v Lušo.

---------
Zanimivo:
Košnja na gori Koprivnik



torek, 15.8.2006: 7. etapa LPP: Gora - Koča na Blegošu, 1391 m

Razdalja: 35 km
Vzpona skupno: 1130 m
Pot: Hotavle - Malenski vrh - Gora - Koča na Blegošu - Laze
Žiga LPP:
- Gora: v skrinjici ob vhodu v hišo zraven cerkve
- Blegoš: na vrhu in v koči

Ko smo se odpravili iz Hotavelj, je bila Blegaševa pleša zavita v oblak, vendar se mu, enako kot pozneje hladnemu vetriču, nismo dali motiti. Po položnem uvodu nas je povsem ogrel strm vzpon do vasi Malenski vrh (V4, večinoma asfalt). V vasi smo začeli srečevati prve nize avtomobilov, parkiranih ob cesti, vendar nam vzrok za ta pojav (še) ni bil razumljiv. Cesta skozi Gorenjo ravan nas je nato razveselila s položnostjo in razglednostjo, tu in tam tudi z blatno-vodno oviro, močno pa nas je presenetil zaključek, saj smo - namesto priključka na cesto nad Dolenjo Žetino - zavili desno navzgor v zelo strm asfaltni klanec, ki nas je dostavil naravnost na preval za (hribom) Malenskim vrhom. (Te ceste na zemljevidu ni!) Tu se je razjasnila tudi uganka množice avtomobilov, od maše na Gori se je namreč valila velika množica pešcev in raznoraznih vozil. Poleg vlažnega in sveže nasutega makadama smo imeli zato med vzponom do cerkve opraviti tudi z gnečo. Mimogrede, ob spodbudnih vzklikih (predvsem za Evo) je bila najbolj originalna izjava: "Ja, ampak mašo ste že zamudili!" :) Tako je to, če se na veliki šmaren odločiš za turo točno k Marijini cerkvi (na mojem zemljevidu tega podatka žal ni, enako v dnevniku LPP, pisanem v partizanskem duhu ... hehe).

Spust nazaj na preval je potekal previdno počasi, vsaj tistim, ki nis(m)o želeli biti preveč "ofrajhani" ;). Sledil je prijeten vzponček do Gorenje Žetine, na katerem smo se v zavetrju in pod vse bolj jasnim nebom končno lepo ogreli. Nad vasjo, kjer sem pričakoval težaven makadam, se je prikazal lep asfalt (podatki iz Strmih kolesnic imajo pač že vsaj desetletno brado, pozimi pa pod metrom snega tudi težko razbereš podlago...), vendar je naklon vseeno dovolj oster, da se ne moreš "pritoževati". Z lepo voznostjo me je prijetno presenetila tudi makadamska cesta s Črnega kala proti Koči na Blegošu. En krajši klanec je V4-V5, ostali V3-V4, vmes so dolge izravnave za predah. Nekaj konkretnega se prikaže šele na koncu, ko pod kočo pošteno zagrizeš v kolena (V5-V6 z zelo dobro podlago). Ocvirkovca v koči: odlična.

S križišča oziroma parkirišča pod kočo smo spust zastavili po gozdni cesti prek severnega pobočja Špehovša. Lepo in hitro vožnjo je prekinil odcep označene poti. Ker smo bili vsi prvič v tem koncu, smo po krajšem premisleku sledili markacijam, ki so nas sprva povedle celo nekaj metrov navzgor, potem pa je sledil zahteven spust po razbiti poti (S4, S5). Na koncu smo se znašli na prevalu med Špehovšem in Smoletovšem, do kamor bi nas seveda brez težav pripeljalo nadaljevanje po cesti... Pa nič zato, po označeni poti je bilo dosti bolj zanimivo.

Ker se Eva ni dovolj prepričljivo branila, smo na križišču udarili direktarico proti Robidnici. Najprej nekaj deset metrov po levem kolovozu, ki pelje prek južnega pobočja Špehovša, nato po prvem odcepljenem kolovozu navzdol. Strmo in razbito (S5), za moške člane brez težav, medtem ko naše divje turne smučarke, še nevajene gorskega kolesa, ni navdušilo :). Na travniku pri Slugi smo najprej zavili desno, kar pa se je izkazalo za povezavo proti cesti, zato smo poskusili po travniški poti po sredi travnika. To je bilo že bolje. V gozdu se je nadaljeval podobno razbit kolovoz kot zgoraj, vendar malce manj strm. Zadnjih 100 m - pod borovnicami - je že povsem lepo vozen. Ker smo vmes očitno spregledali kak razcep, smo se namesto do Robidnice pripeljali v Laze, nad čemer pa se seveda nismo pritoževali. Do Hotavelj nam je preostal samo še spust po asfaltu.



četrtek, 31.7.2008: 8. etapa LPP: Porezen

Razdalja: 46.3 km
Vzpona: 1360 m
Pot: Suša - Davča - Močnik - Podgozdar - Dom A. Žvana - Pavlin - Jemec - Zadna Sora
Žiga LPP:
- Porezen: v Domu Andreja Žvana
- Davča: pri Jemcu (trgovina in okrepčevalnica)

Štart pri plezališču Suša pred Zalim logom. Cesta skozi davško grapo je bila zaradi popravil po jesenskem neurju uradno zaprta, vendar za kolesarja normalno prevozna. Ture sem se pod vtisom prebranih opisov lotil z nekaj rezerve, tako da sem vozil nekakšen normalen tempo, brez lova za rekordi, in bil potem pri koči presenečen nad nepričakovano lahkoto, s katero sem zaključil vzpon. Razen klanca na Hum (V5) in prve polovice zadnjega klanca (V6) je težavnost ture povsem zmerna, z lepotnega vidika pa je med prvimi in me bo gotovo videla še večkrat.

Nadležne lese, ki jih je treba zapirati za seboj, sem vzljubil šele med spustom - ko mi je ena od številnih ograj omogočila eleganten obvoz čredice bikov :). Nazaj grede sem se mimo Jemca povzpel še na severno sleme Davče in se po novi (strmi in ozki) cesti spustil v grapo Zadnje Sore.



torek, 8.8.2006: 9. etapa LPP: Lajnar, 1549 m

Razdalja: 39.3 km
Vzpona skupno: 1220 m
Pot: Zali log - Sorica - Bohinsko sedlo - Vrh Bače - Lovska koča na Koucah - Lajnar - Soriška planina
Žiga LPP:
- Sorica: v gostilni (nimajo blazinice!)
- Lajnar: žig je prilepljen na notranjo stran skrinjice, obešene na ograjo oddajnika (blazinice ni!)

V idealnem vremenu je bil vzpon po prazni cesti do Soriške planine pravi užitek. Po 30 m spusta na bohinjsko stran sem zavil levo na gozdno cesto, ki me je pripeljala na sedlo Vrh Bače. Tu se je začelo najlepše, krasna mulatjera do lovske koče pri Kovcah. Razen dveh - treh stopnic, čez katere sem stopil peš, sem se lahko ves čas zelo lepo peljal. Še posebno lep je drugi del, kjer nekdo vzorno čisti kamenje s peš (oziroma kolesarskega) pasu. Nekaj previdnosti je potrebne na izpostavljenih mestih v prvem delu, za konec pa me je glodal črviček dvoma, kakšno bo srečanje z legendarnimi lovci, vendar je bila sredi tedna koča prazna.

Na vrsti je bila osrednja točka dneva, vzpon po mulatjeri na Lajnar. Ko smo jeseni 2001 pešačili po tem koncu, je bila ravno sveže očiščena in zglajena, bežno pa sem se spominjal tudi nekega opisa kolesarjenja, zato sem upal, da jo bom sposoben prevoziti. No, bilo je lažje kot sem si predstavljal, s prestavo 1-2 sem zvozil do Lajnarskega sedla, ne da bi stopil s kolesa (z izjemo nekaj metrov med skalami)! Čeprav pot ni več tako čista kot pred petimi leti, je shojena steza tekoče vozna, še posebno v spodnji polovici. Proti vrhu se pojavlja vse več kamenja, tako da se je treba bolj potruditi, medtem ko občasno visoko in gosto rastlinje vožnje ni motilo. Pri tem me je najbolj razveselilo, da množična "aviacija" ni bila napadalna...

Mislil sem, da se bom lahko po mulatjeri pripeljal tik pod vrh, do vkopane zgradbe, vendar je odcep do nje uporaben le za pešce. Nasprotno pa se lepo vozna mulatjera nadaljuje še prek pobočja Slatnika do sedla na njegovi zahodni strani, kar je nadvse priporočljiva možnost. Žal sem se prehitro odločil za "izstop" in z Lajnarskega sedla po grebenu takoj napadel vrh Lajnarja, kjer me je čakal "dragoceni" žig ;). Vzpon po stopničastem travniku se je izkazal za dovolj zahtevno nalogo, da sem moral trikrat "loviti kolo po zraku", hehe.

Po kratkem spancu pravičnega je sledil šus naravnost navzdol po smučišču, s telesom nizko za sedežem. Uživancijo so zmotili le vodni jarki v vznožjem delu.



nedelja, 26.8.2007: 10. etapa LPP: Ratitovec - Prtovč

Razdalja: 43,8 km
Vzpona skupno: 1350 m
Pot: Železniki - Soriška pl. - pl. Pečana - Krekova koča - Povden - Prtovč
Žiga LPP:
- Ratitovec: Krekova koča
- Prtovč: kmečki turizem sredi vasice

Nič se ne more primerjati s turami, ko sam odkriješ "povsem novo" smer. Pred nekaj leti sem na travnati strmali, prek katere teče tovorna žičnica h Krekovi koči, z vrha Altemavra opazil obris mulatjere, ko sem lani začel s kolesarjenjem po Loški planinski poti, pa mi je znova prišla na misel.

Kolesariti sem začel pri plavžu na koncu Železnikov. Dobrih 8 km dolinskega asfalta je potrdilo znana dejstva o "kramparicah" - prehitevale so me celo kolesarke srednjih let - ampak za ogrevanje je bilo v redu. V vznožju klanca proti Sorici sem znak za prepoved (začeli so z obnovo srednjega dela vzpona, kjer je bila cesta najbolj ovinkasta in najožja) ignoriral, saj v nedeljo pač ne delajo. Na kratko, cestni vzpon do Soriške planine se je odvil brez posebnosti. Po malici, ki je minila ob mimohodu trum motoristov, sem se spustil na bohinjsko stran. Po 70 metrih spusta se takoj za ovinkom (zato sem najprej švignil mimo) v desno odcepi gozdna cesta, ki brez orientacijskih zapletov po osmih kilometrih in pol pripelje do parkirišča pod planino Pečano. Kolovoz proti planini se začne s strmim klančkom, nasutim z debelim kamenjem (V5-6), ki sem ga z 1-2 začuda zlahka zvozil, no, za ovinkom se je prikazal naslednji, trikrat daljši, pod katerim si nisem delal iluzij (V7). Porivanje. Pač pa sem brez težav zvozil celotno nadaljevanje, ki je povsem v redu vozno in ne posebno strmo (do V5). Pečana me je sprejela z novo V7 v podobi prežvekovalcev izbuljenih oči, ki so nonšalantno zasedli pot, zato sem se odločil za peš obvoz v spremstvu navdušenih brenčečih navijačev. Nadaljevanje čez odprto planino me je kar malo razočaralo, saj je pretežno vodoravna travnata pot slabše vozna kot izgleda na prvi pogled. Na odcepu direktne steze proti Krekovi koči zato nisem prav nič tehtal, ali iti po položni planini naprej do Vratc, temveč sem sestopil in začel konjiča porivati navkreber. Do gozdne meje je pot dejansko tako skalnata, da vožnja ni možna, nasprotno pa se na planem v hipu "zmehča" in razširi, tudi bolj položno je speljana, tako da sem je polovico prevozil. Z več počivanja (kondicije) bi je še več. Še najmanj kruha ponuja zadnji vzpon pred kočo, kjer pa pred množico nedeljskih pohodnikov itak nisem nameraval paradirati.

Po kislem mleku je bil na vrsti vrhunec ture, moj "prvenstveni" spust. Po lepo vozni travi ob označeni stezi proti Povdnu sem se spustil do prve uravnave, kjer sem takoj zavil desno in prve obrise mulatjere za obronkom zadel praktično idealno. Prvi dve stranici mulatjere sta kljub grudam in debelim čopom trave še kar dobro vozni, ko se pobočje postavi bolj pokonci, pa je potrebne več previdnosti. Večkrat sem si pomagal s "spidvejsko nogico", čez nekaj mest pa stopil tudi peš. Žal je bilo na drugi levi serpentini uživanja že konec, čez preostali kolikor-toliko ohranjeni stranici se namreč ne izplača nadaljevati, saj sta še slabše vozni (tudi nevarnejši), poleg tega je potem prečenja do označene poti še več. S pomolčka sem zato peš sestopil čez travnato strmal do 15 m niže ležečega okljuka označene poti, pri čemer sem imel s kolesom začuda malo težav. V nasprotju s pričakovanji sem po (preveč kamniti) poti pešačil še vseh 100(+) dolžinskih metrov do vstopa v gozd. Ves preostali spust potem ni več vprašljiv. V prvih 50 višinskih metrih je še par zahtevnih mest (S5), niže pa je kolesarski spust relativno enostaven in povsem tekoč. Kolovoz me je pripeljal do makadama, po katerem sem bil (levo) v dobri minuti na Povdnu. Strmi, gruščnati kolovoz do Prtovča se je izkazal z dosti boljšo podlago kot sem jo imel v spominu, tako da je bil prav lahek. Kotaljenja po kamenju je bilo vsega nekaj metrov.


sobota, 19.7.2008: 11a. etapa LPP: Dražgoše

Razdalja: 43,8 km
Vzpona skupno: 760 m
Pot: Besnica - Dražgoše
Žig LPP:
- Dražgoše: kje imajo žig LPP, ne vem, uporabil sem žig Poti kurirjev in vezistov, ki ga imajo v okrepčevalnici na ovinku

Kljub začetku ob pol 12h je bila temperatura idealna, kar pa ni veljalo tudi za zračno vlago in na križišču nad Podblico sem 20 minut sušil obe majici. V Dražgošah sem zavil na "bližnjico" proti zaselku Pri cerkvi, a zgrešil in končal pri zanimivih, urejenih ostankih stare dražgoške cerkve. Nazaj grede sem nad sv. Jedrtjo prvič uporabil LPP proti Mohorju. Lepo vozno, vzpona le par metrov pred priključkom na cesto Nemilje - Topolje. V Novi vasi sem zavil čez Dobrave do Tratarja, kjer sem v zameno za polovico Zlatega Bažanta pokasiral fotografiranje nedeljskega Aninega krsta.


nedelja, 12.8.2007: 11b. etapa LPP: Mohor - Čepule - Križna gora

Razdalja: 43,6 km
Vzpona skupno: 850 m
Pot: Besnca - Topole - Mohor - Čepule - Lavtarsk vrh - Križna gora - Moškrin - Stražiše
Žigi LPP:
- Mohor: skrinjica na steni kmetije v Bezovnici
- Čepulje: v gostilni (ukradeni žig nadomešča točajkin podpis)
- Križna gora: v gostilni

Najlažji etapi LPP sem odrezal Dražgoše (in verjetno kak dodaten vzpon čez Jelovico), saj je bila za začetek obnavljanja kondicije skrajšana verzija povsem dovolj. Iz Spodnje Besnice sem se torej čez Dobrave ležerno odpeljal do Zgornje Besnice, kjer sta me že čakala (podatek, vreden omembe!) naša slavna B&B. Do Nemilj po asfaltu, po makadamu do Topolj. Slednji vzpon je lepo razkril žalostno sliko odtekle kondicije; prav zanimivo, kako se v takem stanju pozna že malenkost kot je grob makadam - sicer strmejši, a gladek asfaltni vzpon do Bezovnice pod vrhom Mohorja sem premagal dosti lažje.
Po počitku na Mohorju smo imeli pred seboj bolj ali manj samo še uživaško slemensko vožnjo. Spust do Čepulj zmoti en sam enominuten vzpon, zato je grozila nevarnost prehitrega konca ture. Runda v gostilni jo je uspešno odpravila. Nadaljevanje proti Križni gori je vsaj malo konkretnejše, najprej 100 vm asfaltnega vzpona, nato zaviješ ostro desno do Lavtarskega vrha, tik pred vasico pa levo na še zadnji, 35-metrski vzpon po kar strmem kolovozu (proti vrhu V5). Nagrada za ta "hud" napor je idilična vodoravna steza čez razgleden strm travnik. Do Križne gore zatem sledi samo še simpatičen, ravno prav zahteven spust (moška, ne ženska ocena ;).
Asfaltni spust s Križne gore je odličen za doseganje velikih hitrosti, vendar pozor na gost promet! Za povratek smo zadeli idealno smer po stranskih cestah: v Moškrinu takoj levo, skozi Pevno, Crngrob, Šutno in Bitnje do Stražišča.
Pol minute pred domačo bajto so priletele prve kaplje. Legendarni dvojec je moral seveda še do Zg. Besnice... :)


nedelja, 6.8.2006: 12. etapa LPP: Tomaž - Lubnik, 1025 m

Razdalja: 24.9 km
Vzpona skupno: 740 m
Pot: Škofja Loka - Praprotno - Tomaž - Lubnik - Breznica - druga serpentina - Grebenar - loški grad
Žiga LPP:
- Tomaž: v skrinjici na steni mežnarije (hiša pod cerkvijo)
- Lubnik: v Planinskem domu na vrhu

Tura je dobro znana, samo da je običajna smer ravno nasprotna. Tako je to, če je človek prepameten, da bi prebral list iz Strmih kolesnic, čeprav ga ima celo s seboj v nahrbtničku...

Na začetku vzpona iz Praprotna proti Tomažu sem (že napol vdan v usodo) ugotovil, da sem očitno zabredel v serijo tur, ki se začenjajo z "navpičnim" klancem. No, tale vseeno ni tako hud, zato sem do cerkvice sv. Tomaža pribrcal brez najmanjše krize. Pa ne, da je to že solidna pripravljenost?

Nadaljevanje sem imel s hribolazenja pred 15 leti v (obledelem) spominu kot sprehod. A ja? Strmega kolovoza za vasjo (V5) sem se lotil s prestavo 1-1 (mislim, da sem jo na tem kolesu uporabil sploh prvič) in tehniko, ki sem jo pobral s posnetkov Marijane&Marka, torej roke na rogovih, telo nizko naprej, rit naslonjena na začetek sedeža. Ta način se je izkazal za nepričakovano učinkovitega, tako da sem klanec zvozil povsem brez težav. (Odločilna podrobnost je rit, naslonjena na sprednji del sedeža, s čimer se težišče toliko premakne, da dobi zadnje kolo dovolj oprijema, da ne zdrsava.) No, navdušenje mi je splahnelo, ko mi je zemljevid dopovedal, da se kolovoz nadaljuje v napačno smer, zato sem z dolgim nosom obrnil k odcepu označene steze ter naslednjih 80 višinskih metrov kolo peš rinil navkreber. Kolovoza, ki se vmes priključita z desne, sta me samo spravila v slabo voljo, saj mi zaradi zdrsavanja nikakor ni uspelo speljati (resda je strmo, a vseeno). Sledi sprehajalna vožnja do sedla nad Zalubnikarjem, kjer je bil pred menoj "zloglasni" vršni del vzpona, poln kolesarsko najzahtevnejših odsekov, o katerih nisem imel prave predstave, tako da sem nadaljeval temu primerno v dvomih. No, prvih 60 višinskih metrov se je izkazalo za lahke in šele na prvem ostrem ovinku v levo sem zagledal prvo odštekano strmino, polno gladkih skal in grušča (V7). Da je zame prevozna, nisem resno verjel in temu primerno se je poskus tudi iztekel - odnehal sem že pred polovico. Malo je bila sicer kriva tudi skupina planincev, ki so se prikazali na vrhu (in predvsem njihov pes), edini pravi razlog pa je bila vseeno moja neizkušenost. Podobno se je razpletlo tudi z V6, takoj za ovinkom. Nadaljevanje je V5, kar sem zvozil brez težav. Za drugim ostrim ovinkom v levo se je prikazal drugi klanec V6. Tokrat sem ga napadel brez vnaprejšnje predaje in na moje precejšnje presenečenje mi ga je uspelo zvoziti. In to celo brez trenutkov "bo ali ne bo", čeprav mi je šlo vmes na nekaj na videz neprevoznih mestih že skoraj na smeh, saj mi ni bilo jasno, kako da se še vedno peljem... Skratka, prej omenjena tehnika je dala naravnost čudežne rezultate.

Veselje z ravnino za klopico ni trajalo dolgo, pot namreč začne postajati vse bolj skalnata in to v izredno neugodni obliki. Vse skupaj izgleda kot kakšna fakirska pogruntavščina. V glavnem, za vožnjo s kolesom je zadeva izredno zoprna, tako da sem kmalu izgubil živce (beri: za boj na življenje in smrt mi je že malo zmanjkalo moči), tako da sem zvozil le še par užitnejših mest, zadnjih 50 višinskih metrov do koče pa sem kolo samo še porival in precej tudi nosil.

Spust je ponavadi formalnost, na Lubniku pa je zadeva "malenkost" drugačna. Po Paternuju je težavnost S5, z mesti S6. Večji del najtežjega odseka sem presenetil samega sebe (drugače povedano: neumnejši sem, kot je videti), pogumno sem spustil in ga zvozil. (Vmes sem spet počakal nekega psa in s to potezo so se nazadnje strinjali tudi lastniki, kljub klasičnemu začetnemu stavku "Saj ti ne bo nič naredil"...) Sredi najdaljše stranice - od druge serpentine pod kočo do prve ravnine - sem čez najbolj divje dele vseeno raje sestopil peš. Ker se je po takem svetu treba spuščati s hitrostjo (če greš prepočasi, se hitro zvrneš čez prvo kolo), se mi je vse skupaj vendarle zdelo prenevarno, saj sem imel zaščiteno le glavo. Pa tudi kolo se mi je zasmililo (Lubnik me je koštal vseh svetlobnih odbojnikov na pedalih).

Spust po cesti na poljansko stran, ki je relativno položen, me je še enkrat spomnil, da sem ga s smerjo ture posral. Na veliki serpentini pri Kobili sem zavil na označeno bližnjico mimo Grebenarja, naravnost proti Loki. Začetni zelo strmi klanec (V5) je padel skorajda z levo roko (samo debelo sem gledal), preostanek poti pa je potem povsem lahek, vendar "časovno zahteven" - zaradi lepih razgledov...

Zaključek: lepa tura, z izjemo vršnih 50 m, ki so čisti nesmisel. Škoda kolesa (poltrdaka). Poleg tega je tura primerna le za sredino tedna, sicer je drena odločno preveč.



torek, 24.9.2008: 13. etapa LPP: Loški muzej

kobilar jazbec žetev nasveti
resnica stenčas domobranci
Žig LPP: v sprejemnici muzeja

Loški muzej v loškem gradu je "češnja na torti" LPP. Med drugim sem izvedel, da je Besnica svoj čas spadala pod Loško gospostvo! Najbolj me je navdušila popolna zbirka gorenjskih ptičev in sesalcev, presenetljivo zanimiva je zbirka o 2. svetovni vojni, potem so tu malodane sodobne rimljanske vodovodne cevi in še mnogo tega. Slučajno pa sem zadel tudi izvrstno razstavo krajinske motivike v loškem slikarstvu, s slikami Groharja, Jakopiča, Sternena, Černigoja, Miheliča, Šubica, Novinca, Slane, skupine OHO in drugih.