1.Zgodovina in tehnološki
postopek v proizvodnji
2.Materiali
in orodja za delo v delavnici
3.Postopek dela v delavnici
4.Priprava litine
5.Litje
6.Končna obdelava
Zgodovina
Preteklo je že 5000 let kamor sega zgodovina obdelave
kovin. Človek je bolj po naklučju ob svojem ognjišču spoznal baker
in kositer. Mnogo več časa pa je trajalo, da mu je uspelo na zelo
primitiven način iz rude pridobiti mnogo tršo kovino - železo. Iz
njega je izdeloval orodje in orožje. Sprva je uporabljal postopek
kovanja, šele s časom, ko je dosegel v talilnih pečeh dovolj visoko
temperaturo, da se je kovina stalila, je predmete za vsakdanjo rabo,
denimo sekire, srpe, osti puščic in podobno, oblikoval tako, da je
tekočo talino ulival v kamnite, večkrat uporabljive forme.
Sivo litino so že pred našim štetjem ulivali Kitajci,
ki so prednjačili tudi na tem področju. Evropa jim je sledila šele
v srednjem veku, iz katerega se je ohranil spomin na številne umetniške
ulitke - zvonove svečnike in lestence. Poleg tega pa so ulivali tudi
topovske cevi in krogle. Livar je takrat spuščal talino iz peči neposredno
v formo in je lahko le zelo malo vplival na njeno sestavo in kakovost
ulitka. Šele v 17. in 18. stoletju se pojavijo prve plamene in jaškaste
peči, v katerih je bilo mogoče metalurško-kemične procese uravnavati
in voditi z večjo zanesljivostjo in izdelovati bolj kakovostne ulitke.
Danes talino, razen v jaškastih pečeh, imenovanih
kupolke, pripravljamo tudi v raznih vrstah
elektropeči. Tu imamo stvari trdno v rokah. Med taljenjem namreč lahko
zanesljivo krmilimo - pospešujemo ali zaviramo - različne procese
(redukcija, oksidacija, naogličevanje).
Tudi v Sloveniji imamo več livarn, v katerih ulivajo
jekleno in sivo litino, bakrove, svinčeve in
kositrove zlitine, pa tudi aluminij, ki mu primešajo silicij, magnezij,
cink, baker in druge prvine.
V enem samem stavku predstavimo
izdelavo ulitka:
staljeno kovino ulijemo
v formo ali kalup, kjer se strdi ter obdrži obliko livne votline
Za bolj nazorno predstavitev različnih postopkov
v livarni smo se odločili, da najprej opišemo, kako izdelamo preprost
ulitek.
Najprej moramo izdelati model - pozitiv. Ta je lahko
lesen, kovinski ali iz umetne smole. Ima enako obliko, kot naj jo
ima ulitek. Sestavljata ga dve polovici in z njima v dveh okvirih
oblikujemo livno votlino. S posebej pripravljeno peščeno mešanico
namreč napolnimo livarska okvira, in sicer v vsakega namestimo po
eno polovico modela. Ko je forma po stresanju in stiskanju dovolj
trdna, da se ne bo porušila ali kako drugače poškodovala, model izvlečemo.
Delo nam gre laže od rok oziroma model iz peska, če mu na stranskih
ploščah dodamo majhen naklon (0.5 - 3 stopinje). Obe polovici forme
nato dokončno izgotovimo in očistimo, preden ju sestavimo. Pri tem
se zgornji in spodnji okvir ne smeta zamakniti drug proti drugemu,
saj bi tako nastal popačen ulitek. Za to poskrbijo vodila, ki so pritrjena
na zunanjih straneh okvirov. Sedaj je forma pripravljena za ulivanje.
Talino pripravimo v peči. Kadar ulivamo sivo litino,
jo običajno stalimo v t.i. kupolni peči, ki po svoji konstrukciji
nekoliko spominja na plavž, vendar pa je precej manjša. Tudi tu v
plasteh zakladamo kovinski vložek (sivo surovo železo, jeklene odpadke
in ponesrečene - izmetne ulitke), koks, apnenec in druge dodatke.
Tekoča kovina in žlindra se zbira na dnu peči v talilniku, tam pa
ju zaradi njune različne specifične teže ločimo pri izpustu iz peči.
Za doseganje potrebne temperature taline (okoli 1500 stopinj C ) vpihavamo
skozi venec pihalic v peč dodatne količine zraka (boljši učinek dosegamo,
če je vpihani zrak nekoliko predgret). Talina steče iz peči v livni
lonec, kjer odstranimo še preostalo žlindro, ki plava na površini,
in jo prenesemo na livno mesto, kjer med drugimi že čaka naša forma.
Talina steče skozi ulivno čašo v lijak, vstopi v
razdelilni kanal in pride skozi dovodne kanale do livne votline. Ko
je ta napolnjena, dotočimo še določeno količino taline, s katero se
napolni napajalnik. Njegova vloga je naslednja: ob ohlajevanju talina
iz tekočega agregatnega stanja preide najprej v testasto in nato v
trdno. Pri tem se litina ves čas krči, in če bi ulitku namenili le
toliko taline, kolikor je gre v livno votlino, ta na koncu zaradi
krčenja ne bi imel zahtevanih mer. Z dotokom dodatne taline iz napajalnika,
v katerem je talina najdlje tekoča, zagotavlja, da ulitek "načrpa"
vso potrebno količino taline. Tu ne gre samo za krčenje, katerega
posledice bi bile opazne že na zunaj, ampak bi se lahko zaradi opisanega
pojava zgodilo, da bi se v notranjosti ulitka izoblikovala votlina
- lunker, zaradi česar bi morali tak izdelek zavreči.
V peščeni mešanici za izdelavo form so poleg
čistega kremenovega peska še veziva in drugi posebni dodatki. Ko ji
primešamo vodo, dobi oblikovalnost in plastičnost. Pri oblikovanju
in strjevanju omenjeni dodatki in vlaga delno zgorijo oziroma izparijo.
Nastanejo kar precejšnje količine plinov, ki pa ne smejo ostati v
ulitku. Čim boljši prehod na prosto jim omogočimo s tankimi zračnimi
kanali, ki jih oblikujemo v zgornji polovici forme. Ob koncu ulivanja
jih brez škode zalije odvečna talina.
Ulite forme po ohladitvi izpraznimo in odstranimo
z ulitkov nepotrebne prilitke. Sledi najprej grobo čiščenje v peskalnem
stroju, kjer z močnim curkom drobnih jeklenih zrn odstranijo tanko
plast peska, ki se je pripekla na površino ulitka. Po peskanju ulitkov
obrusimo in predvsem odstranimo šiv, ki je značilen za ulitke iz sestavljenih
form. Zdravi ulitki potujejo v nadaljnjo obdelavo, kar pa je že zunaj
livarjevega delokroga.
Oblika ulitka pa ni vedno tako enostavna, kot v opisanem
primeru. Na sliki si oglejmo nekaj zahtevnejših ulitkov. Podrobneje
bomo opisali še, kako ulijemo krajšo cev
s prirobnicama. Uliti moramo samo plašč cevi in izoblikovati notranjo
odprtino. Najprej izdelamo model, s katerim izoblikujemo zunanjo obliko
cevi. V jedrniku pa izdelamo jedro, s katerim izoblikujemo notranji
del cevi, tako da ga ne zalije talina. Na risbi je prikazana že sestavljena
forma za naš ulitek. Jedro je nekoliko daljše, da lahko njegova konca
trdno opremo na podlago v formi; ob ulivanju bi se namreč lahko premaknilo.
Lahko pa bi se zaradi vitkosti pod težo taline zlomilo in ga zato
na več mestih podpremo z jedrnimi podporami, ki se ob stiku s talino
raztalijo in ostanejo brez škode v notranjosti ulitka. Na risbi je
surov ulitek s prilitki. Peščeno jedro smo iz nastale cevi že iztresli.
Na koncu moramo povedati, da je delo livarjev še
vedno izredno naporno in ga skoraj smemo primerjati z delom rudarjev.
Njihovo delovno okolje ni nikoli čisto,v zraku, polnem par in dima,
neprestano lebdijo prašni delci. Delo v vročini s staljeno kovino
je vedno nevarno in ob nezgodah nemalokrat pride med drugim tudi do
težjih ali lažjih opeklin. Vendar vse le ni tako črno in brezupno!
Tehnologija se je do danes že zelo močno razvila ter posodobila in
težaška dela je vse manj. Večino ga že opravijo številni avtomatski
stroji, ki jih dobro usposobljen človek zlahka upravlja in nadzoruje.
Sedaj, ko ste spoznali postopek litja se lahko preizkusimo
v tej stari veščini tudi sami.
Na ravno ploščo imenovano modelno ploščo položimo
en del livarskega okvirja tako, da sta vodili za čepa na plošči. V
sredino pa položimo model. Površino
posujemo z likapodijem (ali smukcem), ki bo preprečil prijemanje peska
na model.
Sedaj skozi sito presejemo
na model pesek in ga z batom previdno stlačimo.
Ta postopek izvajamo tako dolgo, da je okvir poln. Poravnajmo ga z
deščičo in zgladimo z lanceto.
Modelno ploščo skupaj s polnim okvirjem in modelom
previdno obrnimo. Ploščo postavimo
pod okvir in na okvir položimo drugi del ter vstavimo čepe v ušesa.
Poleg modela postavimo livni
kanal in napajalni kanal. Površino lahko še nekoliko posujemo
z likapodijem in nato okvir previdno napolnimo
in natlačimo s peskom.
Površino zgladimo
z lanceto in z iglo na mestu kjer je model naredimo tanke zračne kanale.
Pesek prebodemo.
Postopek, ki sledi zahteva od izdelovalca natančno
delo. Previdno odstranimo oba čepa. Z lanceto povečamo
vstop v livni kanal in naredimo manjšo vdolbino v katero bomo
kasneje vlili litino. Površino lepo zgladimo.
! Previdno
izvlečemo čepe iz ušes in NAVPIČNO dvignemo zgornji
okvir. Odstranimo model in z lanceto
naredimo vezne kanale med livnim kanalom in prostorom kjer je ležal
model. Ravno tako med napajalnim kanalom in prostorom kjer je bil
model. Odvečni pesek odstranimo tako, da celoten okvir obrnemo
Sledi sestavljanje okvirov
in vstavljanje čepov. FORMA JE PRIPRAVLJENA ZA LITJE.