Avtor: Niko Skočir OŠ Hrastnik
1. UVOD
Kot modelar sem kmalu ugotovil, da v vsakem tli ideja,
da bi si kdaj izdelal kaj, kar bi mu omogočilo sprostiti njegovo ustvarjalnost.
Pred vami je načrt modela motornega čolna, ki ga lahko uporabite za
zabavo ali za tekmovanje v modelarstvu. Čoln je zelo hiter, tako da
ga najlaže spuščate v bazenu. Navodila so pisana predvsem za začetnike,
ki še nimajo izkušenj z modelarstvom. Ker pa je zelo težko začeti, si
najprej preberite navodila in se potem odločite, ali bo to tudi izziv
za vas ali ne. Na začetku navodil je tudi moj naslov, tako da mi lahko
pošljete pošto z vprašanji, na katera bom z veseljem odgovoril. Veselo
na delo!
2. MATERIAL:
Za izdelavo modela čolna rabite:
- 8 plošč furnirja 440 x 110 x 0.6 mm koto, javor ali
lipa ali 8 plošč furnirja iz balze 400 x 100 x 1.5 mm debeline
- 1 smrekovo letvico 5 x 5 x 1000 mm
- 1 smrekovo letvico 3 x 3 x 1000 mm
- topolovo vezano ploščo 200 x 300 x 3 mm ali 4 mm
- trak blaga
- platna 20 x 400 mm
- lepila: NEOSTIK, MEKOL, UHU HART in EPOXY A+B
- nitro lak, razredčilo in čopič
- japanski papir - dve poli
- bakreno pločevino 30 x 20 x 0.5 mm
- jekleno žico fi 2 mm x 30 mm
- smrekov ali lipov les 20 x 20 x 30 mm
- bucike
3. ORODJE
Za izdelavo modela rabite modelarsko orodje:
rezljačo, brusni papir s ploščico, ročni vrtalnik in
2, 5 in 7 mm sveder kladivo, klešče, žaga za kovine, nož za rezanje
papirja (Olfa), spajkalnik, cin in cinol pasto
4. OPREMA ZA ÈOLN
V najbližji modelarski trgovini kupite:
- elektromotor SPEED 400 ali podobnega
- gred z ohišjem 2 mm, dolžine 140 mm, os krmila fi
2 x 40 mm
- dvokrako eliso f 29 do 32 mm premera
- vezno gumo ali kardanski zglob za povezavo motorja
z gredjo v čolnu
- mikrostikalo, polnilne baterije R6 (minjon) 500 ali
več mAh 6, do 10 kosov
- vezne žice 1.5mm2 500 mm
- lestenčna sponka za žice 1,5 mm2 - dva
komada
5. IZDELAVA
DNO
ČOLNA
Èe ste se odločili izdelati model čolna, si
najprej pripravite primeren prostor in orodje za izdelavo. Začnite pri
dnu čolna. Dno mora biti dovolj močno, da zdrži udarce valov in udarce
čolna ob rob bazena. Zato boste za izdelavo dna uporabili dvoplastni
furnir, zlepljen z NEOSTIKOM. Èe plošč še nimate narezanih jih,
narežite:
- 2 plasti vzdolžni 400 x 110 mm in
- 8 plasti prečni 110 x 100 mm. Te narežite iz vzdolžnih.
Ker je balsin furnir širok le 100 mm, pazljivo polagajte
prečne plasti, saj ne bo nič rezerve za obrezovanje. Pred lepljenjem
plasti zložite. Lepili boste dve plasti - na spodnjo vzdolžno (potek
letnic na furnirju je vzdolžen) boste lepili zgornjo prečno (potek letnic
na furnirju je prečen). Poglejte risbo
št 1
Tako lepljenje bo dalo trdnejše dno, odporno na grbančenja.
Preverite, da med plastmi ne bo špranj, saj bi zaradi teh čoln potem
spuščal. Manjše napake lahko popravite z brušenjem in prilagajanjem
plasti med seboj. Ko so plasti pripravljene, jih na vmesnih ploskvah
namažite z NEOSTIKOM. Pazite, da bodo namazane res po celi ploskvi.
Namaz naj bo enakomeren (raje malo več kot manj). Plošče pustite, da
se lepilo posuši (približno 10 min). Ko bo lepilo suho tudi na otip,
zložite prečne plasti z nalepljeno stranjo spodaj preko vzdolžne plasti.
Lepilo bo prijelo v trenutku. Pazite, da med prečnimi plastmi ne bo
špranj. Po končanem lepljenju vzemite prazno steklenico in z njo močno
drgnite po zlepljenih ploščah - s tem stisnete ven ves zrak in dosežete
popolno zlepljenost. Naredili ste si plošči, iz katerih boste izrezali
polovici dna čolna.
Za izrez oblike čolna si najprej izdelajte šablono
iz papirja. To lahko brez hujših posledic režete in spreminjate, dokler
ne bo oblika ustrezala. Žal je prevelika za papir A4, tako da je ne
boste mogli tiskati, zato si jo narišite sami. Za podlogo si izberite
karton ali mali trši papir, ki se ne bo preveč vihal. Nanj narišite
pravokotnik 390 x 100 mm. Označite vse točke začetkov lokov in z letvico
(tu naj vam nekdo pomaga) napnite - zakrivite letvico tako, da bo lok
tekel preko označenih točk. Ko boste ujeli lego lokov, jih s svinčnikom
narišite na papir (poglejte risbo št 2).
Narisati morate dva loka - notranjega krajšega in zunanjega
daljšega. Sedaj s škarjami izrežite šablono za polovico dna čolna. Vzemite
ploščo zlepljenih furnirjev in nanjo narišite obris šablone dna. Rišite
na zgornjo stran (tam, kjer so prečne plasti furnirja). Drugo polovico
narišite podobno, le da šablono obrnete - pazite na levo in desno polovico
dna. Pred rezanjem plošč preverite, če ste pravilno prerisali stranici
dna (risba št. 3).
Ko je vse v redu, izrežite oba dela dna z nožem za
papir ali z rezbarsko žago. Režite raje malo izven črte, saj bo treba
robove še obrusiti. Brusite z brusno ploščico - na pravokotno ploščo
nalepite ali ovijte brusni papir in s to potem brusite. Za končno brušenje
sestavite oba dela dna skupaj in ju skupaj tudi obrusite. Tako bosta
popolnoma enaka. Preglejte vzdolžne loke - le ti morajo biti lepo napeti.
Stranici dna sta pripravljeni za lepljenje. Označite si 1 cm širok pas
po vsej notranji dolžini stranic dna in ga namažite z NEOSTIKOM. Pripravite
si tudi trak iz blaga - platna 400 x 20 mm in ga na eni strani namažite
z NEOSTIKOM. Lepilo naj se suši 10 min. Za lepljenje obeh polovic dna
rabite pomočnika. Plošči dna postavite skupaj na mizi - pazite na enako
višino - poravnajte spodnji rob obeh plošč. Na ravni del vmesnih robov
položite namazan trak. Pazite, da bo potekal po sredini. Trak naj bo
napet. S prsti ga močno pritiskajte na stranici dna. Ostali del traku
držite nad čolnom.
slika 4 lepljenje traku
Sedaj primite stranici, ki se že držita skupaj v roki
in z eno roko sestavite konici stranic skupaj. Pazite, da se robova
ne bosta prekrivala. Biti morata eden ob drugem. Stranici dna se bosta
ukrivili. Sedaj položite nalepljen trak blaga še v lok proti konjici
čolna. Trak blaga sproti močno pritiskajte na nalepljeni ploskvi dna.
Ko boste z delom končali, mora dno že imeti pravilno obliko. Seveda
je sedaj zaradi tega, ker še nima reber čolna preveč stisnjeno, toda
to bodo popravila rebra. Dno čolna sedaj ojačajte z robnima letvicama
(3 x 3 mm). Letvici odrežemo 1 cm daljše od razdalje konjice kljuna
do zadnjega roba, ju spredaj obrusimo v dober spoj in na spodnji strani
namažemo z lepilom NEOSTIK. Tudi na dnu čolna na zgornji strani po obeh
straneh namažemo pas 5 mm ob robu od konice kljuna do krme. Počakamo
10 min, da se lepilo osuši in nalepimo letvici. Pomaga naj vam pomočnik,
ki bo držal dno, vi pa od konice kljuna začnite postavljati letvico,
jo rahlo krivite in pritiskajte na dno po njegovem robu. Ko ste nalepili
prvo, nalepite še drugo letvico. V konici kljuna naj se lepo stikata.
Del letvice, ki bo segal čez krmo dna odžagajte in obrusite.
Rebra
in ostali deli iz vezane plošče
Sedaj se lotite žaganja delov iz vezane plošče. Ti
deli bodo omogočili čolnu trdnost in obliko. Vzemite vezano ploščo (topolovo
ali kako podobno - predvsem naj bo lahka) in nanjo narišite obliko reber.
Z materialom ravnajte gospodarno. Obliko reber lahko narišete na trši
papir v naravni velikosti po načrtu. Slike delov niso risane v merilu,
zato jih ne kopirajte. Risbe delov izrežite in uporabite kot šablone
za risanje na vezano ploščo. Če pri risanju niste dovolj spretni mi
to sporočite in poslal vam bom risbe reber v naravni velikosti (fotokopije
načrta). Preverite velikosti, ker se lahko pri risanju tudi zmotite.
Rebri sta dve, plošča za stikalo, podloga baterij, podpora kljuna in
plošča kljuna. Vse dele izrežite z rezbarskim lokom in žagico. Spretnejši
bodo za to uporabili eno žagico, nespretnejši pa malo več. Ko se boste
naučili žagati z rezbarskim lokom, boste ugotovili, da to ni tako naporno.
Pazite na to, da boste žagico vodili navpično, sicer bodo po brušenju
deli manjši.
slika 5 leseni deli
Na rebih morate izžagati tudi utore, v katere boste
prilagodili lego vzdolžnih letvic. Te utore lahko žagate, ali pa jih
le popilite. V obeh primerih naj letvice tesno prilegajo na rebra.
Preverite velikost reber. Največje rebro je krma -
zadnje rebro čolna. Preverite ujemanje spodnjih utorov in letvic na
dnu čolna. Lepilo bo zapolnilo majhna neujemanja, če so odstopanja prevelika
pa je bolje izžagati novo zadnje rebro bolj natančno. Nato izžagajte
prednje - manjše rebro in tudi tu prilagodite utore letvicam. Izžagajte
tudi zgornji srednji utor za povezavo rebra s konico. Ostanejo vam še
podpora kljuna, plošča kljuna, podloga baterij in ploščica za stikalo.
Dele obrusite in preizkusite lego v čolnu. Ko je ta v redu se pripravite
na lepljenje.
Določite lego manjšega rebra v čolnu tako, da ga po
dnu potisnete čimbolj proti konici in kjer bo sedlo na letvici dna označite
njegovo lego s svinčnikom. Stoji naj navpično in pravokotno na sredino
čolna. Z NEOSTIKOM namažite spodnji rob malega in velikega rebra in
pasova na dnu čolna, kamor bosta rebri prilegali. Počakajte 10 min,
da se lepilo osuši in rebri pritisnite na mesti kamor sodita. V utore
na mali in krmni rebri vlepite letvici 5 x 5 mm z lepilom MEKOL. Med
letvici pri krmnem rebru vlepite še ploščico stikala. Dotika naj se
vseh treh delov brez špranj. Leži naj v višini letvic. Pred malo rebro
vlepite tudi podporo konjice in konjico z lepilom MEKOL. Spodnji rob
podpore konjice obrusite z obeh strani in preverite prileganje v dnu
čolna. Pazite na to, da bo konjica prilegala mali rebri in potekala
nad dnom čolna v višini letvic - spredaj naj sede na letvici dna čolna.
Za lažje nastavljanje lahko dele v konjici čolna in letvice med rebri
na pravilno mesto in pravo lego polepite s selotejpom, ki ga boste po
24 urah, ko bo lepilo suho, odstranili.
Gred,
ohišje in krmilo
Z lesenimi deli ste skoraj gotovi. Pripravite se za
obdelavo kovin pri delih, ki bodo za pogon in krmiljenje čolna. Če ste
že kupili gred, potem ta del samo preberite, sicer pa na delo. Gred
bo iz 2 mm debele in 150 mm dolge jeklene žice, ohišje gredi pa iz medeninaste
cevke 6 mm premera in 120 mm dolžine. Tudi to lahko kupite v modelarski
trgovini. Kupite 1 m dolgo žico in 1 m cevke. Imeti morate še dva čepka
iz teflona - plastike z dobrimi drsnimi lastnostmi.
slika 6 gred z ohišjem
Sedaj pa k stružnici za kovine: postružiti morate oba
čepa iz teflona in ju z lepilom EPOXY A+B zalepiti v cevko ohišja. Poglejte
načrt gredi. Naslednji dan, ko bo lepilo čepka zalepilo, zvrtajte z
vsake strani luknjo z f 2 mm svedrom. Preizkusite vrtljivost gredi v
ohišju. Èe je to pretrdo, potem z vlečenjem gredi skozi ohišje
vrtenje izboljšajte. Èe se bo gred pretrdo vrtela, bo preveč
izgub in čoln bo imel manjšo hitrost. Prevelika zračnost v ohišju pa
tudi ni dobra, ker bo gred potem opletala in izguba moči bo spet prevelika.
V stružnici zvrtajte v vijak M4 x 10 luknjo 2 mm, skozi
katero boste potisnili en konec gredi in jo na vijak prispajkali. Pred
spajkanjem vijak in gred s finim brusnim papairjem dobro obrusite. Dela
prej tanko namažite s Cinol pasto.
Za izdelavo krmila uporabite kos bakrene ali medeninaste
pločevine, nanjo narišite obliko krmila in ga s škarjami za pločevino
izrežite. Vse robove popilite s fino pilo. V krmilo zarežite z žago
za kovine kanal za os krmila. Prednji in zadnji rob popilite v ostrino.
V 4 cm dolgo os krmila zažagajte 5 mm dolg utor, za boljšo povezavo
s krmilom. Oba dela pobrusite, sestavite in pospajkajte. Za lepše spajkanje
ju tanko namažite s Cinol pasto. Pazite na to, da krmilo ne bo krivo.
slika 7 krmilo
Vgradnja pogona v čoln Obrnite čoln okrog in na dnu
zarišite položaje krmila, elise in luknje za ohišje gredi. V čoln nežno
zvrtajte luknjo 5 mm na spoj obeh delov dna, nato pa z okroglo pilo
previdno pilite, dokler ne bo kot med ohišjem gredi in dnom čolna 10°.
Kot nagiba večkrat preverite s kotomerom na Triso trikotniku. Luknja
v dnu čolna naj ne bo prevelika. Ohišje gredi pobrusite s finim brusnim
papirjem, da bo lepilo bolje prijelo. Sestavite gred in ohišje, na vijak
privijte eliso, vstavite vse skupaj skozi luknjo v dnu čolna in na gred
nataknite vezno gumo (ali kardanski zglob). V čolnu potisnite v vezno
gumo gred motorja. Spodaj postavite konec gredi na oznako za eliso in
v čolnu glejte, da bo gred motorja v nadaljevanju gredi v čolnu ( brez
vmesnega kota). Tudi to prispeva k manjši izgubi moči motorja. Motor
je lahko naslonjen na dno čolna, če je dno prenizko, boste motor malo
podložili. Uporabite koščke balse ali furnirja. Poglejte tudi, da gred
ne bo izven smeri sredine čolna. Elisa naj bo od dna čolna oddaljena
2 do 5 mm. Èe boste kdaj preizkusili večjo eliso, se ta ne bo
zadevala ob dno čolna. Ko ste vse postavili na svoje mesto dele polepite
s selotejpom, da se ne bodo premikali in ohišje gredi v prehodi skozi
dno čolna zalijte z lepilom EPOXY A+B. Pazite, da ne boste zalepili
gredi, ta se mora vrteti. Èe ste v dnu naredili preveliko odprtino
in bi lepilo iztekalo, nalepite spodaj ob ohišju gredi dva pasova selotejpa,
ki bosta luknjo zamašila.
slika 8 namestitev delov
v čolnu
Sedaj je na vrsti izdelava pritrdil motorja. Iz letvice
5 x 5 mm odrežite dva kosa dolga 60 mm. Po načrtu označite položaje
bucik in jih previdno zabijte skozi letvici. Èe letvica poči,
ni tako hudo, saj jo bo zalepilo lepilo in bo zopet držala. Bucike zakrivite
po načrtu. Potisnite jo skozi letvico več kot je potrebno, zakrivite
s konjičastimi kleščami spodnji del in potisnite nazaj tako, da spodnji
del potisnete v les, tako da je ne bo mogoče potegniti iz letvice. Na
zgornji strani oblikujte kaveljček za pripenjanje gumic.
slika 9 pritrdilo motorja
in krmila
Položaj pritrdil najprej v čolnu zarišite. Pritrdila
morajo biti ob motorju 5 do 10 mm odmaknjeni. Tako boste lahko na bucike
napeli gumice, ki bodo dovolj držale motor, da se med delovanjem ne
bo premikal. Èe se bosta pritrdila v čolnu majala zaradi ukrivljenosti
dna, ju spodaj rahlo pobrusite, da bo prileganje boljše. Na sliki 9
je narisan tudi del za ojačanje krmila, ki ga boste vlepili nad položaj
luknje za krmilo - v čolnu. Pripavite tudi ploščo za baterije . Pobrusite
spodnja vzdolžna robova tako, da bo plošča lepo sedla na dno čolna od
ojačitve krmila naprej do ohišja gredi. Èe bo sedla na ohišje
gredi potem tisti del izžagajte ali obrusite, da bo plošča sedla na
dno. Plošča naj bo točno po sredini. Prtrdili motorja, ploščo za baterije
in ojačitev krmila zalepite z dvokomponentnim lepilom EPOXY A+B. Èe
ste pod motor dajali podloge tudi te sedaj prilepite. Dele lahko utrdite
s selotejpom v času strjevanja lepila ( 1 dan), da se nebi premikali.
Izdelava
električne povezave
Pripravite si motor, vezne žice, stikalo in baterije,
od orodja pa spajkalnik, Cinol pasto in cin. Na mizo položite kos lesa
ali vezane plošče, da nebi poškodovali površine.
Najprej se lotite spajkanja baterij. Položite jih na
mizo in obrnite vsako naslednjo v nasprotno smer (zaradi krajših veznih
žic). V začetku jih sestavite 8, če boste ugotovili, da bo teža dopuščala
še katero, jo boste pozneje dodali.
slika 10 vezava baterij
in ostalih delov
Baterije na ravni podlagi polepite s selotejpom, da
bodo trdno spojene. Prosti naj ostanejo zgornji in spodnji deli - kontakti.
Za vezi med baterijami uporabite vezne žice 20 mm dolžine, na vsaki
strani 3 mm brez izolacije. Vezava baterij bo zaporedna, kar pomeni
da boste povezovali + pol prve baterije z - polom naslednje. Začetna
in končna žica naj bosta daljši (100 mm) in obarvani: tista, ki bo vodila
iz prve baterije na + polu naj bo rdeče barve, iz zadnje baterije pa
iz - pola črne ali modre barve. Pazite, da ne boste sklenili obeh žic,
saj je takrat kratek stik med baterijami. To je najlažji način za uničenje
baterij.
OPOZORILO: Pokvarjenih baterij
ne vrzite v smeti ampak oddajte kot posebne odpadke (zaradi kadmija)
Obema daljšima koncema žic odrežemo 5 mm izolacije,
ju pocinimo in vstavimo v luster sponko z dvema veznikoma. Tja bomo
v čolnu vezali tudi žici iz motorja in stikala.
Za povezave v čolnu:
odrežite tri žice :
prva od motorja do baterij
druga od motorja do stikala
tretja od stikala do baterij
V čolnu pomerite približno dolžino žic. Te naj ne bodo
predolge, prekratke pa tudi ne. Na motor in stikalo prispajkajte žice.
Pazite, da ne boste odrezali preveč izolacije (največ 3 mm), saj tudi
tako pride do stika žic ali stika po ohišju motorja. Konca žic iz stikala
in motorja boste ob sestavljanju v čolnu sklenili z baterijami v luster
sponki. Žici motorja naj tečeta od sponk proti gredi. Na stikalu, če
ima to 3 sponke - kontakte, uporabite srednjo in kateregakoli stransko.
Pred spajkanjem namažite dele s Cinol pasto. Spoje po spajkanju preizkusite.
Slabi spoji bodo povzročili večje izgube.
Pokrivanje
zgornjega dela čolna
Ko ste prepričani, da je lepilo v čolnu dobro osušeno,
torej dobro drži, se pripravite za brušenje nalega zgornjih ploskev.
Z brusno ploščico in brusnim papirjem nežno obrusite robove letvic na
dnu in letvic, ki povezujejo rebra. Obrusite tudi ploščo kljuna čolna.
Brusite vzdolžno, saj tako ne boste naredili kanalov ali udrtin na letvicah.
Pazite, da letvic ne polomite.
slika 11 - brušenje letvic
Za prekrivanje zgornjega dela čolna boste uporabili
furnir tako, da bodo letnice potekale od zgornje letvice proti spodnji.
V tem primeru se plošča furnirja lažje krivi po boku čolna. Narežite
si več pasov, velikost pomerite na čolnu. Furnir lahko režete tudi z
močnejšimi škarjami. Vzdolžni robovi plošč naj bodo ravni. Namažite
rob letvice in pas na furnirju - ta je lahko širši, da bo zagotovo prišel
na letvici. Po 10 minutah sušenja lepila NEOSTIK položite ploščo furnirja
na bok čolna. Pokrivanje začnite od krme proti kljunu. Pazite, da ne
bo špranj med ploščami. Plošče naj segajo čez dno čolna in nad zgornjo
letvico. Vse, kar je čez dno in letvico najprej odrežite, nato pa obrusite.
Pokrivanje kljuna naj bo previdno in natančno.
V dno čolna in nosilec krmila zvrtajte s spodnje strani,
v točko za krmilo, luknjo 2 mm navpično v čoln. Ta luknja bo za vstavljanje
krmila. V ploščo stikala zvrtajte luknjo 6 mm, toliko, kot je mera navoja
za pritrditev.
Lakiranje
čolna
Ko ste vsa dela uspešno opravili, si pripravite prostor
za lakiranje čolna. Potrebovali boste Nitro lak, čopič in razredčilo.
Èe niste vajeni barvanja si nadenite delovno haljo ali predpasnik,
da se ne boste popacali z lakom, ker ga je zelo težko odstraniti z obleke.
Tudi mizo pokrijte s papirjem.
V posodico zmešajte Nitro lak in razredčilo v razmerju
3 : 1 . S tem razredčite lak, da bo globlje prodrl v lesene dele in
jih zaščitil pred vodo. Lakirati začnite notranjost čolna. Polakirajte
vse dele, pazite, da lak ne bi zatekal v ohišje gredi. Ko ste notranjost
polakirali, počakajte 10 do 15 min in lakirajte čoln tudi zunaj. Prelakiran
čoln pustite 1 uro, da se lak osuši. Èe bo na toplem bo lak še
prej suh.
Po prvem lakiranju vse dele čolna rahlo obrusite s
finim brusnim papirjem, da odstranite hrapavost in ga s tem zgladite.
Èe ste kje opazili luknje v čolnu ali puščanje, ko ste lakirali,
lahko sedaj čoln prekrijete z Japan papirjem - papirjem s katerim prekrivamo
avionska krila. Èe lukenj ni, papirja ne rabite. Manjše luknjice
lahko zalijete z lepilom UHU HART.
Èe pa boste pokrivali čoln z Japanom, si prej
narežite ploskve za obe polovici dna, zadnje rebro in obe zgornji ploskvi.
Ploskev čolna, ki jo mislite prekriti po robovih namažite z lakom in
nanjo položite papir. Papir lahko še poravnate, da ne bo zgrbančen.
Ko je dobro napet prelakirajte celo ploskev. Lak bo prepojil papir in
ga zalepil na furnir. Na robovih pustite 5 mm podaljška in ga zavihajte
na sosednjo ploskev in z lakom zalepite. Èe se bo papir gubal
ga narežite na resice, da ga boste lahko položili brez gub.
Po prekrivanju čolna ga lakirajte še dvakrat znotraj
in zunaj samo z lakom, ker je gostejši, bo plast laka debelejša. S tem
je delo na čolnu skoraj končano.
Sestavljanje
čolna
V čoln postavite motor, skozi ohišje gredi pa otisnite
gred. Na gred nataknite vezno gumo ali kardanski zglob. Drugi del gume
ali zgloba nataknite na gred motorja. Pod motor lahko podložite kos
penaste gume za blaženje tresljajev. Pazite na čim lepše prileganje
obeh gredi. Motor pritrdite z gumicami. Napnite jih tako, da se motor
ne bo premikal (najbolje je križno). Vezne žice naj bodo ob motorju.
V luknjo na ploščici za stikalo iz spodnje strani vstavite
stikalo in zgoraj privijte matico. Postavite ga tako, da bo vklop naprej
- nazaj, saj bodo vsi, ki bodo model lovili, hoteli izklopiti stikalo
v smeri naprej - nazaj. Ko je položaj ustrezen, matico zategnite s kleščami
ali matičnim ključem.
V luknjo na dnu čolna s spodnje strani vstavite krmilo.
Premukanje naj bo čim bolj trdo. Tako bo krmilo ostalo v svojem položaju
med vožnjo čolna. Èe je premikanje preveč mehko, ga v luknjo
zalepite z NEOSTIKOM.
Izdelajte si pokrov čolna, saj lahko včasih voda pljusne
tudi v notranjost. Zaradi hitre vožnje in čim manjše teže pokrov ni
obvezen. Izrežite ga iz tršega polivinila (ovitek za zvezke). Pokrov
boste na čoln prilepili z izolirnim trakom.
Vse skupaj postavite na tehtnico. Èe boste hoteli
s čolnom tudi tekmovati ne sme biti težji od 500 gramov. Èe ste
to težo že presegli je najbolje odvzeti en člen baterije. Èe
pa imate pri teži še dosti manj od 500 g, dodajte eno ali več celic
baterije, do najbližje teže meji 500 g. Te celice potem prispajkajte
k ostalim v bateriji. Pazite na pravilno - zaporedno vezavo.
V lestenčno sponko vpnite vezni žici iz stikala in
motorja. Na spodnji konec gredi - vijak M4 privijte eliso. Na izhode
gredi pri motorju in pri elisi kapnite nekaj kapljic olja za boljše
mazanje - manjše trenje gredi. Vklopite stikalo in preverite pravo smer
vrtenje gredi. Piš vetra mora biti nazaj. Èe se elisa vrti v
napačno smer zamenjajte žici s stikala in motorja vezani v luster sponki.
Èe ste sedaj prvič uporabili baterije, te najbrž niso preveč
polne, tako, da se bo motor kmalu ustavil. Sedaj je čas, da napolnite
baterije. Polnite jih po navodilih proizvajalca. Napisana so na baterijah.
Običajno je to 10 do 14 ur s tokom 1/10 kapacitete baterij (14 ur s
tokom 50 mA). Baterij ne polnite s prevelikim tokom, ker jim to škoduje.
Ob pravilni uporabi bodo prenesle 1000 polnjenj.
6. Uporaba čolna
Èoln uporabljajte v bazenu ali na omejenem prostoru,
sicer vam lahko uide. Za lovljenje čolna rabite nekaj pomočnikov. Skrbeti
morate za par stvari:
- če čoln zavija s kleščami nastavljajte krmilo, dokler
ne bo vozil v željeno smer
- če boste spuščali čoln v bazenu z robom na kljun
nalepite ščitno gumo, da se čoln ob zaletavanju nebo poškodoval
- pazite, da vezna guma na gredi ne bo mastna ali poškodovana
- med vožnjami naj bodo vezne žice trdno privite v
luster sponki
- po vožnjah eno žico odvijte in izvlecite.
Tako ne pride do slučajnega vklopa tudi če vklopite
stikalo
- stikalo po vožnjah nasprejajte z WD 40
- proti koroziji
- gred mažite z motornim oljem
- po vožnjah v slani vodi razdrite pogon in dele operite
s sladko vodo
- morebitne poškodbe zakrpajte s koščki furnirja, Japan
papirja in lepilom UHU HART
- po uporabi čoln odprite, da se notranjost posuši
- krmilo nastavljajte s kleščami tako, da bo kot premikanja
čim manjši
- če pride voda v motor, namažite ležaje z oljem in
ga pustite 2 min vklopljenega, da se posuši
- s seboj imejte lepilo, vijač, klešče in rezervne
gume za gred
7. Dodatki:
- za čoln si izdelajte škatlo ali podstavek
- če čoln spuščate v plitvi vodi, ali če vam skače
iz bazena mu dodajte ščitnik elise in krmila (javite mi želje) - za
tekmovanja si izdelajte dodatno stikalo, ki bo izklopilo motor pred
robom bazena (javite)
- za hitrejšo vožnjo vgradite močnejši motor
Tako, mojega dela - opisovanja gradnje je tukaj
konec. Želim vam veliko uspeha pri gradnji, spuščanju in tekmovanju.
Èe boste imeli težave pri izdelavi, mi to sporočite na E-mail
in skušal vam bom pomagati z nasveti. Lahko se tudi oglasite in si ogledate
že izdelan čoln. Vesel bom tudi vseh idej in vprašanj v zvezi z motornimi
čolni, saj se s tem kar precej ukvarjam.
Pozdrav: Niko Skočir
P.S. Pošljite mi sliko vašega izdelka. Objavili,
ga bomo v nadaljevanju te strani.