IZDELAVA MODELA MOTORNEGA ČOLNA MČ-2

slika čolna (60kb)

ladja


Avtor: Niko Skočir OŠ Hrastnik

1. UVOD

Kot modelar sem kmalu ugotovil, da v vsakem tli ideja, da bi si kdaj izdelal kaj, kar bi mu omogočilo sprostiti njegovo ustvarjalnost. Pred vami je načrt modela motornega čolna, ki ga lahko uporabite za zabavo ali za tekmovanje v modelarstvu. Čoln je zelo hiter, tako da ga najlaže spuščate v bazenu. Navodila so pisana predvsem za začetnike, ki še nimajo izkušenj z modelarstvom. Ker pa je zelo težko začeti, si najprej preberite navodila in se potem odločite, ali bo to tudi izziv za vas ali ne. Na začetku navodil je tudi moj naslov, tako da mi lahko pošljete pošto z vprašanji, na katera bom z veseljem odgovoril. Veselo na delo!


2. MATERIAL:

Za izdelavo modela čolna rabite:

- 8 plošč furnirja 440 x 110 x 0.6 mm koto, javor ali lipa ali 8 plošč furnirja iz balze 400 x 100 x 1.5 mm debeline

- 1 smrekovo letvico 5 x 5 x 1000 mm

- 1 smrekovo letvico 3 x 3 x 1000 mm

- topolovo vezano ploščo 200 x 300 x 3 mm ali 4 mm

- trak blaga

- platna 20 x 400 mm

- lepila: NEOSTIK, MEKOL, UHU HART in EPOXY A+B

- nitro lak, razredčilo in čopič

- japanski papir - dve poli

- bakreno pločevino 30 x 20 x 0.5 mm

- jekleno žico fi 2 mm x 30 mm

- smrekov ali lipov les 20 x 20 x 30 mm

- bucike


3. ORODJE

Za izdelavo modela rabite modelarsko orodje:

rezljačo, brusni papir s ploščico, ročni vrtalnik in 2, 5 in 7 mm sveder kladivo, klešče, žaga za kovine, nož za rezanje papirja (Olfa), spajkalnik, cin in cinol pasto


4. OPREMA ZA ÈOLN

V najbližji modelarski trgovini kupite:

- elektromotor SPEED 400 ali podobnega

- gred z ohišjem 2 mm, dolžine 140 mm, os krmila fi 2 x 40 mm

- dvokrako eliso f 29 do 32 mm premera

- vezno gumo ali kardanski zglob za povezavo motorja z gredjo v čolnu

- mikrostikalo, polnilne baterije R6 (minjon) 500 ali več mAh 6, do 10 kosov

- vezne žice 1.5mm2 500 mm

- lestenčna sponka za žice 1,5 mm2 - dva komada


5. IZDELAVA

pikaDNO ČOLNA

Èe ste se odločili izdelati model čolna, si najprej pripravite primeren prostor in orodje za izdelavo. Začnite pri dnu čolna. Dno mora biti dovolj močno, da zdrži udarce valov in udarce čolna ob rob bazena. Zato boste za izdelavo dna uporabili dvoplastni furnir, zlepljen z NEOSTIKOM. Èe plošč še nimate narezanih jih, narežite:

- 2 plasti vzdolžni 400 x 110 mm in

- 8 plasti prečni 110 x 100 mm. Te narežite iz vzdolžnih.

Ker je balsin furnir širok le 100 mm, pazljivo polagajte prečne plasti, saj ne bo nič rezerve za obrezovanje. Pred lepljenjem plasti zložite. Lepili boste dve plasti - na spodnjo vzdolžno (potek letnic na furnirju je vzdolžen) boste lepili zgornjo prečno (potek letnic na furnirju je prečen). Poglejte risbo št 1

Tako lepljenje bo dalo trdnejše dno, odporno na grbančenja. Preverite, da med plastmi ne bo špranj, saj bi zaradi teh čoln potem spuščal. Manjše napake lahko popravite z brušenjem in prilagajanjem plasti med seboj. Ko so plasti pripravljene, jih na vmesnih ploskvah namažite z NEOSTIKOM. Pazite, da bodo namazane res po celi ploskvi. Namaz naj bo enakomeren (raje malo več kot manj). Plošče pustite, da se lepilo posuši (približno 10 min). Ko bo lepilo suho tudi na otip, zložite prečne plasti z nalepljeno stranjo spodaj preko vzdolžne plasti. Lepilo bo prijelo v trenutku. Pazite, da med prečnimi plastmi ne bo špranj. Po končanem lepljenju vzemite prazno steklenico in z njo močno drgnite po zlepljenih ploščah - s tem stisnete ven ves zrak in dosežete popolno zlepljenost. Naredili ste si plošči, iz katerih boste izrezali polovici dna čolna.

Za izrez oblike čolna si najprej izdelajte šablono iz papirja. To lahko brez hujših posledic režete in spreminjate, dokler ne bo oblika ustrezala. Žal je prevelika za papir A4, tako da je ne boste mogli tiskati, zato si jo narišite sami. Za podlogo si izberite karton ali mali trši papir, ki se ne bo preveč vihal. Nanj narišite pravokotnik 390 x 100 mm. Označite vse točke začetkov lokov in z letvico (tu naj vam nekdo pomaga) napnite - zakrivite letvico tako, da bo lok tekel preko označenih točk. Ko boste ujeli lego lokov, jih s svinčnikom narišite na papir (poglejte risbo št 2).

Narisati morate dva loka - notranjega krajšega in zunanjega daljšega. Sedaj s škarjami izrežite šablono za polovico dna čolna. Vzemite ploščo zlepljenih furnirjev in nanjo narišite obris šablone dna. Rišite na zgornjo stran (tam, kjer so prečne plasti furnirja). Drugo polovico narišite podobno, le da šablono obrnete - pazite na levo in desno polovico dna. Pred rezanjem plošč preverite, če ste pravilno prerisali stranici dna (risba št. 3).

Ko je vse v redu, izrežite oba dela dna z nožem za papir ali z rezbarsko žago. Režite raje malo izven črte, saj bo treba robove še obrusiti. Brusite z brusno ploščico - na pravokotno ploščo nalepite ali ovijte brusni papir in s to potem brusite. Za končno brušenje sestavite oba dela dna skupaj in ju skupaj tudi obrusite. Tako bosta popolnoma enaka. Preglejte vzdolžne loke - le ti morajo biti lepo napeti. Stranici dna sta pripravljeni za lepljenje. Označite si 1 cm širok pas po vsej notranji dolžini stranic dna in ga namažite z NEOSTIKOM. Pripravite si tudi trak iz blaga - platna 400 x 20 mm in ga na eni strani namažite z NEOSTIKOM. Lepilo naj se suši 10 min. Za lepljenje obeh polovic dna rabite pomočnika. Plošči dna postavite skupaj na mizi - pazite na enako višino - poravnajte spodnji rob obeh plošč. Na ravni del vmesnih robov položite namazan trak. Pazite, da bo potekal po sredini. Trak naj bo napet. S prsti ga močno pritiskajte na stranici dna. Ostali del traku držite nad čolnom.

slika 4 lepljenje traku

Sedaj primite stranici, ki se že držita skupaj v roki in z eno roko sestavite konici stranic skupaj. Pazite, da se robova ne bosta prekrivala. Biti morata eden ob drugem. Stranici dna se bosta ukrivili. Sedaj položite nalepljen trak blaga še v lok proti konjici čolna. Trak blaga sproti močno pritiskajte na nalepljeni ploskvi dna. Ko boste z delom končali, mora dno že imeti pravilno obliko. Seveda je sedaj zaradi tega, ker še nima reber čolna preveč stisnjeno, toda to bodo popravila rebra. Dno čolna sedaj ojačajte z robnima letvicama (3 x 3 mm). Letvici odrežemo 1 cm daljše od razdalje konjice kljuna do zadnjega roba, ju spredaj obrusimo v dober spoj in na spodnji strani namažemo z lepilom NEOSTIK. Tudi na dnu čolna na zgornji strani po obeh straneh namažemo pas 5 mm ob robu od konice kljuna do krme. Počakamo 10 min, da se lepilo osuši in nalepimo letvici. Pomaga naj vam pomočnik, ki bo držal dno, vi pa od konice kljuna začnite postavljati letvico, jo rahlo krivite in pritiskajte na dno po njegovem robu. Ko ste nalepili prvo, nalepite še drugo letvico. V konici kljuna naj se lepo stikata. Del letvice, ki bo segal čez krmo dna odžagajte in obrusite.

pikaRebra in ostali deli iz vezane plošče

Sedaj se lotite žaganja delov iz vezane plošče. Ti deli bodo omogočili čolnu trdnost in obliko. Vzemite vezano ploščo (topolovo ali kako podobno - predvsem naj bo lahka) in nanjo narišite obliko reber. Z materialom ravnajte gospodarno. Obliko reber lahko narišete na trši papir v naravni velikosti po načrtu. Slike delov niso risane v merilu, zato jih ne kopirajte. Risbe delov izrežite in uporabite kot šablone za risanje na vezano ploščo. Če pri risanju niste dovolj spretni mi to sporočite in poslal vam bom risbe reber v naravni velikosti (fotokopije načrta). Preverite velikosti, ker se lahko pri risanju tudi zmotite. Rebri sta dve, plošča za stikalo, podloga baterij, podpora kljuna in plošča kljuna. Vse dele izrežite z rezbarskim lokom in žagico. Spretnejši bodo za to uporabili eno žagico, nespretnejši pa malo več. Ko se boste naučili žagati z rezbarskim lokom, boste ugotovili, da to ni tako naporno. Pazite na to, da boste žagico vodili navpično, sicer bodo po brušenju deli manjši.

slika 5 leseni deli

Na rebih morate izžagati tudi utore, v katere boste prilagodili lego vzdolžnih letvic. Te utore lahko žagate, ali pa jih le popilite. V obeh primerih naj letvice tesno prilegajo na rebra.

Preverite velikost reber. Največje rebro je krma - zadnje rebro čolna. Preverite ujemanje spodnjih utorov in letvic na dnu čolna. Lepilo bo zapolnilo majhna neujemanja, če so odstopanja prevelika pa je bolje izžagati novo zadnje rebro bolj natančno. Nato izžagajte prednje - manjše rebro in tudi tu prilagodite utore letvicam. Izžagajte tudi zgornji srednji utor za povezavo rebra s konico. Ostanejo vam še podpora kljuna, plošča kljuna, podloga baterij in ploščica za stikalo. Dele obrusite in preizkusite lego v čolnu. Ko je ta v redu se pripravite na lepljenje.

Določite lego manjšega rebra v čolnu tako, da ga po dnu potisnete čimbolj proti konici in kjer bo sedlo na letvici dna označite njegovo lego s svinčnikom. Stoji naj navpično in pravokotno na sredino čolna. Z NEOSTIKOM namažite spodnji rob malega in velikega rebra in pasova na dnu čolna, kamor bosta rebri prilegali. Počakajte 10 min, da se lepilo osuši in rebri pritisnite na mesti kamor sodita. V utore na mali in krmni rebri vlepite letvici 5 x 5 mm z lepilom MEKOL. Med letvici pri krmnem rebru vlepite še ploščico stikala. Dotika naj se vseh treh delov brez špranj. Leži naj v višini letvic. Pred malo rebro vlepite tudi podporo konjice in konjico z lepilom MEKOL. Spodnji rob podpore konjice obrusite z obeh strani in preverite prileganje v dnu čolna. Pazite na to, da bo konjica prilegala mali rebri in potekala nad dnom čolna v višini letvic - spredaj naj sede na letvici dna čolna. Za lažje nastavljanje lahko dele v konjici čolna in letvice med rebri na pravilno mesto in pravo lego polepite s selotejpom, ki ga boste po 24 urah, ko bo lepilo suho, odstranili.

pikaGred, ohišje in krmilo

Z lesenimi deli ste skoraj gotovi. Pripravite se za obdelavo kovin pri delih, ki bodo za pogon in krmiljenje čolna. Če ste že kupili gred, potem ta del samo preberite, sicer pa na delo. Gred bo iz 2 mm debele in 150 mm dolge jeklene žice, ohišje gredi pa iz medeninaste cevke 6 mm premera in 120 mm dolžine. Tudi to lahko kupite v modelarski trgovini. Kupite 1 m dolgo žico in 1 m cevke. Imeti morate še dva čepka iz teflona - plastike z dobrimi drsnimi lastnostmi.

slika 6 gred z ohišjem

Sedaj pa k stružnici za kovine: postružiti morate oba čepa iz teflona in ju z lepilom EPOXY A+B zalepiti v cevko ohišja. Poglejte načrt gredi. Naslednji dan, ko bo lepilo čepka zalepilo, zvrtajte z vsake strani luknjo z f 2 mm svedrom. Preizkusite vrtljivost gredi v ohišju. Èe je to pretrdo, potem z vlečenjem gredi skozi ohišje vrtenje izboljšajte. Èe se bo gred pretrdo vrtela, bo preveč izgub in čoln bo imel manjšo hitrost. Prevelika zračnost v ohišju pa tudi ni dobra, ker bo gred potem opletala in izguba moči bo spet prevelika.

V stružnici zvrtajte v vijak M4 x 10 luknjo 2 mm, skozi katero boste potisnili en konec gredi in jo na vijak prispajkali. Pred spajkanjem vijak in gred s finim brusnim papairjem dobro obrusite. Dela prej tanko namažite s Cinol pasto.

Za izdelavo krmila uporabite kos bakrene ali medeninaste pločevine, nanjo narišite obliko krmila in ga s škarjami za pločevino izrežite. Vse robove popilite s fino pilo. V krmilo zarežite z žago za kovine kanal za os krmila. Prednji in zadnji rob popilite v ostrino. V 4 cm dolgo os krmila zažagajte 5 mm dolg utor, za boljšo povezavo s krmilom. Oba dela pobrusite, sestavite in pospajkajte. Za lepše spajkanje ju tanko namažite s Cinol pasto. Pazite na to, da krmilo ne bo krivo.

slika 7 krmilo

Vgradnja pogona v čoln Obrnite čoln okrog in na dnu zarišite položaje krmila, elise in luknje za ohišje gredi. V čoln nežno zvrtajte luknjo 5 mm na spoj obeh delov dna, nato pa z okroglo pilo previdno pilite, dokler ne bo kot med ohišjem gredi in dnom čolna 10°. Kot nagiba večkrat preverite s kotomerom na Triso trikotniku. Luknja v dnu čolna naj ne bo prevelika. Ohišje gredi pobrusite s finim brusnim papirjem, da bo lepilo bolje prijelo. Sestavite gred in ohišje, na vijak privijte eliso, vstavite vse skupaj skozi luknjo v dnu čolna in na gred nataknite vezno gumo (ali kardanski zglob). V čolnu potisnite v vezno gumo gred motorja. Spodaj postavite konec gredi na oznako za eliso in v čolnu glejte, da bo gred motorja v nadaljevanju gredi v čolnu ( brez vmesnega kota). Tudi to prispeva k manjši izgubi moči motorja. Motor je lahko naslonjen na dno čolna, če je dno prenizko, boste motor malo podložili. Uporabite koščke balse ali furnirja. Poglejte tudi, da gred ne bo izven smeri sredine čolna. Elisa naj bo od dna čolna oddaljena 2 do 5 mm. Èe boste kdaj preizkusili večjo eliso, se ta ne bo zadevala ob dno čolna. Ko ste vse postavili na svoje mesto dele polepite s selotejpom, da se ne bodo premikali in ohišje gredi v prehodi skozi dno čolna zalijte z lepilom EPOXY A+B. Pazite, da ne boste zalepili gredi, ta se mora vrteti. Èe ste v dnu naredili preveliko odprtino in bi lepilo iztekalo, nalepite spodaj ob ohišju gredi dva pasova selotejpa, ki bosta luknjo zamašila.

slika 8 namestitev delov v čolnu

Sedaj je na vrsti izdelava pritrdil motorja. Iz letvice 5 x 5 mm odrežite dva kosa dolga 60 mm. Po načrtu označite položaje bucik in jih previdno zabijte skozi letvici. Èe letvica poči, ni tako hudo, saj jo bo zalepilo lepilo in bo zopet držala. Bucike zakrivite po načrtu. Potisnite jo skozi letvico več kot je potrebno, zakrivite s konjičastimi kleščami spodnji del in potisnite nazaj tako, da spodnji del potisnete v les, tako da je ne bo mogoče potegniti iz letvice. Na zgornji strani oblikujte kaveljček za pripenjanje gumic.

slika 9 pritrdilo motorja in krmila

Položaj pritrdil najprej v čolnu zarišite. Pritrdila morajo biti ob motorju 5 do 10 mm odmaknjeni. Tako boste lahko na bucike napeli gumice, ki bodo dovolj držale motor, da se med delovanjem ne bo premikal. Èe se bosta pritrdila v čolnu majala zaradi ukrivljenosti dna, ju spodaj rahlo pobrusite, da bo prileganje boljše. Na sliki 9 je narisan tudi del za ojačanje krmila, ki ga boste vlepili nad položaj luknje za krmilo - v čolnu. Pripavite tudi ploščo za baterije . Pobrusite spodnja vzdolžna robova tako, da bo plošča lepo sedla na dno čolna od ojačitve krmila naprej do ohišja gredi. Èe bo sedla na ohišje gredi potem tisti del izžagajte ali obrusite, da bo plošča sedla na dno. Plošča naj bo točno po sredini. Prtrdili motorja, ploščo za baterije in ojačitev krmila zalepite z dvokomponentnim lepilom EPOXY A+B. Èe ste pod motor dajali podloge tudi te sedaj prilepite. Dele lahko utrdite s selotejpom v času strjevanja lepila ( 1 dan), da se nebi premikali.

pikaIzdelava električne povezave

Pripravite si motor, vezne žice, stikalo in baterije, od orodja pa spajkalnik, Cinol pasto in cin. Na mizo položite kos lesa ali vezane plošče, da nebi poškodovali površine.

Najprej se lotite spajkanja baterij. Položite jih na mizo in obrnite vsako naslednjo v nasprotno smer (zaradi krajših veznih žic). V začetku jih sestavite 8, če boste ugotovili, da bo teža dopuščala še katero, jo boste pozneje dodali.

slika 10 vezava baterij in ostalih delov

Baterije na ravni podlagi polepite s selotejpom, da bodo trdno spojene. Prosti naj ostanejo zgornji in spodnji deli - kontakti. Za vezi med baterijami uporabite vezne žice 20 mm dolžine, na vsaki strani 3 mm brez izolacije. Vezava baterij bo zaporedna, kar pomeni da boste povezovali + pol prve baterije z - polom naslednje. Začetna in končna žica naj bosta daljši (100 mm) in obarvani: tista, ki bo vodila iz prve baterije na + polu naj bo rdeče barve, iz zadnje baterije pa iz - pola črne ali modre barve. Pazite, da ne boste sklenili obeh žic, saj je takrat kratek stik med baterijami. To je najlažji način za uničenje baterij.

OPOZORILO: Pokvarjenih baterij ne vrzite v smeti ampak oddajte kot posebne odpadke (zaradi kadmija)

Obema daljšima koncema žic odrežemo 5 mm izolacije, ju pocinimo in vstavimo v luster sponko z dvema veznikoma. Tja bomo v čolnu vezali tudi žici iz motorja in stikala.

Za povezave v čolnu:

 

odrežite tri žice :

 

prva od motorja do baterij

druga od motorja do stikala

tretja od stikala do baterij

V čolnu pomerite približno dolžino žic. Te naj ne bodo predolge, prekratke pa tudi ne. Na motor in stikalo prispajkajte žice. Pazite, da ne boste odrezali preveč izolacije (največ 3 mm), saj tudi tako pride do stika žic ali stika po ohišju motorja. Konca žic iz stikala in motorja boste ob sestavljanju v čolnu sklenili z baterijami v luster sponki. Žici motorja naj tečeta od sponk proti gredi. Na stikalu, če ima to 3 sponke - kontakte, uporabite srednjo in kateregakoli stransko. Pred spajkanjem namažite dele s Cinol pasto. Spoje po spajkanju preizkusite. Slabi spoji bodo povzročili večje izgube.

pikaPokrivanje zgornjega dela čolna

Ko ste prepričani, da je lepilo v čolnu dobro osušeno, torej dobro drži, se pripravite za brušenje nalega zgornjih ploskev. Z brusno ploščico in brusnim papirjem nežno obrusite robove letvic na dnu in letvic, ki povezujejo rebra. Obrusite tudi ploščo kljuna čolna. Brusite vzdolžno, saj tako ne boste naredili kanalov ali udrtin na letvicah. Pazite, da letvic ne polomite.

slika 11 - brušenje letvic

Za prekrivanje zgornjega dela čolna boste uporabili furnir tako, da bodo letnice potekale od zgornje letvice proti spodnji. V tem primeru se plošča furnirja lažje krivi po boku čolna. Narežite si več pasov, velikost pomerite na čolnu. Furnir lahko režete tudi z močnejšimi škarjami. Vzdolžni robovi plošč naj bodo ravni. Namažite rob letvice in pas na furnirju - ta je lahko širši, da bo zagotovo prišel na letvici. Po 10 minutah sušenja lepila NEOSTIK položite ploščo furnirja na bok čolna. Pokrivanje začnite od krme proti kljunu. Pazite, da ne bo špranj med ploščami. Plošče naj segajo čez dno čolna in nad zgornjo letvico. Vse, kar je čez dno in letvico najprej odrežite, nato pa obrusite. Pokrivanje kljuna naj bo previdno in natančno.

V dno čolna in nosilec krmila zvrtajte s spodnje strani, v točko za krmilo, luknjo 2 mm navpično v čoln. Ta luknja bo za vstavljanje krmila. V ploščo stikala zvrtajte luknjo 6 mm, toliko, kot je mera navoja za pritrditev.

Lakiranje čolna

Ko ste vsa dela uspešno opravili, si pripravite prostor za lakiranje čolna. Potrebovali boste Nitro lak, čopič in razredčilo. Èe niste vajeni barvanja si nadenite delovno haljo ali predpasnik, da se ne boste popacali z lakom, ker ga je zelo težko odstraniti z obleke. Tudi mizo pokrijte s papirjem.

V posodico zmešajte Nitro lak in razredčilo v razmerju 3 : 1 . S tem razredčite lak, da bo globlje prodrl v lesene dele in jih zaščitil pred vodo. Lakirati začnite notranjost čolna. Polakirajte vse dele, pazite, da lak ne bi zatekal v ohišje gredi. Ko ste notranjost polakirali, počakajte 10 do 15 min in lakirajte čoln tudi zunaj. Prelakiran čoln pustite 1 uro, da se lak osuši. Èe bo na toplem bo lak še prej suh.

Po prvem lakiranju vse dele čolna rahlo obrusite s finim brusnim papirjem, da odstranite hrapavost in ga s tem zgladite. Èe ste kje opazili luknje v čolnu ali puščanje, ko ste lakirali, lahko sedaj čoln prekrijete z Japan papirjem - papirjem s katerim prekrivamo avionska krila. Èe lukenj ni, papirja ne rabite. Manjše luknjice lahko zalijete z lepilom UHU HART.

Èe pa boste pokrivali čoln z Japanom, si prej narežite ploskve za obe polovici dna, zadnje rebro in obe zgornji ploskvi. Ploskev čolna, ki jo mislite prekriti po robovih namažite z lakom in nanjo položite papir. Papir lahko še poravnate, da ne bo zgrbančen. Ko je dobro napet prelakirajte celo ploskev. Lak bo prepojil papir in ga zalepil na furnir. Na robovih pustite 5 mm podaljška in ga zavihajte na sosednjo ploskev in z lakom zalepite. Èe se bo papir gubal ga narežite na resice, da ga boste lahko položili brez gub.

Po prekrivanju čolna ga lakirajte še dvakrat znotraj in zunaj samo z lakom, ker je gostejši, bo plast laka debelejša. S tem je delo na čolnu skoraj končano.

pikaSestavljanje čolna

V čoln postavite motor, skozi ohišje gredi pa otisnite gred. Na gred nataknite vezno gumo ali kardanski zglob. Drugi del gume ali zgloba nataknite na gred motorja. Pod motor lahko podložite kos penaste gume za blaženje tresljajev. Pazite na čim lepše prileganje obeh gredi. Motor pritrdite z gumicami. Napnite jih tako, da se motor ne bo premikal (najbolje je križno). Vezne žice naj bodo ob motorju.

V luknjo na ploščici za stikalo iz spodnje strani vstavite stikalo in zgoraj privijte matico. Postavite ga tako, da bo vklop naprej - nazaj, saj bodo vsi, ki bodo model lovili, hoteli izklopiti stikalo v smeri naprej - nazaj. Ko je položaj ustrezen, matico zategnite s kleščami ali matičnim ključem.

V luknjo na dnu čolna s spodnje strani vstavite krmilo. Premukanje naj bo čim bolj trdo. Tako bo krmilo ostalo v svojem položaju med vožnjo čolna. Èe je premikanje preveč mehko, ga v luknjo zalepite z NEOSTIKOM.

Izdelajte si pokrov čolna, saj lahko včasih voda pljusne tudi v notranjost. Zaradi hitre vožnje in čim manjše teže pokrov ni obvezen. Izrežite ga iz tršega polivinila (ovitek za zvezke). Pokrov boste na čoln prilepili z izolirnim trakom.

Vse skupaj postavite na tehtnico. Èe boste hoteli s čolnom tudi tekmovati ne sme biti težji od 500 gramov. Èe ste to težo že presegli je najbolje odvzeti en člen baterije. Èe pa imate pri teži še dosti manj od 500 g, dodajte eno ali več celic baterije, do najbližje teže meji 500 g. Te celice potem prispajkajte k ostalim v bateriji. Pazite na pravilno - zaporedno vezavo.

V lestenčno sponko vpnite vezni žici iz stikala in motorja. Na spodnji konec gredi - vijak M4 privijte eliso. Na izhode gredi pri motorju in pri elisi kapnite nekaj kapljic olja za boljše mazanje - manjše trenje gredi. Vklopite stikalo in preverite pravo smer vrtenje gredi. Piš vetra mora biti nazaj. Èe se elisa vrti v napačno smer zamenjajte žici s stikala in motorja vezani v luster sponki. Èe ste sedaj prvič uporabili baterije, te najbrž niso preveč polne, tako, da se bo motor kmalu ustavil. Sedaj je čas, da napolnite baterije. Polnite jih po navodilih proizvajalca. Napisana so na baterijah. Običajno je to 10 do 14 ur s tokom 1/10 kapacitete baterij (14 ur s tokom 50 mA). Baterij ne polnite s prevelikim tokom, ker jim to škoduje. Ob pravilni uporabi bodo prenesle 1000 polnjenj.

6. Uporaba čolna

Èoln uporabljajte v bazenu ali na omejenem prostoru, sicer vam lahko uide. Za lovljenje čolna rabite nekaj pomočnikov. Skrbeti morate za par stvari:

- če čoln zavija s kleščami nastavljajte krmilo, dokler ne bo vozil v željeno smer

- če boste spuščali čoln v bazenu z robom na kljun nalepite ščitno gumo, da se čoln ob zaletavanju nebo poškodoval

- pazite, da vezna guma na gredi ne bo mastna ali poškodovana

- med vožnjami naj bodo vezne žice trdno privite v luster sponki

- po vožnjah eno žico odvijte in izvlecite.

Tako ne pride do slučajnega vklopa tudi če vklopite stikalo

- stikalo po vožnjah nasprejajte z WD 40

- proti koroziji

- gred mažite z motornim oljem

- po vožnjah v slani vodi razdrite pogon in dele operite s sladko vodo

- morebitne poškodbe zakrpajte s koščki furnirja, Japan papirja in lepilom UHU HART

- po uporabi čoln odprite, da se notranjost posuši

- krmilo nastavljajte s kleščami tako, da bo kot premikanja čim manjši

- če pride voda v motor, namažite ležaje z oljem in ga pustite 2 min vklopljenega, da se posuši

- s seboj imejte lepilo, vijač, klešče in rezervne gume za gred

7. Dodatki:

- za čoln si izdelajte škatlo ali podstavek

- če čoln spuščate v plitvi vodi, ali če vam skače iz bazena mu dodajte ščitnik elise in krmila (javite mi želje) - za tekmovanja si izdelajte dodatno stikalo, ki bo izklopilo motor pred robom bazena (javite)

- za hitrejšo vožnjo vgradite močnejši motor

Tako, mojega dela - opisovanja gradnje je tukaj konec. Želim vam veliko uspeha pri gradnji, spuščanju in tekmovanju. Èe boste imeli težave pri izdelavi, mi to sporočite na E-mail in skušal vam bom pomagati z nasveti. Lahko se tudi oglasite in si ogledate že izdelan čoln. Vesel bom tudi vseh idej in vprašanj v zvezi z motornimi čolni, saj se s tem kar precej ukvarjam.

                                                                                                   Pozdrav: Niko Skočir


P.S. Pošljite mi sliko vašega izdelka. Objavili, ga bomo v nadaljevanju te strani.

mavrica

;Na začetekpuscica