Tekst | Slike
| CV
Projekt je finančno podprl Mestni odbor za kulturo Mestne občine
Ljubljana.
Katalog izdaja Društvo likovnih umetnikov Ljubljana, Zanj Mojca
Smerdu,
uvodno besedilo Barbara Sterle Vurnik, fotografije Drago Bole
VODNJAK ŽELJA
Alenka Vidrgar je kiparka, ki zunanji prostor uporablja kot ekvivalentni
element za svoje delo. Predvsem jo privlači narava, iz katere črpa
organske oblike za svoje kipe in išče navdih v njenih elementarnih
silah in nenehnem spreminjanju, ki v enakomernem in cikličnem ritmu
neizpodbitno določajo naše bivanje.
Njene skulpture nastajajo v klasičnih materialih gline, voska,
mavca in brona, ki v končni obliki ponavadi že same po sebi dobijo
status samostojnega kiparskega kosa, hkrati pa lahko predstavljajo
tudi izhodiščni :fragment, še posebej kadar je v ospredju sam proces
ustvarjanja kompleksnejšega umetniškega dela, kjer je pomembna celota
in ne več zgolj posamezen končni artefakt. In takšen je prav najnovejši
kiparski projekt Alenke Vidrgar, ki gaje zasnovala posebej za vrt
Galerije DLUL. "Prelivanja" simbolizirajo prav ta fenomen
nenehne procesualnosti, ki jo pogojujejo zakonitosti narave in zaradi
katerih so vse stvari tega sveta v soodvisnem razmerju, imajo svoj
vzrok in posledico. Vidrgarjeva skuša pomen ce1ostnosti našega življenjskega
toka vizualizirati kot svojevrstno verižno reakcijo na primeru procesa
nastajanja umetniškega dela in osvetliti vse ustvarjalne faze, tudi
tiste, ki pogosto ostajajo skrite našim očem in se njihove prisotnosti,
kljub nesporni pomembnosti, večina sploh ne zaveda.
V velike kovinske posode postavi pocinkana vedra, vanje pa položi
svoje drobne kipce. Prelivanja se vzpostavijo v trenutku, ko Alenka
Vidrgar v svojo postavitev vključi element vode - po Empedoklesu
, enega od štirih temeljnih elementov sveta. Tako se napolni najprej
posoda z glinenimi kipci, nato mavčnimi, pa s kipci iz voska, vse
dokler ne napolni četrte, zadnje posode z bronastimi kipci - v logiki
zaporedja, po kakršnem običajno nastajajo kiparski kosi iz tako
"zaželjenega" brona- pri slednjem se umetnica navezuje
na lastno spoznanje, da danes trg še vedno najbolj ceni bron, kot
končni in najbolj trajen klasični kiparski produkt. Pri tem kiparka
nobenega od uporabljenih klasičnih kiparskih materialov ne izpostavlja
posebej, saj želi opozoriti predvsem na njihovo kiparsko enakovrednost
in pomen vsega kar umetnik ustvari preden pride do nekega pogojnega
"cilja". Na ta način Vidrgarjeva svoji postavitvi določi življenjski
kontekst, jo aktivira in poveže z nami in naravo na popolnoma prvobiten
način. S tem avtorica ne izpostavi le pomena sleherne faze, kot
legitimnega umentiškega dejanja, ampak se simbolno naveže tudi na
svoje na svoja izhodišča, povezana s cikličnimi procesi v naravi,
kjer ima sleherni element in funkcijo, saj postavitev prepusti naravnemu
toku vode, ki po principu prelivanja postopoma prihaja v posode
iz kovinskega liva.
Ob njenih Prelivanjih se nam posledično odpirajo tudi vprašanja
0 trajanju in minevanju. Krožno gibanje vode, ki povzroča da kipci
v postavitvi lebdijo, se dvigajo in spuščajo ali pa mirujejo, nenazadnje
namreč vpliva tudi na njihovo obstojnost ali pa razkroj. In le od
narave same je odvisno ali bodo živela dalje ali pa bodo obmirovala.
Ponovno vzvalovala ali ponovno ushanila. Postavitev bi lahko razumeli
kot svojevrsten tip vodnjaka, ki pa mu je prej kot v klasični tradiciji
tovrstne kiparske umetnosti, moč najti vzporednice v modernističnih
mobilnih konstrukcijah, delno pa tudi v polju procesualne umetnosti,
ki se je razvila v obdobju konceptualizma. Pa vendarle... .pravo
izhodišče avtoričinih Prelivanj izhaja predvsem iz njenega ukvarjanja
s prvobitnostjo temeljnih elementov tega sveta, ki v sebi že od
nekdaj nosijo neuničljivo poetično informacijo. Pravijo, da je v
vodi shranjeno vse življenje, njeni izviri in vodnjaki pa so bibličnem
izročilu kraji začudenja, središče miru in svetlobe. Kiparkin vodnjak
je tako tudi vodnjak življenja in nenazadnje tudi naših želja.
BARBARA STERLE VURNIK
Prelivanja / 2004 / glinene, mavčne, voščene in bronaste skulpture
v pocinkanih posodah napolnjenih z vodo
CV: Alenka Vidrgar
Rodila se je leta 1958 v Ljubljani. Študirala je na Pedagoški fakulteti
in Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani. Podiplomski študij
pri profesorjih Slavku Tihcu, Dragu Tršarju in dr. Tomažu Brejcu
je diplomirala 1985.
Med ątudijem kiparstva, grafike in vizualnih komunikacij je raziskovala
tudi medij fotografije. Od leta 1989 vodi kiparske delavnice pri
Javnem skladu za kulturne dejavnosti RS, od 1994. pa sodeluje z
revijo Ciciban. Njena dela so v zbirki Junij, ki jo hrani Arhitekturni
muzej v Ljubljani , v zbirki Kabineta slovenske fotografije v Kranju
in v zbirki Moderne galerije v Ljubljani. Napisala je knjigi Glina
in Leteča riba ter postavila več javnih skulptur doma in v tujini.
Samostojne razstave in projekti:
1981
- Fotogalerija Atrij, Ljubljana
1981
- Fingerprints Gallery, London
- Galerija FK Zagreb, Zagreb
- Kulturni dom Španski borci, Ljubljana
1984
- Galerija Kompas, Ljubljana
1986
- Casa Veneta, Milje pri Trstu
- Projekt parkovne skulpture Fužine, Ljubljana
1991
- Dolenjska galerija, Novo mesto
1996
- Galerija ZDSLU, Ljubljana
- Galerija Cankarjev dom, Vrhnika
1997
- Paviljon NOB, Tržič
- Galerija Commerce, Ljubljana
1998 - Slovenski kulturni center Korotan, Dunaj
2001
- Projekt na vrtu ZDSLU, Ljubljana
- Mala galerija, Cankarjev dom, Ljubljana
Skupinske razstave in projekti:
1981
- Koštabona, Galerija Loža, Koper
1982
- 20. Zagreb Salon, Muzej za umetnost in obrt, Zagreb
- Nekateri aspekti jugoslovanske fotografije, Srečna galerija, Beograd
1983
- Open Eye Gallery, Liverpool, Forum Stadtpark, Graz
- Fantazija Eurocon 8, Cankarjev dom, Ljubljana
1984
- I. svetovni trienale male keramike, Muzej za umjetnost i obrt,
Zagreb
- XIX. mednarodni extempore, Mestna galerija, Piran
1985
- 7. jugoslovanski bienale male plastike, Galerija Murska Sobota
in Cankarjev dom, Ljubljana ter Mestna galerija Piran
- XX. mednarodni extempore, Mestna galerija, Piran
- Mednarodna likovna zbirka Junij,Likovno razstavišče Rihard Jakopič,
Ljubljana
1986
– Internationales Fotoforum, Neue Galerie am Ladesmuseum Joanneum,
Graz in Mestna galerija, Piran
- Slovenski likovni umetniki razstavljajo, Likovno razstavišče Rihard
Jakopič,Ljubljana
1987
- Portreti in obrazi v sodobni slovenski fotografiji, Gorenjski
muzej, Kranj
- Abstraktne nepredmetne smeri v likovni umetnosti, Likovno razstavišče
Rihard
Jakopič, Ljubljana
1988
- The International Festival of Photography, Museum of Fine Arts,
Houston
1989
- Internationales Fotoforum, Mestna galerija, Piran in Špital na
Koroškem
1990
- Workshop, Francoski kulturni center, Ljubljana
- III. svetovni trienale male keramike, Nova zgrada Muzejskog prostora,
Zagreb
- Velika izložba keramičkih tanjura, Galerija ULUPUH, Zagreb
1991
- 10. trienale sodobne jugoslovanske risbe, Galerija likovna jesen,
Sombor in Kulturni center Novi Sad
- Majski salon, Likovno razstavišče Rihard Jakopič, Ljubljana in
Galerija Karas, Zagreb
- Postavitve in posegi, Galerija Cankarjev dom, Ljubljana in Dolenjska
galerija, Novo mesto
- Fotoforum 8. dežel, Obalne galerije, Piran in Poreč
1993
- 4. svetovni trienale male keramike, Meštrovičev paviljon, Zagreb
1996
- Prvih pet let zbirke fotografij, Moderna galerija, Ljubljana
1997
- Projekt Kuclerjev kamnolom, naravni spomenik
1999
- Podoba vojaka, Kulturno informativni center Križanke, Ljubljana
- Monumentalne skulpture iz kamna, mala plastika in grafika, Gorenjski
muzej, Kranj
- Galerija gospodarske zbornice Slovenije, Ljubljana
- Zvok- prostor, Kiparka galerija Latobia in Magistrat, Ljubljana
2000
- Majski salon, Galerija Riharda Jakopiča, Ljubljana
- kolonija Bistra, Cankarjev dom, Vrhnika
- Erotika in neskončnost telesa,Kiparska galerija Latobia in Magistrat,
Ljubljana
- Mednarodni kiparski simpozij Liebenfels, St. Veit
- Skulptura majhnih dimenzij, Galerija Murska Sobota
2001
- Akt na slovenskem III., Galerija Riharda Jakopiča in Galerija
Cankarjev dom, Ljubljana
- Grdi kipi, Kiparska galerija Latobia in Magistrat, Ljubljana
- Erstes Tiroler Steinbildauersymposion /1981-2001/, Innsbruck
- Attualita Slovene, Galeria comunale di Arte contemporanea / Ai
Molini/, Portoguraro
- kiparska kolonija Dolenjske Toplice
2002
- Zrak-jezero-umetnost, mednarodna kolonija, Grad Snežnik
- Kunstsymposium Afrika Evropa /Fell the Other Side/, Moorbad Harbach
- II. mednarodna kolonija Barbat, Rab
2003
- Kunstsymposium Zuzamenflus/ Sotočje, Hatzenbach
- kiparska kolonija Dolenjske Toplice
|