Oblikovanje keramike je ena najstarejših ustvarjalnih dejavnosti
človeka. Naverjetneje so jo ljudje najprej uporabljali
za vsakdanje življenje. Vendar se je že zelo zgodaj pojavila
tudi težnja po okraševanju. Sprva najbrž kot krasitev uporabnih
predmetov, kasneje pa kot želja po oblikovanju predmetov
s simbolno funkcijo.
Na Slovenskem ima oblikovanje keramike dvojne korenine. Ob
ljudskem lončarstvu, tj. izdelovanju predmetov iz žgane gline,
glazirane s svinčevo glazuro, so različne delavnice, manufakture,
tovarne in posamezni keramiki skozi vsa obdobja poznali tudi
zahtevnejše keramične tehnike, ki so omogočale sofisticirane
dekorativne motive. Slednja proizvodnja je ves čas potekala
v sozvočju z drugimi izdelovalci, oblikovalci in umetniki.
Tudi ambiciozneje oblikovana keramika, keramično kiparstvo,
je torej del slovenske tradicije. Zato jo je treba ozavestiti,
jo približati občinstvu. Najširše občinstvo se lahko seznani
s keramičnim ustvarjanjem predvsem na razstavah. Te so medij,
ki lahko spremeni pogled javnosti na keramičarstvo in mu
odpre nove razglede. Na ta način se bo tudi pri nas vzpostavila
tradicija rednega razstavljanja, tako kot je že uveljavljena
za druga področja umetniškega izražanja. Pri uveljavitvi
keramike ima pomembno vlogo tudi izobraževanje. Poleg preglednih
in tematskih razstav bi bilo treba vzpostaviti sistem šolanja,
ki bi keramikom omogočil kompetentno ustvarjanje na področju
industrijskega in unikatnega oblikovanja ter kiparstva, torej
sodobnega umetniškega izražanja.
Bogastvo in raznovrstnost keramičnega ustvarjanja na Slovenskem
poteka v sozvočju z dogajanjem na tem področju v tujini,
obenem pa odraža dolga stoletja domače keramične tradicije.
Oblikovanje keramike je namreč enakovreden sestavni del moderne
in sodobne umetnosti. V svetu s tem materialom ustvarjajo
najvidnejši umetniki. Tradicija moderne keramike seže do
ruskih konstruktivistov, suprematizma, Bauhausa in kubistov.
Današnjim umetnostnim tokovom lahko sledimo v tujini na vrsti
mednarodnih razstav (monografskih, preglednih, bienalnih
in podobno).
Keramika je material iz zemlje. Ogenj ga, se pravi glino,
utrdi in preoblikuje v obliko, ki ji jo določi keramik. Povezava
med zemljo, ognjem in človekovim ustvarjanjem je prvinska
in zato magična. Postavitev na vrtu sedeža društva ZDSLU
umešča stvaritve v sklenjen organski ambient, v zunanje okolje,
ki je keramiki mnogo bližji kot bele galerijske stene. Zato
so ustvarjalci, člani keramične sekcije ZDSLU, umetniška
dela zasnovali tako, da so intimno povezavo z zemljo in z
zunanjim okoljem še posebej poudarili. Zemlja, zid, drevesa
in trava nudijo naravno kuliso artefaktom, ki so že sami
kot taki del narave.
Dr. Mateja Kos
V okviru Zveze društev slovenskih likovnih umetnikov( ZDSLU)
je leta 2006 pet sodobnih vizualnih umetnikov, ki se tokrat
prvič predstavljajo skupaj, ustanovilo posebno keramično
sekcijo.Vanjo so vabljeni umetniki, ki so člani področnih
društev, včlanjenih v ZDSLU. Namen ustanovitve te sekcije
je skupno nastopanje na razstavah, in to predvsem zaradi
želje poudariti, da ostaja keramika tudi v našem času posebna
umetniška izpoved, ki se je sposobna odzvati na izzive
sodobne vizualne problematike. Z ustanovitvijo te sekcije
smo zbrani umetniki želeli opozoriti širšo javnost, da
se v Sloveniji ob lončarstvu v tej specifični tehnologiji
odvija še vedno umetniški dialog tudi na višji izrazni
ravni.
Predsednica keramične sekcije
Mojca Smerdu
O AVTORJIH
Dragica Čadež Lapajne se je rodila leta 1940 v Ljubljani.
Leta 1963 je diplomirala na oddelku za kiparstvo ALU v Ljubljani,
dve leti kasneje pa zaključila še podiplomski študij kiparstva
pri prof. Borisu Kalinu. Zaposlena je bila kot redna profesorica
za kiparstvo na Pedagoški fakulteti v Ljubljani, smer Likovna
pedagogika. Doma in v tujini razstavlja od leta 1965. Za
svoje delo je prejela več priznanj in nagrad. N se v javnih
in zasebnih zbirkah.
Delo: Zgodba o drevesu
Polona Demšar se je rodila leta 1979 v Ljubljani. Leta 2003
je diplomirala na oddelku za kiparstvo ALU v Ljubljani pri
prof. Luju Vodopivcu. Trenutno končuje magistrski študij
oblikovanja stekla na ALU pri doc. Tanji Pak. Prejela je
vrsto nagrad in sodelovala na skupinskih in samostojnih razstavah.
Delo: Svinjski pisker
Iztok Maroh se je rodil leta 1976 v Mariboru. Diplomiral
je leta 2000 na Univerzi za umetniško in industrijsko oblikovanje
v Linzu (Avstrija). Tam je leta 2003 tudi magistriral. Je
nosilec predmeta keramika na šoli uporabnih umetnosti Famul
Stuart. Razstavlja doma in v tujini.
Delo: Lovilci zraka
Eva Peterson
Lenassi se je rodila leta 1959 v Kopru. Leta
1983 je diplomirala na ALU v Ljubljani, smer kiparstvo. Med
letoma 1995 in 1999 je bila izredna študentka pri prof. Timu
Matherju in porf. Johnu Goodhartu na univerzi Indiana v Bloomingtonu,
ZDA. Razstavlja na skupinskih in samostojnih razstavah doma
in v tujini.
Delo: 21. stoletje ..>>
Alenka
Vidrgar se je rodila leta 1958 v Ljubljani. Leta 1982
je diplomirala na oddelku za kiparstvo ljubljanske ALU
pri prof. Slavku Tihcu in prof. Dragu Tršarju. Pri omenjenih
profesorjih je dokončala tudi postdiplomski študij. Od
leta 1978 razstavlja na skupinskih in samostojnih razstavah.
Za svoje delo je prejela vrsto nagrad.
Delo: Med nebom in zemljo ..>>
Mojca Smerdu se je rodila leta 1951 v Ljubljani. Leta 1974
je diplomirala na oddelku za kiparstvo ALU v Ljubljani. Dveletni
podiplomski študij kiparstva je zaključila pri prof. Dragu
Tršarju. Od leta 1975 razstavlja doma in v tujini. Je avtorica
vrste javnih spomenikov. Prejela je kar nekaj nagrad. Njena
dela se nahajajo v javnih in zasebnih zbirkah.
Delo: Iz ciklusa Del nas
Danica Žbontar se je rodila leta 1957 v Brežicah. Leta 1982
je diplomirala na Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani. Enoletni
študij keramike, slikarstva in kiparstva je opravila leta
1979 na univerzi Mississippy, ZDA. Sodelovala je na vrsti
samostojnih in skupinskih razstav.
Delo: Tekoča preproga
|