|
|
| Uvod [Introduction] |
Krajine
učenja
so osrednja tema izobraževalnih, načrtovalskih in
raziskovalnih
dejavnosti, ki jih izvaja dr. Tanja Simonič samostojno in raziskovalno v okviru Oddelka za
krajinsko arhitekturo Biotehniške fakultete, Univerze v
Ljubljani.
Cilj
teh dejavnosti je skupaj s šolami (učitelji,
učenci,
vodstvom šole) ugotoviti prostorske probleme v okolici
šole in potrebe ter poiskati rešitve za
kakovostno
bivanje, igro in učenje otrok na prostem, v okolici šole.
Poudarek je na izvajanju pouka na prostem, katerega vsebine izhajajo iz
kurikuluma.
Dejavnosti
in pristopi so raznoliki in odvisni od zahtev posamezne
šole:
- predavanja
(za učitelje, vodstvo šole, starše),
izobraževanje za učitelje
- pedagoška
delavnica
- priprava,
izvedba in analiza različnih anket
- terenski
ogledi
- priprava
delavnic za otroke (modeliranje...)
- skupinsko
delo pri pripravi projektne naloge
- načrtovanje
prostorskih ureditev
- svetovanje
pri izvedbi ureditev
- razstave
projektov, izdelkov
- organizacija
posveta
- izvedba
literarnega natečaja, likovnega natečaja za učence
- objavljanje
člankov in predstavitev na posvetih in konferencah
|
Igralna knjiga: prostorski prikazi pri naravoslovju in zgodovini [Pop-up book: 3D in natural sciences and history] Osnovna šola Črni vrh 2006 |
 |  | | Učenci
7.r (9) in 5.r (8) so pri naravoslovju izdelovali 3D prikaze treh
ekosistemov (mlaka, gozd, morje), pri zgodovini pa zgibanko primerov
materialne dediščine, najdene na arheološkem
najdišču. |
|
|
Raziskujmo prostor z igralno knjigo! [Explore space through pop-up book!] Osnovna šola Borisa Kidriča Maribor 2006
|
 | Na ustvarjalni
anketni delavnici je manjša skupina učencev 7.r raziskovala možnosti uporabe tehnike zgibanja in igralne knjige kot
didaktičnega pripomočka pri razumevanju prostora ter prikazovanju novih
ureditvenih predlogov urejanja prostora ob šoli. Nastal
je niz sestavljivih prostorskih prikazov različnih
prizorišč, ki prikazujejo ureditev obravnavanega prostora.  |  
 
 
 | |
Pravljični gozdiček na
Kozjanskem [Magic
Woods in Kozjansko] 2006 |
 | PRAVLJIČNI
GOZDIČEK NA KOZJANSKEM Izhodišča: Otroci razmišljajo
o svojem odnosu do okolja in domače krajine z ustvarjanjem
domišljijskega sveta, ki ga postavijo na Kozjansko. V
prepletanju resničnega in umišljenega pa se vendar pokaže
tudi
njihova skrb do življenjskega prostora ter tudi rešitve
problemov.
Izvedene
dejavnosti: >ideja
za temo literarnega natečaja na osnovnih šolah v Kozjanskem
parku
Pravljični gozdiček na Kozjanskem >uvodnik
v zbornik literarnega natečaja Pravljični
gozdiček na Kozjanskem >javno predavanje ob Dnevu Zemlje, Podsreda
21. 4. 2006
Pomen doživljajske kakovosti kulturne krajine v urejanju podeželja |
|
Osnovna šola
Miklavž na Dravskem polju [Primary
school Miklavž na Dravskem polju] 2006> |
|
 | ZGODBA
O PETELINČKU Izhodišča: Ob
izgradnji novega prizidka šole ter telovadnice se je v
veliki
meri spremenilo tudi okolje. Cilj izobraževanja učiteljev je bil: -
predstaviti pomen urejanja okolice šole za pouk na prostem -
poiskati načine izvajanja določenih kurilukarnih vsebin kot pouk na
prostem - analiza novega stanja v okolici
šole, potrebe in možnosti za izvedbo sprememb
Izvedene
dejavnosti: >1.
predavanje za učitelje Krajine
učenja: priložnosti za urejanje okolice šole >oblikovanje
ideje Zgodba
o petelinčku kot rdeči niti posameznih dejavnosti na
šoli >2. predavanjeza učitelje Krajine učenja: Zgodba o
petelinčku >učitelji
predstavijo rezultate dela z učenci, razstava, ogled, demonstracije >ogled
terena z učitelji: ugotavljanje problemov v prostoru >analiza
problemov in predlog rešitev: delo v skupinah, anketni
vprašalnik >poročilo: analiza anketnih
vprašalnikov, oblikovanje predloga projektne naloge,
vizualizacije predlogov >3. predavanje za učitelje in
starše: predstavitev dela in vsebine poročila |
|
Srednja kmetijska
šola Rakičan [Secondary school for
Agriculture] Rakičan, Murska Sobota
2005> |
| Izhodišča: Kakovostno urejena okolica šole je
pomembna za
njeno prepoznavnost, omogoča uspešnejše izvajanje
pouka na prostem in ponuja
varno in pestro okolje dijakom. Prispeva pa tudi k promociji
šole, omogoča vodenje
šolskih in drugih skupin ter drugim aktivnostim v prostoru.
Izvedene
dejavnosti: >priprava
projektne
naloge > v teku >izvedba anketa Mnenje
učiteljev o problemih v okolici šole ter predlogi ureditev >predavanje za učitelje Krajine
učenja: celovit pristop k urejanju okolice šole |
|
Krajine učenja: strokovni posvet
[Landscapes for learning:
conference] Maribor 2005 |
 | KRAJINE
UČENJA: NAČRTOVANJE PROSTORA OB VRTCIH IN ŠOLAH
ZA POUK NA PROSTEM 21. oktober 2005 , OŠ Draga Kobala
Maribor, Maribor
Organizacijski
odbor: dr.
Tanja Simonič
IGRE d.o.o., Milena Lužnik
OŠ Draga Kobala Maribor, Sonja Vrečič OŠ
Draga Kobala Maribor, Robert Gostinčar
IGRE
d.o.o. Strokovni
odbor: dr.
Tanja Simonič
IGRE d.o.o. Maribor, mag. Maja Simoneti
LUZ d.d. Ljubljana Sofinanciranje:
OŠ Draga Kobala,
IGRE d.o.o., Ministrstvo za okolje in prostor
Predavatelji: Na posvetu so predavali: dr. Natalija Komljanc, Zavod RS
za šolstvo, Ljubljana Iztok Hrastar, Zavod RS za
šolstvo, OE Maribor mag. Maja Simoneti,
Urška Kranjc, LUZ d.d. Ljubljana; Projekt R.A.V.E Tanja Maljevac, Ilirska
Bistrica > Bruto mag. Ina Šuklje,
Urbanistični inštitut RS Ljubljana mag. Marta Vahtar,
Inštitut za celostni razvoj in okolje, Domžale Robert
Gostinčar,
Špela Recer, IGRE d.o.o. Maribor dr. Tanja Simonič, Janja
Lužnik, IGRE d.o.o. Maribor Sonja Vrečič, Osnovna
šola Draga Kobala Maribor Po zaključku posveta je
bila otvoritev razstave idejnega projekta ureditve okolice
šole, razstava
dejavnosti ekošole ter izveden natečaj za ptičjo krmilnico. Po pogostitvi je bil voden
ogled po okolici šole ter predstavitev učnih centrov.
|
|
Pedagoška
delavnica Okoljska vzgoja v šoli, ZRSŠ [Workshop
Environmental Education in the School] maj 2005 |

| KRAJINE UČENJA: CELOVIT
PRISTOP K UREJANJU
OKOLICE OSNOVNE ŠOLE ZA POUK OKOLJSKE VZGOJE Tanja Simonič, Sonja Vrečič: Pedagoška
delavnica Organiziral:
Zavod RS za šolstvo, Okoljska vzgoja v šoli,
Rogaška Slatina, maj 2005
V odprtem
prostoru ob osnovnih šolah se
najpogosteje izvaja športne dejavnosti, včasih igra, le
redko pa so urejeni kot
prostori učenja. Čeprav prostor ni dovolj izkoriščen za
potrebe pouka na
prostem, pa ima ne glede na velikost in prostorski kontekst
številne potenciale
za urejanje krajin učenja. V
Osnovni
šoli Draga Kobala v Mariboru smo pristopili k urejanju
okolice šole za potrebe
pouka na prostem celovito in mnogoplastno, s številnimi
spremljajočimi
dejavnostmi. Projekt je bil letos prijavljen tudi pri Zavodu RS za
šolstvo pod
naslovom »IGRIVE
KRAJINE UČENJA: učni kotički v okolici
šole«.
Na delavnici je bil predstavljen
celovit pristop
v urejanju krajin učenja v okolici Osnovne šole Draga Kobala
v Mariboru.Projekt preurejanja je v teku. Cilj projekta je
razširitev vzgojno-izobraževalnega procesa na zunanji
prostor, pri
čemer je največji poudarek na spoznavanju naravnega okolja,
ekoloških
značilnostih okolja ter vnašanju igrivih elementov učenja
tudi pri drugih
predmetih (glasbeni pouk, fizika...).
Razvijanje odgovornega odnosa otrok do okolja in njegovo
varovanje je
eno temeljnih izhodišč tega projekta. Projekt je zasnovan
interdisciplinarno;
vključuje in povezuje več različnih predmetov in učiteljev, obenem pa
vključuje
zunanjega strokovnjaka s področja načrtovanja krajine. S sodelovanjem
učiteljev, učencev in strašev s krajinskimi
arhitekti se v tem času
uspešno zaključuje
prva faza projekta,
to je priprava idejnega načrta. Obenem iščemo sredstva in
sponzorje za
vzpostavitev učnih kotičkov. Prvi štirje učni centri bodo
postavljeni
predvidoma jeseni 2005. To so trstična greda, kompostni kup-
'deževnikov
hotel', skalni vrt – 'martinčkov kot' ter travnik –
'metuljni vrt'. Na delavnici je bila predstavljena
prva faza
urejanja z naslednjimi vsebinami:
- jasno razčlenitev postopka
urejanja in opredelitev
projektne naloge,
-
anketno
ugotavljanje stanja in problemov v prostoru
med učenci, učitelji in starši,
- anketno ugotavljanje možnosti za
vzpostavaljanje
učnih centrov v okolici šole med učitelji,
- delavnica
za
izdelavo maketnih predlogov ureditve okolice šole za učence,
- postopek
prostorske inventarizacije in analize
stanja ter potencialov za urejanje prostora ob šoli za
potrebe pouka,
- priprava idejnega načrta, ki
vključuje tako
rezultate anketnih preveritve kot tudi predloge za vzpostavljnaje učnih
centrov, obenem pa celovito obravnava okolico osnovne šole
kot krajine igre in
druženja, predvsem pa krajine učenja.
Priprava
programskih smernic (v projeknti nalogi) je osnova za izdelavo
krajinskega
načrta ureditve prostora okrog šole. Temeljni cilj je
ustvariti igrive krajine
učenja in najpomembnejša izhodišča za urejanje so:- kurikularne
zahteve (vsebina
različnih učnih predmetov): urejanje se navezuje na
kurikulum, v sklopu kurikula posameznih predmetov je cilj poiskati
tiste
vsebine, ki jih je mogoče predstaviti, uporabiti, izpeljati ali kako
drugače
navezati na odprti prostor okrog šole
- vsebinsko
in programsko
povezovanje
različnih predmetnih
vsebin,
- umeščanje
ustreznih ureditve v
prostor glede na potrebe posameznih predmetov: celotno okolje ob
šoli postane
učno okolje, ne zgolj učna pot ali prostorsko omejena
učilnica na prostem,
- poudarek
je na didaktičnih
vsebinah urejanja prostora ob šoli: ustvariti
igrive krajine učenja z drobnimi
prostorskimi posegi, minimalnimi finančnimi stroški, s
poudarkom na postopnosti
urejanja, možnostjo delne izvedbe pri posameznih predmetih in/ali
krožkih
- upoštevanje vidika varnosti otrok,
upoštevanje vidika vandalizma
- vzpostavljati
identiteto,
prepoznavnost šole
- predstaviti
možnosti za pripravo
programskih smernic, ki bi bile potencialno zanimive za
oblikovanje igrivih
krajin učenja ob osnovnih šolah na splošno
V pedagoški delavnici
so bili predstavljeni
tudi rezultati do sedaj izpeljanih aktivnosti pri pripravi idejnega
načrta ureditve
okolice osnovne šole. |
KLJUČNE BESEDE: krajine
učenja, okoljska vzgoja, učni centri,
urejanje okolice šole, participacija
|
|
Osnovna šola
Draga Kobala Maribor [Primary
School Drago Kobal Maribor] 2004-2005 |
 | IGRIVE
KRAJINE UČENJA
dr. Tanja Simonič, Janja Lužnik [IGRE d.o.o.] Dejavnosti, ki so bile izpeljane v okviru celovitega pristopa k
urejanju okolice šole: v sodelovanju avtoric z vodstvom šole, učitelji, starši in učenci:
- Prijava Inovacijskega projekta pri Zavodu RS za šolstvo. INOVACIJSKI PROJEKT: IGRIVE KRAJINE UČENJA: UČNI CENTRI V OKOLICI ŠOLE, ZRSŠ 2005/06
- Uspešna prijava na razpis za sredstva sofinanciranja pri Ministrstvu za okolje in prostor. PROJEKT: OKOLJSKA
VZGOJA NA ŠOLSKEM DVORIŠČU: ureditev učnih kotičkov, MOP 2005
- Uspešna prijava na razpis za sredstva sofinanciranja pri Ministrstvu za okolje in prostor. PROJEKT: OKOLJSKA
VZGOJA NA ŠOLSKEM DVORIŠČU: načrtovanje prostorov igre in učenja, MOP 2005
- Izvedba dveh predavanj za ravnateljico, učiteljski zbor in predstavnike staršev. Vidiki urejanja šole, december
2004 in marec 2005
- Izvedba pedagoške delavnice v okviru Zavoda RS za šolstvo. dr. Tanja Simonič, Janja Lužnik in Sonja Vrečič, ZRSŠ, Okoljska vzgoja v šoli,
Rogaška Slatina, maj 2005
- Izvedba sestanov in usklajevanj. SESTANKI DELOVNE SKUPINE ZA PRIPRAVO PROJEKTNE NALOGE:
učitelji OŠ DK in IGRE d.o.o.
- Izvedba, analiza in interpretacija anket. ANKETE MED UČENCI IN UČITELJI OŠ DRAGA KOBALA
- Izdelava načrta krajinske arhitekture (Idejni projekt) uredite okolice OŠ Draga Kobala. dr. Tanja Simonič, Janja Lužnik
- Predstavitev načrta ureditve okolice OŠ na razstavi in posvetu
- Pomoč pri izvedbi štirih učnih kotičkov
- Organizacija strokovnega posveta: KRAJINE
UČENJA Osnovna šola Draga Kobala Maribor, 21. oktober 2005
- Predstavitev izkušenj v prispevku
na 1. konferenci krajinskih arhitektov Slovenije, Oddelek za krajinsko
arhitekturo, Biotehniška fakulteta, Univ. v Ljubljani, december
2005
- objava člankov v reviji Didakta, marec 2006 [v teku maj 2006, sept 2006]
|
|
Bibliografija
Krajine učenja [Bibliography
Landscapes for Learning] |
>raziskave
& objave >krajinska
arhitektura >predavanja >razstave |
na vrh
[to the top] |