osdkeposdkosm
at tanja simonič
krajine učenja

[landscapes for learning]
kud
pgk pUrejanje prostora ob šolah:
predstavitev izobraževalnih,
načrtovalskih in
raziskovalnih dejavnosti
dr. Tanje Simonič
gl>nazaj v portfolio
[back to the portfolio]
VSEBINA
>Uvod [Introduction]
>Igralna knjiga: prostorski prikazi pri naravoslovju in zgodovini [Pop-up book: 3D in natural sciences and history]  Osnovna šola Črni Vrh 2006
>Raziskujmo prostor z igralno knjigo! [Explore space through pop-up book]  Osnovna šola Borisa Kidriča Maribor 2006
>Pravljični gozdiček na Kozjanskem [Magic Woods in Kozjansko]  Podsreda 2006
>Osnovna šola Miklavž na Dravskem polju [Primary school Miklavž na Dravskem polju]  Miklavž na Dravskem polju 2006
>Srednja kmetijska šola Rakičan [Secondary school for Agriculture] Rakičan, Murska Sobota 2005
>Krajine učenja: strokovni posvet [Landscapes for learning: conference] Maribor 2005
>Pedagoška delavnica Okoljska vzgoja v šoli [Workshop Environmental Education in the School]  Rogaška Slatina 2005
>Osnovna šola Draga Kobala Maribor [Primary School Drago Kobal Maribor] Maribor 2004-2005>
>Bibliografija Krajine učenja [Bibliography Landscapes for Learning]
Uvod [Introduction] 
Krajine učenja so osrednja tema izobraževalnih, načrtovalskih in raziskovalnih dejavnosti, ki jih izvaja dr. Tanja Simonič samostojno in raziskovalno v okviru Oddelka za krajinsko arhitekturo Biotehniške fakultete, Univerze v Ljubljani.  

Cilj
teh dejavnosti je skupaj  s šolami (učitelji, učenci, vodstvom šole) ugotoviti prostorske probleme v okolici šole in potrebe ter poiskati rešitve za kakovostno bivanje, igro in učenje otrok na prostem, v okolici šole. Poudarek je na izvajanju pouka na prostem, katerega vsebine izhajajo iz kurikuluma.

Dejavnosti in pristopi
so raznoliki in odvisni od zahtev posamezne šole:
  • predavanja (za učitelje, vodstvo šole, starše), izobraževanje za učitelje
  • pedagoška delavnica
  • priprava, izvedba in analiza različnih anket
  • terenski ogledi
  • priprava delavnic za otroke (modeliranje...)
  • skupinsko delo pri pripravi projektne naloge
  • načrtovanje prostorskih ureditev
  • svetovanje pri izvedbi ureditev
  • razstave projektov, izdelkov
  • organizacija posveta
  • izvedba literarnega natečaja, likovnega natečaja za učence
  • objavljanje člankov in predstavitev na posvetih in konferencah

Igralna knjiga: prostorski prikazi pri naravoslovju in zgodovini
[Pop-up book: 3D in natural sciences and history]  Osnovna šola Črni vrh 2006

         
Učenci 7.r (9) in 5.r (8) so pri naravoslovju izdelovali 3D prikaze treh ekosistemov (mlaka, gozd, morje), pri zgodovini pa zgibanko primerov materialne dediščine, najdene na arheološkem najdišču.

Raziskujmo prostor z igralno knjigo!
[Explore space through pop-up book!]  Osnovna šola Borisa Kidriča Maribor 2006

Na ustvarjalni anketni delavnici je manjša skupina učencev 7.r raziskovala možnosti uporabe tehnike zgibanja in igralne knjige kot didaktičnega pripomočka pri razumevanju prostora ter prikazovanju novih ureditvenih predlogov urejanja prostora ob šoli.  
Nastal je niz sestavljivih  prostorskih prikazov različnih prizorišč, ki prikazujejo ureditev obravnavanega prostora. 
   



 
Pravljični gozdiček na Kozjanskem
[Magic Woods in Kozjansko]  2006
pgkPRAVLJIČNI GOZDIČEK NA KOZJANSKEM
Izhodišča:

Otroci razmišljajo o svojem odnosu do okolja in domače krajine z ustvarjanjem domišljijskega sveta, ki ga postavijo na Kozjansko. V prepletanju resničnega in umišljenega pa se vendar pokaže tudi njihova skrb do življenjskega prostora ter tudi rešitve problemov.

Izvedene dejavnosti:
>ideja za temo literarnega natečaja na osnovnih šolah v Kozjanskem parku Pravljični gozdiček na Kozjanskem
>uvodnik v zbornik literarnega natečaja
Pravljični gozdiček na Kozjanskem
>javno predavanje ob Dnevu Zemlje, Podsreda 21. 4. 2006 Pomen doživljajske kakovosti kulturne krajine v urejanju podeželja
Osnovna šola Miklavž na Dravskem polju
[Primary school Miklavž na Dravskem polju]
 
2006>
osmZGODBA O PETELINČKU
Izhodišča:
Ob izgradnji novega prizidka šole ter telovadnice se je v veliki meri spremenilo tudi okolje. Cilj izobraževanja učiteljev je bil:
- predstaviti pomen urejanja okolice šole za pouk na prostem
- poiskati načine izvajanja določenih kurilukarnih vsebin kot pouk na prostem
- analiza novega stanja v okolici  šole, potrebe in možnosti za izvedbo sprememb

Izvedene dejavnosti:
>1. predavanje za učitelje Krajine učenja: priložnosti za urejanje okolice šole
>oblikovanje ideje Zgodba o petelinčku kot rdeči niti posameznih dejavnosti na šoli
>2. predavanjeza učitelje Krajine učenja: Zgodba o petelinčku
>učitelji predstavijo rezultate dela z učenci, razstava, ogled, demonstracije
>ogled terena z učitelji: ugotavljanje problemov v prostoru
>analiza problemov in predlog rešitev: delo v skupinah, anketni vprašalnik
>poročilo: analiza anketnih vprašalnikov, oblikovanje predloga projektne naloge, vizualizacije predlogov
>3. predavanje za učitelje in starše: predstavitev dela in vsebine poročila
Srednja kmetijska šola Rakičan
[Secondary school for Agriculture]
Rakičan, Murska Sobota 2005>
Izhodišča:
Kakovostno urejena okolica šole je pomembna za njeno prepoznavnost, omogoča uspešnejše izvajanje pouka na prostem in ponuja varno in pestro okolje dijakom. Prispeva pa tudi k promociji šole, omogoča vodenje šolskih in drugih skupin ter drugim aktivnostim v prostoru.

Izvedene dejavnosti:

>priprava projektne naloge > v teku
>izvedba anketa Mnenje učiteljev o problemih v okolici šole ter predlogi ureditev
>predavanje za učitelje  Krajine učenja: celovit pristop k urejanju okolice šole
Krajine učenja: strokovni posvet  
[Landscapes for learning: conference]
Maribor 2005
posvetKRAJINE UČENJA:
NAČRTOVANJE PROSTORA OB VRTCIH IN ŠOLAH ZA POUK NA PROSTEM
21. oktober 2005 , OŠ Draga Kobala Maribor, Maribor

Organizacijski odbor:
dr. Tanja Simonič IGRE d.o.o., Milena Lužnik OŠ Draga Kobala Maribor, Sonja Vrečič OŠ Draga Kobala Maribor, Robert Gostinčar IGRE d.o.o.
Strokovni odbor: dr. Tanja Simonič IGRE d.o.o. Maribor, mag. Maja Simoneti LUZ d.d. Ljubljana
Sofinanciranje:
OŠ Draga Kobala, IGRE d.o.o., Ministrstvo za okolje in prostor

Predavatelji:

Na posvetu so predavali:
dr. Natalija Komljanc, Zavod RS za šolstvo, Ljubljana
Iztok Hrastar, Zavod RS za šolstvo, OE Maribor
mag. Maja Simoneti, Urška Kranjc, LUZ d.d. Ljubljana; Projekt R.A.V.E
Tanja Maljevac, Ilirska Bistrica > Bruto
mag. Ina Šuklje, Urbanistični inštitut RS Ljubljana
mag. Marta Vahtar, Inštitut za celostni razvoj in okolje, Domžale
Robert Gostinčar, Špela Recer, IGRE d.o.o. Maribor
dr. Tanja Simonič, Janja Lužnik, IGRE d.o.o. Maribor
Sonja Vrečič, Osnovna šola Draga Kobala Maribor
Po zaključku posveta je bila otvoritev razstave idejnega projekta ureditve okolice šole, razstava dejavnosti ekošole ter izveden natečaj za ptičjo krmilnico. Po pogostitvi je bil voden ogled po okolici šole ter predstavitev učnih centrov.
Pedagoška delavnica Okoljska vzgoja v šoli, ZRSŠ
[Workshop Environmental Education in the School]
maj 2005

d05

KRAJINE UČENJA:
CELOVIT PRISTOP K UREJANJU OKOLICE OSNOVNE ŠOLE
ZA POUK OKOLJSKE VZGOJE

Tanja Simonič, Sonja Vrečič:
Pedagoška delavnica
Organiziral: Zavod RS za šolstvo, Okoljska vzgoja v šoli, Rogaška Slatina, maj 2005

V odprtem prostoru ob osnovnih šolah se najpogosteje izvaja športne dejavnosti, včasih igra, le redko pa so urejeni kot prostori učenja. Čeprav prostor ni dovolj izkoriščen za potrebe pouka na prostem, pa ima ne glede na velikost in prostorski kontekst številne potenciale za urejanje krajin učenja.  V Osnovni šoli Draga Kobala v Mariboru smo pristopili k urejanju okolice šole za potrebe pouka na prostem celovito in mnogoplastno, s številnimi spremljajočimi dejavnostmi. Projekt je bil letos prijavljen tudi pri Zavodu RS za šolstvo pod naslovom
»IGRIVE KRAJINE UČENJA: učni kotički v okolici šole«.
Na delavnici je bil predstavljen celovit pristop v urejanju krajin učenja v okolici Osnovne šole Draga Kobala v Mariboru.

Projekt preurejanja je v teku. Cilj projekta je razširitev vzgojno-izobraževalnega procesa na zunanji prostor, pri čemer je največji poudarek na spoznavanju naravnega okolja, ekoloških značilnostih okolja ter vnašanju igrivih elementov učenja tudi pri drugih predmetih (glasbeni pouk, fizika...).  Razvijanje odgovornega odnosa otrok do okolja in njegovo varovanje je eno temeljnih izhodišč tega projekta. Projekt je zasnovan interdisciplinarno; vključuje in povezuje več različnih predmetov in učiteljev, obenem pa vključuje zunanjega strokovnjaka s področja načrtovanja krajine. S sodelovanjem učiteljev, učencev in strašev s krajinskimi arhitekti se v tem času uspešno zaključuje prva faza projekta, to je priprava idejnega načrta. Obenem iščemo sredstva in sponzorje za vzpostavitev učnih kotičkov. Prvi štirje učni centri bodo postavljeni predvidoma jeseni 2005. To so trstična greda, kompostni kup- 'deževnikov hotel', skalni vrt – 'martinčkov kot' ter travnik – 'metuljni vrt'.

Na delavnici je bila predstavljena prva faza urejanja z naslednjimi vsebinami:

  • jasno razčlenitev postopka urejanja in opredelitev projektne naloge,
  • anketno ugotavljanje stanja in problemov v prostoru med učenci, učitelji in starši,
  • anketno ugotavljanje možnosti za vzpostavaljanje učnih centrov v okolici šole med učitelji,
  • delavnica  za izdelavo maketnih predlogov ureditve okolice šole za učence,
  • postopek prostorske inventarizacije in analize stanja ter potencialov za urejanje prostora ob šoli za potrebe pouka,
  • priprava idejnega načrta, ki vključuje tako rezultate anketnih preveritve kot tudi predloge za vzpostavljnaje učnih centrov, obenem pa celovito obravnava okolico osnovne šole kot krajine igre in druženja, predvsem pa krajine učenja.
Priprava programskih smernic (v projeknti nalogi) je osnova za izdelavo krajinskega načrta ureditve prostora okrog šole. Temeljni cilj je ustvariti igrive krajine učenja in najpomembnejša izhodišča za urejanje so:
  • kurikularne zahteve (vsebina različnih učnih predmetov): urejanje se navezuje na kurikulum, v sklopu kurikula posameznih predmetov je cilj poiskati tiste vsebine, ki jih je mogoče predstaviti, uporabiti, izpeljati ali kako drugače navezati na odprti prostor okrog šole
  • vsebinsko in programsko povezovanje različnih predmetnih vsebin,
  • umeščanje ustreznih ureditve v prostor glede na potrebe posameznih predmetov: celotno okolje ob šoli postane učno okolje, ne zgolj učna pot ali prostorsko omejena učilnica na prostem,
  • poudarek je na didaktičnih vsebinah urejanja prostora ob šoli: ustvariti igrive krajine učenja z drobnimi prostorskimi posegi, minimalnimi finančnimi stroški, s poudarkom na postopnosti urejanja, možnostjo delne izvedbe pri posameznih predmetih in/ali krožkih
  • upoštevanje vidika varnosti otrok, upoštevanje vidika vandalizma
  • vzpostavljati identiteto, prepoznavnost šole
  • predstaviti možnosti za pripravo programskih smernic, ki bi bile potencialno zanimive za oblikovanje igrivih krajin učenja ob osnovnih šolah na splošno
V pedagoški delavnici so bili predstavljeni tudi rezultati do sedaj izpeljanih aktivnosti pri pripravi idejnega načrta ureditve okolice osnovne šole.

KLJUČNE BESEDE: krajine učenja, okoljska vzgoja, učni centri, urejanje okolice šole, participacija

asist. dr. Tanja Simonič, mag. kraj. arh, univ.dipl. biol. je krajinska arhitektka v biroju IGRE d.o.o., Maribor ter raziskovalka na Oddelku za krajinsko arhitekturo, Biotehniške fakultete Univerze v Ljubljani

Sonja Vrečič, učiteljica biologije in kemije, poučuje predmete biologija, kemija, okoljska vzgoja, zaposlena na Osnovni šoli Draga Kobala, Maribor, el. naslov sonja.vrecic@guest.arnes.si

Osnovna šola Draga Kobala Maribor
[Primary School Drago Kobal Maribor] 2004-2005
osdkoIGRIVE KRAJINE UČENJA

dr. Tanja Simonič, Janja Lužnik [IGRE d.o.o.]

Dejavnosti, ki so bile izpeljane v okviru celovitega pristopa k urejanju okolice šole: v sodelovanju avtoric z vodstvom šole, učitelji, starši in učenci:

  • Prijava Inovacijskega projekta pri Zavodu RS za šolstvo. INOVACIJSKI PROJEKT: IGRIVE KRAJINE UČENJA: UČNI CENTRI V OKOLICI ŠOLE, ZRSŠ 2005/06
  • Uspešna prijava na razpis za sredstva sofinanciranja pri Ministrstvu za okolje in prostor. PROJEKT: OKOLJSKA VZGOJA NA ŠOLSKEM DVORIŠČU: ureditev učnih kotičkov, MOP 2005
  • Uspešna prijava na razpis za sredstva sofinanciranja pri Ministrstvu za okolje in prostor. PROJEKT: OKOLJSKA VZGOJA NA ŠOLSKEM DVORIŠČU: načrtovanje prostorov igre in učenja, MOP 2005
  • Izvedba dveh predavanj za ravnateljico, učiteljski zbor in predstavnike staršev.  Vidiki urejanja šole, december 2004 in marec 2005
  • Izvedba pedagoške delavnice v okviru Zavoda RS za šolstvo. dr. Tanja Simonič, Janja Lužnik in Sonja Vrečič, ZRSŠ, Okoljska vzgoja v šoli, Rogaška Slatina, maj 2005
  • Izvedba sestanov in usklajevanj. SESTANKI DELOVNE SKUPINE ZA PRIPRAVO PROJEKTNE NALOGE: učitelji OŠ DK in IGRE d.o.o.
  • Izvedba, analiza in interpretacija anket. ANKETE MED UČENCI IN UČITELJI OŠ DRAGA KOBALA
  • Izdelava načrta krajinske arhitekture (Idejni projekt) uredite okolice OŠ Draga Kobala. dr. Tanja Simonič, Janja Lužnik
  • Predstavitev načrta ureditve okolice OŠ na razstavi in posvetu
  • Pomoč pri izvedbi štirih učnih kotičkov
  • Organizacija strokovnega posveta: KRAJINE UČENJA Osnovna šola Draga Kobala Maribor, 21. oktober 2005
  • Predstavitev izkušenj v prispevku na 1. konferenci krajinskih arhitektov Slovenije, Oddelek za krajinsko arhitekturo, Biotehniška fakulteta, Univ. v Ljubljani, december 2005
  • objava člankov v reviji Didakta, marec 2006 [v teku maj 2006, sept 2006]
Bibliografija Krajine učenja
[Bibliography Landscapes for Learning] 
>raziskave & objave
>krajinska arhitektura
>predavanja
>razstave

na vrh [to the top]