Urša Dolinšek
Čas za poletna hrepenenja
Slikar,
grafik, glasbenik, ... (in še bi lahko naštevali) Sašo Vrabič
(1974) je po študiju slikarstva na ljubljanski ALU lani končal
še magistrski študij grafike in videa. Na slovensko pa tudi na
mednarodno likovno prizorišče ga je leta 1997 izstrelila razstava
U3, danes pa je zagotovo eden najvidnješih in najbolj dejavnih
predstavnikov najmlajše umetniške generacije. Poleg umetniških
projektov se med drugim ukvarja še z oblikovanjem spletnih strani
za nekatere slovenske galerije in ustvarjanjem glasbe za gledališke
predstave.
Njegov
zadnji projekt
Veliko
pričakovanje
na jumbo plakatih so verjetno opazili tudi ljudje, ki jih umetnost
ne zanima pretirano, trenutno pa razmišlja predvsem o počitku,
saj so stvari v zadnjih letih tekle zanj nadvse hitro.
Zelo veliko razstavljate, tako doma kot v tujini. To je nedvomno
uspeh, o katerem sanja vsak mlad umetnik. Je bilo zanj potrebnega
veliko truda, ali so vas preprosto odkrili?
"Verjetno imam kar srečo, da sodelujem na toliko razstavah.
Če me povabijo, ne znam reči ne (smeh). Za mojo kariero pa je
bil nedvomno ključno povabilo Petra Weibla na razstavo U3 v Moderni
galeriji leta 1997, ki mi je nato odprla mnoga vrata. Zelo rad
sodelujem pri skupinskih projektih, od samostojnih razstav pa
bi povdaril projekt Zvočne
slike
in lansko razstavo Nedelja
za Bežigradom
v Bežigrajski galeriji."
Tudi v likovni umetnosti postajata vse bolj pomembno trženje
in samopromocija. Ali je podoba umetnika, ki odmaknjen od zunanjega
sveta ustvarja v samoti ateljeja, že preteklost?
"S tem se ne bi strinjal, saj umetnik potrebuje za delo
svoj mir. Skrb za promocijo v svobodnem poklicu ti vzame ogromno
energije, to pa lahko negativno vpliva na ustvarjalno delo. V
tujini za to skrbijo galerije, pri nas pa se to uvaja zelo počasi.
Sam proces ustvarjanja je ustaljen in se ne bo spremenil, verjetno
pa precej pomaga, če si komunikativen. Sam nisem omejen na en
sam način izražanja, tako da me to mogoče ne obremenjuje v tolikšni
meri, vendar menim, da se umetnost obnaša vedno bolj tržno."
Sprašujem
prav zaradi vaše velike zaposlenosti - ukvarjate se z različnimi
stvarmi - s slikarstvom, videom, grafiko, glasbo, oblikovanjem,...
"Res
je, zanima me ogromno stvari. Pred leti me je prijatelj opozoril,
da obstaja nevarnost, da sem bom kdaj zgubil. In res opažam, da
je ukvarjanje z različnimi stvarmi pravzaprav lahko zelo nevarno.
Ne osredotočiš se samo na en projekt, ampak potuješ in eksperimentiraš
na več področjih hkrati. Veliko ljudi mi pravi, da se še iščem,
jaz pa se v tem eksperimentiranju kar dobro znajdem. Največ mi
pomenita slikarstvo
in glasba,
tako da tudi večina mojih umetniških projektov združuje zvok in
sliko. Po drugi strani je bilo oblikovanje zame že od nekdaj pomemben
vir preživetja. Tudi na tem področju se včasih pojavijo projekti,
ki mi omogočijo izraziti določeno stališče z vizualno obliko."
Večina vaših projektov je interdisciplinarna, v njih povezujete
različne medije, v središče pa postavljate vizualno podobo.
"Najbolj me fascinira prav povezovanje, čeprav to za nekatere
ni več slikarstvo v klasičnem pomenu besede. Najpomembnejši se
mi zdi koncept oziroma vsebina projekta, izvedba pa je odvisna
od tega, kateri inštrument uporabiš. Včasih je to morda videti
naivno, a zame je tak način edini in najbolj sprejemljiv. Sicer
pa me že od nekdaj zanima drugačen pogled na vizualno podobo.
Lepa, fotorealistična podoba, ki jo preslikavam iz medijev, gledalca
pritegne, obenem pa ga vzpodbudi k razmišljanju. Zaradi velike
moči množičnih medijev smo danes s podobami že popolnoma zasičeni,
tako da je moje delo komentar medijske podobe oziroma sodobne
družbe."
V
vašem zadnjem projektu Veliko pričakovanje ste si sposodili strategijo,
ki jo uporabljajo oglaševalci.
"Projekt
na jumbo plakatih po Sloveniji je nastal na povabilo MGLC, ki
od lani vsako leto pripravi en projekt vezan na javni prostor.
Zdi se mi zelo posrečeno in pomembno, da se umetnost iz galerij
lahko preseli tudi v javni prostor. Podoba psa s komentarjem,
ki je pravzaprav dnevniški vizualni zapis iz serije fotografij
Snap,
se mi je zdela zaradi pristnosti in všečnosti najprimernejša za
čas počitnic, saj odseva čisto moje osebno hrepenenje. ki je lahko
tudi gledalčevo. Plakati so hkrati komentar vse bolj pogostih
reklamnih sporočil v nadaljevanjih: gledalec vidi podobo, ki mu
zaradi nedokončanosti vzbudi zanimanje in pričakovanje nadaljevanja
zgodbe. To je zelo učinkovit način podajanja podob, oglaševalska
strategija, ki sem jo želel preizkusiti tudi sam."
Bo
jumbo plakatom sledilo kakšno nadaljevanje?
"V
načrtu imam video film in razstavo slik ali fotografij. Film bo
nadaljevanje videa Drive-in
izpred dveh let, pripovedoval pa bo zgodbo velikega pričakovanja
na različnih človekovih področjih. Od prejšnjih se bo nekoliko
razlikoval, saj bo bolj filmski, potovalni. Glasba bo temelj za
sliko, navezoval pa se bo na lokacije, kjer so stali bili plakati
s kužkom."
Pogosto
izpostavljate odnos med zasebnim in javnim - tudi na vaši spletni
strani se pojavlja neke vrste osebni vizualni dnevnik, ki obiskovalce
seznanja z vašim življenjem.
"Bolj
kot izpostavljanje zasebnosti je v ospredju problematiziranje
določene vsebine, lastne fotografije in video posnetke pa uporabljam,
ker je to najbolj dostopno. Projekt Predmet
meseca
na spletni strani, ki je trenutno v zatišju, je posledica mojega
osebnega dnevniškega zapisa. Izpostavim tisto, kar se mi zdi pomembno,
gre pravzaprav za neke vrste samoanalizo oziroma za raziskovanje
samega sebe. Eden prvih takšnih psiholoških projektov je bil video
Odkrivanje
mikrokozmosa,
kjer sem prijatelje in sorodnike spraševal, kaj si mislijo o meni.
V galeriji je video nato pravzaprav nagovarjal obiskovalca - Ti
si... Zgodba je bila obrnjena, ni bila več osebna, temveč obrnjena
v javnost. Poanta je bila, da si ljudje niti ne vzamejo časa,
da bi raziskali nek mikrokozmos, ampak nanj gledajo skozi lastne
oči."
Pripadate
generaciji, ki je zelo dejavna, med seboj tudi veliko sodelujete
in pripravljate skupne projekte.
"S
sošolci z akademije smo precej povezani. Veliko sodelujem z Žigo
Karižem
in Miho
Štrukljem,
pa tudi z drugimi, saj razmišljamo na podoben način. Zdi se mi,
da smo vzpostavili nekoliko drugačen pogled, način razmišljanja
in izraza. Smo generacija, ki je odrasla ob računalnikih in televiziji,
zato je v našem delu navzoč komentar medijev in sodobne družbe."
Na spletni strani ste zapisali, da je bil povod za projekt
Veliko pričakovanje želja neznanca, ki je hotel kupiti vse slike
z razstave v Bežigrajski galeriji. Kako je sicer s prodajo del,
ali je mogoče živeti samo od tega?
"Srečanja in prodaje vseh del na koncu ni bilo, verjetno
sva oba preveč zaposlena. Ves čas govorimo, da v Sloveniji ni
trga, potem pa se pojavi neznanec, ki hoče kupiti vse slike. Nekaj
stvari sem že prodal, lepo pa bi bilo, če bi enkrat v prihodnosti
lahko živel samo od umetnosti. Po mojem mnenju je to izvedljivo.
Idealno za umetnika bi bilo, če bi trg usmerjala kakovost, a žal
je položaj včasih tudi drugačen. Mislim, da sta za nezanimanje
ljudi in s tem povezano slabo prodajo krivi nerazumljivost in
hermetičnost velikega dela sodobne umetnosti. Zakaj bi moral gledalec
prebrati deset knjig, da bi lahko razumel določeno umetniško delo?
Sodobna vizualna kultura je zelo neposredna, dokaz za to so prav
reklame in jumbo plakati. Na tak način lahko privabiš veliko gledalcev
in jih nato skozi podobo uvedeš v teorijo in poglobitev v določeno
zgodbo oz. koncept. V tujini je s prodajo verjetno laže, saj obstajajo
zasebni zbiratelji in velike korporacije, ki imajo ogromno kapitala.
Prodaja je pogoj, da umetnik lahko preživi, saj ne more biti vse
življenje odvisen od ministrstva za kulturo. Sem sem trenutno
lahko vesel, da sem za polovični delovni čas zaposlen v Galeriji
likovnih umetnosti
v Slovenj Gradcu."
Dnevnik
št.233, petek 30.8.2002, str.16,17.