|
|
Peter
Weibel, Igor Zabel
Mediji, stroji, slike
Stroji
in mediji so docela spremenili naše dojemanje sveta. Mediji so predvsem
telemediji. Stroji za gledanje, od televizije do teleskopa, poudarjajo
predvsem občutek oddaljenosti. Slikovni stroji, od fotografskega
aparata do računalnika, so ustvarili nove vrste slik. Tabelna, oljna
slika ni več edini tip slike. Fotografija, film, video, računalnik
so novi, tehnični nosilni mediji slike; slika je torej prešla od
svojega historičnega nosilca do ekrana. Prišlo je do eksplozije
vizualnega. Danes imajo slikovni umetniki na voljo na stotine oblik
in na stotine tehnik. Ta eksplozija vizualnega, ta poplava podob,
bi lahko pripeljala do razvrednotenja slike. Proces proizvodnje
slik postaja pomembnejši od samega proizvoda, slike. Tehnične preobrazbe
in širitve so spremenile tudi tradicionalno slikarstvo. To zdaj
uporablja tudi stroje in tehnične medije, kot sta fotografija in
televizija. To mediatizirano slikarstvo z novimi produkcijskimi
in kompozicijskimi postopki poudarja strojno pogojene spremembe
našega gledanja.
V slikarstvu Bogoslava Kalaša se slikarska tradicija srečuje
s sodobnim produkcijskim postopkom. Izhodišče njegovih del je fotografija
(ki je po njegovem mnenju pravi medij sedanjosti); fotografski posnetek
pa, s pomočjo stroja za slikanje (ki ga je skonstruiral že leta
1971), transformira v sliko. Nastalo delo je torej produkt večkratne
transpozicije "realnega" pogleda skozi tehnična sredstva.
Njegove slike se motivno (npr. z rabo klasičnih žanrov, tihožitja,
krajine portreta in akta) in kompozicijsko povezujejo s slikarsko
tradicijo (navsezadnje je tudi ta pogosto uporabljala stroje in
podobne pripomočke), toda hkrati se s posameznimi motivnimi in oblikovnimi
elementi nedvomno izkazujejo za podobo sodobnosti.
Žiga Kariž in Sašo Vrabič oba izhajata iz intenzivnega,
spremenljivega in fragmentarnega podobja, s katerim nas preplavljajo
množični mediji. In če smo v svetu medijev navajeni na razmerje
knjiga - film (ali narobe), omenjena avtorja širita to razmerje
še s sliko: film-knjiga-slika. Vrabičeve slike (razstavljena so
dela Izbrani ekrani, 1997, Sanje diamanta, 1997, in Nočna vožnja,
1997) izhajajo iz fragmentov, posnetih s televizijskega zaslona,
in zavestno evocirajo tradicijo rabe heterogenega polja in podobja
množičnih medijev v slikarstvu (Rosenquist, Salle, Rauschenberg).
Kariž se v delu Sivo mesto (1997) ukvarja z dislocirano, medijsko
podobo realnega kraja, v tem primeru New Yorka; s podobami, ki so
produkt večkratne transformacije (od filma prek televizije, fotografije,
oljne slike, spet fotografije do barvne reprodukcije) gradi imaginarno
topografijo "sivega mesta". To topografijo umešča v modernistično
mrežo (Mondrian); z analogijo med to mrežo in kletkastim načrtom
Manhattna je modernistična abstraktna forma spet konkretizirana
kot ideja racionalnega mestnega načrtovanja in s tem implicitno
tudi kot izraz logike kapitala v prostoru.
(excerpt from the text for U3- 2nd Triennale of Contemporary Slovene
Art)
|
|
Peter
Weibel, Igor Zabel
Mediji, stroji, slike
|
|