|
TOREK, 19. JANUARJA 1999
ZNANOST
IN UNIVERZA
|
Industrija
ne potrebuje samo specialistov za tihe avtobuse
Dr. Adolf Šostar, dekan
mariborske Fakultete za strojništvo, pojasnjuje, kakšno je trenutno zanimanje za
tehniški študij in kako ga skušajo povečati, primer Danila Križmana ter še nekatere
aktualnosti
- Za redni študij v prihodnjem študijskem letu razpisujete ponovno nekoliko manj mest
kot zadnjo jesen, enako za za izredni. Od uvedbe visokošolskega strokovnega študija se
zmanjšuje vpis v univerzitetne na račun krajših visokošolskih strokovnih programov.
Kako pojasnjujete te vpisne navade tukajšnjih dijakov?
"Razlika med vpisom v univerzitetne in visokošolske strokovne študijske programe
izhaja iz zakona o maturi in zaključnem izpitu. Imamo dokaze, da na nekaterih srednjih
strokovnih šolah učitelji dijake odvračajo od mature in jih usmerjajo v zaključni
izpit. Vendar si mora Slovenija ustvariti tehniško inteligenco, ki bo sposobna z lastnimi
proizvodi konkurirati svetu. Do leta 2010 bomo po naših predvidevanjih potrebovali
najmanj šest tisoč strojnih inženirjev, da se bomo lahko primerjali z razvitimi
deželami. Ministrstvo za šolstvo je lani sicer promoviralo tehniko in naravoslovje,
vendar je odzivnost še vedno premajhna. Tudi maturo bi bilo treba zastaviti globalno:
ponuditi več izbirnih predmetov, da bi jo lahko opravljali tudi dijaki srednjih
strokovnih šol.
Fakulteta za strojništvo je tudi zaradi majhnega vpisa v zadnjih letih veliko naredila za
promocijo svojih programov. Vendar pa gospodarstvo še vedno ne sledi fakulteti in njenim
ambicijam. V novem študijskem letu bomo prvič omogočili prehod z višje strokovne šole
v drugi letnik visokošolskega strokovnega študija, z možnostjo poznejšega prehoda na
univerzitetni študij. Koncept ministra Gabra je višješolce omejil. Študij končajo s
pridobljenim poklicem inženirja in nič več. Mi pa želimo imeti čim več študentov s
čim višjo izobrazbo, hkrati pa tudi čim več diplomiranim univerzitetnim inženirjem
ponuditi podiplomski študij. Naša industrija (še) ne zna uporabiti magistrov in
doktorjev, kot da bi se bala njihovega znanja. V Avstriji gre doktorand v tovarno in dobi
projekt, ker ga zna izpeljati. Tega pri nas še ni."
- Včasih so bile predvsem tehniške fakulteta znane po velikem osipu. Zdaj menda ni
več tako drastičen. Tudi zaradi mentorskega načina dela?
"Na vsak način. Zaradi tutorstva zdaj poznamo vsakega študenta. Dialog med
profesorji, asistenti in študenti je sproščen. V prvem letniku gre bolj za
prilagoditvene težave študentov, ki jih rešujemo s pogovori z mentorjem, po drugem pa
študent že natančneje ve, kakšne so njegove ambicije, zakaj študira, in takrat
prične iskati ožje strokovno področje, pri tem pa potrebuje tutorja. Pogovori med
študentom in mentorjem so takrat že reševanje konkretnih problemov."
- Prejšnji teden smo doživeli študentski poziv k promociji gospodarskega
inženirstva, češ da delodajalci ne vedo, kaj naj počnejo z diplomanti tega
interdisciplinarnega študija. V vašem propagandnem materialu o tem programu so izjave
študentov, po katerih je videti, kot da podjetja samo čakajo, kdaj bodo dobila
gospodarskega inženirja. Lahko pojasnite to neskladje?
"Vse skupaj izhaja iz dejstva, da se je šola prej prilagajala prestrukturiranju
gospodarstva kot podjetja, ki so bila v tranziciji pogosto na robu životarjenja.
Razpuščali so raziskovalne ekipe, odpuščali inženirje, zmanjševalo se je število
visokokvalificiranih ljudi. Zdaj je nastopil čas, ko podjetja te ljudi spet iščejo.
Šola je šla korak naprej in jim ponudila inženirja, ki bo sposoben njihove proizvode
ustvarjati, proizvajati in tudi prodajati, torej univerzalnega inženirja, ki lahko dela
tako v majhnem zasebnem podjetju kot v veliki tovarni. Tak tip inženirja se je v svetu
obnesel. Ni ozek specialist, ki bi recimo razvil tip tihega avtobusa, ampak ve, kako do
proizvoda, kakšne so potrebe trga, kako tak proizvod narediti, in zna to tudi posredovati
kupcu."
- Je potem strah študentov neutemeljen?
"Gre za neučakanost. Polemiko so sprožili predvsem absolventi gospodarskega
inženirstva na Fakulteti za gradbeništvo, ki niso vključeni v pridobitev licence za
projektiranje. Ne vem, ali jim je fakulteta to obljubila, vendar so gospodarski inženirji
interdisciplinarni. Niso se odločili za projektivo. Drži pa, da se morajo uveljaviti.
Industrija in gospodarstvo jih seveda bosta sprejela, vendar se bodo morali izkazati, in
kar se strojništva tiče, ne bi smeli imeti težav."
- Diplomanti Fakultete za strojništvo dobijo naziv evropskega inženirja. Kakšna je
njegova vrednost?
"Po dveh letih prakse lahko kandidirajo za ta naziv in FEANI, združenje evropskih
inženirjev, jim izda certifikat. Z njim imajo v Evropi, ko se potegujejo za službo,
določeno prednost, ker je delodajalec seznanjen s tem, da je njihovo znanje mednarodno
primerljivo."
- Na fakulteti imate nove smeri strojništva in tekstilstva. Kako so nastale in ali
razširjajo zaposlitvene možnosti diplomantov?
"Inženirsko oblikovanje, okoljevarstveno inženirstvo in podjetniško inženirstvo
so nove smeri strojništva. Na tekstilstvu so novi ekotekstilno inženirstvo, oblačilno
inženirstvo in inženirski menedžment. Danes se mora tehnika prilagajati okolju in
inženir mora imeti temu ustrezno znanje, tudi zato, ker se spreminja struktura podjetij.
Inženir mora obvladati dogajanja v podjetjih. Delo mora znati bolje organizirati,
narediti boljši proizvod in ga tudi prodati. Nove smeri zdaj tečejo drugo leto in so
pritegnile zanimanje maturantov. In to je naš cilj: pridobiti maturante in srednješolce
usmeriti v opravljanje mature.
Počasi se bo tudi pri nas zgodilo, kar se že dogaja v Nemčiji, da nenadoma ni
inženirjev. V Nemčiji je povpraševanje po strojnih inženirjih v enem letu naraslo za
170 odstotkov. Ti poklici so torej spet izredno aktualni, ker pa prejšnja leta ni bilo
dovolj študentov, se je zdaj pojavil manko. Na fakulteti si prizadevamo diplomantom
ponuditi taka znanja, da se bodo lahko hitro, brez dolgega pripravništva, vključili v
delo v podjetju. Študent se mora že na fakulteti naučiti tistega, kar bo delal, ne da
bi ga morali v podjetju posebej pripravljati na to. Zato mora že med študijem teorijo
realizirati v praktičnih projektih."
- Senat mariborske univerze je letošnji 1. januar določil kot datum, ko naj bi
kreditni sistem postal realnost. Vi ste se tega očitno lotili najbolj konkretno. Ste v
tem študijskem letu kreditni sistem poskusno uvedli v četrte letnike univerzitetnih
programov strojništva, tekstilstva in gospodarskega inženirstva, kot ste načrtovali?
"Rekli smo čim prej, tem bolje. V kreditni sistem smo bili prisiljeni, pa če bi to
univerzitetni senat sprejel ali ne. Ko smo se odločili za nove smeri, smo študentom
morali dati na izbiro klasične, konvencionalne vsebine, in nove. Nove študijske smeri
temeljijo na uporabi kreditnega sistema, ker je s tem paleta izbirnih predmetov oziroma
znanj bistveno večja. Ponuja interno možnost izbire predmetov, obenem pa bo študent
lahko predmete izbiral tudi znotraj univerze. Odločitev senata pa bo v kreditni sistem
prisilila tudi tiste fakultete, ki se do zdaj zanj še niso odločile. Sami se zanj nismo
odločili, ker ga ima tujina, ampak predvsem zaradi študentov. Po drugi strani pa bomo na
ta način prišli do mednarodne izmenjave, tujim študentom bo omogočeno priznavanje pri
nas opravljenih študijskih obveznosti."
- Za prvo leto sodelovanja v Erasmusu ste prijavili študente in profesorje. Vendar pa
to ne bodo prve mednarodne izmenjave na Fakulteti za strojništvo?
"Izmenjavo smo imeli vsa leta, vendar je šlo predvsem za poletne prakse oziroma
šole. To zdaj pa je študij in študij je obveznost. Pomeni predavanja v tujem jeziku,
ker slovenščine, razen nekaj besed, ne bo znal nihče od tujcev, prav tako programe,
eksperimentalne vaje, pripraviti je treba ogromno literature, in to na fakulteti že
delamo. Napisane so vsebine, pripravljajo se skripta, nabavlja literatura. Pripravljeni so
trije strojniški programi in tekstilni program. Večina tujih študentov bo prišla v
četrti letnik, ker radi zaključijo študij drugje, da lažje primerjajo študijsko
ponudbo v različnih državah.
Do zdaj smo imeli predvsem močno izmenjavo podiplomcev. Sam imam izkušnje z Erasmusovimi
študenti v Gradcu. To so izredno zahtevni študenti, ki bodo zelo obremenili naše
profesorje, čeprav si ti tega sploh ne predstavljajo. Ti študentje hočejo imeti stalne
pogovore s profesorji, posvetovanja, ker enostavno morajo opraviti obveznosti, da jim ob
vrnitvi domov ne bi očitali, da so bili na počitnicah. V tujino gredo študirat
ambiciozni študentje. Kdor misli, da pridejo turisti, se moti."
- Zakaj ste na fakulteti ukinili
Inštitut za tehnologijo materialov?
"Inštitut za tehnologijo materialov je najprej vodil dr. Alojz Križman, ki se je
potem užupanil, za njim je inštitut prevzel profesor Peter Leš, a se je upokojil. Vodi
pa ga lahko samo redni profesor. Dr. Križman je naredil močan
inštitut, ki ga docent ne more voditi. Inštituta nismo
ukinili, samo priključili smo ga k Inštitutu za proizvodno strojništvo. Če pride
Križman nazaj, in kaže, da bo, ga bo takoj spet dobil, to
je samo stvar organizacije."
- Po nekaterih podatkih je z zaprtjem oziroma, kot pravite, pripojitvijo inštituta
delo izgubilo devet delavcev. Ali pa ste jih zgolj premestili?
"Kdor je imel delovno mesto, je ostal na njem, kar je logično, ker se projekti morajo nadaljevati. Nekatere smo
prerazporedili, vendar brez kakšnih velikih posegov, ker je to preveč homogen inštitut,
problem materiala pa problem jutrišnjega dne."
- S tem inštitutom je povezan tudi primer Križman. Danilo Križman je zaradi sklepa o prenehanju delovnega razmerja v Inštitutu
za tehnologijo materialov pred časom predlagal celo razrešitev rektorja pa odgovornost
dr. Alojza Križmana in vašo odgovornost. Inšpektorat za
delo ob poznejšem nadzorstvu kršitev ni ugotovil. Zakaj je Danilo Križman postal
tehnološki višek? Ker ni pravočasno doktoriral?
"Danilo Križman je želel sistem izkoristiti za
določene prednosti, ki jih
doseže na takem mestu. Imel je enake možnosti kot 30 ali 40 drugih doktorandov, mogoče
celo boljše, ker je bil njegov stric vodja inštituta. Problem je nastal, ko je Danilo
Križman hotel svoje doseči z določenimi bonitetami ali mimo regulative. Takrat je
prišlo do konflikta Križman-Križman. Fakulteta je šla mimo tega in Danilu Križmanu ponudila druge
mentorje, vendar je postavljal
previsoke pogoje: da bo pripravil doktorat, a da za to potrebuje 500 tisoč mark.
Drugi doktorandi so sodelovali pri pridobivanju projektov, iz katerih so se nato
financirali njihovi doktorati. Konflikt s Križmanom je nastal pri projektu, ki ga je pod
vodstvom dr. Alojza Križmana izvajal
za Impol. Bil je tako slabo narejen, da je škodil fakulteti oziroma inštitutu.
Namesto da bi bil Danilo Križman tedaj popustil oziroma napako popravil, je konflikt
naraščal. Spor je morala nato razčistiti fakulteta in priznati napako, da bi ohranila
dobro ime. Danilo Križman pa ni odnehal. Dejstvo pa je, da zaradi tega
neuspeha ni več dobil projektov.
Če boste pogledali zapisnike, pa boste videli, da smo kljub temu še naprej komunicirali z
Danilom Križmanom, čeprav je že
ves denar, ki ga je vanj vložila država, porabil za plačo in ga je nato plačeval
inštitut, da bi mu ponudil še zadnjo priložnost, da vendarle pride do doktorata. Kdor po
magisteriju ne doktorira, je zame zgubljeni strokovnjak in država je z njim proč
vrgla več milijonov. Kot mladi raziskovalec je
tri leta dobival državno podporo, vendar je ni izkoristil, ker v tem času ni
doktoriral. Zna se zgoditi, da bo država
zdaj terjala vračilo tega denarja.Tako, kot je delal, Danilo Križman delovnega mesta
na fakulteti ni mogel ohraniti, zato je kot tehnološki
višek odšel na zavod za zaposlovanje, zdaj pa je dobil
odpravnino. Za
fakulteto je s tem ta postopek zaključen."
Vanessa Čokl
|
Št. obiskov:
Avtor:
Vanessa Čokl
|