|
Otok iskrivih oči in raznolike narave (2)
Sreda,
3. novembra: Po zajtrku smo se odpravili po okoliških krajih,
kjer se med skalami in riževimi polji nahajajo čudovite vasice. Lesene
stavbe (stanovanjske hiše in kašče) so tam tradicionalni tongkonani,
s streho v obliki narobe obrnjenih čolnov oziroma bivolovih rogov. Hiše
stojijo na lesenih kolih, naravnane v smeri sever-jug. Spodnji del stavbe
med koli služi za hlev. Strme zunanje stopnice vodijo v tridelni bivalni
prostor tangkonanov. Znotraj, na severnem
delu, je spalni prostor z velikim lesenim pogradom za starše, na južnem
delu za otroke, v sredini je dnevni prostor, kjer imajo s kamnom obloženo
ognjišče; prostor je brez mize in stolov. Kurijo s posušenimi lupinami
kokosovih orehov, ki gorijo brez dima. Vhod v stanovanjski prostor zaprejo
z močnim, lepo izrezljanim pokrovom oziroma vrati. Namesto oken imajo
majhne line z zapahi. Tako je preskrbljeno za varnost družine, pa tudi
za obrambo proti mrčesu. Ostrešje je sveti del tongkonana, zato je okrašeno
z barvnimi ornamenti. Na osrednjem sprednjem stebru tongkonana –
duši hiše – so nameščeni rogovi bivolov, ob strani stavbe pa spodnje
čeljusti prašičev, vse darovanim za umrle iz hiše. Na pročelju stanovanjskega
dela stavbe sta simbolno upodobljena dva petelina. Njihov pomen je tale:
Če pride do spora in ga sprti strani ne moreta zgladiti, se najprej
posvetujeta s starešino v vasi; če tudi ta ne more odstraniti nesoglasja,
se v borbi pomerita njuna petelina, ki določita zmagovalca in poraženca.
In spor je rešen.
Ob tongkonanu je označen prostor, kjer je pokopana
placenta (posteljica novorojenčka). V okolici vasi rastejo palme, drevesa
mange, papaje, avokade, kakavovca, džekfruta … Sanitarije imajo
v naravi.
V te kraje je prvič prišel misionar leta
1906. Toraja je
sedaj krščanska, a se njihovo krščanstvo močno prepleta s starim
animističnim
verovanjem.
Po ogledu
tongkonanov smo se napotili proti grobnicam Lemo; vklesane so v skalnato
steno, povečini z lutkami Tau-Tau. Lutke so narejene in debla džekfruta,
oblečene pa so v sarong. Pod grobovi so nosila za krsto (sarigo), izdelana
v obliki malega tongkonana. Odrasle pokopavajo v skopane skalne votline,
otroke, dokler jim ne zraste prvi zob, pa v debla dreves. Čaščenje prednikov
(Aluk) ima še vedno velik pomen.
V Rante Tayu smo se za tem udeležili
pogrebne slovesnosti
za pokojno ženo ravnatelja osnovne šole. Pokojnica je čakala na
pogrebno
slovesnost eno leto in pol. Razpadanje njenega trupla so preprečili z
balzamiranjem. Nekoč so uporabljali v ta namen rastlino Guava, s katero
so
zapolnili vse telesne odprtine, danes pa uporabljajo formaldehid. Sicer
pa
truplo pokojnika čaka na pokop toliko časa, dokler svojci ne zberejo
dovolj
sredstev za slavje, kar navadno traja od nekaj tednov do nekaj let. V
tem času
je krsta s pokojnikom nameščena v posebni sobi tongkonana, če ni
prostora, pa
na kraju skupaj z živimi.
Pogrebna slovesnost je odrešenjsko dejanje
bližnjih za
dušo umrlega. Sicer pa verujejo, da gredo po slavnostnem pogrebu vse
duše
umrlih v Puyo – nebesa. Na tej pogrebni slovesnosti se je zbralo okoli
dva
tisoč ljudi: svojci, prijatelji, sosedje, sovaščani, in mi med njimi.
Prostor, kjer je potekala pogrebna
slovesnost, je takšen:
v sredi je tongkonan s sarigo in krsto, pod njo, v spodnjem nadstropju,
pa so
bili najbližji sorodniki in napovedovalec, ki je po mikrofonu vodil
obred.
Deset, dvajset metrov od tod so postavljeni lepo izdelani, pobarvani in
okrašeni z ornamentih tongkonani, v drugem polkrogu pa so improvizirane
lože iz
bambusa. Lesena tla imajo pogrnjena z rogoznico, streho pa pokrito s
palmovimi
vejami. Lože so oštevilčene, da vanje laže usmerijo povabljene
pogrebce.
Varujej tudi pred žgočim soncem, pa tudi pred morebitnim dežjem. V
ložah ljudje
kramljajo, igrajo na karte, hkrati pa spremljajo darovanje živali in
ples Bero
s pogrebno glasbo. V počasnem ritmu v krogu plešejo le moški, njihove korake in vzklike pa vodi »dirigent«.
Ker je
bil to pogreb žene iz pomembne družine, so sorodniki in prijatelji darovali
okoli 30 vodnih bivolov (med njimi so bili štirje belo-temnosivi lisasti
z najvišjo ceno)), nad 100 prašičev in jih nato žrtvovali. Darovane
živali žrtvujejo zato, da bi pomagale njihove duše duši pokojnika na
prehodu v Puyo (nebesa). Vodne bivole so zaklali na osrednjem prostoru
pripravljenem za obred, prašiče pa v ozadju za hišo, obojim pa so nad
ognjem v bližnjem gozdu osmodili dlake, razkosali pa so jih na osrednjem
obrednem prostoru na palmovih listih. Meso so zatem najprej pokuhali
z zelišči, nato pa popekli.
Posebna skupina lepo oblečenih strežnikov
je gostila
pogrebce po ložah. Pomembnejši so dobili več slanine, manj pomembni pa
več
mesa. Ob mesu so postregli riž, kuhan z dodatkom krvi, testenine z
zelenjavo,
mešano zelenjavo, pripravljeno v voku, sladice, betlove liste za
zvečenje,
riževo vino Tuo, nalito v votle bambusove palice, kavo in čaj. Kar je
ostalo,
in tokrat je, so porazdelili ljudem po vaseh. Nič se ni zavrglo. Tako
je vsaka
hiša prišla do mesa, kar je bila ob skromni in enolični prehrani
revnejših tudi
zanje bogata pojedina.
Pred jedjo si je na prizorišču
slavnostnega pogreba vsak
umil prste v skodelici vode, da je potem lahko prijemal s čistimi prsti
hrano s
povoščenega papirja ali bambusovega lista.
Pogrebna slovesnost je trajala tri dni. So
pa tudi
skromnejši pogrebni obredi revnejših. Potekajo tudi ob enem darovanem
in
žrtvovanem prašiču z dvema petelinoma.
Na vseh pogrebnih slovesnostih si
udeleženci v znak
spoštovanja do pokojnega nadenejo tradicionalno oblačilo sarong. Tudi
mi smo si
ga nadeli.
Po pogrebni slovesnosti smo krenili do
vasice Kete Kesu iz
16. stoletja. V njenem ozadju smo si zatem ogledali še staro
pokopališče, kjer
so na skalni steni položene na konzole lesene krste. Zaradi velike
starosti je
več krst že precej razpadlih, zato tudi leži na tleh veliko
pokojnikovih kosti.
Pod njimi nekoliko od stene je novejše pokopališče. Pokojniki so tu
pokopani v
sarkofage v obliki soda. Iz spoštovanja do pokojnih ljudje polagajo ob
grobove
cigarete, bonbone, stekleničke z vodo, pa tudi cvetoče vejice.
Na ekvatorju in ob njem se zelo hitri
stemni (noč in dan
trajata približno po 12 ur) in ker tega nismo navajeni, nas je noč
ujela v vasi
Kete Kesu. Pohiteti smo morali, saj nas je večerja v hotelu Toraja
Torsina že
čakala. No, in ker smo že ponočnjaki, so nekateri odšli še na »karaoke«
v ne
tako oddaljen lokal. Za tamkajšnje mlade je bil to velik praznik. Ob
pitju piva
Bintang so spremljali pesmi po TV – v angleščini. Pogumnejši so ob TV
tudi
nastopili. Prepevali so tudi naši. Lokal je bil odprt do polnoči.
Pametno!
|