|
Salvini ![]()
študentka patrologije III. letnika Teološke fakultete 2000/01
UVOD V PISMO
Najbolj zanimivo od Hieronimovih tolažilnih pisem je naslovljeno Salvini, hčeri grofa Gilda,
guvernerja Afrike, ki se je leta 397 uprl in bil naslednje leto ubit. Njen pred kratkim umrli mož
Nebridij je bil nečak prve žene cesarja Teodozija. Vzgojen je bil skupaj s prestolonaslednikoma
Arkadijem in Honorijem. Pismo je zelo značilno za Hieronima - slavospev mlademu Nebridiju za njegovo neverjetno
čistost, preziranje bogastva ter radodarnost do revnih, za njegovo pomanjkanje napuha, čeprav je
bil princ … Čeprav se Hieronim zaveda, da Nebridij počiva v postelji z Gospodom, se njegove
vrline odražajo v njegovih čudovitih otrocih. Salvino na dolgo svari, naj časti njegov spomin z
dobro vzgojo njunih otrok, živi naj strogi asketizem in predvsem naj bo čista vdova ter naj ne
pomisli na drugi zakon. Ker pa je ta nasvet lahko narobe razumeti, je Hieronim nerodno vmes
natresel opravičilo, da pismo ni napad na njeno osebnost. Vprašamo se, kako je Hieronim prišel
na idejo, da bi nepovabljen svetoval ženi kraljevega porekla, ki je povrhu vsega še popolna tujka.
Ko je navedel nekaj brezpredmetnih opravičil, je krivdo za to pismo zvalil na carigrajskega
meniha Avita, ki ga je bojda prosil naj vdovi svetuje. Očitno je Avit bil eden vplivnih mož in je
gojil stike z Nebridijem na dvoru v Konstantinoplu. Po vsej verjetnosti je prav on obvestil
Hieronima o Nebridijevi pripravljenosti za stike s cesarjem. Hieronim pa, ki se je zavedal
svojega vpliva nad aristokratsko gospodo, predvsem nad ženami te družbe, seveda prošnje ni
mogel zavrniti.
BESEDILO PISMA »Takšno oko in takšne roke in takšno obličje.«(15) Iskrica očetove duševne moči se svetlika v sinčku in podobne nravi se kažejo na njem kakor v zrcalu. »Silnega duha oklepajo tesne mu prsi.«(16) Ob njem je njegova sestrica, košarica rož in lilij, zmes slonovine in škrlata. V obraz je očetu tako podobna,
da utegne biti še lepša, in tako posnema materino podobo, da vidiš oba v enem telesu. Tako ljubka in kot
med je sladka, da so nanjo ponosni vsi sorodniki. Cesarju se ne zdi za malo, da jo vodi za roko, in
cesarica17 je vesela, če jo objema. Vsi se kar tepejo za njo. Vsakemu se obesi za vrat, vsakega prime za roko. Žlobudra in brblja, in ko se ji jeziček zapleta, je še ljubkejša. 7.1. Salvina, imaš torej otroka, ki ju vzgajaj, in misli, da imaš v njiju svojega odsotnega moža. »Glej, delež Gospodov so otroci, plačilo je telesni sad« (Ps 126,3). Namesto enega moža si dobila dva otroka: tvoji ljubezni se je podvojilo število. Kar bi bila dolžna možu, izkazuj otrokoma. Z ljubeznijo do navzočih teši hrepenenje po odsotnem. Ni brez vrednosti pred Gospodom, če lepo vzgajaš otroke.2. Poslušaj apostola, ki opominja: »Izvoli naj se vdova ne izpod šestdesetih let, ki je bila žena enega moža in je na glasu po dobrih delih: če je otroke vzgajala, če je popotnike sprejemala, če je svetim noge umivala, če je stiskanim obilno pomagala, če si je za vse dobro prizadevala« (1 Tim 5,9-10). Tu si brala seznam svojih kreposti, kaj si jih dolžna sama sebi, in s katerimi zaslužnimi deli si lahko pridobiš drugo stopnjo čistosti. 3. Naj te ne moti, da se za vdovo izvoli šestdesetletna, in ne misli, da apostol odklanja mlajše in da so mu ljubša leta kakor zdržnost, saj je svojemu učencu dejal: »Nihče naj tvoje mladosti ne prezira!«18 Sicer bi se morale po tej postavi vse, ki pred šestdesetim ovdove, pomožiti. Ker pa je poučeval še neizkušeno Kristusovo Cerkev in skrbel za vse stanove, zlasti za ubožce, za katere mu je bilo z Barnabom vred naročeno skrbeti, je hotel, naj cerkvena blagajna skrbi za tiste, ki ne morejo delati s svojimi rokami, ki so res vdove, ki jih priporoča starost in življenje. 4. Duhovnik Heli je Boga užalil zaradi grehov svojih otrok. Nasprotno pa Boga potolažijo njihove kreposti, »če ostanejo v veri in ljubezni in svetosti s čistostjo« (1 Tim 2,15). »O Timotej, samega sebe ohrani čistega« (1 Tim 5,2). Bog ne daj, da bi smel o tebi kaj slabega sumiti; toda ljubezen naroča, vneto opominjati nerodna leta.19 Kar bom zdaj povedal, vedi, da ni rečeno tebi, marveč dekliškim letom: vdova, »ki živi nasladno, sicer živi, pa je mrtva« (1 Tim 5,6). 5. Tako govori izvoljeno orodje in zajema iz tistega zaklada, o katerem samozavestno pravi: »Ali iščete dokaza, da govori v meni Kristus?« (2 Kor 13,3). Tako trdi on, ki je zase prostodušno priznal, da je človeško telo podvrženo slabemu. »Ne delam namreč dobrega, kar hočem, ampak hudo delam, česar nočem« (Rim 7,19). In zato »trdo ravnam s svojim telesom in ga usužnjujem, da ne bi bil sam zavržen, ko oznanjam drugim evangelij« (1 Kor 9,27). Če se on boji, kdo izmed nas bo brez skrbi? Če sta bila David, božji prijatelj, in Salomon, božji ljubljenec, premagana, ker sta bila pač človeka, da bi nam bil njun padec svarilo, njuna pokora pa zveličaven zgled, kdo se ne bo bal, da ne bo na spolzki poti padel? 6. Na tvoji mizi naj ne bo fazanov, pitanih grlic, jonskih jerebic in nobenih ptic, po katerih odfrči tudi največje bogastvo,20 in ne misli, da ne ješ mesa, če ne ješ mesa svinj, zajcev, jelenov in drugih četveronožcev. Kajti to se ne presoja po številu nog, ampak po slastnosti. Vemo, da je apostol dejal: »Vsaka božja stvar je dobra in nobena se ne sme zametati, če se s hvaležnostjo uživa« (1 Tim 4,4). Prav tisti pa pravi: »Dobro je, vina ne piti in mesa ne jesti« (Rim 14,21), in drugje: »Ne opijajte se z vinom, v čemer je razbrzdanost« (Ef 5,18). 7. Vsaka božja stvar je dobra. To naj poslušajo žene, ki jih skrbi, kako bi bile všeč možem. Tiste naj jedo meso, katere mesu služijo, ki hrepenijo po telesni združitvi, ki so navezane na može in rade rojevajo otroke. Te, ki nosijo v sebi telesni sad, naj se do sitega najedo mesa. Tebi pa, ki si v možev grob pokopala vse naslade, ki si oprala s solzami svoj s škrlatom in belilom pobarvani obraz ob njegovem mrtvaškem odru, ki si odložila belo obleko in pozlačene čevlje ter oblekla žalno tuniko in črne čeveljčke, tebi ni treba drugega kot vztrajati. Post, bledo obličje in žalna obleka naj bodo tvoji dragulji. Mehke pernice naj ne mehkužijo tvojega mladostnega telesa; tople kopeli naj ne poganjajo mlade krvi v deroč tek. 8. Poslušaj, kaj je poganski pesnik zdržni vdovi položil na jezik: »On, ki mi dal je prvi roko, on mojo ljubezen vzel je s seboj, on naj jo ima, naj jo v grobu hrani!«(21) Če je najnavadnejše steklo toliko vredno, koliko šele najdragocenejši biser? Če poganska vdova
po splošni naravni postavi obsoja vse naslade, kaj lahko pričakujemo od krščanske vdove, ki je svojo
čistost dolžna ne samo tistemu, ki je umrl, ampak tudi tistemu, s katerim bo kraljevala? 8.1. Prosim te, naj ti ta splošna svarila in dekletom primerne besede ne zbujajo sumnje, da ti delam krivico, in ne misli, da to pišem zato, da bi te grajal, ne pa iz skrbi, ker iz srca želim, da bi ti bilo neznano, česar se bojim. Dober glas poštenja je pri ženskah nežna stvar; kakor očarljiv cvet ovene od lahkega vetrčka in odleti od lahkega pihljaja, zlasti, kjer se mladost ujema s pregreškom in kjer ni moževega ugleda, ki že njegova senca daje ženi varstvo. Kaj naj počne vdova med množico služinčadi, med čredo slug, katerih naj sicer ne zaničuje, čeprav so ji podrejeni, pač pa naj pred njimi zardeva, ker so moški.2. Če ugled hiše terja vse te službe, naj da služabnikom za predstojnika poštenega strejšega moža, da bo njegov ugled varoval dostojanstvo gospodarice. Poznam jih veliko, ki so na zunaj zapirale vrata, pa se jih je vendar prijel slab glas zaradi njihovih služabnikov, ki so bili sumljivi, ker so se prelepo oblačili ali pa bili preveč rejeni ali bili v letih, ko se zbuja sla, ali se iz zavesti skrivne ljubezni vedli ošabno; taka ošabnost, čeprav se skrbno skriva, bruhne pogosto na dan in gleda na sohlapce kakor na hlapce. To sem povedal, ker mi je polno srce, da prav skrbno čuvaš svoje srce in se varuješ vsega, kar bi se dalo o tebi izmisliti. 9.1. S teboj naj ne hodi skodran oskrbnik ne poženščeni glumač ne hudičev pevec z zastrupljenimi spevi, ne načičkan in naličkan gizdalin. Nič gledališkega, nič mehkužnega ne sme biti v tvojem spremstvu, imej pri sebi zbore vdov in devic, pri svojem spolu išči tolažbe. Tudi po tem, kako se služabnice vedejo, se sodi gospodarice. Ko je pri tebi tvoja sveta mati in kot ti je ob strani tvoja teta, ki je zaobljubila večno devištvo, ne išči nevarne družbe s tujimi, saj si varna med svojimi.2. Zmeraj imej v rokah Sveto pismo in tako pogosto moli, da bodo vse puščice slabih misli, ki zlahka zadenejo mlado srce, ob tem ščitu odletele. Težko, da, celo nemogoče je, da bi bil kdo brez tistih prvih zdraženosti, ki jim Grki značilneje pravijo propatheiai - če dobesedno prevedemo, bi jim po latinsko lahko rekli antepassiones22 - ker grešne skušnjave trkajo na vsako srce in naša svobodna volja odloča. Ali misli zavrne ali sprejme. 3. Zato je tudi Gospod narave v evangeliju rekel: »Iz srca prihajajo hudobne misli, uboji, prešuštva, nečistovanje, tatvine, kriva pričevanja, bogokletstva« (Mt 15,19). Jasno je torej, kakor druga knjiga pričuje, da je človeško srce nagnjeno k hudemu od njegove mladosti (prim. 1 Mz 8,21) in da človekova duša omahuje med deli mesa in duha, ki jih našteva apostol (Gal 5,19-22), in poželi zdaj te zdaj ona. 4. Saj brez napak se nihče ne rodi, najboljši je tisti, ki jih najmanj ima,(23) - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - kot da grajal pegice bi, ki lepo telo jih je polno.(24) Prav to je, kar je prerok z drugimi besedami povedal: »Zbegal sem se, pa nisem govoril« (Ps 76,5), in v isti
knjigi: »Jezite se, pa ne grešite« (Ps 4,5), in kar je Arhitas iz Tarenta rekel lenemu oskrbniku: »Do smrti bi
te bil pretepel, pa sem jezen.« - »Kajti človekova jeza ne vrši božje pravice« (Jak 1,20). 10.1. Čemu vse to? Da bi se zavedala, da si človek in podležeš človeškim strastem, če nisi previdna. Vsi smo upodobljeni iz iste prsti in sestavljeni iz istih prvin. Pod svileno obleko in raskavim suknom gospodari ista huda poželjivost; ne boji se kraljevega škrlata in ne prezira beraških cunj. Bolje je, če te boli želodec kakor duša, bolje, da gospoduješ nad telesom, kot da mu hlapčuješ, bolje je, da se ti opoteka korak kot pa čistost. Nikar se takoj ne tolažimo s pokoro, ki je pomoč in rešitev nesrečnih. Varujmo se rane, ki boli, ko se zdravi.2. Nekaj drugega je, da z nepokvarjeno ladjo in vsem blagom prijadraš v rešilno pristanišče, nekaj drugega, če se nag oklepaš deske in te divji valovi zaganjajo ob ostre čeri. Vdova ne upoštevaj, da je drugi zakon dovoljen, ne upoštevaj, da je apostol rekel: »Boljše je v zakon stopiti ko goreti« (1 Kor 7,9). Odpravi, kar je slabše, namreč »goreti«, potem ti »v zakon stopiti« samo po sebi ne bo prav. Proč zvijanje krivovercev: »Vemo, da je zakon častit in postelja neomadeževana.«26 Iz raja izgnani Adam je imel samo eno ženo. 3. Lameh, prekleti krvoločnež, potomec Kajnovega rodu, je prvi razdelil eno rebro na dvoje,27 toda kazen potopa je kmalu iztrebila zarod dvoženstva. Zato je strah pred nečistovanjem Pavla prisilil k popustljivosti, da je Timoteju pisal: »Hočem torej, naj se mlajše vdove omožijo. Naj rodijo otroke, gospodinjijo naj, da nasprotniku ne bodo dale prav nobenega povoda za obrekovanje« (1 Tim 5,14). In takoj je dodal, zakaj je popustil: »Nekatere so namreč že iztirile in šle za Satanom« (1 Tim 5,15). 4. Iz tega vidimo, da ne ponuja stanovitnim venca, ampak padlim roko. Poglej, kakšni so drugi zakoni, ki so zato boljši ko nečistovanje, ker so se nekatere obrnile za Satanom. Zato naj mlada vdova, ki ne more ali noče biti zdržna, rajši vzame moža kakor hudiča. 11.1. Pač lepa in poželenja vredna reč, ki se pokaže kot boljša, če se primerja s hudičem! Tudi sionska hči je nekdaj nečistovala in se ponujala vsakemu, kdor je šel mimo.28 V Egiptu je najprej zapravila svoje devištvo in tam so usahnile njene prsi. Ko pa je prišla v puščavo in ni mogla prenesti, da je bil njen vodnik Mojzes dolgo odsoten, ter je blazna od neugnane sle govorila: »To so tvoji bogovi, Izrael, ki so te izpeljali iz egiptovske dežele« (2 Mz 32,4), je prejela zapovedi, ki niso bile blage,29 in zelo huda pokorila, ki naj ji ne bi bila v življenje, marveč za kazen.2. Zakaj je torej čudno, če je apostol lahkoživim vdovam, o katerih drugje pravi: »Kadar jih počutnost odvrne od Kristusa, se hočejo možiti in si nakopavajo obsodbo, ker so zavrgle prvo zvestobo« (1 Tim 5,11), dal nemilo zapoved drugega zakona in zelo huda pokorila? Dovolil jim je drugega moža in še tretjega in - naj bo tudi dvajsetega, da bi spoznale, da jim ni dal mož, marveč le odvzel prešuštnike.30 3. To ti, predraga hči v Kristusu, zabičujem in zmeraj znova ponavljam: pozabi, kar je bilo, in glej predse, kaj pride. Imaš zglede svojega stanu, ki jih posnemaj: Judito v hebrejski zgodovini in Ano, Fanuelovo hčer, v evangelijski luči, ki je bila podnevi in ponoči v templju in z molitvami in postom pazila zaklad čistosti. Zato je prva kot predpodoba Cerkve obglavila hudiča, druga pa, spoznavajoč prihodnje skrivnosti, prva sprejela Zveličarja sveta. 4. Na koncu svojega nagovora pa te prosim, bodi prepričana, da je knjižica kratka ne zato, ker mi manjka besed ali ker se o predmetu ne da kaj prida povedati, marveč zato, ker sem skromen in plah: ne maram dolgo govoriti neznanim ušesom na silo,31 bojim pa se tudi tihe sodbe bralcev.
1. Tukaj gre očitno za kritiko menihov, ki s hlinjenjim uboštvom izpodkopavajo ugled spokorniškega in meniškega imena. 2. Efraim in Manase. O Jožefu beremo v Prvi Mojzesovi knjigi 37-48. Hieronim tukaj želi pokazati zlasti na vzporednost z Jožefovo usodo v Egiptu, kamor je bil prodan. Od sužnja prek zapornika se je povzpel do prvega za faraonom in rešitelja dežele. 3. Kot izraelski talci so bili vzeti v kraljevo službo, kjer so se še posebej odlikovali. Kljub prepovedi so ohranili vero v Boga in bili pripravljeni zanjo tudi umreti, a so bili čudežno rešeni. Njihova zgodba je popisana v Danielovi knjigi. 4. Po modrem posredovanju Mardoheja in pogumnem nastopu Estere so bili Izraelci rešeni pred genocidom v času babilonske sužnosti. prim. Esterino knjigo 5. Nebridij je bil nečak žene cesarja Teodozija Flakcile. 6. Prim. 1 Mz 37, 25. Hieronim zahaja v alegorično razlaganje. 7. Prim. Horacij, Epist. I, 7,30.31 8. Imperatoris largito: cesarjeva blagajna, iz katere je dajal za splošne namene (largitiones sacrae) ali za posebne in zasebne (largitiones privatae). 9. Prim. 2 Kor 8,13-15. Nebridij je delil telesne dobrote, da bi mu reveži vračali duhovne. 10. Cabarius panis, kruh iz ječmenove ali druge slabše moke; nasprotno je panis candidus iz najboljše pšenične moke. 11. Teodozijeva sinova Arkadij in Honorij. Ko je Hieronim pisal to pismo, sta bila že na cesarskem prestolu, Arkadij na vzhodu (395-408), Honorij na zahodu (395-432). 12. Nosilca škrlata sta Arkadij in Honorij. 13. Mdr 4,8. Naslednji stavek je povzet po Mdr 4,13. 14. Žena dedinja, ki je vdovstvo Bogu posvetila in bo otroka lepo vzgajala, je Nebridiju nagrada za čisto življenje. 15. Vergilij, Eneida III,490 16. Vergilij, Georgike IV,83 17. Arkadijeva žena Evdoksija. 18. 1 Tim 4,12. S temi besedami je apostol po Hieronimovem mnenju povedal, da mu ne gre za število let, marveč za stanovito zdržnost. 19. Za Hieronimov izraz lubrica aetas sem oporabil Vodnikova nerodna leta. 20. Ta perutnina je namreč redka in draga. 21. Vergilij, Enida IV,28-29. Poganska vdova je katražanska kraljica Didona. 22. Propatheiai v moralki imenujemo actus primo primi. 23. Horacij, Sature I,3,68-69 24. Horacij, Sature I,6,66-67 25. Nekaj podobnega je Hieronim zapisal v pismu 12 (menihu Antoniju): »Ker pa je jeziti se človeška slabost in ne delati krivice krščanska krepost…« in v pismu 130, 13 (Demertiadi): »…kajti jeziti se je človeško in jezi konec storiti krščansko.« 26. Heb 13,4. Krivoverci rabijo te besede v pogubo. 27. Prim. 1 Mz 4,19. Lameh je imel dve ženi, Ado in Cilo. 28. Prim. Ezk 16,15. Namesto Jeruzalema, ki je v izvirniku, sem v prevodu postavil sionska hči, ker mora biti v tem in naslednjih stavkih osebek ženskega spola. Jerzualem (sionska hči) pomeni izraelsko ljudstvo, ki se je Bogu mnogokrat izneverilo. 29. Zapovedi niso bile blage, mile, marveč stroge, trde. 30. Hieronim pretirano strogo sodi drugi zakon. V teoriji sicer odločno odklanja podobne strogosti montanistov in novacijancev, praktično pa se jim zelo približuje. Tudi razlaga Pavlovih besed ni nepristranska. 31. Hieronim Salvine osebno ni poznal. |