|
Furiji ![]()
študenta patrologije III. letnika Teološke fakultete 2000/01
UVOD V
PISMO
Hieronim to pismo posveča Furiji, vdovi iz patricijskega rodu Furijev. Pismo je napisano
njej v spodbudo, naj ohrani vdovstvo in ga posveti Bogu. Hieronim nasprotuje, da bi se
vdove vnovič poročile. Furija se je že odločila, da si bo izbrala to pot življenja, a vendar
potrebuje spodbudo in potrditev, da na tej poti tudi vztraja. Od tega jo namreč odvrača njen
oče, pa tudi okolje, v katerem živi, se ji utegne posmehovati in jo zavračati. Hieronim ji
predstavi veličino samskega življenja kot Bogu posvečenega, pri tem pa se opira na
svetopisemske citate. Predstavi ji številna navodila, kako se obvarovati mesenega
poželenja. Poudarja pazljivost pri hrani, obleki in nastopanju v javnosti. Da jo še bolj potrdi
v njeni odločitvi, ji predoči tudi vse težave in skušnjave razuzdanega življenja. Kot primer
zglednega življenja ji da njeno mater Ticiano. Otrok sicer ne bo imela, a bo tako lahko
izpolnila svete, ki jih daje Sveto pismo, in živela zgledno krščansko življenje. Ob vsem tem
opozarjanju in dajanju nasvetov pa se Hieronim tudi zaveda da bo naletel na zavračanje s
strani rimske družbe. To pa ga pri njegovem delu - podpori za krščansko življenje - ne ovira.
BESEDILO PISMA 1. V pismu me rotiš in ponižno prosiš, naj ti pišem, pravzaprav odpišem, kako naj živiš in
ohraniš venec vdovstva v neomadeževani čistosti. Moja duša se veseli, moje srce se veseli,
moja čustva prekipevajo, da po moževi smrti želiš biti, kar je bila tvoja mati Ticiana svetega
spomina dolgo, ko je še živela z možem. Njene prošnje in molitve so uslišane. Izprosila je,
da doseže v svoji edini hčerki to, kar je sama imela, ko je živela.
2. Povrhu tega pa imaš v svojem rodu veliko odliko, da se ni od Kamilovih časov1 nobena
ali redko katera iz vaše rodovine drugič poročila; zaradi tega ne zaslužiš toliko hvale, da
ostaneš vdova, kakor pa bi zaslužila hudo grajo, če bi kot kristjanka tega ne ohranila, kar
so skozi toliko stoletij ohranjale poganke.
Kremes ves razvnet s trpko se resnobo razhudi.2
2. Veljaki se bodo vzdignili zoper moje pismo, patricijska družba bo rohnela, da sem
čarovnik, in vpila, da sem zapeljivec, ki ga je treba pregnati na kraj zemlje. Če se jim zdi,
naj dodajo še, da sem Samarijan; v tem bom spoznal priimek svojega Gospoda (prim. Jn
8,48). Saj nočem ločiti hčere od očeta in ne ponavljam evangeljskih besed: Pusti, da mrtvi
svoje mrtve pokopljejo (Mt 8,22; Lk 9,60). Živi namreč, kdor veruje v Kristusa, kdor pa vanj
ne veruje, mora seveda tudi sam tako živeti, kakor je živel on (1 Jn 2,6).
2. Tako dolgo se zavedaj krvne vezi, dokler on pozna svojega Stvarnika; če pa ne, naj ti
David takoj zapoje: Poslušaj, hči, glej in nagni svoje uho ter pozabi svoje ljudstvo in hišo
svojega očeta; in kralj si bo zaželel tvoje lepote, zakaj on je tvoj Gospod (Ps 44,11-12). Veliko
plačilo za pozabljenega očeta: Kralj si bo zaželel tvoje lepote.
3. Ker si poslušala, ker si gledala, ker si nagnila svoje uho in pozabila svoje ljudstvo in hišo
svojega očeta, zaradi tega si bo kralj zaželel tvoje lepote in ti rekel: Vsa si lepa, moja
prijateljica in madeža ni na tebi! (Vp 4,7). Kaj je lepše od duše, ki se imenuje božja hči in
ne išče zunanje lepote! Veruje v Kristusa in s tem častihlepjem obogatena hiti ženinu
naproti in ima istega za Gospoda kakor za moža.
2. Ali se bojiš, da bo Furijev rod izumrl, če tvoj oče ne dobi od tebe vnučka, ki bi mu lazil
po prsih in ga mazal po tilniku s svojim blatom? So vse, ki so se omožile, dobile otroke? In
če so se jim otroci rodili, ali so bili svojemu rodu v čast? Ali je Ciceronov sin razodeval
zgovornost svojega očeta? Ali je vaša Kornelija, ki je vzor čistosti in rodovitnosti hkrati,
uživala veselje, ker je rodila svoja Grakha?4
3. Smešno je z gotovostjo pričakovati, kar vidiš, da mnogi nimajo ali da so izgubili, če so
imeli. Komu boš zapustila toliko bogastva? Kristusu, ki ne more umreti. Koga boš imela
za dediča? Istega, ki ga boš imela za Gospoda. Oče bo žalosten, Kristus pa vesel; rodbina
bo žalovala, toda angeli se bodo veselili. Naj stori oče s svojim imetjem, kar hoče; ti nisi last
njega, ki si se mu rodila, marveč njega, ki si se mu prerodila in ki te je drago odkupil s
svojo krvjo (prim. 1 Kor 6,20).
Ali boš v dolgi mladosti samevala in žalovala 2. Kjer je sveta čistost, tam je zmernost; kjer je zmernost, tam služinčad nima dobička.
Česar ne izmaknejo, menijo, da se je izmaknilo njim; upoštevajo, ne koliko ima, komur
vzamejo, marveč, koliko dobijo. Kjerkoli zagledajo kristjana, se jim takoj porodi poulična
psovka: Grk - slepar! Ti sejejo najgrša obrekovanja; in kar je od njih prišlo, se hlinijo, da so
zvedeli od drugih, čeprav so si sami to izmislili in napihnili. Na dan pride lažniva govorica;
gre v družbo matron in ko jo s svojimi jeziki premlatijo, se razširi po pokrajinah. Poglej jih!
Z divjimi pogledi, pobarvanimi lici, kačjimi kretnjami in brušenimi zobmi besnijo in psujejo
kristjane. Gospa,
... ki ji škrlatni plašč visi na ramah, nekaj žaltavega razlaga z hohnjavim glasom in
jecljajoče, ker se ji jeziček zadeva ob zobovje.6
Ves zbor soglasno odpeva, vsi sedeži lajajo. Z njimi vred se oglašajo ljudje našega stanu,
taki, ki jih drugi glodajo in ki sami druge glodajo, proti nam gostobesedni, zase nemi,
kakor da so kaj drugega ko menihi in kakor da ne pade vse, kar se govori zoper menihe,
na klerike, ki so očetje menihov. Škoda črede je sramota pastirja, kakor tudi po drugi strani
zasluži hvalo menih, ki spoštuje Kristusove duhovnike in ne manjša ugleda stanu, po
katerem je postal kristjan.
2. Rajši posnemaj - to bom namreč velikokrat ponavljal - svojo sveto mater. Kolikorkrat se
je spomnim, mi pride na misel njena gorečnost za Kristusa, strogi post, miloščina za
reveže, uslužnost do božjih služabnikov, ponižnost v obleki in mišljenju ter njena v vseh
rečeh pretehtana beseda.
3. Tvoj oče, ki ga spoštljivo imenujem - ne ker je konzular in patricij, marveč ker je kristjan
- naj uresniči svoje ime8 in se veseli, da je zarodil hčer Kristusu, ne svetu.
Naj rajši žaluje,
da si zastonj izgubila devištvo in ostala brez sadu zakona. Kje je mož, ki ti ga je dal? Čeprav
bi bil ljubezniv, čeprav bi bil dober, bi smrt vse ugrabila in konec bi pretrgal meseno vez.
4. Pograbi, prosim, priložnost in iz nuje naredi krepost! Pri kristjanih gre ne za začetek,
marveč za konec. Pavel je slabo začel, pa dobro končal. Judov začetek je bil vreden hvale,
toda konec je bil zaradi izdajstva preklet. Beri Ezekiela: Pravica ne bo rešila pravičnega,
katerikoli dan bo grešil. In hudobija hudobnemu ne bo škodovala, katerikoli dan se bo obrnil
od svoje hudobije (Ezk 33,12).
5. To je Jakobova lestev, po kateri hodijo angeli gor in dol, na kateri sloni Gospod, proži
upehanim roko in trudnim korakom tistih, ki lezejo kvišku, s pogledom nase daje trdnost.
Kakor pa noče smrti grešnika, marveč da se spreobrne in živi, tako sovraži mlačne in se mu
naglo pristudjo (Ezk 33,11). Komur se več odpusti, bolj ljubi (prim. Lk 7,47).
2. Kako more jokati nad svojimi grehi ženska, ki s solzami razkrije svojo kožo10 in zareže
brazde po obrazu? To ni Gospodov nakit; to je antikristova krinka. Kako se more z
zaupanjem ozreti proti nebesom, ko je stvarnik ne bo spoznal? Brez uspeha se dela mlado
in laže dekliško dobo. Vdovi, ki nima več moža, da bi mu ugajala, in je po apostolovi besedi
res vdova (1 Tim 5,3), ni treba nič drugega, kakor da ostane stanovitna.
3. Spominja se prejšnjih naslad, ve, kaj je izgubila, kaj je uživala. Ognjene hudičeve puščice
je treba pogasiti s hladnim postom in bedenjem. Moramo ali govoriti, kakor pristoja naši
obleki, ali se oblačiti, kakor govorimo. Čemu naj kaj drugega oznanjamo in kaj drugega
kažemo v dejanju? Jezik govori o čistosti, vse telo pa razodeva nesramežljivost.
2. Duša, ki greši, bo umrla (Ezk 18,4). Grehi nekaterih ljudi so že prej očitni in gredo pred
njimi v sodbo, pri drugih pa so vidni šele pozneje. Podobno so že prej očitna tudi dobra dela,
a tudi tista, ki niso takšna, se ne morejo skriti (1 Tim 5,24-25). Smisel pa je tale: Nekateri
grešijo tako predrzno in očitno, da takoj, ko jih vidiš, veš, da so grešniki. Druge pa, ki zvito
prikrivajo svoje grehe, spoznamo šele, če vidimo njihovo kasnejše življenje.
3. Podobno so tudi dobra dela pri nekaterih očitna, pri drugih pa jih opazimo šele po
dolgem občevanju. Čemu naj se torej ponašamo s čistostjo, ki ji ne bo nihče verjel, če nima
s seboj spremljevalk in družic, vzdržnosti in zmernosti? Apostol zatira svoje telo in ga daje
v sužnost duhu, da ne bi sam prestopal, kar drugim oznanja (prim. 1 Kor 9,27) Ali je lahko
mlada ženska, če ji jedi vnemajo telo, brez skrbi za čistost?
2. Marsikdo premaga lakomnost in jo skupaj z denarnico da stran; obrekljivi jezik poboljšaš
s prostovoljnim molkom; telesno lepotičje in gizdava obleka se da zamenjati v eni uri; vsi
drugi grehi so zunaj, in kar je zunaj, se lahko zavrže: samo poltenost, ki jo je Bog vsadil v
človeka zaradi rojevanja otrok, se razbohoti v pregreho, če gre preko svojih mej in po neki
naravni postavi sili k telesni združitvi.
3. Naloga velike kreposti in skrbne čuječnosti je torej, da premagaš, kar si od rojstva: da
v mesu ne živiš po mesu, da se vsak dan boriš s seboj in da sovražnika, ki je v tebi skrit, z
Argovimi sto očmi - kot pravi bajka - oprezuješ. To je, kar je apostol povedal z drugimi
besedami: Vsak greh, ki ga človek stori, je izven telesa, kdor pa nečistuje, greši proti
lastnemu telesu (1 Kor 6,18).
4. Zdravniki in tisti, ki so pisali o lastnostih človeškega telesa, zlasti Galen v knjigah Peri
hygieinon,11 trdijo, da gori v telesih dečkov in mladeničev ter mož
in žena v zreli dobi
notranji ogenj in da tej starosti škodujejo jedi, ki množijo vročino, pač pa je zdravju v prid,
uživati hladne jedi in pijače; prav tako pa starim ljudem, ki jih muči nahod in mraz, koristijo
tople jedi in stara vina. Brez Cerere in Bakha zebe Venero.12
2. Potem pa se ogiblji vseh jedi, ki delajo vročino. Ne govorim samo o mesu, ki o njem
izvoljeno orodje13 sodi: Dobro je, vina ne piti in mesa ne jesti
(Rim 14,21), ampak tudi med
sočivjem se varuj vsega, kar napihuje in otežuje; vedi, da mladim kristjanom nič tako ne
koristi kot uživanje zelišč. Zato pravi drugje: Slabotni, naj je zelišča (Rim 14,2). Telesno
vročino je treba ohladiti s hladnejšo hrano.14
3. Če so se trije dečki in Daniel hranili s sočivjem, so bili pač dečki in še niso prišli do
ponve, v kateri je babilonski kralj starca cvrl sodnika.15 Nam ni za telesno
lepoto, ki je na
njih poleg izredne božje milosti zasijala zaradi take hrane, marveč za duševno moč, ki
premaga slabost mesa.
4. Zaradi tega tudi nekateri, ki želijo živeti čisto, sredi poti obnemorejo, ker menijo, da so
zdržni, če se vzdržijo le mesa, želodec pa napolnijo s sočivjem, ki je neškodljivo, če ga
zmerno in po malem uživaš. In, da povem, kar mislim, nič ne vname telesa in ne razdraži
rodil tako zelo, kakor neprebavljena jed in krčevito riganje.
5. Rajši se ti, moja hči, nekoliko zamerim zaradi nedostojne besede kakor zaradi stvari.16
Karkoli je izvor sle, imej za strup. Zmerna jed in zmeraj lačen želodec je boljši kot tridnevni
post; mnogo boljše je, vsak dan pomalem kot pa le redko do sitega jesti. Najboljši je tisti
dež, ki počasi pada na zemljo. Ploha in hud naliv razorje njive.
2. Ljubezen do lepotičja in draguljev in svilenih oblek prenesi na znanje Svetega pisma.
Pojdi v obljubljeno deželo, kjer se cedi mleko in med. Uživaj pšenični kruh in olje; oblači
se z Jožefom v pisana oblačila; kakor Jeruzalem si prebodi ušesa (Prim. 2 Mz 21,6; 5 Mz
15,17) z božjo besedo, da bodo na njih visela dragocena zrna nove setve. Imaš svetega
Eksuperija,18 moža preizkušene starosti in vere, ki naj te s svojimi
opomini pogosto
poučuje.
2. Vsakemu, kdor te poprosi, daj, zlasti pa svojim domačim po veri (prim. Gal 6,10): nage
oblači, lačnim dajaj jesti, bolnike obiskuj. Kolikokrat iztegneš roko, misli na Kristusa. Varuj
se, da ne boš množila tujega bogastva, ko tvoj Gospod prosi vbogajme.
2. Vse je sicer dovoljeno, a ni vse koristno (1 Kor 6,12). Naj ne hodi s teboj kot privesek ne
skodran oskrbnik ne zal bratranec ne belo napudran in rdeče pobarvan spremljevalec.
Pogosto se da presoditi značaj gospodaric po vedenju dekel. Išči družbo svetih devic in
vdov, in če pride potreba, da se pogovarjaš z moškimi, ne odklanjaj prič in se pogovarjaj
le tako zaupno, da se ne zmedeš in ne zardiš, če kdo pride. Zrcalo duha je obraz in molčeče
oči izdajajo srčne skrivnosti.
3. Nedavno smo videli nekega nesramneža, kako je krožil po vsem orientu. Trušč, starost,
lišp, obleka, vedenje, neizbrana druščina, slastne pojedine in kraljevsko razkošje - vse je
bilo tako, kakor da se gosti Neron in Sardanapal.19 Rana drugih bodi nam
svarilo. Če je
brezbožnik tepen, se nespametnež zmodri (Prg 19,25). Sveta ljubezen ne pozna
nepotrpežljivosti. Prazna govorica kmalu utihne in poznejše življenje sodi o prejšnjem.
4. Ni mogoče, da bi šel kdo skozi to življenje, ne da bi ga ljudje ogrizli; hudobnežem je
tolažba, da dobre obrekujejo, ker menijo, da število grešnikov manjša velikost grehov.
Vendar pa ogenj v slami naglo ugasne in visok plamen se polagoma poleže, če ni netiva.
Če je lani govorica lagala ali če je raznašala resnico: naj preneha greh, pa bo prenehala tudi
govorica.
5. To pravim ne iz strahu, da je glede tebe kaj narobe, marveč, ker me iz ljubezni skrbi,
čeprav je vse varno. O, da bi videla svojo sestro,20 in bi mogla vpričo sebe
slišati besedo iz
njenih svetih ust, bi našla močnega duha v majhnem telesu;21 slišala bi,
kako vsi zakladi
Stare in Nove zaveze žare iz njenega srca. Post ji je igrača, molitev zabava. V rokah drži
bobenček kakor Marija, in ker je faraon utonil, začenja kot prva v zboru devic: Pojmo
Gospodu, zakaj slavno se je poveličal: konja in jezdeca je vrgel v morje (2 Mz 15,20-21).
6. Take pevke vadi za Kristusa, take harfistke vzgaja za Odrešenika. Tako preživlja dan,
tako preživlja noč; pripravljeno ima olje za svetilke in pričakuje ženina. Posnemaj torej še
ti svojo sorodnico! Naj ima Rim, kar ima Betlehem, ki je vse manjši od rimskega mesta.
2. Veseli naj se in naj ti pomaga tvoj plemeniti oče; naj se uči pri hčeri, česar se je bil učil
pri ženi. Glava mu je že osivela, kolena se tresejo, zobje izpadajo, po nelepem čelu čas reže
brazde,22 smrt čaka pred vrati, grob je blizu: hočemo ali nočemo,
stari smo. Vsak naj si
preskrbi živež, ki je potreben za dolgo pot. S seboj naj vzame, kar bo nerad pustil, ali
pravzaprav pred seboj naj pošlje v nebesa, kar mu bo požrla zemlja, če ne bo dal na varno.
2. In to - fej! - je pretveza, da se zopet poroče, kar bi moralo preprečiti možitev, četudi bi ne
bilo drugih vzrokov. Mati pripelje svojim otrokom v hišo ne rednika, ampak sovražnika, ne
očeta, ampak krutega gospodarja. Od sle razvneta ne misli na sad svojega telesa in med
svojimi malčki, ki se svoje revščine še ne zavedajo in je med njimi nedavno žalovala, se
lepotiči kot nova nevesta. Kaj govoriš o skrbi za imetje, kaj o svojeglavi služinčadi! Priznaj
svojo sramoto! Nobena moža ne vzame zato, da ne bi potem pri možu spala. Če pa je res ne
žene sla, kakšna prevelika blaznost je to, če proda čistost kakor vlačuga, da bi pomnožila
bogastvo, in če zaradi malo vrednega in minljivega imetja omadežuje sramežljivo
spodobnost, ki je dragocena in večne vrednosti?
3. Če imaš otroke, kaj še koprniš po možitvi? Če jih nimaš, zakaj te ni strah nerodovitnosti,
ki ti je znana, in daješ negotovi reči prednost pred gotovo čistostjo? Zdaj se ti piše
ženitovanjsko pismo, da te bodo prav prav kmalu silili, da naredi oporoko. Mož se bo hlinil
bolnega, in kar bi želel, da bi ti na smrtni postelji naredila, bo naredil on, ki bo hotel še
živeti.23 Če pa boš morda z drugim možem imela otroke, se bo razvnel
domač prepir in boj
v hiši. Ne boš smela ljubiti svojih otrok, ne enako ljubeznivo pogledati nje, ki si jih rodila.
Skrivaj jim boš dajala jesti; (drugi mož) bo rajnega sovražil, in če ne boš tudi ti sovražila
otrok, bo jasno, da še ljubiš njihovega očeta.
4. Če te pa vzame vdovec, ki ima otroke prvega zakona, bodo z vsemi komediografi in
mimografi24 in znanimi zbadljivkami retorjev vpili nad prekruto mačeho,
četudi te bo sama
ljubeznivost. Če bo tvoj pastorek zbolel in ga bo glava bolela, bodo kričali, da si mu zavdala.
Če mu ne boš dala jesti, bodo kričali, da nimaš srca, če pa mu boš dala, bodo govorili, da
si slabo ravnala. Prosim te, kaj ima drugi zakon tako dobrega, da bi utegnilo odtehtati te
zoprnosti?
2. Spomnimo se vdove v Sarepti, ki je najprej utešila Elijevo lakoto, ne misleč na svojo
rešitev in rešitev svojih otrok, tako da je bila pripravljena še tisto noč s sinom vred umreti
in rajši priti ob življenje kot ob zasluženje miloščine; s prgiščem moke si je pripravila seme
za Gospodovo žetev. Moko je vsejala in oljni vrč je zrastel. V Judeji ni bilo žita, zakaj
pšenično zrno je tamkaj umrlo, pri poganski vdovi pa je teklo olje v potokih.
3. V Juditini knjigi - seveda, če jo kdo hoče priznati25 - beremo o vdovi,
ki je od posta
shujšala in bila v grdi žalni obleki, da ni obžalovala moževe smrti, marveč da je na telesu
umazana hrepenela po (nebeškem) ženinu. Gledam njeno roko, oboroženo z mečem,
krvavo desnico, vidim Holofernovo glavo, ki jo nese iz sovražnega tabora! Ženska je
premagala moške, čistost je obglavila slo; nato je naglo zamenjala obleko in si zopet nadela
zmagovito žalno oblačilo, čistejše kakor katerokoli svetno prazniško.
2. Noema, kar po grško pomeni parakeklemene, mi bi lahko rekli "potolažena", je po smrti
moža in sinov v tujini, prinesla čistost nazaj domov; in hraneč se s tem živežem je obdržala
pri sebi svojo moabsko snaho, da se je izpolnila Izaijeva napoved: "Pošlji, Gospod, jagnje,
gospodovalca zemlje, iz Petre v puščavi k hribu sionske hčere" (Iz 16,1).
3. Prihajam do vdove v evangeliju, uboge vdove, bogatejše od vsega izraelskega ljudstva,
ki je vzela gorčično zrno in zamesila kvas v tri mere moke, to je, izpoved Očeta in Sina
pomešala z milostjo Svetega Duha in vrgla dva novčiča v zakladnico.
4. Kar je imela premoženja, in vse svoje bogastvo iz obeh zavez je darovala veri. To sta dva
serafa, ki Trojico trikrat slavita in sta skrita v zakladih cerkve. Zato žerjavica, ki jo primeš
s kleščami obeh zavez, očiščuje grešnikove ustnice.
2. Ana je sedem let po svojem devištvu preživela z možem, ta pa sedem mesecev; ona je
pričakovala Kristusov prihod, ta se ga je trdno oklenila, ko ga je našla; ona je opevala
jokajoče dete, ta oznanja njegovo zmago; ona je o njem pravila vsem, ki so pričakovali
Izraelovo odrešenje, ta pa z odrešenimi kliče pogane: "Brat ne reši, mar reši človek?" (Ps
48, 8) in iz drugega psalma: "Človek je bil rojen v njem26 in Najvišji sam
ga je utrdil" (Ps
86,5).
3. Vem, da sem nekako pred dvema letoma izdal knjigi zoper Joviniana;27 v njih sem
ugovore, povzete iz mest, kjer apostol dovoljuje drugi zakon, z ugledom Svetega pisma
zavrnil. Ni torej treba iste reči znova pisati, ker moreš tam posneti, kar sem pisal. Samo na
to te hočem opomniti, da ne bom šel preko meja pisma: Vsak dan pomisli, da boš umrla,
pa ti nikoli ne bo prišla na misel druga možitev.
1. L. Furij Kamil je leta 396 pr. Kr. po desetletnem obleganju premagal Veje in izbojeval mnogo drugih zmag. V izročilih o njem je mnogo legendarnega. 2. Horacij, Ep. II,3,94) 3. S sovražnostjo in obrekovanjem skušajo hudobneži prevpiti vest, ki se ravno vzbuja. 4. Kornelija, mlajša hči P. Kornelija Scipiona Afričana St. je bila žena Tiberija Sempronija Grakha in mati obeh slavnih ljudskih tribunov Gaja in Tiberija. Vaša Kornelija pravi Hieronim Furiji, ker je bila Furija svakinja Pavline rajne hčere Blezile, Pavla pa potomka Grakhov. Kornelija ni uživala veselja, da je bila mati Grakhov, ker sta oba ljudska tribuna umrla nasilne smrti. 5. Vergilij, Eneida IV,32.33. 6. Perzij , Sat. I, 32.33.35. A. Perzij Flak (34-62) je bil zelo čislan satirik. 7. enkratni zakon 8. Očetu je bilo ime Laetus (Veselko). To namiguje Hieronim: Pater tuus ... impleat nomen suum. Laetetur filiam genuisse Christo ... Mogoča je pa tudi druga razlaga, da misli Hieronim na ime kristjan in pravi, naj oče to ime spolni in se veseli, da je Kristusu rodil hčer. 9. Ličenje s temnim barvilom (stibium, prežgan antimon). 10. Solza izpere s kože umetno barvo. 11. Kaj koristi zdravju. Galen (129-199), slaven zdravnik in zelo plodovit medicinski pisatelj. Po naslovu je znanih okoli 250 njegovih spisov. 12. Terencij, Evnuh 732. 13. Pavel. 14. To je s hrano, ki ne daje toliko vročine. 15. Jer 29,22. Smisel tega stavka je: Če so trije dečki in Daniel uživali sočivje, torej krepkejšo hrano, so bili pač še dečki, v katerih se še ni vnemala poltenost. Besede (Jer 29,22) spravlja Hieronim v zvezo z Dan 13,5-20: Babilonski kralj cvre starca sodnika v ponvi = hudič zbuja v starcih sodnikih meseno poželenje. 16. Kakor s tem, da ne bi povedal vse resnice. 17. Žene, ki so predle, so prejo z vretenca zvijale v klopčiče in polagale v košarico v
naročju. Prim. 18. Eksuperij, škof v Tolosi (Toulouse), umrl po letu 410. Hieronim mu je leta 406
posvetil razlago Zaharijeve knjige in leta 411 Rustiku hvalil njegovo radodarnost ( 19. Na kaj meri Hieronim, ni znano. Razkošnost asirskega kralja Sardanapala
(Asurbanipal, 668-626) je bila pri starih kar v pregovoru.
20. Namreč Evstohijo, ki je bila s Furijo v svaštvu.
21. Hieronimu je na misli Vergilijev verz o čebelah: Ingentes animos angusto in pectore
versant (Georgike IV, 83).
22. Vergilij, Eneida VII,417
23. Med razlogi, ki naj bi bogato vdovo Furijo odvrnili od druge možitve, navaja
Hieronim tudi zvijačo, ki jo mož utegne porabiti, da izvabi od nje oporoko sebi v prid.
Naredi se bolnega - napravi oporoko in postavi ženo za dedinjo svojega (skromnega)
imetja. Spričo take velikodušnosti mora tudi žena napraviti oporoko in zapisati svoje veliko
premoženje možu, ki upa, da bo še dolgo živel in svojo ženo za veliko let preživel.
24. Pisatelji komedij in mimov.
25. Hieronim je glede starozaveznega kanona svoje mišljenje menjal. Sprva, ko je imel
aleksandrijski grški prevod (LXX) za inspiriran, je tudi devterokanonične knjige prav tako
cenil kakor protokanonične. Kasneje pa devterokanoničnim knjigam ni več priznaval
kanoničnosti in inspiracije.
26. Jeruzalemu.
27. Knjigi zoper "krščanskega Epikura" Joviniana (Adversus Iovinianum libri II)
je
Hieronim napisal leta 393.
|