Pismo 54
Furiji
Na
naslovnico


prevod Franca Ksaverja Lukmana priredila Andrej Gregorič in Jan Kocbek,
študenta patrologije III. letnika Teološke fakultete 2000/01

Neznani slikar iz Padove, 
Sv. Hieronim  v puščavi, 15. stol.

UVOD V PISMO


Hieronim to pismo posveča Furiji, vdovi iz patricijskega rodu Furijev. Pismo je napisano njej v spodbudo, naj ohrani vdovstvo in ga posveti Bogu. Hieronim nasprotuje, da bi se vdove vnovič poročile. Furija se je že odločila, da si bo izbrala to pot življenja, a vendar potrebuje spodbudo in potrditev, da na tej poti tudi vztraja. Od tega jo namreč odvrača njen oče, pa tudi okolje, v katerem živi, se ji utegne posmehovati in jo zavračati. Hieronim ji predstavi veličino samskega življenja kot Bogu posvečenega, pri tem pa se opira na svetopisemske citate. Predstavi ji številna navodila, kako se obvarovati mesenega poželenja. Poudarja pazljivost pri hrani, obleki in nastopanju v javnosti. Da jo še bolj potrdi v njeni odločitvi, ji predoči tudi vse težave in skušnjave razuzdanega življenja. Kot primer zglednega življenja ji da njeno mater Ticiano. Otrok sicer ne bo imela, a bo tako lahko izpolnila svete, ki jih daje Sveto pismo, in živela zgledno krščansko življenje. Ob vsem tem opozarjanju in dajanju nasvetov pa se Hieronim tudi zaveda da bo naletel na zavračanje s strani rimske družbe. To pa ga pri njegovem delu - podpori za krščansko življenje - ne ovira.


BESEDILO PISMA

1.

1. V pismu me rotiš in ponižno prosiš, naj ti pišem, pravzaprav odpišem, kako naj živiš in ohraniš venec vdovstva v neomadeževani čistosti. Moja duša se veseli, moje srce se veseli, moja čustva prekipevajo, da po moževi smrti želiš biti, kar je bila tvoja mati Ticiana svetega spomina dolgo, ko je še živela z možem. Njene prošnje in molitve so uslišane. Izprosila je, da doseže v svoji edini hčerki to, kar je sama imela, ko je živela.

2. Povrhu tega pa imaš v svojem rodu veliko odliko, da se ni od Kamilovih časov1 nobena ali redko katera iz vaše rodovine drugič poročila; zaradi tega ne zaslužiš toliko hvale, da ostaneš vdova, kakor pa bi zaslužila hudo grajo, če bi kot kristjanka tega ne ohranila, kar so skozi toliko stoletij ohranjale poganke.

2.

1. Molčim o Pavli in Evstohiji, cvetkah vašega rodu, da se ne bo zdelo, da ju hvalim, ko tebe spodbujam. Tudi Blezile ne omenjam, ki je šla za svojim možem, tvojim rodnim bratom, in je v pedi življenja izpolnila dolge dobe kreposti (prim. Mdr 4,13). Da bi le tudi moški posnemali hvalevredne zglede žensk in da bi gubasta starost dala, kar mladost sama od sebe daruje! Vem in vidim, da segam v žerjavico: z očmi bodo buljili in molili pesti;

Kremes ves razvnet s trpko se resnobo razhudi.2

2. Veljaki se bodo vzdignili zoper moje pismo, patricijska družba bo rohnela, da sem čarovnik, in vpila, da sem zapeljivec, ki ga je treba pregnati na kraj zemlje. Če se jim zdi, naj dodajo še, da sem Samarijan; v tem bom spoznal priimek svojega Gospoda (prim. Jn 8,48). Saj nočem ločiti hčere od očeta in ne ponavljam evangeljskih besed: Pusti, da mrtvi svoje mrtve pokopljejo (Mt 8,22; Lk 9,60). Živi namreč, kdor veruje v Kristusa, kdor pa vanj ne veruje, mora seveda tudi sam tako živeti, kakor je živel on (1 Jn 2,6).

3.

1. Poberi se, sovraštvo, s katerim obrekovalci zmeraj grizejo krščansko ime, da bi jih mi z grajo, ki se je bojijo, ne opominjali h krepostnemu življenju.3 Midva se ne poznava, razen po pismih. Kjer pa ni osebnega poznanja, je samo krščanska ljubezen vzrok, da si piševa. Spoštuj svojega očeta, seveda če te ne odvrača od pravega Očeta.

2. Tako dolgo se zavedaj krvne vezi, dokler on pozna svojega Stvarnika; če pa ne, naj ti David takoj zapoje: Poslušaj, hči, glej in nagni svoje uho ter pozabi svoje ljudstvo in hišo svojega očeta; in kralj si bo zaželel tvoje lepote, zakaj on je tvoj Gospod (Ps 44,11-12). Veliko plačilo za pozabljenega očeta: Kralj si bo zaželel tvoje lepote.

3. Ker si poslušala, ker si gledala, ker si nagnila svoje uho in pozabila svoje ljudstvo in hišo svojega očeta, zaradi tega si bo kralj zaželel tvoje lepote in ti rekel: Vsa si lepa, moja prijateljica in madeža ni na tebi! (Vp 4,7). Kaj je lepše od duše, ki se imenuje božja hči in ne išče zunanje lepote! Veruje v Kristusa in s tem častihlepjem obogatena hiti ženinu naproti in ima istega za Gospoda kakor za moža.

4.

1. Koliko težav je v zakonu, si sama spoznala in si se preobjedla prepeličjega mesa (prim. 4 Mz 11,20.31-32); tvoj jezik je okusil pregrenki žolč; jedi, ki so se skisale in pokvarile, si izbljuvala; olajšala si nemirni želodec. Kaj hočeš zopet spraviti vase, kar ti je škodovalo? Pes, ki se vrne k lastnemu izbljuvku, in svinja, ki se je skopala, da se gre valjat v blato (2 Pt 2,22). Niti nespametne živali in seleče se ptice se ne ujamejo več v iste zanke in mreže.

2. Ali se bojiš, da bo Furijev rod izumrl, če tvoj oče ne dobi od tebe vnučka, ki bi mu lazil po prsih in ga mazal po tilniku s svojim blatom? So vse, ki so se omožile, dobile otroke? In če so se jim otroci rodili, ali so bili svojemu rodu v čast? Ali je Ciceronov sin razodeval zgovornost svojega očeta? Ali je vaša Kornelija, ki je vzor čistosti in rodovitnosti hkrati, uživala veselje, ker je rodila svoja Grakha?4

3. Smešno je z gotovostjo pričakovati, kar vidiš, da mnogi nimajo ali da so izgubili, če so imeli. Komu boš zapustila toliko bogastva? Kristusu, ki ne more umreti. Koga boš imela za dediča? Istega, ki ga boš imela za Gospoda. Oče bo žalosten, Kristus pa vesel; rodbina bo žalovala, toda angeli se bodo veselili. Naj stori oče s svojim imetjem, kar hoče; ti nisi last njega, ki si se mu rodila, marveč njega, ki si se mu prerodila in ki te je drago odkupil s svojo krvjo (prim. 1 Kor 6,20).

5.

l. Varuj se dojilj in strežnic in podobnih vinskih bitij, ki hočejo nasititi svoj želodec s tvojo kožo. Ne svetujejo ti, kar je tebi v prid, marveč, kar je njim, in pogosto govore:

Ali boš v dolgi mladosti samevala in žalovala
brez otrok, brez sladke radosti, ki daje jo Venus?
5

2. Kjer je sveta čistost, tam je zmernost; kjer je zmernost, tam služinčad nima dobička. Česar ne izmaknejo, menijo, da se je izmaknilo njim; upoštevajo, ne koliko ima, komur vzamejo, marveč, koliko dobijo. Kjerkoli zagledajo kristjana, se jim takoj porodi poulična psovka: Grk - slepar! Ti sejejo najgrša obrekovanja; in kar je od njih prišlo, se hlinijo, da so zvedeli od drugih, čeprav so si sami to izmislili in napihnili. Na dan pride lažniva govorica; gre v družbo matron in ko jo s svojimi jeziki premlatijo, se razširi po pokrajinah. Poglej jih! Z divjimi pogledi, pobarvanimi lici, kačjimi kretnjami in brušenimi zobmi besnijo in psujejo kristjane. Gospa,

... ki ji škrlatni plašč visi na ramah, nekaj žaltavega razlaga z hohnjavim glasom in jecljajoče, ker se ji jeziček zadeva ob zobovje.6

Ves zbor soglasno odpeva, vsi sedeži lajajo. Z njimi vred se oglašajo ljudje našega stanu, taki, ki jih drugi glodajo in ki sami druge glodajo, proti nam gostobesedni, zase nemi, kakor da so kaj drugega ko menihi in kakor da ne pade vse, kar se govori zoper menihe, na klerike, ki so očetje menihov. Škoda črede je sramota pastirja, kakor tudi po drugi strani zasluži hvalo menih, ki spoštuje Kristusove duhovnike in ne manjša ugleda stanu, po katerem je postal kristjan.

6.

1. To sem ti povedal, hči v Kristusu, ker ne dvomim o tvojem trdnem sklepu - kajti nikoli ne bi terjala spodbudnega pisma, če bi omahovala glede tega, ali je monogamija7 boljša - pač pa zaradi tega, da bi poznala hudobnost svojih služabnikov, ki te ponujajo naprodaj, in spletke sorodnikov in blago mišljeno zmoto svojega očeta. Njemu sicer priznavam, da te ljubi, toda ne priznavam, da te razsodno ljubi, in z apostolom pravim: Spričujem jim, da imajo gorečnost za Boga, toda ne po razsodnosti (Rim 10,2).

2. Rajši posnemaj - to bom namreč velikokrat ponavljal - svojo sveto mater. Kolikorkrat se je spomnim, mi pride na misel njena gorečnost za Kristusa, strogi post, miloščina za reveže, uslužnost do božjih služabnikov, ponižnost v obleki in mišljenju ter njena v vseh rečeh pretehtana beseda.

3. Tvoj oče, ki ga spoštljivo imenujem - ne ker je konzular in patricij, marveč ker je kristjan - naj uresniči svoje ime8 in se veseli, da je zarodil hčer Kristusu, ne svetu. Naj rajši žaluje, da si zastonj izgubila devištvo in ostala brez sadu zakona. Kje je mož, ki ti ga je dal? Čeprav bi bil ljubezniv, čeprav bi bil dober, bi smrt vse ugrabila in konec bi pretrgal meseno vez.

4. Pograbi, prosim, priložnost in iz nuje naredi krepost! Pri kristjanih gre ne za začetek, marveč za konec. Pavel je slabo začel, pa dobro končal. Judov začetek je bil vreden hvale, toda konec je bil zaradi izdajstva preklet. Beri Ezekiela: Pravica ne bo rešila pravičnega, katerikoli dan bo grešil. In hudobija hudobnemu ne bo škodovala, katerikoli dan se bo obrnil od svoje hudobije (Ezk 33,12).

5. To je Jakobova lestev, po kateri hodijo angeli gor in dol, na kateri sloni Gospod, proži upehanim roko in trudnim korakom tistih, ki lezejo kvišku, s pogledom nase daje trdnost. Kakor pa noče smrti grešnika, marveč da se spreobrne in živi, tako sovraži mlačne in se mu naglo pristudjo (Ezk 33,11). Komur se več odpusti, bolj ljubi (prim. Lk 7,47).

7.

1. Nečistnica v evangeliju se je rešila, ker je bila krščena z lastnimi solzami in je s svojimi lasmi, s katerimi je prej marsikoga zapeljala, brisala Gospodu noge (Lk 7,36-50). Ni imela ne nabranih avbic ne škripajočih čeveljčkov ne temnih potez okrog oči.9 Kolikor grša, toliko lepša. Kaj ima na obrazu kristjane opraviti škrlatni prah in svinčena bel? Ena dela lažnivo rdečico lic in ustnic, drugo lažnivo belino obraza in vratu, užiga mladeniče, neti slo, razodeva nečisto srce.

2. Kako more jokati nad svojimi grehi ženska, ki s solzami razkrije svojo kožo10 in zareže brazde po obrazu? To ni Gospodov nakit; to je antikristova krinka. Kako se more z zaupanjem ozreti proti nebesom, ko je stvarnik ne bo spoznal? Brez uspeha se dela mlado in laže dekliško dobo. Vdovi, ki nima več moža, da bi mu ugajala, in je po apostolovi besedi res vdova (1 Tim 5,3), ni treba nič drugega, kakor da ostane stanovitna.

3. Spominja se prejšnjih naslad, ve, kaj je izgubila, kaj je uživala. Ognjene hudičeve puščice je treba pogasiti s hladnim postom in bedenjem. Moramo ali govoriti, kakor pristoja naši obleki, ali se oblačiti, kakor govorimo. Čemu naj kaj drugega oznanjamo in kaj drugega kažemo v dejanju? Jezik govori o čistosti, vse telo pa razodeva nesramežljivost.

8.

1. To, kolikor se tiče obleke in lepotičja. Toda vdova, ki živi nasladno, sicer živi, pa je mrtva (1Tim 5,6). Tega ne trdim jaz, marveč apostol. Kaj to pomeni: Živi sicer, pa je mrtva? Nevednim se zdi, da živi in ni po grehu mrtva, toda za Kristusa, ki mu tudi skrite reči ne uidejo, je mrtva.

2. Duša, ki greši, bo umrla (Ezk 18,4). Grehi nekaterih ljudi so že prej očitni in gredo pred njimi v sodbo, pri drugih pa so vidni šele pozneje. Podobno so že prej očitna tudi dobra dela, a tudi tista, ki niso takšna, se ne morejo skriti (1 Tim 5,24-25). Smisel pa je tale: Nekateri grešijo tako predrzno in očitno, da takoj, ko jih vidiš, veš, da so grešniki. Druge pa, ki zvito prikrivajo svoje grehe, spoznamo šele, če vidimo njihovo kasnejše življenje.

3. Podobno so tudi dobra dela pri nekaterih očitna, pri drugih pa jih opazimo šele po dolgem občevanju. Čemu naj se torej ponašamo s čistostjo, ki ji ne bo nihče verjel, če nima s seboj spremljevalk in družic, vzdržnosti in zmernosti? Apostol zatira svoje telo in ga daje v sužnost duhu, da ne bi sam prestopal, kar drugim oznanja (prim. 1 Kor 9,27) Ali je lahko mlada ženska, če ji jedi vnemajo telo, brez skrbi za čistost?

9.

1. Ko pa to pravim, ne zametujem jedi, ki jih je Bog ustvaril, da jih hvaležno uživamo, marveč trdim, da so mladeničem in mladenkam netivo počutnosti. Ogenj v Etni, Liparski otoki, Vezuv in Olimp nimajo tako silne vročine v sebi kakor mladi ljudje, če se napijejo vina in jih razgrevajo slastne jedi.

2. Marsikdo premaga lakomnost in jo skupaj z denarnico da stran; obrekljivi jezik poboljšaš s prostovoljnim molkom; telesno lepotičje in gizdava obleka se da zamenjati v eni uri; vsi drugi grehi so zunaj, in kar je zunaj, se lahko zavrže: samo poltenost, ki jo je Bog vsadil v človeka zaradi rojevanja otrok, se razbohoti v pregreho, če gre preko svojih mej in po neki naravni postavi sili k telesni združitvi.

3. Naloga velike kreposti in skrbne čuječnosti je torej, da premagaš, kar si od rojstva: da v mesu ne živiš po mesu, da se vsak dan boriš s seboj in da sovražnika, ki je v tebi skrit, z Argovimi sto očmi - kot pravi bajka - oprezuješ. To je, kar je apostol povedal z drugimi besedami: Vsak greh, ki ga človek stori, je izven telesa, kdor pa nečistuje, greši proti lastnemu telesu (1 Kor 6,18).

4. Zdravniki in tisti, ki so pisali o lastnostih človeškega telesa, zlasti Galen v knjigah Peri hygieinon,11 trdijo, da gori v telesih dečkov in mladeničev ter mož in žena v zreli dobi notranji ogenj in da tej starosti škodujejo jedi, ki množijo vročino, pač pa je zdravju v prid, uživati hladne jedi in pijače; prav tako pa starim ljudem, ki jih muči nahod in mraz, koristijo tople jedi in stara vina.
5. Zaradi tega je tudi Odrešenik dejal: Varujte se, da vaša srca ne bodo obtežena s požrešnostjo in pijanostjo in s skrbmi tega sveta (Lk 21,34). In apostol veleva: Ne opijajte se z vinom, v čemer je razbrzdanost (Ef 5,18). Ni čudno, če je Stvarnik tako mislil glede posode, ki jo je naredil, ko je že komediograf, ki hoče spoznavati in opisovati človeške navade, dejal:

Brez Cerere in Bakha zebe Venero.12

10.

1. Najprej torej uživaj do konca svojih mladih let za pijačo vodo, ki je po svoji naravi hladna, seveda če imaš zdrav želodec. Če pa te bolehnost ovira, sprejmi s Timotejem (Pavlov nasvet): Uporabljaj malo vina zaradi želodca in svojih pogostih slabosti (1 Tim 5,23).

2. Potem pa se ogiblji vseh jedi, ki delajo vročino. Ne govorim samo o mesu, ki o njem izvoljeno orodje13 sodi: Dobro je, vina ne piti in mesa ne jesti (Rim 14,21), ampak tudi med sočivjem se varuj vsega, kar napihuje in otežuje; vedi, da mladim kristjanom nič tako ne koristi kot uživanje zelišč. Zato pravi drugje: Slabotni, naj je zelišča (Rim 14,2). Telesno vročino je treba ohladiti s hladnejšo hrano.14

3. Če so se trije dečki in Daniel hranili s sočivjem, so bili pač dečki in še niso prišli do ponve, v kateri je babilonski kralj starca cvrl sodnika.15 Nam ni za telesno lepoto, ki je na njih poleg izredne božje milosti zasijala zaradi take hrane, marveč za duševno moč, ki premaga slabost mesa.

4. Zaradi tega tudi nekateri, ki želijo živeti čisto, sredi poti obnemorejo, ker menijo, da so zdržni, če se vzdržijo le mesa, želodec pa napolnijo s sočivjem, ki je neškodljivo, če ga zmerno in po malem uživaš. In, da povem, kar mislim, nič ne vname telesa in ne razdraži rodil tako zelo, kakor neprebavljena jed in krčevito riganje.

5. Rajši se ti, moja hči, nekoliko zamerim zaradi nedostojne besede kakor zaradi stvari.16 Karkoli je izvor sle, imej za strup. Zmerna jed in zmeraj lačen želodec je boljši kot tridnevni post; mnogo boljše je, vsak dan pomalem kot pa le redko do sitega jesti. Najboljši je tisti dež, ki počasi pada na zemljo. Ploha in hud naliv razorje njive.

11.

1. Kadar ješ, misli, da bo treba takoj moliti in zatem brati. Določi si število vrstic iz Svetega pisma; to nalogo daruj svojemu Gospodu. Ne daj počitka svojim udom, dokler ne napolniš koščka svojega srca s to prejo.17 Za Svetim pismom prebiraj spise učenih mož, takih seveda, ki je njih pravovernost znana. Ni ti treba iskati zlata v blatu; za mnogo biserov kupi en biser. Obstoj, kakor pravi Jeremija, na mnogih potih (prim. Jer 6,16), da prideš na pot, ki vodi k Očetu.

2. Ljubezen do lepotičja in draguljev in svilenih oblek prenesi na znanje Svetega pisma. Pojdi v obljubljeno deželo, kjer se cedi mleko in med. Uživaj pšenični kruh in olje; oblači se z Jožefom v pisana oblačila; kakor Jeruzalem si prebodi ušesa (Prim. 2 Mz 21,6; 5 Mz 15,17) z božjo besedo, da bodo na njih visela dragocena zrna nove setve. Imaš svetega Eksuperija,18 moža preizkušene starosti in vere, ki naj te s svojimi opomini pogosto poučuje.

12.

1. Pridobivaj si prijateljev s krivičnim mamonom, da te sprejmejo v večna bivališča (prim. Lk 16,9). Tistim dajaj svoje bogastvo, ki ne jedo fazanov, marveč navaden kruh, ki prežene lakoto, pa ne zbudi sle. Imej srce za ubožca in siromaka (Ps 40,1).

2. Vsakemu, kdor te poprosi, daj, zlasti pa svojim domačim po veri (prim. Gal 6,10): nage oblači, lačnim dajaj jesti, bolnike obiskuj. Kolikokrat iztegneš roko, misli na Kristusa. Varuj se, da ne boš množila tujega bogastva, ko tvoj Gospod prosi vbogajme.

13.

l. Ogibaj se družbe mladih mož. Pomazanih in umetno počesanih gobezdal naj streha tvoje hiše ne vidi. Pevca naženi kot škodljivca; harfistke in citrarke, in kar je takega hudičevega zbora, vrzi kakor smrtonosen sirenski spev iz svoje hiše. Ne hodi pogosto v javnost in ne daj se spremljati od krdela skopljencev in prenašati kakor lahkoživa vdova. Grda razvada je, da slabotni spol in nezrela mladost zlorablja svojo svobodo in ima za dovoljeno, kar se ji ljubi.

2. Vse je sicer dovoljeno, a ni vse koristno (1 Kor 6,12). Naj ne hodi s teboj kot privesek ne skodran oskrbnik ne zal bratranec ne belo napudran in rdeče pobarvan spremljevalec. Pogosto se da presoditi značaj gospodaric po vedenju dekel. Išči družbo svetih devic in vdov, in če pride potreba, da se pogovarjaš z moškimi, ne odklanjaj prič in se pogovarjaj le tako zaupno, da se ne zmedeš in ne zardiš, če kdo pride. Zrcalo duha je obraz in molčeče oči izdajajo srčne skrivnosti.

3. Nedavno smo videli nekega nesramneža, kako je krožil po vsem orientu. Trušč, starost, lišp, obleka, vedenje, neizbrana druščina, slastne pojedine in kraljevsko razkošje - vse je bilo tako, kakor da se gosti Neron in Sardanapal.19 Rana drugih bodi nam svarilo. Če je brezbožnik tepen, se nespametnež zmodri (Prg 19,25). Sveta ljubezen ne pozna nepotrpežljivosti. Prazna govorica kmalu utihne in poznejše življenje sodi o prejšnjem.

4. Ni mogoče, da bi šel kdo skozi to življenje, ne da bi ga ljudje ogrizli; hudobnežem je tolažba, da dobre obrekujejo, ker menijo, da število grešnikov manjša velikost grehov. Vendar pa ogenj v slami naglo ugasne in visok plamen se polagoma poleže, če ni netiva. Če je lani govorica lagala ali če je raznašala resnico: naj preneha greh, pa bo prenehala tudi govorica.

5. To pravim ne iz strahu, da je glede tebe kaj narobe, marveč, ker me iz ljubezni skrbi, čeprav je vse varno. O, da bi videla svojo sestro,20 in bi mogla vpričo sebe slišati besedo iz njenih svetih ust, bi našla močnega duha v majhnem telesu;21 slišala bi, kako vsi zakladi Stare in Nove zaveze žare iz njenega srca. Post ji je igrača, molitev zabava. V rokah drži bobenček kakor Marija, in ker je faraon utonil, začenja kot prva v zboru devic: Pojmo Gospodu, zakaj slavno se je poveličal: konja in jezdeca je vrgel v morje (2 Mz 15,20-21).

6. Take pevke vadi za Kristusa, take harfistke vzgaja za Odrešenika. Tako preživlja dan, tako preživlja noč; pripravljeno ima olje za svetilke in pričakuje ženina. Posnemaj torej še ti svojo sorodnico! Naj ima Rim, kar ima Betlehem, ki je vse manjši od rimskega mesta.

14.

1. Bogata si, lahko daješ revežem, česar jim je treba za življenje. Kar je prej služilo razkošju, naj potroši krepost; žena, ki se ne misli več možiti, naj se ne boji pomanjkanja. Odkupuj device, ki jih boš vodila kralju v hišo. Sprejemaj vdove ter jih kakor vijolice vpletaj med deviške lilije in mučeniške rože; v zahvalo za trnjevo krono, v kateri je Kristus nosil grehe sveta, spletaj take kite!

2. Veseli naj se in naj ti pomaga tvoj plemeniti oče; naj se uči pri hčeri, česar se je bil učil pri ženi. Glava mu je že osivela, kolena se tresejo, zobje izpadajo, po nelepem čelu čas reže brazde,22 smrt čaka pred vrati, grob je blizu: hočemo ali nočemo, stari smo. Vsak naj si preskrbi živež, ki je potreben za dolgo pot. S seboj naj vzame, kar bo nerad pustil, ali pravzaprav pred seboj naj pošlje v nebesa, kar mu bo požrla zemlja, če ne bo dal na varno.

15.

1. Nekatere mlade vdove so se obrnile za satanom, ko so se iz počutnosti obrnile od Kristusa (prim. 1 Tim 5,15.11), in navadno opravičujejo svojo pohoto, češ: "Moje skromno imetje vsak dan kopni; dediščina mojih prednikov se zapravlja; sluga je nespoštljivo z menoj govoril; dekla me ne mara poslušati. Kdo bo vodil moje pravde? Kdo se bo pogajal za zemljiško najemnino? Kdo bo poučeval moje otroke, kdo strahoval mojo služinčad?

2. In to - fej! - je pretveza, da se zopet poroče, kar bi moralo preprečiti možitev, četudi bi ne bilo drugih vzrokov. Mati pripelje svojim otrokom v hišo ne rednika, ampak sovražnika, ne očeta, ampak krutega gospodarja. Od sle razvneta ne misli na sad svojega telesa in med svojimi malčki, ki se svoje revščine še ne zavedajo in je med njimi nedavno žalovala, se lepotiči kot nova nevesta. Kaj govoriš o skrbi za imetje, kaj o svojeglavi služinčadi! Priznaj svojo sramoto! Nobena moža ne vzame zato, da ne bi potem pri možu spala. Če pa je res ne žene sla, kakšna prevelika blaznost je to, če proda čistost kakor vlačuga, da bi pomnožila bogastvo, in če zaradi malo vrednega in minljivega imetja omadežuje sramežljivo spodobnost, ki je dragocena in večne vrednosti?

3. Če imaš otroke, kaj še koprniš po možitvi? Če jih nimaš, zakaj te ni strah nerodovitnosti, ki ti je znana, in daješ negotovi reči prednost pred gotovo čistostjo? Zdaj se ti piše ženitovanjsko pismo, da te bodo prav prav kmalu silili, da naredi oporoko. Mož se bo hlinil bolnega, in kar bi želel, da bi ti na smrtni postelji naredila, bo naredil on, ki bo hotel še živeti.23 Če pa boš morda z drugim možem imela otroke, se bo razvnel domač prepir in boj v hiši. Ne boš smela ljubiti svojih otrok, ne enako ljubeznivo pogledati nje, ki si jih rodila. Skrivaj jim boš dajala jesti; (drugi mož) bo rajnega sovražil, in če ne boš tudi ti sovražila otrok, bo jasno, da še ljubiš njihovega očeta.

4. Če te pa vzame vdovec, ki ima otroke prvega zakona, bodo z vsemi komediografi in mimografi24 in znanimi zbadljivkami retorjev vpili nad prekruto mačeho, četudi te bo sama ljubeznivost. Če bo tvoj pastorek zbolel in ga bo glava bolela, bodo kričali, da si mu zavdala. Če mu ne boš dala jesti, bodo kričali, da nimaš srca, če pa mu boš dala, bodo govorili, da si slabo ravnala. Prosim te, kaj ima drugi zakon tako dobrega, da bi utegnilo odtehtati te zoprnosti?

16.

1. Ali hočemo vedeti, kakšne naj bodo vdove? Berimo evangelij po Luku! "Bila je," pravi, "neka prerokinja Ana, hči Fanuelova iz Aserjevega rodu" (Lk 2,36). Ana pomeni "milost"; Aser pa je v našem jeziku "blagor" ali "bogastvo". Ker je torej od svoje mladosti do štiriinosemdesetih let nosila breme vdovstva in ni zapuščala božjega templja, ampak se noč in dan postila in molila, je zaslužila duhovno milost in ime hčere božjega obličja in bila po pradedih blažena in bogata.

2. Spomnimo se vdove v Sarepti, ki je najprej utešila Elijevo lakoto, ne misleč na svojo rešitev in rešitev svojih otrok, tako da je bila pripravljena še tisto noč s sinom vred umreti in rajši priti ob življenje kot ob zasluženje miloščine; s prgiščem moke si je pripravila seme za Gospodovo žetev. Moko je vsejala in oljni vrč je zrastel. V Judeji ni bilo žita, zakaj pšenično zrno je tamkaj umrlo, pri poganski vdovi pa je teklo olje v potokih.

3. V Juditini knjigi - seveda, če jo kdo hoče priznati25 - beremo o vdovi, ki je od posta shujšala in bila v grdi žalni obleki, da ni obžalovala moževe smrti, marveč da je na telesu umazana hrepenela po (nebeškem) ženinu. Gledam njeno roko, oboroženo z mečem, krvavo desnico, vidim Holofernovo glavo, ki jo nese iz sovražnega tabora! Ženska je premagala moške, čistost je obglavila slo; nato je naglo zamenjala obleko in si zopet nadela zmagovito žalno oblačilo, čistejše kakor katerokoli svetno prazniško.

17.

1. Nekateri štejejo iz nevednosti Deboro med vdove in imajo vojskovodjo Baraka za njenega sina, čeprav Sveto pismo drugače pripoveduje. Mi jo zategadelj imenujemo, ker je bila prerokinja in se prišteva vrsti sodnikov. In ker je mogla reči: "Kako sladke so tvoje besede mojemu grlu, bolj kot med in satovje mojim ustom" (Ps 118,103), je dobila ime čebele. Pasla se je na cvetju Svetega pisma, oblita s prijetnim vonjem Svetega Duha, in s preroškimi usti zbirala sladke ambrozijske sokove.

2. Noema, kar po grško pomeni parakeklemene, mi bi lahko rekli "potolažena", je po smrti moža in sinov v tujini, prinesla čistost nazaj domov; in hraneč se s tem živežem je obdržala pri sebi svojo moabsko snaho, da se je izpolnila Izaijeva napoved: "Pošlji, Gospod, jagnje, gospodovalca zemlje, iz Petre v puščavi k hribu sionske hčere" (Iz 16,1).

3. Prihajam do vdove v evangeliju, uboge vdove, bogatejše od vsega izraelskega ljudstva, ki je vzela gorčično zrno in zamesila kvas v tri mere moke, to je, izpoved Očeta in Sina pomešala z milostjo Svetega Duha in vrgla dva novčiča v zakladnico.

4. Kar je imela premoženja, in vse svoje bogastvo iz obeh zavez je darovala veri. To sta dva serafa, ki Trojico trikrat slavita in sta skrita v zakladih cerkve. Zato žerjavica, ki jo primeš s kleščami obeh zavez, očiščuje grešnikove ustnice.

18.

1. Kaj ponavljam stare reči in zajemljem kreposti žena iz knjig? Saj jih moreš v Rimu, kjer živiš, mnogo videti z lastnimi očmi, njih zglede posnemaj. Da ne bom zbudil videza laskanja, če bi jih zapovrstjo našteval, ti je dovolj sveta Marcela, ki svojemu rodu prikladno spominja na marsikaj v evangeliju.

2. Ana je sedem let po svojem devištvu preživela z možem, ta pa sedem mesecev; ona je pričakovala Kristusov prihod, ta se ga je trdno oklenila, ko ga je našla; ona je opevala jokajoče dete, ta oznanja njegovo zmago; ona je o njem pravila vsem, ki so pričakovali Izraelovo odrešenje, ta pa z odrešenimi kliče pogane: "Brat ne reši, mar reši človek?" (Ps 48, 8) in iz drugega psalma: "Človek je bil rojen v njem26 in Najvišji sam ga je utrdil" (Ps 86,5).

3. Vem, da sem nekako pred dvema letoma izdal knjigi zoper Joviniana;27 v njih sem ugovore, povzete iz mest, kjer apostol dovoljuje drugi zakon, z ugledom Svetega pisma zavrnil. Ni torej treba iste reči znova pisati, ker moreš tam posneti, kar sem pisal. Samo na to te hočem opomniti, da ne bom šel preko meja pisma: Vsak dan pomisli, da boš umrla, pa ti nikoli ne bo prišla na misel druga možitev.



Na prvo stran.














OPOMBE

1. L. Furij Kamil je leta 396 pr. Kr. po desetletnem obleganju premagal Veje in izbojeval mnogo drugih zmag. V izročilih o njem je mnogo legendarnega.

2. Horacij, Ep. II,3,94)

3. S sovražnostjo in obrekovanjem skušajo hudobneži prevpiti vest, ki se ravno vzbuja.

4. Kornelija, mlajša hči P. Kornelija Scipiona Afričana St. je bila žena Tiberija Sempronija Grakha in mati obeh slavnih ljudskih tribunov Gaja in Tiberija. Vaša Kornelija pravi Hieronim Furiji, ker je bila Furija svakinja Pavline rajne hčere Blezile, Pavla pa potomka Grakhov. Kornelija ni uživala veselja, da je bila mati Grakhov, ker sta oba ljudska tribuna umrla nasilne smrti.

5. Vergilij, Eneida IV,32.33.

6. Perzij , Sat. I, 32.33.35. A. Perzij Flak (34-62) je bil zelo čislan satirik.

7. enkratni zakon

8. Očetu je bilo ime Laetus (Veselko). To namiguje Hieronim: Pater tuus ... impleat nomen suum. Laetetur filiam genuisse Christo ... Mogoča je pa tudi druga razlaga, da misli Hieronim na ime kristjan in pravi, naj oče to ime spolni in se veseli, da je Kristusu rodil hčer.

9. Ličenje s temnim barvilom (stibium, prežgan antimon).

10. Solza izpere s kože umetno barvo.

11. Kaj koristi zdravju. Galen (129-199), slaven zdravnik in zelo plodovit medicinski pisatelj. Po naslovu je znanih okoli 250 njegovih spisov.

12. Terencij, Evnuh 732.

13. Pavel.

14. To je s hrano, ki ne daje toliko vročine.

15. Jer 29,22. Smisel tega stavka je: Če so trije dečki in Daniel uživali sočivje, torej krepkejšo hrano, so bili pač še dečki, v katerih se še ni vnemala poltenost. Besede (Jer 29,22) spravlja Hieronim v zvezo z Dan 13,5-20: Babilonski kralj cvre starca sodnika v ponvi = hudič zbuja v starcih sodnikih meseno poželenje.

16. Kakor s tem, da ne bi povedal vse resnice.

17. Žene, ki so predle, so prejo z vretenca zvijale v klopčiče in polagale v košarico v naročju. Prim. pismo 101, 10.

18. Eksuperij, škof v Tolosi (Toulouse), umrl po letu 410. Hieronim mu je leta 406 posvetil razlago Zaharijeve knjige in leta 411 Rustiku hvalil njegovo radodarnost (pismo 125, 20<>/a). Preden je postal škof, je živel v Rimu.

19. Na kaj meri Hieronim, ni znano. Razkošnost asirskega kralja Sardanapala (Asurbanipal, 668-626) je bila pri starih kar v pregovoru.

20. Namreč Evstohijo, ki je bila s Furijo v svaštvu.

21. Hieronimu je na misli Vergilijev verz o čebelah: Ingentes animos angusto in pectore versant (Georgike IV, 83).

22. Vergilij, Eneida VII,417

23. Med razlogi, ki naj bi bogato vdovo Furijo odvrnili od druge možitve, navaja Hieronim tudi zvijačo, ki jo mož utegne porabiti, da izvabi od nje oporoko sebi v prid. Naredi se bolnega - napravi oporoko in postavi ženo za dedinjo svojega (skromnega) imetja. Spričo take velikodušnosti mora tudi žena napraviti oporoko in zapisati svoje veliko premoženje možu, ki upa, da bo še dolgo živel in svojo ženo za veliko let preživel.

24. Pisatelji komedij in mimov.

25. Hieronim je glede starozaveznega kanona svoje mišljenje menjal. Sprva, ko je imel aleksandrijski grški prevod (LXX) za inspiriran, je tudi devterokanonične knjige prav tako cenil kakor protokanonične. Kasneje pa devterokanoničnim knjigam ni več priznaval kanoničnosti in inspiracije.

26. Jeruzalemu.

27. Knjigi zoper "krščanskega Epikura" Joviniana (Adversus Iovinianum libri II) je Hieronim napisal leta 393.