Pismo 53
Pavlinu
Na naslovnico


prevod Franca Ksaverja Lukmana priredila Edi Strouhal in Ignac Navernik,
študenta patrologije III. letnika Teološke fakultete 2000/01

Domenico Ghirlandaio, Sv. Hieronim  v celici pri delu, 1480, freska v cerkvi
vseh svetih v Firencah.

UVOD V PISMO


Hieronimova pisma se po vsebini delijo na: znanstvena, didaktična, polemična in eksegetska. Triinpetdeseto pismo se po kraju kjer je pismo nastalo, teje med betlehemska pisma. Pismo je namenil prezbiterju Pavlinu (rojen verjetno l. 353 v Burdigali (Bordeaux)), ki ga je leta 394 ali 394 barcelonski škof posvetil v duhovnika. Slednji je pozneje šel v Nolo (pokrajina Kampanija), kjer je l. 409 postal škof.

Pismo 53 je nastalo kot odgovor na pismo, ki ga je l. 395 Pavlin poslal Hieronimu po nekem Ambroziju, ki je romal v Sveto deželo. V tem sporočilu, ki ni ohranjeno, Pavlin izraža željo, da bi tudi on rad začel razlagati Sveto pismo. Hieronim ga opozarja na težave, ki jih razlagalec mora poznati in premagati, ter mu svetuje, da mora ob njegovem preučevanju imeti vodiča. Svetega pisma ne more razlagati sam od sebe, sicer lahko pride do napačne razlage. Klasična izobrazba, ki jo ima, pa ne zadostuje za tako zahtevno delo. Zato mu pravi: "Nočem biti za učitelja, ponujam se zgolj za spremljevalca" (prim. 10,2). Po pismu mu podaja obsežen pregled svetopisemskih knjig. S tem ga ne odvrača od njegovega načrta. Iz pisma se da opaziti Hieromova prijaznost ter spotovanje, ki ga ima do Pavlina in njegovega sloga. S Pavlinom ga je posebej seznanil Evzebij, ki je že nekaj časa s Hieronimom v Sveti deželi. Vabi ga, naj bi priel k njemu in bi tako skupaj sodelovala pri raziskavi Svetega pisma (prim. 11,1). Svetuje mu, naj se ne bi dolgo obotavljal ter naj bi imetje prodal, če je treba tudi po nizki ceni (prim. 11,3). Sprejel ga bo z veseljem in z odprtimi rokami.


BESEDILO PISMA

1.

1. Brat Ambrozij,1 ki mi je izročil tvoja darila, mi je prinesel tudi ljubeznivo pismo, ki že ob začetku najinih prijateljskih stikov daje jamstvo preizkušenega in trajnega prijateljstva. Kajti pravo in s Kristusovo vezjo povezano prijateljstvo je tisto, ki ga ne druži gospodarska korist, ne zgolj telesna pričujočnost, ne hinavsko in priliznjeno hvalisanje, marveč božji strah in preučevanje božjih pisem.2

2. V starih zgodbah beremo o marsikom, da je obiskal pokrajine, šel med neznana ljudstva, jadral čez morje, da bi na lastne oči spoznal ljudi, ki jih je že poznal iz knjig. Tako je Pitagora3 obiskal memfiške svečenike, Platon4 je z velikim trudom potoval v Egipt k Arhitrasu iz Tarenta5 in v del Indije, ki so ga nekdaj imenovali Velika Grčija; on, ki je bil v Atenah učitelj in veljak in katerega nauk so se učili v gimnazijih akademije, je šel na pot kot učenec in se rajši ponižno učil tujega, kakor da bi predrzno vsiljeval svoje.

3. Ko je bil po vsem svetu za petami znanostim, so ga ujeli gusarji in ga prodali; prišel je pod oblast krutega sicilskega trinoga Dionizija, bil ujet, zvezan in zasužnjen; toda ker je bil modrijan, je bil večji od tistega, ki ga je kupil. K Titu Liviju,6 ki mu beseda teče kakor studenec mleka, je prišel, tako beremo, od skrajnih mej sveta neki Gadičan;7 sem ga ni privabil Rim, ki bi ga bil prišel gledat, pač pa slavno ime enega moža. Takrat je doživel čudo, od vekov nezaslišano in omembe vredno, da je tujec prišel v Rim in hotel videti nekaj drugega kot Rim.8

4. Apolonij,9 ki je bil ali čarovnik, kakor govorijo mnogi, ali modrijan, kakor govorijo pitagorejci, je šel k Perzijcem, prepotoval Kavkaz, dežele Albancev,10 Skitov,11, Masagetov in prišel v bogata kraljestva Indije; naposled je prebrodil široko reko Fizon12 in prispel med brahmane,13 da bi poslušal Hiarka, ki je sedel na zlatem prestolu in pil iz Tantalovega studenca,14 ki je vpričo maloštevilnih učencev razpravljal o naravi, o nraveh in o kroženju zvezd. Od tam se je skozi pokrajine Elamcev,15 Babiloncev,16 Kaldejcev,17, Medov,18 Asircev,19, Partov,20 Sircev,21 Feničanov,22 Arabcev in Palestincev23 vrnil v Aleksandrijo, ter potoval v Etiopijo gledat gimnosofiste in slavno sončno uro na pesku. Ta mož je povsod našel kaj, česar se je učil; tako je zmeraj napredoval in se zmeraj izpopolnjeval.

2.

1. Kaj govorim o teh svetovljanih?24 Saj je apostol Pavel, izvoljeno orodje in učitelj poganov, ki je v zavesti, da nosi v sebi tako vzvišenega gosta, rekel: "V meni živi Kristus" (2 Kor 13,3), potoval v Damask in Arabijo ter šel nato v Jeruzalem, da bi obiskal Petra in ostal pri njem petnajst dni (prim. Gal 1,17-18).25 S skrivnostnima številoma sedem in osem, naj bi se pripravil bodoči pridigar med pogani. Po štirinajstih letih je vzel s seboj Barnaba in Tita ter apostolom pojasnil, kako oznanja evangelij, da bi tekel ali da ne bi tekel zaman (prim. Gal 2,1-2).

2. Živa beseda ima skrivnostno moč in krepkeje zveni ko teče iz učiteljevih ust v učenčeva ušesa.26 To je potrdil tudi Ajshin,27 ko je živel v pregnanstvu na Rodosu. Prebirali so mu Demostenov28 govor proti njemu, ter ga vsi občudovali in hvalili. Tedaj je vzdihnil: "Ko bi slišali beštijo samo, kako je svoje besede rjovela!"

3.

1. Tega ne pravim, kot da bi jaz vedel kaj takega, česar bi se ti mogel ali hotel učiti, marveč zato, ker je tvoja vnema in ukaželjnost vredna priznanja sama po sebi, tudi brez mene. Sprejemljiv duh zasluži hvalo tudi brez učitelja. Pomembno je to, kaj iščeš, ne to, kaj najdeš. Mehki in voljni vosek je dyamei29 že vse karkoli more biti, četudi ga ne gnete umetnikova ali podobarjeva roka.

2. Apostol Pavel se hvali, da se je pri Gamalielovih30 nogah učil Mojzesove postave in prerokov in je kasneje oborožen z duhovnim orožjem zaupno rekel: "Orožje našega bojevanja ni meseno, ampak ima v Bogu moč, da podira trdnjave. Podiramo razmisleke in vsakršno visokost, ki se dviga proti spoznanju Boga, in vsako misel podvržemo poslušnosti Kristusu. Pripravljeni smo kaznovati vsako neposlušnost, ko se bo vaša poslušnost dopolnila" (2 Kor 10,4-6).

3. Timoteja, ki je bil od maldih nog izobražen v Svetem pismu, podučuje in opominja naj marljivo bere, da ne zanemari milosti, ki mu je bila dana s polaganjem duhovniških rok (prim. 1 Tim 4,14).

4. Titu naroča, naj si poleg drugih vrlin škofa, ki ga na kratko oriše z besedo, pristoji tudi poznanje Svetega pisma: "Trdno se mora držati zanesljive besede, ki je v skladu z naukom. Tako bo zmožen z zdravim poukom spodbujati, nasprotnike pa izpodbijati" (Tit 1,9). Sveta neizobraženost je namreč samo sebi v prid: kolikor spodbuja Kristusovo Cerkev z lepim življenjem, toliko ji škoduje, če se nasprotnikom ne ustavlja.

5. Prerok Malahija, pravzaprav Gospod po Malahiju, pravi: "Vprašaj vendar duhovnike o postavi" (Ag 2,11),31 tako je duhovnik dolžan odgovoriti, če ga vprašaš kaj glede postave. In v Devteronomiju32 beremo: "Vprašaj očeta in povedal ti bo, svoje starce in razložili ti bodo" (5 Mz 32,7b). V 118. psalmu je zapisano: "Pesmi so mi postali tvoji zakoni v hiši mojega popotovanja" (Ps 119,54).33 V opisu parvičnega, ki ga David primerja drevesu življenja v raju, je med drugimi vrlinami tudi ta: "Veselí se v Gospodovi postavi in premišljuje njegovo postavo podnevi in ponoči" (Ps 1,2). Na koncu svete prikazni pravi Danijel, da se pravični svetijo kakor zvezde in razumni, učeni, kakor obok neba (prim. Dan 12,3).

6. Poglej kakšen razloček med pravično neizobraženostjo in učeno pravičnostjo! Ene primerja z zvezdami, druge z nebesom. Po hebrejskem besedilu bi se lahko razumelo, da je v obeh primerih ogovora o izobraženih, kajti tam beremo: "Razumni se bodo lesketali kakor sijaj neba. Ti, ki so mnoge pripeljali do pravičnosti, pa bodo kakor zvezde za vso večnost" (Dan 12,3).34

7. Zakaj Pavel sebe imenuje "izvoljena posoda"? Ker je zakladnica postave in shramba Svetega pisma. Farizeji se čudijo Gospodovemu znanju in čudijo tudi Petru in Janezu, kako znata Sveto pismo, čeprav se nista učila vednosti. Kar namreč enim da vaja in vsakdanje premišljevanje postave, je njima navdahnil Sveti Duh in bila sta theodidaktoi,35 kakor je zapisano. Odrešenik je dopolnil dvanajst let in je spraševal starce v templju; pravzaprav jih je učil, ko jih je razumno spraševal.

4.

1. Morda porečemo, da je bil Peter neizobražen, Janez neizobražen? Oba sta smela reči: "Čeprav sem v besedi šibek, pa nisem šibek v spoznanju" (2 Kor 11,6). Janez neizobražen, neuk ribič? Od kod pa mu potem beseda: "V začetku je bila Beseda in Beseda je bila pri Bogu in Beseda je bila Bog" (Jn 1,1)? Kajti logos ima v grščini mnogo pomenov; pomeni "besedo", "razum", "preudarek", "vzrok" stvari, po katerem je sleherna stvar, ki obstaja. Mi vse to prav razumemo.

2. Platon tega ni vedel, zgovornemu Demostenu to ni bilo znano. dejal je: "Uničil bom modrost modrih, razumnost razumnih bom zavrgel" (Iz 29,14; 1 Kor 1,19). Prava modrost uniči lažno modrost. In čeravno je v oznanjevanju križa nespamet, Pavel govori: "... pa vendar oznanjamo modrost, in sicer med popolnimi! Toda ne modrosti tega sveta, tudi ne modrosti voditeljev tega sveta. Ti minevajo. Mi oznanjamo božjo modrost v skrivnosti, tisto prikrito, ki jo je Bog pred veki vnaprej določil za naše veličastvo" (1 Kor 2,6-7).

3. Božja modrost je Kristus, kajti Kristus je bil božja moč in božja modrost (prim. 1 Kor 1,24). Ta modrost je v tajnosti skrita; od nje dobi tudi deveti psalm naslov "Za skrivnost Sina", ki so v njem skriti vsi zakladi modrosti in vednosti (prim. Kol 2,3). On, ki je bil v tajnosti skrit, je bil pred veki vnaprej določen, namreč vnaprej določen in upodobljen v postavi in prerokih. Zato so se preroki imenovali tudi vidci, ker so videli njega, ki ga drugi niso.

4. Abraham36 je videl njegov dan in se vzradostil (prim. Jn 8,56). Ezekijelu37 so se odprla nebesa, ki so bila grešnemu ljudstvu zaprta. David pravi: "Odpri mi oči, da bom gledal čudovita dela tvoje postave" (Ps 119,18). Postava je namreč duhovna in potrebno je, da se razkrije, da jo doumemo in z odgrnjenimi očmi gledamo božjo slavo.

5.

1. V Razodetju se je pokazala knjiga zapečatena s sedmimi pečati. Če bi jo dal brati človeku, ki knjige pozna, bi ta odgovoril: "Ne morem, kajti zapečatena je". Koliko se jih ima danes za učene, pa drže v rokah zapečateno knjigo38 in je ne morejo odpreti, če jim je ne odklene "on, ki ima Davidov ključ: če on odpre, ne bo nihče zaprl, če pa zapre, ne bo nihče odprl" (Raz 3,7).

2. V Apostolskih delih je sveti evnuh, pravzaprav mož,39 kakor ga Sveto pismo imenuje, ko je bral Izaija in ga je Filip vprašal: "Ali razumeš, kaj bereš?" (Apd 8,30), odgovoril: "Kako naj bi razumel, ko me pa nihče ne pouči?" (Apd 8,31).

Jaz, da najprej povem o sebi, nisem bolj svet od dvornika, niti marljivejši. Zapustil je kraljevi dvor, prišel iz Etiopije, to je, od skrajnih krajev sveta, v tempelj; tako je ljubil postavo in božjo vednost, da je celo na vozu bral Sveto pismo. Toda kljub temu, da je držal knjigo v rokah in z duhom sprejemal Gospodove besede, jih z jezikom oblikoval in z ustnicami izgovarjal, ni poznal tistega, ki ga je v knjigi nevede častil.

3. Prišel je Filip in mu pokazal Jezusa, ki je bil skrit v črki. Čudovita učiteljeva moč! Tisto uro je začel verovati, prejel krst, postal veren in svet, iz učenca postane učitelj.40 Več najde v samotnem (prim. Apd 8,2641 studencu Cerkve, kakor v pozlačenem templju sinagoge.

6.

1. To sem na kratko povzel, ker kratko pismo42 ne pusti pisati obširneje, da bi ti spoznal, kako se brez kažipota, ki hodi pred teboj, ne moreš poglobiti v Sveto pismo. Ne govorim o jezikoslovcih, učiteljih govorništva, modroslovja, geometrije, dialektike, glasbe, razlagalcih kroženja zvezd in zdravilstva; njihova znanost je umrljivim ljudem koristna in se deli na tri dele: načela, metodo in izvrševanje.43 Prehajam na navadne obrti, ki se izvršujejo bolj s spretno roko, kakor z glavo. Poljedelci, zidarji, kovači, lesni delavci, izdelovalci volnenih tkanin in drugi, ki izdelujejo razno hišno opremo in druga navadna dela, ne morejo brez učitelja postati to, kar si žele.

"Kar stvar je zdravnikov,

samo zdravnik ti pove, tesar pa ti bruno obteše."44

7.

1. Samo umetnost razlaganja Svetega pisma, si prisvaja kdor si bodi.

"Pesmice zlagamo vsi, če znamo jih ali ne znamo."45

Klepetava starka, bebasti starec, gostobesedni lažni modrijan, vsi, vsi si to umetnost prisvajajo, jo maličijo in učijo, preden so se je učili. Nekateri gubančijo čelo, tehtno govore visoke besede in vpričo babnic modrujejo o Svetem pismu. Drugi, sram jih bodi, se pri ženskah uče, kar potem moške učijo in, da bo mera polna, z gladko, pravzaprav predrzno besedo dopovedujejo drugim, česar sami ne razumejo.

2. Molčim o ljudeh kakršen sem jaz,46 ki so se ukvarjali s posvetnim slovstvom in se nato obrnili k Svetemu pismu: z umetniško sestavljenim govorom čehljajo ušesa in si domišljajo, da je božja postava, karkoli povedo; ne zdi se jim vredno dognati, kaj so mislili preroki, kaj apostoli, temveč podtikajo svoje misli izrekom, ki imajo čisto drug pomen. Menda menijo, da je to odličen, ne pa povsem napačen način poučevanja, da maličijo smisel in silijo Sveto pismo pod svojo voljo, čeprav se upira.

3. Mar nismo brali homerocentonov47 in vergiliocentonov?48 Mar ne bi mogli Marona49 imenovati za kristjana kar brez Kristusa, ker je pisal:

"Vrača devica se že, Saturna se vrača kraljestvo,

zarod že nov nam nebo visoko na zemljo pošilja,"50

in da oče sinu pravi:

"Sin moj, ti moja moč, krepost ti moja edina,"51

in nato Zveličarjeve besede na križu:

"To je poklical v spomin in vztrajal neokrenljivo."52

Otročje je in podobno burkam potujočih komedijantov, če učiš česar ne veš; pravzaprav, da z nevoljo povem, če niti tega ne veš, da nič ne veš.53

8.

1. Zelo jasna je Prva Mojzesova knjiga, v kateri je opisan nastanek sveta, začetek človekega rodu, razdelitev zemlje, zmenjava jezikov in prihod hebrejskega ljudstva v Egipt. Razumljiva je tudi Druga Mojzesova z desetimi nadlogami, z desetimi zapovedmi, z božjo postavo, polno skrivnosti. Na dlani je tretja Mojzesova, kjer vsaka daritev, da, skoraj vsak zlog, Aronova obleka in ves levitski red diha nebeke skrivnosti.

2. Ali Četrta Mojzesova knjiga ne obsega skrivnosti ljudskega tetja, Baalamove prerokbe in dvaintirideset postaj v pučavi? Ali tudi Peta Mojzesova, druga postava in predpodoba evangelijske postave, ne obsega prejnjega tako, da je vendarle vse iz starega prenovljeno? Tako daleč sega Pentatevh.54 Apostol se hvali, da hoče s temi petimi besedami govoriti v Cerkvi (prim. 1 Kor 14,19).55

3. Job, zgled potrpežljivosti, kakne skrivnosti zajema s svojimi besedami! S prozo začne, v verzih nadaljuje, v nevezani besedi končuje.56 Sleherna beseda je polna globokega pomena. Vstajenje mesa, o drugem naj ne govorim, tako napoveduje, da o njem nihče ni jasneje in določneje pisal. Pravi: "Vem, da moj odrešenik živi in da bom poslednji dan vstal iz zemlje. Znova me bo obdala moja koža in bom v svojem mesu gledal Boga. Jaz sam ga bom gledal, moje oči ga bodo zrle in ne kdo drug. To upanje hranim v svojih prsih."(Job 19,26-27).

4. Prihajam k Jezusu, Navejevemu sinu, ki je bil Gospodova predpodoba ne samo po dejanjih, ampak tudi po imenu.57 el je čez Jordan, razdejal sovražna kraljestva, razdelil zmagovitemu ljudstvu deželo in s posameznimi mesti, trgi, gorami, rekami, potoki in mejami, daje opis duhovnega kraljestva Cerkve in nebekega Jeruzalema. Koliko knezov je v knjigi Sodnikov, toliko je predpodob. Moabka Ruta58 izpolnjuje Izaijevo prerokbo: "Poljite jagnjeta vladarju dežele, iz Sele skozi pučavo na goro hčere sionske" (Iz 16,1).

5. Samuelovi knjigi z Élijevo smrtjo59 in Savlovim samomorom60 kažeta na odpravo stare postave in spričujeta v Sadoku in Davidu sveto skrivnost novega duhovnitva in novega kraljestva.61 Malahim, to je Tretja in Četrta knjiga kraljev,62 opisujeta judovsko in izraelsko kraljestvo od Salomona do Jehonija in od Jerobeama, Nebatovega sina63 do Hošea, ki so ga odvedli v Asirijo.64 Če pogleda zgodovino, so besede preproste. Če pa pogleda pomen, ki je v besedah skrit, se pripoveduje, kako majhna je Cerkev in kako jo krivoverci napadajo.

6. Dvanajst prerokov, zgnetenih v eno tesno knjigo, predpodablja vse kaj drugega, kakor se kaže po črkah. Ozej pogosto omenja Efraim,65 Samarijo, Jožefa, Izraela in ženo nečistnico, otroke nečistovanja in preutnico, zaprto v moževi spalnici, ki dolgo sedi kakor vdova in v žalni obleki pričakuje moža, da bi se vrnil.

7. Joel, Batuelov sin, opisuje kako gosenica, brezkrilna in krilata kobilica in rja pustoijo deželo in kako se bo Sveti Duh razlil nad božje hlapce in dekle, ko bo prejnje ljudstvo pokončano. Razlil naj bi se namreč v dvorani na Sionu nad sto dvajset vernikov. Teh sto dvajset, do katerih se lahko pride s setevanjem tevil od ena do petnajst,66 da število petnajstih stopenj, ki jih skrivnostno obsega Psalterij.67

8. Amosa, pastirja in kmeta, ki trga robidnice,68 ki je pritegnila kazni nad grenike in lakoto nad deželo, toda ne lakoto po kruhu in ne žejo po vodi, ampak po božji besedi. Abdija, kar pomeni božji hlapec, grmi proti okrvavljenemu Edomu in proti zemeljskemu človeku.69 Njega, ki je zmeraj sovražil brata Jakoba, prebode z duhovno sulico.

10. Jona, prelepi golob, ki je bil s svojo nesrečo na morju podoba Gospodovega trpljenja, kliče svet k pokori in napoveduje zveličanje poganom pod imenom Niniv. Mihej Moračan, Kristusov sodedič, napoveduje konec razbojnikovi hčeri70 in pripravlja obleganje zoper njo, ker je po licu udarila Izraelovega sodnika. Nahum, tolažnik sveta, opominja krvavo mesto in mu napoveduje, da bo razdejano, potem pa pravi: "Glej na gorah noge veselega oznanjevalca in oznanjevalca miru" (Nah 1,15).

11. Habakuk, hrabri in neupogljivi borilec, stoji na svoji straži in stopa na stolp, da bi videl Kristusa na križu, ter pravi: "Njegovo veličastvo pokriva nebo in njegova hvala napolnjuje zemljo. Svit postaja kakor svetloba, iz njegove roke mu izhajajo žarki, tam je skrivaliče njegovi moči" (Hab 3,3-4).

12. Sofonija, oprezujoči, ki pozna Gospodove skrivnosti, slii vpitje, ki prihaja od ribjih vrat, tuljenje z drugega konca in klanje z gričev. Napoveduje tudi prebivalcem v možnarju, da bodo tulili, ker je umolknilo vse kanaanejsko ljudstvo in so izginili vsi, kateri so bili zakopani v srebro (prim. Sof 1,10-11).71

13. Agej, praznični in veseli, ki v solzah seje, da bo v radosti žel, obnavlja razdejani tempelj in uvaja Boga Očeta, ki takole govori: "Pretresel bom vse narode, prili bodo zakladi vseh narodov in to hio bom napolnil s slavo, govori Gospod nad vojskami" (Ag 2,7).

14. Zaharija, ki se spominja svojega Gospoda, marsikaj prerokuje, gleda Jezusa, oblečenega v umazana oblačila, kamen s sedmimi očesi in zlat svečnik s prav toliko svetilkami, kolikor je bilo očes, in dve oljki na desni in levi strani oljnice (prim. Zah 3,3.9; 4.2); ko se mu prikažejo e konji, rdeči, črni, beli, pisani in razprene efraimske četveroprege ter jeruzalemski konj (prim. Zah 6,2.3; 9,10), napoveduje ubogega kralja in prerokuje, da bo sedel na žrebetu tovornega živinčeta (prim. Zah 9,9).

15. Malahija, zadnji vseh prerokov, odkrito govori, da bo Izrael zavržen in bodo poklicani pogani: "Nimam veselja z vami, govori Gospod nad vojskami, ne ugaja mi daritev iz vaih rok. Kajti od sončnega vzhoda do njegovega zahoda je veliko moje ime med narodi in na vseh krajih se bo v mojemu imenu zažigalo kadilo in se bo darovala čista daritev " (Mal 1, 10-11).

16. Kdo bi mogel doumeti ali razložiti Izaija, Jeremija, Ezekiela, in Daniela? Prvi med njimi, zdi se mi, ne tke prerokbe, marveč evangelij. Drugi govori o mandljevi ibi, zakurjenem loncu od polnočne strani in leopardu, ki zgubi svoje lise (prim. Jer 1,11.13; 13,23), in spleta iz različnih stihov četverno abecedo.72 Tretji, to je Ezekiel, je začetek in konec knjige zavil v tako neumljivost, da Hebrejci teh poglavij z začetkom Prve Mojzsove vred pred tridesetim letom ne berejo. Daniel, ki je zadnji med tirimi velikimi preroki, poznavalec časov in zgodovinar73 vsega sveta, z jasno besedo napoveduje kamen, ki se bo brez rok odtrgal z gore in tako strl vsa kraljestva.

17. David, naš Simonid, Pindar in Alkaj,74 tudi naš Flak, Katul in Seren75 s svojo liro opeva Kristusa in s harfo na deset strun zbuja vstajajočega od mrtvih. Salomon, miroljuben in Gospodov ljubljenec, popravlja nravi, uči, koliko so stvari vredne, povezuje Cerkev in Kristusa ter poje sladko poročno pesem svete zakonske zveze.76

18. Estera,77 predpodoba Cerkve, rei ljudstvo nevarnosti in po usmrtitvi Hamana, ki pomeni krivico,78 poznejim rodovom zapusti veliko gostijo in praznični dan za dedičino (prim. Est 7,10; 9,19). Knjiga Paralipomenon,79 to je posnetek Stare zaveze, je tako pomembna in takna, da bi se osmeil, kdor bi se brez nje drznil trditi, da pozna Sveto pismo. Pri posameznih imenih in besednih zvezah se omenjajo dogodki, ki so jih knjige Kraljev izpustile, in se pojasnjujejo neteta vpraanja evangelija.

19. Ezdra in Nehemija, to je od Gospoda poslani pomočnik in tolažnik, sta stisnjena v eno knjigo; obnovita tempelj, pozidata mestno obzidje; in vsa tista množica ljudstva - ki se vrača domov:80 duhovniki, leviti, Izraelci in prozeliti razdeljeni po rodovih - dela na obzidju in na stolpih. Onadva nekaj tega javno povesta, nekaj pa ohranita kot skrivnost.

9.

1. Glej, ljubezen do Svetega pisma me je prevzela, da sem obseg pisma preveč raztegnil, pa vendar nisem izpolnil tega, kar bi rad. Sliali smo samo, kaj moramo vedeti, kaj želeti, da bi tudi mi lahko pritrdili: "Moja dua kipi v hrepenenju po tvojih sodbah vsak trenutek" (Ps 119,20). Pač pa se nad nami izpolnjuje Sokratov izrek: "Samo to vem, da ne vem".

2. Na kratko se bom dotaknil e Nove zaveze. Matej, Marko, Luka in Janez,81 Gospodova četveroprega in pravi kerubi, to je "množina spoznanja", imajo oči po vsem telesu, žare kot iskre, švigajo kakor bliski, imajo ravne noge, kviku hodeče, na hrbtu perutnice in letijo sem in tja. Držijo se drug drugega, se medsebojno prepletajo, se vrte kakor kolo v kolesu, gredo, kamor jih vodi dih Svetega Duha.

3. Apostol Pavel pie sedmim Cerkvam - osmega pisma Hebrejcem, namreč nekateri ne tejejo - poučuje Timoteja in Tita, prosi Filemona za pobeglega sužnja.82 Mislim da je o njem bolje molčati kakor na kratko pisati.

4. Apostolska dela, se zdi, pripovedujejo čisto zgodovino in slikajo detinsko dobo komaj rojene Cerkve. Toda če vemo, da je njihov pisatelj Luka zdravnik, čigar hvala je v evangeliju (prim. 2 Kor 8,18), bomo takoj opazili, da je vsaka njegova beseda zdravilo za bolno dušo.

5. Jakob, Peter, Janez in Juda so napisali sedem pisem, prav tako skrivnostnih kot jedrnatih, kratkih in hkrati dolgih; kratkih po besedah, dolgih po mislih, da so redki, ki ob njihovem branju niso slepi.83

6. Janezovo Razodetje ima toliko skrivnosti kolikor besed. Premalo sem povedal glede na vrednost knjige, vsaka hvala je premajhna; vsaka beseda ima več pomenov.

10.

1. Prosim te, predragi brat, če v tem živi in to premiljuje, nič drugega ne ve, ničesar ne iče. Ali se ti ne zdi, da že tu na zemlji biva v nebekem kraljestvu? Nikar se ne spotikaj nad preprostostjo Svetega pisma, in dejal bi, nad revčino besed, ki so ali po krivdi prevajalcev ali nalač tako postavljene, da bi poučile neizobraženo družbo in da bi eden in isti stavek drugače poslual izobraženec, drugače neizobraženi.

2. Nisem tako predrzen in bedast, da bi se obetal, da bi te besede, ki imajo trdne korenine v nebesih, dojel in da bom njihov sad pobral že na zemlji, pač pa priznavam, da to hočem, in rečem, da si prizadevam. Nočem biti za učitelja, ponujam se samo za spremljevalca. Kdor prosi, se mu da, kdor trka, se mu odpre, kdor iče, najde. Učimo se na zemlji reči, ki nam bo njih spoznanje ostalo tudi v nebesih.

11.

1. Z razprostrtimi rokami te bom sprejel, in - da nekaj abotno in po Hermagorovo84 napihnjeno povem - kar koli bo vpraal, bom poskusil s teboj vred dognati. Tukaj ima brata, ki te ima zelo rad, Evzebija;85 on mi je podvojil veselje nad tvojim pismom, ker mi je povedal, kako lepo živi, kako zaničuje svet, kako si zvest prijatelj in kako ljubi Kristusa. Že brez njega je tvoje pismo pokazalo tvojo preudarnost in lepoto tvojega sloga.

2. Pohiti, prosim te, in vrv, s katero je ladjica privezana v pristaniču, raji presekaj kakor, da bi jo odvezal. Nihče, ki se hoče odpovedati svetu, in načrtuje, da bi kaj prodal, ne more drago prodati. Kolikorkoli svojega imetja da drugim, imej za dobiček. Star pregovor pravi: "Lakomniku primanjkuje tako tisto, kar ima, kakor tisto, česar nima."86 - "Verni ima bogastvo vsega sveta, neverni pa nima niti pare." (prim. Prg 17,6 po LXX).

3. Živimo, kakor da bi nič ne imeli, in vendar imamo vse (prim. 2 Kor 6,10). Živež in obleka je kristjanovo bogastvo. Če je tvoje imetje zemlja, jo prodaj, če ne, oddaj.87 Kdor ti vzame suknjo, mu pusti e plač. Seveda, če bo zmeraj odlaal na jutri in dan za dnem zavlačujoč svoje posestvo previdno prodajal kos za kosom, Kristus ne bo imel, s čimer bi hranil svoje ubožce.88 Bogu vse da, kdor mu daruje samega sebe. Apostoli so zapustili samo čoln in mreže. Vdova je v zakladnico vrgla samo dva novčiča in dosegla večjo pohvalo, kakor če bi bila darovala Krezovo bogatijo. Kdor se zmeraj zaveda, da bo enkrat umrl, lahko vse prezira.



Na prvo stran.














OPOMBE

1. Menih Ambrozij je prinesel Pavlinova darila.

2. Za Hieronima prijateljstvo dobi svojo izrazno obliko v vzajemnem proučevanju Svetega pisma.

3. Pitagora s Samosa, 570-497/6 pr. Kr., filozof in mistik, deloval v Krotonu v južni Italiji; kot mistik je zagovarjal nauk o preseljevanju duš in sorodnosti vsega živega. Njegova bartovščina, pitagorejci, je zahtevala obredno čistost: katarza je pogoj za obrešilno spoznanje.

4. Platon, 427-347 pr. Kr., grški filozof, Sokratov učenec, ustanovitelj filozofske šole v Atenah imenovane Akademija.

5. Ugleden pitagorejec v prvi polovici 4. stol. pr. Kr.

6. Tit Livij, 59 pr. Kr. - 17 po Kr., rimski zgodovinopisec; v svojem delu, ki je le delno ohranjeno, Ab urbe condita idealizirano predstavi rimsko zgodovino.

7. Prebivalec mesta Gades ali Gadis, danes Cadiz v jugozahodni Španiji.

8. Hilberg, ed. cit. 444: "ut urbem totum ingressus alium extra orbem quaeret". Stavek se gotovo nanaša na španskega romarja, ki je prišel v Rim, da bi videl Livija, ne pa svetovnega popotnika Apolonija.

9. Apolonij iz Tiane, novopitagorejec, je živel v 1. stol po Kr., potoval po Aziji do Indije, Afriki in Evropi, bil večkrat v Rimu, umrl v visoki starosti kot predstojnik šole v Efezu. Po želji Julije Domne, žene cesarja Septimija Severa, je Apolonijevo življenje opisal Filostrat (umrl za časa Filipa Arabca Š244 - 249]).

10. Albanija, dežela vzhodno od Kaspijskega jezera.

11. Skiti, bojevito nomadsko ljudstvo, ki je verjetno prišlo iz Irana.

12. Hieronim uporablja to ime za reko Ganges v Indiji.

13. Duhovniška kasta v Indiji.

14. Tantal, pregrešni kralj iz grške mitologije, ki je bogovom pripravil gostijo in jim postregel z mesom lastnega sina, da bi tako preizkusil njihovo vsevednost. Za kazen je moral v Tartaru stati pod sadnim drevesom do pasu v vodi, ne da bi mogel kaj popiti ali zaužiti.

15. Elam, pokrajina vzhodno od Babilonije in severno od Perzijskega zaliva (jugozahodni del današnjega Iraka).

16. Babilonija, pokrajina ob srednjem toku rek Tigris in Evfrat, zelo rodobitno področje.

17. Kaldejci, vzhodnoaramejski rodovi, ki so se ustalili v jugozahodni Mezopotamiji.

18. Medija, dežela na področju današnjega severnega Irana, južno od Kaspijskega morja.

19. Asirija je doživela zelo burno zgodovino, bila močna velesila. Hieronim ima v mislih Asirijo, ki je že okrnjena in se razprostira v zgornjem toku reke Evfrat in je segala tudi do reke Tigris.

20. Prvotno so bili naseljeni na področju jugovzhodno od Kaspijskega morja, v severovzhodni Perziji; po letu 248 pr. Kr. so postali velesila, ki je vladala vsemu ozemlju današnjega Irana in vsej Mezopotamiji.

21. Sirija, prvotno označuje ozko ozemlje med Sredozemskim morjem in Sirsko-arabsko puščavo; Hieronim misli na področje severovzhodno od Galilejskega jezera.

22. Fenicija, obalni pas severno od Karmela med Sredozemskim morjem in Libanonom. Njena središča so bili Tir, Sidon in Biblos.

23. Geografski vrstni red je tukaj drugačen; najprej je moral skozi Palestino in se nato čez Arabijo "vrnil v Aleksandrijo".

24. Ali posvetnežih.

25. Hieronim daje številu 15 (=7+8) skrivnosten pomen. Iz tega lahko sklepamo, da je zapisal: "hoc... mysterium ebdomadis et ogdoadis...", ne pa "magisterium" (Hilberg, ed.cit. 445).

26. Bolje je v živo poslušati učitelja, kakor samo brati njegove govore.

27. Sin Atrometa, govornik in politik, Demostenov nasprotnik; umrl po letu 322 pr. Kr. na otoku Samu.

28. Demosten, 384-322 pr. Kr., grški govornik in voditelj stranke neodvisnosti v Atenah; nasprotnik Filipa Makedonskega.

29. V možnosti. Iz voska je možno upodobiti kar koli.

30. Prim. Apd 5,34; 22,3. Gamaliel je bil priznan učitelj postave in je dobil častni vzdevek "rabbán", v nasprotju z drugimi, ki so jih klicali "rabbi".

31. Citat je iz preroka Ageja. Malahija je lapsus memoriae.

32. "Druga postava", bolj poznana pod imenom Peta Mojzesova knjiga.

33. Hieronim šteje psalme po verziji v grškem prevodu, Septuaginti (LXX), ki se ne ujema povsem s štetjem psalmov v hebrejski Bibliji; razlike nastanejo zaradi različne razdelitve nekaterih psalmov.

34. Hieronim tu verjetno kaže na možen prevod: "kateri jih mnogo poučijo v pravici".

35. Od Boga poučena.

36. Abraham, oče izvoljenega ljudstva, ok. 1850 pr. Kr. je prišel v Kanaan, obljubljeno deželo.

37. Prerok, ki ga Bog obudi med ljudstvom v Babilonu, babilonski sužnosti; od 592-571 pr. Kr. ima videnja, ki so popisana v "njegovi" knjigi.

38. Misli na Sveto pismo, ki ga mnogi ne razumejo. Prim. Raz 5,1.

39. Hieronim piše: "... sanctus eunuchus, immo vir (sic enim eum Scriptura cognominat)..." V mislih ima latinsko besedilo: "... vir Aethiops, eunuchus..." Prim. Apd 8,27-39.

40. Po starodavnem izročilu Etiopske Cerkve, je začel v svoji domovini oznanjati evangelij.

41. "... Ta cesta je zapuščena..."

42. Dolžina materialne pisne površine omejuje pisatelja.

43. Hieronim uporablja grške pojme: dogma (teoretični nauk), methodos, empeiria.

44. Horacij, Epist. II, 1,115-116.

45. Horacij, Epist. II, 1,117.

46. Hieronim se je poprej ukvarjal s posvetnim slovstvom, potlej pa je prešel na proučevnaje Svetega pisma. Tertium comaprationis ni duhovniški oz. meniški stan.

47. Iz Homerjevih verzov sestavljene pesnitve o drugih temah.

48. Podobno kakor homerocentoni, iz Vergilovih verzov sestavljene pesnitve o drugih temah. Za oboje prim. Tertulijan, De praescriptione haereticorum 39.

49. Publij Vergilij Maro, 70-19 pr. Kr., rimski pesnik; mladostna zbirka Bukolika obsega 10 pastirskih pesmi (Ekloge), ki so jih pogosto simbolično razlagali (v 4. eklogi so videli napoved Kristusovega rojstva; takšne razlage se zdijo Hieronimu privlečene za lase).

50. Ekloga IV,6.7.

51. Eneida I,664.

52. Eneida II,650.

53. Hieronim se tukaj spomni na Sokratovo misel o učeni nevednosti (docta ignorantia): "Vem, da nič ne vem."

54. Pet knjig hebrejske svete knjige Tore.

55. Hieronim je apostolovim besedam podtaknil svojo misel, kar je malo prej hudo grajal.

56. Knjiga Stare zaveze, v kateri se prikazuje mož, ki je zgled vdanosti in zvestobe Bogu tudi v trpljenju, skuan od hudobnega duha, da bi preklel božje ime, če da ga je Bog zapustil.

57. Mišljen je Jozue, čigar ime je identično z Jezusovim. Gre za knjigo Svetega pisma, ki sledi Peti Mojzesovi knjigi; po Mojzesovi smrti Jozue vodi izraelsko ljudstvo v obljubljeno deželo, tj. v Kanaan.

58. Prababica Davida, prvega kralja, ki je združil obe kraljestvi.

59. Éli, duhovnik in sodnik Izraela v času Samuelovega otrotva (prim. 1 Sam 1-5)

60. V boju s Filistejci je Samuel hudo ranjen, svojemu oprodu ukaže, naj izdere meč in naj ga z njim zabode.

61. Sadok je bil duhovnik v času kralja Davida. David pa je bil prvi kralj, ki je združil južno in severno kraljestvo. Najprej je v Hebronu bil sedem let kralj južnega kraljestva in po združitvi kraljestev (Juda in Izraela) e triintrideset let kralj v Jeruzalemu.

62. Danes Prva in Druga knjiga kraljev.

63. Gre za Jerobeama I., ki je bil prvi razkolniški kralj, kralj severnega kraljestva Izraela (prim. 1 Kr 11,26-13,33).

64. Hoea je bil izraelski kralj, ki je bil odpeljan v suženjstvo.

65. Drugo ime za Izrael.

66. Če seteje vse zaporedne tevilke od 1 do 15, dobiš vsoto 120 (1+2+3+15=120)

67. 15 "gradualnih", stopniških psalmov (Ps 119-133).

68. Am 7,14. V naslednjih besedah omenja Hieronim razne prerokove napovedi in prikazni) ni lahko opisati z nekaj besedami. Kdo namreč utegne primerno izraziti tri ali tiri pregrehe Damaska, Gaze, Tira, Idumeje, Amonovih in Moabovih sinov, ter Judove in Izraelove na sedmi in osmi stopnji? Govori rejenim kravam na samarijskih gorah in pričuje, da se bosta večja in manja hia poruili.

9. (V videnju) gleda (Gospoda), kako je napravil kobilice, in Gospoda, ki stoji na ometanem trdnem zidu ter kljuko za sadje,<Kljuka, s katero se pri obiranju sadja pritegne veja.

69. Edom je pokrajina vzhodno od doline, ki leži med Mrtvim morjem na severu in Akabskim zalivom na jugu, ob enem pa je to drugo ime za dvojčka Ezava, Izakovega sina

70. Samariji in Jeruzalemu (prim. Mih 5,1).

71. Možnar (kotel) je bil neki del mesta, kjer so bili kupčevalci in menjalci. Lokalizacija je negotova

72. Gre za Jeremijeve žalostinke. Začetne črke posameznih stihov so razporejene zapovrstjo po hebrejski abecedi. Take žalostinke so tiri. V tretji žalostinki so po trije stihi z isto začetno črko

73. Hieronim uporablja grško besedo polystor (prim. Dan 2,29-45).

74. Trije grški liriki

75. Trije rimski liriki. Flak je Horacij, pesnik Septimij Seren je živel konec 2. stoletja

76. Hieronim misli na knjige Pregovori, Modrost in Visoko pesem

77. Mlada Judinja med izgnanci, ki je postala perzijska kraljica.

78. Haman je hotel, da bi vse Jude v Perziji pobili

79. Prva in Druga kronika knjiga.

80. Iz babilonskega suženjstva l. 537.

81. Štirje evangelisti.

82. Filemon je bil kristjan, ki je imel sužnja Onezima, ki je tudi bil kristjan. Nekega dne je Onezim zbežal od svojega gospodarja. Želi se vrniti nazaj, toda ga je strah pred gospodarjem. Pavel posreduje in prosi Filemona, naj bi ga sprejel nazaj kot brata in ne več kot sužnja (prim. Flm 1,8-20).

83. Malokdo jih razume, ko jih bere.

84. Hermagoras, grki retor v 2. stol pr. Kr. Napisal je est knjig obsegajoče delo o govornitvu (techne), ki ga je Cicero posredno porabil v svojem pismu De inventione.

85. Evzebij iz Kremone, Hieronimov prijatelj. Okoli leta 393 je živel v Betelehemu, se kasneje vrnil v Italijo, priel leta 398 v Rim in nastopil proti Rufinu Oglejskemu.

86. Avtor tega je Publilij Sirec, sirski suženj, ki je priel v 1. stol pr. Kr. v Rim, bil obsojen, pisal mime, v katerih je bilo veliko modrih izrekov.

87. Misel: Če ima nepremično imetje, ga prodaj (in izkupček razdaj); če ima samo premičnine, jih razdaj.

88. Ironično. Hieronim zbada tiste, ki se ne morejo odločiti, da bi se odpovedali svojemu imetju, in ičejo opravičil, da ga pridržujejo.