|
Azeli ![]()
študent patrologije III. letnika Teološke fakultete 2000/01
UVOD V PISMO
Hieronim je bil v avgustu leta 385 po Kristusu primoran odpotovati iz Rima. Vzrok je bil v tem, da so, ko je izgubil svojega zaščitnika papeža Damaza, postali njegovi nasprotniki vse bolj glasni in drzni, da bi ga v igri za papeževo nasledstvo spravili s poti. Tako so se takoj obregnili ob njegovo askezo, najbolj pa jim je bila sumljiva njegova vez s Pavlo in Evstohijo, še posebej v času, ko sta se ti odpravljali v Palestino. Hieronima so v tej povezavi označevali za nečastnega. On se je sicer branil in neki obrekovalec je moral svoje laži celo preklicati, vendar govorice niso in niso hotele potihniti. Zato se je Hieronim odločil za nenapovedan in hiter umik iz Rima. Pred potovanjem je začutil, da mora svoj odhod tudi razložiti in zato je napisal poslovilno pismo Azeli. Ta se mu je zdela najbolj primerna, kajti poznala je njegovo življenje in delo in je zato lahko imela neobremenjeno, pravično mnenje o dogodkih.
BESEDILO PISMA 1. Če bi si domišljal da se ti morem dovolj zahvaliti, bi ne bil pri pameti. Bog pa je mogočen,
da bolj kakor jaz tvoji sveti duši povrne, kar zasluži. Kajti jaz, nevrednež, nisem nikoli mogel
ne misliti ne želeti, da bi mi naklonila toliko ljubezni v Kristusu. 1. Jaz, da sem ostudnež; jaz, da sem prekanjen zvijačnež; jaz ,da sem lažnivec, ki s satansko
premetenostjo zavaja! Kaj je bolj prekanjeno: ali da kdo kaj takega verjame ali si kaj takega
o nedolžnih izmišlja, ali pa da kaj takega noče verjeti niti o krivcih? Nekateri so mi
poljubljali roke, zraven me pa z gadjim jezikom obrekovali; z ustnicami so mi izražali
sočutje, v srcu so se pa veselili. Gospod jih je gledal in se jim smejal in mene, svojega
ubogega hlapca, z njimi vred prihranil za prihodnjo sodbo. 1. Preden sem spoznal hišo svete Pavle, je bilo vse mesto zame enodušno vneto. Skoraj
vsi
so sodili, da sem vreden najvišjega duhovniškega dostojanstva.2 Damaz blaženega spomina je govoril po meni.3 Trdili so, da sem svet, trdili, da
sem ponižen in izobražen. Ali sem kdaj prestopil prag kake lahkomiselne ženske? Ali so me kdaj potegnile nase svilene obleke, iskreči se dragulji, pobarvani obrazi, baharija z zlatom? 1. O nevoščljivost, ki najprej sama sebe ugrizneš! O zvijačnost satanova, ki zmeraj
zalezuješ, kar je sveto! Nobena druga ni postala žrtev rimskih čenč razen Pavle in
Melanije,
ki sta vrgli premoženje od sebe, zapustili otroke in visoko dvignili Gospodov križ kot
zastavo bogoljubnosti. Če bi bili hodili v Baje,5 rabili
izbrana mazila, kot bogati vdovi
razkošno in razuzdano živeli, bi ju bili imenovali "gospe" in "svetnici". Zdaj pa se hočeta v
raševini in pepelu zdeti lepi in s postom in brez telesne nege iti v peklenski ogenj! Seveda
ne smeta z množico v pogubo, četudi jima ljudstvo daje priznanje.6 1. Tebi ugaja, če se vsak dan skoplješ, ko drug pa ima to čistočo za umazanost; tebi se
spahuje po jerebicah in se hvališ, da si se najedel jesetra,7 jaz si napolnim trebuh z bobom; tebe zabavajo črede smešnežev, mene jokajoči Pavla in Melanija; ti si želiš tujega blaga,
oni zaničujeta svoje; tebi diši z medom posladkano vino, oni z večjo slastjo pijeta hladno vodo;
ti meniš, da si izgubil vse, česar v sedanjem življenju ne popiješ, ne poješ, ne pogoltneš, oni
pa hrepenita po prihodnjem in verujeta, da je res, kar je pisano. 1. Gospa moja Azela! To pišem v naglici že na ladji, jokajoč in žalosten, in zahvaljujem
se
svojemu Bogu, ker sem vreden, da me svet sovraži. Moli pa, da bi se iz Babilona vrnil v
Jeruzalem, da mi ne bo gospodoval Nebukadnezar, marveč Jezus/Jozue, Josedekov sin
(prim. Ag 1,12-14 v alegorični razlagi; 1 Ezr 3,2). Pridi, Ezra, po naše pomočnik, in me
popelji nazaj v mojo domovino! Pozdravi Pavlo in Evstohijo - naj svet hoče ali noče, sta v Kristusu moji -; pozdravi
mater
Albino in sestri Marceli, pa tudi Marcelino in sveto Felicito, in jim reci: "Pred Kristusovim
sodnim stolom bomo stali (Rim 14,10); tamkaj bo očitno, v kakem duhu je kdo živel."
Spominjaj se me, vzor čistosti in ponos devištva, in pomiri s svojimi molitvami valove
morja!
1. Kdo je bil ta človek, Hieronim ne pove. Azeli pa je bilo očitno vse znano. 2. Ko je bil Hieronim 382-384 v Rimu, je bil papež Damaz star skoraj 80 let (r. ok. l. 304). Zato so ugibali, kdo utegne biti njegov naslednik. Nekaj časa je bil torej Hieronim "papabilis", dokler ga niso obdelali obrekljivi jeziki. 3. Kaj to pomeni, je Hieronim sam pojasnil v pismu 123,10: papežu Damazu je pomagal pri cerkvenem dopisovanju in odgovarjal na vprašanja, ki so jih pošiljale vzhodne in zahodne sinode (... cum in chartis ecclesiasticis adiuvarem Damasum... et orientis atque occidentis synodicis consultationibus responderem). 4. Tipična Hieronimova ironija. Tako seveda sodijo njegovi nasprotniki. 5. Toplice v Kampaniji med Kumami in Puteoli, znane po veseljačenju in lahkotnem življenju. 6. Ironično. Ljudstvo jima daje priznanje zaradi njune dobrodelnosti. 7. Riba acipenser sturio, posebno priljubljena pri starih.
|