|
Rufinu ![]()
študent patrologije III. letnika Teološke fakultete 2000/01
UVOD V PISMO
Hieronim se v svojem tretjem pismu obrača na prijatelja Rufina. Njegovo pismo je zelo
osebno, stil pa zelo gost. V njem je vse polno svetopisemskih navedkov. Tudi takrat, ko ne
navaja Svetega pisma, Hieronim uporablja svetopisemsko besedišče.
BESEDILO PISMA 1. Čeprav sem že poprej iz nauka svetih knjig spoznal, da Bog več da, kot ga prosimo in
pogosto podeli, "česar oko ni videlo in uho ni slišalo in kar v človekovo srce ni prišlo (1
Kor 2,9)", sem vendar zdaj to sam na sebi doživel, predragi Rufin.1 Kajti jaz, ki se mi je želja,
da bi si z dopisovanjem čarala pred duha podobo pričujočnosti, zdela zelo drzna, slišim,
da greš globlje in globlje v egiptovske samote,2 obiskuješ zbore menihov in hodiš med božjo družino na zemlji. 1. Prvo srečno novico, ki me je nepričakovano razveselila, mi je poslal Heliodor. Nisem
verjel, da je res, kar sem želel, da bi bilo res, ker je tudi on dejal, da je le od drugod slišal,
in ker je bila stvar tako nova, da je novost novici jemala verjetnost. Da je neodločeni in
omahujoči duh novico verno zaupljivo sprejel, ga je z zanesljivim poročilom prepričal neki
aleksandrijski menih, ki ga je blago in vdano ljudstvo poslalo k egiptovskim izpovedovalcem in po volji že mučencem.6 1. Ko me je iznenada od tebe iztrgal vrtinec, ko me je tebi, ki sem ti bil v ljubezni zvest
prijatelj, iztrgala hudobna ločitev,10
»mi nad glavo temačen oblak prignal je nevihto«11 Ko sem romal, ne da bi vedel kam, ko so me Trakija, Pont in Bitinija ter pot skoz vso
Galatijo in Kapadokijo in dežela Kilikijcev strli s svojo pekočo vročino, se mi je,
brodolomcu, naposled Sirija ponudila za varen pristan. Tam sem prebolel vse bolezni, kar
jih je mogoče, in od dveh očes izgubil eno: Inocencija, kos mojega srca, je namreč ugrabila
nagla vročica. 1. Tvoj Bonoz,17 pravzaprav moj ali bolje, najin, že stopa po lestvi, ki jo je Jakob videl v sanjah (prim. 1 Mz 28,12): nosi svoj križ (prim. Mt 16,24), ne skrbi za jutri (prim. Mt 6,34) in se ne ozira nazaj (prim. Lk 9,62). Seje v solzah, da bo žel v veselju (prim. Ps 125,5), in
je po Mojzesovem skrivnostnem zgledu v puščavi nasadil kačo na kol (prim. 4 Mz 21,9; Jn
3,14). Pred to resnico naj se skrijejo zlagane in čudežne zgodbe, ki jih je zapisalo grško ali
rimsko pero! 1. Kaj meniš, kakšne zanke mu hudič zdaj spleta, kakšne zasede, misliš, mu pripravlja?
Morda se bo spomnil nekdanje prevare in mu svetoval, naj se pokrepča. Toda odgovor je
že dobil: »Človek ne živi samo od kruha« (Mt 4,4). Morda ga bo mamil z bogastvom in slavo.
Toda rekel mu bo: »Tisti pa, ki hočejo obogateti, padajo v skušnjavo in zanko« (1 Tim 6,9),
in: »Meni pa je vsa hvala v Kristusu« (prim. Gal 6,14). Od posta utrujene ude bo udaril z
hudo boleznijo. Toda vrnil mu bo udarec z apostolsko besedo: »Kajti močan sem tedaj, ko
sem slaboten« (2 Kor 12,10), in: »Moč se dopolnjuje v slabotnosti« (2 Kor 12,9). Pretil bo s smrtjo. Toda slišal bo: »Željo imam, biti razvezan in biti s Kristusom« (Flp 1,23). Streljal
bo ognjene puščice, toda ščit vere jih bo prestregel (prim. Ef 6,16). In da ne bom mnogo
ponavljal. Satan ga bo napadal, Kristus ga bo branil.
1. Prim. M. Mandac: Sveti Jeronim Dalmatinac, Makarska 1995, 185. Rufin Oglejski je na več načinov povezan z Hieronimom. Rodil se je med 340 in 345 v majhnem mestu nedaleč od Ogleja. Njegova družina je bila krščanska in bogata. V Rimu je obiskoval šole in je postal Hieronimov prijatelj. To prijateljstvo je trajalo do leta 393, ko sta se Hieronim in Rufin razšla zaradi spora o Origenu. Spreobrnil se je leta 370. Zelo je občudoval in branil Origenov nauk. 2. Verjetno je mišljena sketska puščava. 3. Hieronim tu namiguje na odlomek iz Apostolskih del, ko se je Filip iznenada pridružil dvorjanu etiopska kraljice, mu ozanil evangelij, ga krstil, potem pa » ... je Gospodov Duh vzel Filipa. Evnuh ga ni več videl (Apd 8,39).« 4. Prerok Habakuk je bil poslan s hrano k preroku Danielu, ki je bil zaprt v ječi. 5. Prim. F.K. Lukman, Hiernimova pisma, Celje 1941, 6. V Antiohiji je Hieronim zbolel »za vsemi boleznimi, kar jih utegne biti.« 6. To so bili škofje, ki jih je cesar Valens (364-378), vnet arijanec, pregnal iz Egipta. 7. Konkordija blizu Ogleja. 8. Nitrijska puščava je okrog 50 km dolga in 15 km široka globel v libijski puščavi zahodno od Nila; južni del se je imenoval puščava Sketis. V 4. in 5. stoletju je tam prebivalo več tisoč asketov raznih vrst, anahoretov (samotarjev) in pol cenobitov (menihi, ki so občasno prihajali v skupnost). 9. Makarij Mlajši ali Aleksandrijec je bil menih v Sketski in Nitrijski puščavi. Umrl je okoli leta 394 star sto let. 10. Kaj je Hieronima pregnalo iz Ogleja, ne vemo. Iz teh besed se da povzeti, da so bile posredi sovražne spletke. 11. Vergilij, Eneida III, 194. 12. Vergilij, Eneida V, 9. 13. Evagrija imenuje »našega«, ker ga Rufin dobro pozna. Prim. M. Mandac, Sveti Jeronim Dalmatinac, Makarska 1995, 174. Po rodu je Antiohijec. Gotovo je doma iz bogate družine. Bil je poznan po darežljivosti in širokogrudnosti. Okrog 362 se je v Italiji odlično naučil latinščine. Po smrti škofa Pavlina je prevzel škofovski sedež. Posvetil ga je Pavlin leta 388. Po njem je Hieronim pošiljal svoja pisma. 14. Hilas je umrl nedolgo za Inocencijem. 15. Melanija st., rojena 349-50 v Rimu, z 21 leti je ovdovela. Bila je zelo bogata. Svojemu sinu Publicolu je postavila varuha, sama pa odpotovala v Egipt, obiskala tam meniške naselbine, šla nato v Palestino, kjer je podpirala menihe in okoli 378 ustanovila ženski samostan na Oljski gori. Rufin iz Ogeja je bil njen duhovni svetovalec in voditelj. Umrla je okoli 410 v Jeruzalemu. 16. Novica, da je Rufin pri menihih v Nitriji. 17. Prim. F.K. Lukman, Celje 1941, 2. Hieronim je odraščal skupaj z Bonozom, sinom uglednih in premožnih staršev. 18. Mišljen je prerok Jona. Bog mu je zadal nalogo, da gre in posvari grešne Ninivljane pred uničenjem. Čeprav se je poslanstvu izmikal, ker je želel Ninivljanom nesrečo, ga je Bog na skrivnosten način privedel v Ninive. 19. Mt 5,19, Hilberg je v svoji izdaji v oklepaju dodal naslednje besede: »Kdor pa bo spolnjeval in učil, bo velik v nebeškem kraljestvu.« Dodatek je po smislu gotovo pravilen - v teh besedah je šele obljuba, na katero se Hieronim opira - četudi ga v nobenem rokopisu ni. 20. Čudno in žalostno obenem, da se je prav prijateljstvo med Hieronimom in Rufinom ne le ohladilo, temveč sprevrglo v nasprotje. |