Ciril Sorč
Postna misel
»Kadar pa se ti postiš
…« (Jn 1,1.14).
Krščanski pogled na post
»Kadar pa se ti postiš, si
pomazili glavo in umij obraz. Tako ne boš pokazal ljudem da se
postiš, ampak svojemu Očetu, ki je na skritem. In tvoj Oče, ki
vidi na skritem, ti bo povrnil« (Mt 6,17-18). To Jezusovo
naročilo predstavi post v evangeljski luči, ki se jasno razlikuje od
drugih pojmovanj, predvsem pa od farizejske prakse. Vrednost našega
posta naj presoja Bog in ne nekakšno »neodvisno
razsodišče« ali pa kar lastna samohvala. Post ne išče
zunanjih učinkov, čeprav so ti »navrženi«.
Pri obravnavanju posta se moramo
najprej dogovoriti o kakšnem postu se bomo pogovarjali. Ta je
namreč v naših časih prikazan z zelo različnih vidikov. V
preteklosti so poznali le post iz verskih razlogov. Danes poznamo
politični in družbeni post (gladovne stavke), ideološki
(vegetarijanstvo), patološki post (anoreksija), lepotni post
(za ohranitev ali pridobitev telesne vitkosti), post iz zdravstvenih
razlogov (dieta). Predvsem je zaskrbljujoč vsiljeni post mnogih
milijonov ljudi, ki nimajo za preživetje in umirajo od lakote. Sami
na sebi nimajo omenjeni posti nič opraviti z verskimi in asketskimi
razlogi. Vsekakor pa ne moremo mimo pomembnega mesta, ki ga zavzema
post v skoraj vseh religijah (primirjajmo samo velika verstva, kot so
judovstvo, islam in budizem. V islamu predstavlja post »četrti
steber« vere). Tukaj nas zanima predvsem njegovo mesto v
krščanstvu.
Bogu všečen post
Zato je potrebno odkriti pristni
svetopisemski nauk o postu. Zavedati se moramo pravila: Ne govori o
postu, dokler nisi spregovoril o zveličanju, o Božjem kraljestvu, o
svetosti! Post je samo eno od sredstev na poti do dosege teh
neprecenljivih dobrin. V Svetem pismu odkrijemo v odnosu do posta
pozitivni in kritični odnos. Post sam na sebi je nekaj dobrega in
priporočljivega; izraža nekatere temeljne religiozne naravnanosti:
spoštovanje do Boga, priznanje lastnih grehov, odpoved
telesnim poželjenjem, dobrodelnost in solidarnost z revnimi itd. Toda
kot vse zgolj človeško, se more sprevreči v razlog za
ponašanje. Dovolj, da pomislimo na farizeja v templju, ki se
hvali: »Postim se dvakrat na teden« (Lk 18,12). Odkriti
moremo, da je bil post vedno znova napačno razumljen. Tudi v stari
zavezi je moral Bog kritizirati in opozarjati na pravo pojmovanje in
izvrševanje posta, takšno ki je »njemu všeč«.
1. Post, kakor tudi molitev in dobra
dela, niso novost, katero bi uvedel Jezus. On nas usmerja k verskemu
izkustvu izraelskega ljudstva, pri katerem je post povezan z
izpovedjo vere v enega in resničnega Boga, ki je vir vsega dobrega,
in kot potrebno sredstvo za premag(ov)anje preizkušenj,
katerim sta podvrženi vera in zaupanje v Gospoda. V stari zavezi je
predstavljal post enega od duhovnih temeljev Izraela. Tako je
zapisano v Tob 12,8: »Molitev s postom in miloščino je
boljše kakor spravljati zaklade zlata« (ekumenska izd.
Svetega pisma). Značilna je pripoved o Mojzesovem štiridesetdnevnem
postu na Sinaju (prim. 2 Mz 24,18) in o potovanju Elija na Horeb (1
Kr 19,8). Oba se postita, da bi se pripravila na srečanje z Bogom.
Post vedno izraža vero, ponižnost in zavest podrejenosti Bogu.
Grešnost, trpljenje, kesanje,
spreobrnjenje in zadoščevanje prejmejo v postu svoj najbolj
naraven in neposreden izraz. Spokorni obredi ob času velikih nesreč
in ob odločilnih trenutkih v zavezi med Bogom in ljudstvom, so
povezani s postom vsega ljudstva. Da bi še bolj poudaril moč
prosilne molitve, se Izrael zateče k fizičnim ponižanjem in
trpinčenju (posipanje s pepelom, raševina, odpoved hrani). Ko
se odpovedo hrani, priznajo nekateri voditelji izraelskega ljudstva
omejenost njihove človeške moči in se sklicujejo na božje
usmiljenje, saj jih samo to more rešiti (prim. 5 Mz 9,18-19;
Jon 3,5-10). Toda bolj kot zunanja znamenja posta, pričakuje Bog, da
se ljudstvo obrne k njemu z vsem svojim srcem (prim. Jl 2,12-13).
Post, kakršnega oznanjajo preroki, je izraz vseobsegajoče in
radikalne obrnitve človeka k Bogu in njegovim zapovedim, predvsem
zapovedi ljubezni do bližnjega. V nasprotnem primeru je post brez
vsakršne vrednosti (prim. Iz 58,3 s.; Zah 7,3 s.; Sir 34, 30
s.).
Toda tudi v izvajanje posta se morejo
ugnezditi mnoge pasti: samovšečnost, pričakovanje nekakšnih
pravic ali plačila od Boga, napačno mišljenje, da se z
izvrševanjem obrednih dolžnosti oprostim velikih obveznosti do
bližnjega. Zato prerok graja napačni formalizem in oznanja pravi
post, kakršen je Bogu všeč: »Mar ni to post,
kakršnega sem izbral: da odpneš krivične spone in
razvežeš vezi jarma, da odpustiš na svobodo zatirane in
zlomiš vsak jarem …?« (Iz 58,6-7).
2. Podobno v novi zavezi: med postom in
spreobrnjenjem življenja, kesanjem grehov, ponižno in zaupno
molitvijo, bratsko ljubeznijo in bojem proti krivici je tesna vez. Za
kristjana ni telesna pokora nikoli sama sebi namen, niti ni preprosto
sredstvo za samoobvladovanje, marveč predstavlja potreben način
soudeležbe pri zveličavni smrti Jezusa Kristusa. Pripadnost križanemu
in vstalemu Kristusu in zvestoba daru novega življenja in resnične
svobode, zahteva boj proti grehu in vsemu, kar v greh vodi. Pri tem
naj bi se zgledovali pri atletih, ki se pripravljajo za tekmovanje
(prim. 1 Kor 9,27). Prizadevanje za samoobvladovanje in spokornost je
sestavni del krščanskega izkustva in spada k zahtevam novega
življenja po Svetem Duhu (prim. Gal 5,16.22).
Ko Jezus odgovarja Janezovim učencem in
farizejem, kako to, da se njegovi učenci ne postijo, z besedami: “Ali
se morejo svatje postiti, ko je ženin med njimi? Dokler imajo ženina
med seboj, se ne morejo postiti. Prišli pa bodo dnevi, ko jim
bo ženin vzet, in takrat, tisti dan, se bodo postili« (Mr
2,18-20), ne zavrača te prakse, temveč jo prenovi glede načina, časa
in vsebine. Sicer pa je Jezus sam »šel« skozi post
in nam pokazal njegovo koristnost in učinkovitost. S tem nam je
pokazal, da se pred tem, kar nas demonizira ne moremo obraniti
drugače kot z molitvijo in postom.
Krščanski post prejme svojo novo
in izvirno obliko in pomen pri Jezusu. Učitelj ne predpiše
učencem nobenih posebnih postnih dejanj. Spominja pa na potrebnost
posta pri boju proti zlu, in skozi vse življenje opozarja na
pomembnost in nakazuje duha, v katerem naj bi post živeli. Jezus sam
se s postom pripravlja za izvršitev svojega odrešenjskega
poslanstva v sinovski pokorščini Očetu in v ljubečem služenju
ljudem.
Jezus privzame izpolnjevanje in
vrednost posta, kakršen je veljal pri izvoljenem ljudstvu,
toda z vso močjo opozarja na notranji in religiozni pomen, in zavrača
zgolj zunanje in »hinavsko« izpolnjevanje (prim. Mt
6,1-6.16-18). Sv. Bazilij Veliki je kasneje takole opozarjal svoje
sodobnike na dvoličnost, ki se more vriniti v prakso mnogih: »Veliko
število ljudi se obnaša, kot da bi bili na odru in eno
misli, drugo govori. Ne prikrivaj svojega videza. Pokaži se kakršen
si! Ne igraj čemernosti in potrtosti, da bi prejel sloves asketa!
Dobro dejanje, ki ga nekdo razbobna, nima nobene koristi, in post, s
katerim želimo vzbuditi pozornost, ne daje pravega rezultata. To, s
čimer se nekdo ponaša, ne prinaša sadu za prihodnje
življenje, temveč se konča s hvalo ljudi. Bodi zadovoljen z darom
posta!«[1]
Svetopisemsko izročilo nam predstavi
tri velike razsežnosti posta: antropološki, duhovni in
eshatološki. Prva ozdravlja in vzpostavlja odnose med ljudmi.
Kot spominja Izaija, pomeni post deliti naše dobrine z
drugimi, predvsem tistimi, ki so zanje prikrajšani: odpovedati
se jim, da bi jih delili z drugimi. Tako se vzpostavlja solidarnost
in čut za bližnjega; tisto, česar tako pogrešamo v
»prenasičeni in egoistični družbi«. Duhovna razsežnost
nam omogoča spoznanje in priznanje, da je samo Bog Bog. Postiti se
pomeni priznanje popolne odvisnosti od njega, kateremu gre vsa slava.
Tako moremo doseči srce Boga, ki je v svoji ljubezni vedno
pripravljen odpustiti našo grešnost in nas napraviti
deležne svojega dostojanstva: Bog nas ne ljubi zato ker smo pravični,
temveč zato ker nas ljubi smo pravični! Eshatološka razsežnost
posta pa nam odkriva, da samo Bog more potešiti naše
globoko hrepenenje po sreči. Post in odpoved pokažeta, da vse
drugo stopi na drugo mesto, ko je živa ljubezen in hrepenenje po
Njem, v katerem se naše želje in upanje dokončno »umirijo«.
Nauk in praksa posta in zdržnosti, ki
sta vseskozi navzoča v življenju Cerkve, prejmeta bolj določeno
obliko v redovnih skupnostih 4. st.: naj bo s poudarjanjem zmernosti,
kakor tudi z odpovedjo jedi ob določenih liturgičnih časih, med
katerimi ima štiridesetdnevni postni čas pred veliko nočjo
posebno mesto, saj ta pripravi cerkveno občestvo na obhajanje
velikonočne skrivnosti. V istem času, pod vplivom redovnih navad,
cerkvena občestva določijo konkretne oblike postne prakse. V 4. st.
se oblikuje tudi postni čas za katehumene in spokornike. Ta čas je
ponujen in sprejet kot pot priprave na velikonočno prerojenje v krstu
in spovedi in je tako usmerjen k velikonočnemu tridnevju, središču
in vrhu liturgičnega leta.
Velika sila je post in vodi h
velikim zmagam
Telesni post, skupaj z molitvijo,
dobrimi deli in drugimi deli usmiljenja, vseskozi spada k spokornemu
življenju in praksi Cerkve (prim. Kompendij Katekizma katoliške
Cerkve, 301). Je učinkovito sredstvo kristjana pri spreobračanju k
božjemu kraljestvu, pri prošnji za odpuščanje grehov,
pri prošnji za božjo pomoč, pri zahvaljevanju in slavljenju
nebeškega Očeta. Četrti in peti postni hvalospev jedrnato
predstavita pomen in učinke posta in pokore: »S telesnim postom
urejaš naše strasti, nam dvigaš duha, vlivaš
moč in daješ plačilo« (4. postni hvalospev); in: »Ti
hočeš, da te slavimo tudi s postom in pokoro. S tem krotiš
našo sebičnost in odpiraš srce za stisko bližnjega, da
bi posnemali tvojo dobrotljivost« (3. post. hvalospev). Nikoli
ne bomo tudi dovolj poudarili eklezialnega značaja posta. Greh je
tisti, ki nas oddaljuje od skupnosti, od Cerkve, saj je zaprtost v
samoljubje, ki spregleda bližnjega. S postom hočemo predvsem očistiti
in vzpostaviti tiste povezave, ki smo jih z grehom načeli ali
porušili.
Odpoved hrani je vedno povezana s
poslušanjem in premišljevanjem božje besede, z
molitvijo in radodarnostjo do ljudi v stiski. Tako sveti Peter
Krizolog poudarja: »Ti trije: molitev, post, usmiljenje, so eno
in prejemajo življenje drug od drugega. Post je duša molitve
in usmiljenje je življenje posta. Nihče naj jih ne loči, kajti ločeni
ne morejo obstajati. Kdor ima samo eno in ne vseh treh skupaj, nima
nič. Zato: kdor moli naj se posti. Kdor se posti naj goji
usmiljenje«.[2]
Raznovrstno učinkovitost posta pozna
tudi sv. Atanazij. Prisluhnimo mu: »Poglej torej kaj povzroči
post! Ozdravi bolezni, osvobaja telo odvečnih vsebin, izžene hudobne
duhove, odstranja zle misli, duhu daje večjo jasnost, očiščuje
srce, poduhovlja telo, skratka omogoča človeku dostop do božjega
prestola … Velika sila je post in vodi h velikim zmagam!«[3]
Sv. Bazilij govori tudi o moči posta pri vzpostavljanju miru: »Če
bi vsa ljudstva sprejela nasvet posta, da bi odstranila njihova
nasprotja, ne bi več nič oviralo, da bi zavladal na svetu popoln mir.
Ljudstva se ne bi več dvigala drugo proti drugemu, niti vojske se ne
bi več pobijale med seboj. Na samotnih poteh ne bi bilo več
razbojnikov v zasedi, v mestih ne bi bilo več nasprotnikov, niti
piratov na morjih. V našem življenju ne bi bilo toliko joka in
žalovanja, če bi vladal post. Ta bi podučil vse, da ima ljubezen
prednost pred denarjem in odvečnimi stvarmi, in da ima v splošnem
naklonjenost prednost pred sovraštvom.«[4]
Pri cerkvenih očetih običajno post
vzpostavlja edinost med telesom in dušo. Njim ni pomembno samo
zdravje telesa, niti rešenje duha, temveč celega človeka. Če
človek živi pravilno, če spoštuje telo in dušo, potem
tudi živi zdravo. Zato cerkvenim očetom ni post nikoli zgolj zunanje
pravilo, dejanje, ki ga moremo ponuditi Bogu, temveč dejanje, ki more
prenoviti celotnega človeka. Telesni post mora biti združen z
duhovnim postom, ali bolje: v resnici je telesni post hkrati že
duhovni post. Kajti, ko se človek posti, se v svoji notranjosti ne
bojuje samo s svojim telesom, ampak tudi s svojimi strastmi in
mislimi.
V srednjem veku in pozneje, je spokorna
praksa zelo upoštevana, deležna je mnogih normativnih posegov
ter je ena najbolj upoštevanih verskih oblik med krščanskim
ljudstvom.
Kot smo videli, post ne predstavlja
zaničevanja telesa, temveč je sredstvo za poživitev duha. Potrebno je
ponovno odkriti izvirnega in avtentičnega duha posta v luči božje
besede in živega izročila Cerkve. Prilagoditi pa jih moramo
življenjskim pogojem današnjega časa. Upoštevati
moramo, da živimo v materialistični in porabniški družbi. Post
nam pomaga, da ne postanemo zgolj »potrošniki«;
pomaga nam pridobiti dragoceni »sad duha«, ki je
»obvladanje samega sebe«, nas pripravi za srečanje z
Bogom, ki je duh, in hkrati nas napravi bolj pozorne za potrebe
revnih. Ne smemo pozabiti, da obstajajo alternativne oblike posta in
odpovedi jedem. Postiti se moremo pri kajenju, alkoholu, pri gledanju
nasilja in spolnosti, kar nam televizija, revije in internet
vsiljujejo vsakodnevno. Tudi te vrste modernih »demonov«
ne moremo premagati drugače kot »s postom in molitvijo«.
Post, spreobrnjenje in sprava
Drugi vatikanski koncil poudarja post
kot notranje razpoloženje in njegov občestveni značaj (prim. B
109-110).[5]
Pavel VI. v svojem apostolskem pismu Paenitemini
spodbuja vernike, naj odkrijejo in živijo post v povezavi z drugimi
oblikami spokornosti, predvsem z deli usmiljenja, pravičnosti in
solidarnosti (Paenitemini I). Vsako dejanje odpovedi najde svojo
pravo vrednost, v skladu z učenjem in izkustvom Cerkve, samo, če je
izvršeno v živi povezavi s Kristusom, se napaja v molitvi in
je usmerjeno k rasti krščanske svobode preko daritve samega
sebe v konkretnem izpolnjevanju bratske ljubezni. Ohranjati izvirnost
krščanske pokore, priporočati in živeti jo v vsem duhovnem
bogastvu njene vsebine v vsakokratnih življenjskih razmerah, je
naloga, katero mora Cerkev izpolnjevati z veliko budnostjo in
pogumom. Cerkev ni nikoli delala iz posta ideologije. Zanjo je
značilno, da praznuje, toda na poti do praznovanja ima post pomembno
vlogo. V odpovedi priznavamo, da si največjih dobrin ne moremo
prislužiti, moremo kvečjemu pripraviti prostor za darove. Kristjan je
obdarjenec! Narobe bi bilo, če bi se tako ukvarjati s postom, da bi
nam zmanjkalo moči za praznovanje!
V odnosu do izvirnosti posta in
zdržnosti je potrebno prebuditi zavest, da spokorna praksa Cerkve, v
svojih mnogovrstnih in različnih oblikah, doseže svoj vrh v
zakramentu pokore in sprave (prim. Paenitemini 2). Prizadevanje za
spreobrnjenje srca (metanoia), želja po duhovni prenovi, pristna
odprtost za »verovanje evangeliju« (prim. Mr 1,15),
prejmejo svojo polno uresničitev in edinstveno učinkovitost v
zakramentu sprave, ki je sad odrešenjske smrti in vstajenja
Jezusa Kristusa in je izročena Cerkvi z izlitjem Svetega Duha.
Samo po vključitvi v skrivnost
križanega in vstalega Kristusa, preko vere in zakramentov, vsa
dejanja in oblike pokore in posta, in vsa znana in skrita dela
ljubezni in usmiljenja, prejmejo odrešenjski pomen in
vrednost. Zakrament pokore in sprave se tako razodeva kot potreben ne
samo za prejem odpuščanja po krstu storjenih grehov, ampak
tudi za zagotovitev pristnosti in globine kreposti spokornosti in
različnih spokornih dejanj v krščanskem življenju.
Post »kraj« srečanja
Post je v službi našega
»približevanja« Bogu, samim sebi in bližnjemu. Ni čudno,
da mnogi duhovni pisatelji imenujejo post »puščava«,
iz katere pride človek z »razčiščenimi pojmi« in
»prečiščenimi odnosi«.
1. Post je kraj ali čas, ko nam Bog
spregovori na srce, saj tu ni tistih motečih glasov, ki izkrivljajo
ali onemogočajo sprejem božjega glasu. Zato ima v postu odlično mesto
Božja beseda, ki nas še posebej nagovori in nas notranje
oblikuje. Post nas spomni, da človek ne živi samo od kruha, ampak od
besede, ki izhaja iz Božjih ust (prim. Mt 4,4). Zato iz posta ne
prihajamo oslabljeni, temveč okrepljeni in zmagovalci (prim. Mt
4,11). Post nas vzgaja za notranjo svobodo, ki je potrebna pri
odločanju za resnične dobrine.
2. V odnosu do bližnjega je post
prečiščevanje medsebojnih odnosov. Pomaga nam odstranjevati
tiste vezi, s katerimi se polastimo bližnjega in tiste, s katerimi
postanemo sami njegovi sužnji. Post je v službi osvobajajočega
procesa, v katerem so medsebojni odnosi v službi podarjanja in ne
prilaščanja. šele ko sprejmem bližnjega kot drugega,
kot svobodno bitje, morem navezati z njim tiste bogate odnose, ki
osrečujejo. In ko se osvobodim zazrtosti v ozek krog ljudi, ne bom
spregledal še mnogih drugih, za katere sem odgovoren.
Bližnjega si ne morem izbirati sam po lastnih kriterijih, ampak so
poslani na našo življenjsko pot, pravzaprav prihajajo k nam z
Jezusom, predvsem ubogi in bolni, saj so ti njegovi najtesnejši
prijatelji.
3. Ljudje se najbolj bojimo srečati
sami s seboj. Živimo v namišljenem svetu, gojimo »virtualno«
(samo)podobo in se bojimo pogledati v tisto »zrcalce«, ki
nam pokaže naš pravi obraz; in če se že pogledamo, krivimo za
takšno podobo vse drugo, samo sebe ne. Kako moder je izrek na
delfskem svetišču: »Spoznaj samega sebe!« Tako
radi govorimo danes o iskanju lastne samopodobe, le da jo iščemo
na napačnem mestu. Smo namreč podoba Boga, saj nas je ta ustvaril po
svoji podobi. In to podobo nam je »približal« v Jezusu
Kristusu«. Ko postajamo tako podobni njemu, ki je »podoba
nevidnega Boga«, se oblikujemo po »izvirniku«. Tako
se ne primerjamo s kakršnimikoli kriteriji, ampak je naše
najvišje merilo Bog, katerega »rodu smo«. Post nam
pomaga prečiščevati tiste vrednote, ki oblikujejo naše
življenje. Post nas ne navaja k podcenjevanju teh ali onih
razsežnosti našega življenja (npr. telesnosti), marveč k
njihovemu pravilnemu vrednotenju in vključevanju.
Post postavlja stvari na pravo mesto
Post POST-avlja stvari na pravo mesto,
v tisto primerno odmaknjenost, razdaljo, iz katere moremo šele
prav zazreti in vrednotiti to kar nas presega, kar nas obdaja in,
končno, samega sebe. Post odstranja tisto, kar ovira naš pravi
pogled, kar izkrivlja pravo podobo stvari. Post in dobrodelnost, ki
ju skupaj z molitvijo predlaga Cerkev še posebej v postnem
času, so primerna priložnost, da se priličimo Kristusovemu »pogledu«
ter ga privzamemo za svojega.
Post ne nadomesti naših
obveznosti, ampak nas nanje opozarja in pripravlja. Ne jemlje nam
volje in moči, ki ju potrebujemo za polnokrvno in odgovorno
življenje. Nasprotno, usmerja nas k bistvenemu in konkretnemu. Nič
nam ne pomagajo »postne vaje«, če nas ne navadijo
odgovornosti do obveznosti, ki smo jih prevzeli. V času posta bomo
odkrili pravi pristop in takorekoč hierarhijo našega
delovanja. Ne da bi zanemarjali malih stvari, ne bomo postali
»malenkostni«. Obveznosti in dejanja, ki bodo postavljena
v celovit okvir, bodo izpolnjena veliko bolje kot tista, katerih se
lotevamo fragmentarično. Post nam torej omogoči pregled in uvid ob
katerem ničesar ne spregledamo in vse vidimo v pravem vrednostnem
kontekstu.
Post je nepogrešljiv pri
ustvarjanju prostora. Post nas rešuje tiste navlake, ki nas
ovira pri »nabiranju« resničnih dobrin. še več,
pripravlja prostor za drugega in prostor za Boga. Pri tistem, ki je
»uredil« svojo notranjost, ni več izgovora: to je preveč,
nimam časa, nimam prostora … Odpoved, post tudi ni izguba
(deficit), ampak je v službi odkrivanja in prizadevanja za prave
vrednote. Je »prodajanje« imetja, da bi »kupili«
zaklad, ki presega vrednost vsega, kar smo nagrabili. Pomaga nam
spoznati, da so nam pravi zakladi, ki ne propadejo in nam jih ne more
nihče ukrasti, podarjeni. Post nas rešuje navlake, ki jemlje
prostor resničnim dobrinam. Tako se ne zadovoljimo s ponudbami, ki
imajo kratkotrajno in zgolj navidezno vrednost, ampak vlagamo v
dobrine, ki so trajne vrednosti. Post je tako v službi resničnega
bogastva, izpoveduje, da je Bog edino pravo
človekovo bogastvo. Tako govorimo o osvobojenosti posedovalnega
odnosa do imetja, moči, življenjskega partnerja itd.
Poznamo ljudi, ki s postom preskušajo
svojo trenutno telesno ali duhovno »kondicijo«, drugim
služi za samoobvladovanje in samodokazovanje in tako more post
postati nekaj, s čimer se ponašamo, in smo že tam, od koder
nas prav razumljeni post hoče privesti, pri napuhu. Post ni cilj,
temveč sredstvo, ki nam pomaga na poti k troedinemu Bogu (prim. prvi
postni hvalospev). Post ima svoje mesto samo znotraj odločitve za
višjo stopnjo življenja, za globlje vrednote. Je nepogrešljivo
sredstvo v procesu zorenja in spreobrnjenja. Edini pravi razlog in
hkrati rezultat posta je spreobrnjenje! Torej ni dosežek, kateremu
podredimo vsa mogoča sredstva, temveč je sredstvo, katerega podredimo
dosežku, cilju, zaradi katerega je potrebno in vredno žrtvovati
marsikaj. To zato, da bi prejeli »stoterno«.
Post je upor proti lakoti
Mogoče se ta trditev zdi čudna, vendar
drži. To drži že na zdravstvenem področju, saj nam odpoved hrani
(predvsem določeni) odstranjuje škodlive snovi; drži v
duhovnem smislu, ker krepi naše duhovne sile; drži pa tudi na
socialnem področju, ker nam post odpre oči in roke za tiste, ki
trpijo lakoto ter nas rešuje egoizma in indiferentnosti.
Pristni post in odpoved dobrinam
ustvarja v kristjanih občutljivost za revščino drugih in
spodbuja k prednostnemu zavzemanju do revnih
in ponižanih[6].
Tu gre za osvobajanje tako zapostavljenih in zatiranih, kakor tudi za
osvobajanje zatiralcev in mogočnežev. Vsaka od teh dveh verig je
človeka nevredna. Post vzpostavlja nenavezanost na stvari in odprtost
za delovanje Svetega Duha. Bogastvo je namreč znamenje napačne
zavarovanosti (prilika o nespametnem bogatašu, Lk 12,13-21).
Tako omogoča razdaljo in gledanje stvari v njihovi resnični
vrednosti. Usposablja nas za daritveno naravnanost, saj se zavedamo,
da imamo samo toliko, kolikor damo. Nikoli pa nimamo tako malo, da ne
bi mogli drugih obdarovati in jih osrečiti. Odpoved, ki je izraz
nenavezanosti srca, ne ponižuje človeka temveč ga usmerja k resničnim
dobrinam. Človeka usposablja za evangeljsko uboštvo, ki je v
skladu s človekovim dostojanstvom, saj ga ne omejuje, temveč ga
odpira za počlovečujoče odnose do sebe, Boga in bližnjega.
Živeti »po meri« Duha
uboštva pomeni ohranjati v sebi prostor za bistveno in edino
potrebno.
Imeti ali biti
Človekova praželja po imetju,
posedovanju se more sprevreči v skušnjavo, ko izgubi vsako
mero in hoče vse posedovati, da bi bil tako človek vsestransko
zavarovan. Človek se tako razvije (ali bolje zôži) v človeka
imetja, tako, da postane »homo incurvatus in seipsum«,
kar je za Lutra tudi diagnoza grešnika. Če se namreč človek
zakrivi v samega sebe, se ne obnaša več do sveta kot Božjega
stvarstva, temveč samo še kot stvari, kot nikogaršnje
lastnine, katero si more prilastiti, posedovati in izrabljati. V tem
se nahaja značilno zadržanje uporabništva, ki pride do izraza
ravno v prvi Jezusovi skušnjavi: Satan skuša Jezusa, ki
se posti in je zato lačen, pregovoriti, da napravi iz kamnov kruh.
Nagovarja ga, da v skladu s človekovo prapotrebo po kruhu pokaže
svojo moč in se tako odpove izpolnjevanju Božje volje, ki je v
resnici njegova jed: »Moja hrana je, da uresničim voljo
tistega, ki me je poslal, in dokončam njegovo delo« (Jn 4, 34).
Jezus je pokazal svojo nenavezanost na svetne stvari. Res je lačen,
vendar ne kruha, ki bi ga sam pripravil, temveč je lačen »besede,
ki izhaja iz Božjih ust«.
Svetopisemska pripoved o Jezusovih
preizkušnjah kaže, da je Jezus sicer človeške praželje
vzel resno, da pa je premagal njihovo prepoveličevanje in s tem jih
izpolnjeval na neki globlji ravni. K temu vabi in spodbuja Jezus tudi
današnje kristjane. Kajti njegovo oznanilo o večnem in
neomejenem življenju pri Bogu navaja kristjane k temu, da sprejemajo
in uživajo stvari, ki so jim potrebne za potešitev osnovnih
človeških potreb, kot nezaslužen Božji dar, na katere pa na
drugi strani ne smejo navezovati svojega srca. Ta dialektika, ki je
polna napetosti, vodi k verodostojnim temeljnim zadržanjem, ki so
primerne za vsakega kristjana.
Po Jezusovem zgledu jemlje krščanska
vera človeško praželjo po imetju resno, upira pa se slí
po posedovanju in uvaja nov življenjski slog, ki obstaja v svobodnem
odnosu do zemeljskih stvarnosti. Vez z Bogom vodi k rahljanju vseh
zemeljskih vezi. Kajti za vernega človeka je značilno to, da nimajo
stvari njega (ter jim tako služi), čeprav jih potrebuje in jih
uporablja. On dopusti samo Bogu »da ga ima« (in zato samo
njemu služi: prim. Mt 6, 24). Ta naselitev v Bogu pa ga osvobaja za
nov odnos do stvari. Kajti on ve, da si tega, kar resnično potrebuje
za živjenje, ne more priskrbeti s stvarmi. Kristjan ohrani v odnosu
do stvari temeljno svobodo, ki ga ohranja odprtega za ljubezen.
Takšno svobodo v odnosu do stvari moremo imenovati z besedo
»uboštvo«, ki tako prejme v Svetem pismu
pozitiven in časten pomen (kakor tudi npr. beseda »služenje«).
In takšno uboštvo v smislu svobodnega odnosa in
upravljanja s stvarmi, se izraža kot notranji moment krščanske
vere in zato kot osnovna naravnanost vsakega kristjana.
Bogastvo je tisto, ki zaposli večino
(ali vsaj preveč) človekovih sposobnosti in nekako »veže«
nase tudi ostale dejavnosti, torej »zaposli« človeka
tako, da nima časa niti moči, da bi iskal in se trudil za uresničitev
tudi drugih razsežnosti življenja, predvsem duhovnih. Kakor je
potrebna zdržnost pri hrani za dobro počutje in zdravo prehrano, tako
je potrebno (notranje) uboštvo in nenavezanost za celovit
človekov razvoj in predvsem za »duhovno kondicijo«.
Nenavezanost ni potrebna zgolj zato, da bi bilo dovolj dobrin za vse,
marveč tudi za celovit razvoj in kvaliteto življenja posameznega
človeka. Človek se ne more prepustiti oblikovanju Svetega Duha, če se
je ves zaposlil s pridobivanjem in upravljanjem svojega bogastva.
Bogastvo, imetje in samozadostnost
vedno ustvarjajo neko ožino, navidezno zavarovanost, zasužnjenost.
Sveti Duh pa je tisti, ki vzgaja za širino,
neslutene možnosti, katerih ne more videti in odkriti človek, ki je
zagledan vase ali v stvari. Uboštvo je nekaj, kar nam omogoča,
da se dvignemo nad ozke in omejene soteske naših hrepenenj in
poželjenj, da tako razširimo obzorja in ustvarimo prostor za
tisto »mnogo več«, za »stokrat toliko«, za
»zaklad v nebesih« in delež pri večnem življenju (prim.
Mt 19, 29), kar nam je pripravljen Bog v svoji dobroti podariti.
Sveti Duh nam ta neizmirna obzorja odpira in nas vanje vodi. On
namreč ni bog utesnjenosti, amapak Bog širine in tudi nas
usposablja za širino duha. In pri vsem tem nam je post v
veliko pomoč in oporo.
[1]
Nav. A. Grün, Digiunare. Per il corpo e per lo spirito, San
Paolo, Cinisello Balsamo (Milano) 2003, 20.
[2]
Peter Krizolog, Sermo 43: PL 52,320.
[3]
Nav. A. Grün, Digiunare, 17.
[4]
Nav. A. Grün, Digiunare, 20.
[5]
Hkrati spregovori o dvojni nalogi postnega časa: »Z ene
strani naj zlasti s spominjanjem krsta ali s pripravo na krst
(katehumeni), z druge strani pa s pokoro pripravi na obhajanje
velikonočne skrivnosti vernike, ki naj v tem času bolj vneto
poslušajo božjo besedo in se z večjo gorečnostjo posvečajo
molitvi« (B 9).
[6]
Prim. Kongregacija za verski nauk, Navodilo o krščanski
svobodi in osvoboditvi (CD 31) 66-70.
|
|