|
Preden začnemo z izdelovanjem različnih interaktivnih nalog, vaj ali pa preizkusov znanja predlagam, da si preberemo kaj o tem pravi teorija. Sestava dobrih vprašanj je zelo zahtevno delo. Pri sestavi moramo upoštevati razna načela in pravila, ki jih žal mnogi sestavljalci ne poznajo ali pa se ne ravnajo po njih. Pri poučevanju, utrjevanju, preverjanju znanja se opiramo na učne cilje: katere vidike znanj, katere veščine in spretnosti naj učenci usvojijo, kaj naj bodo zmožni narediti ali doživljati. Učne cilje (znanje, veščine,
spretnosti) sistematizirajo različne taksonomije. Bloom in njegovi sodelavci so razvrstili
učne cilje s kognitivnega ali spoznavnega področja v šest kategorij: POZNAVANJE
se kaže kot priklic in obnova dejstev, podatkov, definicij, kategorij, postopkov, metod,
razlag, teorij. Primeri nalog za preverjanje poznavanja: 1. Navedi barve luči na semaforju. Za
RAZUMEVANJE znanj je značilno dojemanje smisla in bistva sporočila. Je
prevajanje iz enega nivoja abstrakcije v drugega, iz ene simbolične oblike v drugo.
Razumevanje posreduje tri miselne operacije: Primeri nalog za preverjanje razumevanja: 1. Razloži razvrstitev luči na
semaforju. UPORABA gre za uporabo splošnih idej, pravil, principov, metod, teorij v konkretnih, za učenca novih situacijah. Samostojno reševanje problemsko zastavljenih nalog. Na osnovi usvojenih principov in posplošitev reševati nove probleme. Primeri nalog za preverjanje uporabe: 1. Približaj se semaforju in pravilno
reagiraj. ANALIZA
zajema razčlenjevanje gradiva na njegove sestavne dele ali elemente, ugotavljanje odnosov
med temi deli in načine medsebojne povezave. Bloom loči tri vrste analize: Primeri nalog za preverjanje analize: 1. Razlikuj med različnimi scenariji
pred semaforjem! SINTEZA je povezovanje delov in elementov v novo celoto. Gre za samostojno interpretiranje še nepoznane problemske situacije in za samostojno načrtovanje strategij. Ravnanje na tej stopnji oblikujeta kreativnost in divergentnost. Odgovori so novi, enkratni. Učitelj ni prenašalec znanj, ampak bolj animator, mentor, vodič. Primeri nalog za preverjanje sinteze: 1. Izdelaj priročnik z nasveti, kako ravnati v križišču. VREDNOTENJE ali evalvacija je presoja idej, argumentov, rešitev, izdelkov, materialov, in metod v skladu z nameni in po različnih kriterijih. Kriteriji so lahko notranji: ti zajemajo presojanje ali vrednotenje gradiva glede na logično natančnost, doslednost in druge notranje kritetrije, ali pa zunanji: zajemaj presojanje učnega gradiva glede na izbrane ali spominske kriterije. Primeri nalog za preverjanje vrednotenja ali evalvacije: 1. Ovrednoti vedenje določenega števila
voznikov v križišču. PRIPRAVA PREIZKUSOV ZNANJA, NALOG IN VAJ Ko imamo točno določene učne cilje se lotimo sestavljanja preizkusov znanja, nalog, vaj. To je zelo zahtevno delo, naštela bom nekaj navodil, ki naj bi jih vsak sestavljalec upošteval. 1. Pri sestavljanju nalog moramo izhajati iz učnega načrta, učbenika in drugih podobnih virov. Vprašanja izrazimo z nekoliko drugačnimi besednimi formulacijami, kot so navedena v literaturi. 2. V testu znanja sta lahko dva ali več tipov nalog in ne le en tip. Test, ki ima dva ali več tipov nalog je za učence bolj privlačen. Izkušnje kažejo, da zadostuje, če uporabimo dva tipa nalog. 3. Besedilo v nalogah mora biti prilagojeno bralnim sposobnostim učencev. To velja predvsem za učence nižje stopnje. 4. Vprašanja morajo biti jasno in enopomensko formulirana. Napisana morajo biti tako, da učenec hitro dojame kaj od njega zahtevajo. 5. Pravilne odgovore je treba razvrstiti po slučajnem vrstnem redu. Pri nalogah izbirnega tipa s štirimi ali petimi možnimi odgovori, moramo poskrbeti, da pravilni odgovori ne bodo vedno na začetku, sredini ali na koncu. Odgovori naj bi bili tudi vsi približno enako dolgi. Slabo je, če so pravilni odgovori vedno krajši ali daljši v primerjavi z napačnimi. 6. Za reševanje nalog mora biti dovolj časa. To je nujno potrebno, če želimo, da bodo učenci odgovarjali na vprašanja zbrano in sproščeno. 7. Naloge razvrščamo po tipih. Pravilno je, da rešujemo najprej vse naloge enega tipa in nato naloge drugega tipa. 8. Naloge razvrščamo po njihovi težavnosti. Najlažja vprašanja naj bodo na začetku, povprečno težka v sredini in najtežja na koncu. Taka razvrstitev vpliva na motivacijo in pripravljenost za miselno reševanje nalog. Sedaj, ko smo osvežili znanje v zvezi s
taksonomijami in navodili za sestavljanje nalog si poglejmo še kakšne vrste nalog
poznamo in kako jih sestavljamo. Sestavljanje nekaterih tipov nalog je bolj zahtevno kot
drugih, zato ni prav, da se odločimo samo za tiste tipe nalog, ki jih najlažje
sestavljamo. 1. naloge alternativnega tipa, 1. Naloge alternativnega tipa so naloge, ki so najpogosteje sestavljene iz vprašanja in dveh odgovorov. Na vprašanje odgovarjamo z da ali ne, pravilno ali napačno, resnica ali neresnica. 2. Naloge izbirnega tipa zahtevajo, da med več možnimi odgovori ali alternativami izberemo en sam odgovor. Ta oblika nalog se najpogosteje uporablja v praksi. 3. Naloge dopolnjevanja in kratakih odgovorov, so v bistvu enake in se razlikujejo le po obliki. Če je vprašanje postavljeno v obliki nedokončanega stavka, gre za tip dopolnjevanja, če pa v obliki dokončanega stavka z vprašajem na koncu, gre za tip kratkega odgovora. Zahtevajo, za razliko od nalog izbirnega tipa, reprodukcijo znanja, ne zgolj prepoznavanje in so zato ustrezno težje. 4. Naloge povezovanja in urejanja so naloge, ki od učenca zahtevajo, da poveže med seboj različne pojme, npr. pisatelje in njihova dela. Za vsako nalogo v prvem stolpcu mora učenec poiskati ustrezni odgovor v drugem stolpcu. Naloge urejanja pa zahtevajo, da učenec razvrsti podatke v stolpcu po določenem vrstnem redu. 5. Naloge pojasnjevanja in interpretiranja so naloge, ki zahtevajo od učenca, da podaja daljše odgovore, opisuje slike, grafikone. 6. Naloge esejskega tipa, zahtevajo obsežnejše odgovore. To je že samostojni preizkus. Vir: |
|
||
Copyright Lilijana Fabris |
2001 |
|