PHARE PROJEKT
"Izobraževanje o študiju na daljavo"

**********

Pregled vsebine:

Uvod
Namen izobraževanja
Začetek izobraževanja
Organizacijski okvir izobraževanja
Vsebinski okvir izobraževanja
Potek izobraževanja
Uvajanje novih znanj v prakso

**********


Uvod

Leta 1994 je Evropska komisija potrdila Phare program za mednarodno sodelovanje na področju študija na daljavo (ŠND). V ta program je poleg Slovenije vključenih še 10 vzhodnoevropskih držav (Albanija, Bolgarija, Češka, Estonija, Litva, Latvija, Madžarska, Poljska, Romunija, Slovaška) in to predstavlja 400 študentov. V okviru programa Phare multi-country Programme for Distance Education-Train the trainers Project je Nacionalna projektna enota za študij na daljavo na Ekonomski fakulteti septembra 1998 objavila javni razpis "Izobraževanje o študiju na daljavo" (LOLA- Learning About Open Learning). Zanimanja za ta izobraževalni program je bilo v Sloveniji in tudi v drugih državah veliko. V Sloveniji so izbrali le dvajset kandidatov, ki so vključeni v ta program. Kot predstavnica Izobraževalnega centra elektrogospodarstva Slovenije sem ustrezala vsem kriterijem in se tako prebila v to skupino dvajsetih študentov.

Skok nazaj na seznam vsebine

Namen izobraževanja

Izobraževanje je bilo namenjeno predvsem potencialnim organizatorjem, vodjem, tutorjem in piscem gradiv za študij na daljavo. Potekalo je šest mesecev na daljavo v pisni in elektronski obliki. Po končanem izobraževanju uspešni kandidati dobijo akreditiran certifikat (Heriot-Watt University ter Scottish Development Overseas).

Začetek izobraževanja

V Sloveniji smo začeli z izobraževanjem 5. in 6. marca z delavnico, ki je potekala na Ekonomski fakulteti v Ljubljani. Delavnico je vodil nacionalni tutor g. Douglas Less, ki je prišel iz Škotske. Predstavil nam je celotno organizacijo poteka izobraževanja in vsebino prvega modula. Kasneje je vlogo tutorja prevzela Judith Warren.

Skok nazaj na seznam vsebine

Organizacijski okvir izobraževanja

Izobraževalni program je bil organiziran tako, da je potekalo izobraževanje v celoti na daljavo. To pomeni, da sem jaz kot študentka v Ljubljani in moj mentor na Škotskem. Študij na daljavo pomeni, da sta študent in tutor prostorsko ločena. Lahko sta sicer v isti stavbi, vendar ne v istem prostoru, ali celo na različnih kontinentih. Moderna tehnologija kot je videokonferenca pa omogoča, da se študent in tutor lahko vidita čeprav sta prostorsko oddaljena ("face to face"). Običajno pa študent komunicira s svojim tutorjem in ostalimi študenti s pomočjo pisem, telefona, e-pošte ali preko interneta (World Wide Web).

Udeleženci LOLA programa smo medsebojno komunicirali samo preko elektronskih medijev. Študijsko gradivo smo dobili v elektronski obliki.Ponujena nam je bila tudi možnost, da smo si lahko gradivo v celoti tudi natisnili na papir in ga imeli pred seboj tudi v pisni obliki. Internet je glavni medij preko katerega študent pride do gradiva. Namenjen je tudi medsebojni komunikaciji med slovenskimi udeleženci tega programa kot tudi komunikaciji z ostalimi študenti iz drugih držav, tutotji in nacionalnim predstavnikom za posamezno državo.

Skok nazaj na seznam vsebine

Vsebinski okvir izobraževanja

Celoten program je sestavljen iz horizontalnega in vertikalnega dala. Horizontalni del ima pet modulov, ki vsebujejo tako identifikacijo ciljne skupine, oblikovanje, razvoj in testiranje študija na daljavo, oblikovanje pomoči študentom in testiranje njihovega znanja, veljavnost in kvaliteto programa, menedžment, organizacijo administracije in poslovni načrt samega študija na daljavo. Vertikalni del izobraževalnega programa je osredotočen na konkretne primere in možnosti za razvoj študija na daljavo v posamezni izobraževalni instituciji.

Skok nazaj na seznam vsebine

Potek izobraževanja

Po zaključku prvega modula sem zabeležila prve občutke. Spoznala sem, da je pomembno s kakšno tehnično opremo razpolagaš. Zmogljiv računalnik s CD-pogonom in priključkom za internet je predpogoj za vključitev v tak način študija. Vsak študent je dobil svoje uporabniško ime in geslo, ki ti omogočata, da vstopiš v poseben računalniški program. Veliko časa sem potrebovala, da sem spoznala kaj vse mi ponuja ta program in kako me bo vodil skozi študijski program. Devet različnih ikon na katere klikneš in te popeljejo do zaželenih informacij. Od ikone kjer se nahaja celotno študijsko gradivo, ikona za diskusijo z ostalimi študenti, slovar strokovnih izrazov, koledar s pomembnimi datumi (oddaja poročila), vzpostavljanje zveze s tutorjem do ikone kjer si lahko oblikuješ svojo lastno domačo stran. Po zaključku vsakega modula je študent dolžan izpolniti vprašalnik, ki bo osnova za evaluacijo poteka celotnega izobraževalnega programa o ŠND. Prav posameznikova domača stran, kjer se predstaviš in lahka pot komuniciranja med ostalimi študenti daje občutek, da vseh 400 študentov predstavlja en sam velik razred.

Uspešno zaključen prvi modul je bil predpogoj, da si lahko začel s študijem drugega modula. Moduli so si sledili zaporedno in so bili časovno omejeni. Samo z rednim delom in dobro komunikacijo s tutorjem smo julija 1999 uspešno zaključili z izobraževanjem. Izkušnje so nam pokazale kakšen je dober tutor in kako pomembno vlogo odigra med samim študijem. V zadnjem modulu smo izdelali poslovni načrt za uvedbo ŠND v lastni instituciji iz katere smo. Teoretično znanje smo morali s pomočjo lastnih idej in dobrega poznavanja situacije v lastni instituciji aplicirati v prakso.

Skok nazaj na seznam vsebine

Uvajanje novih znanj v prakso

Izmenjava izkušenj med študenti študija na daljavo in lastna izkušnja pri študiju, so dragoceni pri uvajanje študija na daljavo v našem izobraževalnem centru. V okviru izobraževalnega centra smo že začeli tudi z razvojem gradiv za študente Višje strokovne šole za elektroenergetiko.

V razvoj se vključujejo tudi druge institucije v Sloveniji kot npr. Zavod za odprto družbo, Zavod za šolstvo itd. Eksperimentalni razvoj lastnih ŠND programov ali študijskih gradiv za posamezne predmete se odvija predvsem na visokošolskih institucijah na Univerzi v Ljubljani, kjer so vključene nekatere fakultete in na Univerzi v Mariboru

V tem trenutku je tudi večina razvitih evropskih držav še v fazi eksperimentalnega razvoja izobraževalnih programov z uporabo sodobnih informacijskih in komunikacijskih tehnologij. Slovenija uspešno sledi evropskemu razvoju Študija na daljavo.

Skok nazaj na seznam vsebine

Avtorica prispevka: Andreja Nardin - Repenšek

 

| Študij na daljavo | drugi članki |