PHARE
PROJEKT
"Izobraževanje o študiju na daljavo"
Pregled vsebine:
Uvod
Namen izobraževanja
Začetek izobraževanja
Organizacijski okvir izobraževanja
Vsebinski okvir izobraževanja
Potek izobraževanja
Uvajanje novih znanj v prakso
**********
Uvod
Leta 1994 je Evropska komisija potrdila Phare program za
mednarodno sodelovanje na področju študija na daljavo (ŠND). V
ta program je poleg Slovenije vključenih še 10 vzhodnoevropskih
držav (Albanija, Bolgarija, Češka, Estonija, Litva, Latvija,
Madžarska, Poljska, Romunija, Slovaška) in to predstavlja 400
študentov. V okviru programa Phare multi-country Programme for
Distance Education-Train the trainers Project je Nacionalna
projektna enota za študij na daljavo na Ekonomski fakulteti
septembra 1998 objavila javni razpis "Izobraževanje o
študiju na daljavo" (LOLA- Learning About Open Learning).
Zanimanja za ta izobraževalni program je bilo v Sloveniji in
tudi v drugih državah veliko. V Sloveniji so izbrali le dvajset
kandidatov, ki so vključeni v ta program. Kot predstavnica Izobraževalnega centra
elektrogospodarstva Slovenije sem ustrezala vsem kriterijem
in se tako prebila v to skupino dvajsetih študentov.
Namen
izobraževanja
Izobraževanje je bilo namenjeno predvsem potencialnim
organizatorjem, vodjem, tutorjem in piscem gradiv za študij na
daljavo. Potekalo je šest mesecev na daljavo v pisni in
elektronski obliki. Po končanem izobraževanju uspešni
kandidati dobijo akreditiran certifikat (Heriot-Watt University ter
Scottish Development Overseas).
Začetek
izobraževanja
V Sloveniji smo začeli z izobraževanjem 5. in 6. marca z
delavnico, ki je potekala na Ekonomski fakulteti v Ljubljani.
Delavnico je vodil nacionalni tutor g. Douglas Less, ki je
prišel iz Škotske. Predstavil nam je celotno organizacijo
poteka izobraževanja in vsebino prvega modula. Kasneje je vlogo
tutorja prevzela Judith Warren.
Organizacijski
okvir izobraževanja
Izobraževalni program je bil organiziran tako, da je potekalo
izobraževanje v celoti na daljavo. To pomeni, da sem jaz kot
študentka v Ljubljani in moj mentor na Škotskem. Študij na
daljavo pomeni, da sta študent in tutor prostorsko ločena.
Lahko sta sicer v isti stavbi, vendar ne v istem prostoru, ali
celo na različnih kontinentih. Moderna tehnologija kot je
videokonferenca pa omogoča, da se študent in tutor lahko vidita
čeprav sta prostorsko oddaljena ("face to face").
Običajno pa študent komunicira s svojim tutorjem in ostalimi
študenti s pomočjo pisem, telefona, e-pošte ali preko
interneta (World Wide Web).
Udeleženci LOLA programa smo medsebojno komunicirali samo preko
elektronskih medijev. Študijsko gradivo smo dobili v elektronski
obliki.Ponujena nam je bila tudi možnost, da smo si lahko
gradivo v celoti tudi natisnili na papir in ga imeli pred seboj
tudi v pisni obliki. Internet je glavni medij preko katerega
študent pride do gradiva. Namenjen je tudi medsebojni
komunikaciji med slovenskimi udeleženci tega programa kot tudi
komunikaciji z ostalimi študenti iz drugih držav, tutotji in
nacionalnim predstavnikom za posamezno državo.
Vsebinski
okvir izobraževanja
Celoten program je sestavljen iz horizontalnega in vertikalnega
dala. Horizontalni del ima pet modulov, ki vsebujejo tako
identifikacijo ciljne skupine, oblikovanje, razvoj in testiranje
študija na daljavo, oblikovanje pomoči študentom in testiranje
njihovega znanja, veljavnost in kvaliteto programa, menedžment,
organizacijo administracije in poslovni načrt samega študija na
daljavo. Vertikalni del izobraževalnega programa je osredotočen
na konkretne primere in možnosti za razvoj študija na daljavo v
posamezni izobraževalni instituciji.
Potek
izobraževanja
Po zaključku prvega modula sem zabeležila prve občutke.
Spoznala sem, da je pomembno s kakšno tehnično opremo
razpolagaš. Zmogljiv računalnik s CD-pogonom in priključkom za
internet je predpogoj za vključitev v tak način študija. Vsak
študent je dobil svoje uporabniško ime in geslo, ki ti
omogočata, da vstopiš v poseben računalniški program. Veliko
časa sem potrebovala, da sem spoznala kaj vse mi ponuja ta
program in kako me bo vodil skozi študijski program. Devet
različnih ikon na katere klikneš in te popeljejo do zaželenih
informacij. Od ikone kjer se nahaja celotno študijsko gradivo,
ikona za diskusijo z ostalimi študenti, slovar strokovnih
izrazov, koledar s pomembnimi datumi (oddaja poročila),
vzpostavljanje zveze s tutorjem do ikone kjer si lahko oblikuješ
svojo lastno domačo stran. Po zaključku vsakega modula je
študent dolžan izpolniti vprašalnik, ki bo osnova za
evaluacijo poteka celotnega izobraževalnega programa o ŠND.
Prav posameznikova domača stran, kjer se predstaviš in lahka
pot komuniciranja med ostalimi študenti daje občutek, da vseh
400 študentov predstavlja en sam velik razred.
Uspešno zaključen prvi modul je bil predpogoj, da si lahko
začel s študijem drugega modula. Moduli so si sledili zaporedno
in so bili časovno omejeni. Samo z rednim delom in dobro
komunikacijo s tutorjem smo julija 1999 uspešno zaključili z
izobraževanjem. Izkušnje so nam pokazale kakšen je dober tutor
in kako pomembno vlogo odigra med samim študijem. V zadnjem
modulu smo izdelali poslovni načrt za uvedbo ŠND v lastni
instituciji iz katere smo. Teoretično znanje smo morali s
pomočjo lastnih idej in dobrega poznavanja situacije v lastni
instituciji aplicirati v prakso.
Uvajanje
novih znanj v prakso
Izmenjava izkušenj med študenti študija na daljavo in lastna
izkušnja pri študiju, so dragoceni pri uvajanje študija na
daljavo v našem izobraževalnem centru. V okviru
izobraževalnega centra smo že začeli tudi z razvojem gradiv za
študente Višje strokovne
šole za elektroenergetiko.
V razvoj se vključujejo tudi druge institucije v Sloveniji kot
npr. Zavod za odprto družbo, Zavod
za šolstvo itd. Eksperimentalni razvoj lastnih ŠND
programov ali študijskih gradiv za posamezne predmete se odvija
predvsem na visokošolskih institucijah na Univerzi v Ljubljani,
kjer so vključene nekatere fakultete in na Univerzi v Mariboru
V tem trenutku je tudi večina razvitih evropskih držav še v
fazi eksperimentalnega razvoja izobraževalnih programov z
uporabo sodobnih informacijskih in komunikacijskih tehnologij.
Slovenija uspešno sledi evropskemu razvoju Študija na daljavo.
Avtorica prispevka: Andreja Nardin - Repenšek