Pri vasi Breznik blizu Dragatuša so našli bronast kipec plesalke (etruščanski izdelek s konca 6. stol. pr. Kr.) |
Bronast meč iz Podzemlja (druga polovica 8. stoletja pr. Kr.)
|
Po končani Oktavianovi
vojni (prvotno ime cesarja Avgusta) zoper Japode med leti
35 in 33 pr. Kr., je prišlo tudi ozemlje
Bele krajine pod oblast rimske države. Prebivalstvo je vsaj spočetka ostalo
nespremenjeno, vendar so se keltski staroselci polagoma pričeli romanizirati
in so tudi privzeli navade, nošo in način življenja novih gospodarjev.
Tako kot je z Rimljani
prihajalo krščanstvo, je z njimi tudi izginjalo. Podleglo je poganskim
narodom, ki so se valili tudi čez naše kraje proti zahodu, v Italijo.
Srebrn obesek iz cerkve na Kučarju pri Podzemlju (6. stoletje po Kr.) |
V času od okoli 4. stoletja do 11. stoletja našega štetja je prišel v Belo krajino prvi dotok slovenskega prebivalstva z one strani Kolpe, iz današnje Hrvaške. Prvo ime za Belo krajino, ki ga zasledimo je "ultra montem" (dežela onstran gora - Gorjancev). Novo prebivalstvo je najprej pritegnila zemlja, ki so jo rimski predhodniki kultivirali. Vabila jih je obdelava (ki je bila znatno lažja kot tam, kjer bilo treba na novo krčiti gozd), to pa je bilo okoli Podzemlja, Vinice, Črnomlja, Metlike, Dragatuša, Gradaca ter v bližini poti Črnomelj-Mehovo (Štrekljevec, Hrast, itd.). Gre za nižinski svet, ki je veliko primernejši za ekstenzivno poljsko tehniko kot hribovitejši in porasli svet na zahodu, jugovzhodu in severovzhodu Bele krajine. Sloveni so prihajali v naše kraje skupaj z Obri, bodisi kot njihovi zavezniki bodisi kot podložniki. Pot so jim kazale stare rimske ceste in doline večjih rek. Svoja bivališča so postavljali na seliščih staroselcev ali ob njih, te pa so potem vsrkali vase. Pri tem so od njih prevzemali mnoge pridobitve v poljedelstvu, obrti, itd.
Na ozemlju današnjega
Črnomlja
je bila, kot priajo spomeniki, najdeni v Črnomlju in okolici iz časov poznega
rimskega cesarstva, latinska kolonija, dokaj številna naselbina in močna
vojaška postojanka proti južnim in vzhodnim barbarom. Rimljani so ostali
tu precej dolgo. Pod jezom nekdanjega mestnega mlina je še viden tlak iz
kamnitih, z železnimi kljukami zvezanih plošč, okoli pa so bili najdeni
ostanki poslopij in več kamnov s podobami. Zidovja, kanali in sledovi rimskih
kopališč so bili najdeni na njivah v Loki na okljuku, ki ga obliva reka
Dobličica.
Pripadajoče grobišče
se je razprostiralo nekoliko južnejše od naselbine, namreč na prostoru
sedanje Loke. Tu so pri gradnji hiš vseskozi zadevali na rimske grobove,
spominske kamne, skelete.
Rimska naselbina
je bila zvezana s cestami čez Gorjance. Ena poteka od Gradca do Rožanca
in naprej proti Štrekljevcu čez Gorjance in gotovo do velike rimske ceste,
ki je vodila iz Emone (Ljubljana) v Sirmium (Sremsko Mitrovico).
V predrimskem in
rimskem času naj bi se Črnomelj imenoval Terpo ali Terponos, kar pomeni
mesto na steni. Iz Terponosa naj bi pozneje nastalo ime Aceruncue in iz
tega Črnomelj.
Za čas od okoli
4. stoletja do 11. stoletja našega štetja nimamo sledov oz. podatkov o
Črnomlju.
V 5. stoletju po
Kr. je Črnomelj upravno v vzhodnogotsko državo. Tu so bili naseljeni romanizirani
staroselci, ki so ohranili rimske običaje in način življenja. Najdbe keramičnih
izdelkov, npr. namizna keramika in anfore, ki so bile izdelane v Palestini,
Gaziji, Mali Aziji, na egejskem prostoru in v severni Afriki, kažejo na
stike takratnih prebivalcev s trgovci bizantinskega sveta. Kot naselbina
je takratni Črnomelj primerljiv z utrdbami, kot so Čedad, Kranj in Poreč.
Ves stari del mesta
je nižinsko poznoantična utrdba. Naselbina je morala biti zelo velika,
saj dimenzije zavarovanega prostora z obema rekama, Lahinjo in Dobličico,
znašajo okrog
200 krat 80 m. Odkrili so poznoantične
grobove (v sondi 5 krat 5 m je bilo najdenih 5 skeletnih grobov). V Beli
krajini je to prvo odkrito poznoantično grobišče. Grobišče, povezano s
poznoantičnim mestnim naseljem je eden redkih primerov v Sloveniji.
Kje je v rimskem
času, v Metliki, stala naselbina, ki je bila morda neke vrste podeželska
vas ali celo le posestvo, ne vemo. Poznamo pa grobišče tedanjih prebivalcev,
in sicer na današnjem Borštku, prav na kraju, kjer so približno 800 let
pred Rimljani svoje mrtve pokopavali brezimeni žarnogrobiščni prebivalci.
Antično grobišče na Borštku so uporabljali od konca prvega in vse drugo
stoletje našega štetja. Grobne najdbe nam kažejo, da so bili prebivalci
v tesnem stiku z ljudmi v dolini Krke, o čemer govore rimski sledovi na
Hrastu in Mačkovcu, koder se je verjetno čez Gorjance rimska pot vijugala
v dolino Kolpe. Iz tega časa (1. in 2. stoletje) poznamo še rimsko grobišče
v Rosalnicah pri Metliki, kjer so prišli na dan bogati grobovi s hišastimi
žarami, amforami in steklenimi posodami.
Od 2. stoletja pa
vse do zgodnjega srednjega veka namreč o ljudeh, ki naj bi živeli na prostoru
današnje Metlike, nimamo nikakih sledov oz. podatkov.
Nad Rožancem
je v manjši kraški vrtači, obdani s skalnimi stenami, ohranjen oltar (mitrej)
posvečen enemu izmed ilirskih bogov Mitru (bogu sonca in vojne). V naravno
steno je vklesana podoba boga Mitre v boju z bikom. Relief je bil narejen
po naročilu treh bratov iz družine Aelijcev v 3. stoletju, ko je mitraizem,
prastara perzijska vera, skoraj postal državna vera v Rimu. Njegovo čaščenje
so po rimskem imperiju širili predvsem vojaki in trgovci. Zaradi vremenskih
vplivov je relief na nekaterih mestih še komaj prepoznaven. Kopija je raztavljena
v Belokranjskem muzeju v Metliki. Izmed treh Mitrovih oltarjev, najdenih
v Sloveniji (na Trojanah in v Trebnjem), je ta najznamenitejši.