VIRI ZUNANJE MOTIVACIJE

VIRI POZITIVNE ZUNANJE MOTIVACIJE

Pohvala,nagrada
Pohvala je učinkovita tehnika spodbujanja učenja, spada med najobičajnejša sredstva zunanje motivacije. Biti mora iskreno prepoznavanje dobro opravljenega dela ali primernega vedenja, tako da učenec razume, zakaj je bil do nje upravičen. Primerna pohvala je jasna in sistematična, priznava resnične dosežke in ne zgolj sodelovanja, je nagrada za učenčev lastni napredek in uspeh, ki je posledica njegovega truda in sposobnosti (Woolfolk, 2002). Če je pohvala ustna, je za nagrado značilno, da se pojavlja v neki materialni obliki. Pomembno je, da ju učitelj uporablja primerno in učinkovito, saj le tako služita svojemu namenu in ne izničujta svoje vrednosti.

Preverjanje in ocenjevanje

Preverjanje in ocenjevanje sta močni zunanji spodbudi za učenje. Rezultati preverjanja so povratna informacija učencem, predstavljajo informacijo o dosežkih ali neuspehih in močno vplivajo na učenčev občutek lastne zmožnosti. Tako so povratne informacije v obliki ocen merilo uspeha in ena od osnov za samopotrjevanje oz. za oblikovanje samopodobe (Marentič-Požarnik, 2000). Pomembno je, da ne postanejo cilj učenja in vzrok za vlaganje truda. Učenci naj jih zaznavajo kot informacijo, ki jim pove, kako dobro ali slabo so se izkazali pri določeni nalogi, in ne kot nagrado ali kazen za delo (Spaulding, 1992).

Tekmovanje
Tekmovanje je poseben dejavnik učne motivacije, ki se v šolskem obdobju odvija predvsem na osnovi učnega uspeha. O tekmovalnem vzdušju govorimo, ko člani neke skupine pri zasledovanju ne vsem dosegljivega cilja vidijo v drugih tekmece. Ker vedo, da jih bo le malo doseglo želeni rezultat, s svojim obnašanjem pripomorejo k pretiranemu tekmovalnemu vzdušju. Tekmovanje motivira predvsem tiste učence, ki vedo, da imajo možnost za uspeh, tiste, ki imajo pozitivne izkušnje in visok pojem o lastni sposobnosti. Negativni učinki tekmovanj se pokažejo predvsem pri slabših učencih, ki kljub prizadevanjem ne morejo doseči želenih rezultatov. Dobri tako postanejo boljši, slabi pa še slabši kot v netekmovalni situaciji, saj jim napetost med tekmovanjem onemogoča, da bi pokazali to, kar sicer zmorejo. Prav zaradi negativnih učinkov je pomembno, da so tekmovanja le občasna oblika motiviranja.
Drugače pa je, če učitelj v razredu organizira tekmovanja, kjer je v ospredju tekmovanje s samim seboj. Pri takšnih tekmovanjih se vsak posameznik bori z nalogo in jo skuša premagati po svojih najboljših močeh, čuti, da se potrjuje v skladu s svojimi sposobnostmi. Spoznava svoje meje in ve, da bo z vztrajnejšim in kvalitetnejšim učenjem dosegel več. Prejšnje rezultate primerja z novimi in sam ugotavlja, če je postavljeni cilj dosegel ali presegel. To ga motivira (Marentič-Požarnik, 1988, 2000; Krajnc, 1982).


VIRI NEGATIVNE ZUNANJE MOTIVACIJE

Graja,kazen
Graja oz. kazen je učiteljeva reakcija na posledice učenčeve aktivnosti, je kritika za slabo vedenje. Ker ne deluje motivacijsko, mora biti njena uporaba premišljena. Pri izvajanju kaznovanja je pomembno, da je kazen stvarna in neosebna, ustrezati mora kršitvi, izrečena pa mora biti umirjeno, a vendar odločno. V večini primerov je bolje, da učitelj izreče grajo ali določi kazen na samem in ne pred celim razredom (Marentič-Požarnik, 1988, 2000; Woolfolk, 2002).

Stres
O stresu govorimo, ko je človek izpostavljen telesnim ali psihičnim obremenitvam, ki jim je težko kos. Šola in pouk predstavljata za večino učencev vedno bolj stresno situacijo s svojimi pričakovanji in zahtevami, velik problem pa za učence predstavljajo tudi stresne socialne situacije, kot so konflikti in razočaranja, pri katerih učenec občuti jezo in žalost. Učni stres pa najpogosteje spodbudijo prezahtevne in preobsežne domače naloge, obseg in abstraktnost učne snovi, preveliki razredi, zunanja preverjanja in testiranja, učiteljev slab in neoseben odnos ter zasmehovanje in trpinčenje s strani sošolcev. Stres deluje izredno nemotivacijsko, saj spodbudi v učencu občutek anksioznosti in strah (Marentič-Požarnik, 2000).

NAZAJ