KURENTI
Kurent (Korant, Korent, Kurant, Karant, Korat) je bajno ali pravljicno bitje slovenske mitologije, ki ni poznano pri drugih narodih. V folklornih pripovedih 19. stoletja nastopa Kurent kot bog veselja in vina. V drugih pripovedih je Kurent znan kot bitje, ki s carobnim glasbilom ljudi (tudi Smrt) prepricuje k plesu, ali kot zavetnik veselja in ivljenjske vedrine, zlasti ob pustnem casu (sv. Kurent). Je godec veseljak in hkrati mocan mo (kovac), ki ukani in premaga Smrt in pride celo v nebesa. Kurent je maska, slamnata lutka, preoblecen mo s kozjimi rogovi, vcasih tudi bitje z dvema glavama in tremi nogami.
Lunarno boanstvo Kurent spada v skupino vegetacijskih bogov, za katere
je znacilno, da preganjajo zimo (Kurent to pocne s plesom in trušcem),
prebujajo naravo, simbolizirajo plodnost in s tem novo ivljenje. Med pomladne
bogove, ki zacenjajo nov ivljenjski krog, sodijo tudi Perunov sin Zeleni
Jurij, boginja Vesna, ki jo poznamo tudi v moški razlicici Vesnik, in boginja
ivljenja iva, ki nadomesti umrlo boginjo smrti Morano. Vsi ti bogovi
in boginje, z razlicnimi imeni a podobnimi lastnostmi, predstavljajo prehod
iz zimskega, mrtvega dela leta v novi, ivi del leta. Vsa boanstva
in z njimi povezani prazniki in rituali nam kaejo na izjemno pomemben
cas, v katerem se prebujata narava in ljudje in ki predstavlja simbolno prehajanje
onostranstva. Prvi od teh praznikov je ravno pust in kurentovanje, zadnji pa
jurjevanje.
D. Trstenjak je Kurentu pripisoval sorodstvo z indijskim Šivo in starogrškim Dionizom. Ivan Grafenauer ga je primerjal s Keremet-om, ugrofinskim lunarnim boanstvom. Keremet ima podobne lastnosti kot Kurent Po Grafenauerju se kaejo v Kurentu praslovanske zveze z nomadsko pastirsko kulturo, je so ohranila vrsto lunarnih mitoloških potez (rogovi Kurenta so lunarni simbol). M. Maticetov pa poudarja, da Kurent ni miticna figura, temvec pravljicni junak šaljivec, soroden podobnim osebam v pravljicah drugih evropskih narodov. Arheološke raziskave so odkrile tudi povezavo med Kurentom in anticnim kultom Kibele. Slavko Ciglenecki je pokazal, da so raziskave ostalin kulta Velike matere bogov (Kibele) iz rimskega obdobja v Sloveniji opozorile na mono povezavo med likom pustne maske Kurenta in mitskimi spremljevalci Kibele, kureti in koribanti. Posebej pomembno je dejstvo, da je bil Kibelin kult v slovenskem prostoru še najbolj razširjen v junem delu Norika, pa tudi v Petovioni (na današnjem Ptuju). Tako smemo domnevati, da so kureti in koribanti v malce spremenjeni imenski obliki (morda prisotni celo z obema imenoma: koribanti-koranti, kureti-kurenti) prešli v lokalno tradicijo in se ohranili do danes. Njihove istovetnosti ne potrjuje le imenska podobnost in njihovo obnašanje (ples in povzrocanje hrupa), ampak predvsem njihovo temeljno poslanstvo - obujanje pomladnega ivljenja, saj so Kibelina in Atisova praznovanja obhajali v marcu prav s tem namenom. Tudi pri borovem gostüvanju, izjemnem obicaju, ki je doslej brez vzporednic, je bilo mogoce v podiranju bora v sklopu Kibelinih praznovanj najti ustrezno razlago za nenavaden obicaj poroke (gostüvanja) z borom. Pri tem sta drevo samo (bor ali katero drugo zimzeleno drevo) in osrednje dejanje (poroka) jasna aluzija na Kibelo, ki dosee ponovno vstajenje Atisa (njegov simbol je bor) in se nato z njim zdrui.
Poleg maske kurenta in obicaja borovega gostüvanja je potrebno omeniti še dve dejstvi iz sosešcine, ki opozarjata na preostanke kulta Kibele in Atisa v srednjem in novem veku, namrec omembo kurenta in koribantov pri Tomau Arhidijakonu iz 13.stoletja in »ovnovo procesijo«, ki so jo do zacetka 20. stoletja prirejali na znani kultni in naselbinski tocki Lavant na vzhodnem Tirolskem. Povezava z ostalinami zadnjega pomembnega poganskega kulta pri nas in sledovi drobcev poznega izrocila v sosešcini opozarjajo, da se je spomin na kult Velike matere bogov obdral mnogo dlje, kot smo si predstavljali doslej, posebno še v skritih, zakotnih predelih, kjer so se ohranili staroselski tokovi.
Na slovenskem Kurenta imenujejo tudi Pust. Ker so nekoc praznovali novo leto prvega marca (s pricetkom pomladi), je bil Kurent znanilec in pobudnik novega ivljenja, ki ga prinaša pomlad in zavetnik neomejenega veselja. Beseda pust je verjetno nastala iz *mesopust, oziroma iz meso in postiti se, ali iz meso in pustiti, kar bi bil dobeseden prevod iz italijanskega izraza carneleva v pomenu »opustiti meso«. Kurenta so strokovnjaki povezovali e z mnogimi izrazi: z ukrajinsko besedo kurent, ki pomeni »veselo porocno vio«, s poljskim kurantom oziroma »starim plesom« in z ruskim in ceškim izrazom koranta, ki izhaja iz francoske besede courante (ime plesa iz 16-17. stoletja). Primerljiv je tudi nemški izraz kurrente v pomenu »potujoci dijaki, ki se preivljajo s plesom«. Po F. Bezlaju gre za boanstvo totemskega kulta s pomenom »ustvarjajoci, ustanavljajoci, snujoci« in z glagolom ukiriti se, ki pomeni »nastaniti, namestiti se«. V slovenšcini poznamo na primer glagol korantati v pomenu »štorkljati, nerodno hoditi«, kar je po izvoru ekspresivna tvorba h glagolu korakati. V Ziljski dolini pomeni kurant »sel, mladenic, hlapec«, kar naj bi bilo prevzeto iz romanske predloge iz latinske besede currens »tekoc«. Primerjaj podobno cerkljansko masko laufar, kar izvira iz bavarske nemšcine »tekac, sel«.
Bezlaj in za njim Mikhailov sta primerjala slovenskega Kurenta s pruskim (baltskim)
boanstvom plodnosti Kurke (Curcho). Kurke je povezan s slamo (morda predstavlja
zadnji snop pri etvi), zaradi cesar je povezava z našim Kurentom
smiselna, še posebej v luci nekaterih Kurentovih atributov, ki potrjujejo
njegovo zvezo s plodnostjo. Oba pa naj bi izhajala iz korena *kur-, primejraj
litovsko kurti, »ustvarjati«. Kurke je povezan s slamo, s snopom,
zato ga je zanimivo primerjati s slamnatim Kurentom na Dolenjskem, ki se ne
pojavi med pustom, ampak kot slamnata lutka med mlatvijo. V dolini Save so nekaj
snopov zvezali v škop, nanj pa se je usedel eden izmed našemljencev,
ki je bil napravljen v Kurenta: na sebi je imel narobe oblecen kouh, na
glavi roge, v roki pa dolgo palico z dvema rogovoma. Med etvijo prevzema
Kurent funkcije boanstva plodnosti in spolnosti (slamnatega Kurenta so
nesli dekletu, ki ni imela fanta); te funkcije pa sovpadajo z rekonstruiranimi
funkcijami Kurkeja. Nekatete skupne znacilnosti kaejo na indoevropsko
agrarno boanstvo, iz katerega izvirata tako Kurke kot Kurent.