PRVA STRAN TRAJNOSTNI RAZVOJ

 

- Kaj je sploh to?

- Glavne prelomnice

- Vrednote trajnostnega razvoja

- Učenje za trajnostni način življenja je vse to in še kaj…


 

Kaj je sploh to?

»Trajnostni razvoj pomeni ohranjanje in izboljševanje razmer za življenje ljudi in ohranjanje vitalnosti in raznovrstnosti ekosistemov. Za uresničevanje trajnostnega razvoja je treba predvsem izboljšati odnose med ljudmi in odnos ljudi do ekosistemov ter prilagoditi pritiske na ljudi in ekosisteme.« (Godec, 2006, str. 109)

 

Glavne prelomnice

- Stockholm, 1972 - Konferenca o okolju: Z Deklaracijo o človekovem okolju je bila utemeljena okoljska etika, ki je s 26 načeli spodbudila svetovno akcijo za varstvo okolja.

 

- Rio de Jeneiro, 1992 – Konferenca Združenih narodov: S podpisom Agende 21 so navzoči svetovno akcijo preusmerili h globalnim problemom. Poudarek je bil na dolgoročnem pomenu naravnega okolja za boljšo prihodnost človeštva na vseh ravneh.

 

- Johannesburg – Svetovni vrh, 2002: Potrdili so, da svetovna akcija po Riu ni bila usklajena in da se je izvajala s premajhnimi in prepočasnimi koraki, s premalo korenitimi spremembami. Na konferenci so bili postavljeni novi in manj obsežnejši cilji. Potrjena je bila definicija, da trajnost ni samo okolje, temveč tudi gospodarstvo in sociala.

 

- New York – 57. seja generalne skupščine ZN, 2002: Unesco razglasi Desetletje izobraževanja za trajnostni razvoj (2005 – 2014). Poudarek je na kakovosti izobraževanja naslednjih področij: okolje,  varčna poraba,  voda, trajnost v turizmu, enake možnosti za vse, človekove pravice, razvoj podeželja, enakost med spoloma, promoviranje zdravja, HIV/AIDS, mediji in izobraževalna tehnologija, medkulturno razumevanje, kulturna raznolikost, znanje človeštva.

 

- Kjoto, 2005: Kjotski protokol je mednarodni sporazum, ki ga je sprejelo 141 držav sveta, da bi zaustavile segrevanje ozračja. Industrijske države so se v japonskem Kjotu zavezale, da bodo v obdobju med letoma 2008 in 2012 zmanjšale izpuste šestih glavnih toplogrednih plinov za najmanj pet odstotkov v primerjavi z letom 1990.

- Dunaj/New York – Vrh ZN o milenijskih razvojnih ciljih, 2010: Sprejet je bil globalni akcijski načrt za uresničitev vseh osmih milenijskih ciljev do leta 2015. Vrh je tudi prinesel številne nove obveze za izboljšanje zdravja žensk in otrok ter druge pobude za preprečevanje revščine, lakote in bolezni.

Rio De Jeneiro, 2012 - Konferenca ZN o trajnostnem razvoju: 
Osredotočila se je na dve področji in sicer zeleno gospodarstvo v kontekstu trajnostnega razvoja in izkoreninjenje revščine ter  institucionalni okvir za
trajnostni razvoj.

 

 

Vrednote trajnostnega razvoja  morajo postati del človeške zavesti.

 Šola prihodnosti že zdaj!

Primarno vlogo pri uresničevanju trajnostnega razvoja imata tako vzgoja kot izobraževanje na vseh stopnjah. Šola naj ima v svoji viziji opredeljene vrednote za trajnostni razvoj. Vrednot se je treba učiti, jih pojasnjevati, utemeljevati, doživljati in ponotranjiti. Učni proces bogatijo številne vsebine, oblike in metode dela, s katerimi učenci razvijajo spretnost opazovanja, komuniciranja, vrednotenja mnenj, argumentiranja, sodelovanja, reševanja problemov, povezovanja teorije in prakse, predvidevanja posledic, načrtovanja dejavnosti za odpravljanje negativnih posledic….. Učenci tako postajajo vedno bolj aktivni, naučijo se učenja iz teorije in izkušenj, zgledujejo se po naravi in imajo možnosti uresničevanja svojih idej. Učitelji pa so predvsem načrtovalci, organizatorji, usmerjevalci in opazovalci, ki učence učijo, vodijo in jim z dejanji dajejo zgled, da  bodo v prihodnosti uporabili naučene spretnosti za zagotavljanje trajnostnega razvoja. Skupaj delujejo kot tim, saj se jasna meja med prenašalcem in prejemnikom zabriše. Tako bo učenje za trajnostni razvoj sodelovalno, samostojno, samoiniciativno, izvenšolsko - postalo bo torej vseživljenjski proces.

 

 

Učenje za trajnostni način življenja je vse to in še kaj….

·        znanje

·        razumevanje

·        sočutje

·        odnosi

·        vrednote

·        veščine

·        izkušnje

 

 

 

OŠ FRANA KRANJCA CELJE       

www.os-franakranjca.si/projekti/dz/dz.htm