Ta stran komaj nastaja, zato vas
vabim, da si jo ogledate spet čez nekaj dni, ko bo že malo bolj urejena.
Stran bo v prihodnje vsebovala tudi nekaj mojih demo posnetkov v mp3 formatu.
Prva
dva sta že na razpolago. Upam,
da ne bo težav pri odpiranju.
Prvih 15 let bolj ali manj brezskrbnega otroštva
sem preživel v Piranu,
na Tartinijevem trgu.
Od tam imam lepe spomine še iz predšolskih časov. Marsikaj
zanimivega se je dogajalo na piranskem glavnem trgu. Najlepše je bilo,
kadar so bile tam kakšne prireditve in smo otroci rajali ob glasbi. To
je bilo nekaj čarobnega. Sploh pa takrat, ko so zaprli promet in smo se
lahko kotalkali ali vozili s kolesom po trgu.
Dnevi zgodnjega otroštva so počasi minevali
in bližal se je čas šolanja.
S šestim letom sem vstopil v malo šolo, leto kasneje
pa v osnovno šolo
Cirila Kosmača v Piranu. Tam se je postopoma oblikovala nagnjenost
k tehniki in želja, da bi se v življenju ukvarjal z elektrotehniko. Pri
tehničnem pouku in fiziki sem prav užival. To je botrovalo mojemu vpisu
na Srednjo pomorsko šolo,
na oddelek elektronike, kjer sem v štirih letih spoznal elektrotehniške
zakonitosti nekoliko podrobneje.
Sledil je vpoklic v vojsko, kjer sem po
nepotrebnem "zapravil" eno leto. Spomini nanj so izredno pestri, tako dobri,
kot slabi. Je pa to dolga "štorija", marsikaj bi se dalo napisati, vendar
ta stran ni namenjena temu.
Za študij v Ljubljani se nisem odločil zaradi
spleta okoliščin. Takoj po vojski sem se nameraval zaposliti, vendar sem
se po premisleku raje odločil za študij na takratni Višji pomorski šoli,
smer Tehnologija prometa, kar sem tudi uspešno zaključil.
Medtem sem se zaposlil na Srednji pomorski
šoli kot laborant za elektrotehniko in fiziko. To delo z veseljem opravljam
še danes, kljub temu, da je prosvetna plača bolj borna.
Glasba me je pritegnila že v zgodnjem otroštvu.
Zanimanje za glasbo je naraslo še bolj, ko sem dobil svoje prve orglice.
Joj, pojem tišine in miru je postal neznanka. Precej dobre živce so morali
imeti moji domači.
Prav dobro se spominjam tudi svojega prvega
"komercialnega" nastopa, ko mi je bilo kakih pet let. Ob nedeljah je ponavadi
izpred bližnje "oštarije" Istrska klet zadonel zvok "frajtonarice".
Neustavljiva želja me je gnala in tako sem se z maminim dovoljenjem pojavil
tam ob harmonikarju s svojimi orglicami in prešerno pihal vanje. Najbrž
je večina tonov "usekala" mimo, vendar sem kljub temu vzbudil pozornost
in naklonjenost tistih, ki so posedali in srkali sončne žarke, pa seveda,
tudi kakšno pivo. Ob predahu mi je nekdo v pest stisnil 3 dinarje, nato
pa se jih je opogumilo še nekaj. "Joooj, saj imam za sladoled!!!", sem
se veselil. Bil sem navdušen in tako ob naslednji viži še bolj zadovoljno
pihnil v orglice. Kake 3 kepice so se potem prav prilegle. Njaamm!
Z osmimi leti sem končno dočakal vpis v
Glasbeno
šolo Piran, po uspešno opravljenem preizkusu glasbene nadarjenosti.
Prvo leto je bilo namenjeno takrat suhoparni teoriji. Nato pa sem pričel
s klavirsko harmoniko.
Mamina želja je bila sicer, da bi se učil igrati na diatonično,
vendar v glasbeni šoli tega niso poučevali. Če zdaj pomislim, sem imel
res srečo, da niso. Zakaj? Zato, ker se na diatonično pač ne da vsega zaigrati.
Morda mi bo kak "frajtonar" oporekal, ampak to je neizpodbitno dejstvo.
Gre za čisto tehnične omejitve, ki jih "frajtonarica" ima. V glasbeni šoli
mi je bilo prva tri leta zanimivo, kasneje pa mi je postalo malo dolgočasno
in vaje mučne. Pričakoval sem, da se bom naučil kakšno zanimivo skladbico,
ki jo poznam, pa sem igral bolj ali manj vaje, lestvice in etide... Višek
nepedagoškega pristopa pa je bilo, ko me je učitelj harmonike pošteno okregal,
ker je pod mojim oknom slišal, da sem igral nekaj drugega po posluhu. Tako
je v meni, ki sem bil takrat mulček malce pred puberteto, zatrl željo po
muziciranju. Po zaključenih šestih letih sem izstopil iz glasbene šole.
Glasbenim šolam očitam, da mnogokrat delujejo preveč togo. Ne prilagajajo
snovi glede na željo učenca, ampak le učnemu programu. Tako smo mnogi bili
odpisani, ker bi raje igrali kaj drugega, kot pa blesteli v klasični glasbi.
Morda se je v zadnjih letih obrnilo na bolje, kaj bistveno pa najbrž ne.
Nekaj mesecev potem se sploh nisem dotaknil
harmonike in vse je kazalo, da glasba ni zame in da bo verjetno harmonka
ostala zgodovina. Le "turšice" v osnovni šoli so me še vedno ob vsaki proslavi
pobarale: "Marsell, a ne bi ti potegnil ene partizanske? A veš, kako bi
to bilo fajn? Daj, no..." Ufff, spet "Hej, brigade!" Pa se je na eni od
teh proslav zgodilo, da je nastopil tudi Mišo, znani piranski harmonikar.
Bil je moj vzor. Vedno, ko sem videl kje igrati tega hecnega, malega, okroglega
in dobrovoljnega možica, sem obstal, sama ušesa in oči so me bila. Ob koncu
proslave je pristopil k meni in me nagovoril: "Fantek, a ne bi ti meni
pomagal igrati pri piranski folklorni skupini?" "Bi, ja, " sem se plašno
oglasil, "ampak jaz ne znam dobro igrati!" Pa me Mišo opogumi: "Oh, nič
ne skrbi, jaz te bom vsega naučil!" Oči so se mi zasvetile od navdušenja
in obljubil sem, da pridem na vaje.
In res, obložil me je s kupom not folklornih
in tudi drugih melodij. Vedno mi je na vajah zaigral kakšno skladbico,
iz česar sem srkal znanje. Način njegovega igranja me je prevzel, saj se
je bistveno razlikoval od drugih. Razodel mi je osnove akordičnega igranja
in naučil, da se duša harmonike skriva v mehu. Igranje harmonike je postalo
veselje. Vaditi je bilo prijetno. Kar vleklo je. Kako neki so se prej mučne
vaje prelevile v zadovoljstvo in srečo, duhovno potrebo in duševno "hrano"!
Srečanje z Mišom je bila velika prelomnica,
ki ima zasluge, da danes igranje zame pomeni srečo in način življenja.
Precej let sva skupaj igrala pri folklori, precej prepotovala in dosti
doživela, dokler se ni upokojil. Nato sem nekaj let igral sam pri folklorni
skupini, kasneje pa sem dobil mlajše pomočnike. Še danes igram, čeprav
nekoliko manj aktivno, v folklorni
skupini VAL, kjer nas veže prijateljstvo in veliko skupnih doživetij.
Pred nekaj leti pa se je zgodila še ena
pomembna prelomnica v mojem življenju. V Piranu je nastopil znani italijanski
virtuoz na harmoniki, Peppino
Principe. Že pred mnogimi leti sem slišal pohvale o njem. Seveda na
koncertu nisem mogel manjkati. Nikakor nisem mogel skriti silnega navdušenja
nad tako senzacionalnim nastopom. Na harmoniko je igral jazz! Ja, jazz.
To ni pomota. Že Mišotov still diši po jazzu, tu je bilo pa sploh slišati
razne disonančne akorde, ki so značilni za to zvrst. Zbral sem pogum in
ga ob pavzi malce ogovoril in izrazil navdušenje. In je bil čisto prijazen
in skromen človeček. Nato sem kupil njegovo kaseto, katere trak je naredil
že precejšnjo kilometrino. Poslušal sem in poslušal... Neverjetno dosti
informacij sem dobil tako in se učil.
Ko sem kakšne pol leta kasneje kupil še
odlično harmoniko Excelsior,
so ure namenjene vajam še hitreje začele bežati. Odločil sem se tudi za
tečaj harmonije in kontrapunkta, kar je nekoliko poglobilo občutek za gibanje
glasov v melodiji.
Pridobil sem si kar nekaj posnetkov pomembnih jazz mojstrov
na harmoniki, med katerimi so mi najbolj všeč:
Igranje harmonike je zame način življenja
in težko si zamišljam dan brez vaje. Postanem nekako lačen.
Trudim se igrati zvrsti, kot so jazz, blues,
funky, rock, etno, tango... Nekatere zvrsti se da odlično združiti in posledica
je nekaj novega. Vse skozi se učim in vedno bolj se zavedam, koliko se
še da naučiti. To je edini pravi izziv zame, ob tolikšni poplavi
"goveje muske," ki je harmoniko spravila ob dober glas. Vesoljno človeštvo
želim razsvetliti, da je to prekrasen in vsestranski instrument, iz katerega
se da izvabiti žlahtne tone in harmonije, o čemer priča že samo ime HARMONIKA.
Ne dolgo tega je pristopil k meni neki gospod in mi povedal
pregovor, ki ga nisem slišal doslej:
"Če hočeš biti srečen, postani
glasbenik!"
In prav ima, res je nekaj na tem!
Števec obiskov strani:![]()