| |
mag. Sašo Stikovič, Davor Dominkuš, Ministrstvo za
delo, družino in socialne zadeve Socialno varstveno področje se je v obdobju zadnjih desetih let pospešeno
razvijalo, zlasti v obdobju zadnji petih let. V začetku devetdesetih
let sprejeti novi zakon o socialnem varstvu je prinesel pomembne novosti,
vendar je bilo njihovo uresničevanje povezano s pripravo novega strateškega
dokumenta, Nacionalnega programa socialnega varstva , ki pa
je bil sprejet šele v začetku leta 2000. Na njegovi podlagi se je pričela
hitra širitev mrež različnih socialnovarstvenih storitev, zlasti za
starejše, telesno in duševno prizadete, ljudi s težavami v duševnem
zdravju, žrtve nasilja, zasvojene in druge ranljive skupine. Za vse
te skupine prebivalstva je bilo poskrbljeno v bistveno premajhnem obsegu,
potrebe pa so naraščale iz dneva v dan. V nekaj letih nam je uspelo
primanjkljaj precej zmanjšati, nikakor pa še ne povsem odpraviti. Nove
potrebe, ki jih prinaša sodoben način življenja in z njim povezani
problemi, zahtevajo nadaljnjo širitev različnih storitev za ljudi v
stiski. Še poseben izziv pa predstavljajo potrebe, s katerimi se družba
sooča zaradi vse hitrejšega staranja. To zahteva nov medgeneracijski
dogovor in nov način sprejemanja starosti, predvsem pa skrb za lastno
starost že v srednjih letih. Iz izključno državnega izvajanja storitev
smo v tem obdobju že prešli v sistem pluralnosti. Velik pomen pridobivajo
nevladne organizacije. Pojavljajo pa se tudi zasebni izvajalci. V generalni
strategiji pa se za privatizacijo socialnovarstvenega sektorja nismo
odločili, saj je to področje zaradi svoje občutljivosti in posebnega
pomena za ljudi po našem mnenju treba v precejšnjem delu ohraniti v
državni pristojnosti. Socialna vključenost Februarja 2000 je Vlada Republike Slovenije sprejela Program boja
proti revščini in socialni izključenosti, aprila 2002 pa prvo
dveletno poročilo o njegovem uresničevanju. V sprejetem programu
je bila politika socialnega vključevanja opredeljena kot prednostna
vladna politika, v prvem poročilu pa so bile tudi podrobneje zapisane
smernice za njeno nadaljnje izvajanje. V letu 2003 pa je pripravila Skupni
memorandum o socialnem vključevanju , ki pomeni še dodatno uresničevanje
te politike in kaže na njeno neposredno povezanost s politiko socialnega
vključevanja na ravni EU. S tem sledi tudi strateškemu cilju trajnostnega
povečevanja blaginje prebivalstva skozi uravnotežen gospodarski,
socialni in okoljski razvoj. Vlada RS in EK sta memorandum
podpisali 18. decembra 2003. Slovenija je v zadnjih letih relativno
hitro manjšala razliko v razvoju v primerjavi z EU. Leta 2000 je
bilo 26,6 % BDP namenjenih za zagotavljanje socialne zaščite,
kar je dokaj blizu evropskemu povprečju (27,3 % v letu 2000).
Leta 2000 je bilo največ sredstev za programe socialne zaščite namenjenih za
področje starosti (11,2 % BDP, kar je več kot v EU) in za področje
bolezni in zdravstvenega varstva (7,9 % BDP), kar skupaj
predstavlja skoraj tri četrtine vseh sredstev, namenjenih za socialno
zaščito. Delež za pokojnine, ki se je leta 1999 že nekoliko zmanjšal
in ostal na isti ravni tudi v letu 2000, se tudi v prihodnje ne bo
povečeval, saj se je leta 2000 začela izvajati reforma pokojninskega
sistema.
Upadanje rodnosti in daljšanje življenjske dobe povzročata staranje
prebivalstva . Prav tako se povečuje razmerje med
starejšim in delovno sposobnim prebivalstvom (koeficient odvisnosti) .
V začetku leta 2002 je bilo na 100 delovno sposobnih prebivalcev
21 oseb, starih 65 let ali več (24 v EU-15 v letu 1999). Pomembna
posledica staranja slovenskega prebivalstva, ki jo bodo morali v
prihodnje upoštevati tudi delodajalci, bo zmanjševanje deleža delovno
sposobnega prebivalstva (v starosti od 15 do 64 let), ki se bo začelo
po letu 2005. Staranje bo znatno vplivalo predvsem na izdatke
za zdravstvene in socialne storitve ter terjalo prilagoditev socialnih
storitev .
Socialnovarstvene storitve za starejše Mreža socialnovarstvenih storitev za starejše je
relativno dobro razvita. Razvoj mreže temelji predvsem na dveh dokumentih,
in sicer Programu razvoja varstva starejših oseb na področju socialnega
varstva v Sloveniji do leta 2005 in na Nacionalnem programu
socialnega varstva do leta 2005 . Prvega je vlada RS sprejela
1997, drugega je leta 2000 sprejel Državni zbor RS. Oba dokumenta temeljita
na izhodišču, da je treba zagotoviti pogoje, da starejši čim dlje ostanejo
v okolju, v katerem so živeli, ter da se jim poleg socialnih in zdravstvenih
storitev nudijo tudi najrazličnejše druge storitve, servisi in dejavnosti,
ki bodo zagotovile aktivno in polno življenje, predvsem tistim, ki
živijo sami in bi bili brez teh možnosti izolirani iz družbenega dogajanja.
Z obema programoma je bilo predvideno delovanje in širitev mreže organiziranih
storitev, ki so namenjene izvajanju v bivalnem okolju starejših, institucionalne
mreže storitev za starejše ter dodatnih in dopolnilnih
programov namenjenih starejšim. Razvoj skrbi za starejše
je v obeh dokumentih načrtovan tako, da se zagotavljajo različne oblike
pomoči in storitve za starejše osebe in sicer v povezavi z obsegom
in zahtevnostjo njihovih potreb in ob upoštevanju njihovih želja. Mreža
pomoči se stopnjuje od tistih oblik, ki so namenjene starejšim z manjšim
obsegom posebnih potreb in težav, do tistih, ki potrebujejo štiriindvajset
urno nego in pomoč. V obdobju do konca leta 2003 smo na področju socialnovarstvenih
dosegli pomembne rezultate, saj smo se uresničitvi nekaterih
zastavljenih ciljev tako po kakovosti kot po obsegu že močno približali .
Z namenom, da se postopek posredovanja vlog za sprejem v domove za
starejše ustrezno poenostavi in racionalizira ter doseže večja transparentnost
postopka bo Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve v tem mesecu
objavilo Pravilnik o postopkih pri uveljavljanju pravice do institucionalnega
varstva . Predvideni začetek izvajanja pravilnika je 1.6. 2004.
V letu 2003 se je začela uporabljati tudi Uredba o merilih za določanje
oprostitev pri plačilih socialno varstvenih storitev . Z njo se
je bolj sistemsko uredilo predvsem področje (so)financiranja stroškov
oskrbe oz. namestitve v institucionalnem varstvu in pomoči na domu.
Slednja se sicer razvija in jo ocenjujemo kot primerno storitev, ki
pa zahteva še dodatno spodbudo in nekaj izboljšav (tudi v sami tehnični
izvedbi in načinu obračuna cene storitve), kar poskušamo urediti v
novi uredbi, ki je v postopku priprave. Starejši in revščina Stopnja tveganja revščine je ob upoštevanju dohodka
v denarju in naravi v letu 2000 znašala 11 %, kar je za 2 odstotni
točki manj v primerjavi s stopnjo tveganja revščine, kjer je upoštevan
samo dohodek v denarju (13 %) in je hkrati nižja od povprečja EU-15
(15 %). Glede na dejstvo, da je bila stopnja tveganja
revščine pri upokojencih (15%) le malo nad slovenskim povprečjem
(13%), obe vrednosti sta primerljivi s povprečjem EU-15, ki v letu
2000 znaša 16 %), lahko sklepamo, da razlog za revščino med starejšimi
(22 % v letu 1999 za starostno skupino 65 let ali več) niso nizke
pokojnine, temveč dejstvo, da določen delež starejših (predvsem
ženske) v letu 1999 ni prejemal nobene pokojnine . V naslednjih
nekaj letih pričakujemo, da bodo podatki pokazali, da se je položaj
določenega dela starejših izboljšal zaradi uvedbe državne pokojnine,
ki se postopno uvaja od leta 2001.
Zaključek Po stopnji tveganja revščine so slovenski upokojenci primerljivi s
stopnjo tveganja revščine v EU. Spodbudni so kazalci, ki kažejo, da
stopnja tveganja revščine postopno pada. Država Slovenija v svojih
razvojnih programih na področju socialnega varstva daje velik pomen
razvoju storitev in programov namenjenih starejšim državljanom. Pri
tem se zaveda tudi demografskih sprememb in novih potreb (tudi povezanih
s staranjem prebivalstva) s katerimi se srečujejo tudi drugod po Evropi
in svetu. Na tem področju bo potrebno še naprej poiskati nove in ustrezne
možne rešitve, ki bodo omogočile uravnotežen gospodarski in socialni
razvoj, ki ga bodo slovensko gospodarstvo, državljani in državni proračun
lahko prenesli oz. omogočili.
|