| |
Metlika, 15. april 2004
Maribor, 2. junij 2004
ZAPISNIK OKROGLE MIZE
>VLOGA SOCIALNIH PROGRAMOV V
BOJU PROTI SOCIALNEMU IZKLJUČEVANJU IN REVŠČINI STAREJŠIH<
Metlika, 15.
april 2004
Okroglo mizo je odprla Vladka
Škof, predsednica komisije za humanitarna, socialna in zdravstvena
vprašanja pri Društvu upokojencev Metlika, Mirko Vaupotič (ZOTKS)
je predstavil projekt >EU - priložnost tudi za starejše<, Angelca
Žiberna (ZDUS) je vodila okroglo mizo, prisoten pa je bil tudi
podžupan Metlike Franc Kočevar, ki je pozdravil udeležence. Sledila
so predavanja:
Mag. Sašo Stikovič (Ministrstvo za delo, družino in socialne
zadeve):
>Vloga socialnih programov v boju proti socialnemu izključevanju
in revščini starejših<
Dr. Mojca Novak (Inštitut RS za socialno varstvo):
>Starost - element družbene marginalizacije<
Metlika ima 8.323 prebivalcev, od tega je 15% starejših občanov.
V Centru za socialno delo Metlika po svojih močeh skrbijo za
starejše in pri delu sodelujejo s patronažno skupino zdravstvenega
doma Metlika in z nevladnimi organizacijami, v katerih so pretežno
prostovoljci. V Metliki se soočajo s problemom revščine, kriterij
zanjo je določen na 68.000 SIT na osebo. Povprečna pokojnina
pa znaša 89.000 SIT. Socialni transferji, ki jih nudi CSD Metlika,
so isti kot v Ljubljani. V Centru izvajajo poseben program za
starostnike, vendar teh programov ni veliko, ker jim primanjkuje
kadrov. Leta 1998 so začeli izvajati program pomoči na domu,
vendar je za starejše z nizkimi pokojninami še vedno predrag
in zato nedostopen. Za pomoč so se obrnili na občinski svet,
da bi subvencionirali omenjeno dejavnost, vendar ni bilo odziva.
Potrebno bi bilo, da država določi enotno ceno - odvisno od tega
ali občine subvencionirajo to obliko pomoči ali ne.
Na MDDSZ pravijo, da so cene različne za različno dostopne kraje.
Nekatere občine lažje financirajo dejavnosti, ponekod celo do
50%. Na MDDSZ se pogovarjajo o tem, da bi bila ta pomoč zastonj,
vendar je to odvisno od pripravljenosti občin.
Za starejše je največji problem prostorska stiska v domovih
za starejše. Domovi v oddaljenih krajih so neprimerni in nezaželjeni,
saj selitev v drug kraj predstavlja šok tako za starostnike kot
za njihove družine. Osnovna pravica vsakega posameznika je, da
prebiva tam, kjer želi, vendar je težava v dolgih čakalnih dobah,
zato bi bila potrebna socialnovarstvena reforma. Dolge čakalne
dobe ter neenaka prostorska ponudba pa vodijo v socialno izključevanje.
Pri starejših je problem tudi to, da mnogi otroke ali skrbnike
pooblastijo za svoje pokojnine in tako ostanejo brez finančnih
sredstev. Taki primeri mnogokrat vodijo v situacije, ko je ogrožena
finančna samostojnost posameznika. Zato bi bilo v takih primerih
dobro, da bi ukrepala tudi inštitucija, kot je naprimer dom za
ostarele ali kakšna druga, ki bi lahko pravno zastopala posameznika.
Privatizacija domov za ostarele je primerna, vendar mora država
imeti nadzor nad izvajanjem teh storitev.
Pri tej problematiki pa ne smemo zanemariti vloge nevladnih
organizacij, ki so vedno bolj aktivne in aktualne tudi pri nas.
Veliko je aktivnih NVO, ki pokrivajo tudi socialna področja.
V glavnem gre za prostovoljce, ki s svojim delom veliko prispevajo
pri izvajanju programov za starejše in so v oporo tudi državnim
zavodom. Država tega dela ne more ovrednotiti, lahko pa bi poskrbela
za zaščito in promocijo prostovoljnega dela. Na prostovoljno
delo moramo gledati tudi s tega vidika - nekdo ima lahko visoko
pokojnino, a nima socialnih stikov, tak človek je reven. Lahko
pa se vključi v katero od NVO, kot je naprimer društvo upokojencev,
gasilsko društvo ali kakšno humanitarno društvo - skratka, da
s svojim prostovoljnim delom prispeva na tistem področju, do
katerega čuti naklonjenost. Starejša populacija se mora zavedati,
da se v Evropski uniji nobena politična odločitev ne sprejme
brez mnenja NVO; le-te o zadevah ne morejo odločati, lahko pa
vplivajo na odločitev.
PREDLOGI IN SKLEPI UDELEŽENCEV OKROGLE MIZE:
- Metliška občina bi se morala bolj posvetiti celotni problematiki
starejših v svoji občini - poskrbeti bi morala za večjo stanovanjsko
kapaciteto v domu za ostarele ter nameniti večjo skrb revnejšim
v svoji občini.
- Država bi morala poskrbeti za enako prostorsko dostopnost
v domovih za ostarele v vseh krajih po Sloveniji. Na ta način
bi starejši ohranili stike s svojci.
- Država naj bi v okviru že sprejetih zakonov, ki se nanašajo
na človekove pravice poskrbela za uveljavljanje teh pravic,
zlasti starejših, invalidov in drugih ranljivih skupin, predvsem
v primeru zlorabe, nasilja, diskriminacije in nemožnosti dostopa
do uveljavljanje različnih potreb.
- Poseben problem predstavljajo tudi ostareli kmetje, ki ne
morejo več obdelovati svoje zemlje (in nimajo več prihodkov
od nje), zato bi morala država pristopiti z ustreznejšo politiko.
- Pomoč na domu bi bilo potrebno dopolniti še z drugimi različnimi
programi: zdravstvenimi storitvami (fizioterapijo, zdravstveno
nego, delovno terapijo), gospodinjskimi storitvami, svetovanjem,
družabnimi programi ipd.
- Država mora povečati nadzor nad izvajanjem programov za starejše,
da se ne bi ponovil primer Črnega lesa.
- V občinskem svetu občinin naj bi enkrat letno obravnavala
položaj in potrebe starejših v svojih občinah ter tako sprejeli
določene programe in ustrezne ukrepe.
ZAPISNIK OKROGLE MIZE
>VLOGA
SOCIALNIH PROGRAMOV V BOJU PROTI SOCIALNEMU IZKLJUČEVANJU IN REVŠČINI
STAREJŠIH<
Maribor, 2. junij 2004
Okroglo mizo je odprla Angelca Žiberna (ZDUS), Mirko Vaupotič (ZOTKS)
je na kratko predstavil projekt >Evropska unija - priložnost tudi za
starejše<. Sledila so predavanja:
Mag. Sašo Stikovič (Ministrstvo za
delo, družino in socialne zadeve):
>Vloga socialnih programov v boju
proti socialnemu izključevanju in revščini starejših<
Dr. Mojca Novak (Inštitut RS za socialno
varstvo):
>Starost - element družbene marginalizacije<
Analiza o potrebah starejših po pomoči, ki jo je izvedel ZDUS, je pokazala,
da se stari ljudje počutijo socialno izključeni. O kvaliteti življenja
starejših oseb lahko začnemo govoriti šele tedaj, ko se upokojijo. Zaradi
nizkih pokojnin se tedaj začnejo težave, največ pripomb pa ima starejša
populacija glede zdravstvenih in socialnovarstvenih storitev. Čakalne
dobe so predolge tako za operativne posege, kot za specialistične ordinacije,
samoplačniška ambulanta za upokojenca s povprečno pokojnino pa skorajda
ne pride v poštev. Starejši se pritožujejo nad pomanjkanjem manjših trgovin
v soseskah, ki so jih nadomestili veliki trgovski centri, dostopni le
s prevozom.
Center za pomoč na domu Maribor poudarja, da bi bilo potrebno posvetiti
pozornost naslednjim vprašanjem, ki se nanašajo na pomoč na domu:
Starim ljudem , ki živijo doma in potrebujejo zdravstveno
oskrbo na domu, je potrebno kriti stroške iz naslova osnovnega zdravstvenega
zavarovanja na enak način kot tistim, ki živijo v institucionalnem varstvu
. Kajti tisti, ki živijo v okviru institucionalnega varstva, so deležni
določenih zdravstvenih uslug in storitev, tisti pa, ki živijo doma, teh
uslug in storitev ne prejemajo. N ikjer ni namreč natančno določeno,
kaj vključuje osnovno zdravstveno zavarovanje! Posebej pereč problem
pa predstavljajo ljudje, ki prejemajo kmečke pokojnine - le-te so zelo
nizke, svoje zemlje ne morejo več obdelovati, ravno zaradi tega pa niso
upravičeni do dodatka za tujo nego in pomoč na domu.
Uveljavitev podzakonskih aktov Pravilnika o metodologiji
za oblikovanje cen socialnovarstvenih storitev (2003) in Uredbe
o merilih za določanje oprostitev pri plačilih socialnovarstvenih storitev
(2003) sta povzročila diskriminatorne prakse pri starejših ljudeh
v različnih krajih Slovenije. Razlog tiči v tem, ker so imele občine
zelo različne cene storitev za uporabnika (od 0 do več kot 2.000 SIT/uro).
To pomeni, da je bila dostopnost pomoči na domu za starega človeka
odvisna od tega, v katerem kraju Slovenije živi. V Mestni občini Maribor
so imeli nekatera pooblastila, s katerimi so omilili ta dva zakonska
akta:
V mnogih primerih so se stari ljudje zato, da ne bi finančno
obremenili svojcev, pomoči na domu odpovedali. Zato je Center za pomoč
na domu Maribor apeliral na Center za socilano delo Maribor, naj svojcev
ne vključujejo, ker to pogosto poslabša odnose v družini - prihaja do
prikritega nasilja in pritiska s strani svojcev, naj se pomoči odpovedo,
ker jim bodo oni pomagali.
Obstajala je možnost 25% znižanja plačila stroškov pomoči
na domu z odločbo CSD. Ker je veliko starih ljudi v Mariboru revnih,
se je Center za pomoč na domu Maribor zavzel, da je CSD še dodatno znižal
plačilo storitve za 15% (skupno znižanje za 40%), kar je tudi revnim
omogočilo dostop do storitve.
Mestna občina Maribor se je odrekla pravici do vknjižbe
na nepremično premoženje tistim uporabnikom, ki jim je storitev doplačevala
ali plačevala v celoti. Letošnja sprememba Zakona o socialnem varstvu je
prinesla omilitev predpisanega pogoja tako, da je vknjižba možna samo
na nepremičnino, na kateri posameznik nima prijavljenega stalnega bivališča.
Mestna občina Maribor pa se je že lani odrekla vknjižbi na katerokoli
nepremičnino.
Naslednja težava je tudi v tem, da je postopek za pridobitev
pravice do pomoči na domu preveč birokratski (za primer lahko vzamemo
primer starejšega gospoda, ki je moral lani podpisati sedem dokumentov
za odobritev pomoči na domu).
Zakon o socialnem varstvu bi bilo potrebno redefinirati.
V Zakonu piše, da pomoč na domu lahko nadomesti institucionalno varstvo.
Potrebna je sprememba v Zakonu o socialnem varstvu, iz katere
bi bilo razvidno, da so oblike pomoči enakovredne in da ima človek pravico
do izbire oblike pomoči.
Na Centru za pomoč na domu imajo zaposlene tudi izvajalke
v sistemu subvencionirane zaposlitve. Subvencije Zavoda za zaposlovanje
se iztečejo konec letošnjega leta. V primeru, da država ne bo zagotovila
oziroma nadaljevala subvencioniranja v taki ali drugačni obliki, obstaja
bojazen, da občina ne bo zmogla takega finančnega bremena. To lahko privede
do ukinjanja delovnih mest in razpada dejavnosti. V zadnjih letih poteka
izobraževanje za poklic pomoči na domu, kar še ni dovolj znano širši
javnosti. Zato bi tudi država morala poskrbeti za afirmacijo poklica
pomoči na domu.
Iz Ministrstav za delo, družino in socialne zadeve odgovarjajo, da je
del plač, namenjen socialno zdravstvenemu varstvu, subvencioniran. Država
se zaveda, da brez subvencioniranja plač v tem sektorju pomoč na domu
ne bo preživela. Zato na Ministrstvu razmišljajo, da bi obseg pomoči
na domu povečali.
PREDLOGI IN SKLEPI UDELEŽENCEV OKROGLE MIZE:
- Potreba po zdravstveni reformi je nujna in upravičena, saj bi omogočila
boljši dostop do vseh zdravstvenih storitev (krajše čakalne dobe, zdravstvene
nege, zdravila).
- Starim ljudem, ki živijo doma in potrebujejo oskrbo
na domu, je potrebno priskrbeti enak položaj kot tistim, ki živijo
v institucionalnem varstvu - z vidika pokrivanja stroškov
iz naslova osnovnega zdravstvenega zavarovanja .
- Zagotoviti je potrebno enakopravnejše in enotnejše financiranje
storitev pomoči na domu in ne za različne kraje različne cene,
ki so v preteklosti odstopale tudi za 100 %.
- Zmanjšati birokracijo pri postopku uveljavljanja pomoči
na domu.
- Zakon o socialnem varstvu bi bilo potrebno
redefinirati. V Zakonu piše, da pomoč na domu lahko nadomesti institucionalno
varstvo. Razvidno bi moralo biti, da so oblike pomoči enakovredne in
da ima človek pravico do izbire oblike pomoči.
- Zagotoviti subvencionirane plače za zaposlene, ki izvajajo
pomoč na domu in promovirati poklic negovalca pomoči na domu.
- V vse programe, vključno z izobraževalnimi, je potrebno
vključiti več socialne vzgoje, ki bi pripomogli h humanejšem odnosu
med ljudmi.
|