Mojca Novak, Inštitut Republike Slovenije za socialno varstvo Vsaka civilizacija ima svoj model starosti, po katerem se presojajo
starejši; bolj je ta model idealiziran, bolj je družba zahtevna in kruta
do svojih starejših članov. Starejše najbolj vidno označujejo njihov
spremenjeni videz in fizična krhkost, prav tako pa tudi kopičenje posvetnih
in duhovnih dobrin ter družbena in politična moč. Iztekanje biološke
ure naj bi tako kazalo in dokazovalo iztekanje tudi socialnega časa in
pomikanje starejših proti družbenem obrobju.
Namen predstavitve je ugotoviti, kakšne empirične so možnosti pri preverjanju
oz. pri umeščanju problematike starih v Sloveniji. Ker pa ima pojav staranja
in starejših veliko razsežnosti in se da opazovati in analizirati z različnih
vidikov, je omejitev na določene izseke oz. poglede logična odločitev
za omejitev obsega analize. Ko se govori o tej problematiki v slovenski
družbi, je smotrno pomakniti težišče na razmerje med starostjo in življenjsko
ravnijo, kjer izsledki analize pritrjujejo tistim, ki zanikajo neposredno
povezanost med starostjo in večjim tveganjem siromašenja.
Staranje evropskega prebivalstva
Starostna struktura prebivalstva je rezultat treh osnovnih procesov:
rodnosti, smrtnosti in migracij. Če so ti procesi nespremenjeni v daljšem
časovnem obdobju, se oblikuje stabilna starostna struktura in obratno,
vsaka sprememba v enem od naštetih procesov povzroči spremembo starostne
strukture. Čeprav je večina razvitih držav že sklenila demografski prehod,
se bo staranje prebivalstva nadaljevalo še v naslednje stoletje. Bistvo
demografskega problema je prav enostavno - v industrijskih družbah delež
starejših ljudi narašča, medtem ko se delež aktivnih zmanjšuje, toda
dinamika te spremembe je kompleksna in se spreminja od države do države.
V vseh razvitih državah se podaljšuje življenjska doba zaradi boljše
prehrane in higiene, napredek medicine pa je povečal možnost preživetja
mladih in daljšega preživetja starejših.
V vseh državah članicah Evropske skupnosti se je število starejših ljudi
- nad 60. letom - med letoma 1960 in 1990 povečalo za polovico in zdaj
predstavlja približno petino prebivalstva. Po predvidevanjih se bo ta
trend nadaljeval, če bo delež rojstev še naprej padal ali pa če ne bo
dotoka mlajših ljudi iz migracij, zaradi česar je postalo to vprašanje
pomembna politična tema. Tako se staranje prebivalstva ne kaže kot proces,
ki bi se mu morale družbe izogibati, temveč kot proces, ki bi ga morale
dojeti kot rezultat in posledico načrtovanih oz. želenih procesov, ki
zahteva tudi prilagajanje družbenih institucij.
Kaj pravijo slovenski podatki? Slovenska družba se lahko po številnih kazalcih primerja z razvitejšimi
evropskimi državami, med katerimi je posebno pomemben ta, ki govori o
razmerju med aktivnim in neaktivnim delom prebivalstva. Če se meri aktivnost
s starostno dobo med 15. in 59. letom starosti, potem je neaktivnih 35
odstotkov prebivalstva, čeprav nekatere ocene govorijo o razmerju 2 :
1. Nizka stopnja rodnosti in nizka rast priselitev pa govorita o pospešenem
staranju celotnega prebivalstva. Čeprav je delež žensk v delovni sili
(44,4 odstotka) bistveno višji kot v marsikateri drugi evropski državi,
pa je pričakovana življenjska doba v sorazmerju z drugimi državami -
pričakovana življenjska doba žensk (78,2 leta) je skoraj za 10 let daljša
kot moški (70,8 leta). Slovenski rezultati primerjav materialnega standarda
različnih starostnih skupin v različno velikih in različno sestavljenih
družinah so pokazali, da ni podatkov, ki bi potrjevali tipične značilnosti
materialnega standarda v posameznih življenjskih obdobjih.
Enotnost generacij oz. starostnih skupin pa zavračajo tudi tisti, ki
sklepajo, da blaginjski programi prerazdeljujejo vire ne glede na posamezne
starostne skupine. Mladi in stari imajo enako pravičen dostop do virov,
saj poteka tekmovanje zanje prej na ravni socialne in spolne diferenciacije
kot pa starostne.
Številni viri potrjujejo tezo, da je višina dohodka na člana gospodinjstva
najprej odvisna od števila zaposlenih, prav tako pa tudi od strukture
gospodinjstva, kjer je pomemben dejavnik število nepreskrbljenih otrok.
Prav tako je pomemben vir dohodkov; ali je to plača ali pa različna nadomestila
dohodka in dodatki dohodka.
Poudariti je potrebno naslednje:
med merjenimi dejavniki socialne strukture na dohodek gospodinjstva
učinkuje le dosežena izobrazba, ne pa spol ali pa status upokojenosti;
status upokojenosti je povezan z življenjsko ravnijo, posebno
z merjenimi razsežnostmi bivalnih razmer in posedovanjem avtomobila;
pri tem se morajo upoštevati tudi različne potrebe ljudi in različni
standardi, ki se s časom spreminjajo in so predvsem mlajše generacije
tiste, ki jim sledijo, medtem ko starejši domnevno ohranjajo v preteklosti
privzeti življenjski slog;
status upokojenosti je pomembno povezan s finančnimi zmožnostmi
- z možnostjo pridobitve dodatnih finančnih virov;
manj ugodna življenjska raven pa ne zmanjšuje zadovoljstva
upokojenih z materialnimi razmerami, v katerih živijo, kar lahko pogojno
pripišemo temu, da živijo življenjski slog, ki so si ga oblikovali v
svoji aktivni dobi.
Sklep Vsaj navedene ugotovitve kažejo, da starejših ni mogoče pojmovati niti
kot enotne niti kot vnaprej marginalizirane skupine. Kljub temu pa se
le ne da zanikati težav, ki pestijo starejše in ovirajo njihovo vključevanje
v družbo. Med najpogostejšimi navajajo raziskovalci naslednje:
- dohodek - revščina med manjšino starejših kot stalen problem;
- starostna zapostavljenost - zgodnje upokojevanje in zapostavljanje
na trgu dela;
- zdravje in socialno varstvo - (zdravstvene in duševne ovire);
- strah zaradi kriminala.
Našteti problemi so pomemben izziv za socialno in ekonomsko politiko,
da bi zagotovili možnosti za polno udeležbo starejših ljudi, posebno
pa da bi imeli vsi starejši zagotovljen dohodek. |