| |
doc. dr. Polona SELIČ,
Urad varuha Človekovih
pravic
IZHODIŠČA
Nasilje nad starejšimi je sprva veljajo za problem socialnega varstva
in staranja prebivalstva, kasneje pa se je z naraščajočim zavedanjem
razsežnosti družinskega nasilja tudi nasilje nad starejšimi pričelo obravnavati
kot problem javnega zdravja/zdravja in kazenskega pregona. Razumevanje
problema določa tudi iskanje rešitev.
Pri nasilju nad starejšimi imamo v mislih predvsem zlorabe in trpinčenje
s strani bližnjih - bodisi družinskih članov bodisi drugih poznanih oseb
znotraj doma ali v posebnih ustanovah. Mednarodna mreža za prevencijo
pred zlorabo starejših (WHO, 2002:126-7) opredeljuje zlorabo starejših
kot posamično ali ponavljajoče ravnanje, oziroma kot opustitev potrebnih
dejanj v kateremkoli medosebnem odnosu, ki naj bi temeljil na zaupanju,
kar povzroči škodo ali stisko pri starejši osebi. Zlorabe starejših je
mogoče prepoznati in opisati kot telesne, psihične (čustvene), finančne
(materialne) in spolne, pa tudi kot zanemarjanje. Dogajajo se v družinah
in različnih institucijah. Med vsemi oblikami družinskega nasilja o nasilju
nad starejšimi govorimo verjetno najbolj redko.
1 MOŽNE REŠITVE
Nesporno kaže sistemske rešitve oblikovati na ravni
splošnih (preventivnih) in posebnih dejavnosti (Selič, 2003). K prvim
spada obveščanje in ozaveščanje javnosti, pri čemer imajo enakovredno
in
nenadomestljivo vlogo tako sistem
izobraževanja kot mediji. Pri slednjih naj ne bi šlo toliko za pripovedovanje
zgodb o nasilju kot predvsem za informiranje o možnostih in učenju o
nenasilnem reševanju problemov. Tudi ustrezna stanovanjska politika in
raziskovanje več-razsežnostnega prostora družinskega nasilja spadata
med ukrepe splošne prevencije.
Posebni ukrepi v učinkovitih modelih sistemskega reševanja problema
nasilja v družini, ki vključujejo tudi odkrivanje in celovito obravnavo
nasilja nad starejšimi, pomenijo:
- dostopnost potrebnih/ustreznih informacij -
nesenzacionalistično poročanje medijev, podatki o razpoložljivi pomoči,
podatki za različne cilje skupine - starejše osebe, strokovnjaki, žrtve,
uporabniki ipd.; telefoni, krizni centri in skupine za samopomoč za žrtve
- odkrivanje nasilja nad starejšimi -
zgodnje intervencije - strokovne službe (osebni zdravnik, patronažna
služba, center za socialno delo) in sodelovanje med njimi
- prijavljanje - vsi (tudi sosednje,
drugi sorodniki - povezano z ozaveščanjem in občutljivostjo javnosti);
pregon, prijavna dolžnost socialnih služb in zdravstva; pooblaščenec
žrtve; specializacija za obravnavo družinskega nasilja v organih odkrivanja
in pregona, specializacija v sodstvu
- pomoč in terapevtska obravnava celotne družine -
koordinacija med pristojnimi službami; modeli pomoči - telefon, krizni
centri, skupine za samopomoč - ter dopolnjevanje z individualno obravnavo
- posebni ukrepi za starejše - pridobivanje
epidemioloških podatkov, zagotavljanje posebnih oblik pomoči (dnevni
centri, pomoč na domu), svetovanje in pomoč družinskim članom, ki
za starejšo osebo skrbijo, posebna pozornost zdravstvenih in socialnih
delavcev
- obravnava storilcev/storilk - skupine
za samopomoč, dostopnost terapevtske obravnave, svetovanje
- izobraževanje - od vrtcev do srednjih
šol, možnosti vse-življenjskega učenja; učenje o nenasilnih poteh
do rešitve problemov, učenje o vrednotah in medgeneracijski pomoči
in solidarnosti
- socialne službe - specializacija socialnih
delavk in delavcev, multidisciplinarni pristop k reševanju problema
nasilja nad starejšo osebo; supervizija in permanentno izobraževanje
strokovnih delavk in delavcev, oblikovanje protokolov za obravnavo
- nevladne organizacije - selekcija,
strokovna usposobljenost, supervizija - naj bi zgolj dopolnjevale delo
javnih služb.
Obravnava nasilja nad starejšimi v krogu njihovih
družin oziroma s strani njihovih družinskih članov ne bi smela biti prepuščena
izjemni zavzetosti Zveze društev upokojencev Slovenije. Ko se pogovarjamo
o sistemskem modelu reševanja problema nasilja v družini in o zakonu,
ki naj bi celovito uredil to problematiko, starejše pogosto spregledamo.
Vse preradi pristajamo na ad hoc rešitve, o nasilju nad starejšimi
pa spregovorimo predvsem ob družinskih tragedijah, ki jih spremljamo
v medijih kot nekaj, kar se dogaja >drugim<. Sprememba odnosa do starejših
oseb, prepoznavanje in zavedanje, da so tudi oni izpostavljeni različnim
oblikam zlorabljanja, pa bo verjetno mnogo bolj zahteven proces kot sama
priprava potrebne celovite zakonske rešitve obravnave nasilja v družini.
2 MOŽNE RAZLAGE
Naše vedenje o družbeni naravi tega problema in njegovih razsežnostih
rase. Soglasni smo v ugotovitvi, da smo vsem in vsakemu človeku kot družba
dolžni zagotoviti določene standarde bivanja. Ob tem se radi sklicujemo
na različne mednarodne dokumente, zakonodajo in poklicanost (poslanstvo)
lastnih strok.
Toda kljub zavedanju, vedenju, zakonskim podlagam in rastočemu številu
prizadevanj vedno znova ugotavljamo, da starejših pred nasiljem ne zmoremo
zaščititi. Pogosto se sprašujemo, kaj manjka, kaj še potrebujemo. Ali
je to res poseben zakon, doslednejše izpolnjevanje razpoložljivih pooblastil
ali kaj drugega.
Namen tega prispevka je pokazati, kako bi lažje prepoznali, razumeli
in se učinkovito spoprijeli s pomanjkljivostmi sedanje ureditve - kako
bi lahko odpravili >primanjkljaje poklicanih< nosilcev odgovornosti.
Slednje je mogoče, ko opredelimo varovalne dejavnike v okolju, starejšo
osebo pa postavimo v središče in njene pravice, da ni izpostavljena nasilju,
umestimo na vse ravni od zasebne do državne, ravnanje nosilcev odgovornosti
v družini, sistemih in službah in na ravni družbe kot celote pa vrednotimo
po kriterijih motivacije, moči in potrebnih virov. Opisano nam pomaga
preseči stereotipne zaključke in mite o posameznikih in službah, ki >nič
ne delajo< ali >nič ne uredijo<.
2.1 OSEBA - NOSILEC PRAVIC
Če problem nasilja nad starejšimi v družini analiziramo z zornega kota
pravic starejših, lahko skozi to optiko opredelimo celotno okolje. Analiza
tega okolja nam lahko pomaga razložiti vzroke (pomanjkljivosti), dolžnosti
in odgovornosti posameznih služb in ključne razloge (in razlage) za nepopolno
izpolnjevanje teh dolžnosti in odgovornosti. Opisani tridimenzionalni
prostor lahko v nadaljevanju služi kot podlaga za načrtovanje poti do
rešitev.
Ko postavimo osebo v središče, se okrog nje razprostre ves preostali
svet. Če si zamislimo koncentrične kroge, je najbližje starejšemu njegova družina in
pomembni Drugi - otroci, vnuki, sorodniki, razširjena družina.
V naslednjem krogu, lahko ga imenujemo krog služb in družbenih dejavnosti,
že nastopajo nosilci javnih pooblastil in funkcij (lokalna samouprava)
ter institucij, kot so različne službe, zdravstveni dom, CSD, policijska
postaja, nevladne organizacije.
Naslednji krog je regija, ki ji sledi
raven države.
V tem zadnjem krogu nastopajo tri veje oblasti - zakonodajna,
sodna in izvršna. Tu deluje tudi varuh človekovih pravic.
Najdlje je mednarodna
raven z mednarodnimi organizacijami.
Okolje starejše osebe tako sestavljajo posamezniki v družini in družbi,
vključno s strokovnjaki v različnih službah, strukturah in institucijah.
2.2 ODNOSI MED STAREJŠIM IN OSEBAMI/SLUŽBAMI, DOLŽNIMI, DA MU POMAGAJO
Starejša oseba, ki smo jo postavili v središče, je nosilec pravic .
Med njo in tistimi, ki so dolžni skrbeti za uresničevanje in zaščito
njenih pravic, prihaja do interakcij. Starejšemu moramo zagotoviti uresničevanje
vseh pravic, torej tudi zaščito pred nasiljem in zlorabami v družinskem
krogu. Na polju zaščite pred nasiljem delujejo posamezniki in službe,
katerih dolžnost je starejši osebi zagotoviti to pravico.
Strokovnjaki na področju sociale, zdravstva, odkrivanja in pregona imajo
dolžnosti, ki izhajajo iz področnih zakonov. Imenujemo jih nosilce
odgovornosti (dolžnosti). Odnos med starejšim - nosilcem pravic
- in različnimi strokovnjaki - nosilci odgovornosti ni linearen ali dvodimenzionalen,
saj se razteza skozi različne ravni družbe.
Tako opredeljen model lahko pokaže, kaj bi kdo moral storiti v zvezi
z družinskim nasiljem in na kateri ravni družbenega življenja - kdo
na ravni družine, kdo v družbi, kdo v javnih službah, kdo na ravni sprejemanja
političnih odločitev .
Nasilje, zlorabljanje, trpinčenje v družini je kršitev pravic, s katero
je povezana veriga, niz neizpolnjenih dolžnosti, začenši z bližnjimi,
ki imajo dolžnost zaščititi starejšega pred nasilništvom, temu sledijo
različne institucije - na primer CSD, policija - na lokalni ravni, ki
imajo dolžnost prepoznati že zgodnje pojavljanje družinskega nasilja,
jih prijaviti, preganjati, kaznovati in ali zagotoviti terapevtsko obravnavo
in resocializacijo in reintegracijo, kadar je to strokovno izvedljive
in utemeljeno - sledi niz dolžnosti zakonodajne, izvršilne in sodne oblasti
na ravni države, na kateri se oblikujejo in sprejemajo usmeritve, zakoni,
podzakonski akti.
2.3 ODNOSI MED NOSILCI ODGOVORNOSTI NA RAZLIČNIH RAVNEH
Poznavanje odgovornih je potrebno dopolniti tudi z odnosi med njimi.
Če si nosilce odgovornosti nazorno predstavljamo kot verigo, je preprosto
spoznanje, da je njena trdnost enaka trdnosti najšibkejšega člena v nizu.
2.4 ANALIZA VZROKOV
Da bi lažje razumeli dolžnosti tistih, ki morajo ukrepati ob kršitvi
pravic, kar izpostavljenost družinskemu nasilju nedvomno je, je potrebno
opisati tudi razloge, ZAKAJ je do kršitve sploh prišlo. Odgovori na vprašanje
>ZAKAJ?< so vzroki same kršitve in zmeraj izvirajo iz okolja. Vedenje
bližnjih, delovanje institucij in strokovnjakov, pa tudi kulturne norme,
vrednote in družbene prakse so določujoči dejavniki tega okolja.
Za vsako nasilje je mogoče identificirati številne vzroke, ki sooblikujejo
problem. Številni dejavniki sooblikujejo nastalo situacijo - od premajhne
osveščenosti, tradicionalnih spolnih vlog in družinskih modelov, do omejene
učinkovitosti pregona, policijske subkulture, pešanja standardov socialnega
varstva, tranzicijskih učinkov in nezaposlenosti.
Spoprijemanje z vzroki in iskanje rešitev je lažje, če takšen problemski
prikaz reorganiziramo. Nov pogled na okolje (in na osebo, nosilca pravic,
v središču) omogoči opredelitev treh skupin dejavnikov:
- posamezniki v neposrednem okolju
- sistemi - institucije, službe, strokovnjaki, ki
obdajajo neposredno okolje
- družba kot največji sistem .
Vse prepoznane vzroke je mogoče razvrstiti v naštete skupine, odnose
med njimi pa je smiselno hierarhično prikazati na treh ravneh. Govorimo
o neposrednih vzrokih, vzrokih ozadja in temeljnih vzrokih. Ustvarili
smo tridimenzionalni prostor vsestranskega sovplivanja.
Neposredni vzroki , da je starejša oseba žrtev nasilja
v družini, so:
- vedenje nasilneža
- delovanje sistemov in
- slaba odzivnost socialnega okolja (odnos družbe).
Gre za preplet neustreznih ravnanj in opustitev potrebnih ukrepov.
Odgovor na vprašanje, ZAKAJ do tega pride, nas privede do vzrokov
ozadja
- povezanih z ravnanjem posameznika (na primer razmerja
moči v družini, splošno nespoštovanje starejše osebe kot avtonomnega
bitja, naučeno nasilno odzivanje, brezbrižnost do posledic, ki jih
dolgotrajno zlorabljanje povzroča in podobno)
- ob vzrokih ozadja, vezanih na nasilneža, je mogoče opisati tudi tiste,
ki se nanašajo na delovanje sistemov - lahko gre
za pomanjkljivo in/ali neustrezno zakonodajo, odsotnost doktrinarnih
rešitev ali regulacijskih rešitev, pa tudi za pomanjkanje strokovnega
znanja in izkušenj
- na podoben način lahko izluščimo tudi družbene dejavnike ,
predsodke, stereotipe in vrednote, ki vplivajo na percepcijo družinskega
nasilja kot zasebne, intimne težave, na sprejemanje podrejene vloge
starejših, na družbene delitve moči med tistimi, ki vedo, brez vključevanja
starejših v odločanje o stvareh, ki jih zadevajo.
Takšno razvrščanje vzrokov lahko olajša razumevanje in pojasni, zakaj
je do kršitev pravic sploh prišlo, saj upošteva sovplivanje med vzroki
in identificiranimi nosilci odgovornosti (tistimi, ki morajo ukrepati).
Še vedno pa nam pogosto ostaja povsem nerazumljivo, zakaj oni, ki so
dolžni zaščititi starejšo osebo pred nasiljem, svojih dolžnosti ne izpolnjujejo.
Pomagamo si lahko z razlago, ki temelji na prepoznavanju primanjkljajev
poklicanih***.
*** Poklic (SSKJ, str. 891-2) - delo, dejavnost, za
katero je potrebna usposobljenost, navadno za pridobivanje osnovnih materialnih
dobrin.
Poklicanec/poklicani - kdor je poklican, usposobljen za kaj.
Poklican - obvezan komu kaj izkazovati, storiti; dolžen.
3 PRIMANJKLJAJI POKLICANIH
Šele analiza, ki upošteva določene razloge za neustrezno odzivanje ali
neodzivanje oseb ali služb - nosilcev odgovornosti, ki imajo dolžnost
zaščititi bolj ranljive skupine ljudi pred nasiljem, lahko ponudi tudi
uresničljive rešitve. Razlogi za neustrezno ukrepanje ali ne-ukrepanje
so številni. V osnovi jih lahko razvrstimo v tri skupine, ki nam pomagajo
razložiti MOTIVACIJO nosilcev odgovornosti za ukrepanje, POOBLASTILA
(MOČ) in razpoložljive VIRE za to.
Motivacija, moč in viri opredeljujejo zmožnost delovanja. Če je ta zmožnost
pomanjkljiva - če katerikoli od naštetih elementov manjka, je velika
verjetnost, da nosilec odgovornosti ne bo ukrepal in ne bo izpolnil svojih
dolžnosti do starejše osebe.
Zmožnosti in primanjkljaje lahko
prepoznamo s pomočjo naslednjih vprašanj:
- Ali se nosilec odgovornosti zaveda svojih dolžnosti in je motiviran za
delovanje?
- Ali ima nosilec odgovornosti moč da izpolni svojo
dolžnost?
- Ali ima nosilec odgovornosti potrebne vire za ukrepanje?
Šele odkrivanje razlogov za ne-ukrepanje nosilcev odgovornosti lahko
preseže običajno poenostavljeno razlago, ki kot poglavitni razlog zmeraj
prepoznava >pomanjkanje virov<. Razumevanje pomanjkljivosti je ključnega
pomena predvsem pri načrtovanju kakršnihkoli sprememb.
3.1 PRIMANJKLJAJI POKLICANIH - NAČRTOVANJE UKREPOV
Pogosto domnevamo, da ostaja veliko primerov nasilja v družini neprijavljenih.
Menimo, da smo kot družba premalo osveščeni, da o dogajanju za štirimi
stenami, ki za zmeraj zaznamuje tiste, ki so mu izpostavljeni, premalo
vemo, da pristojne službe (CSD, policija) ravnajo okorno, prepočasi.
Na podlagi teh domnev potem načrtujemo aktivnosti za ozaveščanje javnosti,
telefone za pomoč žrtvam v stiski in podobno.
Takšne intervencije so lahko sicer koristne, ne pa nujno ustrezne, saj
ne vemo, če temeljijo na prepoznanih primanjkljajih. Lahko namreč ne
gre za premajhno ozaveščenost, ampak pomanjkljivo motivacijo in s tem
povezano neustrezno ukrepanje ali neukrepanje. Vsaka služba bi zato morala
oblikovati standarde dela, sistem nadzora kakovosti dela, supervizijo
in sistem vrednotenja dobre prakse.
4 ZAKLJUČEK
Tridelna analiza: ZAKAJ? KDO? ZAKAJ
NE?
Uvajanje sprememb, ki bi pomagale sooblikovati varno okolje za vse,
terja, da to okolje najprej razčlenimo z vidika pravic ter opredelimo
najpogostejše vzroke za kršitev teh pravic - prepoznati moramo, kdo ne
izpolnjuje svojih dolžnosti in zakaj tako ravna.
Za to potrebujemo odgovore na vprašanja:
ZAKAJ prihaja do nasilja v
slovenskih družinah?
Kateri so neposredni, temeljni in vzroki ozadja?
KDO ima odgovornost
za zaščito pravic starejših, vendar svoje dolžnosti ne izpolnjuje?
ZAKAJ
nosilci odgovornosti ne ukrepajo ali neustrezno ukrepajo?
Bolj učinkovito prepoznavanje vzrokov - pomanjkljivosti poklicanih
Rešitve več-razsežnostnega prostora družinskega nasilja so povezane
s pravilnimi intervencijami in odpravljanjem pomanjkljivosti. Neustrezno
delovanje sistemov, ki je posledica pomanjkanja motivacije za ukrepanje,
je mogoče preseči z oblikovanjem profesionalnih standardov in doktrinarih
rešitev, z nadzorom in preglednimi pritožnimi potmi. Ukrepi, ki so usmerjeni
v pomanjkljivosti oziroma v njihovo odpravljanje, prispevajo k najboljši
zaščiti pravic starejših.
Pozornost moramo po eni strani usmeriti k tem pravicam, po drugi pa
vseskozi preverjati zmožnosti nosilcev odgovornosti - na področju motivacije,
moči (pooblastil) in potrebnih virov za ukrepanje.
Vloga varuha človekovih pravic
Varuh človekovih pravic je zavezan nadzorovati uresničevanje določil
Splošne deklaracije človekovih pravic, Evropske konvencije o varstvu
človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS (13. 6. 1994)
MP, št. 7-41/1994 (RS 33/1994); dokument je pričel v državah podpisnicah
veljati 1. novembra 1998), Evropske konvencije o preprečevanju mučenja
in nečloveškega ali ponižujočega ravnanja ali kaznovanja (Uradni list
RS (14. 1. 1994) - MP, št. 1-1/1994 (RS 2/1994)) in še nekaterih drugih
mednarodnih pogodb, ki zadevajo človekove pravice, v smislu spoštovanja
in zaščite. Nadzor nad delom državnih organov, nosilcev javnih pooblastil
in lokalne samouprave je mogoč tudi z vidika k-pravicam usmerjenega ocenjevanja
in analize okolja.
Nasilje v družini je nesporna kršitev pravic, na katero so se
državno organi dolžni odzvati.
Pomanjkljivosti poklicanih bi zato kazalo odpravljati s pomočjo
opredelitve njihove motivacije, moči (pooblastil) in potrebnih virov.
Razumevanje pomanjkljivosti poklicanih lahko usmeri pozornost
k ustreznim rešitvam, za katere ni nujno, da jih nosilci odgovornosti
tudi prepoznavajo kot >potrebne<.
VIRI
WHO (World Health Organization) (2002). World report on violence
and health . Geneva.
Selič, P. (2003). >Prosim, ne povejte,
da sem vam pisal.< Nasilje nad starejšimi - zamolčane
zgodbe.
V: Drole, J. ( ur .). Tudi starejši spreminjamo svet - za vse
generacije: zbirka prispevkov okroglih miz in predavanj. Festival
za tretje življenjsko obdobje, 6. in 7. oktober 2003 ,
Ljubljana , Zveza društev upokojencev, 129-132. |