| |
Nova Gorica, 18. maj 2004
Novo mesto, 13. maj 2004
Kranj, 11. maj 2004
ZAPISNIK OKROGLE MIZE
>PREPREČEVANJE NASILJA, ZLORABE
IN DISKRIMINACIJE STAREJŠIH<
Nova Gorica, 18. maj 2004
Okroglo mizo je odprl gospod Aldo Ternovec iz Zveze društev upokojencev
goriške pokrajine. Mirko Vaupotič je povedal nekaj besed o projektu in
pozdravil udeležence, moderatorka okrogle mize je bila Angelca Žiberna
(ZDUS). Sledila so predavanja:
Mag. Simona Hvalič Touzery -
Inštitut Antona Trstenjaka
>Zlorabe starih ljudi v Sloveniji<
Tatjana Mušič - Ministrstvo za notranje
zadeve, Generalna policija
>Tudi starejši so lahko žrtve kaznivih
dejanj<
Mnogi očitajo zdravnikom in socialnim delavcem, da ne prijavljajo primerov
nasilja in zlorabe, vendar je potrebno razumeti, da meje nasilja in zlorabe
niso takoj prepoznavne. Le ena od dvanajstih občin v goriški pokrajini
- občina Nova Gorica - sistematično pristopa k reševanju nasilja v družini.
Glavni problem je v neosveščenosti celotne družbe, posledično pa seveda
zlorabljene osebe ter izvajalca nasilja in zlorabe. Zaradi neustreznega
kazenskega pregona storilcev kaznivih dejanj le-ti vedo, da za svoja
dejanja ne bodo odgovarjali.
Obstajajo tudi primeri, ko mladi >maltretirajo< starejše. Poiskati moramo
vzroke za tako vedenje. Verjetno to izhaja iz dejstva, da danes že odrasli
mladi ljudje še vedno živijo pri starših, ker ne dobijo zaposlitve, da
bi se lahko osamosvojili. Pri zaposlovanju pa imajo težave zlasti ženske,
ki jih delodajalci nočejo zaposlovati, ker se bojijo, da bodo prehitro
zanosile. Položaj žensk v naši družbi je na splošno težaven, zlasti za
tiste ženske, ki po smrti svojega partnerja ostanejo same. Nenadoma se
znajdejo v težji finančni situaciji in pogosto postanejo odvisne od socialnih
in drugih služb, ki pa jih zaradi manjše finančne zmogljivosti tudi teže
plačajo. V Ljubljani je bila dosedaj pomoč na domu zastonj (ker je Mestna
občina Ljubljana pokrivala stroške), v ostalih krajih pa jo je bilo potrebno
plačati. Od aprila 2004 je tudi v Ljubljani potrebno plačati za pomoč
na domu.
PREDLOGI IN SKLEPI UDELEŽENCEV OKROGLE MIZE:
- Potreba po socialnovarstveni in zdravstveni reformi, ki bi starejšim
občanom omogočili večjo dostopnost storitev - krajše čakalne dobe za
specialistične zdravstvene storitve, uvedbo podaljšane zdravstvene
nege na domu vključno s strokovnimi službami kot so delovni terapevt,
fizioterapevt, logoped itd. in cenejša zdravila.
- Raziskave o kvaliteti življenja in potrebah starejših ljudi naj bi
podpirala država. Pri analizi raziskave in nadaljnjih ukrepih pa naj
bi sodelovali tudi predstavniki starejše genaracije, kot neposredni
uporabniki.
- Žrtvam nasilja, zlorabe in diskriminacije je potrebno nuditi varnost,
socialno in pravno zaščito, ko prijavijo primere. Potrebno je tudi
povečati preventivne ukrepe za preprečevanje (ponovnega) nasilja: stokovne
službe bi morale nuditi vsestransko pomoč žrtvam ter ustrezno obravnavati
storilce kaznivega dejanja.
- V izobraževalnih programih je potrebno posvetiti večjo pozornost
medgeneracijskim odnosom.
- Pomembno vlogo imajo mediji, ki o tej problematiki informirajo širšo
javnost.
ZAPISNIK OKROGLE MIZE
>PREPREČEVANJE NASILJA, ZLORABE
IN DISKRIMINACIJE STAREJŠIH<
Kranj 11. maj 2004
Okroglo mizo je odprl gospod Marjan Prinčič iz Pokrajinske zveze društev
upokojencev Gorenjske - Kranj, navzoče pa je pozdravil tudi Martin Habjan,
direktor Doma upokojencev Kranj, kjer je okrogla miza potekala. Mirko
Vaupotič (ZOTKS) je predstavil projekt >Evropska unija - priložnost
tudi za starejše< . Okroglo mizo je vodila Angelca Žiberna (ZDUS).
Sledila so predavanja:
Doc. dr. Polona Selič (Urad varuha
človekovih pravic):
>Nasilje nad starejšimi<
Metka Pentek, dr. med. (ZD Medvode,
Gerontološko društvo):
>Znaki in vrste zlorabe pri starejših ljudeh<
Tatjana Mušič (MNZ, Generalna policija):
>Preprečevanje
nasilja, zlorab in diskriminacije starejših<
Udeleženci okrogle mize so mnenja, da so redke tiste občine, ki na dnevni
red postavijo temo nasilja in zlorabe starejših. S to problematiko se
bolj ukvarjajo nevladne organizacije in prostovoljci. Zlasti Zveza društev
upokojencev Slovenije (ZDUS) bi si morala zadati nalogo, da poleg občine
in ostalih nevladnih organizacij s svojim delom prispeva k dvigu kvalitete
življenja starejših ljudi. Tudi društva upokojencev bi morala redno obravnavati
to problematiko, na primer tako, da angažirajo strokovnjaka s pravnega,
medicinskega ali socialnega področja. Enkrat mesečno bi lahko organizirali
brezplačen posvet s strokovnjakom. Stari ljudje ne marajo biti v vlogi
stranke, zato bi jim bila pomoč v okviru društva laže dostopna. V Društvu
upokojencev Kranj so idejo že pred časom hoteli izvesti, vendar so kaj
kmalu ugotovili, da je k sodelovanju težko privabiti strokovnjaka, ki
bi delal brezplačno, saj društvo nima dovolj sredstev, da bi ga plačalo.
Šele pred kratkim so dobili pravnico, ki je pripravljena delati brezplačno.
Upajo, da jim bo k sodelovanju uspelo pritegniti tudi zdravnika. Bojijo
pa se, da je prostovoljca danes težko dobiti.
V Gerontološkem društvu so imeli podobno izkušnjo. Ko pa so uspeli dobiti
strokovnjaka in so odprli posvetovalnico v Centru za socialno delo, so
kmalu ugotovili, da so naredili napako - vhod v stavbo je bil preveč
>na očeh<, zato so se stari ljudje, ki so prišli po pomoč, počutili nelagodno.
Želeli so organizirati tudi pravno posvetovalnico, zato so se obrnili
na Združenje starejših pravnikov z namenom, da bi dobili upokojenega
pravnika, ki bi bil pripravljen prostovoljno sodelovati. Pozivu se ni
nihče odzval. Upokojenega pravnika so dobili šele takrat, ko so pridobili
finančna sredstva za njegovo plačilo.
V Društvu upokojencev Kranj imajo navado, da obiskujejo tudi starejše
nad 95 let. Medicinska praksa opozarja, da je potrebno starejšega človeka
čim večkrat obiskati, zato da se na naš obisk navadi in se nanj pripravi
tako, da mu ne bo stresen. Društvo upokojencev je navezalo tudi kontakt
z osnovno šolo v Kranju, kjer se je odzvalo nekaj dijakov, da bi kot
prostovoljci obiskovali in pomagali starejšim na njihovih domovih. Čez
čas so člani društva dobili občutek, da otroci nimajo smisla za to delo.
Starejši so želeli, da jim otroci doma kaj postorijo, preberejo kaj iz
knjige ali iz časopisa, vendar ko so to naredili, so kar odšli. Starejši
so komentirali, da se z otroki nimajo o čem pogovarjati, da otroci samo
postorijo tisto, kar jih prosijo, in nato odidejo.
Predavatelji okrogle mize, ki so tudi dolgoletni prostovoljci, so opozorili,
da so otroci vendarle primerni za tovrstno delo, vendar rabijo natančnejša
navodila. Razložiti jim je potrebno, da je poleg pomoči pomembno tudi
vživljanje v sočloveka in v dano situacijo.
PREDLOGI IN SKLEPI UDELEŽENCEV OKROGLE MIZE:
- Potrebna bi bila koordinacija vseh, ki izvajajo programe za starejše,
to je državnih služb, nevladnih in strokovnih organizacij, da se med
seboj povežejo, usklajujejo programe in načrtujejo skupne ukrepe.
- Društva upokojencev naj organizirajo posvetovalnice za starejše (pravne,
socialne, zdravstvene, psiho-socialne) in razvijejo še druge oblike
informiranja in izobraževanja starejših.
- Mlade je potrebno usposabljati za prostovoljno delo in jih vključiti
v programe za pomoč starejšim.
- Starejši bi morali biti deležni pogostejših obiskov patronažne službe,
ki zaradi svoje narave dela najprej opazi možne znake nasilja in zlorabe
- je varovalni dejavnik pri zaščiti starejših. Država naj poskrbi za
ustrezne zakonske akte, na katere se bo patronažna služba ob prijavi
morebitne zlorabe lahko sklicevala.
- Državne ustanove bi morale več storiti za starejše, ne pa prelagati
svojih nalog na nevladne organizacije, ki zaradi slabih pogojev niso
kos vsemu delu.
- Socialne razlike med ljudmi, revščina in brezposelnost pomembno vplivajo
na razmah nasilja in revščine. Upada tudi sosedska pomoč in rahljajo
se med-generacijski odnosi.
- Starejše je potrebno seznaniti s pravico do zagovorništva, uvesti
>krizne telefone<, na katerih bi lahko dobili ustrezne informacije
o njihovih (pravnih) pravicah, država pa bi morala dopolniti in urediti
zakonodajne akte, ki zadevajo področje človekovih pravic in se nanašajo
na starejše ljudi.
- O vprašanjih, ki zadevajo nasilje, zlorabo in diskriminacijo starejših,
je potrebno javno spregovoriti, da se doseže večja stopnja osveščenosti.
ZAPISNIK OKROGLE MIZE
>PREPREČEVANJE
NASILJA, ZLORABE IN DISKRIMINACIJE STAREJŠIH<
Novo mesto, 13. maj 2004
Okroglo mizo je odprla Rožca Šonc iz PZDU Dolenjske, predsednica komisije
za socialne in zdravstvene zadeve, Tatjana Nikolić (ZOTKS) je predstavila
projekt >Evropska unija - priložnost tudi za starejše<. Okroglo
mizo je vodila Angelca Žiberna (ZDUS). Sledila so predavanja:
Metka Pentek, dr. med. (ZD Medvode,
Gerontološko društvo)
>Znaki in vrste zlorabe pri starejših ljudeh<
Tatjana Mušič (MNZ, Generalna policija)
>Preprečevanje
nasilja, zlorab in diskriminacije starejših<
Izkazalo se je, da v primerih nasilja, za katere vemo, preveč oklevamo
s prijavo takega dejanja. S tem, ko takih primerov ne prijavimo, ne izpolnjujemo
naše dolžnosti in odgovornosti, ki jo imamo do sočloveka. V Domu starejših
občanov Novo mesto se pogosto sprašujejo, ali imajo pravico prijaviti
primer nasilja, ki so ga opazili. Menijo, da so moralno-etično zavezani
le za osebno nego starejših. V Centru za socialno delo Novo mesto se
tudi velikokrat srečujejo s primeri nasilja v družini. Opazili so, da
človek vedenjski vzorec nasilja prinese iz družine, iz svojega otroštva.
Če so bili kot otroci tepeni, potem tudi sami tepejo druge, ko odrastejo.
Zato mora stroka oblikovati smernice, po katerih se bodo pooblaščene
službe orientirale v primeru nasilja.
Ko pristojni organi začnejo preiskovati primer prijavljenega nasilja,
v večini primerov povzročitelj dejanje nasilja zanika, prav tako tudi
žrtev. Žrtev se zaščiti z molkom, ker ne ve, kaj bo sledilo. Razumeti
moramo, da v večini primerov žrtve nasilja zanikajo dogodek predvsem
iz tega razloga, ker nihče - niti država s svojimi institucijami, niti
bližnja okolica - žrtvam ne nudi ustreznega razumevanja in zaščite. Država
je zato spremenila zakonodajo, ki zdaj določa, da ko enkrat podate izjavo
na pristojnem organu, le-ta ostane arhivirana. Pred spremembo zakonodaje
je bilo izjavo možno naknadno preklicati, zato izjave oziroma prijave
nasilja ni bilo možno evidentirati. Policija računa na policijski zakon,
na podlagi katerega bo policist lahko takoj odstranil storilca kaznivega
dejanja za 10 dni. Storilec se ne bo smel približati žrtvi.
Med udeleženci okrogle mize so imeli nekateri posamezniki zelo slabe
izkušnje s policijo. Potožili so, da so po prijavi kaznivega dejanja
na policiji someščani še isti večer zvedeli, kdo je podal prijavo. Zaradi
takih izkušenj se mnogi bojijo policije in ne želijo več podajati prijav
- v takih primerih namreč tudi prijavitelj kaznivega dejanja postane
žrtev. Na policiji se zavedajo, da so stvari, ki se jih z zakonom ne
da urediti. Prav tako se zavedajo, da je potrebno dati večji poudarek
policijski etiki. Do leta 1990 je bilo v policiji tako kot v vojski -
hierarhija, kjer je bilo več sektorskih policistov. Danes je osebni pritisk
na policista večji. Trenutno se izvaja projekt >policijsko delo v skupnosti<.
Mnogi starejši policisti se še niso uspeli privaditi sodobnemu načinu
delovanja, katerega cilj je rekrutirati bolj prijaznega policista.
Policija na prijavo naredi pregon. Možnosti za prijavo kaznivega dejanja
so različne: prijava je lahko telefonska, anonimna, pisna s podpisom
idr. Novomeška policija se je ukvarjala s primerom spolne zlorabe v domu
upokojencev, kjer zdravnik ni smel dati podatkov zaradi zdravniške zaprisege.
Po mnenju policije bi moralo biti zakonsko določeno, da ima v takih primerih
policija dostop do zdravniških kartotek.
Udeleženci okrogle mize se strinjajo, da je odnos družbe do starosti
povezan z nasiljem. Zato je potrebno, da se odnosa do starejših naučimo
doma v družini, v vrtcu in v šoli.
PREDLOGI IN SKLEPI UDELEŽENCEV OKROGLE MIZE:
- Država mora z ustrezno zakonodajo zaščititi žrtve kaznivih dejanj
in s preventivnimi programi preprečiti ponovne zlorabe.
- Prijav kaznivih dejanj nasilja ni veliko zato, ker prijavitelj kaznivega
dejanja ni primerno zaščiten.
- Zdravniki in patronažna služba se ne morejo opreti na ustrezne zakonodajne
akte pri prijavljanju zlorabe in nasilja, ker le-ti niso dovolj jasno
opredeljeni, da bi lahko stoka ukrepala.
- Storilci kaznivih dejanj niso ustrezno kaznovani oziroma obravnavani,
lahko bi celo dejali, da so bolj zaščiteni kot žrtve.
- Vprašljiva je tudi etika strokovnjakov - primer zdravnikov, ki zaradi
prisege molčečnosti >dopuščajo<, da žrtve kaznivega dejanja ostanejo
trpinčene.
- Pomanjkljivo je sodelovanje med različnimi strokami na primer med
socialnimi, zdravstvenimi službami, sodišči, policijo ipd. Pri načrtovanju
preventivnih ukrepov s tovrstnimi vprašanji, bo potrebno uskladiti
sodelovanje in ukrepanje vseh organizacij, ki sodelujejo v tem procesu.
- Na novomeškem območju ugotavljajo, da je vedno več primerov zlorab
in nasilja; razlog zanje tiči v dedovanju lastnine in v slabem medgeneracijskem
odnosu. Naraščajo tudi zahtevki za ugotavljanje prištevnosti starejših
ljudi.
|