| |
Miloš Kobe, univ.dipl.ing.el.
1) S strani organizatorja sem bil povabljen, da na tem skupu predstavim
nekaj pogledov na vključevanje starejše generacije, ki ji tudi sam pripadam,
v informacijsko ali tkim. e-družbo . Ta generacija postaja
zaradi velikega podaljševanja življenske dobe in s tem povprečnega staranja
populacije čedalje bolj številna. To je posebej značilno za razvite dežele,
Evropo in Slovenijo. Obenem pa doživljamo eksploziven in nezadržen napredek informacijskih in komunikacijskih tehnologij (IKT) ,
ki so povzročile nastanek in razvoj informacijske ali
tkim. e-družbe v globalnih razsežnostih .
2) Ob tem napredku se je odprl splošno ugotovljen problem tkim. digitalnih
delitev ( digital divides ),
ki označujejo velike razlike glede vključenosti v e-družbo med posameznimi
skupinami populacije. Te delitve potekajo po spolu, po izobrazbi, po
zaposlenosti, po bivanjskem okolju (urbano ali ruralno), po telesni
ali duševni prizadetosti itd in čeprav se medsebojno prepletajo in
niso zelo ostre, so močno zaznavne. Zlasti pa je značilna delitev po
starosti , ki nekako vključuje tudi velike dele populacije
iz že omenjenih drugih delitev. Obenem je starejša populacija, zlasti
tista, ki ni več poklicno aktivna, tudi najštevilnejša ,
saj obsega v Sloveniji že več kot petino vseh državljanov in dobro
četrtino volilnega telesa. Zato je problem vključevanja starejših v
sodobno e-družbo nadvse aktualen.
3) V Evropski Uniji, od katere nas loči le še nekaj dni, je v zadnjih
letih veliko aktivnosti posvečenih temu problemu. Te potekajo v širšem
smislu pod geslom tkim. e-vključenosti (e-inclusion) vseh
segmentov populacije. Statistike in raziskave iz EU, ki so še nepopolno
ukrojene na ugotavljanje tovrstne delitve, kažejo na veliko zaostajanje
starejših pri tej vključenosti (precej pod 5% celotne populacije). Toda
temu se v razvitem v svetu vendarle namenja čedalje več pozornosti in
mnoge dežele se lahko že pohvalijo z zavidljivimi dosežki in projekti,
kot so npr. nemški > Info-mobilnost seniorjev < in > Ženske
na Omrežje < ter slični britanski, finski, grški in drugi projekti,
ki so močno podprti od strani vladnih ustanov in organizacij civilne
družbe.
4) Slovenija se danes sicer lahko pohvali z dokaj zgledno splošno
stopnjo uporabe IKT , ki je nekako v evropskem povprečju.
Pri tem pa je nesporno dejstvo, da je vključitev starejše generacije
v izkoriščanje tega mnogo prešibko, je nižje
od povprečja v EU in še zdaleč ne sledi številčnemu deležu, ki ga ima
in ga še pridobiva starejša generacija v naši populaciji. Tudi v Sloveniji
nimamo, kljub številnim statistikam o uporabi interneta in mobilne
telefonije (kot dveh tipičnih predstavnikov uporabnih možnosti IKT),
zanesljivih podatkov o vključenosti starostnikov nad 60 ali 65 let
v to uporabo in so le-ti večinoma zajeti v drugačna grupiranja populacije.
Zato lahko vključenost le-teh v IKT ocenjujemo pretežno na podlagi
posrednih ocen, ki pa vse kažejo na to, da je omenjena vključenost
res zelo skromna (po nekaterih ocenah le okrog 2% starejših nad 65
let!). Očitno še pomanjkljivo statistično (ne)ugotavljanje tega problema
po svoje potrjuje, da ga ustrezni dejavniki v Sloveniji le šibko zaznavajo
ali celo podcenjujejo. Res pa je, da bo omenjeni problem z upokojevanjem
sedanjih in bodočih aktivnih generacij, že seznanjenih z novimi tehnologijami,
postajal objektivno manjši. Vendar to ne opravičuje sedanje premajhne
družbene pozornosti do problema, saj bo le-ta v nekem obsegu vedno
obstajal. Informacijske tehnologije namreč zastarevajo in bodo zastarevale
mnogo hitreje kot populacija, zato se bo le-ta vedno morala ukvarjati
s svojim vključevanjem > post festum <.
5) Za potrebe našega razmišljanja o tej (ne)vključenosti starejših privzemimo
poenostavitev, da lahko vso populacijo Slovenije v grobem razdelimo
na mlado populacijo v aktivno predšolski
in šolski dobi ,
na populacijo v aktivni delovni dobi ter
na starejšo populacijo v postaktivni dobi.
Če sedaj v luči omenjenih digitalnih delitev pogledamo, kako je za e-vključitev
naštetih populacijskih segmentov, pogojno rečeno, >družbeno - sistemsko<
poskrbljeno, vidimo, da za osvajanje znanj o uporabi IKT med šolsko
generacijo skrbijo za to ustrezne vladne in provladne institucije
skozi šolske in obšolske programe. Za zaposleno generacijo pa
je značilno, da je določeno tovrstno znanje že postalo obvezni
zaposlitveni pogoj ; za kar skrbijo najrazličnejši interni ali
javni usposobitveni tečaji in izobraževalni programi ter v nemajhni meri
samoizobraževanje zaradi zaposlitvene nuje. Za starejšo ,
ne več aktivno populacijo in formalno neobligirano za
tovrstno usposabljanje pa pravzaprav ne skrbi oziroma ni pristojen
nihče . Resda v zadnjem času obstajajo hvalevredna prizadevanja
Univerze za 3. življensko obdobje, prav tako pa po obsegu še skromna
prizadevanja ministrstva skozi projekt tkim e-šol, odprtih tudi starejši
populaciji. Obstajajo tudi posamezne ponudbe za podjetniško, dokaj drago
plačljivo tovrstno izobraževanje. Toda vse to skupaj trenutno zajema
šele majhen del te, sicer več stotisočglave populacije starejših.
6) Glavne ovire za večje vključevanje starejših v
e-družbo so do nedavnega bile predvsem naslednje:
neseznanjenost z osnovnimi uporabnimi
možnostmi IKT
psihosociološki elementi starostnikov
(težja dojemljivost, nezaupanje, bojazen, pasivnost, odtujenost)
relativno visoke cene naprav, tehnologij
in priključkov sodobne elektronske informatike
omejene tehnološke možnosti priključevanja
(osamljene ruralne lokacije) itd.
Danes že lahko ugotovimo, da so - razen prvih dveh ovir - le-te že znatno
manjše in se še zmanjšujejo. Cene opreme in priključkov so padle in še
padajo; tudi tehnične možnosti in hitrosti informacijskih povezav se
izboljšujejo. Toda večina odgovorov starostnih respondentov, ki jih dobivajo
anketari na vprašanje, zakaj ne uporabljajo IKT, še vedno označuje omenjene
osebnostne ovire (>ne vidim potrebe ali smisla<, >nimam potrebnega
znanja<, >je preveč zapleteno<, >bojim se možnosti zlorab<, >ne morem
se več naučiti< itd). Zato je temeljna potrebna aktivnost za premagovanje
ovir za večjo e-vključenost starejših predvsem ustrezno izobraževanje
o uporabi IKT , toda prilagojeno starejši populaciji tako,
da upošteva vse njihove psihosociološke posebnosti, nezaupanja in pomisleke
ter jih skuša preseči.
7) Večja e-vključenost starejših seveda ni zgolj filantropsko - humanitarna
kategorija, ampak ima globok socialni, politični, gospodarski in splošno
družbeni pomen.
Za starejšo populacijo sâmo predstavlja širjenje uporabe
IKT veliko izboljšanje kvalitete življenja (možnosti
daljinskega aktivnega komuniciranja z drugimi subjekti in okolji ter
preseganje osamljenosti, pridobivanje informacij vseh vrst, še posebej
relevantnih zanje, urejanje najrazličnejših upravnih, finančnih, servisnih,
zdravstvenih in drugih zadev ter koriščenje ustreznih storitev, povečanje
osebne varnosti itd), kar vse omogoča dejansko in enakopravno vključevanje
starejših v življenje in delovanje sodobne družbe. Posledica tega je
tudi povečanje samozavesti in občutka družbene relevance ter aktiviranje
prezgodaj pasiviziranih osebnih sposobnosti starostnika.
8) Za oblastvene in strankarske strukture (aktualno
informiranje, prezentiranje stališč, volitve in referendumi itd) predstavlja
širjenje uporabe IKT med starejšo populacijo odlično možnost za neposrednejšo,
aktivnejšo in objektivnejšo povezanost s to generacijo, ki že danes predstavlja
nepogrešljiv del volilnega telesa.
Za učinkovitost in gospodarnost javnih in upravnih struktur ,
ki nudijo in/ali opravljajo storitve za državljane, je širjenje uporabe
IKT med starejše velika priložnost za hitrejše, učinkovitejše in gospodarnejše
delovanje z zmanjševanjem >šalterskega< poslovanja in čakajočih vrst
ter za posledično racionalizacijo potrebnega osebja. Isto velja za gospodarnost
in učinkovitost trgovskih podjetij, bank, zavarovalnic in uslužnostnih
servisov , kjer enostavna oglaševanja, internetna naročanja,
nakupovanja in transakcije lahko bistveno znižajo stroške poslovanja
v primerjavi s klasično >fizično< prisotnostjo starejšega kupca ali komitenta.
9) Kljub naštetim prednostim in koristim pa se nobena od omenjenih struktur
ni lotila sistematičnega in intenzivnega ukrepanja za širjenje > informacijske
pismenosti < med starejšo postaktivno populacijo. Ob tem, da
se sicer z veliko medijsko promocijo uvaja elektronsko poslovanje državljanov
z javno upravo, bankami in drugimi institucijami, pa nobena od teh struktur,
nobena banka ali zdravstvena ustanova, celo nobena proizvodno-trgovska
hiša ni ponudila vsaj kratkih osnovnih praktičnih računalniških tečajev ali delavnic ,
namenjenih samo starejšim , kjer bi le-te naučili elektronske
uporabe njihovih storitev. Glede na dejstvo, da so pri tem neizogibni
elementi kriptozaščite ali osebni certifikati elektronskega podpisovanja,
katerih namestitev in uporaba še za aktivnega državljana ni prav preprosta,
bi bile tovrstne praktične inštruktaže absolutno nepogrešljive,
če želimo večjo udeležbo starejših pri tem. Tudi ni dobrih in nazornih spletnih
strani , namenjenih starejšim za učenje uporabe računalnika,
uporabe Interneta in mobilnih komunikacij. Ni posebnih cyber-kavarn za
starostnike, ki se sami od sebe neradi pojavijo v družbi mladih uporabnikov,
ki vse počenjajo mnogo prehitro in zanje nerazumljivo. Tudi tovrstne
priročniške literature v domačem jeziku skorajda ni.
Pri tem je treba poudariti, da so andragoške metode za učenje uporabe
računalnika in še posebej za starejše zelo specifične. Sloneti morajo
pretežno na praksi, na lastnem poskušanju in vajah, ob močno reduciranem
tempu in ob veliki potrpežljivosti ter postopni graditvi samozavesti
v zanje novem, tujem, nerazumljivem in kompliciranem svetu teleinformatike.
Zato redka in skopa ali prezapletena pisna navodila kake internetne trgovine
ali banke ali navodila za uporabo mobilnega telefona za kaj drugega kot
zgolj za govor, kar je mladi in aktivni populaciji takoj domače, pri
starejših v celoti zgrešijo svoj namen in jih pogosto celo odvračajo
od uporabe ponujenega. In kako lahko pričakujemo, da se bo starostnik
uspešno vključil v nastopajoči, še bolj zapleteni multimedijski in multistoritveni
informacijski svet, ko pa ga nismo naučili še niti osnov dela z miško
ali pošiljanja SMS sporočil ?
10) Za zaključek pa naj mi bo dovoljeno, da to priložnost uporabim za
sugestijo, ki jo naslavljam na Zvezo za tehnično kulturo Slovenije kot
organizacijo civilne družbe, ki se že skoraj šestdeset let ukvarja s
širjenjem tehnične kulture v najrazličnejših oblikah. Skozi aktivnosti
te organizacije je v tej dobi šlo skoraj milijon slovenskih državljanov.
To je tudi organizacija, ki je že v začetku osemdesetih let prejšnjega
stoletja med prvimi promovirala širjenje računalništva. In če je dosedaj
pri širjenju tehnične in raziskovalne kulture delovala pretežno med mladimi,
pa ji želim predlagati, naj se ustrezno angažira tudi pri usposabljanju
starejše populacije za uporabo IKT. Tu gre za prirejanje ustreznih prireditev
in srečanj, tečajev in delavnic, za izdajanje didaktične literature,
za postavitve spletnih strani itd, vse prirejeno potrebam in percepcijskim
posebnostim starejših. Seveda bi to moralo biti ustrezno sistemsko in
finančno podprto tako s strani vladnih struktur kot tudi ustanov in podjetij,
zainteresiranih za rezultate takega usposabljanja, s katerimi bi bilo
treba delovati v tesni povezavi. S tem bi se bolj sistemsko in učinkoviteje
zmanjševala digitalna delitev, ki danes še povzroča dejansko izolacijo
starejšega dela populacije od sodobnih možnosti za osebne, gospodarske,
politične in kulturne aktivnosti v e-družbi ob vstopanju Slovenije v
Evropsko Unijo.
|