Dr. Vid Pečjak
V Sloveniji starejši ljudje, denimo od 65 let naprej, skorajda ne uporabljajo
računalnika. Drugod v Evropi ali ZDA je drugače. Skoraj vsi starerjši
intelektualci (v ZDA 85%) ga uporabljajo in obvladajo vsaj temeljne operacije.
Kaj ovira naše starejše razumnike, da se ga tako doslendo odklanjajo?
Ovire so tri:
- nespodbudne razmere,
- notranji odpor,
- finančne ovire.
K prvi skupini sodijo predvsem negativna stališča okolja do starejših
ljudi. Vlada mnoštvo predsodkov, npr. da niso sposobno za tako delo,
da je njihov spomin preveč opešal, da niso motivirani, da so smešni za
računalnikom, celo da se kaj takega na spodobi.
Kakšna pa je resnica? Sposobnosti zares upadajo, a ne tako hitro in
intenzivno, kot verujejo nepoučeni ljudje. Do 70. leta se je večina starostnikov
sposobna naučiti osnovne operacije, npr. word, internet in e-mail, morda
tudi igrice. Drugega pa razen nekaterih izjem (ki obvladajo računalnik
že od prej) ne potrebujejo.
Pomembnejši pa je notranji odpor. Starejši ljudje ne zaupajo vase, dvomijo
v lastne sposobnosti in niso dovolj motivirani za učenje računalniških
spretnosti. Se sprašujejo: Zakaj? Kako dolgo ga bom uporabljal? Ali se
izplača? Kaj bom imel od tega? Dvom vase je najhujši oviralec katerekoli
dejavnosti, posebno kadar ga podpira okolje. Predsodki drugih ljudi (tudi
medijev) vplivajo na lastna stališča, kar sekundarno povečuje notranji
odpor.
Nekoč me je neki nemški profesor vprašal: "Zdravnik pravi, da bom živel
največ še leto dni. Ali se mi splača učiti?" Odgovoril sem: "Splača.
Tako boste vsaj nekaj mesecev zaposlili sebe in se ukvarjali z delom,
ki naj bi bilo tipično za mladostnike."
Zelo pogoste so finančne ovire, ker nabava strojne opreme ni poceni.
Veliko bi jim lahko pomagala družba (oprostitev davkov, darovanje odpisanih
in še uporabnih računalnikov ipd.). Pred leti sem sprožil takšno akcijo,
a je pozitivno odgovorilo samo uredništvo Dnevnika, ki je ravno menjalo
računalnike in je bilo pripravljeno pomagati starejši generaciji).
Zato pomembna je družina. Otroci in vnuki so najboljši učitelji računalništva
in pomagajo, kadar kaj "zašteka". Prej sem veroval v tečaje za starejše
ljudi, zdaj pa menim, da bi morali usposobiti otroke in vnuke, da učijo
svoje prednike.
Učenje starejših temelji na nekaterih znanih principih učenja, ki jih
mora učitelj upoštevati. Najprej mora starejšo osebo primerno motivirati,
razložiti, kaj bo imela od tega (po internetu bo lahko iskala informacije,
z e-mailom kontaktirala s prijatelji in sorodniki, se zabavala z igricami).
Ne nazadnje učenje mentalno zahtevnih dejavnosti podaljšuje življenje
in preprečuje demenco (kar je empirično dokazano).
Pri učenju starejših oseb je zelo pomembno pogosto ponavljanje operacij,
čim prejšnja uporaba in zapisovanje postopka. Operacije zanje nimajo
posebnega smisla, to sodi k mehaničnemu ulčenju, ki starejšim osebam
ne leži. Toda zavedanje cilja lahko nadomesti muko mehaničnega učenja.
Z računalnikov starejše osebe premagujejo socialno osamljenost, so zopet
v središču sveta in se vračajo v mlajša leta življenja. Računalnik jim
bogati osiromašeno življenje.
|