|
|
| |
|
| |
Je
telecare tehnologija za pomoČ na daljavo reŠitev za krČ drŽave pri reŠevanju
problema socialno-zdravstvene pomoČi starejŠim v Sloveniji? |
|
| |
doc.dr. Drago Rudel, univ.dipl.inž.
Število starih nad 65 let v Sloveniji nezadržno raste. Do sedaj favoriziran
sistem institucionalnega varstva (domov upokojencev), v katerih je okoli
13.500 oskrbovancev (4.2% populacije 65+), se že danes sooča s problemom
premajhnih kapacitet in dolgih čakalnih vrst. Po ocenah v vladnem programu
razvoja varstva starejših oseb v Sloveniji bi do leta 2005 potrebovali
3.000 postelj v socialnih domovih, letno pa jih država zagotovi v povprečju
150. Država Slovenija z gradnjo domov finančno ni več sposobna zagotoviti
v prejšnjem sistemu dogovorjenih socialnih pravic. Rešitev je potrebno
iskati v organizirani pomoči na domu, torej v okolju, kjer stari živijo
ter jim za ohranjanje določene mere samostojnosti ponuditi dodatno, vendar
redno in zadostno pomoč. Pomoč na domu bo za državo cenejša kot gradnja
novih socialnih zavodov in proračunsko sofinanciranje njihove dejavnosti.
Obstoječa javna mreža pomoči na domu je še v precejšnjem številu slovenskih
občin nerazvita, zato jo bo potrebno v prihodnosti sistematično dopolnjevati
in tako skupaj z neformalnimi skrbniki (svojci, sosedje, znanci.) ustvariti
mrežo izvajalcev oz. servisov pomoči, ki bodo pokrivali različne potrebe
starih. Dodaten problem je dostopnosti pomoči na domu za uporabnika ter
njegova organizacija in koordinaciji izvajanja. Pri tem so lahko v izdatno
pomoč nove telekomunikacijske in informacijske rešitev, ki vključujejo
tudi drugačne modele organiziranosti in izvajanja pomoči na domu. Eden
od takih je >home telecare< - pomoč/oskrba na daljavo v domačem okolju.
Telecare je >sestra< telemedicine, obe pa skrbita za ohranjanje zdravja
na daljavo.
Ena prvih telecare aplikacij v Sloveniji je t.i. program Lifeline,
med uporabniki bolj znan kot >rdeči gumb<. Rdeči gumb je dejansko daljinsko
sprožilo posebnega telefona Lifeline, s katerim uporabnik vzpostavi stik
s skrbnikom. Ta daje ime celotni storitvi - pomoči na daljavo. Vzpostavljena
telefonska zveza in poseben telefon omogočita, da se oseba potrebna pomoči
in skrbnik pogovorita. Skrbnik je lahko nekdo od svojcev, ali pa dežurni
operater v centru za pomoč na domu, ki klic sprejme s posebno sprejemno
napravo. Ta razpozna klic in na zaslonu računalnika prikaže kartoteko
s podatki o osebi, ki kliče. Če je mogoče, nudi pomoč kar na daljavo
v obliki nasveta, informacije ali pogovora. V kolikor to ni dovolj, pošlje
na dom osebo, ki nudi ustrezno pomoč. Izvajalci pomoči so v prvi vrsti
svojci, sosedje, znanci (neformalni izvajalec pomoči), oseba iz javnega
zavoda (socialni delavec, patronažna sestra, nujna zdravniška pomoč),
ali pa izvajalec plačljive storitve na domu. Center organizira pomoč,
koordinira delo izvajalcev na domu in delno ureja plačila storitev formalnim
izvajalcem. V Sloveniji že več let delujeta po programu Lifeline dva
regijska >telecare< centra: v Ljubljani in Celju. Center pri Zavodu za
oskrbo na domu v Ljubljani je v 12 letih dela podpiral pri samostojnem
življenju doma cca 400 uporabnikov.
Razvoja telecare v svetu gre seveda naprej od osnovne zamisli. Vrsta
sprožil posebnega telefona, ki jih lahko uporablja oseba, vključena v
program Lifeline, se veča. V telecare vse pogosteje vključujejo namenske
naprave, s katerimi je mogoče spremljati funkcionalno zdravje osebe v
domačem okolju in opozoriti skrbnika na morebitno poslabšanje zdravstvenega
stanja >varovane osebe. Takšno spremljanje je mogoče izvajati s tipali,
kot so blazina pred posteljo, stikalo na hladilniku, senzor gibanja v
stranišču itd., ali pa z inteligentno >ročno uro<, ki meri srčni utrip,
vlažnost kože, gibanje...
S številnimi napravami doma pri starem človeku je mogoče nuditi pomoč
na daljavo tudi pri neposrednih ukrepih za ohranjanju zdravja. V ZDA
že gradijo mrežo za spremljanja pokazateljev zdravstvenega stanja bolnikov
z merjenjem na daljavo. Bolnik ima doma kombinirano merilno napravo,
meritve pa opravi ob vodenju operaterja iz telecare centra. Izmerjeni
podatki se prenesejo v center, kjer so dostopni zdravniku.
Pričakujemo, da bo ob ustrezni razvitosti in uporabi telecare mreže
tudi v Sloveniji telecare prinesel tako posredne kot neposredne koristi
vsem vključenim: uporabnikom pomoči na domu, skrbnikom oz. izvajalcem
pomoči (torej tudi svojcem) ter državi in družbi v celoti..
Za uveljavitev telecare pa so potrebne še spremembe v naši družbi,
v naših glavah in v odnosu odgovornih institucijo te rešitve. Pot do
njene uveljavitve je v aktivni vlogi države oz. njenih resornih ministrstev:
za delo, družino in socialne zadeve (MDDSZ), za zdravje (MZ) ter za informacijsko
družbo (MID) ter javnih zavodov ZPIZ in ZZZS. Posegi naj bi bili močni,
tako kot npr. pri aktivni politiki zaposlovanja s strani MDDSZ, prizadevanja
za računalniško opismenjevanje mladine ministrstva za šolstvo, ali pri
e-upravi, za katero država usposablja delavce in razvija svojo informacijsko
infrastrukturo. Za uveljavljanje telecare na domu bomo morali na nacionalnem
nivoju ustvariti pogoje za izobraževanje strokovnih delavcev za razumevanje
in uporabo sredstev telecare. Do dogovarjanja in sodelovanja bo moralo
priti tudi med občinami na nivoju regij. Dogovoriti se bodo morali o
skupni politiki izvajanja storitev pomoči na domu, da bodo tako izrabile
možnost za souporabo tehničnih možnosti ter potencial izvajalcev servisov
pomoči.
Promotorji telecare rešitev opažamo, da resorna
politika sprejema idejo pomoči na daljavo, da pa za njeno večje uveljavljanje
ne stori skoraj nič. Strinjamo se z ministrom za delo, družino in socialne
zadeve dr. Vladom Dimovskim, ki je v oddaji "Trenja" dne
8.1.2004 na POP TV ugotovil, da > je treba razvijati tudi druge
oblike pomoči starejšim kot npr. >pomoč na daljavo< in da je "rdeči gumb" sedaj
še edina obstoječa alternativa nastanitvi v socialni ustanovi za tiste
osebe, ki bi ob manjši pomoči še lahko ostale v domačem okolju . "Rdeči
gumb", da je premalo znan med starejšimi in je zato servis pomoči
na daljavo v Sloveniji premalo uporabljan< , . < Seveda
je potrebno za odpravo ugotovljenih dejstev vlagati v program na nacionalnem
nivoju in ga tako narediti dostopnega vsem potencialnim uporabnikom v
Sloveniji. Prav tako je potrebno aktivno promovirati program. Nadalje
je potrebno vlagati tudi v razvoj novih telecare rešitev, kar bo pomoč
na daljavo naredilo zanimivo še za širši krog uporabnikov.
Prava vzpodbuda razvoju izvajanja pomoči na daljavo bi lahko bil načrtovani
nacionalni program izvajanja dolgotrajne nege in zdravljenja na domu,
ki ga pripravljajo zdravstvene zavarovalnice (ZZZS, Triglav), MDDSZ in
MZ kot del dodatnega obveznega zavarovanja. Cilj programa je zmanjšati
stroške nege in zdravljenja kronično bolnih s prenosom dela izvajanja
teh storitev v domače okolje. Nakazane telecare rešitve lahko močno podprejo
izvajanje tega programa, ga naredijo prej uresničljivega ter učinkovitejšega.
Z vključitvijo Lifeline programa bi se povečala vloga bolnika v programu,
njegov dom bi postal bolj urejeno in primeren za zdravljenje, povečala
pa bi se učinkovitost dela izvajalcev storitev zdravljenja in nege.
Nekateri potrebni pogoji za večjo uveljavitev telecare v Sloveniji
so torej že izpolnjeni. Posedujemo ustrezno znanje, organizacijsko in
delno tehnično infrastrukturo, kar je potrebna osnova za obsežno izvajanje
telecare programov, s čimer lahko pričnemo odpravljati krč države pri
reševanju problema socialno-zdravstvene pomoči starejšim v Sloveniji. |
|