| Vrste fotoaparatov | ||||||||||||||||||||
| Uvod | ||||||||||||||||||||
| Začetki fotografije segajo že
krepko v 19. stoletje. Zaradi svoje bogate tradicije in zgodovine se je do danes razvilo
veliko različnih vrst fotografskih aparatov. Na začetku so bile to velike okorne
škatle, ki so imele namesto objektiva majhno luknjico (pin-hole cameras). Nato
so namesto luknje začeli vgrajevati stekleno lečo. Spredaj so dodali meh in kamera je
bila opremljena z učinkovitim orodjem za spreminjanje zornega kota. Počasi so okorne
črne velikanke postajale vse manjše, hkrati pa so v njih vgrajevali vse več
elektronike. In ker je fotografija svetovni pojav, je pogosto razvoj jemal svoja pota.
Tako smo prišli do raznolikosti fotoaparatov, ki jo poznamo zdaj. Na tej strani si lahko preberete, katere vrste fotoaparatov poznamo danes. To vam lahko pomaga pri odločitvi o nakupu novega fotoaparata ali pa vam samo razširi fotografsko obzorje. Vsaka vrsta je na kratko opisana in razložena. V besedilu pogosto namesto izraza fotoaparat uporabljam termin "kamera", pomeni pa isto - napravo, ki nam omogoča trajni zapis slike. Ravno tako enakovredno uporabljam dve kratici za enooke zrcalno-refleksne kamere: angleško SLR kamera (Single Lens Reflex), ki smo jo zaradi bogate angleške literature o fotografiji bolj navajeni, in našo ZRK (zrcalno-refleksna kamera). Ta v širšem pomenu zaobjema tako enooke kot dvooke zrcalno-refleksne kamere, vendar jo največkrat uporabljamo v njenem ožjem pomenu - enooka ZRK. Kjer bi bila uporaba kratice ZRK dvoumna, bo vedno spredaj pisalo, za kateri tip natančneje gre. |
||||||||||||||||||||
| Analogne - digitalne kamere | ||||||||||||||||||||
Najbolj groba delitev fotoaparatov je na
analogne in digitalne. Analogni fotoaparati
zapisujejo informacije o slikanem področju na film. Takih je
danes večina fotoaparatov. Vse bolj pa se uveljavljajo digitalni
fotoaparati - ti informacije o sliki pretvorijo v digitalni zapis, ki ga
potem shranijo na nek pomnilniški medij. Tako shranjene slike nato prenesemo v
računalnik, kjer jih lahko s programi nadalje obdelujemo in naposled s tiskalnikom tudi
natisnemo na papir.Ker je tehnologija izdelave digitalnih kamer šele na začetku, pri njih ne moremo govoriti o toliko različnih vrstah kot pri analognih, ki obstajajo že krepko čez 100 let. Kvečjemu lahko rečemo, da poznamo slabše digitalne kamere (vse informacije o eni sliki so shranjene v manj kot 1 milijonu točk - pikslov), boljše kamere (točk je več kot milijon) in dobre (poleg tega, da shranijo veliko informacij o posamezni sliki imajo tudi že večino funkcij sorodnih analognih kolegic). Žal pa so slednje kamere izredno drage - več kot 1 milijon SIT pa tudi tja do 10 milijonov in več - zato bo treba na njihovo pravo uveljavitev in pocenitev modelov na "navadnim smrtnikom dosegljivo raven cen" počakati še nekaj let. Slabše digitalne kamere se dobijo že tudi za manj kot 200.000 SIT, a kaj, ko so slike, posnete s temi kamerami primerne le za ogled na računalniškem monitorju ali pa za objavo manjše slikce na WWW. Komu so torej namenjene digitalne kamere? Vsem tistim, ki kot končni rezultat fotografiranja potrebujejo sliko v elektronski obliki (novinarji, oblikovalci internetnih strani) in ki zlahka odštejejo nekaj več denarja za kamero, ki ponuja dosti manj tehničnih in optičnih kvalitet kot ustrezna analogna kamera. Čeprav po mojem mišljenju prihodnost pripada digitalnim fotoaparatom in digitalni fotografiji nasploh, bom v nadaljevanju obravnaval samo analogne fotoaparate, ki so tudi najbolj razširjeni. |
||||||||||||||||||||
| Kamere za takojšnjo sliko | ||||||||||||||||||||
Druga velika delitev fotoaparatov je na tiste, ki slike izdelajo
takoj (čez nekaj sekund jih že lahko držimo v roki), in tiste, pri katerih moramo
poslikani film nesti v foto-laboratorij, kjer je treba prvo razviti film in šele nato
lahko iz njega naredimo slike na papirju. Prvim rečemo kamere za takojšnjo sliko, tudi
"instant" kamere ali Polaroidne kamere (po podjetju, ki jih je začelo izdelovati in danes skoraj povsem obvladuje
trg tovrstnih kamer). Dimenzije slik, ki jih izdelajo Polaroidi so običajno (v cm): 7.3 x 9.1 in 7.9 x 8. Te kamere uporabljajo predvsem tisti, ki nočejo ali nimajo časa čakati na proces razvijanja in hočejo imeti posnete slike takoj v roki. To so lahko kakšni kriminalisti, priložnostni fotografi v zabaviščnih parkih, družine, ki živijo v hitrem tempu in fotografirajo malo - takrat pa hitro, velika kvaliteta slik pa ni pomembna. So pa Polaroidi priljubljeni tudi pri "profesionalcih", saj jih uporabljajo za preverjanje osvetlitve in šele, ko Polaroid naredi pri danih nastavitvah zadovoljivo sliko, naredijo posnetek s "pravo" kamero. Polaroidne kamere so zasedle določeno nišo med fotografi, še vedno pa prevladujejo običajni (navadni, klasični) fotoaparati. Ti se ločijo predvsem po filmu, na katerega slikajo, po tehnologiji, ki je vgrajena v njih, ter po dodatni opremi, ki je za posamezno vrsto na razpolago. |
||||||||||||||||||||
| Maloslikovne kamere | ||||||||||||||||||||
Med analognimi fotoaparati jih je
več kot 90 % takih, ki slikajo na 35 mm film (tip 135), imenovan tudi leica
format - po podjetju, ki ga je iznašlo. Zakaj se imenuje 35 mm? Zato, ker je
širina filma skupaj s perforacijo široka 35 mm. Na te filme se da posneti običajno 12,
20, 24, 27 ali 36 slik dimenzij 24 x 36 mm (dimenzijam posnetka na filmu pravimo slikovni
ali snemalni format), čeprav se zadnje čase skoraj izključno uporabljajo
filmi s 24 ali 36 posnetki. Kameram, ki slikajo na 35 mm film (ali manjši) pravimo tudi maloslikovne
kamere. Najbolj značilne skupine v tem razredu 35 mm so:
Poleg teh pa obstajajo seveda tudi fotoaparati, ki slikajo na drugačen format filma.
|
||||||||||||||||||||
| Žepne kamere | ||||||||||||||||||||
| So predhodnice današnjih
kompaktnih kamer. Uvedli so jih leta 1972, izšle pa so iz t. i. "pak-kamere"
ali Instamatic kamere, za katere dobimo filme še danes ( tip 126, širok 35 mm in
slikovnega formata 28 x 28 mm). Žepne kamere slikajo na 16 mm širok film tipa 110 (12,
20 ali 24 posnetkov), kjer je slikovni format 13 x 17 mm. So zelo majhne in zato izredno
priročne. Po dimenzijah bolj spominjajo na kakšno figaro pecivo kot na fotografski
aparat. Uporabne so za spominske posnetke, posnetke oseb in preproste posnetke z
bliskavico, zaradi skromnega slikovnega formata pa se ne obnesejo tako dobro pri
fotografiranju pokrajine, arhitekture. Običajno imajo vgrajeno preprosto bliskavico,
dražji modeli pa premorejo tudi časovno in programsko avtomatiko. Kot že omenjeno so te kamere že stvar preteklosti, danes jih praktično nikjer več ne izdelujejo, ker so vsi njihovi izdelovalci prešli na kompaktne kamere. Se pa še vedno uporabljajo, saj so zaradi majhnosti izredno priročne, filmi 110 pa se tudi še vedno prodajajo. |
||||||||||||||||||||
| Kamere na disk | ||||||||||||||||||||
| Kamere na disk imajo še manjši
format kot žepne kamere (8 x 10.5), optično pa jih s svojim boljšim steklenim
objektivom prekašajo. Ime "na disk" te kamere nosijo zato, ker posnetki
nastajajo na okrogli filmski plošči, ki se od posnetka do posnetka vrti okoli osi. Na
taki plošči je prostora le za 15 posnetkov, zato so te kamere namenjene le za slikanje
na zabavah in krajših izletih. Oblika filma narekuje tudi obliko ohišja, ki je izrazito
ploščato. Kakor za žepne kamere lahko tudi za kamere na disk trdimo, da jih je povozil čas. Zato jih bomo videli le poredko, kupili pa še toliko težje. |
||||||||||||||||||||
| APS kamere | ||||||||||||||||||||
| APS (ang. Advanced Photo System)
je nov sistem, ki se je razširil šele zadnjih letih. Namenjen je vsem tistim, ki se jim
zdi delo z ZRK pretežko, hkrati pa od fotoaparata zahtevajo več, kot jim lahko ponudi
kompaktna kamera. APS slikovni format je večji kot pri žepnih kamerah, toda manjši kot pri kompaktnih kamerah in ZRK. Meri 16.7 x 30.2 mm. Pravzaprav ima APS 3 formate: H, C in P. H je ravnokar omenjeni format, C in P pa sta iz njega izpeljana. Na film se namreč vedno zapiše posnetek v H formatu, tako da se lahko tudi pozneje odločimo, v katerem formatu želimo imeti narejeno sliko. Če slikamo v formatu C ali P, se nam na posnetku dodatno naredi črtkan okvir, ki nakazuje, v katerem formatu smo slikali. Črte se dejansko ne vtopijo v film, temveč jih kamera hrani ločeno na posebni prosojni magnetni plasti, ki je vrhnja plast na APS filmu. Zato se verjtno tudi APS filmi dražji od filmov tipa 135, ki se uporablja pri 35 mm kamerah. Tako se črtkan okvir vidi šele na index printu (list, na katerem so majhne slikce celega filma - pomaga pri lažjem odločanju o tem, katere slike bomo dali razviti iz posnetkov na filmu). Zakaj trije formati? H format naj bi imel razmerje stranic 9:16 in tako bil sodobno usmerjen v obliku, ki se vsebolj uveljavlja (drug primer so npr. široki TV). C (classic) je format s klasičnim razmerjem stranic 2:3. P je panoramski format z razmerjem 1:3. APS kamere pa niso samo zanimive zaradi možnosti izbire med tremi formati, temveč predvsem zaradi svojih dodatnih funkcij. Te kamere so po svoji zgradbi podobne kompaktnim (imajo namreč iskalo). Boljše APS kamere so zelo podobne zrcalno-refleksnim, saj imajo ravno tako izmenljive objektive. Poslastice pa se pogledom skrite. To so namreč posebne zmožnosti, ki jih nima nobena od ostalih vrst kamer. Filmi se v kamero vstavljajo tako enostavno, kot npr. pri drugih vstavljamo baterije - enostavno filmsko kaseto spustimo v ustrezen prostorček in zapramo pokrov, za vse ostalo poskrbi kamera sama. Ravno tako je enostavna menjava filma, ki še ni bil ves posnet. Film previjemo nazaj in vstavimo novega - to je to. Ko potem vstavimo zopet stari film, kamera sama prepozna, da je nekaj filma že posnetega in avtomatično previje film do nerazvitega dela filma. Zgornja prosojna magnetna plast omogoča, da lahko na film zapisujemo različne informacije kot. npr. goriščnica objektiva, čas osvetlitve, zaslonka, filter, ki smo ga uporabljali, informacije o posnetku (razdalja predmeta, svetlost, tip svetlobe), datum in še mnoge druge. Vse kamere nimajo vseh omenjenih funkcij, zato se je treba za vsak model posebej pozanimati, kaj premore. Uporaba APS kamere je torej naravnost navdušujoča. Omenimo torej še slabosti, da bo slika popolna. Prva je majhnost slikovnega formata, ki je skoraj za polovico manjši od 35 milimeterskega. Druga je v tem, da APS kamere niso zrcalno-refleksne, zatorej vidimo v iskalu le približno sliko tega, kar slikamo. Ne smemo pa tudi pozabiti, da je izbira filmov za APS format zelo uboga (ISO 100, 200 in 400 za negative, 100 za pozitive in 400 za črno-belo slikanje, to pa je zaenkrat tudi vse). Kogar omenjene pomanjkljivosti ne motijo preveč, hkrati pa mu je všeč preprosta uporaba in izreden nabor dodatih funkcij, mora resno premisliti, ali niso ravno APS kamere tisto, kar si želi. |
||||||||||||||||||||
| Kamere z iskalom | ||||||||||||||||||||
Tako kot pri žepnih kamerah tudi
tukaj sliko opazujemo skozi majhno iskalo oz. kukalo. Od žepnih kamer se te razlikujejo
po tem, da slikajo na 35 mm film in po boljši tehnični opremljenosti. Kamere z iskalom
se delijo na dve skupini:
Kompaktne kamere To so popularni "trotelziherji", kamere, enostavne za uporabo in dovolj majhne, da jih imamo lahko vedno s seboj. Vse so opremljene z avtomatiko, ki olajša fotografu delo. Naprednejše imajo tudi avtofokus funkcijo (avtomatsko ostrenje), še boljše pa premorejo zoom leče - to so take leče, ki nam omogočajo slikanje pri različnih gorščnicah in s tem pod različnimi zornimi koti. Zelo uporabna funkcija je tudi možnost izklopa vgrajene bliskavice, saj si dostikrat želimo, da se ne bi vedno sprožila, ko bi senzorji na kameri zaznali slabšo osvetljenost. Nekatere od teh kamer so tudi vodoodporne, večina pa ne. Je pa splošno znano, da so te kamere manj občutljive na vodo, prah in pesek kot npr. SLR kamere. Klasične kamere z iskalom Za razliko od kompaktnih kamer so te večinoma brez avtomatskih funkcij, kot je npr. avtofokus, ki so tako prisotne pri ZRK. Prednost tega je, da take kamere za svoje delovanje ne potrebujejo baterij in se nam zato pri njih ne more zgoditi, da zaradi potrošene baterije sredi popotovanja ne bi mogli več slikati.
|
||||||||||||||||||||
![]() Leica M6 |
So pa vse povrsti dobre in predvsem robustne kamere, ki izkušenemu fotografu dobro in zvesto služijo. Slovijo kot "resne" kamere. Obstajajo tudi kamere z iskalom, ki imajo več avtomatike (npr. avtomatično merjenje osvetlitve). | |||||||||||||||||||
| Pojavi se vprašanje, zakaj potem raje ne izdelajo SLR? Avtomatične klasične kamere z iskalom imajo eno veliko prednost pred SLR kamerami - nimajo zrcala, to pa pomeni, da se ob sprožitvi kamera ne strese toliko. Druga prednost pa je ta, da ker ni zrcala, objektiv lahko namestimo bližje filmu. To nam omogoča na eni strani manjše dimenzije kamere, na drugi pa boljšo ostrino in kontrast, ker je film bližje zadnji skupini leč v objektivu. Pri kamerah z iskalom prihaja do znanega pojava paralakse. To pomeni, da zaradi tega, ker gledamo z drugega položaja (zornega kota) kot potem svetloba pade na film, dobimo na filmu drug izrez slike, kot smo ga gledali skozi iskalo. Pojav je zanemarljiv, če slikamo predmete v neskončnosti, povsem drugače pa je, če slikamo predmete v neposredni bližini. Tako se hitro zgodi, da dobimo na fotografiji oz. filmu predmete, ki so zgoraj odrezani (npr. človek, ki je slikan samo do brade, glava pa izpade iz slike). To napako bolj ali manj uspešno popravljajo s posebnimi iskali, ki spreminjajo pogled glede na oddaljenost predmeta, ki ga slikamo. Še vedno pa je edina prava rešitev za odpravo te napake, da vzamemo v roke SLR kamero. |
||||||||||||||||||||
| Enooke zrcalno-refleksne kamere (SLR) | ||||||||||||||||||||
Enooka zrcalno-refleksna kamera je
fotoaparat, namenjen predvsem zahtevnim in navdušenim fotografom. Pod besedo
fotoaparat si največkrat predstavljamo ravno to kamero. Praktično celo poglavje Kako deluje... je
namenjeno opisu zgradbe, delovanja ter razlagi nekaterih pojmov iz sveta fotografske
tehnike teh kamer, zato si tukaj samo poglejmo prednosti in slabosti SLR kamer.Prednosti:
Slabosti:
To so nekakšen hibrid med SLR kamerami in kamerami z iskalom. Na prvi pogled so enake SLR-kam, razliko opazimo šele od blizu. Te kamere imajo namreč nezamenljiv objektiv - ta je zlit z ohišjem kamere. Prednost tega je v pocenitvi izdelave in boljšemu tesnenju med kamero in objektvom, slabost pa ni nič manj očitna - objektiva, ki je na kameri, ne moremo zamenjati. Najbolj znani predstavniki teh kamer so Olympusi serije IS. |
||||||||||||||||||||
| Kamere srednjega formata | ||||||||||||||||||||
Za zelo resne amaterje in predvsem profesionalce postane velikost
(beri majhnost) 35 mm filma kmalu omejitev. Za ohranjanje kvalitete slike tudi pri
projekcijah na velika platna oz. za izdelavo velikih povečav je potrebna tudi večja
velikost slike na filmu. Kamere srednjega formata slikajo na filme tipa 120 ali 220,
njihov slikovni format pa je večji od leica formata a hkrati manjši, kot so planfilmi
velikega formata (9 x 12).
Glede na slikovni format (v cm) poznamo:
Najpogostejši so označeni modeli, za amaterje je aktualen le model 6 x 4.5 ali kvečjemu starejši 4 x 4. Ostali so tako po velikosti kot po ceni namenjeni samo profesionalcem, ki točno vedo, zakaj uporabljati tako opremo. Pri 6 X 6 se pač začenja profi liga. V spodnji tabeli bom še navedel, koliko posnetkov naredijo posamezni tipi kamer nafila 120 in 220.
Kot zanimivost naj omenim, da obstajajo tudi filmi, ki se prodajajo na metre. Tako kot pri SLR kamerah obstaja tudi za kamere srednjega formata veliko dodatne opreme. Tudi elektronika v teh kamerah je dobra, čeprav nekoliko slabša kot pri najboljših "profi" SLR modelih (npr. Nikon 5). Čeprav s svojim imenom spominjajo na SLR kamere, so to pravzaprav kamere srednjega formata, saj slikajo na film širine 6 cm. Imajo dva objektiva drugega pod drugim: prvi je namenjen gledanju, skozi drugega pa gre svetloba na film. Pri teh kamerah je zrcalo odveč in ravno to je poglavitni razlog za nastanek teh kamer. Dodatna oprema za njih je bolj skromna kot za SLR kamere. Nasploh so te kamere namenjene profesionalcem: tako po lastnostih kot po ceni. |
||||||||||||||||||||
| Kamere velikega formata | ||||||||||||||||||||
| To so kamere, katerih slikovni format je 9 x 12 in večji. V te kamere se ne vlaga film, ker tako širok film ne obstaja. Zato uporabljajo liste. Tako po izgledu kot po delovanju te kamere še najbolj spominjajo na "črne velikanke" s konca prejšnjega in začetka 20. stoletja. Seveda pa je tudi v kamerah velikega vgrajeno nekaj sodobne elektronike, o katerih so lahko 100 let nazaj samo sanjali. Te kamere uporabljajo izključno profesionalci v studijih. | ||||||||||||||||||||
| Kamere za posebne priložnosti | ||||||||||||||||||||
V to zadnjo skupino lahko vmestimo
vse tiste kamere, ki jih nismo omenili do sedaj. To so:
Kamere za enkratno uporabo so praktične za fotografiranje v razmerah, kjer običajnega fotoaparata ne moremo ali nočemo uporabljati. To je npr. v puščavah (nevarnost, da drobni puščavski pesek pride v kamero), pod vodo, v tropskih krajih (kjer je izredna vlaga) ali pa v deželah, kjer je kraja kamer že nekaj "normalnega" - npr. plaža Copa Cabana v Rio de Janeiru. Te kamere vsebujejo en 35 mm film, ki ga potem, ko naredimo vse posnetke, s kamero vred pošljemo v foto-laboratorij. Film gre v razvijanje, preostali del, ki služi kot kamera, pa gre v reciklažo. To tudi omogoča relativno ugodne cene teh kamer (cena take vodotesne kamere z vgrajeno majhno bliskavico in enim 35 mm ISO 100 filmom stane pod 2000 SIT). Vas mika, da bi imeli na slikah tudi kamele v naravnem okolju? Bi radi z "raftinga" prinesli nepozabne posnetke? Zdaj veste kako! Kamere za podvodno fotografijo so posebej izdelane za potapljače, ki se potapljajo več deset metrov pod gladino. Temu primerne so tudi cene, zato niso za navadne turiste. Tem bodo zadostovale navadne vodotesne kamere (tudi tiste za enkratno uporabo), ki običajno zdržijo do pet metrov pod gladino. Panoramske kamere so kamere, ki slikajo na enega izmed omenjenih filmov, samo da naenkrat poslikajo večjo širino filma. Te kamere morajo obvezno stati na stojalu, zato da je obzorje ravno. Naredijo lahko 120, 180 ali 360 stopinjski posnetek okolice. Delujejo tako, da se kamera vrtiji okoli navpične osi, medtem ko je zaklop odprt, film pa se osvetljuje skozi režo, ki je na koncu bobna, ki vsebuje tudi leče. Znana znamka teh kamer je npr. ruski Horizon. Zanimiva je najnovejša 35 mm SLR Hasselbladova XPan kamera - ta izdelovalec je drugače specializiran izključno za kamere srednjega formata - ki slika poleg običajnih slik 24 x 36 mm tudi dvakrat širše panoramske slike 24 x 65 mm. Poleg teh pa obstajajo tudi panoramske kamere posebne vrste, ki so vrtljive v vodoravni smeri in med fotografiranjem posnamejo na film posnetke drugega za drugim, ki tako skupaj sestavljeni tvorijo pravo panoramsko sliko. |
||||||||||||||||||||
Zadnja sprememba: 09. 11. 1998
© Shine