Dokumentarni niz Zapeljevanje pogleda predstavlja avtorski pogled na sodobno slovensko likovno umetnost. V vsaki oddaji sta predstavljena dva umetnika, dve različni poetiki, različna opusa in pogleda na smisel ustvarjanja in likovnega izražanja. Prav vsi pa bi nas želeli pritegniti s svojo mislijo, zapeljati naš pogled, da bi se za nekaj trenutkov ustavil na umetnini.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 27:
KOSTJA GATNIK / ZVONKO ČOH

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

Psihedelične slike, znameniti strip Magna Purga, ilustracije otroških knjig kot so Avtozaver in Jure Kvak Kvak, Gal v galeriji, pa fotografije, ovitki gramofonskih plošč, plakati, logotipi in oglaševalske ilustracije … Ta ogromni opus je ustvaril pronicljiv in duhovit slikar KOSTJA GATNIK.
ZVONKO ČOH se je po končanem študiju slikarstva prepustil čarom animiranega filma in več kot desetletje sta s prijateljem Milanom Eričem ustvarjala prvo slovensko celovečerno risanko Socializacija bika. Tudi pri ilustracijah, ki navdušujejo vse generacije, izhaja iz risanega filma.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 26:
IVO PRANČIČ / ŽIVKO IRA MARUŠIČ

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

IVO PRANČIČ je sprejel izziv, da v razsežnem galerijskem prostoru razstavi res velika platna. Na slikah so se pojavile ogromne elipse, odmev njegovega slikarstva izpred desetletij. Prisega na proces v ustvarjanju; slika impulzivno in intuitivno, pusti se presenetiti sliki.
ŽIVKO MARUŠIČ si je dodal hčerkino ime IRA, ko sta skupaj slikala na isto platno. Marušičeve podobe so provokativne, živih barv, sam pa najraje slika v zatemnjenih prostorih. ’Človek je narejen za to, da misli, da sanja,’ pravi. In Živko sanja celo življenje.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 25:
GUSTAV GNAMUŠ / KSENIJA ČERČE

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

GUSTAV GNAMUŠ je sprva slikal barvita polja, nato pa so njegove slike postale vse bolj monokromne. Čeprav je platno videti kot ena sama barvna površina, je med središčem in robom tudi do devet barvnih prehodov. Zanima ga absolutno, razsrediščenost, lebdenje.
KSENIJA ČERČE jemlje spodbude iz videa, fotografije, performansa in land-arta ter jih potaplja v slike. Del njenega ustvarjanja pa so tudi zvočni video ambienti, v katerih nas v zatemnjenem prostoru nagovorijo projekcije lebdečih meduz.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 24:
IRWIN

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

Za pet slikarjev skupine Rrose Irwin Sélavy je bilo na začetku pomembno združevanje zabave z umetnostjo. Skupino IRWIN so sestavljali ANDREJ SAVSKI, BORUT VOGELNIK, DUŠAN MANDIĆ, MIRAN MOHAR in ROMAN URANJEK. Njihovo delovanje je povezano z državo NSK, sklicujejo se na lastna dela iz preteklosti in razstava, na kateri so interpretirali razstavo ameriške umetnosti, dobi ponovitev v istem prostoru trideset let pozneje.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 23:
ALENKA PIRMAN / TOMAŽ FURLAN

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

ALENKA PIRMAN na pregledni razstavi predstavlja številne parainstitucije, v katerih je sodelovala: Inštitut za domače raziskave, RIGUSRS, Skate muzej, danes pa je članica Društva za domače raziskave.
TOMAŽ FURLAN mora svoje stroje, 'mučilne naprave', ki jih je delal le zaradi videa, izdelati na novo, da bodo objekti na umetniških razstavah. V svojem ateljeju na Metelkovi cele noči sestavlja zapletene stroje iz odvrženih predmetov.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 22:
DUBRAVKA DUBA SAMBOLEC / TOBIAS PUTRIH

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

DUBRAVKA DUBA SAMBOLEC se je posvetila obnavljanju kipov iz začetnega obdobja svojega ustvarjanja, tudi akademijske snažilke Ančke in ekonoma Martina. Velikanske lesene zaboje za svoja dela je v ateljeju na Norveškem izdelala sama.
TOBIAS PUTRIH se v zadnjih projektih vrača k filmskemu traku in z njim beleži svoje razumevanje modernistične arhitekture. Risba kroga, ki s prerisovanjem dobiva napake, je osnova za visoke skulpture, izrezane iz kartona.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 21:
MIHA ŠTRUKELJ / SAŠO VRABIČ

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

MIHA ŠTRUKELJ ustvarja s plastenjem različnih likovnih tehnik: svinčnika, oglja, olja na platnu, v sliki pušča pasove ličarskega traku in praznega platna. Risbe na več slojih polprosojnega papirja ustvarijo globino prostora.
Slika je lahko predmet sodelovanja, meni SAŠO VRABIČ, ki dela včasih ustvarja s svojimi otroki in daje v dopolnitev kolegom. Z računalnikom združene medijske podobe prenaša na platno s tehniko, ki jo je poimenoval ’hitri realizem’.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 20:
MILAN ERIČ / VLADIMIR LEBEN

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

Slikar MILAN ERIČ je največje slike za razstavo v ljubljanski Mestni galeriji sestavil iz številnih listov velikosti A3. Da bi lahko v kratkem času pripravil več del, si je pomagal z novo tehniko, ki jo imenuje Polivanke.
VLADIMIR LEBEN postavlja pred nas zlorabljene in mučene živali: nastopati morajo v cirkusu, pasje mladičke nabadajo na trnek. Potepuški psi iz okolice Moskve se z metrojem vsak dan odpravijo po hrano v središče mesta.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 19:
JURE ZADNIKAR / ŽIGA OKORN

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

JURE ZADNIKAR slika prizore iz družinskega življenja: v jedilnici ali dnevni sobi, ob gledanju televizije ali popoldanski kavici. Na slikah narava prerašča divja odlagališča smeti, všeč so mu vrtički in kurniki, ki jih ljudje postavijo z lastnimi rokami.
Akvareli, ki jih slika ŽIGA OKORN, nastanejo v nekaj potezah. So hipno polzenje vode, pomešane z drobci pigmenta. Med ustvarjanjem v nekdanjem vojaškem zaporu je skušal vsrkati stiske nekdanjih zapornikov in celico preuredil za bivanje.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 18:
MATJAŽ POČIVAVŠEK / MIRKO BRATUŠA

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

Kipar MATJAŽ POČIVAVŠEK pri svojem delu uporablja plemenite materiale: srebro, bron, ebenovino, carrarski marmor ali jeklo. Njegov ideal je skulptura, ki bi jo material ustvaril sam, brez sledi umetnikove roke.
MIRKO BRATUŠA je ob stebre nekdanje samostanske cerkve v Kostanjevici na Krki postavil Hipokrite, figure, ogrevane na telesno temperaturo. Na razstavi Grelci za vroče občutke so se jim pridružili kipi, ki to toploto uporabljajo za lastno hlajenje.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 17:
METKA KRAŠOVEC / ZDENKA ŽIDO

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

Ko je METKA KRAŠOVEC zagledala osvetljeno Frančiškansko cerkev, je nastala zamisel za rdeče slike, podoba kolumbijske deklice pa je sprožila niz podob angelskih glav. Te so sčasoma postajale manjše in se izgubljale v mediteranskih krajinah.
ZDENKA ŽIDO slika počasi, potrpežljivo, plast za plastjo. S širokim čopičem nanaša bele trikotne ploskve, da bi ustvarila globino. Slikanje je tih pogovor s sliko, ki je njena toliko časa, dokler ni dokončana.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 16:
NIKA ŠPAN / PETRA VARL

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

NIKA ŠPAN si postavlja vprašanja o vlogi umetnosti v družbi, kaže na delovanje umetniškega trga in preverja načine rabe fotografije. Njena dela so pogosto skrita v galerijskih ali javnih prostorih, gledalca presenečajo in spodbudijo k premisleku.
Za PETRO VARL je izhodišče risba, ki jo želi očistiti vsega nepotrebnega. Drobne skice povečuje s projekcijo v slike in stenske poslikave, na mestnih ulicah in trgih pa pozornost zbujajo njeni prometni znaki z upodobljenimi poljubi in objemi.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 15:
ZMAGO JERAJ / ANDREJ BRUMEN ČOP

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

ZMAGO JERAJ je slikar in fotograf. Fotografije so izhodišče za slikarske motive ali pa samostojna likovna dela. Potem ko je figuralno slikarstvo prečistil do stopnje blizu abstrakciji, so danes njegove slike barvite in polne duhovitih detajlov.
ANDREJ BRUMEN ČOP izpopolnjuje mojstrstvo v akvarelih in le najbolj jasne zamisli pretvori v slike na platnu. Obdobja njegovega ustvarjanja zaznamujejo različne tehnike in motivi, a verjame, da se bodo nekoč povezala v celovito zgodbo.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 14:
HERMAN GVARDJANČIČ / ŽARKO VREZEC

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

HERMAN GVARDJANČIČ se pri svojem slikarstvu osredotoča na krajino, pogosto spodbujeno z glasbo. Motiv, ki ga spremlja že vrsto let, so samotne hiše, ki sporočajo človeško dramo. V intenzivni slikarski seansi ustvari takšno sliko pred kamero.
Po obdobju slikanja 'čez vse' se je ŽARKO VREZEC lotil prostorskih slik. Postavljene so v globino na različnih lesenih nosilcih, včasih pa prostor slike ustvarjajo viseči poslikani trakovi. Njegova posebna strast je naravoslovna ilustracija.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 13:
EMERIK BERNARD / SERGEJ KAPUS

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

EMERIK BERNARD išče motive v detajlih z istrskih dvorišč. Slike včasih sežejo tudi čez rob pravokotnika, da bi ustvarile iluzijo prepletajočih se prostorov. Vsakič znova se vrača k asemblažu in v dela vključuje odvržene predmete.
SERGEJA KAPUSA zadnja leta zaposlujejo podobe Marsa. Ker prostorske izkušnje gibanja po oddaljenem planetu ne poznamo, so te fotografije ploske. Čeznje slika barvne pasove, v katerih ustvarja močne globinske učinke.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 12:
ALEN OŽBOLT / ARJAN PREGL

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

Delo skupine Veš slikar svoj dolg je ALEN OŽBOLT predstavil na razstavi, ob kateri se sprašuje, kje je shranjena umetnina iz peska ali postavljena kot ambient. S projektom 'Življenje oblik' želi opozoriti na uniformnost današnjega življenja.
ARJAN PREGL se s svojimi slikarskimi cikli veže na znana obdobja modernizma. Za motive jemlje medijske podobe in računalniške simbole, ki jih slika z oljem. Ves čas se sprašuje o smiselnosti slikarstva v današnjem času.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 11:
JONI ZAKONJŠEK / MITJA FICKO

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

Sliko 'Se še spominjaš ljubezni?' je JONI ZAKONJŠEK slikala tri leta in pol. Nežne lazure so prekrile grobe nanose živih barv in ustvarile vtis morske gladine. Podobam narave, naslovljenim 'Pesmi za Hafisa', je bil vzgib branje arabske poezije.
MITJA FICKO preizkuša, koliko vsebine potrebuje slika. Njegovi prizori so polni simbolnih pomenov, živali v temnih krajinah, naseljeni s ptiči in tudi s človeško podobo. Kljub temu pa mora slika ostati avtonomna in govoriti sama zase.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 10:
MIRSAD BEGIĆ / JAKOV BRDAR

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

Mogočna vrata ljubljanske stolnice je MIRSAD BEGIĆ ustvarjal pod vtisom bosenske vojne. Za tem je snoval kompozicije iz terakote, kosti, lobanj, raztresenih v pesku in ladij, ki vozijo v onostranstvo. Vzporedno pa so nastajali mnogi portreti.
Ko je JAKOV BRDAR odkril filigransko modeliranje v livarskem vosku, je namesto monumentalnih skulptur začel sestavljati domišljijsko pokrajino iz več sto drobnih figuric, porušenih antičnih stavb, gradbenih odrov, izmišljenih rastlin in živali.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 9:
BOGDAN BORČIĆ / MOJCA ZLOKARNIK

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

BOGDAN BORČIĆ je vrsto let posvetil grafiki, se približeval*abstrakciji in se skozi to izkušnjo odločno vrnil k slikarstvu. V ciklu 'Najdene stvari' raziskuje odnose med barvnimi ploskvami, v slike pa vključuje tudi odsluženo elektronsko opremo.
"Barvi vedno ustvarjata neko dramo, neko soočenje. To je vedno raziskava," pravi MOJCA ZLOKARNIK. Spremlja, kako se barva spremeni na poti od palete do platna. Grafike na dolgih prosojnih papirjih zatrepetajo, ko se jim približamo.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 8:
TUGO ŠUŠNIK / JOŽE SLAK ĐOKA

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

V raziskovanju mej slikarstva je TUGO ŠUŠNIK prešel od minimalističnih postavitev, prek slik neobičajnih formatov do slik, ki nas vabijo s svojo barvitostjo in gostoto. Temeljna načela modernizma pa se v vseh teh letih niso izgubila.
V vasici Jordankal na Dolenjskem JOŽE SLAK ĐOKA po zapletenem načrtu ustvarja sliko, ki jo je sprožila hipna poteza s čopičem. Pri 'Slikah za slepe' se lahko dotaknemo reliefne površine, naslov govori tudi o slepoti umetnostnega sveta.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 7:
ALEKSIJ KOBAL / SILVESTER PLOTAJS SICOE

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

ALEKSIJ KOBAL je vrsto let pripravljal sliko 'Poroka stoletij'. Železni opilki, ostaline strojev, skrivna abeceda ... Pred tem razbita ogledala, zašita z zadrgami, za katerimi bolščijo naslikana očesa. In nato prostori mladosti in zračnost renesanse.
SILVESTER PLOTAJS SICOE verjame, da ima slika to moč in sposobnost, da predrami gledalca, ga sili k razmišljanju, meditaciji. Počuti se kot šaman, ki z močnimi barvami in oblikami, z ritualom slikarstva nagovarja pogled.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 6:
OTO RIMELE / DUŠAN KIRBIŠ

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

OTO RIMELE slike imenuje Generatorji svetlobe. Odmaknjene so od stene in do gledalca prihaja zgolj odsev barve na hrbtni strani. Slikarja zanima, kako sliko osvoboditi materije, kako pogled preusmeriti iz središča na rob podobe.
DUŠAN KIRBIŠ na slike nanaša materije alkimistov: žveplo, živo srebro, svinec, pepel, cinober, zlato, apno, oglje, pepel, kri in seme. Latinski napisi svetlobo najprej posrkajo vase in nato sevajo, ko v prostoru ugasnemo luč.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 5:
LUJO VODOPIVEC / METOD FRLIC

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

LUJO VODOPIVEC se poslavlja od svojega ateljeja v ljubljanski Švicariji. Izjemni kipi, ki so bili pripravljeni za bienala v Benetkah in Sao Paulu, so naloženi drug čez drugega. Nekateri bodo gradivo za nova dela. Gledalcu odpirajo vprašanja o telesnosti.
"Nekdanjo šolo je METOD FRLIC preoblikoval v Tovarno organov. Izdeloval je tudi silikonske slike, v glavnem pa se posveča obdelavi kamna. Med številnimi portreti je največ polemik sprožil kip Jožeta Pučnika.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 4:
URŠULA BERLOT / son:DA

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

Magnetnoresonančni posnetek umetničine lobanje je osnova za video, svetlobne projekcije in umetniške instalacije. Podobe lastne notranjosti je URŠULA BERLOT prenesla na prosojne plošče in jih razstavila v samostanski cerkvi v Kostanjevici na Krki.
Umetniško dvojico son:DA sestavljata METKA GOLEC in MIHA HORVAT. S kabli rišeta po galerijah, vtičnice lepita po praznih stenah. Z računalniško miško narisani prizori zaživijo v ambientih kot večmetrske tapete.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 3:
DAMIJAN KRACINA / MARKO A. KOVAČIČ

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

„Zmeraj me je fasciniralo to, da si človek ne more zamisliti take stvari, ki ne bi v naravi že obstajala,“ pravi DAMIJAN KRACINA in si izmišlja nenavadne živali, kot so Veliki blatar, Kosmatana, Kinguru … pa tudi Proteusfont, pisavo iz človeških ribic.
MARKO A. KOVAČIČ si je izmislil lastno civilizacijo, družbeno ureditev in medčloveške odnose. Plastosi so kombinacija živih mehanizmov z organskimi deli, bivajo v komorah in ob stiku z ljudmi otrpnejo. Muzej je poimenoval 'Javka pri rdeči zvezdi'.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 2:
VADIM FIŠKIN / SAŠO SEDLAČEK

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

„V umetnosti pogrešam igro,“ pravi VADIM FIŠKIN. Pri njem sušilci za lase igrajo ping-pong, žarnice se pogovarjajo, na obiskovalce pada umetni sneg. Sprašuje se, ali moramo imeti posebna znanja, da razumemo sodobno umetnost.
Socialno ogroženi nimajo možnosti, da bi beračili v trgovskih centrih. Za njih lahko to počne robot Žicar, ki si ga je izmislil SAŠO SEDLAČEK. Iz reklamnega gradiva je dal izdelati papirnate zidake, s katerimi so zaprli vhode v nakupovalna središča.
ZAPELJEVANJE POGLEDA 1:
MARIJA MOJCA PUNGERČAR / POLONA TRATNIK

⟩⟩⟩ film v arhivu rtvslo.si

MARIJA MOJCA PUNGERČAR je bila sprva modna kreatorka, danes pa kot vizualna umetnica dokumentira opuščena dvorišča tekstilnih tovarn, zgodbe delavk in delavcev. Pripravlja delavnice Socialdress, na katerih izdelujejo preprosta oblačila.
"POLONA TRATNIK je razstavni prostor spremenila v laboratorij. Obiskovalcem jemlje vzorce odpadle kože, bakterije in glive s telesa v ugodnih razmerah ustvarijo zanimive vzorce. S krvjo hrani odrezane lase. S tem se sprašuje o mejah telesnega.