(STISNJENE) PESTI GRENKEGA IZKUSTVA

 

Vojna se ne ozira na ljudi; ne na vojake, ne na civiliste.

Vojna ne spoštuje; ne humanosti in etike, ne človekovih pravic.

Vojna zgolj uničuje; ljudi in življenje.

(Lana Sattler)

 

               Vojna je kruta, veliko prekruta. Tak je njen najpreprostejši opis. Vendar ta stavek skriva marsikaj; za njim se skrivajo kriki obupa, solze trpljenja, kri mučeništva, morda molk kesanja… Nekje v globini pa so še vedrejše stvari, kanček zmagoslavja ob zmagi, radost ob rešitvi. Vse to smo občutili, ko smo ustvarjali tole e-knjigo. Naučili, spoznali, doumeli... in še bi lahko naštevala, smo marsikaj. Mentorji so nas vodili skozi 5 sklopov, skozi katere smo osvetlili 2. svetovno vojno še iz drugih zornih kotov.

              V tej e-knjigi smo predstavili naše "potovanje" v zgodovino, v čas uničenja, 2. svetovno vojno. Skozi filme, literaturo in razstavo smo počasi razkrivali neznatne, a vendarle izjemno pomembne drobce medvojnega časa ter ob vsakem od petih sklopov literarno ustvarjali. S spisi, pesmimi in drugimi literarnimi izdelki smo predstavili svoja razmišljanja, doživljanja, občutja...

              Pravijo, da je najpristnejši prvi vtis, prva misel, ki se ti utrne. Tako je bila naša prva naloga napisati, kaj si predstavljamo pod naslovom projekta ter kaj pričakujemo. Nastala so zanimiva besedila, v katerih smo izrazili svoje zanimanje za dogodke med vojno ter seveda svojo vedoželjnost.

             V grozo 2. svetovne vojne smo se prvič vživeli ob ogledu filma z naslovom La Vita e bella. Vsi smo občutili moč Guidovega optimizma ter ljubezni do žene in sina, ki jo je odražalo njegovo žrtvovanje. Spoznali smo, da se ne smemo pritoževati nad težkim življenjem, raje pomislimo na Žide v 2. svetovni vojni ali kogarkoli, čigar življenje je mnogo težje od našega. Morali bi ohranjati pozitivno misel, ki reši marsikatero težavo in navidezno oviro… In se zavedati, da je življenje tako, kot ga vsak doživlja! Svoje vtise ter razumevanje filma smo strnili in nastali so izjemni eseji.

             Ker smo tudi mi še vedno otroci, smo si ogledali življenje med 2. svetovno vojne še s stališča nemškega dečka. Deček v črtasti pižami je ganljiv film, ki prikaže vojno z drugega zornega kota – takšno, kot jo vidita prijatelja, ki to zaradi političnih razmer nikoli ne bi smela biti. Najbolj sporočilen pa je konec filma. Bruno in Shmuel sta umrla z roko v roki, skupaj in na enak način, pa čeprav sta pripadala različnima stranema. To pove veliko o zmoti Hitlerjevega rasizma, pokaže, da razlik med ljudmi različnih ras pravzaprav ni.

             Zaključili smo s filmskim delom in se še malce potopili v literarni svet. Prebrali smo dnevnik Ane Frank, nato pa literarno poustvarjali. V esejih smo se vživljali v glavno književno junakinjo, pisali o življenju židovskega otroka ter o njegovem doživljanju sveta. Podoživeli smo stisko nedolžnega otroka, katerega sanje je uničila vojna in ponotranjili hvaležnost za mir.

             Pekel taborišča smo spoznali skozi pesem Auschwitz, avtorja Lojzeta Krakarja. Ob skupnem branju ter debati je v zraku visela žalostna misel smrti, vsi pa smo občutili grozo takrat zaprtih taboriščnikov. Da znamo tudi mi odlično pesniti, smo dokazali z izdelki na temo taborišč; nastale so konstruktivistične in likovne pesmi ter prozna prebesedenja.

             Svoje znanje o dogodkih med 2. svetovno vojno smo poglobili v Muzeju narodne osvoboditve Maribor, kjer smo si ogledali razstavo Pst! Ta izjemna razstava nam je naslikala podobe takratnega življenja (oz. boja za preživetje) Mariborčanov, prizore uničenja in pogumna dejanja partizanov. Ob razstavi so nas prevevali mešani občutki; od groze in žalosti, odpora in gnusa nad določenimi dejanji, pa vse do zmagoslavja zaradi zmage naših partizanov. Svoje občutke smo tudi tokrat izlili na papir.

            Star latinski pregovor pravi: „Per aspera ad atra”(Preko trnja do zvezd), zato je med potovanjem v zgodovino ob ustvarjanju e-knjige tudi nam na poti stalo nekaj trnja. Težko smo uskladili urnike in se zbrali, saj smo v projektu sami ”pridni” učenci, ki se radi dokazujemo na mnogih področjih. To težavo so naši mentorji z veliko elana kaj hitro uspeli rešiti. Imeli smo tudi manjšo tehnično težavo; s kamero namreč. Čeprav je naša šola tehnično dobro opremljena, pa na žalost nimamo lastne kamere. To nam je povzročilo kar precej skrbi, nazadnje pa smo morali misel o filmu opustiti.

             Ko nas bodo naši otroci nekoč vprašali o 2. svetovni vojni, jim bomo lahko s ponosom predstavili svoje znanje. To ne bodo zgolj dogodki in letnice, temveč doživljanje ljudi, zanimive zgodbe ter lastno doživljanje in občutenje vojne. Naše roke so se stisnile v pesti, pesti grenkega izkustva in poglobljenega razumevanja 2. svetovne vojne ter v njej udeleženih vojakov, civilistov in Židov. Sprva se vsakdo vpraša, od kod Hitlerjevo sovraštvo do Židov ter čemu njegova želja po njihovih življenjih. Med delom v projektu pa smo spoznali, da so takšna vprašanja danes nesmiselna, saj zgodovine ni moč spreminjati. Lahko pa jo podrobneje spoznamo in se vživljamo v situacije in ljudi ter skušamo razumeti njihov položaj. To nas obogati in vpliva na naše razmišljanje ter dejanja, saj v nas ostane zavest in sled tega izkustva groze in trpljenja pa tudi zmagoslavja.

           Za nastanek te e-knjige je bilo potrebno veliko timskega dela, dobro sodelovanje med učenci in mentorji in seveda ogromno domišljije in kreativnosti. Raziskovanje nam je omogočila tudi široka paleta gradiva na knjižnih policah. Uresničili smo vse cilje in namene projekta in še mnogo več. Na svoj enkratni izdelek smo tako lahko upravičeno ponosni.

          V imenu vseh sodelujočih bi se rada zahvalila našim mentorjem: Lidiji Mazgan, slavistki in knjižničarki; Aleksandru Duhu, zgodovinarju in sociologu ter Zoranu Raičeviču, računalničarju. Hvala za njihov navdih, vzpodbudo in pomoč, brez katere se ne bi mogli pohvaliti s tako izvrstnimi izdelki. Hvala tudi, da ste nam vse to omogočili in nas spremljali na tem potovanju spoznavanja 2. svetovne vojne. Zahvaljujem se tudi vodstvu šole, ki nam je omogočilo sodelovanje v projektu in izpeljavo dejavnosti.         

          FOTOGRAFIJI SODELUJOČIH V PROJEKTU

Lana Sattler, 9.b

  nazaj