KDOR IŠČE, TA
NAJDE!
Iskalniki so učinkoviti predvsem takrat,kadar imamo dovolj dobro
predstavo o tem, kaj iščemo, in ko
poznamo
ključne pojme in fraze, po katerih bomo iskali.
Iskalniki so v množici spletnih strani nepogrešljivo orodje vsakega
internetnega uporabnika. Pri iskanju je zelo koristno, če smo seznanjeni
z iskalno logiko posameznih iskalnikov, saj bomo tako laže prišli do
boljših in natančnejših rezultatov.
Čeprav se iskalniki po načinu delovanja zelo razlikujejo, jim je skupno
to, da ustvarijo seznam povezav na strani, ki so z iskanimi pojmi v
povezavi. Iskalniki so učinkoviti predvsem takrat, kadar imamo dovolj
dobro predstavo o tem, kaj iščemo, in ko poznamo ključne pojme in fraze,
po katerih bomo iskali, saj nas lahko pripeljejo točno do spletnih
strani z besedami in stavki, za katere želimo, da jih spletne strani
vsebujejo. Pri iskanju je zelo koristno, če smo seznanjeni z iskalno
logiko posameznih iskalnikov, saj bomo tako laže prišli do boljših in
natančnejših rezultatov. Uspešno iskanje po spletu ni tako zelo
preprosto, kot se marsikomu zdi na prvi pogled. Nekaj pa vsekakor drži
kot pribito: vaja dela mojstra. Čim več boste iskali, tem laze se boste
dokopali do pravih spletnih naslovov.
SPLOŠNI NAMIGI ZA UČINKOVITEJŠE ISKANJE
Pri iskanju
je največkrat težava v tem, da iskalniku ne znamo povedati, kaj nas
zanima, ne pa da iskalnik v svoji zbirki ne bi imel nič primernega za
nas. Najpomembnejše je, da vemo, kaj iščemo, in da se odločimo za
primerno metodo iskanja. Pri tem je pomembno to, da iskanje s pomočjo
ključnih besed, ki jih vpisujemo v iskalno polje, dA bolj omejimo in
opredelimo, saj bomo lahko le tako hitro prišli prek izpisanih
povezav do podatka, ki ga želimo. Sicer nam bo namreč iskalnik prikazal
preveč zadetkov, ki bodo vsebovali za nas neustrezne povezave. Rezultati
iskanja bodo veliko boljši, če boste namesto posameznih besed področje
iskanje omejili z več ključnimi besedami, ki jih lahko po potrebi
spreminjate, dopolnite in zamenjate. Če rezultat iskanja še vedno ne
pokaže tistega, kar smo pričakovali, bomo morali ob preveč zadetkih
natančneje opredeliti iskano stvar; če je zadetkov premalo, pa seveda
manj podrobno. Če, denimo, iščete informacije o najemu apartmaja v
Simonovem zalivu v Izoli, bo veliko boljše, če v vnosno polje vpišete
Izola Simonov apartma najem, kakor pa le Izola apartma, saj
boste veliko hitreje prišli do tistega, kar iščete. Pri Googlu boste pri
prvem, podrobneje opredeljenem iskalnem nizu dobili 9 zadetkov pri
drugem pa kar 210. Razlika je več kot očitna.
Pri iskanju točno določenega niza besed, lahko uporabite frazo, s katero
imenujemo skupino besed, pisano med dvema narekovajema. Iskalnik bo
besede zapisane med narekovaji iskal v zapisanem zaporedju in ne vsake
posebej. Če v iskalno polje vpišete sponzorirana povezava (brez
narekovajev) boste dobili med rezultati iskanja vse dokumente, ki
vsebujejo besedo sponzorirana in besedo povezava. Če pa boste dali
omenjeni besedi med narekovaje, bo iskalnik poiskal samo tiste
dokumente, kjer se besedi držita skupaj. Iskanje s frazami je še zlasti
uporabno pri iskanju večbesednih strokovnih terminov. Velike in male
črke se pri iskanju na večni iskalnikov obravnavajo enako,
zato je popolnoma vseeno, ali vtipkamo v iskalno polje: krka, Krka,
KRKA, KrkA.
NADOMESTNI ZNAKI
Na nekaterih iskalnikih lahko z zvezdico (*) iščemo po korenu besede
(npr. oglas, oglasi, oglasnik ... ), z vprašajem
(?) pa lahko nadomestimo en znak s poljubnim drugim znakom (oro pomeni
je orožje, orodje). Pri Altavisti lahko npr. z znakom * nadomestimo znak
znotraj besede s poljubnim nizom znakov. Če npr. napišemo ko*a,
dobimo med zadetki koza, koža, komuna ... Google teh možnosti na primer
ne podpira. |
POTREBNE IN
PREPOVEDANE BESEDE
Večina
iskalnikov omogoča uporabo logičnih operatorjev, s katerimi lahko
sezname najdenih strani učinkovito skrčimo. Uporaba veznika AND
in njemu ustreznega znaka +, je praktično izgubila svoj pomen, saj ima
večina iskalnikov že privzeto nastavljeno, da išče po vseh vpisanih
besedah hkrati, in ne zgolj po vsaj eni izmed vpisanih besed.
Matematično povedano pomeni, da dobimo presek in ne unije množic Za
izpis zadetkov, ki vsebujejo vsaj enega izmed iskanih pojmov, uporabimo
OR (obvezno z velikimi črkami!). Če vtipkamo npr. moj OR mikro
bomo dobili seznam vseh zadetkov, v katerih se pojavi beseda »moj« ali
beseda »mikro«. Kadar določena beseda ne sme biti vključena kot
iskalni pojem uporabimo znak minus (-) tik pred besedo. Za izpis
rezultatov, ki vsebujejo besedo moj, ne pa tudi mikro
uporabimo ukaz moj mikro. Najboljše bo, da se z operatorji in
znaki malo poigrate, in kaj hitro boste dobili občutek, kdaj in kako jih
uporabiti. Nikakor pa ne gre z njihovo uporabo pretiravati, saj nam
iskalnik kaj kmalu ne bo našel čisto nič.
Koliko zadetkov
dobimo pri uporabi različnih iskanih nizov?
Iskani niz
Število
zadetkov na Google.com
janez OR novak 256.000 zadetkov
janez novak
8630 zadetkov
»janez novak« 758 zadetkov
Praktična
razlaga
Kako bi v
AltaVisti poiskali stran, ki v spletnem naslovu vsebuje besedo gorenje,
v nazivu strani besedo s korenom hlad (da bomo lahko iskali hladilni,
hladilne, hladilnik, hladilniki ...), obvezna beseda v besedilu je
servis, beseda »zamrzovalniki« je iz iskanja izvzeta, iskali pa boste
samo po slovenskih straneh z domeno.si? Rešitev: url:goren.je title:hlad*
servis -zamrzovalniki doma-in:si
Iskanje po poljih
Najdi. si med drugim omogoča tudi iskanje po poljih, kar pomeni, da
lahko z določenimi ukazi ukažemo računalniku, kje naj išče zadetke (samo
v naslovu strani, v opisu strani, spletnem naslovu, v ključnih besedah
ipd.). Skratka, uporabimo ukaz in besede, ki jih iščemo, ter zapišemo v
naslednji obliki: #polje iskana_beseda. Dostopna polja so: #url,
#anchortext, #text, #length, #modified, #title, #keywords... Če bi npr.
radi našli strani, ki so se spremenile na točno določen dan (npr. 4. 9.
2003), in katerih vsebina se je nanašala na Slovenijo, vnesemo v iskalno
polje naslednji ukaz #modified 4.9.2003 Slovenija. Če bi radi
našli vse tiste strani, ki v naslovu vsebujejo besedo moj mikro,
napišemo #title moj mikro. |
IZPOPOLNJENO
ISKANJE
Nekateri
iskalniki omogočajo izpopolnjeno iskanje prek uporabniških vmesnikov, s
katerimi lahko zadetke omejimo natančneje, predvsem pa enostavneje kot z
različnimi parametre in logičnimi operatorji:
(npr. pri Googlu Advanced Search oz. Izpopolnjeno iskanje -.www.google.com/advanced_search;
pri Najdi.si Zmogljivo iskanje -www.najdi.si/trident/advanced.jsp).
Iskalniki nam ponujajo v uporabniških vmesnikih za izpopolnjeno iskanje
različne možnosti, večinoma pa naslednje:
-
omejitev izpisa na
izbrani jezik, v katerem je napisana spletna stran,
-
omejitev iskanja v
okviru dane domene,
-
izbira števila
izpisanih zadetkov na stran (10,20,30 ... 100),
-
izpis strani (z
vsemi besedami, s točno določeno frazo, s katerokoli besedo, brez
določenih besed),
-
izpis samo
določenih
vrst datotek (doc,
pdf,
xls...),
-
izpis strani, kjer
se
iskani izrazi
pojavijo
na točno določenem mestu
(kjerkoli na
strani, v naslovu,
besedilu, URL-ju),
-
izpis strani, ki
so
spremenjene v
obdobju zadnjih 3, 6 mesecev, v zadnjem letu ...,
-
izpis strani, ki
imajo povezave na določeno
spletno
stran,
-
izpis strani, ki
so po tematiki in sestavi podobne določeni
spletni strani.
Googlov vmesnik za
izpopolnjeno iskanje |
RAZLAGA REZULTATOV
ISKANJA
Kot zgled
razlage rezultatov iskanja bomo uporabili iskalnik Google (www.google.com),
ki ga uporablja za iskanje po svetovnem spletu večina slovenskih
internetnih uporabnikov.
A
Povezava do uporabniškega vmesnika, ki omogoča
izpopolnjeno
iskanje.
B
Povezava do splošnih nastavitev, kjer lahko določimo
jezik iskanja,
število izpisanih rezultatov ...
C
Povezava do jezikovnih orodij, kjer lahko iščemo po točno določnih
jezikih in državah.
D
Povezava do nasvetov za boljše iskanje
E
Iskalno polje
F
Gumb, s katerim sprožimo iskanje. Uporabimo lahko seveda tudi tipko
Enter.
G
Orodna vrstica, kjer lahko določimo način iskanja: med vsemi dokumenti,
samo med slikami, med novičarskimi skupinami, v spletnem imeniku
H
Statistična vrstica, ki izpiše število zadetkov našega iskanja in čas,
ki ga je iskalnik potreboval, da jih je našel.
I
Ta vrstica se pojavi, če so zadetki tudi v spletnem imeniku. Povezava
nam kaže pot do določene kategorije, kjer bomo dobili še več podobnih
zadetkov.
J
Naslov strani oziroma prva vrstica na spletni strani.
K
Pod naslovom se izpiše delček besedila, ki vsebuje iskalne pojme. Ti so
znotraj besedila označeni krepko.
L
Opis strani, ki se pojavi samo, če je spletna stran vpisana tudi v
Googlov imenik.
M
Če je spletna stran v imeniku, se izpiše pod do kategorije, v kateri je.
N
URL oziroma spletni naslov strani.
O
Velikost spletne strani v kB. Velikost ni navedena pri nepopolno
indeksiranih straneh.
Q
Posnetek strani v trenutku, ko jo je iskalnikov »pajek« indeksiral.
Iskalni pojmi so na posnetku strani pisano obarvani.
R
Podobne strani (Similar pages) je povezava do seznama vsebinsko ali
drugače podob
D
Povezava do nasvetov za boljše iskanje
E
Iskalno polje
F
Gumb, s katerim sprožimo iskanje. Uporabimo lahko seveda tudi tipko
Enter.
G
Orodna vrstica, kjer lahko določimo način iskanja: med vsemi dokumenti,
samo med slikami, med novičarskimi skupinami, v spletnem imeniku
H
Statistična vrstica, ki izpiše število zadetkov našega iskanja in čas,
ki ga je iskalnik potreboval, da jih je našel.
I
Ta vrstica se pojavi, če so zadetki tudi v spletnem imeniku. Povezava
nam kaže pot do določene kategorije, kjer bomo dobili še več podobnih
zadetkov.
J
Naslov strani oziroma prva vrstica na spletni strani.
K
Pod naslovom se izpiše delček besedila, ki vsebuje iskalne pojme. Ti so
znotraj besedila označeni krepko.
L
Opis strani, ki se pojavi samo, če je spletna stran vpisana tudi v
Googlov imenik.
M
Če je spletna stran v imeniku, se izpiše pod do kategorije, v kateri je.
N
URL oziroma spletni naslov strani.
O
Velikost spletne strani v kB. Velikost ni navedena pri nepopolno
indeksiranih straneh.
Q
Posnetek strani v trenutku, ko jo je iskalnikov »pajek« indeksiral.
Iskalni pojmi so na posnetku strani pisano obarvani.
R
Podobne strani (Similar pages) je povezava do seznama vsebinsko ali
drugače podobnih spletnih strani.
S
Rezultati, ki so v seznamu zadetkov odmaknjeni od levega roba, so pod
strani iskalnim pojmom najustreznejšega rezultata.
T
Če je pod strani določene spletne strani veliko, lahko s klikom na
povezavo Več zadetkov na (More results from) dobimo seznam vseh pod
strani.
DODATNE MOŽNOSTI ISKANJA
Google:
-
Za iskanje pojmov
znotraj spletne strani uporabimo ukaz site:URL_naslov. Če na primer
želimo najti dokumente z besedo oglaševanje na spletnih straneh
www.nasvet.com, vpišemo naslednje: oglaševanje site:www.na-svet.com.
Na AltaVisti moramo za isti učinek uporabiti ukaz host.
-
Za iskanje po
spletnih straneh s točno določeno domeno (npr..si,.hr.,.com) ravno
tako uporabimo ukaz site, ki mu moramo dodati končnico domene. Tako
dobimo z ukazom marketing site:si med rezultati iskanje vse
dokumente z besedo marketing, ki so na slovenskih spletnih straneh.
Na AltaVisti uporabimo namesto ukaza »site« ukaz domain:
končnica_domene.
-
Poiščemo lahko
tudi naslove spletnih strani, ki vsebujejo povezave na določeno
spletno stran. Če npr. v iskalno polje vtipkamo link: www.nasvet.com,
bo iskalnik poiskal vse tiste spletne strani, ki vsebujejo povezavo
na
naslov www.nasvet.com. Isto velja za iskanje pri
AltaVisti.
-
Za iskanje znotraj
različnih vrst dokumentov uporabimo filetype:končnica_dokumenta. Za
iskanje vseh dokumentov pdf, ki vsebujejo besedo marketing, bi tako
uporabili marketing filetype:pdf.
AltaVista:
-
Za iskanje pojmov
znotraj spletnega naslova uporabimo ukaz url:iska-na_beseda. Z
ukazom url:amazon bo AltaVista našla samo tiste strani, ki v
spletnem naslovu (URL) vsebujejo besedo amazon. Našla bo torej le
strani www.amazon.com, www.amazonwatch.org, www.cdnow.com/amazon/ in
podobne.
-
Iščemo lahko tudi
po nazivu (title) spletne strani. Če želimo najti le tiste strani,
kjer se besedica gorenje pojavlja izključno v nazivu strani,
uporabimo ukaz title:gorenje.
Najdi.si:
-
Iskanje s klicajem
Najdi.si omogoča iskanje s klicajem. Če napišemo denimo !mize,
preprečimo, da bi iskalnik iskal po vseh slovničnih oblikah vpisane
besede, kot so miza, mize, mizi, mizo, miz, mizi. Med zadetki se
bodo pojavili samo tisti, ki vsebujejo besedo mize.
Če drugače res ne
gre ...
Če česa ne
vendarle ne morete ali ne znate najti, lahko za odgovor poprosite
Googlove spletne iskalne mojstre, ki vam naj bi vam za 2,5 dolarja
odgovor poiskali v 24 urah (Google Answers,
http://answers.google.com).
Vir: Radoš Skrt:
MOJ MIKRO 10, oktober 2003, stran 60
Dokument za tiskanje je v pdf formatu. Potrebujete Acrobat Reader.
|