Družina 49, 2008, str 15-16;
7.12.2008
RAZSTAVA OB 1600.
OBLETNICI SMRTI
SV. KROMACIJA
OGLEJSKEGA
Vse
do nas je prišel sloves o tvojem toplem in iskrenem
usmiljenju, Kromacij. Bil je kot glas trobente, zazvenel je
jasno in dovolj dolgo za tako razdaljo, da se je razširil
do kraja sveta. (Janez Krizostom, pismo Kromaciju)
Cerkveni
oče sv. Kromacij Oglejski je bil ena najpomembnejših
osebnosti na prelomu iz 4. v 5. stoletje. Škof oglejske
Cerkve je bil dvajset let, od leta 388 do leta 408 – torej
v času, ko Rimsko cesarstvo po porazu z Goti tone v somrak, za
oglejsko Cerkev, trdnjavo krščanske vere, pa je to »zlato
obdobje«. Oglej, razpet med Vzhod in Zahod, na križpotju
različnih ljudstev in kultur (latinsko-italskih, slovanskih in
germanskih), med severozahodno Evropo in evropskim
balkansko-vzhodnim delom, je bil močno vpleten v nastajanje nove
evropske zgodovine, kakršno doživljamo še
dandanes, pri tem pa je imelo pomembno mesto pastoralno delo
škofa Kromacija.
»Kromacij
je bil mirovnik med sovražnimi ljudstvi, glas pravice in
zatočišče preganjanih. Bil je zgled in učitelj srečanja z
živim Jezusom. V svoji zvestobi Cerkvi je bil branitelj
apostolske vere,« je dejal kardinal Franc Rode v oglejski
baziliki 2. decembra lani, ko je ob 1600. obletnici Kromacijeve
smrti slovesno odprl »Kromacijevo leto« (od 2.
decembra 2007 do 2. decembra 2008). V Italiji in drugod po svetu
so se v tem letu o vlogi in pomenu sv. Kromacija v takratnem
času in njegovem teološko-pastoralnem sporočilu za
današnji čas zvrstili številni simpoziji in
študijski posveti – med drugim je posebno katehezo
o sv. Kromaciju 5. decembra 2007 v Vatikanu pripravil tudi papež
Benedikt XVI.
Osrednji
dogodek praznovanja 1600. obletnice Kromacijeve smrti pa je
razstava Kromacij Oglejski – Na križpotju ljudstev in
verstev v Patriarhovi palači v Vidmu. Pod strokovnim vodstvom
Sandra Piussija in v sodelovanju šestih italijanskih in
dveh slovenskih škofij (ljubljanske in koprske) ter
videmske in tržaške univerze so zbrali nad dvesto
eksponatov iz evropskih muzejev in zbirk (Avstrije, Danske,
Francije, Grčije, Hrvaške, Nemčije, Slovenije, Španije,
Srbije, Vatikana …) in jih razkošno razstavili v
dveh nadstropjih mogočne palače. Z razstavo so oživili spomin ne
le na škofa Kromacija, temveč na celotno dobo ter
dramatične in zapletene dogodke tistega časa. V sedmih razdelkih
so prikazani kraji, osebe, zgodovina in kultura Kromacijevega
časa in mesta Oglej: spomnijo na rimsko kulturo ob koncu 4.
stoletja, na spopade rimskega sveta z »novimi ljudstvi«,
na pokristjanjevanje na severno italskem ozemlju, na vlogo
Ogleja kot pomembnega krščanskega evangelizacijskega
središča – Kromacij pa je skozi celotno umetniško
dokumentarno prepleteno razstavo, ob filmskih in video posnetkih
obiskovalčev posrednik in glavni razlagalec dogodkov,
pripovedovalec, ki svoj glas prepleta z glasovi svojih
sodobnikov. »Z
razstavo oziroma obujanjem spomina na Kromacija in njegovo dobo
želimo rešiti pred pozabo vlogo Ogleja in ene
najpomembnejših osebnosti na prehodu iz 4. v 5. stoletje
ne le za oglejsko Cerkev, temveč za vse vzhodne in zahodne
Cerkve,« je za Družino povedal organizator razstave Sandro
Piussi.
Razstavo
so odprli 8. novembra, na ogled bo do 8. marca 2009, od torka do
četrtka od 9. do 19. ure, od petka do nedelje in ob praznikih od
10. do 20. ure. Zaprta je ob ponedeljkih ter 24., 25. decembra
in 1. januarja.
»Kromacijev
pridigarski opus je moral biti precej obsežen, vendar do
nedavnega ne dobro znan«
br. Miran Špelič OFM, profesor patristike na teološki
fakulteti
Kdo je bil pravzaprav
Kromacij? Kromacij je eden redkih
znanih mož iz krščanske antike iz naših krajev.
Živel je v četrtem stoletju in je le malce posegel še v
peto, letos obhajamo 1600. obletnico njegove smrti. Bil je pravi
Oglejčan, od malih nog je rasel v oglejski krščanski
skupnosti; njegova družina je bila namreč krščanska, bil
pa je deležen tudi klasične izobrazbe, ki je dajala osrednji
poudarek govorništvu, kot kristjan pa se je lotil še
grškega in hebrejskega jezika, da bi lahko prebiral Sveto
pismo v izvirniku. Ko je sredi četrtega stoletja vzplamenelo
navdušenje nad posvečenim življenjem, so se on, verjetno
pa tudi njegov brat in sestri odločili za meništvo. Pod
škofovim vodstvom tako zraste manjši samostan,
kjer so mladeniči preživeli nekaj let, potem pa nekateri odšli
na Vzhod, v Egipt in Palestino, Kromacij pa je ostal doma in
nasledil škofa Valerijana.
Zakaj
je bil – kot je pogosto zapisano – največji škof
v starodavni oglejski Cerkvi? Kromacij
je bil škof oglejske Cerkve. To pomeni, da je bil njen
voditelj, glavni oznanjevalec, pridigar. To je bilo v zlati dobi
cerkvenih očetov, v 4. stoletju, ki je zelo živahno tako s
stališča oblikovanja krščanskega nauka kot tudi
vzpostavljanja neke cerkvene prakse. To je namreč prvo stoletje
verske svobode, ki je prinesla mnogo možnosti, a tudi nemalo
težav. Oglej resda ni bil tako pomemben kot Rim ali Aleksandrija
ali Antiohija, vendar pa je bil deveto največje mesto cesarstva,
močno središče za vse območje severnega Jadrana, njegov
vpliv je segal globoko v Norik in Panonijo. Iz mozaičnih
upodobitev iz 4. stoletja lahko razberemo pomembne vplive z
Vzhoda in vrsto teoloških posebnosti, ki so se oblikovale
prav v oglejski krščanski skupnosti. V Ogleju so bile
navzoče tudi krivoverske težnje, ki jih je bilo treba
obvladovati. Predvsem pa je bila tu množica novih kristjanov, ki
jih je bilo treba stalno vzgajati in jih seznanjati s Svetim
pismom in evangeljskimi smernicami za življenje. In tu se je
Kromacij izkazal kot velik govornik, oznanjevalec in teolog. Bil
pa je tudi veliki graditelj, saj je dal zgraditi novo stolnico v
Ogleju in njej priključeno osmerokotno krstilnico s
šesterokotnim bazenom.
O njegovi pomembnosti priča
tudi pismo, ki ga je pisal cesarju v Carigrad, v katerem se
zavzema za pravičnejše ravnanje z Janezom Krizostomom, ki
je prosil za posredovanje iz izgnanstva njega, milanskega in
rimskega škofa. Krizostom se mu je za to posredno
zahvalil v enem od svojih pisem.
S
katerimi velikimi osebnostmi (cerkvenimi očeti, škofi …)
vzporejate teologi Kromacija? Ob
Kromaciju ne moremo izpustiti njegovega prijatelja iz mladostnih
meniških let, Hieronima, s katerim je ohranjal pisne
stike tudi, ko je ta živel v Sveti deželi. Morda se je prav od
njega nalezel navdušenja za Sveto pismo, branje v
izvirniku in razlaganje. Hieronim, ki je bil sicer zelo varčen s
pohvalami, ga je imel za najbolj izobraženega med škofi.
Kromacij pa ga je tudi gmotno podpiral.
Druga velika
oseba pa je milanski škof Ambrozij, saj je Oglej nekako
sodil v milansko vplivno območje. Najverjetneje ga je Ambrozij
tudi posvetil v škofa. Kar je Ambrozij počel v Milanu, je
delal Kromacij v Ogleju: skrb za pravo vero proti arijancem,
oznanjevanje s pridiganjem, lahko bi rekli tudi kategorialna
pastorala, ko se je posvečal posameznim skupinam vernikov. Z
Ambrozijem pa je tudi sodeloval na oglejski sinodi leta 381, ki
je nekaka odslikava carigrajskega koncila na Zahodu. Sam
Ambrozij ga je tudi spodbujal, naj da svoje eksegetske govore
zapisati.
Koliko Kromacijevih
pridig in drugih zapisov je še ohranjenih? Njegov
pridigarski opus je moral biti precej obsežen, vendar do
nedavnega ni bil posebno dobro znan, ker je večina njegovih del
v teku stoletij preprosto poniknila. Znanih je bilo le 17
razprav, govorov o Matejevem evangeliju in pridiga o blagrih.
Leta 1969 pa je prišlo na dan 38 govorov, ki so se
porazgubili med Avguštinovimi in Ambrozijevimi deli, in
vrsta fragmentov.
Kaj je bilo
bistvo Kromacijevega nauka? Predvsem
gre za razlago svetopisemskih besedil, ki jih z alegorično
metodo nanaša na Cerkev in vernika. Tako jih iz
oddaljenih dogodkov privede pred poslušalca in mu da
jasne smernice za življenje. Zelo je pozoren na pravi nauk, kar
zadeva Sveto Trojico, ko poudarja, da so vse tri osebe enega
bistva in med njimi ni razlik v stopnji božanstva. S tem je
velik zagovornik nicejskega (325) in carigrajskega koncila
(381). Na neki način je tudi predhodnik kalcedonskega koncila
(451), ko jasno uči, da Kristus ni le Bog in človek, ampak pravi
Bog in pravi človek v eni osebi. Lepe in bogate so tudi njegove
primerjave med Marijo in Cerkvijo, ki obe deviško
porajata Kristusa. Vidi se, da je bil škof v pristaniškem
mestu: Cerkev pogosto primerja z ladjo na viharnem morju.
V
čem je še danes Kromacij aktualen? Kot
nekoč tudi danes nas spodbuja k zaupljivi molitvi, naj nas
Gospod obvaruje pred nevarnostmi: kot je nekoč varoval izvoljeno
ljudstvo na poti v obljubljeno deželo, naj skrbi tudi za nas v
stiskah tega časa.
Sicer pa se je treba lotiti branja
njegovih besedil. V njih bomo lahko odkrili nemalo spodbud za
duhovno rast in razumevanje svetih besedil. Poskusimo lahko že s
prevodom in v njem razberemo, s čim nas nagovarja. (Kromacijev
Govor XI., O ženi, ki je Gospodu mazilila noge, bomo objavili v
prihodnji številki. Op. ur.)
Kako
to, da ga Slovenci kljub veliki vlogi in geografski bližini,
tako slabo poznamo, tako malokrat omenjamo? Kromacij
je, kot sem že omenil, eno zadnjih odkritij patristike. Kot
drugod po svetu se tudi pri nas šele počasi uveljavlja.
Tudi sicer so cerkveni očetje na splošno dokaj slabo
poznani, vendar pa lahko opažamo, da vedno bolj narašča
zanimanje zanje, kar se vidi tudi iz vedno bogatejše
patristične bibliografije. Vedno več člankov, študij in
prevodov lahko najdemo tudi v slovenskem jeziku. Kromacij počasi
prihaja v ospredje, letos tudi s svojo obletnico, ki vsaj
skromno odmeva iz oglejskega konca tudi v naš prostor.
Mislim, da smemo biti res ponosni nanj, saj smo tudi mi njegovi
dediči.
Vodil je oglejsko skupnost v težkih časih
Rajko Bratuž, profesor za
zgodovino starega veka na Filozofski fakulteti Univerze v
Ljubljani
Kaj je značilno za čas, v
katerem je živel Kromacij? Kromacijev
pontifikat (388–408) pade v prelomno dobo poznega rimskega
cesarstva. V prvem obdobju, v času cesarja Teodozija (379–395),
je bilo rimsko cesarstvo zadnjič združeno in je s skrajnimi
napori še obvladovalo zunanje sovražnike. Po odločilnem
rimskem porazu proti Gotom pri Adrianoplu (378) je prav Teodozij
moral pristati na naselitev dveh barbarskih skupin na ozemlju
rimskega cesarstva, ene leta 380 v Panoniji (mešana
skupina, ki so jo sestavljali Ostrogoti, Huni, Alani), druge
leta 382 v Trakiji (Vizigoti). Obe skupini sta po pogodbi
nastopali kot zavezniški sili; ker ju Rim po Teodozijevi
smrti ni več mogel obvladovati, sta postali sovražni sili.
Teodozij je s skrajnimi napori obdržal enotnost države
tudi v boju z notranjimi sovražniki, s katerimi se je spopadel v
dveh državljanskih vojnah, leta 388 in 394. Obe vojni sta
potekali na stičišču Ilirika in Italije; prva se je po
Teodozijevih zmagah pri Sisciji/Sisku in Petovioni/Ptuju končala
v samem Ogleju, druga pa z bitko pri Frigidu v zgornji Vipavski
dolini, na mestnem ozemlju Ogleja oziroma njegove škofije.
Kakšna je bila vloga
škofov v teh spopadih med poganstvom in
krščanstvom? Vloga škofa
Kromacija je bila v teh prelomnih dogodkih šibko
razpoznavna, pač pa izstopa vloga milanskega škofa
Ambrozija, ki se je tako l. 388 kot l. 394 srečal s cesarjem
Teodozijem v Ogleju. Že med sodobniki, še bolj pa v
poznejših obdobjih, so bitko pri Frigidu razlagali kot
odločilen spopad med krščanstvom in poganstvom, saj se je
Teodozijev nasprotnik Evgenij opiral na še vedno močne
poganske strukture v rimski vojski in senatorskih krogih. Med
krščanskimi sodobniki omenjajo bitko trije najpomembnejši
škofje tiste dobe: najprej Ambrozij (jeseni 394 in 395),
ki se je neposredno po dogodku srečal s Teodozijem v Ogleju, pet
let kasneje Janez Krizostom, dve desetletji pozneje Avguštin.
Med oglejskimi pisci je dogodek kasneje (402/403) obširno
predstavil Rufin v Cerkveni zgodovini, ki jo je posvetil škofu
Kromaciju in v kateri je kot prvi posredoval krščansko
interpretacijo dogodka, zmago krščanstva nad poganstvom.
Kromacij v eni pridigi s protipogansko ostjo (Sermo 19) na
podoben način kot Rufin omenja zmagoslavje križa nad hudiči
(daemones), kar bi se moglo nanašati na Teodozijevo
zmago nad Evgenijem.
Kromacij je vodil oglejsko
krščansko skupnost v času velikih preizkušenj:
jeseni 401 so Goti obkolili mesto, ki je bilo barbarski
nevarnosti izpostavljeno tudi v naslednjih letih (402 ob umiku
Gotov na Balkan, 406 ob vdoru velike barbarske skupine iz
Podonavja v Italijo). Škof ni več doživel drugega
vizigotskega pohoda v Italijo jeseni (408), ki je dosegel
vrh z zavzetjem Rima dve leti kasneje.
Kdaj
zgodovinski viri prvič omenjajo Kromacija? Prvič
se Kromacij omenja okrog leta 370, ko je kot asketsko usmerjeni
klerik vzdrževal prijateljske stike s Hieronimom v času
njegovega prebivanja v Ogleju (okrog l. 370–374). Oba sta
pripadala številčno majhni, vendar duhovno in
intelektualno zelo močni skupini, ki je postala žarišče
asketizma in pravovernega krščanstva v mestu. V letu 381
je Kromacij kot presbyter (duhovnik) sodeloval na oglejski
sinodi, na kateri so obsodili in odstavili zadnje arijanske
škofe v Iliriku. Čeprav ni bil škof in mu je zato
pripadala bolj vloga »opazovalca«, je dvakrat
posegel v teološko diskusijo v podporo večinske
pravoverne strani, na kateri je s svojo zavzetostjo, energijo in
teološkim znanjem izstopal milanski škof Ambrozij.
Za škofa je bil izvoljen jeseni 388, ko so bile razmere v
Ogleju precej napete. Poleti tega leta je Teodozij po več
vojaških zmagah v zahodnem Iliriku (Siscia/Sisak,
Poetovio/Ptuj) v Ogleju zajel proticesarja Maksima in s tem
uspešno končal državljansko vojno. Obenem je to čas, ko
je zaradi incidenta v Kaliniku ob Evfratu prišlo do spora
med cesarjem in milanskim škofom Ambrozijem, saj sta
posvetna in cerkvena stran zavzeli različno stališče do
Judov. Spor se časovno ujema s smrtjo oglejskega škofa
Valerijana, z Ambrozijevim prihodom v Oglej in s posvečenjem
novega škofa Kromacija.
Katere
so bile Kromacijeve odlike? Kot škof
se je Kromacij odlikoval po veliki delavnosti, ki je segala na
raznovrstna področja. Bil je graditelj novega cerkvenega
središča v Ogleju, ki je bilo uničeno pol stoletja
kasneje ob hunskem vdoru (l. 452). Njegovo pastoralno delo
razodeva literarni opus, ki je bil odkrit pred pol stoletja
(zlasti zaslužen je pred kratkim preminuli Joseph Lemarié,
z objavo temeljnih besedil med letoma 1969 in 1974). To odkritje
spada v novejši dobi med največja na področju patristične
književnosti. Kromacij je objavil več kot štirideset
pridig in obsežen komentar k Matejevemu evangeliju. Ti spisi so
prvovrsten vir za poznavanje verskih in družbenih razmer v
Ogleju na prehodu iz 4. v 5. stoletje. Njegovi spisi slikajo
značaj krščanske skupnosti, posebnosti oglejske
liturgije, češčenje domačih mučencev, ob tem pa tudi
apostolov in znanih mučencev z Vzhoda, katerih relikvije je prav
v njegovem času in nedvomno po njegovi zaslugi pridobila
oglejska cerkev. Škof se je odzival na vsa poglavitna
vprašanja tistega časa: v pridigah je izražal na obziren
način svoj kritičen odnos do tedaj še obstoječega
poganstva, precej ostrejši pa je bil do Judov in še
posebej oster do heretikov. Med temi so predstavljali nevarnost
za domačo cerkev drugi privrženci arijanstva in privrženci
herezije škofa Fotina iz Sirmija. Obe hereziji sta, sicer
iz različnih izhodišč, izpodbijali božjo naravo
Kristusove osebe. Pri verskih sporih je nastopal kot človek
povezovanja in ne ločevanja; v času spora med Hieronimom in
Rufinom je skušal vplivati na oba nasprotnika v duhu
medsebojne pomiritve in je z obema ohranil dobre odnose.
Kromacij je prvi oglejski škof, čigar pomen je presegel
ne le oglejsko cerkveno skupnost, temveč tudi meje italskega
prostora.
Kakšne sledi je
zapustil Kromacij na današnjem slovenskem
ozemlju? Slovensko ozemlje je bilo v
pozni antiki razdeljeno na štiri province: zahodni in
osrednji del je pripadal italski provinci Venetia et Histria, ki
je segala proti vzhodu do Trojan in Višnje Gore, pretežni
del Štajerske je pripadal Sredozemskemu Noriku, Pomurje
in Prekmurje Prvi Panoniji, osrednja in vzhodna Dolenjska z Belo
krajino provinci Saviji. Že zaradi tega je težko dati sodbo,
kakšen pomenu je imel oglejski škof za današnje
slovensko ozemlje. Kromacij je bil starejši sodobnik
prvega poznanega emonskega škofa Maksima, ki se je
udeležil sinode v Ogleju l. 381, kjer je jasno obsodil
arijanstvo (kasneje se omenja še na sinodi v Milanu 392),
prav tako je bil sodobnik emonskega arhidiakona Antioha,
graditelja baptisterija in portika v emonskem cerkvenem
središču. Njegova sodobnika v Petovioni sta bila škof
Julijan Valens (edini poznani arijanski škof na današnjem
slovenskem ozemlju) in prezbiter Atal, prav tako arijanec. Oba
sta bila odstavljena na oglejski sinodi l. 381. Kot literarni
ustvarjalec je Kromacij dobro poznal in upošteval spise
škofa Viktorina s Ptuja, prvega latinskega razlagalca
Svetega pisma.
Posreden vpliv se kaže tudi pri velikih
cerkvenopolitičnih odločitvah oglejske Cerkve v tej dobi, ki se
nanašajo na zahodni Ilirik in kažejo na stike med
srednjim Podonavjem in Oglejem, ki so potekali čez slovensko
ozemlje. Ko je po letu 400 padla rimska meja na Donavi, se je
proti Italiji stekala prek današnjega slovenskega ozemlja
množica beguncev. Kromacij se je v poznih letih svojega
pontifikata soočil tudi s tem komajda rešljivim
vprašanjem. Ker so barbari zajeli veliko ljudi, je bilo
vseskozi žgoče vprašanje odkupa vojnih ujetnikov. Žal so
škofova poročila, v katerih je razvidna ta njegova
dejavnost, maloštevilna in zelo abstraktna: brez omembe
konkretnih dogodkov in zgodovinskih okoliščin. Čeprav v
Kromacijevi literarni zapuščini ne najdemo niti enega
poročila, katerega vsebino bi mogli zanesljivo postaviti na
današnje slovensko ozemlje, ostaja za nas zanimiv kot
zelo izobražen, natančen in prizadet pričevalec prelomnih časov
okrog leta 400, ki v Ogleju gotovo niso odmevali dosti drugače
kot v bližnjih rimskih mestih proti vzhodu.
Ksenja
Hočevar
|
|