Matjaž Potrč
DINAMIČNA FILOZOFIJA
(ZIFF, Ljubljana 2004)
Vsebina knjige:
DINAMIČNOST FILOZOFIJE MATJAŽA POTRČA (Vojko Strahovnik)
UVOD
PRVIČ: DINAMICNA FILOZOFIJA
DINAMIČNA FILOZOFIJA
ARGUMENT
DRUGIČ: LEPOTA
LEPI VZORCI GLOBINSKEGA RAZUMA
ZAZNAVANJE IN POJMI: TEMELJI REALISTIČNE ESTETIKE
TRETJIČ: GMOTNI MATERIALIZEM
EKOLOGIJA BREZ ORGANIZMOV?
NE BOJTE SE AIDSA, SAJ NE OBSTAJA!
NENAKLJUČNOST SESTAVLJENOSTI
GMOTNI MATERIALIZEM
ŠE O GMOTNEM MATERIALIZMU
ČETRTIČ: NEJASNOST
NEJASNOST JE ODPORNA
PREVREDNOTENJE, ZDRAVI RAZUM IN POSREDNA KORESPONDENCA
PETIČ: SPOZNANJE
UVOD V KOGNITIVNO FILOZOFIJO IN DINAMIČNO KOGNICIJO
KOGNITIVNA FILOZOFIJA IN PSIHOLOGIJA
KOGNITIVNA ZNANOST
KOGNITIVNA FUNKCIJA PREHODA
FILOZOFIJA PSIHOLOGIJE
ŠESTIČ: POMEN IN IZKUSTVO
O POMENU
KATEGORIJE IN OBČUTKI PRI QUINU
GMOTNI MATERIALIST QUINE IN NJEGOVE POSTAVKE
LOKALISTIČNA METAFIZICNA SEMANTIKA?
LEWISOV ENKRATNI POMEN
HALLER IN BRENTANOV EMPIRIZEM
SEDMIČ: ZNANOST
NATURALISTIČNI UVOD V FILOZOFIJO
FILOZOFIJA ZNANSTVENIH PARADIGEM
OSMIČ: POJAVOSLOVJE
KRITIKA BRENTANOVE ONTOLOGIJE
VEBROVI OBČUTKI KOT NEPOPOLNI PREDMETI
VEBER IN MEINONG O OBČUTKIH
BRENTANO IN VEBER
INTENCIONALNOST FENOMENOLOGIJE PRI BRENTANU
DEVETIČ: UČITELJI IN DEJAVNOST
NEKAJ BESED O MOJEM MENTORJU FRANETU JERMANU
TRIJE VPLIVI PROFESORJA MAJERJA NA MOJE DELO
BARTLJEVA ONTOFILOZOFIJA
DR. CENE LOGAR
RODERICK M. CHISHOLM (1916-1999)
U.T. PLACE: ZAVEST JE MOŽGANSKI PROCES
ŽALEC O POJAVIH IN STVARNOSTI
VEBROV FILOZOFSKI KONGRES V CELJU
VEBROVA KNJIŽNICA
ZGODOVINA MEDNARODNEGA ČASOPISA "ACTA ANALYTICA"
POVZETEK/ABSTRACT
LITERATURA
OPOMBE
DINAMIČNOST
FILOZOFIJE MATJAŽA POTRČA
Pred nami je nova knjiga filozofa Matjaža Potrča
(1948), ki je izšla v slovenskem jeziku. Knjiga Dinamična filozofija je
zbir njegovih člankov in zapisov, ki so nastajali v zadnjih letih od izida
njegove knjige Pojavi in psihologija: Fenomenološki spisi[1].
Širina in razvejanost tematik s polja filozofije sta v knjigi zaobjeti vsaj z
dvema stvarema: avtorjevo zavezanostjo analitični filozofski metodi, ki jo
razume in pojmuje na izrazito moderen, post-analitičen[2]
način in z njegovim osebnim filozofskim razvojem in interesom, ki skozi celotno
knjigo prepleta teme v njej. Slednji, filozofski razvoj, je mestoma z avtorjeve
strani tudi posebej izpostavljen, v celoti pa je tej temi, filozofskemu razvoju
in izvorom, namenil zadnje, deveto poglavje knjige, kjer so predstavljeni vplivi
nekaterih njegovih učiteljev na njegovo delo.
V prvem poglavju, naslovljenem Dinamična
filozofija, nam avtor predstavi svoj pogled in svoja srečevanja z razvojem
analitične filozofije v zadnjih letih. Predstavljena so poglavitna področja in
filozofske tematike, ki so ga zanimala od izida njegove knjige Pojavi in
psihologija leta 1995[3],
med drugim vprašanja duševnosti in spoznanja, miselnih vsebin, metafizičnih
temeljev filozofije psihologije, odnosa med normativnostjo in metafiziko, vprašanje
nejasnosti in vloge filozofskih postavk v odnosu do filozofskih teorij. Iz teh
lahko lepo razberemo tudi metodološka izhodišča, ki jim je avtor zavezan: spoštovanje
zdravega razuma oziroma ohranjanje zdravo-razumskih intuicij, naturalizem, trden
metafizični realizem in izogibanje teoriji radikalne zmote. Temu zarisu tematik
v poglavju sledi kratek, poljuden zapis o argumentu in njegovi vlogi v
filozofiji.
Drugo poglavje prinaša avtorjeve zapise o
estetiki. Spisa Lepi vzorci globinskega razuma in Zaznavanje in pojmi:
temelji realistične estetike postavljata v ospredje predvsem vprašanje
odnosa med (estetsko) stvarnostjo, našim zaznavanjem le te in pojmi, s katerimi
jo hočemo zaobjeti. V prvem spisu stopa v ospredje pojem globinskega razuma,
kakor ga je razvil slovenski filozof Ludvik Bartelj ter vprašanje zadevanja
stvarnosti. Globinskemu razumu Potrč pripiše zgolj območno ontološko
zavezanost, medtem ko mu je v spoznavnem smislu pripisana izredno pomembna vloga
prepoznavanja lepih vzorcev, tj. struktur nad katerimi vznikajo lepota in
druge estetske lastnosti. V spis je vtkan tudi zapis zelo zanimivega pogovora
med Bartljem, Potrčem in ameriškim filozofom Terryem Horganom (prej univerza
Memphis, sedaj Tuscon, Arizona), s katerim Potrč je sodeloval in še vedno
plodno sodeluje.[4]
V njem Bartelj na kratko oriše svojo filozofsko pot in skupno delovanje z
najpomembnejšim slovenskim filozofom Francetom Vebrom (1890-1975). Pogovor se
nato nagiba k raznim filozofskim vprašanjem, v njem pa srečamo tudi mimobežne,
a zanimive zgodovinske beležke.
Naslednje poglavje je
namenjeno metafizični temi gmotnega materializma, kot stališča, ki
zagovarja obstoj od jezika in misli neodvisnega sveta, ki je brez pravih delov.
Moramo mu pa pridati semantično dopolnilno tezo, ki resnico pojmuje kot
korespondenco. Ta je neposredna, ko gre za govor o svetu kot zadnji realnosti,
ko pa gre za govor o običajnih predmetih zdravega razuma in drugih bitnostih v
območni ontologiji, pa je posredna. Potrč tukaj s pomočjo načela o nenaključnosti
sestavljenosti pokaže na preplet metafizike in normativnosti. Pričnemo
lahko s preprostim metafizičnim vprašanjem, ki ga je Peter van Inwagen
poimenoval posebno vprašanje sestavljenosti: "Kdaj obstaja takšna
stvar, da jo sestavljajo druge stvari?"[5]
Vprašanje seveda terja sistematičen odgovor, ki potem hkrati določa, katere
bitnosti bodo sodile v našo ontološko sliko. Inwagen poda svoj odgovor; tj.
obstajajo zgolj osnovni delci in živa bitja oziroma živi organizmi, kajti le
življenje je dober in zadovoljiv kriterij, ki nam da odgovor na posebno vprašanje
sestavljenosti. Potrč ugotavlja, da je v ozadju tega vprašanja neko drugo, še
bolj temeljno metafizično načelo, in sicer prej omenjeno načelo nenaključne
sestavljenosti, ki postavlja omejitve pri obstoju posebnih, med seboj
nepovezanih in nesistematičnih dejstev sestavljenosti, ki jih vsakega posebej
ni mogoče razložiti. Sledeč tej dialektiki dospe Potrč do svojega monističnega
metafizičnega izhodišča o obstoju materialnega sveta, ki je brez pravih
delov. Hkrati je v ozadju tudi napor filozofa, da bi ta metafizični monizem
oddvojil od njegove parmenidovske različice, saj filozof nikakor ne pristaja na
razlikovanje med resničnostjo enega in iluzijo mnoštva, ter s tem posledično
na radikalno zmotnost običajnih prepričanj o svetu. Zavezan ostaja svojim
izhodiščnim zdravo-razumskim metodološkim postavkam.
Peto in šesto poglavje
prinašata obravnavo semantičnih in epistemoloških vprašanj, oba sklopa vprašanj
pa sta tesno povezana tudi s temami filozofije duha. Tukaj se v največji meri
pokaže nadaljevanje filozofskih snovi, ki se jih je avtor loteval tudi v prejšnjih
knjigah. Potrč nam tukaj predoči svoje razumevanje kognitivne znanosti, ki jo
pojmuje kot "pojmovno raziskavo temeljev na empiričnih modelih duševnosti
slonečega skupnega napora različnih strok, da bi opredelile človekovo
spoznanje in njegove mehanizme". Ta opredelitev je takšna, da omogoča
tako avtonomnost filozofije, ko se le-ta ukvarja s področjem naše duševnosti,
kakor tudi vlogo drugih znanosti v interdisciplinarnem sodelovanju pri tem
predmetu.
Sledeče poglavje je
namenjeno znanosti. Avtor tu zagovarja dosledno naturalistično stališče, ki
nato v nadaljevanju vodi do realizma. Dotakne se tudi vprašanja o razmerju med
pozitivizmom in hermenevtiko.
Osmo poglavje je
namenjeno pojavoslovju, kjer se avtor osredotoči predvsem na tri mislece,
Franza Brentana (1838-1917), Alexiusa Meinonga (1853-1920) in našega Franceta Vebra. Poglavje prinaša
vrsto razprav, ki nam s sedanjega, sodobnega stališča osvetlijo Vebrovo
filozofijo, njeno povezanost z Meinongovo predmetnostno teorijo in z
Brentanovim pojavoslovjem.[6]
Zadnje, deveto poglavje,
prinaša avtorjeve zapise o svojih učiteljih in svoji filozofski poti. Vendar
gre še za nekaj več, in sicer za to, da lahko iz njih razberemo tudi zgodovino
razpiranja slovenskega filozofskega prostora in njegovo seznanjanje z evropskimi
in svetovnimi tokovi filozofije. Potrčev oris njegove filozofske poti, kakor je
bilo omenjeno že zgoraj, prične že v prvem poglavju te knjige. Deveto
poglavje ta opis sklene, saj prinaša zapise o Franetu Jermanu, Borisu Majerju,
Ludoviku Bartlju, Cenetu Logarju, Rodericku M. Chisholmu, Ulinu T. Placeu in
Bojanu Žalcu. Dodana sta še zapis o Vebrovem filozofskem simpoziju v Celju in
zapis o Vebrovi knjižnici oz. Meinongovi privatni knjižnici, ki jo sedaj hrani
OHK, Knjižnica oddelka za filozofijo. Poglavje, in s tem knjigo, zaključuje
zanimiv opis nastanka in razvoja mednarodne filozofske revije Acta Analytica,
katere pobudnik, ustanovitelj in ustanovni urednik je leta 1986 bil Potrč.
Revija je imela zelo pomembno vlogo pri povezovanju analitične filozofije na
Slovenskem z mednarodnimi tokovi. Acta so tako hitro postala del
mednarodnega znanstvenega prostora in so to tudi še danes pod uredniškim
vodstvom Danila Šustra.
Knjigo Dinamična
filozofija lahko tako beremo na več ravneh: kot študijsko gradivo za študente
filozofije, zbir tematik s področja filozofije duha, spoznavne teorije in
teorije pomena, kot avtorjev zapis o svojem filozofskem razvoju ali pa kot beležke
o bogatem mozaiku slovenske modroslovne tradicije.
Vojko Strahovnik
Velenje, september 2004
[1]
Knjiga je prav tako izšla pri Znanstvenem inštitutu Filozofske fakultete v
zbirki Razprave..
[2]
O temeljnih izhodiščih moderne post-analitične filozofije glej članek
Terenca Horgana in Georgea Grahama "Southern Fundamentalism and the End
of Philosophy" v: Philosopical Issues, 5, 219-247, (1994).
[3]
Med ostalimi Potrčevimi knjigami v slovenskem jeziku najdemo tudi naslednje
naslove: Zbirka (1984), Zapis in govorica (1986), Jezik,
misel in predmet (1988), Modeli duha (1992) in že omenjeno
knjigo Pojavi in psihologija. Izbor njegovih publikacij v angleškem
jeziku zaobsega knjige Intentionality and Extension (1989), Categorisation
and Intentionality (1989), Practical
Contexts
(2004, v soavtorstvu z Vojkom Strahovnikom); v pripravi pa sta še dve
knjigi, in sicer Blobjectivism
(v soavtorstvu s Terryem Horganom) in Beautiful Patterns
(v soavtorstvu z Vojkom Strahovnikom). Je
urednik številnih tujih in domačih publikacij, organizator množice
mednarodnih simpozijev in ostalih dogodkov, ter avtor znanstvenih člankov
in prispevkov v najuglednejših filozofskih revijah in monografskih
publikacijah.
[4] Potrčeva knjiga slovenskemu bralcu dejansko prikazuje njegov razvoj od leta 1996, ki ga je prebil na univerzi v Memphisu. Na sliki z naslovnice sta M. Potrč in T. Horgan.
[5]
O tem glej Peter van Inwagen Material Beings (Ithaca, New York:
Cornell University Press, 1990).
[6]
Avtor je te povezave obravnaval tudi že v knjigi Pojavi in psihologija
(1995). O tem je pri nas dosti pisal tudi Bojan Žalec, predvsem v
svojih knjigah Reprezentacije (1998) in Spisi o Vebru (2002).
V slednji je Vebrova filozofija umeščena tudi v širši kontekst razvoja
filozofije na Slovenskem.