O enkratnem vzniku lepega

Matjaž Potrč

Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani, matjaz.potrc@guest.arnes.si

 

Profesor Frane Jerman je bil moj učitelj in mentor, pa tudi sodelavec na Oddelku za filozofijo Filozofske fakultete v Ljubljani. V prvem delu prispevka skušam orisati različne oblike najinega sodelovanja. V drugem delu skušam Jermanov filozofski vpliv povezati z vprašanji, ki me trenutno zaposlujejo.

 

Srečanja z Jermanom

S profesorjem Jermanom sem se srečal že v rani mladosti, saj je stanoval v isti hiši kot jaz. Iz tistega časa se spomnim, kako se je prevažal s težkim motorjem Java, in kako je pod lipo na dvorišču nekoč bral študijske knjige. Ker smo mi tedaj že imeli telefon, se je sem ter tja pri nujnih zadevah v ta namen oglasil pri nas. Iz tistih mladih let se spomnim še Škerla, njegovega tasta antropologa, ki je živel v istem stanovanju – kako je hodil po hišnih stopnicah. Škerlova žena je bila Ružena Škerlova, Čehinja in jezikoslovka, ki je tudi stanovala z Jermanovimi, še precej časa preden je odšla v dom. Zvedavega Jermanovega sina so že v mladosti zanimale žuželke in črvi na hišnem vrtu, njegove hčerke Jane pa se malo bolje spomnim šele iz  poznejših časov. Jermanovo ženo Zdenko sem občudoval zaradi njenega obširnega prevajalskega dela. V zadnjih letih pa sem ju večkrat srečal, ko sta se peš odpravila kupovat na ljubljanski trg. Prišla pa sta tudi na sestanke stanovalcev.

            Ko sem se odločil za študij filozofije, ni imel pri tem Jerman nikakršnega vpliva. In ko sem obiskoval predavanja, z Jermanom najprej nisva bila v bližnjih ali pa celo v prijateljskih odnosih. Tedaj so me zanimale stvari, ki so bile nasprotne Jermanovim interesom: Nietzsche, marksizem, Heidegger in počasi različne usmeritve francoskega strukturalizma. Ko sem imel pri njem izpit iz logike, smo se nanj skupaj pripravljali Ilich, Riha in jaz. Učili smo se celo noč, in če se ne motim smo pri tem tudi kaj popili. Rezultat na izpitu pa je bil bolj klavrn. Pozneje, ko sem sam učil logiko, pa sem kot prvi učbenik vzel Jermanovo Logiko za mlade. Spomnim se tudi Jermanovih predavanj Wittgensteinovega Tractatus logico-philosophicus. Žižek je stvar z zanimanjem komentiral, name pa tedaj razprava ni naredila večjega vtisa. Kot sem izvedel pozneje, je Wittgensteinovo delo Jerman tedaj prevajal, v predavanjih pa se je preizkušal in dopolnjeval. Prevod sem pozneje večkrat prebral.

            Politično gledano je profesor Jerman vselej raje sklenil kompromis kot pa da bi šel v konfrontacijo. Do »ta belih« je imel odklonilno stališče, in vtis sem imel, da je bilo to povezano s kakšnimi zgodovinskimi izkušnjami. »Ta rdečih« ni nikoli jemal resno, vendar se jim je prilagodil, kot je bilo pač nujno. Na ta način je bil profesor Jerman edini politično ne docela preizkušeni kader, ki mu je uspelo preživeti na oddelku za filozofijo. Glede tega je njegov pomen neprecenljiv, saj je omogočil razvoj in ohranjanje nizu filozofskih usmeritev, ki sicer niso imele političnega okrilja. Edini je v tistem času izdal Vebrovo delo, in še prej delo Alme Sodnikove (zlasti njeno estetiko), tako da zgodovinske korenine slovenske filozofije prav zaradi njega niso docela presahnile.

            Jerman in matematik Prijatelj sta skupaj osnovala krožek po imenu alfa-beta, kjer smo predelovali teme na preseku med obema panogama. To je trajalo kar nekaj let. Na podlagi mojega sodelovanja pri tem krožku, še bolj pa kot tajnika Sekcije za logiko Slovenskega filozofskega društva in pozneje predsednika Slovenskega filozofskega društva me je začel Jerman vedno bolj upoštevati, in tako sva postala prijatelja. To pomeni, da me je začel podpirati na temelju mojega dela. Nekoč me je vključil v raziskovalno nalogo, ki pa je nisem uspel pravočasno napisati. Zato je moral delo dokončati tudi sam, in rekel je, da mu je to vzelo kar nekaj časa. Vendar mi tega potem ni zameril, ker sem pač opravil dosti drugih stvari.

            Tematika mojega doktorskega dela je Jermana zanimala, zlasti filozofija običajnega jezika se mu je zdela za tisti čas nekaj novega, in jo je pozneje večkrat omenjal. Podprl me je pri mojih strokovnih napredovanjih in pri nastavitvi na Oddelku za filozofijo Filozofske fakultete. Pozneje sva precej sodelovala tudi na področju fenomenološke Brentanove tradicije. O tem je precej pisal, še več pa prevajal. Kot vem je bil tudi predsednik slovenskih prevajalcev. Eden izmed njegovih projektov je bil prevod pomembne češke, slovaške in poljske filozofske literature, denimo Hrušovskega. Zanimala ga je tudi estetika. Napisal je knjigo Sprehodi po estetiki in med drugim prevedel vsaj dve Ingardnovi deli. Oba sva bila ustanovna člana Društva za estetiko. Njegova mama je bila pevka in zato je še zlasti rad poslušal opere in ostalo klasično glasbo. In zopet je bil kot vem tudi predsednik muzikološkega društva. V okviru fenomenološke tradicije je prevedel Brentanovo delo Psihologija z empiričnega zornega kota in Nauk o kategorijah. Prevedel je tudi Husserla in Twardovskega. Več spisov je posvetil dunajskemu krogu, denimo Schlicku. Med klasiki pa naj omenim prevode Bacona in Huma. Pomagal je tudi pri prevodu sodobnikov, denimo Zgodovinski uvod v fenomenologijo Seppa Sajame s slovenskim naslovom Misel in smisel. Njegovo doktorsko delo pa je obravnavalo poljskega logika Lukasziewicza. 

            Jermana sem začel občasno obiskovati v njegovem stanovanju, kjer sva izmenjala novice in se pogovarjala tudi o filozofskih problemih. Bil je eden izmed prvih, ki je pri svojem delu začel uporabljati računalnike, in tudi to je bila pogosto tema pogovora. Večkrat je ob mojem prihodu v sobi donela klasična glasba. Na njegovem notranjskem vikendu sem ga obiskal le nekajkrat.

            Pri obilici obveznosti in projektov je nekaj zadev ostalo tudi neudejanjenih. Tako je Jerman pomagal pri prevodu mojih različnih angleških člankov v slovenščino, vendar pa knjiga ni doživela natisa. Poudaril je pomen objavljanja v slovenskem jeziku, česar sem se prav zaradi njega pogosto držal. Ko sem mu predlagal v prevod delo Horgana in Tiensona o konekcionizmu in filozofiji psihologije tega ni izvedel; v tistem času je prevajal fenomenološke klasike, želel je prevesti kaj iz Meinonga. Pred leti sva pripravila načrt za izdajo zbornika, posvečenega Francetu Vebru, in sva tudi zbrala različne tekste, vse od Sajame pa do Logarja. Vendar zopet ni prišlo do natisa. Zakaj ne, mi verjetno ne bo nikoli jasno. Moj predlog ob mednarodnem projektu Fenomenologija in kognitivna znanost je bil preselitev katedre na novo lokacijo, česar pa Jerman kot dekan ni podprl. Za dekana sem ga predlagal, ko je bil v okviru pravkar omenjenega projekta v nemškem Wuerzburgu. Sodelavci na Filozofski fakulteti so ga kar dvakrat izvolili na to funkcijo.

            V Wuerzburgu je Jerman preučeval Brentanovo logiko in o njej napisal študijo. V Ljubljani je več let skrbel za revijo Anthropos, v kateri je nekoč objavil tudi kritiko moje naturalistične teorije zaznavanja. Toliko na hitro o nekaj spominih na mojega mentorja. V nadaljevanju pa se bom ustavil pri mojem sedanjem filozofskem projektu, ki ga bom predstavil, pri tem pa bom malce pozoren tudi na povezave z Jermanovim filozofskim zanimanji. Tako naj bo pokazano, da načrti običajno niso brez ozadja, ter da ima v mojem primeru pri tem odločilno vlogo tudi Jerman.

 

Enkratni vznik lepega

Kot sem dejal, je bilo eno izmed Jermanovih zanimanj posvečeno estetiki. Zato menim, da tudi naslov mojega projekta ni brez navezave na Jermanovo ozadje. Spomnim se, kako je Jerman nekoč hvalil Mozartovega Papagena. Meni samemu Papageno doslej ni bil v tolikšni meri povšeči. Vendar ostaja okus po vzorcu enkratne lepote in veselja do življenja.

            Ozadje mojega sedanjega projekta temelji na lepih vzorcih, kot jim pravim sam. Menim, da so ti lepi vzorci pomembni za estetiko, vendar pa imajo tudi precej širši pomen, in jih je mogoče srečati praktično na vseh področjih filozofskega razmišljanja, denimo v metafiziki oziroma v ontologiji ali pa zopet v spoznavni teoriji. Temeljna zamisel je, da so lepi vzorci pomembni, da te kar sami od sebe pripeljejo k ustreznosti in k smislu. In verjetno ni treba posebej poudarjati, da estetski vzorci kar že kot taki ponujajo ustreznost. Estetska dela pa so pomembna prav zavoljo svoje enkratnosti in neponovljivosti.

            Ta simfonija, oni roman ali zopet ta slika nudijo primerke pomena, ki se ponuja kar sam po sebi. Njihov pomen ne izvira iz koristnosti, ampak iz nečesa, kar lahko da smer tvojemu bivanju in življenju. O pomembnosti estetskega dela se lahko strinja več ljudi ali celo več kultur. Vendar pa je pristno doživljanje umetnine lahko vselej zgolj dejanje, ki je vezano na posamične okoliščine.

 

Moralni lepi vzorci

Menim, da je eno osrednjih vprašanj tisto o ustreznosti. Kaj naj storim? Kako naj se vedem? Balthasar Gracian je napisal priročnik o tem, kako naj se ravna dvorjan. V tem priročniku pa ni toliko splošnih načel, ampak zgolj splošna vodila oziroma smernice. Na podoben način ti lahko tudi stik z umetniškim delom nudi smernice, ne pa dokončnih pravil, kako naj se ravnaš. In morda ne glede tega, kako naj se ravnaš zdaj, ampak bolj v to smer, kako zakoličiš svoje žitje in bitje.

            Običajno nastopajo kot pravila o ravnanju splošna navodila, ki naj bi veljala v vseh možnih primerih. Ko so tako brez izjem, pa to niso več zgolj navodila, ampak kar zakoni. Večina ljudi se bo strinjala, da morajo veljati načela kot so »Ne laži«, »Ne kradi«. Ob tem menijo, da morajo ta načela veljati brez izjem. In res, če se malce zamislimo, se bomo bržčas strinjali, da ne bi bilo dobro lagati prav v nobenem primeru. Pri tem pa pozabimo, kako je bilo vprašanje zastavljeno: nismo se ozirali na nikakršne posamezne okoliščine, v katerih se včasih zlažemo.

            Če smo še tako prepričani v pravilnost splošnega načela, se bomo slej kot prej zlagali. Možno je trditi celo, da bi človek, ki bi se nikdar ne zlagal, marsikdaj ravnal neustrezno, ter da bi prej veljal za robatega kot pa za nekoga, ki se primerno vede. Kako je to možno? Mar ni zares neprimerno, če se nekomu zlažem, da bom ravnal kot njegov prijatelj, obenem pa vem, da tega ne nameravam storiti? Res je dosti položajev, kjer se bomo morali strinjati, da je laž slaba ter da je izogibanje laži vrlina. Vendar v življenju obstajajo še drugačni primeri. Denimo, da nas je povabila na večerjo oseba, ki ji kuhanje dosti pomeni, in si zelo želi priznanja za svoje delo. Žal pa nam jedi, ki nam jih je oseba postregla, prav nič ne prijajo. Še več, zdijo se nam neužitne in odvratne. Ko se znajdemo v tako opisanem položaju, bo menda vsakemu jasno, da bomo ravnali neustrezno, če bomo govorili resnico, in se ne bomo lagali. V opisanem položaju bo torej skrajno neustrezno, če bomo osebi povedali resnico: »Vaša jed je ogabna in vi ste popolnoma zanič kuharica.« Obenem bo v opisanem položaju ustrezno, če se bomo oprijeli laži, in bomo dejali: »Vaše jedi so izvrstne in prava poslastica.« Zakaj bo takšna laž v opisanem položaju primerna? Ker se bomo izognili temu, da bi kuharico užalili, in ker je boljše, če ljudi ne žalimo. V nekem filmu je bilo to pokazano še bolj nazorno. Nekomu se je uresničila želja, da bo zmožen govoriti zgolj resnico. V zelo kratkem času se je sprl s svojim šefom, ženo in z vso okolico. Če premislimo, se torej zdi, da naše ustrezno ravnanje v družbi prav terja kar precejšnjo mero laži. Ob tem pa se bomo vsi po vsej verjetnosti strinjali, da v določenih položajih kakšna laž ne bo takšna, da bi jo lahko odpustili. Celoten pregled nam torej kaže, da moramo razumeti pristajanje na splošno načelo »Ne laži« kot takšno, da ni vezano na nikakršen konkretni položaj. V položajih, v kakršnih se vsakodnevno znajdemo, pa se zdi izogibanje laži dostikrat prav neprimerno. Torej obstaja še eno merilo, ki je pomembnejše od splošnega načela, kakršno je »Ne laži«, in sicer je to primernost ravnanja v prav določenem položaju.

            Na splošno načelo smo zlahka pristali zato, ker ni bilo navezano na nikakršne konkretne pogoje, in pri njem ustreznost ni bila običajna, namreč običajna glede na standarde kakršne uporabljamo pri naših odločitvah za delovanje, ampak je bila določena tako rekoč brez konteksta, glede na zelo zahtevna merila, ki jih takšen položaj nalaga. Čim smo se soočili s konkretnimi uporabami splošnega načela, pa smo morali upoštevati pogosto prisoten obrat vrednosti naše vpletenosti. V posamičnih položajih je postala normativnost drugačne vrste, pri njej je postala najpomembnejša ustreznost v teh enkratnih položajih. Nekdo bi lahko trdil, da je v posamičnih primerih prisotnih več brezizjemnih načel, kakršni sta »Ne laži« ter »Ne žali« v našem zgornjem kuharičinem primeru. Vendar pa razmislek pove, da bi takšna pot zopet ne mogla oskrbeti primernega vodila za ves čas spreminjajoče se položaje vsakdanjega življenja. Konkretni položaji, s katerimi se srečujemo, so vse preveč bogati in zapleteni, s premnogimi oziri, da bi jih lahko spravili na en sam imenovalec ali celo na sledno število imenovalcev. Zato velja pri njih biti pozoren na ustreznost. Ustreznost je nekaj, kar nam zgolj ponuja vodilo. Več kot vodila pa človek, ki je vselej na pravem mestu, tudi ne rabi.

            Zgornje razmišljanje je na kratko pokazalo, da morajo biti v oporo ustreznemu ravnanju enkratni moralni vzorci, to pa je vzorci, ki določajo bolj smer delovanja kot pa enkrat za vselej zakoličeno splošno načelo. Tem enkratnim vzorcem lahko sedaj rečemo tudi lepi vzorci. Lepi vzorci moralnega delovanja nam v posamičnih položajih ponujajo zanesljivo merilo primernega ravnanja. To merilo pa je podobno vodilu, ki ga našemu doživljanju in življenju nudijo umetnine. V obeh primerih imamo ob ustreznem ravnanju opravka z izjemno prepleteno, kompleksno pokrajino, s kompleksnim vzorcem, ki pa vendar določa občutek našega primernega delovanja.

 

Splošni in posamični vzorci

Zgornje razmišljanje nam je pokazalo obstoj vsaj dveh vrst vzorcev, splošnih in posamičnih. Splošni vzorci imajo to značilnost, da sežejo čez več primerov. Če na primer nekdo ne ve pomena besede »biti večji od«, mu lahko ponudimo naslednje primere:

 

            Če ima A 1 m in ima B 1m 5 cm, potem je B večji od A.

            Če ima B 1m 5 cm in ima C 1m 10cm, potem je C večji od B.

           

            Če ima N velikost x in ima M velikost x in y, potem bo M večji od N.

 

Nekoga, ki ga moramo naučiti pomen besede »biti večji od« skušamo vpeljati v dojemanje vzorca, ki seže čez več primerov. Ko bo le-ta razumel ne le smisel posamičnih primerov, ampak bo dojel splošni vzorec, tako, da ga bo lahko uporabljal pri nadaljnjih položajih, s katerimi se bo v življenju soočil, potem bomo dejali, da razume pomen izraza »biti večji od«. Zgornji primer nudi dva konkretna položaja, ko je nekdo večji od drugega, v zadnji vrstici pa je navedena posplošitev na podlagi posamičnih primerov, v obliki univerzalno kvantificiranega posplošenega izraza (»Za vse primere velja, da če ima N velikost x in ima…«).

            Še en primer splošnega vzorca so vzorci induktivnega sklepanja, ki jih pogosto uporabljamo v vsakdanjem življenju. Vidimo vrana in opazimo, da je črne barve. Vidimo drugega,ki je prav tako črn. Na tej podlagi sklepamo, da so vsi vrani črni.

 

            Vran1 je črn.

            Vran2 je črn.

           

            Vsi vrani so črni.

 

            Takšne vrste sklepanja, ki je navedeno zgoraj, se pogosto poslužujemo v vsakdanjem življenju. Spomnim se, da je Jerman večkrat pohvalil pomen J.St. Milla, ki se je ukvarjal s to problematiko. Tudi primer zgornjega sklepanja nam nudi splošni vzorec. Razlog, da se večkrat poslužujemo takšnega splošnega vzorca, je v tem, da je koristno (morda je konec koncev koristno za naše preživetje), če na podlagi preteklega izkustva tvorimo posplošitve, ki jih lahko potem uporabljamo ob nadaljnjem življenjskem izkustvu. Tako se nam ni treba čuditi (thaumazein (sic!)) ob vsaki novi spremembi, na katero naletimo v našem vsakdanjem življenju.

            Zgornji splošni vzorec, namreč vzorec z vrani, ima eno pomanjkljivost. Če se ne motim, so odkrili belega vrana. Torej zadnja premisa z univerzalno kvantifikacijo (»Vsi vrani…«) ne velja. Ne glede na to pa je kot rečeno splošno sklepanje takšne induktivne oblike zelo koristno za naše praktično ravnanje.

            Filozofi so razmišljali takole: Morda je vsako empirično sklepanje, ki se zgolj zdi brez izjem, in naj bi bilo potemtakem deduktivne narave, pravzaprav induktivno, torej imamo pri vsakem empiričnem sklepanju v zmožnosti opravka s posplošitvijo, ki vključuje izjeme. Nekdo bo sedaj dejal: »Smaragdi pa bodo vendarle vselej zeleni. In 2+3=5 bo vselej držalo.« Filozofi pa so podali naslednje primere. Lahko se zgodi, da so vsi smaragdi, ki smo jih empirično srečali doslej, zelene barve. Vendar nič ne nasprotuje možnosti, da bodo leta 2250 našli smaragd modre barve. Od tedaj naprej bo veljalo, da so smaragdi bodisi zeleni ali pa modri. Ker od tega odkritja velja sklepanje tudi vzvratno, bomo dejali, da smaragdi niso zeleni, ampak so že sedaj zelodri, to se pravi bodisi zeleni ali pa modri. Z drugo besedo, splošna sklepanja in splošni vzorci na podlagi empiričnih posplošitev dopuščajo izjeme. No, kaj pa naj velja za »2+3=5«? Če bo dobil znak »+« oziroma plus drug pomen, rečimo mu kvus, potem prav lahko velja, da »2+3=6«. Če uporabimo isto tehniko kot zgoraj, potem velja projekcija predikata plus ali kvus tudi za sedaj obstoječe primere.

            Na vsak način vidimo, da ne obstajajo zgolj splošni vzorci brez izjem, ampak tudi splošni vzorci z izjemami, in primer le-teh so induktivna sklepanja, pridobljena na izkustveno oziroma empirično danih premisah.

            Prav gotovo nam, kot smo že rekli, nudijo induktivna sklepanja, če jih primerjamo z deduktivnimi oziroma z brezizjemnimi sklepanji, prej vodilo kot pa kaj drugega. A njihova splošna oblika bo še vedno pregroba za ocenjevanje posamičnih položajev. Tam bomo imeli opravka s posamičnimi vzorci. Bistvena značilnost posamičnih vzorcev, kakršni so vzorci, ki vodijo umetniška dela, je njihova enkratnost in neponovljivost. Zato so takšni vzorci prav zares bolj vodila in so najprej vodila na enkratni poti vsakršnega posameznika, ki pač z njimi pride v sozvočje. V mojih študentskih letih me je zanimal strukturalizem, kjer je pomembna in v ospredju zgradba. Tej zgradbi pa lahko rečemo tudi oblika oziroma vzorec. Ni vselej potrebno, da bi bil vzorec dostopen vsem in da se ne bi spreminjal. Vzorec je lahko tudi enkraten, pa vendarle z neke vrste objektivno veljavnostjo, kot je želel pokazati Veber v estetiki s svojo kategorijo lika. Spomniti moram, da je Jerman Vebrovo Estetiko založil. Precej težko se mi zdi podati enkratni vzorec umetniškega dela v takšni obliki kot smo to uspeli pri splošnih ponovljivih vzorcih. Bistvena razlika je, da se primerki, na katerih temeljijo splošni vzorci ponavljajo, ter da umetniška dela nudijo enkratne neponovljive vzorce. Seveda, umetniki morajo obvladati tehniko. Denimo, Mozart je moral obvladati note in skladnjo, vendar vzorec lepote v njegovih delih ne izhaja iz te ponovljive podlage, ampak je njegova ustreznost sad enkratnega genija, ki je skladbi zapustil svoj vtis. Pri enkratnih vzorcih nas zanima prav te vrste ustreznost.

            Če se sedaj vrnemo k premisleku o vzorcih, ki vodijo naše ravnanje, bomo videli naslednje. Običajno dejanj, ki jih počnemo, ne storimo zaradi splošnih vzorcev, pod katere bi ta dejanja sodila, ampak zavoljo enkratnih vzorcev. Naj podam enostaven primer. Prišel sem na tale koncert, in vprašaš me, zakaj sem to storil. Odgovorim, da je razlog mojega prihoda, ker igrajo Mozarta, in da bom vsekakor prišel na vsak koncert, kjer bo predstavljen Mozart. Ta splošni odgovor, ki naj bi veljal za vse primere (»Prišel bom na vsak koncert….«) pa dejansko ni čisto pravi razlog, zakaj sem prišel na koncert. Pravi razlog ima opravka z množico stvari, ki so se dogajale ta trenutek. Bil sem utrujen od tipkanja, želel sem srečati te ljudi, ki tudi pridejo na koncert, ravno danes sem se počutil kot da želim poslušati glasbo. Kot rečeno je v konkretni situaciji delovalo morda na stotine takšnih razlogov, ki so silnico mojega delovanja prevesili v določeno smer. Zakaj pa potem dam ta enostavni odgovor? S tem je takole: Če bi podal vse posamične razloge in silnice, ki so vplivale na odločitev za moje delovanje, bi to trajalo precej več časa kot pa bi bil kdor koli pripravljen poslušati. Kompleksnost podanih razlogov bi morda mejila na opis dejanja okušanja rogljička v Proustovem Iskanju izgubljenega časa. To je eden izmed razlogov, da se pri svojih razlagah dejanj poslužujem pojasnitev v obliki splošnih vzorcev (»Prišel bom na vsak koncert….«). Vendar mojih dejanj ne usmerjajo ti splošni vzorci, pač pa vsakratni paralelogram sil na podlagi zelo kompleksnega ozadja razlogov, ki vodijo moje ravnanje. Ta paralelogram sil sam tvori enkratni vzorec.

            Če prične človek razmišljati, postane prav zanimivo, kako so na eni strani posamični vzorci prisotni na vseh ravneh našega delovanja. Vendar pa obstajajo tudi zelo močni mehanizmi, ki nam preprečujejo, da bi sploh videli, kako ti posamični vzorci obstajajo, ter da so prav oni tisti, ki so ustrezni. Zato se ponuja splošna naloga, da filozofi opozorimo na obstoj posamičnih vzorcev ter na njihovo pomembnost ter ustreznost. Takoj naslednja naloga, ki se ponuja, pa je v razkritju mehanizmov, ki nam preprečujejo, da bi ta obstoj in ustreznost posamičnih vzorcev upoštevali. Mislim, da je bil Jerman pozoren na posamične vzorce v estetiki, pri prevajanju, v logiki, pa tudi v različnih oblikah filozofije.

            V nadaljnjem bom na kratko opozoril na obstoj enkratnih posamičnih vzorcev na področju ontologije, spoznavne teorije in zavesti.

 

Enkratni gmotni vzorci

Vsak filozof mora slej kot prej zavzeti svoje stališče do tega, kar obstaja. Moje stališče je gmotni materializem, ki trdi, da obstaja ena sama prostorsko-časovna partikularija, in sicer je to Svet oziroma Gmota. Takšno stališče ima posledico, da potemtakem ne obstajajo posamične stvari ali deli Gmote. Nemožnost obstajanja le-teh je razvidna iz njihove nejasnosti. Kajti nejasne stvari ne morejo obstajati v od jezika in misli neodvisnem svetu. Torej je gmota, ki obstaja, jasna. Šmarna Gora, ki bi bila lahko del gmote, pa ne obstaja. Dokaz je na hitro takšenle: Predpostavimo, da Šmarna Gora obstaja. Sedaj v mislih zabodimo buciko na vrhu Šmarne Gore in potem niz bucik navzdol, vsako en milimeter naprej od druge. Po modus ponensu, sklepanju temeljnem za Sorites, bo vsaka izmed naslednjih bucik prav tako na vrhu Šmarne Gore, tudi bucika pri Savi. To pripelje do protislovja, ki nas prisili opustiti začetno hipotezo, da Šmarna Gora obstaja. Izvedli smo sklepanje reductio ad absurdum. Posplošeno povedano to pomeni, da ne obstajajo deli Gmote, ker so vsi takšni predpostavljeni deli nejasni. Hribi, orodja, živali in ljudje so nejasni. Gmota, ki obstaja, je kot rečeno jasna, poleg tega pa je zelo kompleksna in tudi dinamična. Posebno vprašanje je, kako lahko obstajajo nejasne bitnosti v jasni bitnosti. En začetni odgovor, ki se ponuja, je, da nejasne bitnosti pač ne obstajajo. Morda bi lahko rekli naslednje: tam kjer govorimo o zajcu, ontološko gledano ne obstaja posebna bitnost zajec, pač pa se Gmota območno izkazuje zajčasto – zajec torej ne obstaja kot posebna ločena bitnost, pač pa ob-staja v okrilju Gmote.

            V razliko z nekaterimi drugimi monističnimi rešitvami je Gmota kot rečeno priznana kot kompleksna in dinamična bitnost. Vprašanje je, kako naj bo to sploh možno. Odgovor lahko ponudimo s prispodobo igralnega smrklja, ki ga otroci raztegujejo in vlečejo, pa zopet svaljkajo. Pri tem se lahko v njem pojavijo strdki, vendarle pa nikakršnih ločenih delov, in stvar je seveda dinamična. Ta prispodoba igralnega smrklja nam predoča naš svet. Pripomniti je potrebno, da hipoteza o temeljnih sestavinah sveta nikakor ni enoznačno rešena. Gmotni materialist se bo odločil za razlago, po kateri je svet preplet kompleksnih polj z njihovimi silnicami. Takšna kompleksna zgradba bo lahko zelo dinamična, ne bo pa vsebovala nikakršnega dela. To je naš svet.

            Ker je naš svet zelo raznolik in dinamičen, lahko sklepamo, da so vzorci, ki jih prepoznamo v njem, s pomočjo naše pojmovne aparature – denimo mačke, hiše – zgolj nekakšne splošne pojmovne okvirne določitve, ki pokrivajo določene primerke, oziroma njihove vrste, kot navidezne samostojne bitnosti. Čeprav se nam mačke ali opice na prvi pogled zdijo vse enake, pa nam daljše ukvarjanje z njimi pokaže njihovo spremenljivost in raznolikost v času. Podlaga vsake pojmovne, miselne ali jezikovne klasifikacije je zelo dinamično raznolika.

            Ljudje, ki se ukvarjajo s tem, kar obstaja, ontologi, običajno razlikujejo posamične bitnosti. Pri tem se usmerijo predvsem na splošne vzorce (denimo: »Vse to so mačke, in vsaka bitnost v tej vrsti je posamična mačka«), zanemarijo pa enkratnost posamičnih primerkov kot ustreznih in pomembnih bitnosti, ki obstajajo v svetu. Ontologi spregledajo posamične vzorce.

            Njihova napaka pa je še globlja. Ko se ukvarjajo ontologi s tem, kar obstaja, običajno sistematično spregledajo, da imajo pravzaprav opravka z onim, kar ob-staja, to je z območno raznolikostjo posamičnih vzorcev na podlagi Gmote. Predpostavka o obstoju območnih delov je v temelju zmotna.

            Ali se gmotni materialist zaveže neresničnosti trditve, da je tukajle na vrtu mačka, ko pač opazuje svojo mačko, kot bi temu običajno rekli? Ne, razlikovati mora med položaji, ko je pred njim mačka, in ko pred njim ni mačke, kot bi dejali v običajnem izrazju. Ko pravi, da je pred njim mačka, in je svet res tak, je njegova izjava resnična. Resničnost pa tod ni dojeta kot neposredna korespondenca, ampak kot posredna korespondenca. Govorec se nanaša na Svet, in sicer se nanaša na svet na območni ravni, na posredni način, na območno področje Sveta, ki se izkazuje na mačkast način. Zato je pomembno, da je resničnost trditev, ki se nanašajo na območni svet, dojeta posredno in ne neposredno. Svet sodeluje pri resničnosti takšnih trditev, a kar se le-te ne nanašajo na svet na neposreden način, je njihova resničnost posredna korespondenca, posredno ujemanje s svetom.

            Napak pa bi bilo, če bi, kot je temu navada, dojemali področne trditve o gmoti kot trditve o tem, kar dokončno obstaja.

            Gmotni materialist bo bolj pozoren na posamične vzorce območnega obnašanja gmote, v njihovi enkratnosti, in ne toliko na to, na kar je pozoren običajni ontolog, na splošne vzorce, obstoječe v trditvah o vrstah in kategorijah bitnosti. Najmanj kar bo moral gmotni materialist storiti, je to, da bo prevrednotil zmotne trditve običajne ontologije. Pravzaprav bo moral pokazati na utemeljitveni položaj smrkljaste metafizike, pri kateri predstavlja gmotni materializem zgolj eno logično določeno možnost.

            Toliko nasploh o mojem dojemanju gmotnega materializma ter o vlogi posamičnih vzorcev v njegovem okviru. Jermanu sem to problematiko sicer predstavil, vendar kot se spomnim, ni podal kakšnega posebnega odziva. Ker gmotni materializem temelji tudi na neredukcionizmu, Jerman pa je bil pristaš epistemičnega redukcionizma Dunajskega kroga, se morda v tem skriva odgovor, čemu je bilo tako. Kot se spomnim, sem mu nekoč omenil, da ima Brentano na koncu svojega Nauka o kategorijah začrtano monistično stališče. Tu pa je potrebna bistvena dopolnitev. Nauk mojega gmotnega materializma je namenjen področju prostorsko-časovnega fizikalnega sveta. To seveda mojemu nauku dopušča združljivost z različnimi oblikami naukov o prostorsko-časovno neumeščenem svetu, denimo o svetu nemožnih meinongovskih predmetov. Če bi sledil temeljnosti enkratnih lepih vzorcev, bi jih moral pripoznati tudi na tem področju. Vendar pa to nikakor ni nujno.

            Stična točka med mojim razumevanjem območne ontologije kot nečesa, kar je bistveno navezano na jezik ter med Jermanovim delom je njegovo nenehno zanimanje za filozofijo jezika.

 

Vznik naše vednosti

Jermana je ves čas zanimala tudi spoznavna problematika. To nas ne more preveč čuditi, če upoštevamo, da segajo njegove korenine tako v Dunajski krog kot tudi v pojavoslovje oziroma v fenomenologijo, pri kateri ima spoznanje osrednjo vlogo. Ne nazadnje je o tem pisal tudi Russell v delih, ki jih je Jerman prevajal (sam pa sem napisal njihovo oceno: Filozofija logičnega atomizma, Moja filozofska pot). Jermana je morda manj zanimala klasična spoznavna problematika v okviru analitične filozofije. Hipoteza, čemu je bilo tako, je morda lahko, da je bil nekje globoko bolj zavezan posamičnim vzorcem vednosti. Če nekaj vemo ali zvemo, je to po moje zelo podobno vzniku nečesa novega na dinamični površini možnih vednosti. Podobno je, denimo, estetskemu doživetju.

            Sam sem se večkrat zavzemal proti pomembnosti čistega klasičnega analitičnega pristopa, ki deluje na podlagi določitve nujnih in zadostnih pogojev. Tako lahko pojme razumemo kot prototipe ali kot stereotipe, kar je oboje nezdružljivo z nujnimi in zadostnimi definitornimi pogoji določitve pojmov. Podobno velja tudi za vednost, ki je bila običajno definitorno določena kot upravičeno resnično prepričanje. Gettier pa je dokazal, da definicija vednosti ne more biti ustrezna, saj obstajajo primeri upravičenega resničnega prepričanja, ki še zdaleč ne more biti vednost.

            Če se oprimemo enkratnih vzorcev, potem moramo do področja vednosti zavzeti temeljno drugačno držo. V tem primeru nam vednost pomeni vznik nečesa novega, nečesa enkratnega, pomeniti nam mora nekakšen nov prispevek in obogatitev našega spoznanja. To bi bilo mogoče pokazati ob primerih, ko nekaj vemo, kot tudi ob primerih, ko nekaj zvemo. Moja hipoteza je, da je Jerman izrecno pristajal na spoznavni pristop v stilu Dunajskega kroga, da pa je v sebi čutil držo, ki je zavoljo njegovega iztanjenega estetskega čuta bila primerna dojemanju znanja in vednosti v obliki posamičnih vzorcev.

 

Lepi vzorci zavesti in možgani v kadi

Kot rečeno, je Jermana ves čas spremljala tudi problematika pojavoslovja oziroma fenomenologije. To pa je področje, ki se temeljno ukvarja z zavestnimi stanji ter z vsebinskimi stanji, z intencionalnostjo. Če se usmerimo na to, opazimo izjemno bogastvo kvalitativnih zavestnih doživljajev, ki so jih sprejemali takšni ljudje kot so Brentano, Husserl, Twardovski ali Veber.

            Brentano je dejal nekaj takšnega: »Prepričanja v obstoj od naše zavesti neodvisno obstoječega sveta pa si ne bomo pustili vzeti.« To pomeni, da se je usrediščil na raziskovanje vsebin zavestnih stanj, na duševno naperjenost oziroma na intencionalnost. Intencionalni dej pa je Brentano dojemal kot prepletenost naperjene vsebine in kvalitativnega zavestnega stanja. Raziskave so premalo upoštevale, da je kvaliteta zavestnih doživljajev pogoj intencionalni usmerjenosti vsebin zavesti. Brentano je zavestno stanje razumel kot bistveno intencionalno, kar pomeni, usmerjeno na doživljajski prostor. Intencionalno stanje pa po njegovem ne more biti usmerjeno brez bistvenega prispevka zavesti. Bistveno za razliko med mojo usmerjenost na mačko in zopet na pajka je kvalitativne razlika, ki je povezana zdaj z enim in potem z drugim intencionalnim doživljajem.

            Vse prepogosto je spregledano tudi izjemno bogastvo duševnosti, ki so ga upoštevale fenomenološke analize. Običajno imamo opravka s prepletom dejavnikom, ne pa le z nekaj atomarnimi primeri. Kjer pa imamo kompleksnost, se sami po sebi ponujajo v razlago in oceno enkratni lepi vzorci.

            V zgoraj omenjenem Brentanovemu navedku, ki sem ga pač podal po spominu, je vsaj kot sam razumem govora tudi o zunanjem svetu, ki pa ga lahko nekako postavimo pod vprašaj. Koristnost takšne poteze je v tem, da se v tem primeru seveda bolj usmerimo na bogastvo zavestnih in intencionalnih stanj, ne pa toliko na njihovo povezavo s svetom. Po Descartesu je povzet miselni poskus možganov v kadi kot sodobne različice njegovega demona oziroma varljivega Boga. Descartes se na določenem mestu vpraša, kakšna zagotovila sploh obstajajo, da ne živim v utvari, in je mačka, ki jo trenutno gledam, samo nekakšna konstrukcija, ki mi jo projicira zlobni Bog. Sodobna različica tega miselnega poskusa rokuje z možgani v kadi. Miselni poskus je takšenle. Predpostavi, da si se zaletel z avtom, tako da so žal celi le še tvoji možgani. Tvoj kolega superkirurg te možgane vzame, jih položi v kad s hranljivo tekočino, vse njihove končiče poveže z zmogljivim računalnikom, ter ti ves čas projicira film, tako da misliš, da sedaj bereš ta tekst, da vidiš mačko na vrtu, Bistvena misel je, kot rečeno, da možgani v kadi pravzaprav nimajo zunanjega sveta, ampak imajo zgolj ozki izkustveni svet. Ta izkustveni svet pa je izjemno dinamičen in bogat, saj je možno, da je to prav tvoj svet, kot ga pač doživljaš sedaj. V tem primeru bi bili zavoljo kompleksnosti tega doživljajskega sveta primerni za njegovo podajanje in ocenjevanje enkratni lepi vzorci. Saj smo dejali, da gresta kompleksnost in enkratnost ter ustreznost z roko v roki. Lepi vzorci kompleksnost zlahka obvladajo z ustreznostjo. Poudariti velja, da je akcijski oziroma dejavni svet možgan v kadi izjemno kompleksen in bogat, ter da vsebuje kvalitativne razsežnosti. Je tak kot naš svet. Pravzaprav to je naš svet.

            Ko sem izdal svojo knjigo Jezik, misel in predmet je na njeni predstavitvi Jerman rekel, da smo sedaj Slovenci dobili novega Descartesa. Morda je mislil, kako v tistem času prav nenavadno dejstvo, da knjiga ni imela nikakršnih povzetkov, stori knjigo vsaj stilistično podobno Descartesovi literaturi. Morda je bil do mojega poskusa v tem smislu kritičen. Morda tudi ne, saj sva pozneje zasnovala zbirko analitične filozofije, iz katere pa potem zavoljo založbe žal ni bilo kaj dosti.

Danes sem skušal opozoriti, da teza o lepih vzorcih ni v nasprotju z usmeritvami Jermanovega dela.