prof Dušan Moškon, Ljubljana SI
ŽIVI MUZEJI - IZZIV IN REALNOST
Muzeji na prostem, tako imenovani skanseni, so zvečine sinteza primerov ljudske arhitekture na skupni lokaciji.
Razmišljanje o muzeju na prostem je staro več kot sto let. Švedski Skansen iz leta 1891 je kot prvi muzej na prostem izzval posnemalce, najprej v Skandinaviji (znani Lyngby pri Kopenhagnu in drugi), nato tudi v srednji Evropi, če omenimo le nekatere: avstrijski Freilichtmuseum nedaleč od Gradca ali panonski Goecseji Falumuzeum pri Zalaegerszegu na Madžarskem. Pri nas so se idejni zametki o muzejih na prostem začeli prav uresničevati šele od 6o. let dalje, ko so bile postavljene Tuhinjske kašče ob dvorcu Zaprice, primerki arhitekturne dediščine pri Škofjeloškem gradu, pa nedavno skupina avtohtonih kmečkih stavb kot spominski muzej Rogatec; nekaj je tudi posameznih predstavitev rojstnih hiš naših literatov v avtohtonih okoljih, čeprav večkrat opremljenih z vprašljivimi dodatki.
Predstavitev prostorskih eksponatov ljudske arhitekture iz različnih regionalnih enot, ki bi naj bile vraščene v avtohtono okolje, ni isto, kot je razstava posameznih etnoloških primerkov iz različnih območij v vitrinah nekega muzejskega prostora. Mešanje regionalnih primerkov arhitekturne dediščine na isti lokaciji ustvarja določeno zbeganost in neberljivost ambienta, ker ne ustvari prostora, ampak le sekvence.
Razpon med degradirano večinsko arhitekturno krajino z ene strani in zaščitenimi nacionalnimi parki z druge strani je vse prevelik. Muzeji na prostem sicer ne morejo zapolniti te vrzeli, lahko pa jo ublažijo. Izziv je nesporen pod pogojem, da jih predstavimo kot "žive muzeje", ki naj bi združevali več vidikov:
a.) kulturni vidik: ohranitev spomina na našo preteklost v avtohtoni predstavitvi;
b.) vzgojni vidik: predstavitev in ogled naše ljudske
arhitekture "in situ", z življenjem v določenem izseku preteklosti;
c.) turistični vidik: dnevni obiski muzeja in doživljajske počitnice ob celovitejšem prikazu naselja oziroma zaselka, kot ga
pa predstavlja današnji kmečki turizem; aktivne počitnice s premostitvijo časa za eno ali dve stoletji, z neposrednim spoznavanjem takratnega življenja na kmetih.
S svojih potovanj na Danskem, mi poleg "Frilandsmusset"-a ostaja v spominu manjši predzgodovinski zaselek "Lej-Ro", kamor so vodili šolarje na nekajdnevno bivanje, da bi lahko spoznavali to avtentično rekonstruirano okolje. Nimam sicer podatkov, kje so spali (na slami?), vsekakor pa so si del hrane pripravljali sami;
bojda so poleg koprivje omake pili tudi kozje mleko, ki so si ga sami namolzli.
Podobne izobraževalne pobude bi lahko uveljavljali tudi v primeru "živih muzejev". Ne le gosti - turisti, tudi šolska mladina bi na teh primerih lahko "v živo" spoznavala poleg arhitekturne dediščine tudi življenje svojih prednikov.
Vsi vemo, da ena slika odtehta včasih sto besed, tako lahko tudi tridimenzionalna, gibljiva in otipljiva slika resničnosti zaleže za sto strani nekega učbenika. Zapomnljivost naše dediščine bi se tako najbrž mnogo globlje in hitreje vsidrala v podzavest.
Skozi turizem v živih muzejih bi lahko pristopali k predstavitvi naše arhitekturne dediščine na dva načina:
- Ohranitev arhitekturne dediščine kot možnosti neposrednega prenosa posameznih pomnikov na novo, skupno lokacijo, kadar ne bi bilo možnosti dopolnitve zaselka z muzejem "in situ". Čeprav spomenik arhitekturne dediščine ne bi smel biti ločen od svojega okolja, bi bilo to težavno v primerih, ko je ohranjen le del stavbe; v tem primeru naj bi se zgledovali po še ohranjeni stavbni celoti v okviru iste arhitekturne krajine.
- Predstavitev arhitekturne dediščine z vernim povzemanjem primerov, vendar z določeno "patino", z uporabo starih gradiv, predvsem lesa in konstrukcijskih elementov. Novi materiali pri avtohtoni kmečki arhitekturi nimajo iste sporočilnosti, saj ne morejo pričarati atmosfere niti pričakovane aure. Vsekakor pa naj bi vsaka rekonstrukcija avtohtone arhitekture vsebovala potrebni higienski standard.
Turist, ujet v supercivilizirano okolje elektronsko-tehnološke urbane robotizacije, si ne more več predstavljati življenja na vasi pred sto ali več leti; vemo pa, da temelji miselnost sodobnega človeka v nenehnem odkrivanju novega, pa čeprav v tem primeru starega.
Življenje v avtohtoni vasi s konca 18. ali z začetka 19. stoletja pomeni namreč vidni kontrast med umetno zasičenim urbanim okoljem na pragu tretjega tisočletja, ki ga urbani človek doživlja skoraj 11 mesecev na leto. Nekajtedensko bivanje v diametralno nasprotnem okolju bi lahko pomenilo pravo terapijo vsaj za stresno obremenjene urbane prebivalce.
Odkritje v živem muzeju ni le odkritje avtohtone arhitekture, ampak tudi življenja v njej, življenja, ki pripoveduje in prikazuje posamezne etnološke zanimivosti iz preteklosti. Živi muzej naj ne bi imel le gostov, ampak tudi gostitelje - kmete, ki imajo nagnjenje in veselje do take dejavnosti, to je "arhaičnega" kmetovanja: pridelovanja starih poljščin, sajenja starega drevja, gojenja starih pasem domačih živali. Jedli bi po "jedilniku" z
začetka prejšnjega stoletja, oblečeni bi bili po takratni noši itd. Vse to bi veljalo tudi za goste, ki bi pri tem izletu v zgodovino po svobodni odločitvi z dodatno domiselnostjo in improvizacijami lahko s pridom sodelovali. Kdor pa bi se po nekaj nekaj dneh take rekreacijsko-igralske izkušnje naveličal, bi mu recepcija v okviru muzeja omogočila, da preživi ostanek svojega dopusta v standardnem letovišču. (1.)
Kljub 14 arhitekturnim regijam Slovenije (po Fistru) bi se za začetek omejili le na štiri: kraško-primorsko, gorenjsko, dolenjsko in podravsko-pomursko, za katere bi morali izbrati najustreznejše lokacije, ki so sicer odmaknjene od civilizacijskih dosežkov, vendar pa so sorazmerno blizu turističnih centrov.
(2.)
Pri vsem tem se zavedamo, da uresničitev tega predloga ne bi
bila enostavna niti preveč poceni, predvsem bi bilo treba zain-
teresirati pristojne institucije od Turistične zveze, Zadružne zveze, posameznih občin in agencij, preko Zavodov za spomeniško varstvo in (zlasti) do nekaterih ministrstev.
Izbor posameznih kmetov - upravljalcev bi bilo treba opraviti z razpisom, predvsem pa z razmislekom o stimulacijah.
________________________________________________________________
(1.) Poskus oživitve ruralnega bivanja v 1. polovici 19. stolet
ja je bil izdelan na Fakulteti za arhitekturo kot diplomska
naloga abs.arh. Andreje Detiček, pod mentorstvom prof.
Dušana Moškona in somentorstvom asist. Andreja Kavčiča
leta 1993.
(2.) Predlogi za možne lokacije muzejev na prostem so bili
objavljeni v gradivu na delovnem posvetu o mreži
slovenskih muzejev na prostem (Kranj 1991).
Za zaključek tega razmišljanja še sklepna misel:
Kot bi želel tuji turist s sobivanjem v živem muzeju doživeti življenje dežele, v katero prihaja skozi prostor in čas, tako bi želel večkrat domači obiskovalec spoznati ne le identiteto svoje dežele, ampak tudi korenine narodove biti, ki so po arhitekturi in življenjem v njej bile vraščene prav v ruralno okolje. Ob celovitejšem spoznavanju preteklosti bomo lažje razumeli sedanjost in tudi bodočnost. Tudi živi muzeji bi bili lahko svojevrstna pobuda za našo ustvarjalnost.