Vito Hazler, Ljubljana SI
ETNOLOGIJA IN LJUDSKA ARHITEKTURA
Kar nekaj strok na Slovenskem ima v svoje znanstveno
raziskovalno delo vklju~eno raziskovanje tako imenovane ljudske
kulture, ljudskega pesni{tva, ljudske igre, ljudske arhitekture,
ljudske geografije, ljudskega vremenoslovja, ljudske arheologije
in podobnih sestavin. Nekatera teh podro~ij so predmet obravnav
pozameznih strok `e deseletja in so ponekod {e vedno temelj
znanstvene razpoznavnosti posamezne vede. Tako je na primer
pojem ljudstva in ljudske kulture med vsemi najbolj ustaljen v
etnologiji, flokloristiki in delu slavistike ter geografije,
precej manj pa v zgodovinopisju, umetnostni zgodovini,
arheologiji in morda v arhitekturi. Predmet obravnav posameznih
strok in metodolo{ka naravnanost so namre~ rezultat njihovega
razvoja, saj so skozi razli~na ~asovna razdobja izoblikovale svoj
dana{nji znansveni delokrog.
@e zaradi teme leto{nje konference "Nova definicija ljudske
arhitekture" in vsebinskih izzivivov, ki nam jih je
ogranizator na{ega sre~anja posredoval v povabilu, je gotovo
potrebno nekaj besed spregovoriti tudi o samem pojmu "ljudstvo"
in "ljudskost", kot ga na Slovenskem obravnavajo posamezne
stroke, {e zlasti etnologija.
Etnologija in ob njej folkloristika sta vedi, ki sta se z
raziskovanjem in opredeljavanjem "ljudskega" in "ljudske kulture"
redno sre~evali pri svojem znanstvenem delu. To problematiko so
obravnavali {tevilni etnologi (1) in predvsem folkloristi (2)
ki so se ob vsakdanji praksi lotevali tudi opredeljevanja teh
pojmov (3), ali pa so nastajale na to temo povsem samostojne
{tudije (4).
Za razumevanje danaj{njih pogledov etnolo{ke misli do tako
imenovane ljudske kulture, si na kratko oglejmo razvonjo pot
etnologije na Slovenskem, kot so jo v svojih ~lankih
predstavili nekateri vidni etnolo{ki teoretiki (dr.Slavko
Kremen{ek, Ingrid Slavec, dr.Ivan Sedej).
"Predmet etnologije, kot jo na Slovenskem pojmujemo in
opredeljujemo danes, ima svoje izvire v dru`boslovju iz dobe
razsvetljenstva. Etnologija se je tedaj oblikovala kot ~len
dr`avoznanstva, de`eloznanstva, lahko bi rekli tudi domoznanstva.
Bila je blizu geografiji, v dolo~enem pogledu tudi
historiografiji, vendar z dovolj izrazitim poudarkom na ~loveku,
na ljudeh dolo~enega kraja, pokrajine, de`ele, dr`ave, na
pripadnikih te ali one etni~ne skupine "(5). "V sredi{u zanimanj
takratnih raziskav je bila praviloma kulturna podoba prebivalcev
dolo~enega obmo~ja in vseh tistih sestavin, ki bi jih mogli
ozna~iti kot na~in `ivljenja, `ivljenski stil, skaratka
kategorije, ki so predmet in cilji dobr{nega dela etnolo{kih
raziskav tudi v dana{njem ~asu na Slovenskem. Prav zaradi tega
vidi etnologija za~etke svoje etnolo{ke misli prav v
razsvetljestvu, katerega glavni predstavnik je bil A.T.Linhart,
ki je polovico svoje knjige Poskus zgodovine Kranjske posvetil
prav omenjeni problematiki (6).
"V dobi romantike, ki je sledila razsvetljenstvu ka`e razlo~evati
med tako imenovanim kulturnim in politi~nim nacionalizmom v
katerega so bila vpeta tudi prizadevanja na etnolo{kem podro~ju.
Nabiranje tako imenovanega narodnega blaga, za kar je v dobi
romantike v glavnem {lo, je temeljilo na splo{nih evropskih
pobudah, kjer je imel vodilno vlogo nem{ki filozof in literat
J.G.Herder" (7).
Na podlagi Herderjevih koncepcij in nato {e pod vplivom naziranj
bratov Grim je pri{lo kasneje pri enem od dveh razvojnih tokov
etnolo{ke misli do zo`enja etnolo{ke tematike. Del se je iz
narodnoprebujajo~ih se vzgibov vse bolj usmerjal le na
raziskovanje dela kulturne podobe tistega ~asa, zlasti na ljudsko
pesem, ki bi naj bila najbolj avtenti~en odsev narodnega duha
(8). Uveljavila se je mitolo{ka smer etnolo{kega dela, kjer je
bil povdarek zlasti na duhovnih sestavinah tako imenovane ljudske
kulture. Romantiko je zamenjalo obdobje realizma (pozitivizma),
sledilo je obdobje novoromati~nih naziranj in po drugi svetovni
vojni se poleg pozitivisti~nih in neoromanti~nih metodolo{kih
konceptov uveljavil koncept tako imenovanega dialekti~nega
materializma (9) in druge sodobne smeri, ki so na primer svoja
metodolo{ka izhodi{~a ~rpale v strukturalizmu.
Ob koncu petdesetih in v {estdesetih letihih po drugi svetovni
vojni je pri{lo do ob~utnih sprememb na podro~ju razvoja
etnolo{ke misli, saj predmet raziskovanj niso ostajali samo
kulturni pojavi sami po sebi temve~ so postali predmet zanimanja
nosilci teh kulturnih pojavov. Poudarjena je bila vzro~na
povezanost vseh dru`benih pojavov in njihovega razvoja. Posamezni
kulturni pojavi tudi s podro~ja tako imenovane ljudske kulture so
bili raziskovani s ciljem osvetljevanja na~ina vseh dru`benih
plasti v razli~nih ~asovnih razdobjih, ne glede na to, ali gre za
pojave ljudske ali visoke kulture (10) . Vse ve~ je bilo govora o
povezanosti in medsebojni prepletenosti vseh dru`benih pojavov,
ki jih ni mogo~e dovolj poglobljeno preu~evati lo~eno drug od
drugega. Zato je bilo zavrnjeno obnavljanje tako imenovane
plastne teorije, ki jo je na Slovenskem na podro~ju umetnosti
uvedel France Stele (11), katera ustreza trem najpomembnej{im
dru`benim plastem: gre za visoko, poljudno in ljudsko umetnost.
Srednja (poljudna) plast je po teh naziranjih prevodnik vplivov
iz obeh strajnih sfer, ki `ivita lastno `ivljenje in se
razvijata po svojih notranjih zakonitostih (12). Zato so bili v
delu etnolo{ke javnosti, ki je bila nosilka sodobnih metodolo{kih
usmeritev, izra`eni upravi~eni pomisleki o utemeljenosti iskanja
mej med tako imenovano ljudsko ali preporostej{o kulturo in tako
imenovanimi visokokulturnimi pojavi (13). "S prenosom poudarka z
etnolo{ko zanimivih sestavin na njihove nosilce oziroma na
njihovo razmerje do kulturnih fenomenov se "ljudsko" poka`e v
popolnoma druga~ni lu~i - kot na~in ali odnos, ki je za nekatere
skupine ali posameznike v nekaterih obdobjih zna~ilen. Zato je
pojem "ljudsko" mogo~e razumeti samo dru`beno, v vsej njegovi
raznoterosti" (14).
Tak{ni so na kratko pogledi etnolo{ke misli na Slovenskem in
njen odnos do vpra{anj tako imenovane ljuske kulture. Sodobna
entolo{ka misel je nikakor ne zavra~a, temve~ jo vzporedno z
raziskovanjem na~ina `ivljenja obravnava kot del etnolo{kih in
folkloristi~nih prizadevanj na Slovenskem. V sodobni etnologiji
je zato {e vedno mesto za tako imenovane ljudskokulturne pojave,
seveda pa jim je sodobna etnolo{ka misel s svojim dognanji dala
povsem novo vsebino in jih je ustrezno umestila v dru`bena
dogajanja v razli~nih ~asovnih obdobjih. "Zanemarjanje te
problematike bi pomenilo za dru`boslovje oz.historiografijo
nepopravljivo {kodo. Saj gre pri ljudski kulturi za kulturno
okolje najve~jega slovenskega etnosa, ~emur je me{~anska dru`ba
namenila v bistvu le eno vedo, etnologijo..." (15). Zato je
"treba preu~evanje tako imenovane ljudske kulture danes
metodolo{ko posodobiti. Se pravi, da jo je treba pojmovati kot
~len posameznih kulturnih struktur v njihovi celoti in v njihovem
zgodovinskem razvoju. Tako pojmovana ljudska kultura je z vidika
dana{nje etnologije obenem medij za razkrivanje na~ina `ivljenja,
`ivljenjskega stila, vsakdanjega `ivljenja preteklih dob" (16).
O tako imenovnem sociolo{kem vidiku obravnavanja kulturnih
pojavov med drugim v zadnjih letih rami{ljajo tudi etnologi, ki
pri svojem rednem delu raziskujejo ljudskokulturne pojave. Pri
tem so tak{ni zorni koti opazni tudi pri piscih, ki se ukvarjajo
z tako imenovanim ljudskim stavbarstvom in ljudsko umetnostjo.
Tako na primer v kjnjigi Ljudska umetnost na Slovenskem
etnologa in umetnostnega zgodovinarja dr.Ivana Sedeja beremo na
nekaterih straneh bolj ali manj realisti~no analizo stanja
ljudskega stavbarstva z zornega kota njene arhitekturne in stilne
zasnove, vendar jo ocenjuje tudi z zornega kota raziskovalca
njenega socialnega izvora. Povezuje pa jo predvsem s kme~kim
okoljem in med drugim zapi{e:" ...Kot smo `e ugotovili, je v
ljudski umetnosti vodilna likovna panoga arhitektura, ki na
nekaterih revnej{ih obmo~jih predstavlja edino likovno zvrst, na
bogatej{ih pa okvir za komplicirane dekorativne sinteze. Kme~ka
hi{a na slovenskem alpskem obmo~ju se v 18.stoletju razvije v
vrsto dognanih tipov z jasno in zelo smotrno tlorisno shemo"
(17). [e bolj pa etnolo{ke kategorije vrednotenja poudari v
naslednjem primeru, ko govori stavbnih tipih: "Hkrati ne smemo
zanemariti razlik, ki so manj opazne pri bogatih kme~kih dvorcih
kot pa pri skromnej{i arhitekturi - bivali{~ih malih kmetov.
Hkrati pa je spet manj razlik med stavbami najrevnej{ih slojev".
(18) .
Sedej v tem svojem delu poleg arhiteturnega in likovnega
(stilnega) kriterija vrednotenja uveljavi {e socialni
(etnolo{ki) kriterij. Zato si ob tak{ni strukturni analizi
privo{~i celo komparacijo ljudske arhitekture z "baro~no visoko
umetnostjo" in jo pri tem ocenjuje {e skozi zorni kot prostora
in ~asa. To svojo metodolo{ko naravnanost je Sedej dodobra
opredelil zlasti v Pogledih na etnologijo (19), kjer opozarja, da
je ljudska umetnost kljub "navidezni avtonomnosti" usodno
povezana s tako imenovano visoko umetnostjo". Ob tem poudarja
socialni zorni kot vrednotenja pri vsem likovnem delovanju, saj
trdi, da "se socialna polarizacija prena{a na raven likovne
umetnosti" (20). V teh svojih {tudijah je Sedej pri obravnavi
ljudske kulture (pri njem ljudskega stavbarstva in ljudske
umetnosti) poudaril njen "zgodovinski pomen" in jo obravnaval na
ravni socialne razslojenosti, kar je nedvomno pomemben prispevek
k razumevanju celovite podobe na{e kulture v preteklosti in
danes. Kot dolgoletni etnolog konservator je svoja stali{~a
vrednotenja stavbne dedi{~ine predstavil tudi v razpravi
Etnolo{ki spomeniki in etnologija (21) , kjer sku{a sodobne
poglede etnolo{ke misli na Slovenskem prenesti v dokaj
tradicionalisti~no naravnano spomeni{ko varstvo, ki {e vedno
deluje po tako imenovanih zvrsteh spomenikov, oziroma po na~elih
"plastne teorije".
Socialni zorni kot obravnave ljudskokulturnih pojavov so si med
drugimi zastavili tudi sodobni folkloristi, ki se pri nas
ukvarjajo z ljudskim pesni{tvom. Vse bolj jih zanimajo nosilci
teh pojavov, zato se zavedajo pomena raz{iritev raziskav zgolj
iz same materije tudi na ljudi in to v kontekstu prostora in
~asa. Za dopolnitev razumevanja na{ega razmi{ljanja na dana{njem
sre~anju smo za ilustracijo povzeli nekaj misli znanega
slovenskega folklorista mag.Marka Terseglava, ki med drugim
pravi: "Nobeni dosedanji opredelitvi ljudskega pesni{tva {e ni
uspelo dokon~no sociolo{ko dolo~iti njegovih nosilcev, saj je to
eno najte`jih vpra{anj folkloristike etnologije, literane
zgodovine, pa tudi sociologije. Za stroke, ki raziskujejo ljudsko
pesni{tvo, je bila poleg elemntarnega umetni{kega izdelka va`na
njegova ve~plastnost in raz{irjenost" (22) . Terseglav zapi{e
tudi to: "Poskuse sociolo{kega opredeljevanja nosilcev ljudskega
pesni{tva so zavirali razli~ni ideolo{ki pogledi, zarli~ne
potrebe dru`benih razredov, dnevna politika, raziskovalci pa so
se z ljudsko pesmijo ukvarjali tudi iz nacionalnih pobud
(romantika) ali iz ~isto estetskih razlogov, saj je prav
elitisti~na dru`bena zavest "na{la" ljudsko pesem zaradi njene
druga~nosti. Druga~no in tuje dru`beno ozadje ljudskega
pesni{tva, ki so ga v glavnem raziskovali le pripadniki vi{jih
slojev, je pripeljalo do spoznanja, da so njegovi nosilci
izklju~no iz ni`jih plasti. Ta ustvarjalost torej pripada ni`ji
socialni strukturi, vi{ja plast pa jo v njej opazi in jo v njej
fiksira"(23).
Marko Teseglav torej govori o sociolo{kem dolo~anju nosilcev
ljudskega ustvarjanja in trdi, da je to eno najtre`jih vpra{anj
folkloristike in etnologije. Z njim se je mo~ strinjati, saj
raziskave ne morejo potekati samo v linearni smeri raziskovanja
samega kultrunega pojava, temve~ tudi (poleg {e drugih vidikov)
v smeri socialne dolo~ljivosti. Da je tak{no delo, naporno in
zamudno, vendar pa ne neuresni~ljivo, se lahko med drugim
prepri~amo ob prebiranju odli~ne kljige James c. Davisa z
naslovom Vzpon z dna (24), ki je predstavil `ivljenje du`ine
@u`ek iz slovenskega Slivnega na Krasu. V knjigo, ki je nastala
na osnovi {tevilnih arhivskih virov, stikov z informatorji in
lastnega opazovanja, so vpeti tudi ljudskokulturni pojavi. Toda
obravnavani so predvsem v kontekstu `ivljenja kra{kega kmeta,
zato dobijo povsem naraven pomen. Tvorijo ogrodje `ivljenjske
poti kra{ke dru`ine, saj jih avtor ni obravnaval kot kulturni
pojav sam po sebi, temve~ so mu rabili kot sredstvo za
pojasnjevanje na~ina `ivljenja.
Toda kaj naj bo cilj obravavanja ljudskokulturnih pojavov z
zornega kota na~ina `ivljenja. Menimo, da mora biti v ospredju
predvsem {ir{i zorni kot vrednotenja teh pojavov in prav prehod
zanimanja raziskovalcev od samih pojavov tudi na nosilce
ustvarjanja teh pojavov, nam omogo~i njihovo kvalitetnej{e in
celovitej{e razumevanje in ne nazadnje tudi ohranjevanje. Ob
upo{tevanju teh dejstev, bo razumevanje kontinuitete in
identitete kulturnih pojavov skozi razli~na ~asovna obdobja tudi
zadosten temelj za predvidene aplikativne izvedbe v sedanjosti.
Ugotavljanje gradbenih zakonitosti iz preteklosti za sodobno
gradnjo ali ~rpanje folklorne poetike za sodoben pesni{ki izraz
(25), so eden od smislov tak{nih in podobnih raziskovalnih
prizadevanj. Menimo, da gre tudi pri tem zelo ob~utljivem
podro~lju prou~evanja ljudskokulturnih pojavov za dvojnost:
- za varstvo in ~imbolj verodostojno raziskovanje
in ohranjevanje teh elementov v dana{njem ~asu in za
bodo~e rodove (s tem se ukvarjajo konservatorji,
muzeologi, folkloristi),
- za aplikacijo, ki naj ~rpa iz dedi~{ine preteklosti in
naj prena{a zakonitosti med drugim tudi
ljudskokulturnih pojavov v na{ odtujeni in zbetonizirani
vsakdanjik s ciljem izbolj{ati kakokovst na{ega `ivljenja.
(s tem se ukvarjajo etnologi, arhitekti).
Prav o slednjih vpra{anjih je med drugim `e ve~krat pisal
etnolog Janez Bogataj. Najbolj razvidno je svoje poglede
predstavil v knjigi Sto sre~anj z dedi{~ino (26).
Prepri~ani smo, da na{e kulturne dedi{~ine in tudi ljudskega
stavbarstva, ni mogo~e celovito razumeti brez rezultatov
raziskav razli~nih strok. Na{a kulturna dedi{~ina zahteva
celovito znanstveno obravnavo, zato ne morejo izostati
prizadevanja in rezultati raziskav, kot jih med drugim ponuja
sodobna etnologija. Metodolo{ka naravnanost etnologije namre~
gradi na primarnih analizah, na genezi razvoja pojava, na
njegovi strukturiranosti v dolo~enem ~asovnem razdobju in na
upo{tevanju na~ina `ivljenja nosilcev teh pojavov. To so glavne
zna~ilnosti etnolo{kih raziskav s katerimi pa je zadnja leta vse
bolj prepleteno tudi delo etnologov - konservatorjev.
Kolik{en pomen imajo za delo etnologov v spomeni{ki slu`bi
sodobni etnolo{ki pogledi in sodobna metodolo{ka naravnanost, si
oglejmo na primerih vrednotenja kozolcev - toplarjev, s katerimi
sem se pred leti nekaj ve~ ukvarjal (27). Niso namre~ preprosta
naslednja vpra{anja o tem:
- Ali je toplar nastal ob koncu 18. stoletja ali v 30 letih
20. stoletja. Njuni gradbeni zasnovi sta precej razli~ni.
Prvi je ozek, vitkih nosilnih stebrov, daje videz arhai~nosti,
nekak{ne tektoni~nosti.
Drugi je masiven, skladnih proporcij, okra{en z vrsto detajlov
in tesarska obrt se pri takem kozolcu (glede na naro~nika)
izvede do skrajnosti.
- Ali je nastal v Zgornji Savinjski dolini ali na Notranjskem.
Savinjski kozolec je praviloma v celoti lesen. Nastal
je v okolju, kjer raste kvaliteten les.
Notranjski kozolec je glede na koli~ino vgrajenega
lesa manj bogat, nosilne stebre ima pogosto zidane.
- Ali so ga gradili tesarji iz Velikega Cirnika ali tesarji
iz Zadre~ke doline. Razpoznavnost tesarsih rok, je pri
kozolcih posameznih obom~ij zelo o~itna. Tesarske skupine
so vgrajevale svoje zna~ilne elemente: kartu{a z letnico
nastanka in rozetami. To so izrazita posebnost
Zadre~anov, medtem ko Dolenjce razpoznavamo
po obdelavi lin, podpornih ro~ic, obliki nog pri stebrih
in podobnem.
- Ali je bil naro~nik veliki, srednji ali mali kmet, ali
`upnijsko ali fevdalno gospodarstvo. Znano je, da so
najve~ji in pogosto tudi likovno najbolj izdelani
kozolci (vendar tudi odvisno od ~asa nastanka) nastajali v
okviru priviligiranih slojev prebivalstva. Zasnovo kozolcev
so pogojevali naravnanost in obseg gospodarstva
posamezne proizvodne enote, v kon~ni fazi pa tudi presti`nost,
ki se je ponekod odra`ala v do skrajnih mo`nosti
dognanem likovnem izra`anju. Tak{ni so na primer kozolci
v okolici [entruperta na Dolenjskem (Bistrica).
- Ali so pri gradnji uporabljali kvaliteten hrastov ali manj
kvaliteten kostanjev les, ali smrekov les ali kamen in v
katere dele kozolca so tak gradbeni material vgradili.
Ob tem pa so zanimiva tudi vpra{anja delovnih odnosov med
naro~niki in izvajalci, ~as pridobivanja gradbenega materiala,
obdelava lesa, prehrana tesarjev, njihov socialni nivo, delitev
dela v skupini in podobno.
[e nekaj primerov !
Arhitekturna stroka med drugim raziskuje konstrukcijske in
oblikovne posebnosti ljudskega stavbarstva. Vendar pa (vsaj
kolikor je medni znano) ostajajo odprta vpra{anja merskih
sistemov, kako so tesarji ali zidaji merili, kak{na merilna
orodja so imeli, kako in kdaj so uporabljali "merjenje z roko",
kje so se teh znanj nau~ili, kdo v skupini je bil vodilni merilec
in drugo. V teh primerih so lahko etnologi kot ~lani
intedisciplinarno zasnovane raziskovalne skupine dobri sodelavci.
Podobno je pri obravnavi "zelenega kamna" v gorenjski
arhitekturi. Poleg same likovne izvedbe etnologe zanima tudi
trgovanje s temi izdelki, trajanje (~as) obdelave okenskega
okvira ali portala, od kod so prihajali kamnoseki, kje so
pridobivali znanje in tako naprej.
Zelo slabo so raziskane tehnologije posameznih obrtni{kih
izdelkov. Etnologi in umetnostni zgodovinarji so na primer veliko
pisali o panjskih kon~nicah, vendar niso raziskali kje so
izdelovalci kon~nic pridobivali barve, les, kje so risali. Tudi
niso raziskani tehni~ni postopki obdelovanja kovin (kova{tvo),
gline (opekarstvo), lesa (razli~en les in njegova uporaba) in
morda {e pridobivanje barvil in izdelava izdelava oljnatih barv v
pleskarstvu, flodranje in politiranje. Tak{nih in podobnih
raziskav je ob~utno premalo, nujno pa jih potrebujemo prav
etnologi in arhitekti pri obnavljanju na{e stavbne dedi{~ine.
Zaradi povedanega, vklju~ujemo etnologi-konservatorji, ki se s
problematiko ljudskokulturnih pojavov oziroma stavbne dedi{~ine
ukvarjamo `e kar nekaj desetletij, v svoje delo vse pogosteje
spoznanja mati~ne vede - sodobne etnologije. Brez teh prizadevanj
strokovni profil etnologa-konservatorja ne bi bil popoln. V tem
pogledu se ravnamo po splo{nih "Smernicah etnolo{kega
raziskovalnega dela" (28) in po raziskolvanih usmeritvah
raziskovalnega polja Etnologija v okviru Humanistike (29). Na
sre~o imamo tudi v okviru konservatorske stroke `e kar nekaj
teoreti~nih prispevkov, kot so na primer razprave Ivana Sedeja
(30) in Zvezde Ko`elj (31) kjer avtorja uspe{no prena{ata teorjo
mati~ne vede v teorijo konservatorstva. Za na{e delo pa so med
drugim pomembni ~lanki zbrani v Knji`nici Glasnika SED 4 s
skupnim naslovom Poglavja iz metodike etnolo{kega raziskovanja.
V knji`ici velja poleg `e omenjenega Sedejevaega prispevka
opozoriti {e na razpravo dr.Toneta Cevca z naslovom Stavbe na
planinah - predmet etnolo{kih raziskav (32), kjer avtor po
metodi~ni in metodolo{ki plati razjasni svoje poglede na
raziskovanje tega dela ljudskokulturnih pojavov.
Namen sestavka je ponovno opozoriti na vlogo etnologije pri
obravnavanju in vrednotenju na{e kulturne dedi{~ine. Etnologija
prehodila dolgo razvojno pot, ki so jo v zadnjih letih
zaznamovali temeljiti metodolo{ki pretresi. Toda na{la je
ustrezno mesto med humanisit~nimi vedami. Med drugim se je
opredelila tudi za geneti~no-strukturalni metodolo{ki pristop
(33). Pri tem se zaveda svojih obveznosti, omejenosti svojega
raziskovalnega polja in tudi svoje strokovne mo~i. V tem pogledu
etnologija lahko nastopa kot nepogre{ljiv partner v
interdisciplinarnem raziskovanju ljudskokulturnih pojavov.
OPOMBE:
1. Na primer:
Vilko Novak, Slovenska ljudska kultura,
Ljubljana 1960.
Gorazd Makarovi~, Slovenska ljudska umetnost,
Zgodovina likovne umetnosti na kmetijah, Ljubljana 1981.
Ivan Sedej, Ljudska umetnost na Slovenskem,
Ljubljana 1985.
2. Na primer: Marko Terseglav, Ljudsko pesni{tvo,
Literarni leksikon, Ljubljana 1987.
Zmaga Kumer, Pesem slovenske de`ele, Ljubljana 1976.
Mirko Ramov{, Plesat me pelji, Ljubljana 19 .
3. Ivan Sedej, Ljudska umetnostna Slovenskem,
str.153-154.
Gorazd Makarovi~, Slovenska ljudska umetnost, str.5-6.
4. Slavko Krmene{ek, Je na{a metodolo{ka
usmerjenost usrezna, Etnologija in sodobna
slovenska dru`ba, Bre`ice 1978, str. 45-50.
Isti, O ljudstvu in ljudski kulturi, Etnolo{ki razgledi
in dileme 1, Lujbljana 1983, str.99-130.
Isti: Slavko Kremen{ek, Ob~a etnologija,
Ljubljana 1973, str. 11.
Angelos Ba{, O "ljudstvu" in "ljudskem" v
slovenski etnologiji, Pogledi na etnologijo,
Ljubljana 1978, str.67-116.
5. S. Kremen{ek, Mesto etnologije v okviru
kulturolo{kih raziskav, Raziskovanje
kulturne ustvarjalnosti na Slovenskem,
Znastveni in{titut Filozofske fakultete, Ljubljana 1980,
str.118- 127, glej 118.
6. A.T.Linhart, Wersuch einer Gescichte von Krain und
den ubrigen Landern der sudlichen Slaven,
Laibach 1788, prevedeno in opremljeno s
komentarji, Ljubljana 1981.
7. Slavko Kremen{ek, Dru`beni temelji razvoja
slovenske etnolo{ke misli, Pogledi na etnologijo,
Ljubljana 1978, str.9-65, glej.18-19.
8. S. Kremen{ek, Mesto etnologije v okviru
kulturolo{kih raziskav, str.119.
9. S.Kremen{ek, Je na{a metodolo{ka usmerjenost ustrezna, str.49.
10.Ingrid Slavec, Te`nje v povojni slovenski
etnologiji, Zbornik 1.kongresa jugoslovanskih etnologov
in folkloristov, Roga{ka Slatina 5.-9/10.1983,
Knji`nica Glasnika Slovenskega etnolo{kega
dru{tva 10/1, str.148-175, glej str.156.
11.France Stele, Umetnost v Primorju, Ljubljana 1960.
12.I. Sedej, Ljudska umetnost na Slovenskem, str.154.
13.S.Kremen{ek, Je na{a metodolo{ka usmerjenost
ustrezna ?, str.48.
14.I. Slavec, Te`nje v povojni slovenski etnologiji, str 157.
15.S.Kremen{ek, Mesto etnologije v okviru kulturolo{kih
raziskav, str 120.
16.N.d., str.120.
17.I.Sedej Ljudska umetnost na Slovenskem, str.110.
18.N.d., str.112.
19.Ivan Sedej, Problemi likovne in socialne opredelitve
slovenske ljudske umetnosti, Pogledi na etnologijo,
Ljubljana 1978, str.409-454.
20.N.d., str.409.
21.Ivan Sedej, Etnolo{ki spomeniki in etnologija,
Poglavja iz metodike etnolo{kega raziskovanja,
Knji`nica Glasnika SED 4, Ljubljana 1980, str.26-38.
22.M. Terseglav, Ljudsko pesni{tvo, str.21.
23.Prav tam.
24.James C.Davis, Vzpon z dna, Ljubljana 1989.
25.M.Terseglav, Ljudsko pesni{tvo, str. 149-150: "Poetika
ljudske pesmi je bolj ali manj zaznamovala na{e
literarne ustvarjalce od Vidnika...Pomemben vrh dosega
danes s Svetlano Makarovi~. Vloga ljudske pesmi je v
delih na{ih ustvarjalcev nesporna, ~eprav ni vedno in pri
vseh enako poudarjena. Seveda ne gre poenostavljati
trditve, da ima ljudska pesem neko vlogo v umetni
literaturi {ele tedaj, ko v njej prevladajo elementi
folklorne (kolektivne) poetike. Taka razlaga bi
bila prebanalna, saj v umetni{ki poeziji lahko poleg
~istih folklorizmov odkrijemo njihovo zanikanje,
torej elemente, ki jih ljudsko pesni{tvo ne pozna.
Druga~na poetika pa ne pomeni vedno zanikanja
folklornosti, ampak druga~no mo`nost `ivljenja
folklorne poetike...".
26.Dr.Janez Bogataj, Sto sre~anj z dedi{~ino,
Ljubljana 1992, str.44/45.
27.Vito Hazler, Kozolci ob Savi, Trditiones 16,
Ljubljana 1987, str.97-134.
28.Slavko Kremen{ek, Smernice etnolo{kega raziskovalnega
dela, Glasnik SED 17/1977, pt.4, str.45-51.
29.Konferenca o razvoju humanistike, Ministrstvo za znanost
in tehnologijo, Ljubljana, november 1993, str.67.
30.Ivan Sedej, Metodologija varstva etnolo{kih
spomenikov, Etnolo{ki pregled 12, û
Ljubljana 1974, str.135-144.
Isti, Varstvo spomenikov v lu~i varovanja stavbne dedi{~ine,
VS XX, Ljubljana 1976, str.325-336.
31.Zvezda Ko`elj, Vrednotenje ljudskega stavbarstva,
Etnolo{ke sveske 8, Beograd-Kru{evac 1987.
Ista, Prispevki k predmetu û in vrednotenju
etnolo{kega konservatorstva, VS 29,
Ljubljana 1987, str.203-207.
32.Tone Cevc, Stavbe na planinah - predmet etnolo{kih
raziskav, Polglavja iz metodike etnolo{kega
raziskovanja, Knji`nica Glasnika SED û 4,
Ljubljana 1980, str.16-25.
33.S.Kremen{ek, Mesto etnologije v okviru kulturolo{kih
raziskav, str.126.