LEPOTA IN SIJAJ RESNICE

 

Tu se omejujem na naslednja vprašanja: 1 Teologija lepote pri P. N. Evdokimovu; 2 Evdokimovo razumevanje praznika in praznovanja; 3 Zgodovinski in vsebinski problem ikonoklazma; 4 Izraelska sobota; 5 Praznovanje sklenitve zaveze (2 Mz 24,1-11; 34). Glede drugih vprašanj se naslanjam na drugi zvezek Häringova dela Svobodni v Kristusu. Integralno besedilo z opombami je mogoče dobiti le na disketi ali na posebno željo po e-pošti.

 

Prvo poglavje je posvečeno neločljivosti med resnico, svobodo in zvestobo in ga lahko povzamemo v stavku: Lakota in žeja po resnici ter svobodno iskanje in uresničevanje resnice o človeku pripravljajo pot zvestobi, zvestoba pa odpira resnici vedno nove horizonte. V tem poglavju obračamo k lepoti, k prosojnosti stvari, ki je odsev božje lepote v stvareh. Na lepote bomo gledali z več zornih kotov.

Lepota je pot do resnice. Sijaj resnice vabi, da je ne le iščem, ampak najdem, se je razveselim in se ji posvetim. V Lk 15 sije celotna resnica o človeku, Kristusu. Jezus ni malenkosten. Prilika o izgubljenem sinu govori o lepoti razodetja resnice o človeku. Prilika predstavi Očeta, ki čaka izgubljenega Sina in v priliki pravi: »Brž prinesite najboljšo obleko in ga oblecite. Dajte mu prstan na roko in čevlje na noge« (Lk 15,22); tega Sina daje, »da bi se nihče, kdor veruje vanj, ne pogubil, ampak bi imel večno življenje. Bog namreč ni poslal svojega Sina na svet, da bi svet sodil, ampak da bi se svet rešil po njem« (Jn 3,16-17). Privlačnost resnice (metoda, način) je razsežnost resnice, ki ne skrije njene zahtevnosti in jo odkrije kot nekaj lepega. V razodetju Bog pripravlja človeka, da se mu razodene kot bližnji, ki ga nagovarja, mu ne govori le o sebi, ga obleče in povabi na gostijo, da spoznati prijateljem itn. Tako v lepoti resnice odkrijem, da nisem sam iskalec, ampak da me išče Bog, popolna (cela, lepa) Resnica. Brat izgubljenega brata je človeštvo (ljudje), ki ni izgubljeno, a ničesar ne išče, ne živi v pomanjkanju, a mu manjka bistveno: celotna resnica, spoznanje, da ga Bog išče, in sicer njegov pravi sijaj.

Ta vidik moralne teologije je preveč pozabljen v vsakdanji moralno-teološki refleksiji, v delu z ljudmi v vsakdanjem življenju, v spovednici in drugod. Lepota in sijaj resnice v oznanjevanju nima pravega mesta. Bolj je doma v arhitekturi, slikarstvu, glasbi in liturgičnih oblekah. Toda tudi na teh področjih ima funkcionalna lepota vse večjo prednost. Liturgična oblačila so funkcionalna, težka, cenena, kičasta. Moralna teologija brez čuta za lepoto ne more povedati, da Kristus prinaša postavo svobode. Njena pomanjkljivost je, da se ne zanima za lepoto, da je stroga, brez nasmeha, tuja in na neki način celo zlobna.

O lepoti resnice in prosojnosti stvari pričajo zakramenti. Njihov namen je občudovati stvarstvo, ki blagoslavlja. Ni le človek, ki blagoslavlja stvari, ampak stvari so, ki blagoslavljajo človeka. Čudenje nad lepoto je edinstven način spoznavanja resnice. Je pravi odgovor na vprašanje razmerja med sporočilom in naslovniki sporočila.

Seveda ne bomo iskali le nasprotij med podobo in logično resnico. Iščemo celotno resnico, ki se izraža tudi kot lepota in svetloba. Lepota sama po sebi je kritična do nazorov o stvareh, ki logiko nekritično postavljajo na prvo mesto med spoznanji in z njo zakrije ali celo zaduši človekov čut za celoto. Logična resnica je problematična zaradi dialektičnega načela izključevanja (ali-ali) in sploh ni pozorna na iskalca resnice in na zahtevnost resnice, ki se mi hoče razodeti. Tako imenovano deutoronomično načelo (»z vsem srcem, z vso dušo in vso močjo« (Deut 6,5) je v logiki nesprejemljivo, ker »pretirava«. Ne zaveda se, da je logika sama rojena iz tega načela. V priliki o izgubljenem sinu, je neizgubljeni brat »logik«. Kot logik ne išče resnice in od nje nič ne pričakuje, ker nanjo sklepa. Resnica je rezultat njegovega sklepanja. Zato ne more do lepote stvari in Resnice.

Podobe razveseljujejo zaradi enostavne prisotnosti; svarijo, da se ne zadovoljim samo z eno perspektivo ali domnevo, da je resnica objektivna; vabijo, da se odločim za več zornih kotov gledanja, za mnogovrstnost stvarstva, za stvari kot take. Tega, po čemer je stvarstvo resnično, dobro in lepo, ni v logičnih kategorijah, ampak v izkustvu odnosa. Resnica ni odvisna od mojega spoznanja, temveč je moje spoznanje odvisno od nje. Izkustvo pravi, da to ni odvisnost podrejenega, ampak potopitev v mnogovrstno razodevanje resnice.

Čudenje je zavesten izstop iz vzročnega tolmačenja resničnosti in iz determinizmov. Čudenje je najvišja oblika spoznavanja resnice in je drugi obraz božje vsemogočnosti. Kdor se zna čuditi, vidi uresničitev nemogočega, stvarjenje, ki se pravkar dogaja.

Moralna teologija se ne bo ukvarjala s čudeži in ne bo mislila, da so čudeži zanjo pomembni. Poudarek je na čudenju. Kdor v odrešenjski zgodovini ne vidi čudežev in zanj dogodki niso prosojni, na čudenje ni pripravljen in na stvari gleda z očmi potrošnika. V bistvu gre za zavest, da je lepota resnice metoda božjega sporočanja. Če nisem pripravljen videti sad božje ustvarjalne svobode in zvestobe, se ne bom čudil nad temeljnim dejstvom odrešenjske zgodovine, spreobrnjenjem. To je nelogična pobuda.

Čudenje logike ne zavrača, ampak jo rešuje. Ko se opredelim za celotno resnico in se začudim nad njeno lepoto, mu lepota pove, kako neustrezno je znanstveno stališče do stvarstva, ki ga ima za nekaj samoumevnega. Do resničnosti je skoraj indiferentna.

Čudenje je pozorno do majhnih in slabotnih stvari. Pravi mi, naj vzamem zares malenkosti, detajle, nianse (prim. Lk 19,11-26). Čudenje zazna presenetljivo lepoto v odnosu med stvarmi samimi. Presenetljiv je predvsem živ nezavestni svet. S čudenjem sveta ne razlagam in ga ne poskušam raz-tolmačiti, ampak v njem odkrijem zgodbe. Rodi se pripoved (soglasje med vsebino in metodo). Ne razlagam stvari, da jih ne uničim. Pozoren sem. Čudenje me uvaja v ritem dogajanja.

Svetopisemsko izročilo je občutljivo za lepoto in se ji vedno čudi. Prepoved izdelovanja podob v dekalogu (prim. 2 Mz 20,3) na videz ločuje med umetnostjo in religijo. Toda prepoved ne izključuje umetnosti, saj naslednja poglavja govorijo o ureditvi svetišča (2 Mz 25-28; 30; 35,30-36,38). Naročilo in izdelava skrinje zaveze je umetniško delo (prim. 2 Mz 37). Čut za lepo in dobro je v praktični teologiji doma. Tako globlje upošteva naravo lepega, ki ga ne vidi, milost.

Negovanje in razvijanje čuta za lepoto je značilno za vzhodno teologijo (liturgija in umetnost ikone). Tudi na Zahodu čut za lepoto resnice ni nikoli zamrl, čeprav je v gotiki prevladala logika in tragičnost življenja. Renesansa je res protestirala proti gotski temnosti človeške usode. Toda v razbijanju spon tragičnega je toliko nasilja, da so ga uspeli preseči le največji umetniki. Umetnost na Zahodu pa se kmalu poslovi od pristne poklicanosti, da slavi lepo, in postane dekorativna.

Le peščica moralnih filozofov in etikov se je ukvarjala z etičnimi vprašanji estetike. Nikolai Hartmann je bil eden redkih. Danes avtorji lepoti namenjajo večjo pozornost. R. Löw se je podal skozi svet estetike, da si osveži spomin. Avtor ugotavlja, da je lepota v vsakdanjem življenju sicer pomembna, vendar zelo nediferenciran pojem. Arhitektu moderne zgradbe je na razpolago odstotek ali dva proračuna, da se posveti lepemu. Zgradba mora biti v glavnem funkcionalna in racionalna. Umetniško delo je sinonim za »draginjo«; lepota je komercialni pojem, sama po sebi pa ni »dragocena«.

 

1 Teologija lepote pri P. N. Evdokimovu

Znan ruski teolog Pavel Nikolajevič Evdokimov (1901-1970), eden od »neprijetnih« mislecev sodobnega časa, je dal svoji zadnji knjigi (pod) naslov Teologija lepote (L’art de l’icone. Théologie de la Beauté). K naslovu ga je pripeljal njegov etos, edinstven čut za občudovanje in opisovanje ikone. Ikona je bila zanj (in za bralca njegovih knjig) sen o drugačni resničnosti, za katero je vredno žrtvovati katero od svojih naučenih spoznanj. Goreče si je prizadeval za boljši in bolj resničen svet. To ni bil beg iz resničnosti, ampak pogumna pot v svet. Vzpostavil je novo razmerje s svetom, razmerje, ki ga je že prej sklenil z Njim, v katerem je izbral vso resničnost hkrati. Na stvarnost je gledal z vidika sobote (prim. 1 Mz 2,1-3). To ga je osvobodilo za tako gledanje na stvarstvo, da je lahko povabil sočloveka, naj tudi on osvobodi resničnost za to, kar je: znamenje, simbol, zakrament. To je novi človek, znamenje božje navzočnosti. Naslonil se je na drugo poročilo o stvarjenju (prim. 1 Mz 2,4b-25), ki opisuje človekovo vlogo kot božjega sodelavca in soustvarjalca lepote.

Ko je Evdokimov govoril o lepoti resnice, je posegal globoko v osebno življenje. Ikona je mnogo več kot temelj evdokimovske estetike; ni le popolno umetniško delo, ampak je poskus na lesu združiti revščino in bogastvo. Ikona je metafora Jezusovega križanja, kjer sta skupaj največje bogastvo in največja beda. Zato je podlaga ikone les. Skromna snov postane nosilka prekipevajočega smisla in nedoumljive lepote. Ikona hoče zaživeti; les, ki je mrtev, spet zaživi.

Teološko-kulturno izročilo, ki mu je pripadal Evdokimov, pripoveduje, da je rešitev človeka delo božje lepote. Lepota rešitve se razodeva na obrazih svetnikov. Evdokimov zapiše: »Lepota bo odrešila svet.« Ikona je podoba domovine. Prekinitev stikov z domovino je pri Evdokimovu povzročila globoko bolečino nad izgubljenim, bolečina pa ga je nagradila s svobodo romarja, s prečiščenim spominom na ‘domovino’ in z jasnim ciljem potovanja v domovino lepote (ikone). Ena od obrobnih značilnosti njegovega spominjanja je spoznanje o angelu varuhu oziroma o božji previdnosti. To izkustvo je imelo izjemen vpliv na ikonografsko estetiko in na doživljanje božje transcendence. Angel varuh vodi v izkustvo navzočnosti Nevidnega. Ikona je angel. Smisel ikone je pravi pomen transcendence. Evdokimov transcendenco razume kot sposobnost preseči videz in raziskovati resničnost onstran meje vidnega in mogočega.

Čut za lepoto (umetnost mogočega) ni slepota za to, kar dejansko obstaja; čut za lepoto išče in vrednoti vse koščke dobrote, lepote in ljubezni z orodjem spominjanja in z »metodologijo« sobote, potem ko je Stvarnik »počival po vsem svojem delu (...) in blagoslovil sedmi dan in ga posvetil...« (1 Mz 2,2-3). Hvaležen spomin je kristjanovo avtobiografsko načelo, s katerim zakrije poteze trpljenja in odkrije lepoto domovine. Ikona je umetnikova avtobiografija. Podobno kot ikona v sebi zbira bogastvo in revščino, lahko človek razkropljenim drobcem življenja vtisne svojo podobo (spominjanje kot estetska sublimacija).

Ni dovolj občudovati lepoto ikono, ampak je treba postati podoba. Razločna zahteva odrešenjske zgodovine je, da vsak postane podoba človečnosti (božjosti) zase in za druge. To je vsa značilnost osvobojene podobe, obrnjene k svetu z oživljajočo in odrešujočo močjo. Kdor resnico išče z veseljem, mu bo podoba pomagala postati srce, ki se razdaja in daje v hrano.

Teologija lepote v moralni teologiji ni retorično vprašanje. Evdokimov ga postavlja zgodovinski dobi dvajsetega stoletja, kije človeka postavilo v dvojen odnos do lepote. Danes je lepota tudi ekonomsko vprašanje. Ne glede na to pa konvergirata drug k drugemu na način, ki daje slutiti neugasljivo žejo in lakoto po resnici. V marketingu,kjer je lepota podrejena tehniki, ima estetika velik učinek. Tudi krščanstvo, ki lepoto občuduje in jo uporablja za posredovanje resnice, je – razen redkih izjem – do lepote (umetnosti) nezaupljivo (ikonoklazem). Oscilirata želja posredovati nauk v kategorijah lepega (didaskalni realizem) in ne se lepoti približati preveč. Kierkegaardov ikonoklazem je izrazit. V njem je izrazil tipične poteze na moralo skrčene krščanske morale tistega časa. Evdokimov je bil do te miselnosti neusmiljen, toda upošteval je objektivnost problemov (videl je koščke resnice in ni molčal o stvareh, ki jih je etični ikonoklazem pahnil v mrak dvoumja). Evdokimov se ni le srečeval z umetnostjo, ampak jo je hotel živeti. Vse sledi lepote je vključil v poslednjo sintezo, ki presega pojavne oblike lepote in občuduje notranjo lepoto, ki jo je mogoče tudi čutiti. Evdokimov se je trudil, da kdo lepote ne bi zavrgel zaradi etičnih ali verskih razlogov. Izkustveno je doživljal to dilemo in to ga je to bolelo. Na drugi strani je bilo zanj neizpodbitno, da vera prihaja po lepoti in občudovanju (apofatična definicija vere). V »prihajanju« v območje vidnega se med seboj povezujeta skrivnost in slava (opus gloriae) vere kot zastonjskega daru. Bog vere ni korelativni objekt mojega spoznanja ali neka šema, ki jo lahko pokličem v zavest vsak trenutek. Evdokimov se je z umetnostjo ikone boril za dostojanstveno podobo o Bogu in je neizprosno razkrinkaval njene nadomestke. Bog, ki ga ne bo mogoče nikoli zajeti z besedo, naukom ali dejanjem – neizrekljivi Bog (Deus ineffabilis) – , ni gola tišina, ideja ali brezbarvnost, kot oznanja ikonoklazem. Človek sklepa razmerje z Neizrekljivim v sebi in ga izraža z božjo neizrekljivostjo, in sicer tako, da prepeva slavo. Neizrekljivost ni nema zaradi presenečenja ali nezmožna povedati, kdo je Bog. Pesem premosti navidezen prepad neizrekljivosti. To je osnovna ‘zadolženost’ ikone.

Vera brez umetnosti utone v svetu idej in naukov, v ikonoklazmu pa izgine. Ikonoklazem je vera brez vere, upanja in ljubezni, brez čudenja, brez skrivnosti. Celo v Platonovi (totalitarni) državi so umetniki zaželeni samo pod določenim pogojem. Vse je postalo brezupno plitvo.

Glede na ločilno črto med vidnim in nevidnim je evdokimovska definicija umetnosti zelo zahtevna. Odkriva originalne povezave med neizrekljivim in lepoto. V verskem doživetju je lepota nekaj bistvenega, tako rekoč bitnega (ontološkega), in ne le v okras. Lepote veri ne dodajam, da bi lahko učil vero, kajti lepota vere in morale je njuno notranje bistvo svobode. Lepota postane vidna v človeku, ki je doživel neizrekljivo božjo skrivnost. Lepota se razodene kot izvirnik, razodetje (spreobrnjenje). Evdokimov hodi s teologijo lepote z roko v roki z moderno umetnostjo. Ta odkriva človekovo podobo, ko ta zapusti lepoto. Tudi lepota zapusti človeka. Človek brez čuta za lepoto je odtujen, živi v temi, je preobremenjen in pozabljiv. Moderna umetnost kaže na pasti retoričnih iluzij, ki so lepoto skrčile na golo uporabnost. Ker govori o osvobajajoči lepoti, lahko od nje pričakujem odgovor na vprašanje, če je kljub svoji neformalni abstraktnosti sposobna razkriti resnico o človeku.

Ikona povezuje najbolj različne težnje v umetnosti, kot na primer realizem in ekspresionizem. Zaupa da more doživljanje lepote in umetniško izražanje razkrinkati povprečne izraze in postati original. Evdokimov je vplival na zanimanje za umetnost ikone in za umetniško izražanje tega, kar ni mogoče povedati na drug način.

Kaj je torej ikona? Ikona ni slika z religiozno vsebino, ki z oblikovnimi merili izraža dobo, v kateri je nastala, in okolje, v katerem je živel umetnik, tudi ne upodablja svetopisemskih zgodb ali dogodkov in tudi ne izraža verskih resnic. Ikona ni slika z okvirjem (figurativno izražena omejenost). Ikona pa figurativno izrazi človekovo neizrekljivo izkustvo odnosa z Bogom, ki je hkrati odkrije resnice o človeku. Je nekakšen avtoportret. Zato ikona ne nastaja samo v umetnikovem ateljeju, ampak še bolj v laboratoriju molitve, kjer človek doživlja, da je božja podoba (vidna oblika nevidnega Boga). To doživetje utemeljuje vzhodno meništvo. Zato živi ikona v svetišču, ne v muzeju. Ikona oblikuje prostor v svet prostor. Ikona zaživi v liturgiji. Do izraza pride neposredna navzočnost resnice o človeku: božja navzočnost.

Bistvena sestavina ikone je njena naravnanost (intencionalnost). Ikona običajno ni uokvirjena. Na simbolen način izraža Neizrekljivega in razodeva njegovo navzočnost. Človeka povabi k občudovanju božje navzočnosti, ki jo je rodila.

Evdokimov je svojo teologijo ikone (lepote) postavil v čas, ki ga je zaznamoval božji molk. Ikone se ne rojevajo več. Kakšen pomen ima potem teologija lepote? Evdokimov je predlagal sodobniku, naj kaj stori za potešitev lakote in žeje po resnici s tem, da sprejme in prizna položaj, v katerem živi, in v njem doživi sožitje med osebnim in občestvenim, ki je v ikoni. Ikona je še vedno vodilna podoba, ki presega dialektično iskanje čiste (prazne) resnice. Ikonografija je pomembno gibalo krščanstva na pragu novega tisočletja, saj z interpretacijo navzočnosti sporoča, da se ga je dotaknila ljubezen (prim. Lk 2,26). Teologija lepote vabi k občudovanju lepote (ikone) in k čudenju nad božjo podobo v človeku. To je theosis, skrivnost pobožanstvenja.

Teologija lepote je za Evdokimova zadnje in najpomembnejše dejanje teološkega snovanja. Končal ga z besedami: »Neizrekljivi v kraljestvu, njegov pogled, bo napolnil dušo in dal čutiti svetlobo osmega dne, Svetega Duha, ki izžareva Kristusovo človečnost, ‘kristalno baklo’, v kateri odsevajo vse barve onostranstva, svetleče podobe trinitarične slave.« V tujini postal ambasador lepote in tako bolj dostopen tudi za katoličane. »Lepota bo rešila svet« natančno opiše iskanje resnice. Lepota je ozadje vseh zakramentov. Teologija lepote se začne pri lesu ali kakšni drugi stvari, ki bo z umetnikovo roko zasijala in postala teološki prostor.

Lepota je praznik za oči in luč ter hrana našega duha. Lepota človeka usposobi za transcendenco, navzočnost. Metafizična (religiozna) resničnost je »goreči grm«, prostor izžarevanja. Na videz mrtvi les izraža intimno resničnost in lepoto ustvarjenega.

Zaradi čutnosti je lepota tudi dvorezna. Hudobni duh človeka izziva z ontološko shizmo, da bi se zaustavil ob lepoti in mu lepota ne bi bila več pot do neizrekljivega. Hudobni duh je diabolos, ločitev. Nasprotno pa lepota povezuje drobce lepote v celoto (symbolos). Lepota je ključ do smiselnosti (simbolnosti) sveta.

Ikona prostor razsvetli s svojo navzočnostjo. Priča o redu odrešenja. Pripravlja prostor srečanja med ljudmi. Evdokimovu so očitali platonizem. Simbol, podoba, podobnost so repertoar platonske filozofije. Evdokimov se je tega zavedal, a ni popustil, ko je šlo za razločnost podob kot poti do podobe, odtisnjene v človeku. S tem so platonizem presegli že cerkveni očetje (oba Gregorja in Bazilij). Avtorji prve (Origenove) Filokalije so govorili o človekovi podobi, se pravi o Kristusovem utelešenju.

Človek je ustvarjen po podobi lepote. Ikona zato ne izraža le moralne reprodukcije Kristusovega lika ali lika svetnika, ampak razsvetljuje razum (logos), celega človeka. Gre za dar spoznanja Boga (teognozija), ki je identičen s theosis, pobožanstvenjem. Ikona poudarja, da se Bog da spoznati, čeprav je nedoumljiv. Brez tega je nemogoče govoriti o kakršni koli morali. Poudariti velja, da je morala (etika) najprej hvaležen sprejem daru razsvetljenja. Utelešenje Besede ne popravlja napak, ampak vse ustvarja na novo. Ikona odkriva vedno nov pomen, ne da bi zanikala obstoječega položaja. Edina ikona je Kristus, ki v sebi združuje vso zgodovino in je nova stvar. Ikona matere s sinom predstavlja inkarnacijo, novega človeka. Utelešena Beseda je prototip nove ‘oikonomije’. Kristus človeka rešuje idolov in mu odpira oči za resničnost. V zakramentih vrača ljudem stvari (podobe) v roke, da bi odkrili njihovo lepoto in zaznali navzočnost Nevidnega. To se je v najvišji meri uresničilo v človeku Kristusu. V ikoni postane viden nevidni svet.

Evdokimovo zamisel je mogoče sprejeti za del moralne teologije, ker obuja spomin na podob človeka, ki lahko spoznava le, če je spoznan kot človek. Bistvo božje podobe je dejanska recipročnost med božjim in človeškim, ki jo na edinstven način izraža Učlovečenje. Ker teologija išče vir spoznanja v svetem (teocentričnem) prostoru, se s tem povezuje vprašanje o razmerju med etiko in vero (moralo in milostjo). Ikona prostor razsvetljuje. Ni neka doktrina. Zato je ikona na Vzhodu enakovredna zakramentom, ki človeka spremljajo v največjih preizkušnjah. Ikona je sicer človeško delo, a je umetnik ne more narediti brez delovanja Svetega Duha. Ikona ga spodbuja: »Spominjaj se tistega, ki prihaja.« Ikona se ne zavzema za »čisto« idejo o človeku, ampak govori o resničnem človeku, ki je sposoben storiti hudo, a ga hkrati zaznamuje karizma.

P. N. Evdokimov je črpal iz Svetega pisma in izročila vzhodnih očetov. V heksaemeronu Bog začne z lepoto nad lepotami, s stvarjenjem luči, ki pokaže na razsežnost prostora in časa. Prvi dan je »visoka pesem luči«, edin(stven); kliče po dopolnitvi osmega dne, ‘Omegi’, Kristusu. Luč prvega dne je obljuba razodetja, ki se bo dopolnila na Binkošti. Nobena beseda ni bila izgovorjena v temi. Tudi po padcu v greh ‘sveti luč v temi’. Luč dejansko spreminja noč v dan. »Svetilka telesa je oko. Če je torej tvoje oko zdravo, bo svetlo vse tvoje telo.« (Mt 6,22). Na vrhuncu razodetja svet(l)osti postane človek nosilec luči (pneumatoforos). »Vi ste luč sveta.« Apokalipsa: »Noči ne bo več in ne bodo potrebovali luči svetilke ne sončne luči, zakaj razsvetljeval jih bo Gospod Bog in kraljevali bodo na veke vekov« (Raz 22,5). Prvi dan je božje stališče, svetišče. Psalmist pravi: »Eno prosim Gospod, to želim, da bi prebival v hiši Gospodovi vse dni svojega življenja, da bi užival Gospodovo milino (lepoto) in gledal njegov tempelj« (Ps 27,4).

Tudi teologija očetov govori o neprimerljivosti in neizrekljivosti lepote. Spravi jih ob besedo. Ne vedo, kako bi jo izrekli. Gotovi so, da Bog prebiva z ljudmi in med ljudmi po lepoti. To tudi pripovedujejo. Lepota nad lepotami je, da je Bog Emanuel, Bog z ljudmi. Ciril Aleksandrijski božjemu Duha pravi Duh lepote. S pečatom Svetega Duha človek prejme karizmo kontemplacije, gledanja, občudovanja; tako vidi v sebi skriti ‘logos’ prvega dne, ki ga Bog posvečuje (mikrotheos). Očetje razvijajo svojo teologijo lepote z mnogimi izrazi, na primer: kosmokrates, kenosis, theotokos, theosis, epifania itn. Mnogi od teh izrazov so danes standardna teološka govorica, nekoliko manj je znana antropologija pobožanstvenja ter liturgična in doksološka antropologija.

 

2  Praznik in praznovanje

V poglavju o svetem P. N. Evdokimov ponaozri svoje videnje praznika kot posvečevanja časa in prostora. Razlog najde v biblični kozmologiji.

 

2.1 Biblična kozmologija

Spoznanje resničnosti (zastonjskosti) stvarjenja je za Izraelca možno in nenehen razlog za zahvaljevanje. Stvarjenje doseže vrhunec v stvarjenju človeka. Intenziteta prvega dne – svetlobe in transparentnosti – ne pojenja. Človek se zahvaljuje in časti Boga s tem, da živi in da se aktivno udeležuje stvarjenja. Apostol Pavel v pismu Rimljanom o grešnem padcu pravi, da je narava padla zaradi človeka, ki je nasedel na prigovarjanje greha (prim. Rim 8,20; 1 Mz 3,17) in ni hotel sodelovati. Zaradi padca je posvečevanje časa in prostora hkrati tudi reševanje iz sužnosti greha.

Nasprotje med dobrim in zlim (v človeku) ni popolnoma porušilo prvotne dobrosti stvarstva, toda greh je v človeku pognal globoke korenine, ki jih more odkriti samo razodetje. Empirična raziskava zla je obsojena na propad (Girard). Človek sam ni uspel obnoviti narave. Svetopisemsko razodetje je edinstveno zaradi veličastne perspektive, učlovečenja Jezusa Kristusa, ki odpira vrata k prvotni podobi. Razodetje pomeni, da človek nekaterih znanj ne more osvojiti sam, pač pa jih lahko le sprejme. Narava »nestrpno hrepeni po razodetju« (Rim 8,19) in se v njem odpočije. Teologija se čudi nad skrivnostno lučjo razodetja, ki se v prostoru in času učloveči. Prostor in čas (zgodovina) sta ravno dovolj veliki skrivnosti, da ni mogoče logično pojasniti, kaj je zadnji razlog stvarjenja (mundus absconditus).

Kozmični komponenti praznika, čas in prostor, zahtevata dvig nad teognozijo. Grška metafizika se je znašla v materialističnem tolmačenju stvarjenja kot urejanja (kosmeo) že obstoječega sveta v prostoru in času, pri čemer sta bila prostor in čas predeksistentni resničnosti (kategoriji). Sveto pismo pripoveduje, da je Bog ustvaril svet ex nihilo. Platon je menil, da je ureditev kaosa mogoča zaradi nekaterih stvari, ki niso nastale, ampak so »od prej«. Zamisel o kozmosu je skrajno zahtevna. Bog je imel veliko dela, da je obvladal hierarhični red stvari, ki je bil na robu kaosa. V biblični kozmologiji je vse obstoječe pred Bogom na isti ravni in je od absolutno odvisno. Poročilo o stvarjenju (zlasti v zgodbi o izvirnem grehu) je lahko aluzija na obnovitev zapuščene in porušene domovine po babilonski sužnosti. Ex nihilo pomeni, da obstaja raven sinteze, povezovanja. Razodetje integrira tudi dialektično mišljenje. Razodetje sicer ni »natančno«, toda Bog je svoje delo ocenil kot dobro. V naravo je položil osnutek ustvarjalne moči. Narava (physis) je rojena iz ljubezni. To je dan/luč sveta. Noč narave (stvari) je upor, ki ga vodi »bog tega sveta« (2 Kor 4,4). Kako je padel človek? Eden največjih vprašanj teologije je prestopiti iz kolektivnega v individualni subjekt, od blazne nedolžnosti k zadolženosti za ta svet. To je temeljno vprašanje svetopisemskega posvečevanja prostora in časa.

Razlaga nekaterih mest v SP dopušča, da je bil človekov prvotni padec poskus ponovitve stvarjenja brez ljubezni. Bara pomeni ustvariti in se uporablja samo za Boga Stvarnika. Človek je ustvarjalen, kadar slavi Boga (prim. Ps 103). Vse ustvarjeno po Besedi je neposredno intelegibilno, in sicer za človeka, ki časti Stvarnika. Nobena stvar ni neprehodna, povsem profana ali povsem sveta. Judovski religiozni genij ne pozna ontološke shizme, pač pa pozna dinamiko materije, ki jo izraža formula creatio continua. Izaija pravi: »Ali ne veš, mar nisi slišal? Gospod je večni Bog, stvarnik koncev zemlje. On se ne utrudi in ne opeša, nedoumljiva je njegova razsodnost« (Iz 40,28). Tudi evangelist Janez ponavlja: »Moj oče nenehno dela in tudi jaz delam« (Jn 5,17). Jezus pravi pri zadnji večerji: »A povem vam: poslej ne bom več pil od tega sadu vinske trte do tistega dne, ko bom pil z vami novega v kraljestvu svojega Očeta« (Mt 26,29). In spet: »Jaz sem kruh življenja« (Jn 6,34). Svetopisemski kosmos je usmerjen k edinosti. Dovršitev stvarstva je čudovita doksologija, slava.

Duh v človeku prešinja materijo in jo sili k sintezi (Beseda). S tega zornega kota je Janezov evangelij najbolj zgodovinski, ker natančno opisuje razodetje Besede, ki je postala ‘meso’ (sarx: Jn 1,14). Meso je postalo telo,  nova zaveza, zgodovina. Podoba je znana iz starozavezne sklenitve zaveze, ko so različna plemena postala narod. Psalmist pravi, da bodo gore poskakovale kot jagnjeta (prim. Ps 113,4). Nobena stvar ni prepuščena sama sebi. Nikjer ni sledu o kartezijanskem dualizmu med duhom in snovjo. Človek je nedeljiva celota. Duhovnikove besede pri evharistiji: »To je moje telo« povzemajo v sebi ves svet. Veroizpoved govori o obnovitvi celega človeka. Krst je novo rojstvo. Vse je ne-predvidljivo. Duh materije ne obvlada, ampak jo prešinja.

Cerkveni očetje so dediči dveh izročil. Biblični svet v Grčiji je kot grobo obdelan najplemenitejši marmor, ki ga je dobila v roke mojstrova kiparska roka. Zdi se, da SP intonira grški genij, orkestra cerkvenih očetov, ki ga ob koncu prvega tisočletja sklene nauk o zakramentih in o Cerkvi.

Zakramentalna kozmologija pravi, da je vse ustvarjeno na poti k dopolnitvi (ni vračanja v Egipt). Posvetitev stvari pri zakramentih stvari deprofanizira in jih odpre za delovanje duha. Stvari, ki jih Cerkev uporablja pri zakramentih, so na poti k učlovečenju. Liturgija jih napravlja za sestavni del templja. Tempelj nadomesti kozmos. Človek (mikrokosmos) je središče sveta, ko telo (sarx) postane tempelj Svetega Duha (soma). Sožitje dveh narav v Kristusu oziroma v vsakem človeku po krstu izpostavi razliko med kolektivnim in individualnim subjektom (telesom in duhom). Osrednje znamenje je voda, ki ne ovira duha, da se približa srcu snovne narave.

 

2.2 Praznik posvečuje čas in prostor

Biblična kozmologija temelji na absolutni različnosti med Bogom in stvarstvom, pri čemer razlika ni konec poti, ampak njen začetek. Sobota ukinja eksteritorialni (nevtralni) značaj stvari, zlasti časa in prostora. Nobena stvar ni neodvisna od Stvarnika. Biblična antropologija ohranja stik s postavo pred padcem, ki je padec ni prizadel. Anton Puščavnik je imel (človeško) naravo za bistveno dobrino, ki je greh ni uničil. Apostol Pavel namreč pravi: »Ta je podoba nevidnega Boga, prvorojenec vsega stvarstva, zakaj po njem je bilo ustvarjeno vse, kar je v nebesih in kar je na zemlji, vidne in nevidne stvari, tako prestoli kakor gospostva, tako vladarstva kakor oblasti. (...) Bog je namreč hotel, da se je v njem naselila vsa polnost in da je po njem spravil s sabo vse stvarstvo« (Kol 1, 15-17.19-20). Posvečevanje prostora in časa je ključno naročilo gospodovanja: človekovo gospodovanje je transparentno; je znamenje obljubljene domovine in zgodovine. Z gospodovanjem (posvečevanjem) vrača stvari njim samim, in sicer k Božji Besedi. Stvarjenje je del odrešenjskega načrta, kolikor se ga človek zavestno udeležuje kot posvečevalec. Pismo Efežanom pravi: »Kaj pa pomeni beseda: ‘Povzpel se je’, če ne to, da se je prej spustil na zemljo? On, ki se je spustil na zemljo, je isti, ki se je vzdignil čez vsa nebesa, da bi napolnil vse stvarstvo« (Ef 4,9-10). Stvari pričakujejo, da se jim človek razodene kot človek (prim. Rim 8), kot sinteza. Stvarstvo »trpi porodne bolečine«.

 

2.2.1 Posvečevanje časa in sveti čas

Sveti čas je kairos.

Čas in prostor nista neopredeljeni kategoriji, temveč sta stvari med stvarmi. Imata svojo vlogo. Kvalificirata stvari, da ne morejo obstajati razen v njima. Odkrivata njihov ritem, ‘zdravstveni’ položaj in njihovo ‘ontološko temperaturo’. Polnost razodetja bo končala dobo ‘bolnega’ časa, ki je le matematično merilo. Avguštin pravi, da sta bila svet in čas ustvarjena istočasno: »Procul dubio mundus non factus est in tempore sed cum tempore«. Svet ne obstaja zunaj časa in tudi čas ne zunaj sveta. Človek je bil postavljen v čas, ki še zgodovina in tudi ne dolgčas. Svetla stran časa je zgodovina: spominjanje, življenje in upanje; je odprta za neskončnost, ki časa ne izniči, ampak ga dopolni. Glede na to razlikujemo med profanim (časom padca) in svetim časom (časom odprtosti za odrešenje).

Človek ne živi v času, ampak s časom. Čas me določa in jaz določam čas. Avguštin v Izpovedih meni, da gledanje na čas, ki ločuje med preteklostjo, prihodnostjo in sedanjostjo, zmotno. Išče pojem časa, ki bo integriral tudi nepopolna pojmovanja.

Ciklični čas (kronos) je zaprt čas. Določajo ga letni (kozmični) časi in ritmi. »Nič ni novega pod soncem« (Prid 1,9). Podoben je kači, ki požira trenutke. Je matematično hladen, vzbuja tesnobo pred neskončnostjo, ki je indiferentna. Vržejo te v zapor in nate pozabijo. Dostojevski je v Zločinu in kazni to pokazal na Svidrigajlovu, ki se ob zločinu spomni, da ni navil ure. Mojstrsko ga je opisal v Bratih Karamazovih. Dolgčas je čas nenehno ponavljanje in ena najbolj krutih podob pekla.V Svetem pismu je ta čas ironično opisan v Iz 20,11 sl: »Čuvaj, kako daleč je noč?« Čuvaj odgovori: »Pride jutro, pa tudi noč. Če hočete vprašati, vprašajte; pridite zopet!«

Zgodovinski čas je neprekinjena črta v prihodnost, ki ima začetek, ritem, pospeške in pojemke. Izkustvo priča, da je biološki čas oseben; govori o odraslosti. Veselje čas pospeši, neznosne stvari trenutke podaljšajo. Pregovor pravi: ‘Dan je kratek, ura je dolga.’

Življenjski ali eksistencialni čas izraža transcendentnost, prisotnost, toplino (temperaturo, zdravje) bitja. To je liturgični in sveti čas. Ta čas je priča spreminjanja sveta. Večnost je razsežnost smeri, v katero gre čas. Ta čas ne pozna pojmov prej in potem, ampak smisel, horizont, kamor se sam odpira. Smisel ni telos (končna postaja stvari), ampak teleios (polnost popolnosti). Imenujemo ga tudi teološki čas.

Kristus je os časa. Pred Kristusom je čas na poti k njemu. Inkarnacija (utelešenje Besede) predstavlja ponotranjenje časa. Nobene praznine ni več. Prava vsebina časa je (Kristusova) navzočnost. On je dovršitev časa. S Kristusom je čas (zgodovina) čas sožitja in občestva. Apostol Pavel pravi: »Čeprav naš zunanji človek razpada, se naš notranji iz dneva v dan obnavlja« (2 Kor 4,16). Kristus je čas odprl. Kristus je sicer telesno podvržen času (continuum; »Dete pa je raslo in se krepilo«, Lk 2,40), toda hkrati se je v njem zgodil kvalitativni skok, ki je integriral vse čase. Bog se je podvrgel času, da bi človek postal večen, pravi Irenej.

Kristus čas integrira in reši. Rešen je predvsem zgodovinski čas. Prevzame pobudo, nevtralizira obup, pokaže, da je večnost polnost časa. Mesijanski obed združuje Abrahama, Izaka, Jakoba in ljudi vseh obdobij. Kdor je prav usmerjen, ga čas ozdravi. Similia similibus curantur. Jezus je nekoč rekel: »Pusti, naj mrtvi pokopljejo svoje mrliče« (Mt 8,22). Za seboj je treba pustiti mrtev čas in se dati krstiti, kar je drugo rojstvo (prim. Jn 3,3). Krst vzpostavi red življenja. Pavlova teologija o dveh Adamih govori o dveh ravneh časa. Prvi Adam postane žrtev časa, ki ga zmanjkuje. Drugi Adam čas reši, da postane čas odrešenja. Ta čas je evharistija: hrana po drugem rojstvu. Čas odrešenja je čas veselega spominjanja. To je tisti čas, edinstvena priložnost razodetja.

Odpiranje časa je dramatično; je temeljna naloga liturgije. Liturgija je srečanje dogodkov. Kristus je skupaj z obsojencem na križu in v nebesih, v grobu, v peklu in raju. Učencem je obljubil, da bo z njimi vse dni do dovršitve sveta. Ni le z najboljšimi ljudmi, ampak z vsemi. Ko je Jezus ozdravil sleporojenega, ta spet vzpostavi odnose. Pojavlja se voda, ki je simbol rojstva in vstajenja. Talmud pravi: »Bog ima tri ključe: ključ za dež, ključ za rojstvo in ključ za vstajenje.«

Čas med božičem in Gospodovim razglašenjem (12 dni) je (liturgično) namenjen zdravljenju mesecev. Ljudska modrost meri kvaliteto prihodnjega časa med 13. dec. (sv. Lucija) in božičem. Liturgija gleda na dneve med božičem in 6. jan.

Osmi dan je liturgični čas. Ne nadomesti sobote, ampak je osmi dan, novi dan ali ponovitev prvega (oktava). Sedem dni se po vstajenju odpre osmemu, to je prvemu, ki je dan svetlobe. Je rešitev kozmičnega časa. Po pričevanju cerkvenih očetov sobota dopolni stvarjenje in je vrhunec kozmičnega časa. Nedelja je prvi dan v absolutnem smislu, prvi dan večnosti. Bazilij Veliki zato v nedeljo prepove poklekovanje, ki je značilno za spokornike. Ta dan je treba stati pokonci, ker je to dan pričakovanja dokončnega razodetja (za odrešene). Za Origena so popolnemu človeku vsi dnevi nedelje. Zaradi osmega dne ima tudi neodrešen čas mnoge pozitivne (simbolne) poteze, ko je govor o štetju dni. Štirideset let v puščavi, štirideset Jezusovih dni v puščavi, štirideset dni posta je čas pričakovanja obljubljene dežele. Petdeset dni po Veliki noči do Binkošti predstavlja petdeset nedelj v letu ali celo leto kot čas vstajenjskega veselja. Božič spremlja vzklik: Crescit lux! Božič in Gospodovo razglašenje sta tudi kozmična praznika. Astronomski koledar gleda na letne čase, liturgični koledar je vzhod. Človeka je dosegel čas odrešenja.

Krščenec je iz neodrešenega časa stopil v odrešeni čas. Po Janezovi teologiji je vsak, kdor se je udeležil evharistije, začel živeti v posvečenem času. Sprejel je večno življenje. Pekel je negativen in vase obrnjen čas. Jozue je s skrinjo zaveze ustavil reko Jordan, da so šli ljudje čez (prim. Joz 3); ustavil je sonce v bitki pri Gabaonu. Jezus govori o ozkih vratih (prim. Mt 7, 14): ozek prehod k rešitvi.

 

2.2.2 Posvečevanje prostora in tempelj

Kar je čas za trajanje, je prostor za razsežnost. Prostor je lahko prazen, amorfen, kaotičen, lahko je pa tudi urejen in svet prostor. Profan prostor je kaotičen, na prepihu. To je tržnica. Jezus naznanja: »Veruj mi, žena, da pride ura, ko ne bodo molili Očeta ne na tej gori ne v Jeruzalemu. (...) Pride pa ura in je že zdaj, ko bodo pravi častilci molili Očeta v duhu in resnici. Prav takih molivcev si namreč želi Oče« (Jn 4,21.23). Jezus govori o sebi, svetem prostoru navzočnosti. »On pa je govoril o templju svojega telesa« (Jn 2,21). Jezus je odpravil ekskluzivnost empiričnega prostora in ga napravil za prostor božje prisotnosti. Ni nasprotje med vertikalo in horizontalo, ampak je sferičen prostor, prostor povezav.

Svet prostor je os. Njegovi simboli so sveta gora, kozmično drevo ali drevo življenja, steber, (Jakobove) stopnice itn. Tipična je gora Tabor. Po rabinskem prepričanju je znamenje, da vesoljni potop ni prizadel Izraelske zemlje. Po krščanskem prepričanju je os sveta Golgota. Starodavno prepričanje in pogost predmet ikonografov je, da je bil na Golgoti, kjer je stal križ, ustvarjen Adam in da je tam tudi pokopan. Tudi drevo življenja je os v pravem pomenu besede. Njegove korenine segajo do pekla, njegov vrh v nebo. Jezus je bil na križu, ko je rekel križanemu na njegovi desni: »Še danes boš z menoj v raju« (Lk 23,43). Za Jezusa so nebesa »na desni«. Križ je simbol ‘osnega’ prostora. Novi Jeruzalem (prim. Raz 21,9 ss) je sinteza odrešenega časa in prostora. Drevo življenja je Kristus. Jezus na križu z eno roko odpira nebesa, z drugo stre peklenska vrata. Jakobove stopnice so postavljene na središče zemlje, po njih prihajajo angeli in Gospod. Tudi križ je podoben stopnicam. Katarina Sienska je vidila križ kot most od zemlje do nebes. Znan simbol posvečenega časa je kolo, ki simbolizira večnost. Templji so bili obzidani z okroglim obzidjem, kar jim je dajalo pečat posebne trdnosti. Na to spominja tudi romanska apsida. Procesije gredo v krogu in prosijo za božje varstvo.

Eden najlepših simbolov posvečenega prostora je obljubljena dežela. To je Abrahamova domovina, ki nima meja in je namenjena vsem. Je odgovor na izgubljeni raj, toda ne pomeni vrnitve v raj. Obljubljena dežela preseže empirični prostor, in sicer kot upanje na dopolnitev (domovina).

 

3 Zgodovinski in vsebinski problem ikonoklazma

Popolnoma neustrezno je iskati razlog za ikonoklazem v svetopisemski prepovedi izdelovanja podob. Ikonoklazem je eden od silovitih valov semitskega transcendentalizma (judovskega ali muslimanskega), ki poveča pomen neizrekljivosti, neupodobljivosti in nespoznatnosti boga, na drugi strani pa ima utelešenje (učlovečenje) za nesrečo božje filantropije. Občasno je to mogoče pojasniti kot silovito reakcijo na idolatrično češčenje podob, na magično pojmovanje zakramentov in na konsubstancialnost podob s tistim, ki ga upodabljajo. Goreči duhovniki so vinu in kruhu dodajali koščke ikone. V knjigi Razodetja je angel naročil Janezu, naj poje knjižico postave (prim. Raz 10,9-11), kar so nekateri razumeli dobesedno (Humar).

Ikonoklazem je kompleksno vprašanje in ga ni mogoče skrčiti na čas eksplozivnega spora z zagovorniki ikone. V sporu sta obe stranki zagovarjali povsem različne stvari. Za ikonoklaste podoba ne more ne izraziti tistega, ki ga upodablja. Zato zavračajo podobe. To, kar je naredil človek, ni spravljivo z božjo neizrekljivostjo in nepojmljivostjo. Ikonoklasti zagovarjajo absolutni realizem (kot da bi za podobo obraza nekomu morali sneti kožo z obraza) in nasprotujejo simbolu. Simbolna navzočnost je zanje lahko realna (zakramentalna), zanikajo pa, da bi lahko imelo kaj skupnega s prototipom. Iz tega sledi, da je ikona padla na raven svetne umetnosti. Kdor odslej trdi, da je ikona sveta podoba, zganja praznoverje. Šele danes lahko razumemo, da je spor potekal na meji med simbolno in fotografsko podobo. Ikonoklasti, ki ne zanikajo simbolnosti podobe, ki daje slutiti nevidno, zanikajo, da bi bilo nevidno kakorkoli navzoče v vidnem tako, da bi vidno (ikona) postalo ipso facto sveto oziroma avtentičen simbol v redu osebne navzočnosti.

Zato ikonoklasti sprejemajo samo figurativno umetnost, na primer križ brez Križanega. Križ je znamenje odrešenja in je vreden češčenja. Ikonoklast se je omejil na načelo identitete, zato ni videl čez. Tako je na primer zanj evharistija postala ječa. Zunaj nje ni bilo navzočnosti, v njej je bila navzočnost prevelika in poleg tega še nevidna. Podobi (kruh in vino) sta privzeti v Kristusovo mistično telo (enhipostaza), evharistija pa zakrije substancialno identiteto kruha in vina s Kristusom, zaradi česar je Kristusova podoba brez podobe in torej nevidna. Duhovnik trdi, da je kruh identičen s Kristusovim skrivnostnim telesom, toda dejanje tega ne ponazori. Zato evharistije ni mogoče upodobiti, ampak jo je treba samo zaužiti. Problem ikonoklazma je, da je ujet v preteklost in svoje razloge in da nima nobene ponudbe (alternative) in prihodnosti. Konec koncev je edina možnost.

Glede na to je treba ponoviti, kaj je ikona. Ikona je dogodek in se izmika idolatriji. Izhaja iz eihon (od eiho), ki pomeni podobnost in s tem proces. Izključuje identifikacijo. Ikonograf se zaveda, da sta »po svoji podobi, kot svojo podobnost« (1 Mz 1,26) dva izraza, ki izražata podobnost in različnost med Bogom in človekom, predstavitev in predstavljeno. Ikona Kristusa nikoli ni Kristus. Pri evharistiji duhovnik ne reče: »Ta kruh je Kristusovo telo.« To bi bila idolatrija. Ikona je priča natančno definirane navzočnosti: dovoljuje molitveno komunikacijo (duhovno obhajilo). To ni isto kot evharistično obhajilo, ko prejmem Kristusovo poveličano naravo. Duhovno obhajilo je bližina oseb in praznik srečanja v molitvi. Ni ga mogoče lokalizirati na ikono. Ikona je pot, ki me pelje k ljubljeni osebi; je lesena, toda ni (evharistična) miza; je prostor navzočnosti, toda človek je šele na poti. Podobnost je pomembna, če hočemo razumeti ikono in ikonoklazem. Ikona je kot Cerkev, ki gleda na Kristusa liturgično. Ikonograf to poskuša upodobiti. Skrivnost ikone je dinamična podobnost med sliko in Kristusom v Cerkvi. Ikona je priča katoliškosti Cerkve.

Ikona nosi ime prototipa, ni pa prototip, je določil koncil v Nikeji leta 787 in s tem dovolil češčenje podob. V ikoni ni vtisnjena nobena ontologija. Izžareva in to je vse. Vodi k Prototipu in naznanja njegovo navzočnost (eshaton). »Ikonografska navzočnost je kot krog, katerega središče se nahaja ali zgolj odseva v vsaki ikoni, toda obsega ali zunanje črte kroga ni mogoče najti na nobenem mestu.« Ikona je lina, skozi katero zasveti luč Transcendentnega, ki napolnjuje vse stvarstvo.

Ikonoklasti tega niso razumeli in so se zaprli v ozko teološko vprašanje, ali je podoba o Bogu-človeku sploh mogoča. Vprašali so tako, da je bil možen samo negativen odgovor. Če božje narave ni mogoče opisati, je človeška narava od božje ločena. To pa je nestorijanska herezija. Če sta naravi zliti, človeška izgine, in smo v monofizitizmu. Ikonoklazem se boji bližine.

Ikonografija ne govori o naravi, ampak o navzočnosti. Teodor Studit pravi, da je treba najti teološko rešitev. Menil je, da bo spor med ikonoklazmom in častilci ikon prerasel v prenovo teologije. Ikona po Kristusovi človečnosti, kolikor je ta simbol, razodene Boga-človeka in počasti utelešenje. Češčenje ikone je aristokratsko in odraslo. Raste iz liturgije in se vrača k njej. Zahteva askezo (trdna tla), diskretnost, občutljivost za detajle, čistost čutov in ustvarjalnega duha.

Koncil v Nikeji ni predlagal nauka o češčenju ikon. Iz besedila pa lahko dobimo neko predstavo o ikonoklazmu. Ko gre za vprašanje, ali je mogoče Boga upodobiti in kako je to mogoče, koncil pravi: »Vi, ki zanikate, da je Kristusa mogoče opisati, kako ga boste spoznali ob njegovem drugem prihodu?« Ikonoklasti trdijo, da je novi Adam (prvi Adam naj bi bil opis splošne človeške narave) sprejel človeško naravo na splošno, ni pa sprejel osebne in individualne narave enega človeka. Morda so hoteli povedati le, v čem je učlovečenje izjemno. Izjemnost je tudi v tem, da učlovečenja ni mogoče predstaviti. Teodor Studit je Kristusovo naravo ime za vrsto zase (eidos) oziroma za osebo, rojeno kot vsako drugo (genos, genus ali vrsta), uresničeno pa v individualnem bitju, ki je bilo drugačno od drugih. Hotel je poudariti, da človeka ni dovoljeno soditi s stališča rodu, ampak kot osebo, ki je nov začetek. Kot vidimo, je bil problem v tem, v kakšnem razmerju sta si posameznik in rod, kajti pri Kristusu je to vprašanje odločilno: ali je našega rodu ali ne in na kakšen način je začetnik novega rodu, ker ni imel potomcev. Gre za razumevanje odrešenja, ki se je že začelo v Kristusu. Janez Damaščan je poskusil izraziti združitev Besede z naravo posameznika, tako da bi zastopala celotno človeštvo in ne izstopala le v Jezusovem primeru. To vprašanje je na Zahodu že stoletja prej poenostavil Avguštin, ki je prvi interpretiral človeško naravo tako, da jo je primerjal božji, ki je oseba po naravi, in s tem odgovoril na to, v kakšnem razmerju sta si narava in posameznik. Tako je sicer še bolj zakril skrivnost dejanske povezanosti med Bogom in človekom v Kristusu in v vsakem človeku po krstu. Kristus kot posameznik ni bil bitje dvema osebama, ampak človek, ki je oseba po naravi. S tem seveda nismo odgovorili na vprašanje, v kakšnem razmerju sta Bog in človek v Kristusu, ampak le nakazali, da je to dogmatično vprašanje oziroma da je to razmerje v dogmi o Sveti Trojici večno.

Vzhodna teologija je hotela ohraniti niansirano razdaljo med naravama kot nekakšno igro. Tako božja narava v Kristusu ni bila križana, ampak da je le participirala na križanju človeške narave. Na Kristusovi ikoni ni upodobljen njegov zemeljski pojav, ampak ikona se prizadeva prikazati hipostazo: združitev, prešinjenost (perihoresis) in preoblikovanost osebe, ki je Beseda. Na ikoni ni prostora za dolorizem. Tega mističnega zaleta na Zahodu skoraj ne najdemo. Humanizem je protestiral proti gotskemu dolorizmu, vendar ni dal nobene pobude, kako iti naprej.

Izraz enhipóstatos je na koncilu v Nikeji postal začetek teologije ikone. Izraz se približuje realni navzočnosti njega, ki ga podoba upodablja. Na Vzhodu so teologi niso imeli predsodkov proti neposrednosti in so bili prepričani, da pobožanstveno naravo svetnikov, posebno Marije in Janeza Krstnika in seveda Kristusa, prototipov svetosti, že razsvetljuje luč osmega (prvega) dne. Ti so realni simboli navzočnosti. Zato slikar ne gleda samo človeško podobo svetnika, ki bi ga rad upodobil, ampak na podobo, ki se jo je dotaknila milost in jo spremenila. To hoče naslikati. Zato slikar v ikoni prestaviti tudi perspektivo.

Kristusova ikona ni nikoli samo Kristusova človečnost. Veliki mojster ikone Andrej Rublev je nenehno dvigoval svojega duha k taborski luči, da bi videl spremembo, ki je nastala po prihodu milosti. On je učil, da je v taborski luči mogoče videti, kako sta v Kristusu združeni božja in človeška narava in kaj to pomeni za človeško naravo. Božja narava (ljubezen) v človeku vse povezuje že prej. Zaradi milosti pa je človek v Kristusu cel. Tako tudi v svetnikih. Zato ikonograf slika pobožanstveno telo. Na koži se vidi, da je prišlo do spremembe.

Telogija ikone razume ikonoklazem in ga ne zavrača, vendar se ne ustavlja in gre naprej. Zato v ikoni ni najti snovi za polemiko. Ikona namreč ničesar ne zanika. Njeno sredstvo je taborska svetloba, ki je zvest, občutljiv in pozoren pogled. Ikonograf je podoben apostolom na gori. Oni so priče, da se jim je spremenil tudi njihov vid. To je najgloblja skrivnost ikone. Aheiropoíetos prikazuje Kristusov obraz. Posebnost te in drugih ikon je, da ni nobena stvar narejena zgolj s človeškimi rokami, da je vidna resničnost vedno tudi čudež. Jezus pravi: »Blagor tistim, ki niso videli, a so verovali!« (Jn 20,29).

Ikonoklazem je bil protest proti pretiravanju v umetnosti in proti kiču. Tako je začel dogmatični nauk o ikoni. Vprašanje pa je, če je dogmatika pravi naslov za to vprašanje. Vidimo namreč, da je ikona vplivala na dogmo in da je ikonoklazem polemična stran dogmatike, ki se ni mogla sprijazniti s svojo omejenostjo. Ikoni je polemika tuja. Ikonoklazem se je razbohotil v napet nauk brez čuta za lepoto in nazadnje eksplodiral in prinesel nesrečo tudi na moralnem področju. Ikona pa, še preden so se z njo začeli ukvarjati koncili, je prinesla Janezovo videnje (prim. Jn 1,32 sl.) polno miru in pričakovanja popolnega razodetja. Koncil v Nikeji, ki je bil predzadnji skupni koncil, je jasno povedal: »V ikoni ne priznavamo nič drugega kot to, da je podoba, ki predstavlja podobnost z Prototipom. Odtod tudi njeno ime; samo v tem ikona deleži na njem in je časti vredna in sveta.« Ta opredelitev je bistvena: ikona participira Kristusu hipostatično, ne naravno. Ko ikona prikazuje Kristusovo človečnost, jo prikazuje predstavniško, saj Kristus v sebi povzema vso človeško naravo. Zato ni nobene ikone, ki bi predstavljala kak zemeljski vidik Kristusovega življenja. V tem se ikona približuje zakramentu. V zakramentu se Bog podarja človeku ves, a podariti se more le celotnemu človeku. Zato zakramenti prikazujejo božjo-človeško združitev kot celoto, ne kot sestavljenost. V podobi častimo neizrekljivega in upodobljenega. Ikona pojasnjuje eno temeljnih sporočil Svetega pisma: Ko pride človek k Bogu, pride vedno tudi k človeku. Ne častimo Boga ali človeka, ampak častimo Boga in človeka ali Boga v človeku. Zato k Bogu ne moremo priti mimo sveta in človeka.

Ikono posvečuje njeno, ki ga nosi. Glede na svetopisemsko pojmovanje je ime prostor navzočnosti. Ikona je naslikano ime. Ko izgovorimo Jezusovo ime ali ga na svoj način izgovarja ikona, nas k njemu pelje ljubezen, da ga objamemo realno navzočega. Podobnost je povezana z ikono, in je ni mogoče ločiti od nje. Češčenje postane način življenja, ki je ta celota. Človek je pred Bogom cel. Če je razdvojen, ne odseva podobe, kakor je ne odseva zdrobljeno zrcalo.

Ikona postavlja vprašanje o dveh telesih, zemeljskem in nebeškem. Tako se ‘izogne’ dogmatičnemu problemu dveh narav. Ikona globoko poseže v zakramentalno življenje Cerkve, ko anticipira nebeško, poveličano telo. Ikona predlaga, naj se naučimo na božje gledanje na stvari.

Kaj je potem ikonoklazem? Najprej je to seveda jeza ‘čiste’ dogmatike, ker svojega posla ne more opraviti na svojem dvorišču in ga noče nikomur zaupati. Prestopa meje dogmatike in lahko postane prikrita idolatrija ali protestna, ozka in neotesana morala. Idol je podoba neobstoječega, nič. Idolatrija ikono uničuje, saj je naenkrat tu le ikona, kos poslikanega lesa, medtem ko osebe, ki jo ikona prikazuje, ni. Koncil v Nikeji pravi: »Bolj kot verujoči časti ikono, bolj se spominja tistega, ki ga ikona upodablja. (...) Gorje tistemu, ki bi častil upodobitve.« Na moralnem področju z ikonoklazmom označujemo malenkostnost in neosvobojenost. Človek je ujetnik zapovedi. Po eni strani razvrednoti človeško, po drugi strani božje. Najhujše pa je to, da je to herezija življenja: tudi če je pravilno, je to življenje brez življenja.

Ikonoklazma ni mogoče razumeti brez teologije ikone. Posledic ločitve, razdvojenosti v človeku in na drugih ravneh ni mogoče ovrednotiti, če ni spoznanja o prešinjenosti narave, o kateri govori ikona.

 

4 Izraelska sobota

Sobota se je pojavila nenadoma s prazničnim odlogom nabiranja mane v puščavi (prim. 2 Mz 16,2-36). Jahveju posvečen dan (šabbath) se prej ni omenjal. Zdaj je Jahve sam rekel, da je dal ljudem dar sobote (2 Mz 2,26). Mana je podoba sobote in predpodoba še večjih darov. Sobota je bil živ spomin velikih dogodkov preteklosti v sedanjosti. Konkretno je šlo za dva dogodka: za veliko noč in izhod (exodus) iz Egipta in za prehod preko morja ter uničenje egiptovskega vojaškega stroja. Iz okoliščin vemo, da je Mojzesov uspeh visel na nitki. Znamenito mrmranje (egiptovski lonci, polne mesa; prim. 2 Mz 16,3) je le ena stvar. To je bil spomin, ki ga ni bilo mogoče aktualizirati v sedanjem času. Sobota bo pomenila predvsem dan spominjanja dogodkov rešitve, ki jih je bilo mogoče posedanjiti. To je ena temeljnih razsežnosti dneva, ki ga kot zapoved počitka najdemo šele v dekalogu (prva prava zapoved, ki je nenavadno razčlenjena, 2 Mz 20,8-11). V dekalog je sobota prišla kasneje (dekalog v 2 Mz 20,2-17 obsega deset prepovedi in dve zapovedi). Sobota je očitno obstajala že mnogo prej. Kaj je bil njen glavni pomen?

Iz odlomka o mani je mogoče sklepati, da je sobota dar prostosti. Po soboti (prostosti) prihaja vest o nečem (nekom), ki je tukaj. Pripoved o nabiranju mane (prostosti) je res čudovita. Ljudje so lahko šesti dan nabrali dvakrat več mane, kot običajno, in se jim ni pokvarila kot druge dni, če so jo nabrali preveč. Poleg tega v soboto ni bilo ničesar najti; sobota ni bila samo za ljudi, ampak tudi za živali in celo za svet stvari. Sobota se na videz pojavi nenadoma, v resnici pa je sled edinstvene tradicije in spominjanja začetkov, ki iz starega dela novo. Sobota je dovršitev stvarjenja in simbol odrešenega časa. V soboti je zgoščena zgodovina vseh rodov, plemen in celotnega naroda. Izraelci v soboti niso videli človeške postave, ampak postavo, ki jo je bilo treba odkrivati na novo. V soboti je vsa zgodovina sveta. Po soboti se svet prenavlja in razodeva kot svet za človeka, po človeku pa kot svet, ki čaka na odrešenje. Dar mane je v tem, da so jo ljudje preprosto našli. Ni bila njihov proizvod. Tudi soboto so ljudje našli kot že od vedno navzoč dar prostosti. Nedvomno so jo udi iskali, ne vedoč, kaj pravzaprav iščejo. To je postava, ki jo je treba odkriti na novo. Stara zaveza priča o tem, da jo je bilo treba spet in spet najti, saj je bila že vedno tu. V »najdenju« sobote najdemo Mojzesa kot edinstveno genialno osebnost in »človeka sobote«. To je razlog, zakaj so se nekateri prizadevali Mojzesa poriniti na rob zgodovine in ga mistificirati ali ga vsaj prikazati kot človeka, v katerem bi karizmatična ideja imela prednost pred resničnimi potrebami ljudi in bi jo lahko zlorabil za svojo sinajsko potegavščino.

Soboto so poznale tudi sosednje kulture. Babilon je poznal šabattu. To je bil dan pomiritve srca in dan sprave z božanstvom. Verjetno je bil to samo en dan v mesecu, verjetno dan polne lune, od katerega so šteli naprej in nazaj (sedme) dneve. Ti dnevi so bili (sedmi ali štirinajsti, glede na oddaljenost od polne lune) dnevi jeze ali slabi dnevi, zato so bili spravni dnevi. V kozmičnih kultih je imela težo in pomen polna luna, zato je do tako imenovane sprave prihajalo na ta dan, drugi šabattu so bili bolj negotovi. Šabattu ob polni luni je verjetno pomenil le dan obnovitve odnosov med božanstvom in ljudmi. Ni bilo govora o obnovitvi odnosov med ljudmi. Počitek je bil odvisen od dobre volje vladarjev (bogov). Sedmi in štirinajsti dan od polne lune nista prosta dneva, ampak nenehno zapolnjena z obrednimi in kultnimi predpisi.

Izraelska sobota je drugačna. Ni mogoče dokazati, da je pred Mojzesovo intervencijo to bil dan polne lune. Prej nasprotno: že očaki so se zavestno odpovedali češčenju nebesnih teles (F. S. Colson) in poudarjali srečanje med ljudmi (obljubljena dežela, Jakobova zgodovina). Ker se omenjajo lunine mene, se je sobota verjetno ravnala po luninem mesecu, vendar to v izraelski soboti ni presenetljivo. Najpomembnejše za soboto pri Izralecih je, da je dan veselja (prim. Oz 2,13), nikoli dan sprave ali spokornosti, čeprav to ni bilo izključeno. Sobota gotovo ni bila dan pomiritve božanstev. Če bi šlo samo za soboto in samo za ljudi, bi to še nekako razumeli. Vendar izraelska sobota je že od začetka namenjena tudi živalim in polju. Ali naj se živali pokorijo? Za kaj naj bi se pokorile živali? In kako delati pokoro, če so bogovi muhasti? Sobota postavlja temeljno vprašanje o smislu religije oziroma o njeni družbenooblikovalni moči. V Babilonu je sprava (pomiritev bogov) samo nekaj prekrila, saj se je jeza bogov vedno znova spet vnela. Babilonski bogovi so nepredvidljivi in nevarni, ker v jezi ne gledajo, kje hodijo. Motiv za počitek je tesnoba, opreznost, ukaz in strah. Pri Izraelcih je motiv za počitek povsem drug. Pomen sobote je lahko naslednji: »Nehajte delati tako, kot ste delali doslej!« »Ustavite se!« Izraelska sobota je popolnoma prosta in je po izvoru bistveno drugačna kot na primer babilonska, čeprav so viri obeh najbrž isti (Abraham). Že v Abrahamovem času, ki ga ima Sveto pismo za ‘zgodovinskega’ in se odločno odpira ‘odrešenemu času’, je šel razvoj v nasprotno smer: v Babilonu je šabattu postal dan nestabilnosti, pri Izraelcih dan stabilnosti in zvestobe, nemotene posvetitve in miru. Umiritev je božji dar, ki traja celo leto. Samo v Izraelu nastane sedemdnevni teden in absolutno zagotovljen dan počitka. Na soboti deležijo vsi dnevi.

Mojzes je soboto vsaj v rudimentarni obliki našel pri hebrejskih plemenih v Egiptu. Verjetno so jo ta plemena prinesla v Egipt. Toda na videz »bogato« bogoslužje (‘ukazan’ kult ali ‘okultnost’) v Egiptu je bilo krivo, da so soboto zapolnili z zapovedanim obredjem in kultnimi predpisi, ki so dnevu vzeli značaj prostosti. Mojzes je morda v soboti videl začetek svojega bogoiskateljstva in posvečevanja časa. M. Buber pravi: »Pri ljudeh, ki jih imamo za ustanovitelje religij, njihovo bogoiskateljstvo nima nič opraviti z ustanavljanjem religije, ampak pri njih gre za to, da bi človeški svet uredili pod okriljem božje resnice in povezali med seboj svetne in nebeške poti; k temu nujno sodi, da čas, ki je sam po sebi razčlenjen le z kozmičnimi ritmi, sončnimi menjavami in luninimi menami, utrdijo z najvišjo in kozmični red presegajočo svetostjo. Tako je Mojzes postavil soboto in v soboto se stekajoči teden kot božjo mero, ki bo uredila človeško življenje.« Smisel sobote je nesporen: sveti ali posvečeni čas je absolutna mera časa.

Sedmemu dnevu Izraelci niso pripisovali magične svetosti, ampak so menili, da ta dan pripada Jahveju. On je tisti, ki jih je osvobodil in jih sedaj ‘pase’. On je avtor sobote. Sobota ni obložena s predpisi, ampak je sama zapoved, se pravi zapoved-blagoslov, posvečena in posvečujoča zaradi Jahvejeve svetosti. Že njegov dotik je dovolj, da se stvari spremenijo. Izraelci opazijo, da jim sobota odpira oči za ljudi in svet okrog njih. Odpre jim oči za Boga, ki je že od gorečega grma naprej navzoči Bog. Jahve v soboti absorbira demonsko moč hitrosti proizvodnje (tempus, kronos; temperatura je tu mišljena kot vročina), ki se velikokrat ustavi šele v nesreči. To je izkustvo vsakega, ki nima obrambe pred ‘centrifugalnimi’ pospeški. Kdorkoli stopi v stik z Jahvejem, je posvečen, osvobojen demonskosti, tako da so mu drugi dnevi, ko je z ljudmi pri delu, v veselje. To ima edinstvene družbene posledice. Dela prost dan je več kot zgolj zapoved počivanja in nabiranja novih moči za delo; sobota ali sedmi dan je dan veselja. Človek se lahko odpočije, če je radosten. Ne more se odpočiti, če se ne odpočije pri tistem, ki je »spočit«. Nomadi so verjetno lažje našli čas za počitek kot ljudje v mestih; toda ne glede na to je presenetljivo, da je v soboti poudarek na popolnoma zanesljivi prostosti dneva. Svoboden izstop iz delovne prisile in druga opravila, ki so s tem povezana, na primer da se umiješ, praznično oblečeš, naličiš, prideš k Jahveju (kar pomeni priti skupaj), so popolnoma zanesljiva in nepreklicna Jahvejeva obljuba ljudem, ki so soboto (svobodo) izbrali za svoj vsakdanji kruh (mana). Sobota je tako postala najpomembnejši korak k uresničevanju Izraelske narodne edinosti in suverenosti. Tako gleda nanjo tudi Izaija, ki postavi zapoved sobote na začetek svoje prerokbe (prim. Iz 56). Vse ustanove v Izraelu imajo značaj sobote, značaj skupnosti, solidarnosti in brezpogojnosti ter vzajemne pomoči. Kozmična vsebina sobote je postala družbena, ne magično-religiozna. Sobota integrira v sebi vse elemente časa, vendar za soboto ni nobenih predpisov, ker je sobota predpis. Družbeno noto sobote izraža 2 Mz 23,12: »Šest dni opravljaj svoje delo, sedmi dan pa počivaj, da se odpočije tvoj vol in osel in si oddahne sin tvoje dekle in tujec!« V tem stavku je čutiti, kar daje soboti njeno veličino: človek naj počiva tako, da se bodo ob njem odpočili tudi tujci, živali, celo orodje. Kozmično noto izraža 2 Mz 31,17: »Med menoj in Izraelovimi sinovi naj bo to znamenje na veke, kajti v šestih dneh je naredil Gospod nebo in zemljo, sedmi dan pa je počival in si oddahnil.« Ta razlaga se pripisuje duhovniškemu izročilu. Čutimo, da je vplivala tudi na duhovnike in duhovništvo. Zanimiva je beseda oddahniti se, ki jo uporabi Bog sam zase, da pove, v čem je prostost: ni dovolj, da si prost, ampak da veš, da si prost.

Družbeni vidik sobote je najbrž najpomembnejši, čeprav sobota v dekalogu zaključi prvo tablo zapovedi, ki se nanaša na Boga (religiozni del postave). Sobota je stališče, ne samo vidik. Ko besedilo pravi, naj človek počiva tako, da se ob njem odpočijejo drugi, začutimo, kako je izraelska sobota konkretna in odprta. Kljub antropomorfizmom (Bog je delal šest dni, sedmi dan je počival) je treba vso pozornost posvetiti glagolu oddahniti se. Bog je na strani tistih, ki so jih priganjali in jih niso pustili, da bi se oddahnili. V tem vidimo ves človeški ‘advent’ vseh civilizacij, ki ga dramatično izraža vprašanje Janeza Krstnika: »Ali si ti, ki mora priti, ali naj čakamo drugega?« (Mt 11,3), in še bolj dramatično ugotovitev ljudi na Golgoti: »Resnično, ta je bil božji Sin« (Mt 27,55). Vprašanje o božji solidarnosti je nesporno, vendar božja solidarnost kliče po človeški solidarnosti. Če ni sodelovanja med ljudmi, tudi spoznanje Boga ugaša. Bog je lahko navzoč šele po najbolj splošni družbeni dobrini počitka in oddiha, ki je pozna ne samo Izrael, ampak – vsaj kot hrepenenje – vsak človek. Sobota je tako absolutna zapoved, ker velja za vse brez izjeme. V dekalogu je urejanje religioznega prostora tesno povezano z družbenim.

Če to potezo prostosti upoštevamo tudi pri liku Mojzesove osebnosti, ugotovimo, kakšno pot je moral prehoditi in koliko sporov je šlo čezenj, preden je zapustil Egipt in našel načelo notranjega reda, počivanja v Bogu; Mojzes je določil počitek tudi (in predvsem) za nesvobodnega človeka in človeka notranjih in zunanjih prisil. Temelj enakosti med ljudmi je svoboda počivanja, v kateri človek priznava človeka kot človeka. To nas povezuje med seboj in z Bogom. Če ljudje niso svobodni, ne bodo prišli skupaj. Drugod so jih priganjali in kontrolirali. Udeležba na praznikih je bila obvezna. V Izraelu je garant skupnosti svobodno in veselo praznovanje. Izrael v soboti ni videl liturgičnega dne v današnjem pomenu besede. Sobota je čas, ki ga je treba posvetiti. Tako se stvarjenje steka v soboti in sobota je pravilo za ureditev svetišča. Začetek Geneze (stvarjenje) je verjetno vzet iz egiptovskih ali babilonskih pripovedi (mitov), ki so jih že očaki, kasneje ‘duhovniška družina’ iz Midijana in posebno Mojzes predelali, razvozlali in jim vrisali neizbrisne poteze, ki so gotovo vplivale tudi na oblikovanje Mojzesove osebnosti v pripovedih sodobnikom. Sobota je veliko starejša, morda najstarejša zapoved-blagoslov, ki je ozdravljala korenine greha (Noe), omogočila zgodovinski spomin in na Sinaju utemeljila narod. Zato izraelska sobota razkrinkava prepričanje, da je rešitev v množitvi obredov in obrednem očiščevanju (pobeljeni grobovi).

Sobota končno postavlja še neko nepomembno vprašanje: »Je Mojzes zapustil Egipt zato, da si je rešil življenje, ali morda zato, ker je religiozno, kulturno, družbeno in politično okolje v Egiptu postalo do konca podrejeno ohranitvi blagostanja in je bil v nevarnosti človek?« Iz zgodbe o gorečem grmu izvemo, da gre za človeka, ki bo odslej priča Gospodove navzočnosti. Evangelij o Marijinem obisku pri Elizabeti dobro izraža stičišče celotne zgodovine, ki se bo razodela v Kristusu. Sobota človeka popolnoma osvobodi dokazov za Boga ali dokazov proti Bogu, osvobodi ga ideoloških podob, saj se je Bog predstavi kot živi Bog. Človek tako rekoč postane oseba, ki upre podrejenosti, kjer ni popolnoma zaželen. Za ideološke podobe človek ne more biti odgovoren. Te ga sicer delajo odgovornega, vendar človek kot človek ni zaželen. Zaželenost pa je na drugi strani osnovna mera templja, ‘obljubljene dežele’ in človeškega poklica. Sobota je prvotna teologija, ki razkrinkava družbeno krivičnost. Je prvi in zanesljivi primer zavrnitve poganske teognozije in vseh manipulacij z božjim imenom.

 

5 Praznovanje sklenitve zaveze (2 Mz 24,1-11; 34)

Za Izraelce je bila sklenitev zaveze pod Sinajem največji simbol in gnezdo naroda. Za sklenitev zaveze ni bilo nobenih pogojev, čeprav je zahtevnost postave edinstvena. Dogodki pred sklenitvijo zaveze nakazujejo, da zaveza ukinja nadrejenost in podrejenost ljudi (ali bogov) in uvaja novost: podrejenost postavi (gospodovanja kot služenja). Ljudje se ne primerjajo (več) med seboj, da (ampak) pridejo skupaj. Postave ne moreš sprejeti, če nisi sprejel daru svobode. Zaveza zaključi osvobajanje iz Egipta in začenja epizodo osvobajanja za božje ljudstvo. Pečat tega procesa je zaveza. Pri Izaiju se razodeva v shemi ‘oče-sin’, ‘gospodar-služabnik’, ‘gospodovanje-služenje’. Rojeva se narod. To naznanja stavek: »Sami ste videli, kaj sem storil Egipčanom in kako sem vas nosil na orljih perutih in vas privedel k sebi. Če boste sedaj radi poslušali moj glas in spolnjevali mojo zavezo, mi boste posebna lastnina izmed vseh narodov, kajti moja je vsa zemlja; in boste mi kraljestvo duhovnikov in svet narod« (2 Mz 19,4-6). Orlje peruti so kozmološko šibka, simbolno pa bogata podoba svobode. Bog ni vladar vesolja, ampak Sopotnik, ki se razodeva v osebnem odnosu.

Pisatelj najprej slika »stare« podobe božje navzočnosti, na primer grmenje, bliskanje, dim in podobno. To so zadnjikrat znamenja božje navzočnosti, kajti pisatelj ugotavlja, da bo Bog odslej govoril od srca do srca. Za kaj je v resnici šlo, ko pisatelj opisuje naravne pojave, ni mogoče ugotoviti, saj Sinaj ne kaže, da bi bil kdaj vulkansko aktiven. Elija kasneje na Sinaju spozna Boga v šumljanju vetra (prim. 1 Kr 19,11 ss). Tudi Mojzes se pogovarja z Bogom. To bi bilo v grmenju nemogoče. To naznanja velik preobrat v razumevanju naroda.

Kako je potekala sklenitev zaveze, poroča 2 Mz 24, 4-11. Dve stvari sta priči verodostojnosti te pripovedi: daritev in pojedina. Mojzes je vedel, da se je porajal narod. Tega ni mogoče sporočiti samo v besedah. V sklenitvi zaveze z Bogom se je združilo več različnih plemen med seboj. Za avtohtona plemena na Sinaju je prihod Izraelcev pomenil velik izziv. Zaenkrat obe strani kroti Mojzesova osebnost. in sicer ne kot voditelj klana, ki hoče priti na površje, prevzeti oblast, uveljaviti »plemstvo« in se, da bi si iz drugih plemen naredil hlapce, okoristiti še z religijo. Nasprotno: rodove hoče združiti po načelu recipročnosti. To je rojstvo naroda, sklenitev zaveze je dokument rojstva družbe. In obratno: Rojstvo naroda je identično sposobnosti skleniti zavezo.

Kako se dogaja sklepanje zaveze? Starešine, ki so šli z Mojzesom, da potrdijo sklenitev zaveze, vidijo Boga. Kaj so videli, če je Bog neviden? Izaija tudi pravi (Iz 6,1), da je videl Boga. V evangeliju zvemo, da so učenci videli Jezusovo slavo. Mojzes in predstavniki ljudstva vidijo božjo kabod, odsev božjega sijaja, v igri svetlobe in senc. To je plastičen opis (nove) liturgije, ki je simbolno dogajanje (ponavzoči dogodek). Božjo slavo vidijo v naravnem okolju. To se zgodi Abrahamu, ki se mu Bog da videti tako, da mu pokaže deželo (1 Mz 12,1). Mojzes vidi Boga v gorečem grmu; ne vidi ga v neki postavi, ampak ga vidi v plamenu. Plamen je božja dejavnost. Ker je videti Boga nevarno, so Mojzes in starešine videli le božje podnožje (postavo, ki je kasneje v skrinji zaveze). Ta simbol poudarja absolutno zanesljivost postave; pisatelj to potrdi skoraj neverjetnim koncem pripovedi: »Potem so jedli in pili« (2 Mz 24,11). Kakor da se ni nič zgodilo! Popolnoma mirni so šli jest. Bog je navzoč kot slava (kabod), navzoč pa je tudi v svetu (božje podnožje, skrinja zaveze, človekova družbena dejavnost itn.), in sicer tako, da počiva pri Izraelcih (kar genialno upodobi skrinja zaveze) in človek lahko počiva pred Bogom (to je vsebina človekovega gledanja in sposobnosti čutov).

V 2 Mz sta dve besedili postave: prvo je v 2 Mz 20, 2-17 (ki je mlajše), drugo je v 2 Mz 34, 13-26 (ki je starejše). Poleg teh dveh najdemo celotno postavo še enkrat v 5 Mz 5, 5 Mz 6 pa jo razlaga. Prva dva teksta v 2 Mz razlagalci ločujejo med seboj tako, da drugemu, ki je starejši od prvega, pravijo kultni dekalog, prvemu pa nravni dekalog. Vsi avtorstva ne priznavajo Mojzesu, če pa že, pa pod pogojem, da je bil Mojzes demiurg, heroj ali podobno. Kritikom se ne zdi verjetno, da bi bil to sposoben narediti en sam človek na osnovi svojih človeških moči. Kritiko avtorstva je začela liberalna protestantska teologija v 19. stoletju. Najprej je zanikala božje avtorstvo, potem pa poskuša avtorja najti med nadljudmi (demiurg). Nekateri so menili, da je Mojzes narodu plemenom dekalog vsilil v trenutku skrajne stiske. Wellhausen to zagovarja, češ da je bil dekalog za tedanje razmere na eni strani nemogoč, na drugi pa nepotreben, saj narod še ni dosegel tako visoke civilizacijske stopnje. Na tej osnovi je tudi evangelij v NZ postal nemogoča zahteva (Freud). V zadnjih desetletjih 19. stoletja se je pojavilo zelo negativno razpoloženje do judovsko-krščanskega izročila in kultur, tako da se je zdelo nujno vse, kar je kdo kadarkoli rekel o razodetju, postaviti pod vprašaj. Tisti, ki so trdili, da kulturna, moralna in stilistična raven ni bila tako visoka, da bi lahko formulirali tako postavo, so iskali »prvotno« besedilo in v sedanjem našli polno »kasnejših dodatkov«. Upoštevali so babilonske in egiptovske vire, zbrane v moralnih kodeksih (kodeksih grehov). V njih je imel prednost kult, ne morala in še manj družbeno vprašanje. Pri Izraelcih pa je pomemben zgodovinski spomin.

Z ozirom na različne poskuse spodbijanja avtentičnosti dekaloga je edinstvenost dekaloga v tem, v kakšnem razmerju sta v njem religija in morala: neločljivi in nepomešani sta, ne nadomeščata druga druge in ne hodita druga drugi po prstih. Mojzes je na začetku čisto določene simbolne nravnosti, ki je brezpogojna. Med razlagalci dekaloga nekateri menijo, da je za tem Mojzesova vehementna osebnost; ti dekalogu pripisujejo magično moč. Mojzes je bil zaradi svojega verskega prepričanja nedvomno najgloblje potopljen v svet in njegove probleme. To smo videli že pri soboti. Temelj dekaloga je vera, ki je v praksi identična postavi ljubezni. Zato lahko rečemo, da dekalog pripoveduje o Mojzesovi osebnosti in da pripoveduje resnico o človeku.

Dekalog se začne s prepovedjo podob (verskih simbolov). Čeprav je ta prepoved kategorična, Mojzes ukaže narediti kerube za skrinjo zaveze. Kakšen smisel ima prepoved in za katere podobe gre? Mojzes se sklicuje na pravico do radikalne kritike tistih podob, zaradi katerih so bili bogovi igrača v rokah nekaterih ljudi. Nekateri menijo, da je prva zapoved (prepoved podob) ugotovitev dejstva odsotnosti podob pri Izraelcih. To je bil kult brez (egiptovskih) podob. Egiptovske moči ni več. Ni več hieroglifov, ki so jih lahko brali samo nekateri. To je bila priložnost za radikalni rez: konec podob in navad, v katerih so ljudje nad bogovi imeli vpliv ali pa so se bogovi delali norca iz ljudi. Prepoved podob ima lahko tale smisel: enkrat za vselej naj bi preprečili zamenjavo Jahveja z božanstvi, ki so jih ljudje častili v izdelanih podobah. Jahve je Bog na poti z ljudmi in karavane ne brani samo kot emblem (zastava). Abrahamov je zapustil Haran, ker so tam sklepali zaveze s podobami bogov, da se ti ne bi obrnili proti njim. Te so bile velikokrat razlog sporov in vojn, nikoli motiv za zavezo. Izraelski Bog se ne javlja v dogovorjenih podobah, ampak se razodeva suvereno. Čeprav se Bog svojim pusti videti, ostaja neviden. Nobena podoba ga ne more obseči. Izraelov Bog je Bog nenasilja. To je Bog razodel Mojzesu, Mojzes pa ljudem v pashi in na drugih mestih. Mojzes celo ugotavlja, da so podobe božanstev (emblemov, zastav itn.) figure v igri, ki je večini ljudem neznana. V igri so igrišče prav ljudje. Zato kategorični »nobene podobe« izraža Jahvejevo oblast nad ljudmi. Mojzes se zaveda težnje (naravne) religije, da bi razpolagala z Bogom. Tudi religijam v visokih kulturah se je zgodilo, da je kult postal predpis, ljudje pa so morali biti lojalni. Namesto češčenja in zahvale so ljudje bogove nadlegovali in vanje sploh niso verjeli. Religija razodetja govori o absolutno suverenem Bogu, ki je zvest.

Mojzes je povezal religijo in moralo ter nekaterim plemenskim tradicijam odvzel breme ‘primitivnosti’ (v slabšalnem pomenu besede). To ne pomeni, da je Mojzes uvedel »kulturno« bogoslužje. Mojzes ni razpolagal z Bogom, pač pa se je spominjal dogodkov. Kult naj ne bi izražal teženj po prioriteti kulta in podreditvi morale. Zanj je zdrava nravnost bistvo religioznosti.

Dekalog se ne ukvarja s kultnimi predpisi. Za to je premalo prostora (deset besed). Dotedanjega bogoslužja ne ukinja, ampak ga integrira. Kdor se drži postave, bo odkril tudi druge zakone. Izraelec ni le iskalec postave, ampak jo tudi najde. Kaj najde? Tukaj nastopi Mojzesova genialnost, ko v postavi v neposrednem ti doseže konkretnega človeka. Postava ni učbenik; povezana je z vsakim trenutkom življenja. Bog je postavo napisal tudi zase.

Trem prepovedim sledi zapoved sobote. V nam znanih desetih zapovedih sta tretja in četrta zapoved (v originalu edini zapovedi) vložek, ki povezujeta prvi (religiozni) in tretji (socialni) del dekaloga. Sobota in zakon sledita ritmu posvetitev in uvajata merilo konkretnih družbenih razmer.

V tretjem delu je vrsta prepovedi (Girard). Ta del je družbena korektura in reforma ustanov. Zaznamo problem strukturalnega greha. Dekalog izraža edinstven zgodovinski trenutek. Občudujemo sintezo religioznega in nravnega, osebnega in družbenega. Čeprav Mojzesu avtorstva ne moremo pripisati v našem pomenu, je avtor zaradi trenutka, v katerem je razglasil dekalog, in zaradi naslovljencev, ki so vsi ljudje in vsak človek.