Vladislav Stres
 
K VPRAŠANJU STRATEGIJE NA PODROČJU TURIZMA
(tekst je bil objavljen 28. junija 1994 v časopisu DELO pod naslovom K vprašanju razvoja slovenskega turizma, tekst, ki  ni posledica študije je le avtorski razmislek o možnostih slovenskega turizma)

Tako rekoč po vsem svetu so najrazličnejše turistične dejavnosti v vzponu. Zanimanje za tuje dežele in kulturo drugih narodov je vse večje. Za uspešen razvoj in trženje turizma torej potrebuješ predvsem imidž. Kakšna naj bo pri spodbujanju turistične dejavnosti vloga države in kaj vse lahko ponudimo tujim turistom? Velik del turistične ponudbe pri nas že deluje na profesionalni ravni in ne potrebuje posebne pomoči države. Država jim tako nudi le organiziranje skupnih nastopov, npr. na sejmih turistične ponudbe, tiskanje skupnih katalogov...
Večjo pomoč države v obliki subvencioniranja, poceni kreditov… potrebujejo projekti izgradnje in usposobitve osnov za nova turistična središča. Med te osnove spadajo poleg infrastrukture tudi kultivirane naravne lepote, npr. jezera. Zajezitev čistega potočka je že lahko večje ali manjše jezero. Z dna se seveda očisti zemlja, ki lahko pride prav za postavitev otočkov. Obalo je treba očistiti podrasti, posuti z rečnim peskom, zasaditi drevje. Rečnega peska imamo v izobilju, s čemer se sosednje države ne morejo hvaliti. Manjše zajezitve, primerne za kopanje lahko uredimo na rekah in potokih s primerno čistostjo vode. Podobno lahko uredimo tudi morsko obalo.
Menim pa tudi, da morajo biti strateški cilji turistične ponudbe naravnani k domačemu gostu. Zakaj? Ker samo taka turistična ponudba dobi ustrezno identiteto. Dežela je lahko prijazna do tujih turistov šele takrat, ko je prijazna tudi do lastnih prebivalcev. Prijazni in zadovoljni domačini pa lahko ponudijo vire svojih zadovoljstev.
Kaj vse bi radi Slovenci kot turisti radi počeli? Radi se kopajo v rekah, v jezerih, v morju, radi hodijo v planine, se ukvarjajo s športi… Torej moramo izboljšati ponudbo planinskih koč tudi tako, da se dvigne standarde gradnje, opremljenosti in ponudbe. Tudi nekaj podzemskih jam se lahko odda poslovnežem.
Poleg naravnih lepot vsak turist - domač ali tuj - pričakuje, da bo postrežen z dobro hrano. Vse večje so potrebe po hitro pripravljeni delikatesni hrani. Podpreti moramo ponudbo domače "fast food" kioskov, restavracij in seveda investicije v kuhinje, pekarne, slaščičarne, ki vse to pripravijo. Ena od osnovnih vab za postanek na Trojanah so tamkajšnji sveži krofi, gibanice… Bled še zmeraj slovi po izjemnih kremnih rezinah. To samo po sebi narekuje možnosti franšizinga, ki bi z SQ pripeljal do domačih tudi izvozno uspešnih podjetij hitre prehrane. Kakšni so trendi v prehranjevalnih navadah? Vedno več pojemo v različnih jedeh sadja in raznih solat, kar je tudi lahka in zdrava hrana. Najbolj gredo v prodajo sladoledi z veliko količino sadja in seveda tudi sladoledi zmrznjenega sadja. Pravi razcvet doživljajo pri nas tudi sadni jogurti. Del turistične ponudbe so tako delikatese visoke prehrambene kakovosti, ponujene v domačih "fast food" kioskih… Oprema teh kioskov so tudi potrebne peči kjer se polpripravljena hrana speče, seveda ob domačem točenem pivu (ki je lahko tudi sveže zvarjeno), sadnih sokovih, moštu…
Omenil bi šport, kot ljubiteljsko dejavnost velikega dela Slovencev. V vsakem turistično zanimivem  centru se poizkuša organizirati različna množična tekmovanja ter športne igre  za laike in prave amaterje, recimo igre kot so: Igre brez meja ali pa Kaveljci in korenine… Poskrbeti je treba tudi za propagando atraktivnih športov, kot so npr. rafting, jadralno padalstvo, prosto plezanje… Profesionalni šport moramo preseliti med zvedave "firbce" - med ljudi.
Slovenci veliko damo na lastno kulturo. Veliko Slovencev se ukvarja s pisanjem, glasbo, slikarstvom… Potrebujemo le menagerje, ki bi predstavili umetniško plat ljudi ter to ponudili kot  vez med njimi. Zopet poudarjam amaterje. Omogočiti moramo različne javne nastope - tudi naše izvirne Karaoke. Prireditve naj bi bile deloma spontane in multimedijske, npr. po nastopu amaterskega glasbenika je na vrsti predstavitev slikarja. Zaključek kulturnega dogodka je lahko dražba reprodukcij, pa tudi dražjih originalov. Aplavz in množičnost zbranih je poleg prodaje napotilo k nadaljnemu delu. Predlagam tudi postavitev svetlobnih panojev z informacijami, kaj vse si lahko v določenem dnevu lahko ogledamo v turističnem centru kar bi morala biti tudi središča večjih mest. Te informacije bi lahko bile tudi v svetovnem tujem jeziku…
Turizem torej nudi zaposlitev velikemu številu ljudi, pa tudi poleg dobrega zaslužka, obraz, na katerega je lahko država ponosna.
 
NA PRVO STRAN