VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJE
VZGOJA ZA NENASILJE

26.2.2001

 
Izobraževalne cilje bi lahko glede na čas razdelil na dolgoročne in na kratkoročne. Dolgoročni so kariera in  obvladovanje življenskih preizkušenj za čim uspešnejše samouresničevanje posameznika.  Kratkoročni pa so: zabava, linija minimalnega odpora, uspeh intimnosti - biti ljubljen… Prav je da učni predmeti deloma vgradijo kratkoročne cilje, predvsem v osnovnošolskem izobraževanju, v manjši meri pa tudi v srednješolskem izobraževanju npr. vnašanje igrivosti… Učni predmeti so glede vnašanja kratkoročnih ciljev v zelo različnem (neenakopravnem) položaju. Šola oz. učni predmeti morajo biti zanimivi tudi iz vidika kratkoročnih ciljev populacije, toda zanimiva mora postati populacija in ne le profesorji. To pa je možno le, če profesorj utrdijo položaj managerjev.

Danes v šolstvu običajno kratkoročni cilji izobraževanja izpodrivajo dolgoročne. Pobuda izobraževalnih procesov pa se iz rok učiteljev vse bolj seli v roke dijakov. Dolgoročni cilji so med mladimi premalo poznani, v okoliščinah vse večje družbene nestabilnosti  pa se vse bolj oddaljujejo.

Vzgoja je odnos osebnosti z okoljem. Najvišji učitelj je življenje samo, saj je življensko okolje najširše okolje. Ožja okolja so v dinamičnem razmerju z življenjem kot celoto in ne obratno. Učimo se preko: življenskih izkušenj, deloma pa tudi preko predvidevanja ter izkušenj drugih.

Otroci so dokaj nemočni pri postavljanju zahtev v vzgoji in izobraževanju. Izkušenj najširšega okolja nimajo, sposobnosti predvidevanja oblikujejo postopoma, zaradi diametralnih vrednot in kulture agresivnosti so v zelo težavnem položaju. Kultura agresivnosti so filmi in druge informacije, ki jih prejemajo mladi. Virtualni uboj je dandanes nekaj običajnega… Zaradi kulture agresivnosti ne morejo zaupati t.j. vse manj zaupajo odraslim. Otroci so razvojna bitja, preiti morajo določene razvojne faze tudi agresivnejše. Aktivno vlogo vzgajanja morajo, glede na dozorelost posameznika, imeti v rokah odrasli ljudje. Odrasli imajo običajno zelo šibko stran v sposobnostih prilagajanja hitro razvijajočemu se svetu (menim, da predvsem zaradi slabe organiziranosti). Vse večje zahteve po vse hitrejših spremembah na eni strani in odnosi, ko se otrokom prepušča odločanje  o vzgoji - v tem primeru govorim o popuščanju zgolj zahtevam kratkoročnih ciljev -   imajo za  posledico poglabljanje  kaotičnosti odnosov v vzgoji in izobraževanju. Mladi v opisanih okoliščinah prevzemajo funkcije vzgojiteljem. V primeru nediferenciacije dijakov med razredi in šolami ima za posledico kaotičnost ter neučinkovitost izobraževanja. Prevzemanje vzgojnih funkcije se dogaja v družinah kjer se odrasle osebe otrokom prilizujejo, v šolah kjer  je v centru pozornosti otrok  s svojimi zahtevami in ne njegova kariera in življenje na katero se usposablja.  Takšne odnose najdemo tako v marsikateri družini  in šoli…

Učitelji bi  glede dijakov morali imeti položaj managerjev. Z uveljavljanjem kratkoročnih ciljev in proglašanjem otrok ter dijakov za (imaginarne) stranke pa so učitelji potiskani v vloge servilnosti nedozoreli populaciji. Odtod izvira množica problemov današnjega šolstva. Položaj učitelja je slab tako vsebinsko kot tudi družbeno.  Izobraževalni cilji se vse redkeje dosegajo. Stisko in kaotičnost bi opisal s tem, da se velika večina srednjih šol izogiba večdnevnih izletov z dijaki šole. To postavlja pod vprašaj socializacijsko funkcijo tovrstnih šol. V globalnem svetu pa pa je socializacija pogoj za  timsko delo.  Razvoj torej od nas zahteva zrelost za sodelovanje.  Tudi do 50% dijakov si "vzame" dopust dan pred počitnicami, med rednim poukom izostaja tudi po 1/3 dijakov… Kje so? Na ulici. Torbe srednješolcev so napol prazne, tudi znanje je vse bolj kratkoročno.

Zaradi stiske  oblast vse bolj posega v kompetentnosti šol, ravnatelji pa v kompetentnosti učiteljev.  Ravnatelji so običajno avtomatično, brez argumentacij strokovni vodje šol. Vse pogosteje odločajo o stvareh, ki jih ne poznajo. Izobraževalni seminarji ne morejo nadomestiti diplom  ter večletnega dela na določeni stroki.  Npr. ravnatelj reče da je 30 vprašanj po posameznih letnikih dovolj za zaključni izpit.  V zdravi šoli pa bi bil njegov interes po, čim boljšem obvladovanju ciljnih znanj, višanju in ne nižanju kriterijev. Ključno besedo pri izrednih napredovanjih, pohvalah, premestitvah, izključitvah bi morala imeti učiteljska razredna skupnost, ki dijake poučuje in pozna.  Dejstvo je, da se ta organ sestaja le izjemoma, tudi zaradi preobremenitev učiteljev…   Glede vloge najsposobnejšega in najbolj odgovornega - ravnatelja menim, da je njegova vloga v kreiranju vizije ter strateških ciljev šole, nadzor nad rezultati planiranih ciljev, planiranje karier učiteljev, skrb za zakonitost in sprejemanje ter izvajanje dogovorjenih norm, skrb za dijake, ki izpadajo iz konkurenčne tekme izobraževanja oziroma so iz šole izključeni. Nudi se jim premestitev v manj zahtevne razrede oziroma šole.

Zakaj učitelji nimamo pomembnejšega glasu  v nezavidljivem položaju v katerem se velikokrat znajdemo? Zaradi konformizma in neorganiziranosti. Šolstvo še vedno velikokrat deluje na način "zapiranja ust" oziroma zabijanja. Npr.: če imaš kot učitelj problem si nesposoben. Posledice tovrstnih očitkov - zapiranje ust - so počasnejše napredovanja, socialna ogroženost učitelja. Posledice tovrstnega ravnanja so, da se problemi raje skrivajo, zakrivajo, namesto, da bi bili razlog za razmislek in  oblikovanje uzanc pedagoškega dela. Reševanje problemov je ključni del usposabljanja za življenje. "Jih bo že življenje izučilo"!  reče marsikateri učitelj in s tem pove, da je "puško vrgel v koruzo" t.j., da pač hodi v službo. Zapiranje ust je metoda, ki jo velikokrat uporabljajo učitelji do drugih učiteljev in tudi do dijakov. Tovrstna komunikacija pa bi morala biti res izjema, saj v bistvu komunikacijo  onemogoča, oziroma jo spravlja na formalni nivo. 

Posledice opisanega so kaotičnost odnosov, to pa omogoča bohotenje različnih oblik nasilja. Tako je v današnji družini, šoli… veliko nasilja. Življenje nas vzgaja dolgoročno v nenasilje, saj nas prepričuje da se nasilje (na daljši rok) ne splača. Skozi življenje spoznavamo zakonitosti soodvisnosti in pomembnosti individualnosti. Vzgojen človek je socialno komunikativen, sodelujoč, prilagodljiv in spoštljiv, spoštljiv tako do samega sebe kot do življenskega okolja.

Šolniki vse bolj željno čakamo: ustanavljanje privatnih šol, zunanje preverjanje znanj in certificiranje znanj. To bo v šolstvo vneslo več tržnosti in s tem reda, učinkovitosti in prilagajanja resničnim potrebam.

 

V Ljubljani: 26.2.2001

Vladislav Stres